
1 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

Syria’s post-uprising media outlets:  
 

Challenges and opportunities in Syrian radio startups 
 
 
 
 
 
 

Rima Marrouch 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hilary and Trinity Terms 2014 
 

Sponsor: The Said and the Asfari Foundations 
  



2 
 

Acknowledgments 

I would like to thank the Said and the Asfari Foundations for the opportunity to 
study at Oxford. The time at Reuters Institute allowed me to look deeper into 
topics like using social media for newsgathering or data and mobile journalism. 

My deepest thanks go to my adviser, Tim Suter, not only for his patience and 
guidelines on my paper, but often also on work and life.  

 
Special thanks go to James Painter and John Lloyd for their sense of humor and 
intellectually stimulating discussions during our seminars.  And to all the staff at 
the Reuters Institute Dr David Levy, Alex Reid, Kate Hanneford-Smith, Monique 
Ricketts, Tanya Vale, and Rebecca Edwards, who were always ready to assist and 
answer all questions with a smile.  
 
Also a big thank you to all the people interviewed for this paper for sharing their 
knowledge.  
 
To my fellow fellows -- for wine and time spent together, two crucial elements 
for forming any new friendship.   
 
And finally to my father and sister, for their constant love and support. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



3 
 

 
 
 

Contents 
 
 
1. Introduction ................................................................................................................................................... 4 
 
2. Background: the pre-uprising history of Syrian media ................................................................ 6 
 
3. Syrian Media since March 2011 ............................................................................................................. 8 
 
4: The recent experience of Syrian Radio ............................................................................................ 16 
 
5. ‘It is all about the listeners’: building a sustainable radio sector .......................................... 21 

 
Audiences and content ........................................................................................................................... 21 
 
Funding ......................................................................................................................................................... 25 

 
6. Conclusions.................................................................................................................................................. 29 

 
7. Bibliography ................................................................................................................................................ 31 

 
 

 
 

  



4 
 

1. Introduction 

 
The media coverage of every conflict comes with its own set of problems and 
challenges. In Syria, foreign journalists would often enter the country for a few 
days, either on 7-10 day government official visas, or on a quick visit to the areas 
outside of government control in the north of the country. Some would enter for a 
longer period of time and stay for weeks to produce documentaries or longer 
form1. There were also short trips inside. Especially when the government lost 
control over areas in the north, journalists could spend a few hours travelling from 
Gaziantep or Hatay to towns just across the Syrian-Turkish border, like Azaz, just 
to get Syria’s byline. But even these short visits have become more and more 
difficult, and more and more dangerous since winter 2012 when the number of 
kidnappings dramatically increased. 
 
Syria remains the deadliest country for journalists, according to press freedom 
groups: the New-York based group, The Committee to Protect Journalists, 
reported in 2014 that sixty-seven journalists had been killed in the country. Many 
journalists watched with horror the video showing the murders of James Foley, 
and later Steven Sotloff, beheaded by the so-called Islamic State. Others refused to 
watch the videos as a demonstration that they would not be part of the terror that 
the Islamic State is trying to spread.  
 
Foley was a US journalist who covered Syria and who had been kidnapped inside 
the country in 2012. Following his death, a heated debate has been taking place 
about the US government policy of not paying ransom, alongside the continuing 
discussion about the ethics of using freelancers’ work in conflict zones, but also 
about the industry as a whole.  
 
Tom A. Peter, a freelance journalist who also travelled on assignments into Syria 
and who knew Foley, expressed it poignantly in a piece for the New Republic: 
“Now that he’s gone, I wish I could believe that such an extraordinary person died 
striving to inform an American public yearning to know the truth. It’s harder to 
accept what really happened, which is that he died while people eagerly formed 
opinions on his profession and the topics he covered without bothering to read 
the stories he put in front of them.'’2 When Peter was himself detained in Syria he 
reflected that it wasn’t his country, it wasn’t his war and that now he would at 
worst be killed, or – in the best case scenario –indefinitely detained.  
 
Today, there are even fewer foreign journalists entering the country, which should 
come as no surprise (‘there is no story worth your life,’ as teachers repeat in 
journalism schools). Nevertheless, it is troubling that there are even fewer first-
hand accounts of the war and the people at its heart. Syria itself has been largely 
left in the dark, even when it is still the subject of main headlines. Most of the 

                                                        
1 The French journalist, Mani, spent weeks in 2011 in Homs to document what has been 
happening in the city. His work was broadcasted on Channel 4:  
https://www.youtube.com/watch?v=SyQIv5wyYGE 
2 http://www.newrepublic.com/article/119222/journalist-kidnapped-syria-reacts-isiss-james-
foley-beheading 
  

http://www.newrepublic.com/article/119222/journalist-kidnapped-syria-reacts-isiss-james-foley-beheading
http://www.newrepublic.com/article/119222/journalist-kidnapped-syria-reacts-isiss-james-foley-beheading


5 
 

sourcing of events in Syria includes phrases like: “according to activists,” or 
“according to the Syrian Observatory to Human Rights.” It seems that, more than 
in any previous conflict, the responsibility for gathering the news, and getting the 
information out to the wider world, has largely fallen now, not only on the 
shoulders of local journalists and activists but also on regular Syrian citizens.  
 
It is therefore imperative to understand the steps being taken to build, and sustain, 
journalistic media within Syria as the growth of reliable journalism is of the 
highest importance – not only for Syrians themselves, but also for those who wish 
to understand what is truly happening.  
 
In the course of my research, completed in May 2015, many people have been 
happy to share their experience and the lessons that may be more widely drawn: 
but some, for wholly legitimate reasons given the nature of the conflict and their 
position in reporting it, but mostly due to the sensitivity of the donors-benefactors 
relationship have asked not to have their identity disclosed.  
 
The case of Syria is part of a larger trend in the region; many countries, for 
example Libya and Yemen, are more and more difficult to access for journalists 
coming from abroad. It is the journalists on the ground, who continue to often risk 
their life to get reliable information that in many instances in not convenient for 
the authorities or local warlords and militias.   



6 
 

2. Background: the pre-uprising history of Syrian media 

 
Since the late president Hafiz Al-Assad took power in a military coup in 1970, 
there have been several phases of the government oppression of Syrian media.  

 
Hafiz Al-Assad was consistent in his policy of crushing any dissident voices as well 
as suppressing a free press. For the 29 years of his rule, Syrians were dependent 
on the monopoly of government-controlled sources of information. Three 
newspapers: Al-Baath, Tishreen, and Thawra, were the only national print outlets 
during his authoritarian rule, along with state-run TV channels. Some Syrians did 
not even bother to follow the media; apathetic and tired of coverage of the 
Presidents’ countless meetings, speeches, and op-ed articles praising the leader.  

 
A different era came when his son, Bashar Al-Assad, took power on his father’s 
death in 2000. This second stage of Assad’s family rule of Syria saw limited 
liberalization, not only in the media but also in the wider economy. For a short 
time, Syrians witnessed a period of greater freedom and an environment where, 
even if there were not complete freedom of speech and press, nevertheless the 
limits were extended in comparison to his father’s days. Subsequently, this period 
came to be referred to as the ‘’Damascus Spring’’. 3For a short period, Syrians felt 
no fear discussing politics in salons, forums, and coffee houses. Although certain 
topics were still off limits (such as direct criticism of the president Bashar Al-
Assad), it was nevertheless a more open space than during the rule of Assad, the 
father. Privately-owned newspapers, radio, and TV channels appeared. One of the 
most successful ventures was Al-Doumari, the country’s first independent satirical 
weekly. It was published by the very well-known Syrian cartoonist, Ali Farzat. The 
magazine talked about corruption and used humour to call for reforms in the 
country.  

 
However, this period of relative freedom for Syrian media proved short-lived. Al-
Doumari was shut down in 2003. Many intellectuals who had spoken openly 
before, like Michel Kilo and Anwar Al-Bunni among others, were put in jail. The 
regime returned to business as usual with a minor, but significant, change: the 
2005 amendment to the media law allowed private-owned radio stations to 
operate. But these radio stations were mostly owned by businessmen close to the 
circle of power (Rami Makhlouf, Sliman Maarouf, Nabeel Kezbari), and the 
condition for ownership was clear: no politics on air. Morning shows, music, or 
topics about society were allowed, but nothing more. Nevertheless, in this third 
stage of media development, access to the internet was improved, and young 
Syrians started following news websites like DamasPost or Aljamal. During the 
policy of economic liberalization run by Assad the son, new glossy magazines 
appeared alongside privately owned newspapers like Al-Balad and Al-Watan. But 
the information they contained was still heavily modified through censorship and 
the strict enforcement of government editorial guidelines.  

                                                        
3 http://carnegieendowment.org/syriaincrisis/?fa=48516 

http://carnegieendowment.org/syriaincrisis/?fa=48516


7 
 

 
 
 

Figure 1: One the covers of Al-Doumari weekly 
 



8 
 

3. Syrian Media since March 2011 

 
The most recent phase started with the beginning of widespread protests in Syria 
in March 2011. The Syrian uprising changed forever the news landscape in Syria 
and the way citizens could obtain, share, and consume information. With limited 
access for trained journalists, foreign as well as local, to the sites of breaking news, 
local media activists and citizen journalists took on their own shoulders the 
responsibility for getting the information out. Many Syrians obtained their 
information by following these activists and media networks via social networks, 
since the traditional Syrian media of state-controlled TV and newspapers failed to 
deliver accurate information. It was no surprise that state-run media outlets failed 
citizens in the delivery of accurate news, since this had been the case for decades. 
For many months after the outbreak of the protests, Syrian pro-government TV 
channels like Dunia TV chose to ignore the reality on the ground, instead choosing 
to broadcast morning shows dealing with such issues as how to lose weight, or 
what colours to wear this season, failing to mention the large street 
demonstrations against the government.  

 
In their news bulletins, facts were either twisted or omitted. As one example 
among many, the news anchor of a bulletin broadcast on April 1, 20114, 
acknowledged that there were demonstrations in Douma, a suburb of Damascus, 
but claimed that security forces had not opened fire at protesters. However, 
according to a Human Rights Watch release, security forces had indeed opened 
fire and at least eight people had been killed.5 
 
Dunia TV reached a new low in its general approach to the crisis in its shocking 
coverage of Daraya. On August 25, the Syrian pro-government journalist Micheline 
Azar entered Daraya, soon after government forces had stormed the area.6 Many 
Syrians were shocked when Azar interviewed, first, a seriously wounded woman 
(instead of assisting her to get to a hospital or calling for help). Only after Azar was 
done with interviewing her did soldiers come to assist the wounded woman. Then 
Azar moved on to interview two children who were sitting in shock next to their 
dead mother. This incident further deepened most Syrians’ mistrust of the 
mainstream media, and pushed the younger generation to look for alternative 
sources of information. TV has crossed many ethical lines in the past three years, 
and there is probably a separate paper to be written about Dunia TV conduct.  
 
Unsurprisingly, Syrians turned elsewhere for their information. Arabic satellite 
channels, like Al Jazeera and Al Arabiya were often the source, although as time 
passed some became critical of Al Jazeera’s coverage of Syria. Both channels often 
hired some of the local activists as their ‘correspondents’ on the ground in 
provinces like Idlib, Latakia, or Hama. Their reporting may not always have been 
balanced, but often these local activists were the only source of information for 
reporters who were themselves working from bureaus in Beirut and Cairo, 
banned from obtaining a Syrian entry visa, or unwilling to risk crossing the border 

                                                        
4  https://www.youtube.com/watch?v=dhlE6ADqXOU 
5 http://www.hrw.org/ar/news/2011/04/05-4 
6 https://www.youtube.com/watch?v=Qxxs2uXIXns 

https://www.youtube.com/watch?v=dhlE6ADqXOU
http://www.hrw.org/ar/news/2011/04/05-4
https://www.youtube.com/watch?v=Qxxs2uXIXns


9 
 

between Turkey and Syria. Trips to Syria with the help of smugglers, either via 
Turkey or Lebanon, were rare and dangerous at the beginning of the uprising. In 
February 2012, Anthony Shadid, reporting for the New York Times, died when he 
was on his way out of Syria with his colleague, Tyler Hicks, after a week of 
reporting inside the country. The stated cause of death was an asthma attack. 7At 
the beginning of 2012, the way into Syria was still difficult, with government 
forces controlling most of the border crossings.    
 
With the fall of the major northern border crossings, Bab Al Salameh and Bab Al-
Hawa, into rebel hands, reporters began to have access to what the majority of 
pro-opposition Syrians call ‘liberated areas’ in the north. But the access changed 
again by the end of 2012 when the number of kidnapped journalists in the north 
of the country increased. Many media outlets stopped sending their journalists 
into Syria. Because of this, Syria’s conflict is probably the first conflict that has 
been covered so remotely for so long a stretch of time via Skype interviews, or 
YouTube amateur footage of local media activists monitored from bureaus in the 
region. 
 
Almost from the beginning of the uprising, Syrians started organizing their own 
news outlets, as people needed to find alternative sources of information to the 
government backed media. Syrian media networks and local media outlets 
therefore mushroomed across Syria.  

 
One of the strongest was and remains Sham Network.8 They were not only the 
most reliable in passing info via skype to reporters, but also they were very well 
organized with a wide network of contributors across the country. In February 
2013, they started issuing their first weekly newspaper, printed in the south of 
Turkey and distributed across northern Syria. The weekly carried news from the 
battlefields, as well as opinion pieces. It talked about the most pressing matters 
for Syrians: the first issue covered such issues as the lack of electricity and fuel, 
the fighting between Kurds and the Free Syrian Army in Ras Al-Ain, the flow of 
Syrian capital held by the business class out of the country to Egypt, Algeria and 
Jordan (http://www.alarabiya.net/articles/2012/09/23/239646.html).  Sham saw 
that with lack of electricity and network in the north, there was a need to go back 
to traditional media: hard copies of newspapers for people to read. But even 
their good organization at the beginning of crisis could not translate into actual 
printing weekly: sadly, only after 13 issues the newspaper closed down due to a 
lack of funding. Today, the group continues covering closely developments in 
Syria. It is a good resource for updates on all sides of the conflict: Islamic State, 
government forces, and Syrian opposition. Their content is mainly distributed on 
Facebook. 

 
  

 

                                                        
7 http://www.nytimes.com/2012/02/17/world/middleeast/anthony-shadid-a-new-york-times-
reporter-dies-in-syria.html?pagewanted=all&_r=0  
8 https://www.facebook.com/ShaamNetwork.Arabic?ref=br_rs  

http://www.alarabiya.net/articles/2012/09/23/239646.html
http://www.nytimes.com/2012/02/17/world/middleeast/anthony-shadid-a-new-york-times-reporter-dies-in-syria.html?pagewanted=all&_r=0
http://www.nytimes.com/2012/02/17/world/middleeast/anthony-shadid-a-new-york-times-reporter-dies-in-syria.html?pagewanted=all&_r=0
https://www.facebook.com/ShaamNetwork.Arabic?ref=br_rs


10 
 

 
 

Figure 2: May 29, 2015 Facebook post by Sham Network informing that Al-
Touwaqli village in Aleppo countryside was taken over by the Islamic States 
after heavy fighting with rebel groups. 
 

Souriatna9 is another weekly publication that has been able to operate, and be 
distributed in both government-controlled and opposition-controlled territories. 
It is a successful venture as it has been published in a digital copy from Damascus 
since 2011. The weekly includes news roundup of the week (which always present 
both sides version on the discussed events, opposition and government), longer 
pieces on current problems (for example in May 24, 2015 issue on water 
contamination in Syria), but also feature stories which show that there is still life 
going on in Syria (art, sport, etc.).10  The first few issues were printed, but it proved 
too dangerous, and due to these security concerns the staff decided to move it 
predominantly online, although it is still printed in rebel-controlled areas, one of 
the printing houses is in Saraqib.  
 
This weekly publication gathers young journalists, citizen journalists, and writers 
from across the country. The editor-in-chief worked as a professional journalist 
before the uprising, and one can see a certain level of professionalism in the 
content of Souriatna, even though it depends mostly on young Syrian writers and 
contributors. The work is done mostly underground. To keep the operation safe, 
contributors frequently don’t know the identity of the editor on the other side in 
case one of them should be arrested: the detainee will not be able to pass on names 
he doesn’t know, even under torture.  

                                                        
9 https://www.facebook.com/souriatna?fref=ts 
10 May 24, 2015 issue: https://souriatna.files.wordpress.com/2015/05/souriatna-192.pdf 



11 
 

 
 
Figure 3: Souriatna, May 24, 2015 issue 

 
There have also been many local initiatives: 

 
 Menbej, a town of 100,000 people in Aleppo province, has approximately ten 

local newspapers. The best known is Al-Masar Al-Hor. It was critical of both the 
government and the conduct of the rebels. This created problems for the Al-
Masar Al-Hor team with the local armed brigades that it criticized. Some rebels 
took one of the young reporters away for questioning several times. But the 
biggest blow for the team, according to local activists, was when the Islamic 



12 
 

State entered Menbej. The newspaper stopped being published since 2014, 
when Islamic State took over control of the town. 

 
 In other towns the printing of local newspapers, often just laser printed on A4 

paper, is also happening. In the small town of Kafranbel, in Idlib province, there 
were at least two newspapers. The town has been dubbed, “the conscience of 
the Syrian revolution” because of its weekly demonstrations, and the critical 
cartoons held up by demonstrators that often reflected the main questions, 
dilemmas, and frustrations of many Syrians across the country. In February 
2012, Al Mantra was the first “revolutionary” newspaper to be published in 
Kafranbel. Sadly, the team ran into financial problems and had to suspend its 
activities due to lack of funding.   

 
Along with newspapers, there are also new TV and radio stations, albeit mostly 
broadcasting from outside Syria.  However, as the cost of running a TV station is 
much larger, there has been only one TV station that managed to sustain its 
broadcast and is largely followed by people of Aleppo: 

 
 Halab Today (http://halabtoday.org) carries information about the situation 

in Aleppo, and often gives viewers guidance about which areas to avoid 
because of heavy clashes. The content is still basic: images from Aleppo with a 
news scroll on the bottom – but often this information is nevertheless crucial. 
The offices of Halab Today are in Gaziantep, Turkey, but they have a wide 
network of approximately 30 correspondents in Aleppo itself and the wider 
province that feeds them information. The team also is working on a radio-
station under the same name. Halab Today remains hugely popular among 
both Aleppo residents and Aleppeans living in Gaziantep. 11 

 Deir El Zor channel changed its name to Al-Jisr TV12 and is broadcasting from 
Istanbul. In the beginning it focused on Deir El Zor area in east Syria and was 
broadcasting from Istanbul. Now it covers all Syria. According to media 
activists, it doesn’t have a big audience.   

 Syria Al-Shaab13 was a TV station broadcasting from Jordan but it has closed 
down due to lack of funding, according to one person who worked in the 
channel but who asked not to be named.  

 Syria Al-Ghada14 was a TV station broadcasting from Cairo, where many Syrian 
media projects were based (like Radio Ana) before June 2013. As the political 
climate in Egypt changed, the station was forced to closed down its offices in 
2015 and shut down its broadcast. There are currently plans to move the 
offices to Istanbul and resume broadcasting. 
 

With the destruction of infrastructure and economy, the news business is one of 
the few that is still functioning not only inside Syria, but also for Syrians in 
countries like Jordan, Lebanon, Turkey, and Egypt. Many of the media activists 
who would be gathering news as volunteers in the beginning of the uprising, later 
found jobs in Syrian post-uprising media outlets or networks, sending news 
                                                        
11 http://www.npr.org/2012/11/28/166054186/syrians-turn-to-aleppo-tv-for-survival 
12 https://www.facebook.com/Al.JISR.TV?fref=ts 
13 http://syriaalshaab.tv/ 
14 https://www.facebook.com/algad.tv.ch?fref=ts 

http://halabtoday.or/
http://halabtoday.or/
http://www.npr.org/2012/11/28/166054186/syrians-turn-to-aleppo-tv-for-survival
https://www.facebook.com/Al.JISR.TV?fref=ts
https://www.facebook.com/algad.tv.ch?fref=ts


13 
 

exclusively to for example Sham Network or Radio Rozana among others. After 
leaving Syria some others started working in media offices or bureaus in Beirut, 
Cairo, Gaziantep, or Istanbul.  

 
Roughly 100 new Syrian media projects were established after March 2011, 
according to Syrian journalists working in them. They estimate that there are 60 
newspapers/ magazines (weeklies, bi-weekly, monthly) including children’s 
magazines (like Zaitoun and Zaitouneh in Saraqib), nine opposition TV channels 
(like Halab Today), and approximately 25 new radio stations, according to a 
research done by Radio Souriali in 2013 to map the Syrian media landscape.  
 
Deborah Amos, the NPR Middle East correspondent who has been covering Syria 
since the 1980s, captures the scene history:  
 

First of all, you had all these activists who learned the media on the fly in that 
first rush, the Local Coordination Committee (LCC), the Syrian opposition 
group, everybody making their YouTube videos. You had activists from 
abroad giving journalism lessons: ‘Take a street sign’, ‘record a newspaper so 
you can verify the date’, ‘get up on the balcony so you can see the size of the 
crowd’. This was an on-the-ground tutorial in journalism in a country that 
didn’t have open media, but which, at the same time, had contact with the full 
range of the international press, not the Western press, but everybody. It was 
an international journalism tutorial for activists who became media activists. 
Then some of them left the country, some of them lashed themselves to 
brigades, and I think that job ran out for a lot of people and they were looking 
for something else to do. They had the skills. And these media started popping 
up.15 
 

The current state of the media in Syria seems to be chaos. It is not clear what will 
emerge out of it. Some media outlets that mushroomed directly after the uprising, 
like Souriatna, are still there and developing their content. Others, like Syria Al 
Shaab, have already closed down. Despite the initial enthusiasm of creating new 
media outlets, some seemed not to live up to the audience’s expectations. It seems 
that it is a process of evolution. “I suspect this is going to be Darwinian, just like it 
was with the rebel groups.  There are different criteria but it is the same idea. 
Syrians have a sixth sense for crap, they have been listening to it all their lives and 
they know what their propaganda sounds like.  I just don’t think that those ones 
who are putting crap out are going to survive,’’ says Amos.  
 
The phase that immediately followed the outbreak of the Syrian uprising, which 
saw dozens of media outlets mushrooming and different media projects being 
launched spontaneously, was definitely the most promising phase in Syria’s 
history of journalism. In no previous period of Syrian history, even in the short 
lived period of parliamentary democracy (from 1944 until the military coup of 
1949) had we witnessed such a plethora of emerging outlets and projects, as if 
Syrians were trying to make up for lost time.  I believe this stage ended around 
2013 when darker times and forces in the Syrian conflict unfolded.  

                                                        
15 Interview with Deborah Amos conducted via Skype on May 19, 2014 



14 
 

 
In January 2014, the Islamic State took complete control over Raqqa. After it won 
clashes with Free Syrian Army, Islamic State became the de facto ruler of a city 
with a population of 200,000 people. They soon launched their own radio station, 
broadcast on 99.9 FM from Raqqa. The radio station in the beginning had no online 
presence. It would broadcasts programmes about Jihadi doctrine, and also 
speeches from Jihadi fighters, according to activists from Raqqa.   
 
Mohamad Azouz, an activist and filmmaker from Raqqa who currently lives in 
Turkey, describes its appeal: 
 

It is the radio of ISIS, so of course it is inciting violence and hate speech 
towards other non-Muslim groups and the West. Its audience constitutes 
mostly of taxi drivers and shop-owners who want to show loyalty towards Al-
Baghdadi. You need to understand that in Raqqa if one’s loyalty towards the 
Islamic State is questioned, one is killed. This is one way to show loyalty.16  

 
The radio-station has now a website and is available online. 3   It is called Al-
Bayan17 and it posts daily audio news bulletin (approx. 10 min.) on the 
advancement of the Islamic State. But it also posts written statements of the 
Islamic State and updates from different areas under IS control. The Islamic State 
has been expanding its media presence in Raqqa and beyond, not only via the 
radio station but also through such ventures as the IS weekly magazine – Dabiq – 
which is available online and which, according to activists, is distributed in Raqqa 
in hard copy.  
 
 
 

 
 

                                                        
16 Interview with Mohamad Azouz conducted via Skype on May 14, 2014.  
 
17 

https://akhbardawlatalislam.wordpress.com/tag/%D8%A7%D8%B0%D8%A7%D8%B9%D8%
A9-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%8A%D8%A7%D9%86/ 

https://akhbardawlatalislam.wordpress.com/tag/%D8%A7%D8%B0%D8%A7%D8%B9%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%8A%D8%A7%D9%86/
https://akhbardawlatalislam.wordpress.com/tag/%D8%A7%D8%B0%D8%A7%D8%B9%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%8A%D8%A7%D9%86/


15 
 

Figure 4: Radio Al-Bayan  
 
 
Today, the situation on the ground is more troubling, even alarming sign. The 
enthusiasm that was present in the beginning of the uprising and the bustling new 
creativity and projects is gone among most Syrians as the reality had hit hard 
Syrian journalists, media activists, but also regular citizens. Many of the grass root 
initiatives, like Sham Network or 1+1 radio station, were forced to close down due 
to lack of funding. In Raqqa, the Islamic State has suppressed any local media 
initiative taking over equipment that belonged to the ANA radio station. The only 
voice that is allowed in areas controlled by the Islamic State is the media that 
belongs to the group, like Dabiq magazine or the radio station. Many Syrian media 
activists and journalists have been detained by the Islamic State, like Mohamed 
Nour Matar, who went missing on August 13, 2013 while covering in Raqqa a 
protest against IS. Many, like Matar have been missing, detained, or even killed by 
the Islamic State. The areas under Islamic State control has been largely left in the 
dark and underreported.  

 
It is impossible to analyze all the available media outlets in a six-month research 
period.  To understand both the current state of, and future prospects for, Syrian 
media I propose to focus on Syrian radio: in many ways the simplest and most 
direct way of reaching a potentially large and disparate audience.  

  



16 
 

4: The recent experience of Syrian Radio 

 
Radio seems a particularly powerful medium in conflict and post-conflict areas. 
There are many examples from Sudan and Somalia for example, of community 
radios providing crucial information for the local population – although, of course, 
it can also be used to spread false information and propaganda. But there are other 
reasons, beyond its simplicity, for my focus on radio stations.  

 
Radio has always been a popular medium among Syrians. Privately owned radio 
stations were becoming popular even before the uprising. As noted above, the 
2005 Media law permitted the launch of private radio-stations: soon, there were 
approximately 15 of them, like: Arabesque, Al-Madina FM, Sham, Mix FM. They 
were allowed to operate under the condition that they would not air any political 
programmes. Despite avoiding politics, some of these radio stations like Sham FM, 
would carry shows (for example Hiwar al-Youm/Today’s Discussion) with phone 
interviews of local government officials, talking about local government issues.  
 
In addition, my own experience of reporting Syria over the last four years has 
convinced me that, while some stories may be better told via print, and others 
have great visual dimensions, radio is the perfect all-round medium for telling the 
Syria story. From the beginning of the uprising, Syrians were afraid to show their 
faces on screen or use their real names. There was a genuine fear of being on 
camera, whether seen by people inside or outside Syria. But radio gives a sense of 
privacy, the anonymity needed by people fleeing for their safety, even though, at 
the start of the uprising, the difficulty of acquiring any recorded “actuality” 
material made radio coverage more difficult. NPR’s Deborah Amos sums up the 
difficulties: 

 
I remember trying to cover it in the early days of the uprising. It was a nightmare 
for radio because there wasn’t any authentic audio that you could collect. Yes, 
you could watch YouTube like anyone else, you had to verify it as closely as 
everybody else and all you had then was the audio from YouTube.  In the 
beginning, it was a very hard story to do for radio. That changed and it changed 
because Syrians left Syria so you had somebody to talk to.18 
 

The situation inside the country also gives radio as a medium some significant 
advantages over TV. It is not as expensive as TV to produce, and small battery 
powered radio devices are a good solution when other devices are plagued by 
constant electricity cuts. Several radio stations, like Nasaeem Syria, have 
distributed their own radio devices in several towns in northern Syria. Radio 
stations are also still widely listened to inside the country while traveling via car.  

 
These radio stations are not only trying to target Syrians inside the country but 
also Syrian refugees and Syrian professionals living outside the country. Gaziantep 
in southern Turkey has grown to become a media hub for many Syrian projects, 
as well as being the base for many humanitarian organizations who have opened 
offices in the city. The city is located just 60 km north of the Turkish-Syrian border 

                                                        
18 Interview with Deborah Amos conducted on May 19, 2015 



17 
 

and has become a home for an estimated 200,000 refugees. There are growing 
tensions between local population and Syrians19, so it is not certain how long 
Gaziantep will remain a safe hub for Syrians to operate in.  
 
Overall there are at least 22 radio stations, with either offices in Gaziantep or at 
least individual correspondents based there.  Some have main offices in Istanbul; 
others have their offices further abroad, like Rozana whose main office is in Paris. 
There is an array of transmission options: some of these radio stations are only 
available online, while others are broadcast both on short waves and have also 
online presence. Some, like Radio Fresh, a local radio station broadcasting from 
Kafranbel in Idlib province, are available only through their local broadcast, 
although for people outside Syria, there is a possibility of listening to their daily 
news and programs through their account on soundcloud: 
https://soundcloud.com/freshfm90mhz).  

 
As of May 2015, at least 17 Syrian radio stations were in operation: 

 
Name Main office Distribution Website/Social media/Soundcloud 

FRESH 
 

Kafranbel, Syria 
 

90.0 FM  
(mainly 
Kafranbel) 

https://www.facebook.com/Radio.Fresh.90.00
FM?fref=ts 
http://mixlr.com/radiofreshsyria/ 

 
SOURIALI 

 
No main office –
operating from 
several cities: 
Marseille, Washington 
DC, Paris, Damascus 

 
Online presence 
+ few hours of 
daily broadcast 
via Hawa Smart 

 
https://www.facebook.com/RadioSouriaLi 
https://soundcloud.com/souriali 
 

ANA 
Gaziantep, Turkey 

102.7 FM 
(mainly Aleppo) 

http://www.ana.fm/ar/ 
https://twitter.com/RadioanaSY  
https://www.facebook.com/RadioANAsy  
https://soundcloud.com/radioana   

AL-KUL Istanbul, Turkey 95.5 FM http://www.radioalkul.com 
https://www.facebook.com/Radio.Alkul?fref=t
s 

HAWA 
SMART 

Gaziantep, Turkey 103.2 FM https://www.facebook.com/hawasmartradio 

ROZANA Paris, France 103.5 in Hama, 
Homs, and 
Aleppo 
99.9 FM in 
Qalamoun 

http://rozana.fm 

YARMOUK 

63 

No main office (team 
working from Syria, 
Lebanon, and Turkey) 

Online http://yarmouk63radio.weebly.com 
https://www.facebook.com/yarmouk63/info?t
ab=overview 

NASAEM 

SYRIA 

Gaziantep, Turkey 98.5 FM (mainly 
Aleppo and 
Idlib) 

https://www.facebook.com/radio.nasaem.syria
/timeline 
http://www.nasaem-syria.fm 

HARA FM Gaziantep, Turkey 99.9 FM (mainly 
Aleppo) 

https://www.facebook.com/radioharafm?fref=
ts 
http://hara.fm 

                                                        
19  http://www.thenational.ae/world/turkey/syrian-refugees-face-backlash-in-turkey 

https://soundcloud.com/freshfm90mhz
https://www.facebook.com/Radio.Fresh.90.00FM?fref=ts
https://www.facebook.com/Radio.Fresh.90.00FM?fref=ts
https://www.facebook.com/RadioSouriaLi
http://www.ana.fm/ar/
https://www.facebook.com/RadioANAsy
https://soundcloud.com/radioana
http://www.radioalkul.com/
http://yarmouk63radio.weebly.com/
https://www.facebook.com/radio.nasaem.syria/timeline
https://www.facebook.com/radio.nasaem.syria/timeline
https://www.facebook.com/radioharafm?fref=ts
https://www.facebook.com/radioharafm?fref=ts
http://www.thenational.ae/world/turkey/syrian-refugees-face-backlash-in-turkey


18 
 

YASMEEN 

AL SHAAM 

 103.4 (mainly 
Aleppo) 

https://www.facebook.com/yalshaam?fref=ts 
www.yalshaam.com 

8RBTNA FM Gaziantep, Turkey Online 
https://www.facebook.com/gherbetna/info?ta
b=overview 
http://8rbtna.com/ 

ARTA FM Gaziantep, Turkey 99.5 (mostly 
Kurdish areas: 
Amudah, 
Qamishli) 

https://www.facebook.com/artaradio?fref=ts 
http://www.arta.fm  

NAHDA FM  No main office Online https://www.facebook.com/NahdaFm?fref=ts 
Www.NahdaFM.Com 

WATAN  Gaziantep, Turkey 90.2 (Aleppo) 
and 90.3 (Idlib) 

https://www.facebook.com/fm.watan?fref=ts 
http://watan.fm/ 

ALWAN Gaziantep, Turkey 93.3 https://www.facebook.com/alwan6070?fref=ts 
www.alwan.fm 

Roo7 Gaziantep, Turkey 92.7 (Aleppo) 
99.7 (Hama and 
Homs) 
98.0 (Qameshli) 

https://www.facebook.com/RadioRoo7?fref=ts 
 

SOUT RAYA  Online https://www.facebook.com/Raya.fm?fref=ts 
http://www.raya.ps/ 

 
A business is slowly emerging around these new media outlets, such as the 
development of mobiles apps, though it is still a small sector and often done 
voluntarily by friends. Bahr Abdul Razzak, a young Syrian activist, recently 
developed the Syria Radios20 app. By tapping on the mobile app, you can access 
most of the Syrian opposition radio stations, such as Rozana, Radio ANA, Radio 
Alkul, Souriali, and Hawa Smart. “I wanted an application for my own use to let me 
find all the stations in one place, because I travel a lot, and it’s very hard to open 
the websites separately. Also, I’m based in Turkey and there are no Arabic 
channels here so the online radio was a good solution for this,” 21 says Abdul 
Razzak.  
 
There is another application, Gherbtna, albeit linked to an online only radio 
station. “We want to provide useful information, like the situation on the border 
crossings, which areas are being shelled and which ones are safe, as well as the 
currency exchange rate. Things that are useful for Syrians inside”, says Mojahed 
Akil, the 25 year old app developer who now lives in Gaziantep.22 Despite the 
successful design and packaging of Gherbtna, Akil says he’s struggling to find 
funders to sustain his project. “I need a team to update the data and I need to pay 
them. Many Syrian media projects are being supported but we still haven’t found 
a donor. I think we’re meeting the wrong people,” he adds.  For the time being he 
pays out of his own pocket. 
 
But after Gherbtna, other projects followed. “People started contacting me to 
develop apps for them. Now, I have so many projects that I have had to hire 
additional people and train them in how to create apps,” says Akil. Alongside Akil’s 
partner, they are now a team of five, and have named their Gaziantep-based 

                                                        
20 https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bahrabd.syriaradio 
21 Interview conducted with Bahr Abdul Razzak via Facebook chat on May 15, 2014 
22 Interview conducted with Mojahed Akil via Skype on May 15, 2014 

https://www.facebook.com/yalshaam?fref=ts
https://www.facebook.com/gherbetna/info?tab=overview
https://www.facebook.com/gherbetna/info?tab=overview
https://www.facebook.com/artaradio?fref=ts
http://www.arta.fm/
https://www.facebook.com/NahdaFm?fref=ts
https://www.facebook.com/fm.watan?fref=ts
https://www.facebook.com/alwan6070?fref=ts
https://www.facebook.com/RadioRoo7?fref=ts
https://www.facebook.com/Raya.fm?fref=ts


19 
 

company Namaa, the Arabic word for growth. Since launching Gherbtna, Akil has 
worked on an app for Nasaeem Syria radio station, among others. 
 
As I was researching the radio stations, I came across positive stories, like the 
story of Akil, showing the creativity of some Syrians. But I kept thinking of the 
more gloomy side. Experience elsewhere shows that the very power of radio can 
be used for incitement in conflict areas, as well as more open and informative uses. 
There are several examples in history where local radio stations have been used 
as a tool to incite violence, such as the case of Radio-Television Libre des Mille 
Collines (RTLMC) in Rwanda.23 The station was financed by Hutu extremists and 
incited hate and violence against Tutsi. Bearing that in mind, I tried to look for any 
traces of hate speech in the radio stations I had access to online.  
 
Apart from the example of the Islamic State radio, in my research on Syrian radio-
stations, I did not identify any direct hateful messages. But as Bilal Zaiter, a Syrian 
Ph.D. student at Paris VIII researching emerging media says: “It depends how you 
define hate speech.”24As part of his research, Zaiter, had to monitor several Syrian 
emerging media, specifically a number of radio stations. “In several programmes, 
I came across content that was glorifying taking up arms,” he says. While listening 
to some radio services, you certainly come across stories of mothers sending their 
children, teenagers and adults, to take up arms to fight the regime, or songs 
encouraging young people to join the battle. Some of it is definitely opposition 
propaganda; the same way, there is also some government propaganda.  
 
Direct hate messages are mostly found in amateur videos widely circulated on 
social media, such as YouTube, among government and opposition supporters 
alike. For example the video25 showing a young boy who is being hoisted on 
people’s shoulder while he is singing, “Wait Alawites, we are coming to slaughter 
you” (the Syrian president is an Alawite). The pro-government side had its own 
chant4 that became popular on social media: “You and I.”26 There is also a version 
sung by a young boy, although the song was first chanted by a group of Syrian 
soldiers. “We will f..  the people of Jober, Harasta, Ghouta, Daraya,…” mentioning, 
one by one, areas inhabited by Sunni population that were outside of government 
control. Another chant was “Ya Bashar la tehtam” (Bashar, don’t you worry) with 
pro-government thugs chanting to the president: “We are your men, we drink 
blood.” In Syria, with the exception of Islamic State radio, it seems that the hate-
speech has moved to social media. 
 
However, it is not just direct hate speech that can betray a biased agenda: editorial 
selection plays at least as important a part in determining the balance of news 
reporting. Despite the fact that direct hate speech appears mostly in other media 
rather than radio, there are troubling signs among some, albeit not all, of the new 
and aligned radio stations. A former editor-in-chief of one of the radio start-ups, 

                                                        
23 Melvern, Linda. People Betrayed. Zed Books. 2009. London. P.81  
24 Interview conducted with Bilal Zaiter via Skype on August 19,  2014 
25 https://www.youtube.com/watch?v=U70bTWrGFxA 
 
26 https://www.youtube.com/watch?v=s4w1RkTFM-w  

https://www.youtube.com/watch?v=s4w1RkTFM-w


20 
 

who agreed to speak on the condition of anonymity, said that he noticed the lack 
of news coverage of events happening in other Syrian communities.  

 
There was a large explosion in Homs in the government-controlled area of 
Al-Zahra [a largely Alawite community]. When I said that we should include 
it in our news bulletin, I was told ‘There is no need’. But it is not only Homs a 
largely Alawite community. “Recently, a group of 150 young Kurds were 
kidnapped in northern Syria by the Islamic State. “There was no mention of 
that either in the radio’s bulletin’s. 27 
 

This editor-in-chief resigned after two months, citing the lack of coverage of 
events related to communities that are part of minorities and that are often 
perceived as siding with the Syrian government.  
 

                                                        
27 Interview conducted via Skype on August 7, 2014 



21 
 

5. ‘It is all about the listeners’: building a sustainable radio sector 

 
Steve Warren, the author of Radio: The Book, says that when he teaches a class 
about radio programming he writes on the board: “It’s all about the listeners.”28 
But finding the listeners is the main challenge for the Syrian radio start-ups.  
  

Audiences and content 

It is almost impossible to measure the popularity or reach of these radio stations, 
especially for their broadcast service. The only available measures are of listeners 
online, and even these numbers are not always very satisfactory. Estimating the 
audience and the reach has been one of the main obstacles in my research. In a 
country torn by war, it is difficult to measure the impact these radio stations have 
on Syrians. “Whoever tells you they have x number of listeners, they are lying. 
There is no mechanism or ways to measure it,” I was told by one journalist 
working in one of the radio stations, who asked not to be named.  
 
To address this, several radio stations, including ANA, 7ara, ARTA, Watan, Sawt 
Raya, and Alwan, are planning to create a joint-technical team that would visit the 
centres of broadcasting, measure frequency, assess wave penetration, and 
conduct polling to assess the number of listeners. “We will do mapping of the 
broadcast of all radio stations. All information will be disclosed. Some radio 
stations claim they are broadcasting in let say Deir El Zor where electricity comes 
for few hours a day. But if you don’t have consistent broadcast, you are not really 
broadcasting,” says Rami Jarrah, co-founder of Radio ANA. 29 
  
Three specific examples show the different ways in which Syrian radio stations 
are seeking sustainability. 
 
The experience of Radio ANA suggests that it is possible to find out more about 
the available audience and the performance of the radio stations in meeting it. The 
audience of Radio ANA consists of people under the age of 30 years, according to 
Jarrah. “We don’t have listeners from the Free Syrian Army, mostly these are 
people linked to the local councils and local authorities. The targeted audience is 
civil society, and people in the 18-40 age group,” says Jarrah. The station wants to 
widen the audience with programs like “shou btaaref” (“What do you know?”), 
using simple messages to explain such concepts as human rights as well as 
different such political concepts and approaches as communism or liberalism, 
raising awareness of people who might have not been through formal schooling.  
 
Jarrah says there is no way to measure Radio ANA audience on short wave. They 
can only measure people listening to the radio online. Their most popular 
program: “Maa El nas” (With people) has an average audience of 250 people 
listening online. ANA was seeking FM carriage by a third party organisation, but, 
following talks, Radio ANA’s management decided to not to proceed. “We were 
supposed to sign a document saying we are committed to the “ethics of the 

                                                        
28 Warren, Steve. Radio: The book. Focal Press. 2005. Burlington. p.1 
29 Interview conducted with Rami Jarrah via Skype on May 17, 2014 



22 
 

revolution”. And we didn’t want to do that. Syria needs an independent media that 
people can trust and you cannot achieve it by signing such documents. We want 
to broadcast to the coastal areas (Alawite areas). I cannot approach them as a 
‘revolutionary radio station’,” says Jarrah. 30 
 
In terms of Facebook page popularity, Radio Souriali is definitely in the lead with 
224,000 claimed users (as of end of May 2015). In June 2014 it became also the 
first Syrian radio whose accounts have been verified by Facebook. “It meant a lot 
to us. It was an important indicator that we are on the right track,” says Caroline 
Ayoub, project manager at Radio Souriali.31 She points out that “Facebook itself 
picks the most popular accounts, you cannot nominate an account.” The radio 
station relies heavily on social media. “It is the major tool that you need to use 
today,” says Ayoub. 
 
Souriali is definitely one of the strongest Syrian media projects. The group, with 
20 staff members including seven inside Syria, pays a lot of attention not only to 
the audio service but also to the visual design, branding, and packaging of their 
on-line shows. “I decided to approach it as a sustainable business: consistency, 
branding, a clear message,” says Ayoub, now based in Marseille but who, in her 
previous life in Damascus before the uprising, was a brand manager and head of 
fashion working with such international fashion companies as Guess, L’Oreal, and 
Dior, which explains her focus on establishing a strong brand for the radio station.  
 
Mostly, the radio station staff work remotely from their apartments scattered in 
Syria, Lebanon, United States, France, United Arab Emirates, Egypt, and Germany. 
Ayoub admits that it is often not easy to work when the team is scattered across 
several time zones and working largely via Skype. But despite the difficulties, the 
radio station launched in the beginning of October 2012. Programmes are hosted 
by such well-known personalities as Honey al-Sayyed, who before the uprising 
had the second most popular morning show in Syria on Radio Madina, or Lukman 
Derky, a well known Syrian Kurdish poet who has also a show on Souriali. 
 
The radio has 500,000 returning visitors to the website each month and 200,000 
playbacks on their sound cloud account. They have estimated 4 million on-line 
listeners although Ayoub admits that these numbers are difficult to verify. They 
broadcast for three hours a day in Syria (1800 – 2100), using equipment and 
transmission capacity provided by Hawa Smart (see below) in Hama, Homs, 
Damascus, Latakia, and Aleppo. Their annual budget is approximately between 
€200,000 – €250,000. The editorial proposition for the station does not focus 
heavily on news, which would require a large network of activists inside the 
country, offering instead a more broadly based mix of programming.  
 
The radio station that focuses most heavily on news is Radio Rozana, also 
founded in June 2013. It has a network of 60 contributors across Syria, with a full 
time staff of 12. At the end of August 2014, it claimed 40,724 followers on 
Facebook. It is available on FM (103.5 in Hama, Homs, the Latakia countryside, 

                                                        
30 Interview conducted with Rami Jarrah on May 17, 2014 
31 Interview conducted with Caroline Ayyoub on June 23, 2014 



23 
 

and Aleppo and at 99.9 FM in Qalamoun). It has an informative website and 
presents solid and reliable news focusing primarily, but not exclusively, on the 
opposition, which perhaps explains why it was blocked within Syria in November 
2013.  

 
Hawa Smart has different roots, as it is a project of the group SMART. The group 
started first as an informal group of Syrian and non-Syrian activists sending media 
equipment into the country (small cameras, radio transmitters, satellite internet 
equipment). The group formalized their work and registered in November 2011 
in France as ASML, Association de Sourien aux Medias Libres. The group aimed to 
play a supporting role for existing radio stations, providing the technical capacity 
necessary for terrestrial FM transmission, concentrating on building radio towers 
in the liberated areas of Syria.   In March 2013, SMART started a network of FM 
broadcasting, to air the content of radio stations that they supported. This was the 
Hawa SMART FM network. SMART then decided to produce its own content and 
launched Radio Hawa SMART on January 1, 2014.  They are on air daily for 12 
hours, and in the evening the group gives airtime to stations like Souriali and 
others. Currently Hawa Smart has 69,782 Facebook followers, and its broadcast 
service is available in Damascus, Homs, and Hama (103.2 FM) and in Aleppo, Idlib, 
Latakia, and Deir El Zor (99.6 FM). The group currently consists of 20 staff in 
Turkey with 15 correspondents on the ground.   

 
 

 
Hawa Smart member standing on one of their towers in northern Syria after the 
tower was installed (courtesy of Hawa Smart) 

 
Hawa Smart’s content is edited outside the country, says Armand Hurault32, the 
director of Public Relations for the Syrian Association of Free Media, the group in 
overall charge of supporting Hawa Smart as well as some other projects.  Hurault 

                                                        
32 Interview conducted with Armand Hurault in Oxford on June 4, 2014 



24 
 

explains their focus as being not only on war-related news, but also on building 
civil society, and reflecting the emerging administration. The group has been 
attacked more than once. In November 2013 they were attacked in Raqqa by a 
group of Islamists and on December 6 2013, they had to move their transmitters 
to Deir El Zor, only to find themselves being shelled by government forces on 
December 9.  

 
Despite these difficulties, even activists on the ground connected to providing 
content to other radio stations admit that Hawa Smart are the strongest when it 
comes to the broadcast of FM-available content inside the country. Hawa Smart 
also sends out a daily news bulletin in Arabic to other journalists and activists 
interested in Syria, providing a daily round-up of clashes between government 
and opposition forces, along with details of the number killed on both sides. It also 
includes information about which areas of the country are under government 
shelling, and where government forces have been dropping barrel bombs. 
Recently it has also included information about the executions carried out by the 
Islamic State.  
 

 
      Example of SMART Bulletin  

 
Radio Fresh is one of the most interesting Syrian radio stations. It was founded in 
2013 by a small group of media activists in Kafranbel, in Idlib province in northern 
Syria. It is truly what we can call a community-radio, covering local issues that are 
important for its local audience. “The success of Radio Fresh is that they really 
speak about issues that touch Kafranbel’s residents. For example, fixing the local 
power plant or distribution of humanitarian aid in town. They don’t speak about 
the Iranian nuclear program or international affairs, stories that people can follow 
in mainstream Arabic-language media outlets,” says Ali Alshlash, a Syrian 
researcher living in Gaziantep. More focus on local radio stations might be a good 
approach and successful approach that other radio stations could also use.  
 



25 
 

The examples of the radio stations mentioned above represent what we can so far 
call ‘successful’ media projects if we take into account that they are still operating 
and producing content, even if it is hard to estimate their audiences with any 
accuracy. But there have been many projects that were forced to shut down: the 
following two examples of online radio stations which have been forced to close 
down since their launch show clearly the challenges facing any new start-up. 
 
Bidayeh Jdideh (New Start) and Wahed + Wahed (1+1) were among the first 
online radio stations when they were launched in 2011. Bidayeh Jdideh was 
produced in Amman, Jordan, from a small studio apartment on Rainbow Street. 
The small place was a place full of Syrians who would stop by whenever they were 
in Amman. It was one of the most dynamic places I have encountered, with 
conversations and debate about the country, with interesting guests, airing calls 
to residents of shelled areas. It was truly giving a voice to the voiceless in the early 
stages of the uprising, produced by people who truly believed in its mission. But 
Hosam Badri, the station’s co-founder, says that Jordan turned out not to be the 
best choice of location for starting a Syrian radio station. Turkey provides more 
flexibility and freedom.  

 
Badri is open about the reasons for the closure of the station. First, he identifies 
the deliberate decision to rely exclusively on funding from Syria. “We felt we want 
to create a Syrian radio station so our funding should also be Syrian,” he says in a 
Skype interview from Istanbul, where he is currently located. The group was 
offered more funding if it would adopt a more Islamic tone. “We didn’t want to do 
that. We felt like we had a good mix of programmes: for both secular and for more 
religious Syrians,” Badri says. He also admits that the group’s four staff at some 
point stopped believing in the purpose of continuing their work, when confronting 
society’s militarisation and war. Badri recalls that he would sometimes hear 
horrifying testimonies on air. “I believe in the type of work we were doing, but its 
place and time is when the sound of bullets dies down,” he says.   
 
Lama Khayer, a Syrian journalist working currently in London for Al-Ghad TV, was 
one of the co-founders of Wahed + Wahed. There were six volunteers in the core 
team. Wahed + Wahed was one the first post-uprising radio stations, launched as 
early as July 2011.  It aired material produced by Syrian activists that was widely 
available on social media, as well as their own in-house produced material. When 
Khayer looks back at this experience she still says it was one of the best projects 
she participated in: people genuinely believing in their work, working as 
volunteers. But the lesson that can be drawn from Wahed + Wahed is that in start-
ups sometimes it is not good to be the first one. “Maybe if we started later, we 
could have learned from others. How to get funding, how to write proposals,” she 
says speaking via phone from her home in London. But she adds that “The 
experience was great, a group of young people with ideas and passion.” 
 

Funding 

 

Unfortunately, it is just as hard to identify the money spent and budgets as it is to 
track down hard audience figures. Nevertheless, two broad strategies emerge: 



26 
 

donor funding, or a more self-generated funding mix. Of the donor funded stations, 
only a few were prepared to talk openly about budgets, and funding, although 
other stations were prepared to talk more openly about the donors they rely on 
and the level of resource they deploy. There is an irony in this lack of full 
transparency given that it is one of the values preached by these radio stations. 
Other researchers studying the topic have also noticed the poor transparency over 
funding as one of the recurrent problems.33 

 
 Souriali has opted for a strategy based on donor diversification. The 

radio is supported by: PAX Christi, IWPR, British Council, and National 
Endowment for Democracy. 
  

 Radio Rozana is supported by International Media Support for their 
staff salaries, while CFI (Channel France International) provides 
training for their journalists. Its headquarters office is based in Paris 
and according to a person who saw Rozana’s launching proposal (but 
asked to remain anonymous) Rozana founders asked for start-up 
funding of €1,820,660 for its first two years.  

 
 Hawa Smart is supported by a small grant by the Asfari Foundation; but 

it does not disclose who its other donors are.  
 

An alternative approach is adopted which looks to generate additional sources of 
income. According to the co-founder, Rami Jarrah, 25%-30% of ANA’s budget, 
comes from selling reports and material for newspapers like Al-Quds Al-Arabi, and 
Al-Sharq Al-Awsat. Jarrah believes that sustainability and a proper business model 
should be the basis for any media project. “Culturally it has not been easy. Among 
Syrians, there is a mentality that you shouldn’t be making money out of projects 
connected to the uprising. I think it was true in the beginning. But now, if you can 
survive without actually asking anyone for help, then this is actually positive,” says 
Jarrah in a Skype interview. Radio ANA is working on expanding its studio to 
include not only audio but also video production to be able to produce video 
packages for media outlets or NGOs as a way to generate income.  

 
It is difficult to estimate how much money in total has been spent on supporting 
Syrian media projects since March 2011. But there is no reason to suppose that 
Syria will not prove to be a part of a larger trend. As Mark Nelson and Tara 
Susman-Peña, authors of the 2009 report Rethinking Media Development write: 
‘’Of the $129 billion that was spent by donors on international development in 
2010, only about 0.5% of that was specifically targeted at the media, or about 50 
cents for every $100. Nevertheless, that adds up to $645 million. And a closer look 
at how this money was used yields a picture of haphazard and random 
approaches, poorly coordinated with broader reforms, and rarely led by the 
counties that are receiving the assistance.’’ 34 
 

                                                        
33 http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2014/08/against-odds-syria-flourishing--
201483094530782525.html 
34 Mark Nelson and Tara Susman- Peña, Rethinking Media Development, Washington, DC: 

Internews, 2009 

http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2014/08/against-odds-syria-flourishing--201483094530782525.html
http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2014/08/against-odds-syria-flourishing--201483094530782525.html


27 
 

Although the Rethinking Media Development report does not discuss the case of 
Syrian start-ups, having been written before the Syrian uprising, its critique of the 
donors community may prove equally relevant to Syria: ‘’Donors barely keep track 
of what they spend on media development, or how they spend it, and judging by 
some methodologies used to address media weaknesses, learn little from past 
failures… Many decisions about investments in media development seem to be 
driven by political or foreign policy concerns – often using the media to get out 
donor-inspired messages – not because of the impact that the media might have 
on broader development.”35  
 
In countries with successful media transformation, like Poland, donors and 
international media organizations supported the Polish-led process with effective 
and well-coordinated action ranging from successful loan programs (Media 
Development Loan Fund) to trainings for journalists and managers. As the authors 
of the Rethinking Media Development report says that ‘’the focus and coordination 
that was seen in Central Europe is today quite rare.’’ 
 
Several Syrians leading different start-ups have complained that there is poor co-
ordination and that the media environment is almost like the ‘wild west’ with 
head-hunting from different NGOs trying to get the best journalists into their 
projects. ‘’We are not sufficiently developed to start competing with each 
another,’’ says one founder of a Syrian radio start-up in Gaziantep who asked not 
to be named. ‘’We are young institutions that need support, not an environment in 
which we compete against each other,’’ he added. Syrian media start-ups in the 
beginning faced a generous donor environment; many non-governmental 
organisations were interested in funding media projects as part of their non-lethal 
aid. However from January 2014, several people interviewed for this research 
paper, both from Radio start-ups to NGOs funding different projects, referred to 
‘donors’ fatigue’ regarding Syrian projects, with clear risk to projects that have 
been unable to diversify their funding. 
 
In the June 2007 report Towards Economic Sustainability of the media in 
Developing Countries issued by CIMA  (the Center for International Media 
Assistance and the National Endowment for Democracy), its authors point out that 
‘’Media sustainability is not always attainable.’’36 In the case of Syrian start-ups 
this is all too true. Talking about the sustainability of Syrian start-ups in a country 
torn up by war is a fantasy; and is hard to envisage even in an immediate post-
conflict environment, where the economy will be so weak that local businesses 
will have no incentive to advertise.  
 
In theory ‘’good product leads to audience, which leads to new products.   But this 
cycle does not work very well in every market,’’ as one participant of the working 

                                                        
35 Nelson, Mark and Tara Susman-Peña, Rethinking Media Development, Washington, DC: Internews, 

2009. http://www.internews.org/sites/default/files/resources/InternewsRethinking-Media-

Dev.web_1.pdf 
See also: Anne Belson, ‘’Funding, Free Expression: Perceptions and Reality in a Changing 

Landscape,’’ 
36 Towards Economic Sustainability of the media in Developing Countries, Working Group Report, 
June 22, 2007.  

http://www.internews.org/sites/default/files/resources/InternewsRethinking-Media-Dev.web_1.pdf
http://www.internews.org/sites/default/files/resources/InternewsRethinking-Media-Dev.web_1.pdf


28 
 

group cautioned.  The virtuous circle of this revenue model has often recently 
failed, even in developed countries. And even in non-war circumstances many 
argue that sustainability should not be the single goal of media assistance (p.8). 
But according to the working group, sustainability should still be a major focus of 
media assistance; and despite the difficulty of their mission, donors should 
nevertheless include capacity-building programmes. The authors warn that “there 
is no one-size-fits-all solution for sustainability – donors must tailor their 
programs to adjust to specific economic conditions.’’  
 
Another of their recommendations relates to supporting the training in business 
skills. ‘’When equipped with management and financial skills, media owners can 
develop creative solutions for making their outlets more sustainable even in the 
least developed economies. While business knowledge and skills are essential to 
the sustainability of any media enterprise, they are often overlooked in the 
promotion of independent media. The business aspects of media development 
should not be ignored,’’ the authors of the report recommend.  
 

  



29 
 

6. Conclusions 

 

Based on my research, it is possible to deduce a number of potential ways 
forward for Syrian media: 

 Community and local news and related-stories seem to be the way to go as 
the radio stations are not able to compete with slick and sophisticated 
programming of more professional media outlets.  
 

 A diversified donor base is the only way for these radio stations to survive 
and it is a necessity to implement it as a strategy. Some radio stations like 
Souriali have noticed this more quickly than others and are working with 
multiple donors to ensure possible independence.  
 

 Looking for alternative source of income, like Radio ANA. The best 
approach might be to combine broader sources of donor funding with 
alternative sources of income. One should not exclude the other.  
 

 Better consolidation among Syrian radio stations would support a Syrian-
led process and allow them to enforce their own agenda rather than following 
that of the donors. For now there is a sense of distrust and lack of solidarity 
among different start-ups, although there are some positive signs, such as the 
signing the Code of Conduct by 13 radio stations that put a general framework 
for broadcasters, and which is a first step towards consolidation. In addition 
the initiative Al Abraj has brought together several Syrian radio stations to 
create a joint-technical team to visit the centers of broadcasting, measure 
frequency, assess wave penetration, and conduct polling to assess the number 
of listeners. The other radio stations taking part in the logistical team are: 7ara, 
ARTA, Watan, Sawat Raya, Alwan. 
 

 Better coordination among donors. According to both journalists and 
project managers, there is little coordination among donors and no exchange 
of information what projects are they supporting. As one project coordinator, 
who asked for anonymity and who works in a media NGO supporting different 
regional projects in 12 countries including Syrian project attested, the Syria 
donor community is one of the worst in terms of coordination but also funding 
management.  
 

 Better project management. ‘’You have radio start-ups renting three-store 
offices in Gaziantep and paying $5,000 rent. There is so much more that could 
be done with this money,’’ one project coordinator said asking to remain 
anonymous.  
 

 Better monitoring and evaluation mechanisms. It seems that for several 
months there was lack of any real process for monitoring and evaluation. It is 
slowly being built now with professional journalists from the region (Lebanon, 
Jordan) with many years of experience being hired to evaluate these projects. 



30 
 

Sadly Syria is part of a wider trend in evaluation as the authors of Rethinking 
Media development report write: ‘’Few donors actually conduct systematic 
diagnostic to understand the broader underlying problems that affect the 
media. While donors have increased the use of monitoring and evaluation, they 
have not used the finding from these studies to improve the design of future 
interventions. ‘’ 
 

 Customised training. One of the most frequent interventions of donor-funded 
programmes are training programs. Opinions are divided regarding their 
efficiency. Some Syrian journalists, trained by Rozana, who had previously 
little experience in journalism found this training useful, but others with more 
experience found such general training of less relevance. A proper pre-training 
assessment is needed ahead of any training and there seems not to be enough 
emphasis on this point.  
 

 Sustainability is important but at this stage the focus should be on capacity 
building, and teaching business skills to prepare for the different 
environment that might emerge in the future. Donors should encourage media 
to become profitable: a challenge given the high costs of establishing and 
running a radio station (Souriali needs €200,000 - €250,000 per annum: Radio 
ANA’s annual budget for 2014, met mostly by the US donor, Creative, was 
$36,000, spent mostly on salaries and equipment). But both donors and those 
they support must never lose sight of the fact that good journalism has, at its 
heart, a public service function.  

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



31 
 

7. Bibliography 
 
Deborah Amos, “In Syria, Aleppo Today is Must-See TV for Survival”, National 
Public Radio. November 28, 2012. 
http://www.npr.org/2012/11/28/166054186/syrians-turn-to-aleppo-tv-for-
survival  
 
Enrico De Angelis, Donatella Della Ratta, Yazan Badran, “Against the odds: Syria’s 
flourishing mediascape”, Al Jazeera. August 30, 2014. 
http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2014/08/against-odds-syria-
flourishing--201483094530782525.html  
 
Anne Belson, ‘’Funding, Free Expression: Perceptions and Reality in a Changing 

Landscape, Towards Economic Sustainability of the media in Developing Countries”, 

Working Group Report, June 22, 2007.  

 

Rick Gladstone, “At Work in Syria, Times Correspondent Dies”, New York Times. 
February 16, 2012. 
http://www.nytimes.com/2012/02/17/world/middleeast/anthony-shadid-a-
new-york-times-reporter-dies-in-syria.html?pagewanted=all&_r=1  
 

Mark Nelson, Tara Susman- Peña, “Rethinking Media Development”, Washington, 

DC, Internews, 2009. 

http://www.internews.org/sites/default/files/resources/InternewsRethinking-Media-

Dev.web_1.pdf 
 
 
Tom A. Peter, “Why I decided War Reporting Was no Longer Worth the Risk”, 
New Republic. August 26, 2014. 
http://www.newrepublic.com/article/119222/journalist-kidnapped-syria-
reacts-isiss-james-foley-beheading  
 
 
Thomas Seibert, “Syrian Refugees face backlash in Turkey”, The National. August 
3, 2014. 
http://www.thenational.ae/world/turkey/syrian-refugees-face-backlash-in-
turkey 
 
Steve Warren, Radio: The book, Burlington, Focal Press, 2005.  
 
 

 

http://www.npr.org/2012/11/28/166054186/syrians-turn-to-aleppo-tv-for-survival
http://www.npr.org/2012/11/28/166054186/syrians-turn-to-aleppo-tv-for-survival
http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2014/08/against-odds-syria-flourishing--201483094530782525.html
http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2014/08/against-odds-syria-flourishing--201483094530782525.html
http://www.nytimes.com/2012/02/17/world/middleeast/anthony-shadid-a-new-york-times-reporter-dies-in-syria.html?pagewanted=all&_r=1
http://www.nytimes.com/2012/02/17/world/middleeast/anthony-shadid-a-new-york-times-reporter-dies-in-syria.html?pagewanted=all&_r=1
http://www.internews.org/sites/default/files/resources/InternewsRethinking-Media-Dev.web_1.pdf
http://www.internews.org/sites/default/files/resources/InternewsRethinking-Media-Dev.web_1.pdf
http://www.newrepublic.com/article/119222/journalist-kidnapped-syria-reacts-isiss-james-foley-beheading
http://www.newrepublic.com/article/119222/journalist-kidnapped-syria-reacts-isiss-james-foley-beheading
http://www.thenational.ae/world/turkey/syrian-refugees-face-backlash-in-turkey
http://www.thenational.ae/world/turkey/syrian-refugees-face-backlash-in-turkey

