
1 

 

 

 

 

 

 

Reuters Institute Fellowship Paper 

University of Oxford 

 

 

 

The Ghanaian Media Landscape: How 

unethical practices of journalists 

undermine progress 

By William Yaw Owusu 

 

 

 

 

Michaelmas and Hilary Terms 2011/12 
Sponsor: Thomson Reuters Foundation 

 



2 

 

Table of Contents 

Acknowledgements 

Introduction 

Chapter One 

1. 1. Overview of the Ghanaian Media Landscape 

Chapter Two 

Literature Review 

2. 1. Ethics of Journalism  

2. 2. Defining the Ethics of Journalism 

2. 3. Media Laws and Regulatory Environment in Ghana 

2. 4. History of Ghana’s Media 

• i. Post-Independence Press 

• ii. Current Media Landscape 

2. 5. The Media’s Role in Democracy and Development 

Chapter Three 

3. 1. Basis for the Research/Research Problem 

• i. Formulation of the Research Problem 

• ii. Research Question and Objectives 

3. 2. Significance of this Study 

3. 3. Justification of this Research  

3. 4. Research Plan  

• i. Timeframe 

• ii. Profile of Newspapers 



3 

 

• iii. Methodology 

3. 5. Operationalization of Research 

• i. Variables/Indicators 

• ii. Unit of Analysis 

3. 6. Construction of the Coding Scheme 

3. 7. Sampling 

Chapter Four 

4. 1. Analysis of Content 

4. 2. Findings 

4. 3. Observations 

Chapter Five 

5. 1. Conclusions 

5. 2. Recommendations 

Bibliography 

 

 



4 

 

 

 

 

Acknowledgements 

I would like to thank my supervisor, Paddy Coulter for his 

patience and guidance. I thank Prof. Robert Pinker for his 

explanation on the ethics of the press, Vaclav Stetka for taking 

me through my content analysis and Rasmus Nielson for his 

ideas on how newspapers can remain in circulation. I thank RISJ 

staff (David, Robert, James, John, Sara, Alex, Kate and Becky) for 

their encouragement. I also thank my colleague fellows for their 

friendship and the management and staff of North Oxford 

Overseas Centre (NOOC) for providing me accommodation. 

I finally thank the Daily Guide management and staff as well as 

my wife - Aba Owusu - for their support but, above all, God for 

giving me the chance to ‘experience’ Oxford! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



5 

 

 

 

 

 

Introduction 

Ghana probably experienced its best time in its constitutional 

history for freedom of the media when the Criminal Libel Law 

that had restricted press freedom and criminalised free speech 

for more than a century was repealed in August 2001. 

With the introduction of the 1992 Constitution which had ended 

11 years of military dictatorship in Ghana (with a population of 

more than 24 million), the stage was set for the struggle for 

greater media freedom. 

Since 1993, Ghanaians have guarded their multi-party 

democracy carefully. The West African country has had series of 

general elections and political power has changed hands 

peacefully between democratically elected political parties to form 

governments on two occasions in 2000 and 2008. 

The 2008 election for instance was hailed as the closest elections 

in any part of Africa, with less than 40,000 votes separating the 

winning opposition party and the losing incumbent party in 

government. 

Currently, there is a proliferation of the media. The media 

landscape is liberalised. Journalism has played significant roles 

in safeguarding Ghana’s constitution and other democratic 

efforts. The repeal of the criminal libel law has brought more 

freedom to journalists than before. 

In spite of these tremendous strides, the heightened level of 

unethical and irresponsible journalism is giving cause for 



6 

 

concern. Many believe the repeal of the law has opened the 

floodgates to irresponsibility on the part of journalists. 

As a result, some Ghanaians are beginning to doubt the ability of 

the media to continue to protect the country’s democracy. 

Others are even calling for laws that would curtail some of the 

powers given the media by the constitution. 

There is currently a debate over the media’s role in consolidating 

democracy and national development, and this paper aims to 

feed into this debate by assessing how parts of the print media 

are meeting the standards of ethical journalism.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



7 

 

 

 

 

 

Chapter One 

1. 1. Overview of the Ghanaian Media Landscape 

 “The same society that voted for the freedoms of the media is 

speaking out loud today that journalists have to be held in 

check.”1 

This was the cautionary note sounded last year by the Chairman 

of Ghana’s National Media Commission (NMC), Kabral Blay-

Amihere. He was speaking at the 10th anniversary celebration of 

the repeal of the Criminal Libel and Seditious Libel Laws 

(Amendment Act 2001). 

 

The chairman of the constitutional body mandated to uphold 

high journalistic standards made it clear that he did not share 

the view of those calling for restrictions on media freedoms by 

insisting: “I hold dearly the view as expressed in Article 19 of the 

UN Universal Declaration of Human Rights and Article 21 of the 

Ghana Constitution that the right to free speech that includes 

the right to a free press is a fundamental human right open to all 

citizens.”2 

He later admonished journalists saying “but I tell my friends in 

the media who may feel so powerful and immune from all attacks 

because the Criminal Libel Law was repealed, because we have a 

                                                           
1
 Kabral Blay-Amihere, Chairman of Ghana’s National Media Commission (NMC) - at the 10

th
 anniversary celebration of 

repeal of Criminal Libel and Seditious Libel Laws (Amendment) Act 2001 (Act 602), http://danquahinstitute.org/news/1485-

address-by-ambassador-kabral-blay-amihere-on-occasion-of-10th-anniversary-of-repeal-of-criminal-libel-law-and-media-

foundation-for-west-africa.html  
2
 Blay-Amihere ibid 



8 

 

Constitution that guarantees free press that the bell is tolling for 

a new regime of sanctions.” 

He continued: “I dread the day when the NMC will become just 

another regulatory body which shall not defend our freedoms but 

become a policing body over what we write and what we say. 

Some will love that day as they loved it in the past. Some of us 

remain opposed to a return to the dark days of media practice in 

Ghana but only journalists can save the day of sanctions that is 

coming.” 

Ghana has moved on democratically since late 1992 to become a 

more liberal society with respect to free speech and freedom of 

the media but abuses of the powers given journalists and 

excesses within the media as articulated by the NMC Chairman 

are now giving grave cause for concern. 

The Criminal Libel Law referred to by Blay-Amihere was 

unanimously repealed by Ghana’s Parliament in July 2001 and 

given assent shortly after by then President of the Republic John 

Agyekum Kufuor. 

This  libel law, which was regarded as “inimical” to press freedom 

by media rights organizations such as the Media Foundation for 

West Africa (MFWA), can be traced back to the country’s first 

Criminal Code, the 1892 Criminal Code Ordinance, and its 

subsequent amendment in 1934. 

This law had made it difficult for journalists to play their 

watchdog role effectively and with its repeal Ghanaians won an 

important struggle for liberty and, especially, for freedom of 

expression. It brought to an end more than a century-old 

legislative regime which repressed free expression.  

 Media watchdogs  including Article 19, the London-based 

organization campaigning for the freedom of expression across 

the world, hailed the government’s action as “a step in the right 

direction” while others like MFWA, an organization promoting the 

rights and freedoms of journalists and the media, said it would 



9 

 

give journalists more space to operate without fear and 

harassment. 

The media landscape evolved when the 1992 Republican 

Constitution - which appears to have brought an end to series of 

coup d’états by the military - guaranteed multi-party democracy 

which took effect in January 1993. The private media grew 

gradually but started to make their presence felt in the face of the 

established state-owned media.  

Ghanaians, however, witnessed the full growth of the private 

media from 2001 after the repeal of the Criminal Libel Law with a 

particularly rapid expansion of the electronic media. 

Currently, in virtually every district of Ghana, there is a local 

radio station and newspapers with national reach are also 

available. Access to television stations is not hard to come by 

either. 

In their study of the Ghanaian media’s role in elections, two US 

academics Temin and Smith3 stated:  “Ghana has a chequered 

past with respect to the press. Only recently has the country 

shed the ‘culture of silence’ that dominated the 1980s under the 

Provisional National Defence Council (PNDC). Due to the 

authoritarian control of the media (private and state-owned, 

although there were hardly any private media) by the PNDC 

regime during the 1980s, press freedom was slow to materialize 

during the campaign for the 1992 presidential and parliamentary 

elections, the first democratic polls held since 1979.” 

They said it was only six months before the November 1992 

elections, that the PNDC repealed the repressive 1985 Newspaper 

Licensing Law which required anyone wanting to publish a 

newspaper or magazine to obtain a license from the Secretary for 

Information. 

                                                           
3
 Jonathan Temin & Daniel A. Smith, Media Matters: Evaluating the role of the media in Ghana’s 2000 Elections 

http://afraf.oxfordjournals.org/content/101/405/585.full.pdf+html 



10 

 

The repeal of the law has given journalists and media houses the 
freedom to express their views on issues and activities in the 
country without being arrested or barred from operating as they 
had in the past. Articles 162 to 173 of the 1992 Constitution4 
specifically guarantee media freedoms. 

The media since 1992 has been seen to facilitate participatory 

democracy. According to the NMC Chairman, “Our democracy is 

stronger and growing because we have a free press and free 

speech”.5 He said since 1993, the press has consistently 

exercised its Constitutional Mandate under Article 162(6) to 

“uphold the responsibility and accountability of the government 

to the people of Ghana.”6 

He explained: “The first Parliament of the Fourth Republic was 

virtually one party dominated. As a result of the boycott of 

opposition parties in the 1992 parliamentary elections, the few 

private print press - the Free Press, Ghanaian Chronicle, 

Ghanaian Voice, The Independent, The Guide (now Daily Guide), 

The Insight and Dispatch courageously and steadfastly filled the 

void and provided an alternative platform for public debate.” 

Temin and Smith7 agree with the NMC Chairman. They aver that 

“both the private and state-owned media have undergone major 

transformation during the 1990s, as a result of the increase in 

freedoms afforded to the media by the state, and that these 

transformations have played a major role in the country’s 

consolidation of multi-party, democratic rule.” 

As a result of media freedom, the NMC Chairman says there is 

more citizen participation in public discourse and debate. 

“Ghanaians openly and publicly discuss issues without fear of 

being arrested by security agents (and where there have been 

aberrations in security agents arresting people for free speech, 

public outrage has stopped such violations)…the days when 

                                                           
4
 The Constitution of the Republic of Ghana: http://www.politicsresources.net/docs/ghanaconst.pdf  

5
 Blay-Amihere ibid 

6
 Blay-Amihere ibid 

7
 Jonathan Temin & Daniel A. Smith ibid 



11 

 

Ministers/Secretaries /Commissioners served as supervising 

editors of the state-owned media are over and no editor of any of 

the state-owned media can claim to be manipulated by 

government. And where such control is found, it is with the full 

blessing of an editor or journalist who still prefers servitude to 

freedom.”8 

Ghana has been commended internationally for its overall 

democratic credentials. United States President Barack Obama is 

one of the international figures that have an admiration for 

Ghana’s effort towards strengthening multi-party democracy. He 

said on his visit to Ghana in July 2009 that: “Here in Ghana, you 

show us a face of Africa that is too often overlooked by a world 

that sees only tragedy or the need for charity. The people of 

Ghana have worked hard to put democracy on a firmer footing, 

with peaceful transfers of power even in the wake of closely 

contested elections. And with improved governance and an 

emerging civil society, Ghana's economy has shown impressive 

rates of growth.”9 

Ghana’s standing in the comity of nations is high as one of the 
few countries in Africa with a very free press. According to 
Reporters without Borders,10 Ghana currently ranks 26 out of 
178 in the latest worldwide index while the 2011 rankings 
released by Freedom House11 also give Ghana a relatively high 
Press Freedom Score of 26. 

Since the coming into force of the current democratic 
arrangements, journalists have ensured that information is 
provided for the citizenry to enable them to scrutinise affairs of 
the government, businesses and other special state interests. 
Journalists are still perceived to be crucial and active 
participants in the development of the country. President of 
Ghana John Evans Atta Mills12 acknowledges the responsibility 
                                                           
8
 Blay-Amihere ibid 

9
 President Barack Obama, Saturday July 11, 2009. 

http://www.huffingtonpost.com/2009/07/11/obama-ghana-speech-full-t_n_230009.html 
10

  Reporters Without Borders http://en.rsf.org/press-freedom-index-2011-2012,1043.html 
11

 Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2011/ghana 
12

 President John Mills State-of-the-nation address, February 2012, 

http://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/NewsArchive/artikel.php?ID=230091 



12 

 

of the media to play its watchdog role affectively. He said in his 
State-of-the-Nation address in February 2012 that “polarized or 
not; aligned or not; biased or not; the Ghanaian media has a 
responsibility to work to preserve Ghana’s democracy. Speaking 
for myself, I have confidence in the ability of my brothers and 
sisters in the media to rise to the occasion. On the perception of 
polarization, alignment and bias, however, the media has to 
speak for itself through its deeds.” 

In spite of the successes chalked up by the media, there is plenty 
of evidence around that the media in Ghana are undergoing a 
serious credibility crisis. Journalism has recently declined in 
public esteem. The Ghana Integrity Initiative (GII)13 - a local 
chapter of Transparency International (TI) - in November 2011 
ranked the media as one of the most corrupt institutions in the 
country. 

The public increasingly questions the credibility of newspapers, 
magazines, and broadcast news. There is obvious public 
dissatisfaction with the performance of the media in the 
increasingly diverse society of Ghana and this is summed up by 
the Vice President of the Republic, John Dramani Mahama:14 “A 
cursory look at our media would seem like we are a nation at 
war. Newspapers and radio stations are lined up in the political 
trenches with their political allies or paymasters. Throwing 
printed and verbal grenades and taking pot shots at the ‘enemy 
lines’, each side trying to outdo each other in inflicting maximum 
damage on the perceived ‘enemies’.” 

A growing public perception is that journalists are often arrogant, 
irresponsible, unfair, biased and above all unethical while others 
go so far as to say that journalists have no standards. Do these 
perceptions reflect reality? Can anyone blame the public for these 
perceptions? In the view of many people, the repeal of the 
criminal libel law appears to have opened the floodgates for 
irresponsible journalism and this is the more reason why this 
research study, “The Ghanaian Media Landscape: How Unethical 
Practices of Journalists Undermine Progress”, needs to conduct a 

                                                           
13

 Ghana Integrity initiative http://www.tighana.org/giipages/aboutus.php 

http://elections.peacefmonline.com/politics/201112/84307.php 
14

 John Dramani Mahama, at the 16
th

 GJA Awards http://www.modernghana.com/news/350384/1/full-text-of-vice-

president-john-mahamas-address-a.html 



13 

 

thorough investigation to ascertain whether indeed, actions (or 
inaction) of journalists are holding back progress. 

The media and, for that matter, journalists are now having to 
grapple with complaints and accusations of intrusion and 
invasions into people's privacy, libel, outrageous behaviour and 
unprofessional conduct among other things. There have been 
instances where media houses and journalists have been hauled 
before the law courts for defaming individuals and organizations. 
According to Ace Ankomah,15 a prominent legal practitioner and 
law lecturer, “close to 90 per cent of libel cases at the Fast Track 
Court (specialised courts set up to speed up trials) involve 
journalists and media houses.” 

The media have also come under criticisms for fanning ethnic, 
religious, and most of all, political tensions in the country. The 
use of insulting language by politicians and sympathisers of 
political parties on radio and television has been cited as one of 
the abuses of the media freedom. 

The entrenched political stances taken by some journalists 

appear to be the main source of worry for many Ghanaians. 

Expressing concern about the conduct of the media, Mr. 

Mahama16 had this to say: “The recent Wikileaks cables have 

accentuated the media warfare. Nothing matters any more. 

Reprinting the juiciest gossips from the US Embassy cables 

provides a media that was already polarized on partisan lines, 

enough ammunition and firepower to pound one's opponents for 

the rest of the year”. 

Some journalists are accused of openly mounting political 

platforms to campaign when they have a code of ethics to protect. 

The Ghana Journalists Association (GJA) Code of Ethics17 (the 

guiding document for the practice of journalism in Ghana) 

stipulates the parameters within which journalists can operate 

but this has been persistently flouted. Truth appears to be a tool 
                                                           
15

Ace Ankomah at ‘Journalists and the law’ Training for the GJA 

 http://www.modernghana.com/news/95958/1/90-per-cent-of-libel-cases-involve-journalists.html  
16

 John Mahama ibid 
17

 GJA Code of Ethics http://www.rjionline.org/MAS-Codes-Ghana-GJA 

 



14 

 

of convenience and not a fundamental component of journalism 

in Ghana. Mr. Mahama admits that the situation has been 

“accentuated by the high stakes in our electoral politics” and 

adds that “the politics of insult and personality vilification has 

overcome us.” 

There is a widespread  perception that some journalists fight 
human rights abuses and crusade against corruption best when 
the party they are perceived to be supporting finds itself in 
opposition but once in government, the same crop of journalists  
see the same human rights issues and corruption in particular as 
no longer worthy enough a cause to champion.  

 Some journalists have been criticized for defending clear cases of 

wrong-doing on the part of government and public officials as 

well as powerful individuals even when competent courts of 

jurisdiction or institutions of state have indicted such officials. 

The Vice President is convinced that, while a lot of such 

journalism is down to “political partisanship”, a greater part of it 

is due to “the lack of training by a significant number of editors, 

presenters etc who are the gatekeepers in a majority of the 150 

radio stations we have across the country and the almost 50 

newspapers.” 

The 2011/2012 latest worldwide index released by Reporters 

Without Borders18 has seen Ghana dropping points. The media 

rights organization says “Although the situation for the media is 

satisfactory, several journalists were physically attacked by 

political militants during the year.” 

Although the repeal of the criminal libel law was seen as the 
beginning of the ‘real’ freedom of the press and diversity in the 
media, observers like MFWA, NMC, GJA and other civil society 
groups have persistently expressed concern about the high level 
of unethical practices on the part of some journalists and media 
houses. 

                                                           
18

 Reporters Without Borders ibid 



15 

 

Some sections of the Ghanaian public are beginning to raise 
concern about the abuse of the freedom given to journalists in 
the country. Others have doubted the media’s ability to promote 
good governance, democracy and to uphold the rule of law that 
would translate into accelerated development and economic 
growth. For instance, some contributors to the Constitutional 
Review Commission19 – the body set up by the government in 
2010 to recommend possible ways of amending the 1992 
Republican Constitution - made a passionate appeal for a 
sanctions regime against the media. 

The situation is also compelling opinion leaders like Vladimir 
Antwi-Danso,20 a prominent academic at the University of Ghana, 
to go to the extent of calling for re-introduction of the Criminal 
Libel Law. “If stringent measures are not taken and a possible 
return to the criminal libel regime not considered, scenes in 
Sierra Leone, Liberia, Rwanda is (sic) not far away from Ghana,” 
he insists. 

Nevertheless, Mr. Kufuor,21 who supervised the repeal of the law 
as President of Ghana, does not believe that re-introducing the 
law would solve the issue. He admits that some journalists have 
become irresponsible but insists he has no regrets in supervising 
the repeal. His only advice is that journalists should strive to 
uphold high journalistic standards, a view shared by the NMC 
Chairman. 

The year 2011 represented one of the critical moments in 
journalism in Ghana as it witnessed several national 
controversies involving the media which exposed the vulnerability 
of Ghana’s democracy. 

The media’s handling of the Wikileaks cables and the ruling 
National Democratic Congress (NDC) presidential primary that 
selected President Mills to contest the December 7, 2012 general 
elections for a second term alongside the markedly increased   
perception of corruption were key issues that threatened national 
cohesion and shook the foundations of the country’s democracy. 
                                                           
19

 Constitution Review Commission: http://www.crc.gov.gh/   
20

 Dr. Vladimir Antwi-Danso, Legon Centre for International Affairs, University of Ghana, September 17, 2011 

http://www.dailyguideghana.com/?p=27077 
21

 J.A. Kufuor, former President of Ghana: https://focusfmknust.wordpress.com/2011/08/10/repeal-of-criminal-libel-law-

was-a-good-decision-kuffour/  



16 

 

The choice of the theme: “Unethical journalism and corruption in 

the media: A danger to democracy” for the 15th GJA Awards 

ceremony held on August 21, 2010 was an open admission by 

the association of the lack of faith and respect that the public has 

in journalists. 

According to GJA president, Ransford Tetteh22 at the 16th GJA 
awards, “we chose this theme because it is meant to beckon us to 
move away from the journalism of allegations to one of 
verification. The theme provides us with time to soberly reflect 
over our performance in order to be rejuvenated to provide better 
services to Ghana.” 

The performance of journalists in 2011 appeared to give ample 
evidence for the GJA’s view that unethical journalism and 
corruption in the media posed danger to democracy. 

Even though the GJA and the NMC have been working hard to 
bring sanity into journalism practice in Ghana, lack of funds has 
hampered their efforts. These important institutions are aware 
that there is an urgent need to position themselves to meet the 
challenges of the media landscape and boldly take all the 
appropriate measures to meet these challenges as allowed by the 
constitution. 

“I have repeatedly said that there is no way that the NMC can 
efficiently monitor and regulate the expanded media landscape 
when it is the least resourced of all the governing institutions; 
and must because of the importance of media in a democracy 
probably do more on a daily basis throughout the 365 calendar 
days,” Blay-Amihere bemoans.23 

Ghana currently has a quite diverse, pluralistic media. There are 

about 200 authorized FM stations, 12 private television stations, 

hundreds of newspapers. The state no longer enjoys a monopoly 

of media ownership. Journalists are no longer arrested and 

detained for their editorial functions. However, excesses in the 

                                                           
22

 Ransford Tetteh, president of the GJA at the 16th GJA Awards 

http://edition.myjoyonline.com/pages/news/201109/72679.php  
23

 Kabral Blay-Amihere ibid 



17 

 

profession are being used as a justification to clampdown on 

journalists and it is up to them to mend their ways to prevent it. 

This paper sets out to investigate the extent, scale and nature of 
unethical practices of journalists to determine whether the public 
have any justification in calling for restrictions of freedoms of the 
media. 

The paper will specifically look at what motivates newspapers to 

indulge in what the public perceive to be unethical practices. 

Three basic journalistic principles of journalism ethics have been 

assessed. They include objectivity, cross-checking of facts and 

separating comments from fact. These principles helped to 

determine the extent of unethical practices in relation to media 

standards in Ghana. 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



18 

 

Chapter Two 

Literature Review 

2. 1. Ethics of journalism  

According to Kovach and Rosenstiel,24 “it is sufficient to note that 

in the new media culture of 24-hour news, the news has become 

more piecemeal; sources are gaining power over the journalists 

who cover them; varying standards of journalism are breaking 

down the gatekeeper function of the press; inexpensive polarizing 

argument is overwhelming reporting; and the press is 

increasingly fixated on finding the ‘big story’ that will temporarily 

resemble the now-fragmented mass audience.” 

Kovach and Rosenstiel call the new characteristics in news media 

as ‘mix media culture’ and suspect that the current situation is 

“displacing the classic function of trying to sort out a true and 

reliable account of the day’s event, creating new journalism of 

assertion, which is overwhelming the old journalism of 

verification”. 

This analysis by Kovach and Rosenstiel supports the widely held 

view that there must always be a set of rules to govern the 

practice of journalism if the end product is to meet public 

expectations. 

2. 2. Defining the ethics of journalism 

The BBC Ethics Guide25 defines ethics as “a system of moral 
principles and a branch of philosophy which defines what is good 
for individuals and society”. At its simplest, it says ethics is a 
system of moral principles. They affect how people make 
decisions and lead their lives. Ethics is concerned with what is 
good for individuals and society and is also described as moral 
philosophy. 

                                                           
24

 Bill Kovach and Tom Rosenstiel, 2003 The Elements of Journalism, p.46, 
25

 BBC Ethics Guide, 2012  http://www.bbc.co.uk/ethics/guide/  



19 

 

The term ethics is derived from the Greek word ethos which can 
mean custom, habit, character or disposition. According to the 
BBC Guide, ethics covers the following dilemmas: how to live a 
good life, our rights and responsibilities, the language of right 
and wrong and moral decisions - what is good and bad? 

At the 2010 World Journalism Education Congress at 
Grahamstown, South Africa,26 participants defined journalism 
ethics as incorporation of normative rules such as rigour, 
objectivity, balance, dignity, public interest, among others. 

The experts who met at Grahamstown admitted that “bringing 
ethics into practice is a complex process that has to do with 
moral fitness and the politico-economic context in which 
journalism is practiced”.  

“The application of moral philosophies is context specific. It 
involves considerations such as how applicable moral 
philosophies are and when to apply them. Ethical questions tie 
into the core of the practice of journalism itself. After all, 
journalists must constantly evaluate what material should be 
published and what material should not”, they argued. 

Kovach and Rosenstiel27 insist that from their search there are 
some clear principles “that journalists agree on - and that 
citizens have a right to expect. They are principles that have 
ebbed and flowed over time, but they have always in some 
manner been evident. They are the elements of journalism. The 
first among them is that the purpose of journalism is to provide 
people with the information they need to be free and self-
governing,”  

To the co-authors, journalism's first obligation is to the “truth”, 
its first loyalty is to “citizens”, its essence is “a discipline of 
verification” and its practitioners must “maintain an 
independence from those they cover”. 

They also insist that journalism must serve as an independent 
monitor of power, provide a forum for public criticism and 
compromise, strive to make the significant interesting and 

                                                           
26

 World Journalism Education Congress, July 5-7, 2010, Grahamstown, South Africa: wjec.ou.edu/syndicates/research.doc   
27

 Kovach and Rosenstiel ibid 



20 

 

relevant, keep the news comprehensive and proportional and, 
finally, its practitioners must be allowed to exercise their 
personal conscience.  

Tracing ethics of the press, Michael Kunczik,28 a prominent 
German communications scholar, says ways of distinguishing 
what is true from what is false were under discussion in 
Germany as far back as the 17th century. He says: “In 1676 two 
publications, by Ahasver Fritsch and Christian Weise, dealt with 
the pros and cons of the new periodicals of the time”. 

Addressing the dilemma of news selection, Kunczik points out 
that Daniel Hartnack in 1688, had argued that the regular 
publication of newspapers “would create a need for news 
independent of world events.”   

Kunczik says “Hartnack not only saw the problem of portraying 
life through journalism, but also that newspapers appearing 
regularly were going to have to be filled with information.”  

Kunczik credits Tobias Peucer with discussing what was 
newsworthy for a newspaper by specifically asking about news 
selection criteria and making a list of newsworthy events, 
“wherein the unusual was seen as especially newsworthy, and 
not so much the regular and the mundane as that which was 
private.” 

He says a discussion about ethics first became urgent the 
moment journalists became aware of the power they wielded. His 
view shared by Douglas Brown, formerly at the United States 
Department of Defense who pointed out that “after Watergate - in 
reference to two American journalists’ revelations of the 
Watergate Scandal that forced Richard Nixon to resign as United 
States President - every paper and every journalist aspired to 
bring down a President or something equally grand, regardless of 
what it takes.” 

                                                           

28
 Michael Kunczik, “Freedom of the press - where to draw the line?”, an introductory essay for the Friedrich Ebert Stiftung, 

2000 http://www.fes.de/fulltext/iez/00710a.htm  



21 

 

According to Kunczik, the legitimacy of newspaper censorship 
was in general not called into question until the 18th century. 
“The question of ethics poses itself further at the point when 
there is no longer any strict censorship, for ethical behaviour 
presupposes freedom of choice”, he says and adds that “only 
those who can freely influence their own behaviour, and who 
demonstrate responsibility for it, can be judged according to 
ethical standards.” 

The functions a society assigns to the press or mass media, to 
Kunczik, are also decisive to journalistic ethics.  He says “many 
politicians want the press to be an instrument functioning as a 
government-controlled transmission belt, so to speak, helping to 
carry out important processes of social change.”  

He believes that many ideas about development journalism have 
come from this type of assumption but argues that whatever the 
case, “journalism has to be critical.”  

He cautions that “critical does not mean destructive, but positive 
about development, for no planning and no government is 
infallible. There is corruption and mismanagement everywhere 
and in the interests of the public they must be exposed.” 

Kunczik credits Kaspar Stieler and Max Weber “for taking up and 
developing the issue of journalistic ethics from the individualistic 
aspect” in his attempt to distinguish between what is he called 
‘Ethics of responsibility’ and ‘Ethics of conviction’. 

“It should certainly not be forgotten that journalistic actions 
which in general cannot be categorized under the ethics of 
responsibility or of conviction are not uncommon”, he holds. 

“There is a kind of journalism which is foul and simply morally 
reprehensible. This includes false reporting, lies and war-
mongering”, he says, citing the 1994 genocide in Rwanda where 
he says “Radio Milles Collines actively stirred up the civil war and 
genocide by calling on the Hutu majority to rise up against the 
Tutsi minority”, as a classic example of ‘foul and morally 
reprehensible journalism’. 



22 

 

Kunczik says he has no doubts that, certain kinds of behaviour, 
“undeserving of the name journalism, brings journalists into 
disrepute” because the reputation of the profession is often 
judged by the actions of the worst among them. 

He strongly believe that the question of which norms can best 
define and guide the work of journalists can only be answered by 
providing documents on basic principles, such as canons of 
journalism, press codes, editor’s code of practice, code of ethics 
among others but also cautions that no clear-cut answer can be 
given to the question of how some codes influence the behaviour 
of journalists.  

Journalists in Ghana are confronted with ethical issues on a 
daily basis and the repeal of the Criminal Libel Law appears to 
have led to a deterioration in the ethics of practitioners even 
though the GJA Code of Ethics and other media regulatory 
guidelines are available. 

Then Chief Justice E.K. Wiredu29 may have foreseen this danger 
in 2001, when in reaction to a newspaper report that he was not 
happy with the repeal of the law, said "I did not say that I was 
not in favour of the repeal of the Criminal Libel Law. I used the 
word 'regret'. I said that I regret that the Criminal Libel Law had 
been repealed and because no mechanism had been put in its 
place, it was therefore, subject to abuse". 

In the Chief Justice’s opinion, the imprisonment sentence 
provisions in the old law helped to make journalists to be 
“circumspect and responsible” and went to explain that civil libel 
laws alone might not be enough to protect innocent members of 
the public from being defamed.  

In the United Kingdom the system of self-regulation administered 
by the Press Complaint Commission (PCC) within the terms of 
the Editors’ Code of Practice is coming under serious scrutiny 
because the public feels something has gone seriously wrong with 
British journalism.  

                                                           
29

 Edward K. Wiredu, former Chief Justice of Ghana (deceased) on repeal of Criminal Libel Law , 2001 

http://www.ghanareview.com/int/chief.html and http://www.ghanareview.com/int/chief.html 



23 

 

There is similar public resentment towards journalists in Ghana. 
There is currently a proposal for a law on defamation while some 
contributors to the constitution review process have asked for 
stricter regulation of journalism practice.  

However, the NMC Chairman does not believe tougher penalties 
would solve the problem. He rather wants institutions mandated 
to monitor the media empowered to be able to play their 
supervisory role effectively. 

Prof. Robert Pinker,30 a former member (and Acting Chairman) of 
the UK PCC supports the NMC chairman’s position. He says “in 
the UK, I do not think we need new laws to enforce regulation” 
and adds “but we also do not have to stop trying to ensure that 
self-regulation for journalists works better”. 

While dismissing a statutory regulatory regime, the eminent 
professor suspects that it could become inevitable if journalists 
continue to act irresponsibly. But for now, he says, self-
regulation is all that is needed in journalism, adding “the golden 
rule of a good code of practice may ask more than the law 
requires but never less and that is what we should all work to 
achieve.” 

Unethical journalism may be rife in Ghana but the NMC 
Chairman does not believe that it is either the 1992 Constitution 
or the repeal of the Criminal Libel Law that accounts for 
irresponsible journalism. According to him, the following might 
be the under-lying factors: 

• The emerging polarization and politicization of Ghanaian 
society and its extension to the media front and the 
resultant dog-eat dog political race in which politicians use 
every means - fair or foul - to win and control power. Some 
of the publications guilty of regular violation of the code of 
ethics of journalism are financed by politicians. 

• The non-judicious allocation of radio frequencies over the 
years with no regard for the capacity of the new FM stations 
to deliver on professional standards. The outcome of this 

                                                           
30

 Prof Robert Pinker CBE, February 10, 2012 interview on Ethics of Journalism at the PCC, London 



24 

 

policy is that Ghana has more media in terms of quantity 
but not in terms of quality. 

• The lack of adequate preparation, training and mentoring of 
the thousands of journalists who work in the expanding 
media industry. 

• Poor remuneration for journalists which often means the 
lack of an attractive career structure which would retain 
and reward experienced journalists within media houses. 

• Weaknesses in the capacity of media organizations or 
associations like the Ghana Journalists Association (GJA), 
Private Newspapers Association (PRINPAG), Ghana 
Independent Broadcasters, Association (GIBA), Community 
Radio Network of Ghana and the NMC to fulfil their 
mandate. 

 

2. 3. Media Laws and Regulatory Environment in Ghana 

In the assessment of Nana Addo Dankwa Akufo-Addo,31 Ghana’s 

former Attorney-General and Minister of Justice, “the press 

played a significant role in the anti-colonial struggle, mobilizing 

nationalists’ consciousness and exposing the oppression and 

inequities under colonialism.” 

According to him, “these laws were, thus, in the main, passed in 

response to emerging nationalist agitation and used rather 

cynically in an attempt to deter nationalist newspapers and 

publicists from exposing the ills of colonialism.” 

Although the media in the then Gold Coast first emerged in the 

nineteenth century with the publication of The Gold Coast 

Gazette and Commercial Intelligencer in 1822, it was not until 

1892 that the first major media law was introduced. It was the 

Criminal Code Ordinance of 1892 passed by the British to deal 

with ‘rascals’ in the colony.  Along the line in 1897, the colonial 

administration again introduced the Book and Newspaper 

Registration Ordinance. 

                                                           
31

 Nana Addo Dankwa Akufo-Addo, former Attorney-General & Minister of Justice of Ghana, August 4, 2011 speech at a 

conference on “African constitutionalism and the media” at the University of Pretoria, South Africa, 

http://danquahinstitute.org/news/1486-outlawing-criminal-libel-laws-in-ghana.html 



25 

 

The criminal libel and seditious laws, which were the object of 

the repeal legislation of 2001, can therefore be traced to the first 

Criminal Code, the 1892 Criminal Code Ordinance and its 

subsequent amendment in 1934. This law was used to suppress 

journalists and the media for more than a century before it was 

repeal in 2001. 

“Ghana’s laws on free expression have been largely shaped by 

English law and legal tradition, just as they have been deeply 

influenced by our colonial experience”, says Akufo-Addo.32  

In his work on “Some Perspectives on the Mass Media under a 
Military Government: A Case Study of the Mass Media under 
Ghana's PNDC”, Kweku Rockson33 of the Ghana Institute of 
Journalism (GIJ) says “while Ghana's legal system is in essence 
an inheritance from English Law, several legislative instruments 
have been passed either in parliament or in the form of decrees 
by military regimes”. 
 
“There are laws that prevent the publication of seditious, 
defamatory, obscene stories, or any news which will infringe 
against the Official Secrets Act. Apart from these, specific 
governments have passed laws which depict their attitude to the 
practice of journalism”, he says. 
 
The provisions of the 1892 Criminal Code Ordinance on criminal 
libel and sedition and the 1897 Newspaper Registration 
Ordinance were both enacted to respond not only to the emerging 
nationalist press of the time, but also to the broad agitation of 
the people of the Gold Coast against the infamous 1894 Crown 
Lands Bill, which sought forcibly to seize the people’s right to the 
land in the Gold Coast as was done in apartheid South Africa and 
other systems of settler colonialism elsewhere in Africa. 
 
In 1934 Criminal Code Amendment Ordinance (No. 21), which 

extended the remit of sedition to cover expression hitherto not 

covered under the offence, was passed as an instrument to stem 

                                                           
32

 Nana Addo Dankwa Akufo-Addo ibid 
33

 Kweku Rockson, 1990, Mass Communication and Research Department, Ghana Institute of Journalism 

http://archive.lib.msu.edu/DMC/African%20Journals/pdfs/africa%20media%20review/vol4no3/jamr004003004.pdf 



26 

 

the rising tide of nationalist consciousness and agitation in the 

mid- 1930s, known in Ghanaian history as “the stormy thirties”. 

According to Akufo-Addo,34 the 1934 Criminal Code Amendment 

Ordinance “produced the most notorious application of the law of 

sedition” and adds that “it also produced one of the most 

celebrated cases in Ghana’s constitutional and legal history in 

1936…a case of Rex versus Wallace Johnson and Nnamdi 

Azikiwe had to travel all the way, through the West African Court 

of Appeal, to the British Privy Council when this law of sedition 

was applied.” 

The Book and Newspaper Registration Ordinance (1897) had 

been the substantive law of the press. It was amended in 1950 

and 1952 and after the independence of 1957; it was given more 

constitutional powers in 1958 and 1959. 

From 1957, the newly independent government led by Dr. Kwame 

Nkrumah strictly applied the book and newspaper registration 

laws, denying perceived political opponents license to operate or 

closing down newspapers belonging to political opponents. 

Describing the situation under Dr. Nkrumah in ‘A Summary of 

the History of the Ghana Press, 1822-1960’, K.A.B. Jones-

Quartey35 said: “A curious situation existed in Ghana in 

1959/60: journalists confessed to fear and hesitation to use their 

right of freedom of speech, although constitution guaranteed it 

for them and the law as it existed prescribed no terms against 

this exercise”. 

In his 2000 monograph on Ghana’s Media, Kwame Karikari,36 a 
professor of communication studies, says the common licensing 
laws and decrees pursued by governments frequently disrupted 
development of the media.  
 

                                                           
34

 Nana Addo Dankwa Akufo-Addo ibid 
35

 K.A.B. Jones-Quartey, 1974, A summary history of the Ghana press, 1822-1960 p.35 
36

 Kwame Karikari’s Monograph on Ghana’s Media for The Freedom Forum, 2000 

http://www.freedomforum.org/publications/international/mediaforum/2000/africa/ghanaprereport2000.pdf 

 



27 

 

“In 1963, a law gave the Minister of Information wide powers to 
stop anyone from publishing if the minister felt that publication 
would not be in the government’s interests” he states. 
 
According to Rockson,37 during the First Republic for example, 
the Criminal Code Act 29, 1960 was passed. Under Section 183, 
Subsection 2, the President could pass an executive instrument 
requesting that newspapers, books or documents be submitted 
for vetting before publication. 
 
“The Newspaper Licensing Act 1963 (Act 189) and the Newspaper 
Licensing Decree NRCD ten years later required a publisher to 
apply for a license which was renewable, every year, before 
publishing a newspaper or magazine”, he explains. 
 
According to Akufo-Addo,38 until the Fourth Republic Ghana had 
experienced approximately only 9 years out of the 36 years of its 
post-independence history in conditions that could be described 
as relatively democratic.  
 
“For the most part of the remaining 27 years, the repressive 
nature of the political system made the deployment of the arsenal 
of criminal and seditious libel laws superfluous. This was 
because the various press licensing laws and the general climate 
of repression allowed only such press as could be relied upon to 
reproduce the monolithic propaganda and praise-songs of the 
ruling regime.”  

When Dr. Nkrumah was overthrown in a joint military/police 
coup d’état in February 1966, the National Liberation Council 
(NLC) hounded journalists and media outlets with sympathies to 
Nkrumah and his Convention People’s Party (CPP). 

According to Prof. Karikari, in 1967 General Ankrah, head of the 
country’s first military junta, was blunt about government 
controls of the state-owned media. He told a press conference: 
“He who pays the piper calls the tune”, thus justifying the control 
of the state-owned media. 
 

                                                           
37

 Rockson ibid 
38

 Akufo-Addo ibid 



28 

 

“A notable case of an ideological response to a law of another 
government was the enactment of NLC Decree 226, 1968, by the 
National Liberation Council, after it had repealed the Instrument 
of Incorporation of GBC, Legislative instrument 472, 1965, to 
among other things, make the media organisations serve as a 
platform for the propagation of plural views on topical issues”, 
was how Rockson assessed the NLC’s handling of the press. 

The Progress Party which won the 1969 elections with Prof. K.A. 
Busia as Prime Minister repealed various acts of the media law 
and even dismissed the owner of the state-owned Daily Graphic  
who had criticised the Prime Minister’s call for African dialogue 
with the apartheid government in South Africa at the time. 

However, General I.K. Acheampong overthrew the Busia 
government and reinstated strict media control, clamping down 
on opposition outlets. In “Press Freedom and Communication in 
Africa”, Kwadwo Anokwa39 admits that even though Acheampong 
maintained repressive media laws, a number of opposition 
newspapers remained unimpeded during his regime and by 1978 
these papers had grown in their calls for a multi-party democracy 
in Ghana.  

According to Anokwa, when General W.K. Akuffo ousted 
Acheampong in a bloodless palace coup in 1978, he reversed 
some of his predecessors’ media policies and released jailed 
journalists and opposition members. This led to the 
establishment of two party papers: the Star of the Popular Front 
Party (PFP) and the Gong Gong of the People's National Party 
(PNP) as agitation for a return to civilian rule grew. 

The Armed Forces Revolutionary Council (AFRC), largely made up 
of junior officers, successfully staged a coup in 1979, and 
repealed the press laws that had been passed by Generals 
Acheampong and Akuffo. 

                                                           
39

 Kwadwo Anokwa, (1997). Press Freedom and Communication in Africa. Erbio, F. & Jong-Ebot, W. (Eds.) Africa World 

Press ISBN 978-0865435513 

 

 



29 

 

Flt. Lt. Jerry John Rawlings, leader of the AFRC, replaced the 
chief editor of the Daily Graphic who had criticized the AFRC 
executions (this was the period in which eight military generals, 
including three military leaders, were executed by the AFRC by 
firing squad). 

After returning the country to democracy by the AFRC, President 
Hilla Limann40 was committed to media reform and went ahead 
to establish a 12 member Press Commission on July 25, 1980.  

At its inauguration he declared: “I shall, as elected President of 
Ghana, be forever prepared to submit to the acid test of public 
judgement the claims of those who may think that they represent 
the public more than me or any other political leader. Bluff, 
snobbery and arrogance on all sides must now cease, so that the 
Press Commission can function in a way that it has been 
envisaged by those who have never had any personal axe to 
grind.”  

President Limann continued: “Since the functions of the Press 
Commission have clearly been spelt out in the Constitution, I can 
do no more than reassure its members and our journalists that 
my government will respect, uphold and defend the Constitution 
and thus do everything in our power to help the Press 
Commission discharge its obligation, in the overall interest of the 
public to which we are all to varying degrees accountable.” 

When Flt. Lt. Rawlings in late 1981 seized power for the second 
time, he formed the Provisional National Defence Council (PNDC), 
setting aside the liberal media reforms initiated by President 
Limann. Under the PNDC, the Third Constitution, along with the 
Press Commission, was cancelled and repressive laws brought in.  

Flt. Lt. Rawlings passed laws that prevented criticism of the 
PNDC government or its policies, dismissed editors critical of him 
and brought in various laws such as the Preventive Custody Law 
and Newspaper Licensing Law, which respectively allowed for the 
indefinite detention without trial of journalists and stifled private 
media development. 

                                                           
40

 Democracy and Ghana: Selected Speeches of President Hilla Limann. London: Rex Collings, 1983 



30 

 

The Newspaper Licensing Law of 1983 specifically required 
anyone wanting to publish a newspaper or magazine to obtain a 
licence from the Secretary for Information. 

The PNDC regime (1982 -1992) was a turbulent period for the 
practice of journalism in Ghana as many veteran journalists 
acknowledge.  

Blay-Amihere, for instance, testifies: “I worked as Editor of the 
Free Press between 1984 and 1986 and within that short period, 
the publisher Tommy Thompson and research writer, Kweku 
Baako Jnr. were arrested and detained without trial for months. 
Tommy Thompson, his editor, John Kugblenu and columnist 
Mike Adjei had earlier on, in 1982 been arrested and detained for 
one year. John Kugblenu could not suffer the strain of detention 
and died two weeks after his release. Tommy Thompson’s health 
equally suffered.”41  

According to Rockson,42 under the PNDC regime, editors and 
senior editorial personnel were removed from most of the major 
media houses. He adds that “the government also enacted a law 
(1982) which abolished the boards of directors of organisations, 
including state-owned media and established the Interim 
Management Committees (IMC)”. 

PNDC Secretary of Information Joyce Aryee43 in 1983 defended 
direct government control: “I don't see the press as lying outside 
the political institutions that we already have. This is where I feel 
people ought to realize that the press differs from country to 
country. In a situation like ours, where we need to conscientize 
people, and where we have an illiteracy problem, you use 
institutions like the press to do the conscientization”. 

It was a period in which media policies made it impossible for 
journalists to operate without looking over their shoulders. As a 
result, some media avoided all discussion of politics altogether 
and focused on other topics like sport or entertainment instead.  

                                                           
41

 Blay-Amihere ibid 
42

 Kweku Rockson ibid 
43

Joyce Aryee, Africa Contemporary Record. Volume 16, 1983-1984. London: Africana Publishing Company 



31 

 

According to Rockson44, “while there was a predominance of 
government ownership and control of the media apparatus under 
the PNDC, there was also a private sector which controlled 
certain sections of the media, mainly sports, human interest and 
entertainment, cultural, music, religious and lotto, etc, and a few 
socio-economic and political newspapers by private organisations 
or individuals”. 

The taboo surrounding free speech appeared to have been broken 
when Professor Albert Adu Boahen,45 a politician and authority 
on Asante and West African history, delivered a lecture at the 
British Council hall in Accra in 1987, condemning the ‘Culture of 
Silence’ which had been imposed on Ghanaians by the military 
junta.  

The ‘Culture of Silence’ came about because of the fear which the 
brutality of the military regime had created in the people. Prof. 
Boahen’s lecture sparked a series of lectures on democracy and 
free speech and agitation for return to civilian rule grew stronger. 

Blay-Amihere recalls: “Kwesi Pratt Jnr., Tony Akoto Ampaw, 
Ralph Kugbey, Kwame Karikari, and Kweku Baako Jnr. were 
again all detained in April 1986 for exercising their fundamental 
human right to speak on national issues. Their arrest was the 
last straw in the positive defiance of the Free Press which folded 
up with a famous last edition, ‘The Last Tango’, crying out about 
how low Ghana had sunk in press freedom.” 

As part of the process towards democracy, the repressive 1983 
Newspaper Licensing Law which required anyone wanting to 
publish a newspaper or magazine to obtain a licence from the 
Secretary for Information was finally lifted in May 1992. 

According to Karikari,46 “a publishing boom began in the late 
1980s as Rawlings prepared to return Ghana to democracy. New, 
numerous and fiercely independent papers burst onto the streets, 
providing alternative views and reporting.” 

                                                           
44

 Kweku Rockson ibid 
45

 ^ 
a
 
b
 
c
 
d
 
e
 
f
 
g
 "Professor Emeritus Albert Adu Boahen (1932–2006)". Journal of African History (Cambridge: Cambridge 

University Press) 47 (3): 359–361. 2006. 
46

 Kwame Karikari ibid 



32 

 

The coming into force of the 1992 Republican Constitution 
introduced provisions that enhanced the work of journalists and 
the media. Chapter 12 of the constitution, captioned ‘Freedom 
and Independence of the Media’, is where Ghanaians look to for 
the foundations of their press freedom.  

As Blay-Amihere puts it, “in article per article, the 12 Articles of 
12 Chapter guarantee the freedom and independence of the 
media that few Constitutions in Africa do.” 

Thus provisions from Articles 162 through to 173 are all devoted 
to the media. 

To ensure that the provisions for freedom of the press are truly 
guaranteed, the constitution established the NMC (Article 166) as 
the symbol and custodian of these freedoms with a clear mandate 
to insulate the state-owned media from governmental control and 
also take all appropriate measures to ensure the maintenance of 
the highest journalistic standards in the mass media. 

In spite of this progress, the Criminal Libel Law was maintained 
in the 1992 Constitution which made it very difficult for 
journalists, particularly those in the private sector, to voice 
contrary opinions on the governance of the country. 

Akufo-Addo notes: “By the end of the 1990s, these laws (Criminal 
Libel and Sedition) had come to symbolize authoritarian, anti-
democratic and anti-media impulses within our body politic. 
There was a general consensus, outside the ruling government 
and party, that these laws were not worthy of an independent 
people who had long wrestled their freedom from colonial 
oppression. The demand for their repeal was consistently 
articulated by the media and broad sections of civil society.”47 

Karikari concurs with Akufo-Addo. He says: “On July 28, 1998, a 
group called the Friends of Freedom of Expression, made up of 
journalists, publishers, academics, parliamentarians and 
lawyers, demonstrated in Accra ‘against the growing threats to 
press freedom by the courts of Ghana.’ In a protest statement, 
the group expressed ‘outrage’ at ‘the increasing use of the courts 
... to weaken press freedom and intimidate journalists’.” 
                                                           
47

 Akufo-Addo ibid 



33 

 

 
According to him, statistics showed that between November 1995 
and March 1996, cabinet ministers, leading figures of the ruling 
party (NDC) and its Members of Parliament filed 21 lawsuits 
against the media. One MP alone filed eight. By June 1999, 
according to officials of the Private Newspaper Publishers 
Association (PRINPAG), there were about 120 court cases against 
the private press, most of them from officials of the government 
and the ruling party. 
 
“One case involved Justice Isaac K. Abban, a Supreme Court 
judge who became Chief Justice not long after the case was filed. 
A columnist of the Free Press wrote that the judge had falsified a 
statement in a decision he had written concerning some other 
case. It turned out that the columnist’s claim was correct. But 
the courts found the article in contempt. The columnist was 
jailed one month and the editor one day. That added more fuel to 
the public perception that the courts were out to gag the private 
press”, he says. 
 
Rockson48 says that until the media landscape was liberalised, 
the laws which generated most controversy were two laws on the 
licensing of papers published in March 1989: “The Newspaper 
Licensing Law 1989 (PNDC Law 211 as amended) and a 
Legislative Instrument (L 11417). Newspaper Licensing 
Registration 1989, Section 1 (1) of Law 211, state that no person 
shall print, publish or circulate any newspaper except under and 
in accordance with a licence granted to the publisher by the 
Information Secretary.”  

The repeal of the Criminal Libel and Sedition Law in 2001 
brought a measure of respite to journalists, particularly those in 
the private media, but, according to Akufo-Addo, “media freedom 
is still threatened by some of the arcane laws still on the statute 
books.” 

He explains, for instance, that the offence of offensive conduct 

conducive to breaches of the peace and the sister offence of 

publishing false news likely to cause fear and alarm to the public 

                                                           
48

 Kweku Rockson ibid 



34 

 

are lurking, even though the first which is a breach of the peace 

offence ordinarily has nothing to do with media freedom and the 

work of journalists. 

The clause which generates most concern among journalists is 
section 208 (1) of the Criminal Code of 1960 (Act 29) which states 
that “any person who publishes or reproduces any statement, 
rumour or report which is likely to cause fear and alarm to the 
public or disturb the public peace, knowing or having reason to 
believe that the statement, rumour or report is false is guilty of a 
misdemeanour”  
 
The police, for instance, have used the law in recent times to 
prosecute an opposition activist who claimed on radio that former 
President Jerry Rawlings set his own house on fire on February 
14, 2010. It was also applied in the arrest of a teacher in Kumasi 
who described the current President as a chimpanzee. It was 
similarly applied in the recent attempts to prosecute Joy FM’s 
news editor, Ato Kwamina Dadzie, who had sanctioned the 
broadcast of a news item alleging death threats against unnamed 
executives of the Ghana Real Estates Developers Association 
(GREDA) over the multi-billion STX/Government of Ghana 
housing deal petition. 
 
 

2. 4. History of the Media in Ghana 

i. Post-independence Press 

According to Jones-Quartey, while there had been about 40 

newspapers between 1931 and 1956, by March 6, 1957 when 

Ghana became an independent nation, only 11 were in 

production. 

The 11 were: Catholic Voice (established in1926), Ashanti Pioneer 

(1939), Gold Coast Weekly Bulletin (1939-40), Ashanti Times 

(1947), Ghana Evening News (1948), Daily Graphic (1950), 

Sunday Mirror (1954), Daily Mail (1955), Liberator (1955), West 

African Worker (1956) and New Nation (1956). 



35 

 

Jones-Quartey says the power of the press by between 1950 and 

1960 was divided between the government, which had 

established a group of 14 publications, including eight in various 

indigenous languages, two foreign companies, which between 

them owned a total of four newspapers, and a third 

predominantly African group which had chosen this form of 

business enterprise as their primary means of livelihood. 

It must be noted that before independence, there was no 
electronic media other than Radio ZOY set up by the colonial 
government which started re-broadcasting BBC programmes in 
1935. It was expanded into a new broadcasting platform called 
the Gold Coast Broadcasting System in 1954 and subsequently 
metamorphosed into Ghana Broadcasting Corporation (GBC) 
after independence. Along the line the television component of 
the GBC was launched on July 31, 1965. 

After 1957, Ghana’s first President, Dr. Nkrumah, controlled all 
the press. He saw the media as an instrument of state authority, 
and ensured that it provided the impetus for the national 
development agenda.  

However, Nkrumah’s opponents always insisted that it was for 
propaganda purposes. For instance, the opposition Ashanti 
Pioneer which had operated since the 1930s was shut down by 
Dr. Nkrumah’s CPP government after being subject to 
censorship. A series of arrests and imprisonment of political 
opponents by Nkrumah had a chilling effect on the media as 
noted by Anokwa.49 

According to Karikari50, “the political and partisan character of 
The Pioneer of Kumasi ... sums up the chequered and battered 
history of the Ghanaian press. ... [It] has been censored and 
banned, its editors detained without trial or exiled. It has also 
faced its share of sedition and contempt prosecutions and libel 
suits.” 

                                                           
49

 Kwadwo Anokwa ibid 
50

 Kwame Karikari ibid 



36 

 

From 1957 to 1981, one regime after another formulated its own 
set of rules for the media and official suppression of freedom of 
speech could be seen running through most of the policies. 

For instance, Karikari holds that “the laws proscribed 
independent, private press activity and put state-owned media 
under strict governmental controls. Direct censorship was 
applied now and then.” 

He explains further: “Military regimes dictated editorial content. 
The Minister of Information exercised the controls. But the top 
leader also got involved in ensuring the state media projected the 
leader’s desired image. This even included the curious act of 
deciding where photographs should appear in a newspaper and 
what should be covered”. 

As a result Karikari51 says “government licensing laws and 
decrees have been common, frequently disrupting development of 
the media… In see-saw fashion, the law was repealed and 
reinstated on several occasions.” 

However, media restrictions became intensified as the PNDC 
military junta consolidated its rule from 1982.  

In its November 1994 Report, ‘The Library of Congress Country 
Studies and the CIA World Factbook’52, gave a grim picture of the 
situation in the Ghanaian media landscape in the 1980s. 

“Under the PNDC, self-censorship was the rule in the media. The 
government considered it the responsibility of the state-owned 
media, if not the media in general, to project a good image of the 
government and to defend government programs and policies. To 
ensure compliance with this policy, the PNDC hired and 
dismissed editorial staff and other media personnel of 
government-owned publications.”  

It continued: “The Ghana Journalists Association, which acted as 
a pressure group for the advancement of the professional 
interests of journalists, had little real influence. The Newspaper 
                                                           
51

 Kwame Karikari ibid 
52

 The Library of Congress Country Studies and the CIA World Factbook’ 

http://www.photius.com/countries/ghana/government/ghana_government_the_media.html 

 



37 

 

Licensing Law reintroduced by the PNDC in the 1983, 
discouraged or inhibited the establishment and the freedom of 
private media.” 

The situation also generated a frosty relationship between 
journalists from state-owned media and their counterparts in the 
private sector. “The state-owned media and some of the privately 
owned local newspapers attacked Ghanaian journalists who 
worked or wrote for the foreign press, accusing them of 
supporting or collaborating with organizations opposed to the 
PNDC”, according to this factbook. 

In 1992, when a new constitution came in, and Ghana returned 
to democratic rule in January 1993, the media landscape started 
liberalising but it took close to a decade for the process to come 
of age.  

In spite of freedoms guaranteed the media by the new 1992 
Constitution, it was still difficult for the journalists in the private 
sector to operate without harassment because the same military 
government had formed a political party called the NDC (which 
won Ghana’s 2008 elections after defeats in 2000 and 2004) and 
won the 1992 elections, retaining Rawlings as a civilian 
President. 

The private media took advantage of the new press freedom laws 
to criticise the government but the state-owned media 
maintained a favourable image of Rawlings and his appointees.  

In his work on ‘Democracy and Stability in West Africa: The 
Ghanaian Experience”, Kwame Boafo-Arthur53 said the 
government monopolized the state-owned media in contravention 
of constitutional provisions. 
 
“The 1992 general elections were equally significant for the 
openings it gave to the extra-parliamentary opposition led by 
leaders of the NPP to attack some of the existing obnoxious laws 
that restricted the rights of people and created the erroneous 
impression that the democratic transition has no impact on 

                                                           
53

 Kwame Boafo-Arthur, Democracy and Stability in West Africa: The Ghanaian Experience, Claude Ake Memorial Papers 

No. 4, Department of Peace and Conflict Research, Uppsala University & Nordic Africa Institute, Uppsala, 

http://www.pcr.uu.se/digitalAssets/18/18579_CAMP4-Kwame.pdf 



38 

 

draconian legislation, whose existence were in direct conflict with 
the 1992 Constitution”.  
 
 
He said “the opposition decided to use the courts in the struggle 
for a freer society under a democratic dispensation. Three of the 
numerous constitutional cases the NPP brought against the 
government and its agents deserve mention because of their 
bearings on the fundamental human rights and the process of 
democratic strengthening”. 
 
He mentions “the skewed reportage on political issues by the 
state-owned Ghana Broadcasting Corporation (GBC)” which he 
said “marginalized the activities of the opposition parties as if 
they never existed,” as one of the issues that the opposition took 
to the Supreme Court for interpretation. 
 
Independent radio broadcasting came in late in the democratic 
scheme of things. According to Karikari54 unlike the independent 
press, which burst onto the scene during political flux in the late 
1980s, “independent broadcasting was born in controversy, 
litigation and political tension. Uncertainties remain over some 
issues of policy and regulation.” 
 
For instance, opposition political activist Dr. Charles Wereko-
Brobby opened Radio Eye in 1994 and started series of pirate 
broadcasts but his equipment was confiscated and criminal 
charges were pressed against him. 
 
Radio Universe, Joy FM, Radio Gold, Groove, Vibe, Sunshine 
(now Choice FM) and later TV 3 among other radio and television 
stations came in but they were perceived to be trailing in the 
wake of the longer established newspapers like the Chronicle, 
Free Press, Independent, Daily Guide and Palaver. 
 
After the NDC was defeated in the 2000 general election, 

President Kufuor and his NPP took office promising greater media 

freedoms and fulfilled a campaign pledge by repealing the 

Criminal Libel Law in 2001 to enable journalists more freedom to 

                                                           
54

 Kwame Karikari ibid 



39 

 

operate. The real proliferation of the media can therefore be said 

to have started after the 2000 elections. 

 

2. 5. The media’s role in democracy and development in 

Ghana 

According to Professor Karikari,55 for most of Ghana’s history the 

press has been a political instrument.  He explains that until the 

1930s the people who published newspapers were mostly the 

well-educated elite of lawyers and doctors. 

“These people were also invariably the leaders in the nationalist 
movement agitating for independence from colonialism. Even 
when business entrepreneurs entered the industry, they were 
allied to the political movement, and their papers were no less 
partisan”, he says. 
 

This is very much in conflict with the US perspective of Kovach 

and Rosenstiel that “journalism provides something unique to a 

culture” and therefore “any journalist that is asked to provide 

something other than that subverts democratic culture.” 

Arguably the media’s role in consolidating democracy and 

development becomes even more critical in a developing country 

like Ghana. Kovach and Rosenstiel point out that “journalism is 

so fundamental that societies that want to suppress freedom 

must first suppress the press.”  

“Whenever an editor lays out a page or website he/she is 

guessing at what readers want or need to know. However 

unconscious, every journalist operates by some theory of 

democracy”, they insist.56 

The media in Ghana continues to play critical role in the 

consolidation of democracy and development.  As part of the 

                                                           
55

 Kwame Karikari ibid 
56

 Kovach & Rosenstiel, Elements of Journalism, p.27 



40 

 

democratic culture, the 1992 Constitution assigns roles and 

responsibilities to institutions of state and the media is not left 

out in this. 

According to Blay-Amihere, for a constitution to devote whole 

chapter for the media means that journalists have a mandate to 

play their watchdog role effectively. Since 1993, the press has 

consistently exercised its constitutional mandate under Article 

162(6) to “Uphold the responsibility and accountability of the 

government to the people of Ghana.”  

In the First Parliament of the Fourth Republic - which was 
virtually one-party dominated as a result of the opposition parties 
decision to boycott parliament after the 1992 general elections - 
the few private newspapers-the Free Press, Ghanaian Chronicle, 
Ghanaian Voice, The Independent, The Guide, The Insight and 
Dispatch courageously and steadfastly filled the void and 
provided an alternative platform for public debate, according to 
Blay-Amihere and Karikari.  

“There is more citizen participation in public discourse and 
debate. Ghanaians openly and publicly discuss issues without 
fear of being arrested by security agents (and where there have 
been aberrations in security agents arresting people for free 
speech public outrage has stopped such violations)”, Blay -
Amihere57 points out. 

Currently, Ghana has a diverse media sector with about 200 
authorized FM stations, 12 private television stations and 
hundreds of newspapers. It is no longer a media monopoly of 
Graphic, Times, GBC and GNA.  According to the NMC chairman, 
“journalists can no longer be arrested and detained for their 
editorial functions” and adds that “Ghana’s standing in the 
comity of nations is high as the country with the freest press in 
Africa. Good for our image, good for investor confidence.”  

The watchdog role of the media has to some extent been fulfilled 

in the view of the Vice President Mahama. He says: “Our media 

                                                           
57

 Blay-Amihere ibid 



41 

 

has served us well as a nation. And we know there can be no true 

democracy without a free and independent media.”58 

“Since 1992, the road to democracy and national development 

has not been without its challenges. Since independence, our 

ship of state has been buffeted by varying winds. There are winds 

that have allowed us to make significant progress as a nation and 

there are other times when the winds have not been that 

favourable. But without a doubt the winds of the 4th Republic 

have been very propitious and have allowed us to make 

significant strides in building a country we can all be proud of,” 

he adds. 

The Vice President and the NMC Chairman among others may 

have their reasons for commending the media for its role so far in 

the development of Ghana but there are others who still feel 

journalists and the entire media have not done enough to 

supervise the acceleration of national development. This court of 

public opinion suspects strongly that journalists are partly to 

blame for the country’s woes. 

A deeper analysis in Chapter Four explains whether or not the 

media has made a significant contribution towards nurturing 

democracy and national development. 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           
58

 John Mahama ibid 



42 

 

Chapter Three  

3. 1.  Basis for the Research/Research Problem 

As indicated in Chapter One, the Ghana Journalists Association 

(GJA) says unethical journalism and corruption in the media is 

posing a danger to Ghana’s democracy. The National Media 

Commission (NMC) adds that the public is becoming 

disenchanted with the rate at which journalists are abusing the 

powers given them under the 1992 Constitution. The two media 

bodies acknowledge that unethical journalistic practices are 

undermining progress in the media landscape in Ghana. From 

the forecast, it is evident that the call from some sections of the 

public for   tougher sanctions (that will include curtailing some of 

the powers of journalists) is as a result of unethical behaviour.  

Journalists are undoubtedly playing a significant watchdog role 

in strengthening multi-party democracy as well as the 

development of Ghana more broadly. As a result, any attempt to 

restrict media freedoms without a careful and in-depth analysis 

of the situation could strangle free speech and press freedom 

which are necessary components of participatory democracy. 

This study, therefore, has set out to investigate the extent and 

nature of current unethical journalistic practices and to 

determine whether the public is justified in calling for restrictions 

of freedoms of the media. 

ii. Research Questions and Objectives 

This research paper investigates the work of journalists to find 

out if there is any justification for the call for tougher sanctions 

against unethical journalistic practices.  It will do three things: 

• Investigate whether there is any motivation for journalists to 

indulge in what the public perceive to be unethical 

practices. 



43 

 

• Investigate the public’s perception that actions of journalists 

are holding back progress in the media landscape. 

• Look for evidence to back the perception that the standard 

of journalism has been lowered as a result of unethical 

practices of journalists. 

The principal objective is to: 

a. Investigate the extent, scale and nature of unethical practices 

of journalist that is holding back progress, 

b. Identify the implications of unethical journalism on 

development of the press in Ghana; 

Other objectives are to: 

c. Ascertain the extent to which unethical practices of journalists 

pose a threat to democracy; 

d. Find out whether the call for restriction of media freedoms is 

justified; 

e. Suggest ways to check the menace of unethical practices and 

corruption in journalism 

 

3. 2. Significance of this Study 

It has become necessary to confront unethical practices in 

journalism in Ghana because of the adverse effects that the 

negative practice of the profession can have on society. According 

to the NMC Chairman,59 “the bell is tolling for a new regime of 

sanctions,” if journalists continue to act irresponsibly. 

There is obvious societal agreement that journalism is supposed 

to serve as catalyst for development and not a conduit towards 

destruction. However, in Ghana the perceived high level of 

                                                           
59

 Blay-Amihere ibid 



44 

 

irresponsibility displayed by some journalists and alluded to by 

media regulators is becoming a source of concern for the country. 

According to the NMC,60 “the greatest threat to press freedom and 

Ghana's democracy is media irresponsibility and the refusal by 

journalists to abide by the code of ethics of the profession.”  

The commission fears that “media irresponsibility in any form 

could be used as a justification for repression of media freedoms 

and free speech, a relapse that would be bad for Ghana's growing 

democracy.” 

In the introduction to ‘The Elements of Journalism’, co-authors 

Bill Kovach and Ton Rosenstiel61 say journalism is simply the 

system societies generate to supply the news. They however hold 

the view that “the lack of clarity for both citizens and news people 

has weakened journalism” and further said it is now “weakening 

democratic society and unless we grasp and reclaim the theory of 

a free press journalists risk allowing their profession to 

disappear”.  

Clearly, Kovach and Rosenstiel are more concerned about the 

character of news and journalism irrespective of cultural barriers 

and media regulatory regimes. To them, journalism is being 

subsumed by advertising, entertainment, e-commerce and most 

importantly propaganda and they want something to be done 

about it without further delay.  

Ghana has very recently struck oil in commercial quantities and 

there is a special need for every stakeholder, particularly 

journalists, to guard against any tendency to misuse revenues 

that may accrue from the oil industry and ensure that these are 

strictly used for infrastructural development and wealth creation. 

According to Kovach and Rosenstiel, “journalists’ first duty is to 

serve as independent monitor of power and watch over the 

                                                           
60

 ,Kabral Blay-Amihere, Chairman of NMC , Thursday March 3, 2011, speech on "Decisions of the Complaints Settlement Committee of the 

NMC" http://www.ghananewsagency.org/details/Politics/Media-irresponsibility-is-a-threat-to-press-freedom-and-Ghana-s-democracy-

NMC/?ci=2&ai=26177  
61

 Bill Kovach and Tom Rosenstiel, The Elements of Journalism (Introduction), 2001, Three Rivers Press, New  York 



45 

 

powerful few on behalf of the many”. However, past and current 

events in Ghana have shown that journalists have tended to fall 

short on matters of national development. The constant 

admonition to journalists from media regulators to mend their 

ways is an indication of deficiencies in the watchdog role 

expected of journalists. 

The high expectations and confidence reposed in Ghana by the 

international community means the country cannot afford to slip 

back into the days of despair. The public clearly do not want to 

allow journalists to continue to polarize the system through their 

perceived partisanship. There is now a demand for greater media 

accountability and a belief that a tougher sanctions regime could 

achieve this. 

The study is thus significant in the sense that an accurate 

appreciation of the extent of unethical practices within Ghanaian 

journalism would put media regulators and stakeholders on a 

better footing to tackle the issues involved and also allay public 

anxiety about standards of journalism. 

 

3. 3. Justification of this Research  

Unethical journalistic practices and corruption can impede 

development. They have been seen to have played a role in 

bringing about conflict and civil unrest in many parts of the 

world, particularly in Africa. For example, Rwanda (in 1994) and 

Kenya (in 2007) have experiences of what irresponsible 

journalism can do to inflame social tensions within a country.  

According to Human Rights Watch62, in the Rwandan genocide 
“one of the most virulent voice (sic) of hate, the newspaper 
Kangura, began spewing forth attacks on the RPF and on Tutsi 
immediately after the October 1990 invasion. It was joined soon 
after by other newspapers and journals that received support 
from officials and businessmen linked to the regime…the radio 

                                                           
62

 Human Rights Watch, 1999,  http://www.hrw.org/legacy/reports/1999/rwanda/Geno1-3-10.htm#P419_175363 



46 

 

was to become even more effective in delivering the message of 
hate directly and simultaneously to a wide audience”. 

In the 2007 post-election violence in Kenya that led to the deaths 
of many people, the BBC World Service Trust63  concluded that 
“while the mainstream media has been praised for trying to calm 
the situation, people within and outside the media argue that it 
has failed to live up to professional and ethical standards and 
has contributed to the crisis”. 
 

It is the duty of every journalist and every media organization in 

Ghana to uphold high ethical journalistic standards so that the 

country does not experience the unfortunate situation that has 

befallen other countries through journalistic excesses. 

Journalists have a mandate to strengthen their watchdog role not 

only over the government, but also over the ever-expanding 

corporate and non-profit world, and over public debate that new 

media technology is creating.  

 

3. 4. Research Plan  

The plan for this research is to carry out a content analysis of 

how five newspapers in Ghana provided coverage of two 

important national issues over a period of four months in 2011. 

Specifically, this research looks at three basic journalistic ethical 

requirements in the areas of objectivity, cross-checking facts and 

separating fact from comment. 

The three principles selected for this research are all critical 

articles in the Ghana Journalists Association (GJA) Code of 

Ethics. Adopted by the National Council of the GJA back in, 

1994, this code was stated by the association to have been drawn 

up “as a ready guide and (it) is applicable to members of the 

association in the state-owned media, private media and local 

freelance journalists.” 

                                                           
63

 BBC World Service Trust, April 2008, http://downloads.bbc.co.uk/worldservice/trust/pdf/kenya_policy_briefing_08.pdf 



47 

 

The association further says “the code provides a frame of 

reference to the National Executive and the Disciplinary 

Committee and members of the association when it becomes 

necessary to initiate disciplinary action against any member who 

flouts any Article of the Code.” 

According to the GJA, the code is meant to ensure that “members 

adhere to the highest ethical standards, professional competence 

and good behaviour in carrying out their duties.” 

Articles 1& 11 specifically highlight the need for the three basic 

ethical requirements used for this research to be observed if 

ethical journalism is to be realised. 

Article 1, captioned ‘People’s right to true information’, states 

that: “It is the duty of every journalist is to write and report the 

truth, bearing in mind his/her duty to serve the public. The 

public have the right to unbiased, accurate, balanced and 

comprehensive information as well as express themselves freely 

through the media. A journalist should make adequate enquiries 

and cross-check his/her facts.” 

Article 11 captioned ‘Separating comments from facts’ states: 

“While free to take positions on anything journalists should draw 

a clear line between comment, conjecture and fact.” 

The two national issues considered for this project were the 

controversies over, firstly, the Wikileaks cables and, secondly, the 

presidential primary (known as the Sunyani Congress) of the 

National Democratic Congress (NDC) which is the party currently 

in government.  

According to some Ghanaians, the classified US cables on Ghana 

released by Julian Assange’s whistleblower website Wikileaks 

exposed the Ghanaian media’s sheer lack of professionalism and 

responsibility.  

As the Vice President indicated in the introduction above, the 

Wikileaks cables ‘accentuated’ the media warfare. The media -

depending on their political affiliation and loyalty - instigated 



48 

 

heated and polarized debate between the ruling NDC and the 

main opposition New Patriotic Party (NPP). Journalists are alleged 

to have selectively picked from the cable releases with negligible 

crosschecking of the facts to smear their political opponents, in 

the process escalating the already heightened political 

temperature at certain points. 

The media’s performance in the events leading to the NDC 

presidential primary which selected President John Mills to 

contest a second term in December 2012 and the post-congress 

happenings also requires careful assessment.  The stakes were 

very high when former first Lady, Nana Konadu Agyemang 

Rawlings, wife of NDC founder and former President Flt. Lt. Jerry 

John Rawlings, decided to stand against the sitting President. It 

was unprecedented in the political history of independent Ghana 

for a party member to challenge a sitting President seeking a 

second term. Some saw the move as a vote of no-confidence in 

the President while others felt the former first family was being 

power hungry after some two decades in office.  

Many people accused the media of hyping the NDC issues before 

and after the Sunyani congress and wondered if the nation could 

hold together for the December 2012 general election. 

The fear that the media might not be able to help hold the nation 

together during this crucial election – the first since oil has 

started to flow in the country - has compelled the President of the 

GJA64 to issue this warning to journalists about their actions: 

“I encourage my media colleagues again that let it not be said 

that this democracy that has been extolled so well all over the 

world was brought to its knees because the media people were 

reckless. In 2008 we were nearly on the brink, we would 

encourage those people who were involved in that to just think 

about the future of this country, this beautiful country and look 

around, Rwanda, Cote d’Ivoire, Liberia. Look at the war 

                                                           
64

 Ransford Tetteh, President of Ghana Journalists Association, Friday February 17, 2012 advice to journalists at a Unilever 

Media Interaction http://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/economy/artikel.php?ID=230262  



49 

 

situations in those countries; it is difficult building from the 

ashes of war.” 

 

Timeframe 

The period July to October, 2011 was selected for study because 

it marked a particularly contentious time in the history of the 

media in Ghana. It was a period in which public concern over 

irresponsible journalism mounted. Public outcry against the 

media from politicians, religious leaders, traditional rulers, and 

from media regulatory bodies and watchdogs themselves 

increased. The NMC and the GJA for instance issued statements 

urging journalists to uphold their own code of ethics.  

This investigation focuses on straight (or hard) news stories and 

considers only stories with front page coverage. Analysis of the 

content of columnists and editorial opinion is not included 

because, unlike news coverage, there is no requirement for these 

to be objective.  

The choice of print media for this research was strategic in the 

sense that the press has over the years set the agenda in Ghana’s 

democratic discourse. The electronic media in most cases tend to 

pick up on and elaborate on what the press publish in the form 

of newspaper reviews and follow-ups.  

The newspapers selected for analysis are Public Agenda, The 

Ghanaian Chronicle, Daily Guide, The Herald and Ghanaian 

Times. 

 

Profile of Newspapers 

• Public Agenda is a private newspaper, sponsored by 
Integrated Social Development Centre (ISODEC). It appears 
on the newsstands twice weekly on Mondays and Fridays 
with a circulation of less than 2,000 copies. It is perceived 



50 

 

to be neutral in its reportage and tackles national issues 
and problems dispassionately. On its website, it says 
“Public Agenda is sponsored by ISODEC to promote 
sustainable development through working for good 
governance and giving a voice to the disadvantaged. A good 
number of people see Public Agenda, as nonpartisan always 
focusing on issues affecting  the poor and vulnerable in the 
society.” Link: 
http://www.ghanaweb.com/public_agenda/backissues.php 

    

• The Ghanaian Chronicle is one of the pacesetters of the 
private newspaper industry. It is a daily newspaper owned 
by General Portfolio with veteran journalist Nana Kofi 
Coomson as its founder. It was undoubtedly the most 
‘feared’ private newspaper by the government in the 1990s 
but its public appeal had gone down drastically due to 
managerial problems. Its circulation is under 10,000. It is 
often criticized for speaking for the opposition. On its 
website, it says, “The Ghanaian Chronicle is a news media 
that was started in September, 1990. The company has 
since been making very significant contributions to Ghana’s 
Transition from dictatorship to democracy, freedom and 
justice. It is acknowledged as a leader in the crusade for 
peace and reconciliation among Ghanaians and against 
corruption, poverty and human abuses.” Link: 
http://ghanaian-chronicle.com   

• Daily Guide is the most widely read private newspaper in 
Ghana currently. It is owned by Western Publications which 
controls three other newspapers in the industry. From a 
humble beginning, it has grown to become arguably the 
most successful private newspaper. Its circulation stands at 
about 25,000. It is noted for its persistence in pursuing 
social justice. It, however, stands accused for speaking for 
the opposition NPP. On its website, Daily Guide describes 
itself as “Big in news, big in spread”. Link: 
http://www.dailyguideghana.com   



51 

 

• The Herald is the youngest among the newspapers 

selected. It is published by Prime Mark Company Limited 

and appears on the newsstands twice weekly on Mondays 

and Fridays. Its circulation stands around 2,000. It is barely 

two years in existence. It stands accused for doing the 

bidding of the ruling NDC government. It has “Truth stands” 

as its motto. Link: http://theheraldghana.com  

• Ghanaian Times is the oldest among the newspapers 

selected. It is a state-owned newspaper established as the 

Guinea Press in 1958 by Ghana’s first President Dr. Kwame 

Nkrumah. Under the 1992 constitution, the Ghanaian 

Times, published by the New Times Corporation, is 

supposed to be neutral and serve everybody irrespective of 

political affiliation but over the years it has not hidden its 

strong preference for political parties in government. Its 

circulation is around 10,000. Link: 

http://www.newtimes.com.gh  

 

Methodology 

These were the steps followed to gauge how the five newspapers 

provided coverage for two important national issues in a period of 

four months in 2011, specifically looking at three basic 

journalistic ethical requirements in the areas of objectivity, cross-

checking facts and separating fact from comment. 

• Step One 

Selection of newspaper samples 

• Step Two 

Selection of variables/indicators 

• Step Three 

Selection of the unit of analysis  



52 

 

• Step Four 

Tracking the unit of analysis from the newspaper’s website using 

the search engines/button  

• Step Five 

Reading the whole article to find out whether or not there was 

abuse of the code of ethics or whether the article undermined 

ethics of the profession as complained about by the public 

• Step Six 

Construction of coding scheme to recognize the characteristics of 

the text  

The process was repeated for each unit of analysis selected. 

 

3. 5. Operationalization of Research 

• i. Variables/Indicators 

The issues were: 

�  The Wikileaks Cables and 

�  The NDC presidential primary (Sunyani Congress) which 

selected President John Mills to seek re-election on the 

ruling party’s ticket in the December 2012 general 

elections.   

For the Wikileaks cables on Ghana the research covers how the 

five selected newspapers handled or portrayed both the NDC and 

the NPP on: the fight against narcotic drugs as well as the 

leadership styles of President Mills and his predecessor J.A. 

Kufuor, specifically looking at objectivity, cross-checking facts 

and separating fact from comment of each article in the five-

selected newspapers. 

The same process applies to the post NDC Presidential Primary 

(Sunyani Congress), where the investigation covers how the press 



53 

 

have portrayed the two contestants (President Mills and Mrs. 

Rawlings).  

The unit of analysis was articles from the selected newspapers 

containing information on Wikileaks about both the NDC and 

NPP’s commitment to the fight against narcotic drugs and the 

leadership styles of Presidents Mills and Kufuor as well as 

articles on how the press portrayed the candidates in the NDC 

presidential primary. The points of measurements of the articles 

were: objectivity, cross-checking facts and separating fact from 

comment. 

The particular texts (Unit of analysis) found in the 

variables/indicators were analysed by reading the whole article 

and then using tables to compile the tracked texts.  

The print media were divided into state-owned and private. 

Political affiliation was also considered. A random sampling of 

pro-government and pro-opposition newspapers was carried out, 

using a simple random sampling technique.  

 

 

 



54 

 

Chapter Four 

4.1. Analysis of Content 

Application of GJA Code of Ethics  

Three basic journalistic principles in GJA’s Code of Ethics were 

used in the analysis of five newspapers’ coverage of the contents 

found in the Wikileaks cables as well as the coverage of the NDC 

presidential primary.  

In the case of the leaked cables the focus was on how the 

newspapers portrayed both the NPP and NDC governments in the 

fight against the narcotic drugs menace as well as how they 

characterised the leadership qualities of President Mills (NDC) 

and his predecessor Kufuor (NPP).  

On the NDC presidential primary, this research focused on how 

the newspapers portrayed candidates Mills and Mrs. Rawlings 

during and after the congress. 

The principles used to measure the portrayal were:  

� Objectivity (emphasised by the GJA Code of Ethics as the 
public’s right to have unbiased, accurate, balanced and 
comprehensive information as well as express themselves 
freely through the media),  

 
� Cross-checking of facts (which the code enjoins that every 

journalist should make adequate enquiries and cross-check 
his/her facts) and finally,  

 
� Separating comments from fact (which according to the code, 

journalists should draw a clear line between comment, 
conjecture and fact). 

 
It must be noted that while the Daily Guide, The Chronicle and 
Ghanaian Times are published daily, the Herald and Public 
Agenda appear on the newsstands twice every week. 
 



55 

 

The selected papers have different pages and sizes, so the space 
devoted to the issues may vary from one newspaper to another. 
Ghanaian Times has 32 pages (Monday to Friday) and 24 pages 
on weekends, Daily Guide has 24 pages weekdays and 16 pages 
on weekends. Both the Chronicle and The Herald have 16 pages 
while Public Agenda has eight pages. 
 
The tables below explain the performance of the five selected 
newspapers on the issues. 
 
Table A  shows the overall number of articles published by the 
five newspapers between July and October 2011 on the two 
national issues. 
 
Newspaper/Issues Wikileaks NDC Congress Grand Total 

Daily Guide 30 69 99 

The Chronicle 3 48 51 

Ghanaian Times 1 19 20 

Public Agenda 1 2 3 

The Herald 14 16 30 

Total 49 154 203 

 
In this table, Daily Guide, The Chronicle and Ghanaian Times (all 
appearing on the newsstands six days in a week) published 99, 
51 and 20 articles respectively, while Public Agenda and The 
Herald, both of which appear twice weekly, produced 3 and 30 
articles respectively. 
The newspapers together published a total of 49 articles on the 
Wikileaks issue and 154 on the NDC congress. The combined 
total number of articles published on the two issues between July 
and October by the five papers was 203. 
 
 
 
Table B shows the number of times each newspaper used 
information in the Wikileaks Cables for publication within the 
period under review. 
 
Month/Newspape
r 

Daily 
Guid
e 

The 
Chronicl
e 

Ghanaia
n Times 

Public 
Agend
a 

The 
Heral
d 

Gran
d 
Total 

July 1    1 2 



56 

 

August       

September 29 3   13 45 

October   1 1  2 

Total 30 3 1 1 14 49 

 
Daily Guide published 30 articles, The Herald 14 stories and The 

Chronicle 3 whilst Ghanaian Times and Public Agenda managed 

a story apiece. According to this table, Daily Guide and The 

Herald appear to have provided by far the most space (mainly 

during the month of September 2011) on the leaked cables while 

The Chronicle, Ghanaian Times and Public Agenda did very little 

on the issue. 

Table C shows the number of times each newspaper published 
information on the post-NDC congress in the months under 
review. 
 

Month/Newspaper Daily 
Guide 

The 
Chronicle 

Ghanaian 
Times 

Public 
Agenda 

The 
Herald 

Grand 
Total 

 

July 42 21 3 2 10 78  

August 11 9 9  4 33  

September 1 5 2  2 10  

October 15 13 5   33  

Total 69 48 19 2 16 154  

 

On the events that surrounded the NDC, Table C shows Daily 

Guide published 69 articles, The Chronicle 48, Ghanaian Times 

19 and The Herald 16 while Public Agenda is credited with only 2 

articles. According to this table, Daily Guide and The Chronicle 

appear to be leading in the number of stories on the congress 

though Daily Guide published even more articles than The 

Chronicle. The Herald as a weekly newspaper managed to 

publish almost the same number of articles on the issue as the 

Ghanaian Times which is a daily. Public Agenda which appears 



57 

 

to have been interested in issues other than the congress did very 

little on it. 

 

Below are the table distributions in percentage of how five 

newspapers handled three basic journalistic principles on the two 

national issues. 

Principle of Objectivity 

Table D (i), showing how the newspapers sourced information 

from the leaked cables under the objective test. 

Newspaper Principle of 

Objectivity 

Percentage 

Daily Guide 11 out of 30 36.7 

The Chronicle 2 out of 3 66.7 

Ghanaian Times 1 out of 1 100 

Public Agenda 1 out of 1 100 

The Herald 4 out of 14 26.67 

 

Here, the research used the principle of objectivity to assess each 

article by way of how the newspapers addressed the views of the 

actors mentioned in the leaked cables. It looked particularly at 

how the newspapers handled the issue of bias and balance as 

well as how comprehensive the information published were 

perceived to be in marking the objective test. 

 

The percentages for this principle were arrived at by looking out 

for the number of times each article was perceived to be objective 

on the leaked cables, dividing that number by the total number of 

articles published on each issue within the period.  



58 

 

 

Table D (ii), showing how the newspapers handled the post-NDC 

congress in relation to objectivity 

Newspaper Principle of 

Objectivity 

Percentage  

Daily Guide 32 out of 69 46.4  

The Chronicle 26 out of 48 54.2  

Ghanaian Times 11 out of 19 57.9  

Public Agenda 2 out of 2 100  

The Herald 6 out of 16 37.5  

 

Here, the research used the same principle of objectivity to 

assess each article by way of how the newspapers addressed the 

views of the actors during the NDC congress.  

 

Principle of Cross-checking Facts 

Table E (i), showing how the newspapers cross-checked 

information they received from the leaked cables. 

Newspaper Principle of 

Objectivity 

Percentage  

Daily Guide 14 out of 30 46.7  

The Chronicle 2 out of 3 66.7  

Ghanaian Times 1 out of 1 100  

Public Agenda 1 out of 1 100  

The Herald 2 out of 14 14.2  



59 

 

 

In looking at how the newspapers cross-checked their facts in the 

leaked cables, this research assessed whether the articles 

published sought or ascertained the views of those mentioned in 

the leaked cables and whether there were suppression of 

information or views of those mentioned as ethics of the 

profession demands. 

 

The percentages for this principle were arrived at by looking out 

for the number of times each newspaper was able to cross-check 

its facts from the leaked cables, dividing that number by the total 

number of articles published. 

Table E (ii), showing how the newspapers handled the post-NDC 

congress in relation to of cross-checking facts. 

Newspaper Principle of 

Objectivity 

Percentage  

Daily Guide  42 out of 69 60.9  

The Chronicle  27 out of 48 56  

Ghanaian Times  9 out of 19 47.3  

Public Agenda  1 out of 2 50  

The Herald  5 out of 16 31.25  

 

Looking at how the newspapers cross-checked facts during the 

NDC congress, this research assessed whether the articles 

sought or ascertained the views of the actors under review and 

whether there was suppression of information or views of the 

actors. 

 



60 

 

Principle of Separating Comments from Fact 

Table F (i), showing how the newspapers were able to separate 

information from the leaked cables and not represent them as 

facts. 

Newspaper Principle of 

Objectivity 

Percentage  

Daily Guide 16 out of 30 53.3  

The Chronicle 3 out of 3 100  

Ghanaian Times 0 out of 1 0  

Public Agenda 1 out of 1 1  

The Herald 7 out of 14 50  

 

Looking at how the newspapers separated comments from fact of 

the publication of information in the leaked cables, this research 

took into consideration issues of comment, conjecture and fact in 

the various publications. 

 

The percentages for this principle were arrived at by looking out 

for the number of times each newspaper failed to separate 

comments as facts from the leaked cables, dividing that number 

by the total number of articles published. 

Table F (ii), showing how the newspapers handled the post-NDC 

congress in relation to separating comments from fact 

Newspaper Principle of 

Objectivity 

Percentage  

Daily Guide  36 out of 69 52.1  

The Chronicle  18 out of 48 37.5  



61 

 

Ghanaian Times  11 out of 19 57.9  

Public Agenda  2 out of 2 100  

The Herald  8 out of 16 50  

 

Looking at how the newspapers separated comments from fact in 

the handling the NDC congress, this research took into 

consideration issues of comment, conjecture and fact in the 

various publications. 

 

 

4. 2. Findings 

On the principle of objectivity  - Table D (i) - as defined by the 

GJA Code of Ethics, Daily Guide recorded 11/30 (36.7%), The 

Chronicle 2/3 (66.7%), Ghanaian Times and Public Agenda 1/1 

(100%) respectively and The Herald 4/14 (26.67%) as far as the 

coverage of the leaked cables is concerned. It must be noted that 

Public Agenda, Ghanaian Times and The Chronicle did not 

provide enough coverage for Wikileaks to warrant a deeper 

analysis. Daily Guide and The Herald were able to dig into 

Wikileaks and the results represent how each newspaper 

performed. 

Handling events that surrounded the NDC congress regarding 

objectivity, Table D (ii) presents Daily Guide 32/69 as obtaining 

46.4%, The Chronicle 26/48 (54.2%), Ghanaian Times 11/19 

(57.9), Public Agenda 2/2 (100%) and The Herald 6/16 

representing 37.5%. Clearly, Public Agenda was not active in the 

coverage of the events and could not attract the needed analysis. 

On how the newspapers cross-checked their facts in using 

information from the leaked cables, Table E (i) puts Daily Guide 

at 14/30 which represents 46.7%, The Chronicle 2/3 (66.7%),  



62 

 

Ghanaian Times 9/19 (47.3%), Public Agenda ½ (50%) and The 

Herald 5/16, representing 31.25%. Here, all the newspapers 

failed to cross-check their facts before publication. 

In cross-checking facts of the events surrounding the NDC 

congress in Table E (ii), Daily Guide recorded 42/69 representing 

60.9%, The Chronicle 27/48 (56%), Ghanaian Times 9/19 (47.3), 

Public Agenda 1/2 (50%) and The Herald 5/16 representing 

31.25. 

The newspapers may have made attempts to cross-check facts 

but the fact that there were still breaches of ethics suggests that 

things were not done right. This is because the code enjoins every 

journalist to cross-check every fact before publication. 

On the principle of separating comments from fact - Table F (i) - 

as regarding the publication of information from the leaked 

cables, Daily Guide recorded 16/30 which represents 53.3%, The 

Chronicle 3/3 (100%),  Ghanaian Times 0/1 (0%), Public Agenda 

1/1 (100%) and The Herald 7/14, representing 50%. Personal 

opinions in some of the articles undermined the integrity of 

information in the leaked cables which in itself has caused 

international controversy. 

On how the press handled the events that surrounded the NDC 

congress regarding the separation of comments from fact in Table 

F (ii), Daily Guide recorded 36/69 representing 52.1%, The 

Chronicle 18/48 (37.5%), Ghanaian Times 11/19 (57.9), Public 

Agenda 2/2 (100%) and The Herald 8/16 representing 50.Here, 

the newspapers again in some cases presented comments as fact 

which were against ethics of the profession. 

On the leaked cables for instance, Daily Guide articles with 

headlines: ‘NDC stabs Mills in Wikileaks’ (September 10), ‘Mills 

has throat cancer – Baba Jamal’ (September 7), ‘Mills on $5 

cancer treatment – NPP Boys’ (September 9) failed to meet the 

ethical principle of objectivity. In these articles, equal opportunity 

was not given to those cited in the cables to state their cases. 



63 

 

In The Herald, articles with headlines as ‘Kufuor cried over ex-

gratia withdrawal’ (September 16), ‘Kufuor, Poku run down 

Rawlings to Americans’ (September 5) and ‘Why Francis Poku 

was sacked’ (September 5) lacked objectivity and equal 

opportunity was also not given to those cited in the cables to 

make responses. 

In the post-NDC congress coverage, there was evidence of articles 

published to favour one viewpoint or interest over the other. 

Some of them lacked objectivity; facts were not properly cross-

checked while in others opinions were presented as facts. 

For instance, The Chronicle’s articles with headlines: ‘NDC 

Congress wasn’t lovers rendezvous’ (July 21), ‘Mills is a tenant in 

NDC’ (July 7), ‘Rawlings is greedy’ (July 7), ‘J J pooh poohs Mills’ 

regime’ (October 24), were some of the publications that were 

said to have been targeted at widening of the perceived rift 

between the President and the former first couple who had 

brought him (President Mills) to political limelight. 

Ghanaian Times was clearly concerned about unity in the ruling 

party and devoted precious space to run articles on matters 

arising, often overlooking other important national developmental 

concerns as a state-owned newspaper mandated by the 

constitution to be non-partisan.  

Articles that appeared in Ghanaian Times showing the paper’s 

concern for the ruling party’s disintegration include: ‘NDC 

preparing grounds for NPP return’ (Sept 19), ‘Volta NDC affirms 

gov’t commitment deliver’ (August 16), ‘Work hard for NDC to 

succeed’, ‘Let there be unity in NDC’, (August 29). 

Those published by Daily Guide were sometimes slanted to 

favour the former first family against President Mills’ camp 

during the contest. For instance ‘NDC fixed elections’ (July 14), 

‘NDC lied to Konadu’ (July 19), ‘NDC spent 28 billion Cedis to 

elect Mills’ (July 25), ‘FONKAR boys desert NDC’ (August 14) were 



64 

 

some of the publications that were perceived to back the former 

first couple. 

Public Agenda as usual did not get neck-deep into the NDC 

affairs but had two articles: ‘259 NDC delegates votes missing?’ 

(July 15) and ‘There was no level-playing field – Konadu’ (July 

18), which appeared to give more voice to the former first family 

as against the President’s camp. 

The Herald’s articles favoured the viewpoint or interest of 

President Mills’ camp and at the same time run down the 

Rawlingses. For instance, articles with headlines such as: 

‘Rawlings getting credit with delays in Ministerial reshuffle’ 

(August 29), ‘Konadu must shut up!’ (July 29), ‘Mills teaches 

Konadu the thing’ (July 11), ‘Konadu’s Nsawam Cannery rots 

away’ (August 1) appeared to give louder voice to the President as 

against his opponent in the contest. 

 

4. 3. Observations 

The following observations were made on the five newspaper’s 

coverage of the two national issues. 

First, the newspapers were especially active in publishing 

information from the leaked cables only around September 2011 

as Table B shows. The issues about the cables had first come up 

in December 2010 but they did not get much press attention at 

that point. However, when Wikileaks re-published the cables in 

mid-2011, the media in Ghana, in particular the press, then had 

a field day. The publications generated heated and polarised 

debate in the country. 

Second, NDC activities attracted extensive press in July because 

that was the month in which the presidential primary was held 

(Table C). Nevertheless, events surrounding the aftermath of the 

congress continued to attract attention of the press who were 

also taking advantage of the situation to generate public debate. 



65 

 

Third, the performance and interest of the selected newspapers 

on the issues varied greatly from one media house to another. 

Daily Guide published the highest number of articles on the two 

issues and this might be due to the fact that it is a daily 

newspaper although Ghanaian Times and The Chronicle are also 

dailies. Ghanaian Times and The Chronicle were not very much 

active in the publication of information from the leaked cables.  

On the other hand, The Herald - published twice weekly - created 

a fair amount of space for the issues as it was active on both the 

Wikileaks report and NDC congress. Public Agenda – published 

twice weekly - appeared not to be very much interested in either 

the leaked cables or the NDC congress as it barely published 

anything about them. As a result, it was difficult to establish the 

paper’s allegiance on the issues, even though many in Ghana 

perceive the paper to be neutral in its handling of national issues. 

Concrete articles that point to the fact that unethical journalism 
undermines progress in Ghana, abound in this work. For 
instance, Daily Guide articles with headlines including: ‘NDC 
stabs Mills in Wikileaks’ (September 10), ‘Mills has throat cancer 
– Baba Jamal’ (September 7), ‘Mills on $5 cancer treatment – NPP 
Boys’ (September 9), all appear to lower the standard of 
journalism.  

In The Herald, articles with headlines like ‘Kufuor cried over ex-
gratia withdrawal’ (September 16), ‘Kufuor, Poku run down 
Rawlings to Americans’ (September 5) and ‘Why Francis Poku 
was sacked’ (September 5) had similar effect on the practice of 
journalism. 

In the case of post-NDC congress coverage, The Chronicle’s 

articles with headlines: ‘NDC Congress wasn’t lovers rendezvous’ 

(July 21), ‘Mills is a tenant in NDC’ (July 7), ‘Rawlings is greedy’ 

(July 7), ‘J J pooh poohs Mills’ regime’ (October 24), did not serve 

journalism better. 

Ghanaian Times attitude towards national development during 

the NDC congress raised concern. The state-owned newspaper 



66 

 

devoted precious space for the NDC to the detriment of all other 

national interests. Articles such as: ‘NDC preparing grounds for 

NPP return’ (Sept 19), ‘Volta NDC affirms gov’t commitment 

deliver’ (August 16), ‘Work hard for NDC to succeed’, ‘Let there be 

unity in NDC’, (August 29). 

Daily Guide’s articles such as: ‘NDC fixed elections’ (July 14), 

‘NDC lied to Konadu’ (July 19), ‘NDC spent 28 billion Cedis to 

elect Mills’ (July 25), ‘FONKAR boys desert NDC’ (August 14) were 

one sided and it favoured the former first family. Two articles 

published by Public Agenda: ‘259 NDC delegates votes missing?’ 

(July 15) and ‘There was no level-playing field – Konadu’ (July 

18), were also one-sided. 

The Herald’s articles with headlines such as: ‘Rawlings getting 

credit with delays in Ministerial reshuffle’ (August 29), ‘Konadu 

must shut up!’ (July 29), ‘Mills teaches Konadu the thing’ (July 

11), ‘Konadu’s Nsawam Cannery rots away’ (August 1) all 

undermined the candidacy of the former first couple. 

In the examples cited, the motivation for publication of articles 
cited can be said to be political rather than due to any other 
consideration.  

In some jurisdictions it is the aim of most newspapers to make a 

profit while at the same time ensuring that journalistic ethics are 

not compromised but the picture is different in Ghana. 

A majority of the media consider partisanship as the means for 

survival. They solely depend on their political masters instead of 

finding other viable ways to keep the publications in circulation. 

That explains why a lot of these newspapers fold when their 

political parties lose power. These papers are active when it is 

getting close to elections or when their parties assume office. In 

the process it is ethical journalistic standards that become 

compromised. 

Finally, the radically divergent views expressed by the 

newspapers on the issues give a sense of a media landscape that 



67 

 

is operating without checks and balance. It further gives a sense 

that it has lost its moral and ethical direction and professional 

control. 

 

 



68 

 

Chapter Five 

5. 1. Conclusions 

The articles reviewed appear to confirm the widely-held view that 

the Ghanaian media, particularly the press, have taken 

entrenched political positions. The media landscape is sharply 

divided along party political lines and journalists are perceived to 

be at the forefront of the process of polarisation.  

There is evidence of a polarised country where partisan politics 

have come to dominate virtually every aspect of national public 

life, especially in election years. National issues appear to be 

discussed at the dictate of the ruling NDC and the opposition 

NPP alone. The standard of the media has been lowered as 

journalists actively engage in partisan politics. 

There is also evidence of politicians using the media to 

systematically pursue a partisan agenda as they make every 

effort to divide and rule. As a result, there is no longer any 

consensus building in the media as there used to be.  

The view outside the country of Ghana as a beacon of hope for 

Africa due to her democratic credentials is under serious threat 

as events in the political environment such as the recent 

biometric voter registration and others have shown. With the 

tacit support of journalists, politicians run the risk of leading 

Ghana into chaos. The media and some leading journalists 

cannot escape blame for this unfortunate trend. Journalists 

without doubt have allowed themselves to be used. 

Over the Wikileaks cables for instance, the newspapers appear to 

have failed the tests set for objectivity, cross-checking of facts or 

separating comments from facts as prescribed in the GJA Code of 

Ethics. 

Editors sanctioned the publication of information in the leaked 

cables that clearly infringed basic ethical principles of 



69 

 

journalism. The media operated without recourse to the code of 

ethics. 

A majority of the articles from the leaked cables lacked objective 

analysis, while most of the stories were published without 

crosschecking the facts. Further, a large number of the articles 

were personal comments reported or presented as facts. 

With the exception of the Ghanaian Times and Public Agenda, 

which did not actively reproduce information in the leaked 

cables, Daily Guide, The Herald and to a lesser extent The 

Chronicle displayed partisan bias in their reportage on the leaked 

documents.  

The actions of the press confirm Vice President Mahama’s 

observation that the leaked cables ‘accentuated’ media warfare. 

The media - depending on their political affiliation and loyalty - 

instigated fierce and partisan debate between the NDC and the 

NPP when the cables came in. Newspapers selected for this 

project also cannot escape blame for the way and manner they 

ignored basic ethical standards when handling the leaked cables. 

Furthermore, most of the articles carried sources who themselves 

were not certain about the information being provided for 

publication and the newspapers failed to observe due diligence of 

ethical demands. It could be said that newspapers displayed 

partisan bias, where journalists continuously gave more attention 

on the issue to either the NDC or the NPP to the detriment of all 

the other political parties in the country. 

All the newspapers were active in the coverage of events that 

surrounded the NDC congress. Daily Guide and The Chronicle 

(which would be typically described in media-political 

relationship parlance as longstanding ‘enemies’ of the Rawlings 

family) suddenly became the allies of the former first couple. 

Their reportage appeared skewed in favour of the Rawlings couple 

who were trying to use the ruling party’s internal structures to 

stop President Mills from seeking a second term in office. The 



70 

 

Herald on the other hand was hostile to interest groups that were 

perceived to be working against the President’s second term bid. 

The Ghanaian Times’ articles on the surface looked fairly neutral; 

but there is public perception that underneath was a subtle 

attempt to do the bidding of the government and at the same 

time appearing to ignore dissenting opinions. The Times might 

not have been active in the publication of the leaked cables but 

was very much involved in the events that surrounded the NDC 

presidential congress.  

 

A polarised media, concern for all 

The undue politicisation of national issues using the media is 

reaching unacceptable levels and, furthermore, the public’s 

agitation for sanctions against the media appears to be gathering 

pace. Whether they (the public) are justified or not depends on 

how journalists and the entire media respond to the call to play 

by the rules. 

Corrupt government practices have eaten into the media making 

it impossible for journalists to play their watchdog role. 

Politicians have helped weaken the media but then turn around 

to point fingers at it. Abiding by the journalists’ code of ethics 

and other media laws in the country will be crucial for Ghana’s 

future development of the media. 

A large number of articles published in Daily Guide and The 

Chronicle for instance favoured the center-right (NPP) while The 

Herald for its part is seen to have pursued the agenda of the NDC 

government, which is the centre-left in its political ideology. The 

Ghanaian Times is supposed to be state-owned but over the 

years it has shown its preference for ruling governments while 

Public Agenda is widely perceived to be reasonably neutral even 

though it has had its own problems with governments. 



71 

 

The media in Ghana are clearly engaged in some kind of ‘tug-of-

war’, mainly for political benefit and expediency as they try to 

outdo one another. Some journalists work according to the 

dictates of politicians and political parties instead of the public 

good. This might be the main reason why some of the 

publications guilty of regular violation of the code of ethics of 

journalism are owned by politicians or powerful individuals with 

political connections and interests. 

From what is happening in the media scene, it is fair to hold that 

the media’s constitutional mandate and credibility as a watchdog 

of society has been compromised and the image of professional 

journalism dented as a result of persistent unethical practices 

exhibited by journalists. It is also the reason why news space is 

dominated by propaganda, the use of intemperate language and 

outright hate speech. 

Vital issues such as the fight against poverty, environment, 

health, unemployment, lowering standards of education, acute 

housing and harsh economic and living conditions do not matter 

to most journalists anymore. Critical national issues hardly get 

attention in the media. Even when they do, they are looked at 

along partisan lines by the media.  

Journalists appear to be interested in pursuing only political 

accountability where personality attack instead of performance 

has become the order of the day. This has seriously undermined 

democracy and development. 

In this study, the Ghanaian media landscape appears to have 

been seized by politicians and political parties who are using 

journalists to pursue their own agenda. They are taking undue 

advantage of what many perceive to be a weak media regulatory 

environment and a lack of capacity of monitoring institutions. 

The absence of freedom of information and established 

broadcasting laws have also been identified as part of the 

problem that have brought about a polarised society and 



72 

 

polarised media in Ghana. Many are also of the view that 

partisan politics engaged in by journalists has been the main 

obstacle in the promotion of ethical journalism.  

The press is publishing articles on a daily basis that have serious 

ethical concerns. They are often published to smear political 

opponents or to gain political/electoral advantage. Some editors 

do not seem to be bothered about the implications these 

publications might have on journalism and national unity. The 

issues selected for this research revealed how reckless some 

journalists had become and how the press is abusing its powers. 

The extent, scale and nature of unethical journalistic practice 

has clearly overwhelmed media organization like the GJA, Private 

Newspapers Association of Ghana (PRINPAG), Ghana 

Independent Broadcasters Association (GIBA), Community Radio 

Network of Ghana and the NMC who do not have the capacity 

(financial) to fulfil their mandate at this stage. 

For instance, although the NMC is charged constitutionally to 
take all appropriate measures to promote high journalistic 
standards, the state has over the years not provided the 
corresponding resources. Others, particularly the GJA, are 
struggling to control their members as their decisions and 
directives are often flouted by their membership. 

There is also the non-judicious allocation of frequencies over the 
years with no regard for the capacity of the new FM stations to 
deliver on professional standards.  

As a result of undue political interference with the work of the 
media, several leading media rights activists have been appealing 
passionately to Parliament to enact a broadcasting law that 
would prevent politicians from owning radio and television 
stations in the country. Their concerns are that Ghanaian 
journalists are becoming too political and in addition there were 
too many media houses in the hands of politicians. 

Currently, the law regulating acquisition is vague and does not 
restrict ownership. The various political parties once in 



73 

 

government abuse it by allocating electronic media licenses to 
their cronies. The NMC allocate permits to people willing to go 
into newspaper business. 

 

5. 2. Recommendations 

The debate over whether journalists are undermining democracy 

and development in Ghana is getting intense. This research adds 

to a host of studies that have already accused the media, 

particularly the press, of abuse of power through unethical 

practices. The unethical actions of the press are justifying the 

agitation for curtailment of the powers of journalists given them 

by the constitution. 

In spite of this public resentment, the future media regulation 

and governance in Ghana should not necessarily be statutory. 

Any attempt at media reforms requires a free media with the 

interest of the public at its heart, alongside the journalist’s 

obligation to follow highest ethical standards. It should be able to 

define clearly roles and responsibilities of every stakeholder and 

ensure that rules and regulations are enforceable. 

Unethical practices in journalism which are holding back 

progress might be checked with the following suggestions: 

• The NMC should be empowered with enough resources by 

the government to do media monitoring and enforce ethical 

standards of journalism.  

• The GJA, PRINPAG, GIBA and other professional 

associations should also be strengthened and given public 

support to back the NMC in insisting on highest ethical 

standards for the practice of journalism. 

• The NMC, GJA and others should strengthen their internal 

disciplinary mechanisms to clamp down on irresponsible 

journalism and not leave this function in the hands of the 



74 

 

government and politicians. Their decisions should always 

consider media freedom and the interest of the public. 

• There should also be laid-down broadcasting laws to bring 

accountability into the electronic media. 

How newspapers can survive in Ghana 

• Newspapers should be independent. They should strive to 

produce higher quality news. They should orient towards 

quality and professional journalism with the public’s 

interest at its heart, rather than doing what politicians and 

businesses want the public to know. 

• Newspapers should be professionally run and the effective 

marketing strategies adopted to attract the flow of 

advertisement. 

• Newspapers should take advantage of the new media 

platforms to make the papers known to more readers. 

In this way journalists and media owners should appreciate the 

efforts of the regulatory bodies and other media professional 

associations and cooperate fully with these organisations to 

ensure Ghanaian journalism serves democracy and national 

development well. 

 



75 

 

Bibliography  

 
Akufo-Addo, N.A.D., Ghana’s Attorney-General & Minister of 

Justice, August 4, 2011 speech at a conference on “African 

constitutionalism and the media”. University of Pretoria, South 

Africa, http://danquahinstitute.org/news/1486-outlawing-

criminal-libel-laws-in-ghana.html 

Ankomah, A., Legal Practitioner, March 1, 2006 address at 
‘Journalists and the law’ training for the GJA 
 http://www.modernghana.com/news/95958/1/90-per-cent-of-
libel-cases-involve-journalists.html  
 
Anokwa, K. (1997)., Press Freedom and Communication in Africa. 
Erbio, F. & Jong-Ebot, W. (Eds.) Africa World Press ISBN 978-
0865435513 
 
Antwi-Danso, V. Legon Centre for International Affairs, University 
of Ghana. September 17, 2011 
http://www.dailyguideghana.com/?p=27077 
 
BBC Ethics Guide, London (2012): 

http://www.bbc.co.uk/ethics/guide/ 

BBC World Service Trust, London (April 2008): 

http://downloads.bbc.co.uk/worldservice/trust/pdf/kenya_polic

y_briefing_08.pdf 

Boafo-Arthur, K., (2008). Democracy and Stability in West Africa: 
The Ghanaian Experience, Claude Ake Memorial Papers No. 4, 
Department of Peace and Conflict Research, Uppsala University 
& Nordic Africa Institute, Uppsala. 
http://www.pcr.uu.se/digitalAssets/18/18579_CAMP4-
Kwame.pdf 

 
 
Blay-Amihere, K., (2011) Chairman, National Media Commission 

(NMC) - at the 10th anniversary celebration of repeal of Criminal 

Libel and Seditious Libel Laws (Amendment) Act 2001 (Act 602), 



76 

 

http://danquahinstitute.org/news/1485-address-by-

ambassador-kabral-blay-amihere-on-occasion-of-10th-

anniversary-of-repeal-of-criminal-libel-law-and-media-

foundation-for-west-africa.html 

Blay-Amihere, K., (March 3, 2011), speech on "Decisions of the 

Complaints Settlement Committee of the NMC" 

http://www.ghananewsagency.org/details/Politics/Media-

irresponsibility-is-a-threat-to-press-freedom-and-Ghana-s-

democracy-NMC/?ci=2&ai=26177  

Constitution of the Republic of Ghana: 

http://www.politicsresources.net/docs/ghanaconst.pdf 

Constitution Review Commission, Ghana: 
http://www.crc.gov.gh/ 
 
Democracy and Ghana: Selected Speeches of President Hilla 
Limann. London: Rex Collings 1983 
Freedom House: http://www.freedomhouse.org/report/freedom-
press/2011/ghana 
 
Ghana Integrity Initiative report on corruption in Ghana: 

http://www.tighana.org/giipages/aboutus.php, 

http://elections.peacefmonline.com/politics/201112/84307.php 

Ghana Journalists Association Code of Ethics: 
http://www.rjionline.org/MAS-Codes-Ghana-GJA 
 
Human Rights Watch, report (1999): 
http://www.hrw.org/legacy/reports/1999/rwanda/Geno1-3-
10.htm#P419_175363 
 
Jones-Quartey K.A.B., 1974, A summary history of the Ghana 
press, 1822-1960 p.35 
 
“Joyce Aryee”. Africa Contemporary Record. Volume 16, 1983-
1984. London: Africana Publishing Company 
 



77 

 

Kovach, B., & Rosenstiel, T., (2001).The Elements of Journalism, 

Three Rivers Press, New York  

Kufuor J.A. (2011)., Former President of Ghana on a decade of 

repeal of Criminal Libel law: 

https://focusfmknust.wordpress.com/2011/08/10/repeal-of-

criminal-libel-law-was-a-good-decision-kuffour/ 

Kunczik M. (2000)., “Freedom of the press - where to draw the 

line?”. An introductory essay for Friedrich Ebert Stiftung, 2000: 

http://www.fes.de/fulltext/iez/00710a.htm 

Karikari K. (2000). Monograph on Ghana’s Media for The 
Freedom Forum: 
http://www.freedomforum.org/publications/international/media
forum/2000/africa/ghanaprereport2000.pdf 
 
 
 
Library of Congress Country Studies and the CIA World Factbook’ 
http://www.photius.com/countries/ghana/government/ghana_g
overnment_the_media.html 
 
Mahama, J.D., (2011). Vice President of Ghana at the 16th GJA 

Awards: http://www.modernghana.com/news/350384/1/full-

text-of-vice-president-john-mahamas-address-a.html 

Mills, J.E.A., (February 2012), President of Ghana, State-of-the-

nation address: 

http://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/NewsArchive/artik

el.php?ID=230091 

Obama, B., (July 2009). US President’s speech on his visit to 
Ghana: 
http://www.huffingtonpost.com/2009/07/11/obama-ghana-
speech-full-t_n_230009.html 
 
Pinker, R. (CBE), February 10, 2012 interview on Ethics of 
Journalism at the PCC, London 
Reporters Without Borders http://en.rsf.org/press-freedom-
index-2011-2012,1043.html 



78 

 

 
"Professor Emeritus Albert Adu Boahen (1932–2006)". Journal of 
African History (Cambridge: Cambridge University Press) 47 (3): 
359–361. 2006. 
 
Rockson, K., (1990). “Some Perspectives on the Mass Media under 
a Military Government: A case Study of the Mass Media under 
Ghana's NDC”: 
http://archive.lib.msu.edu/DMC/African%20Journals/pdfs/afri
ca%20media%20review/vol4no3/jamr004003004.pdf 
 
Temin, J. & Smith, D.A. Media Matters: Evaluating the role of the 
media in Ghana’s 2000 Elections. African Affairs (2002), 101, 
585-605 Royal African Society 
 
Tetteh, R., President GJA on irresponsible journalism, February 
2012: 
http://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/economy/artikel.p
hp?ID=230262 
 
Wiredu, E.K., former Chief Justice of Ghana on repeal of Criminal 
Libel Law , 2001: http://www.ghanareview.com/int/chief.html 
and http://www.ghanareview.com/int/chief.html 
 
World Journalism Education Congress, July 5-7, 2010, 
Grahamstown, South Africa: 
wjec.ou.edu/syndicates/research.doc 
 

 


