
 1 

  
 

 

 

 

 

Reuters Institute Fellowship Paper, University of Oxford 

 

 

Religious Islamic Satellite Channels:     
AA  SSccrreeeenn  TThhaatt  LLeeaaddss  YYoouu  TToo  HHeeaavveenn  

 

 

 

by Mohamed El-Sayed 

 

 

 

 

 

 Hilary & Trinity Terms 2009 

Sponsor: Mona Megalli Fellowship



 2 

TTaabbllee  ooff  CCoonntteennttss  
  
  
                                                
  
IInnttrroo dduuccttiioonn                                        33  

  
CChhaapp tteerr  11  The Emergence of Religious Islamic Satellite Channels         7 
 
Chapter 2 Business Model: A Ringtone That Will Lead You to Heaven        17 
 
Chapter 3    Critical Analysis of the Content of Religious Islamic Satellite Channels   21 
 

3.1   Diverse content for diverse audience       21  

3.2 Moderatism vs. Traditionalism         24      

3.3  Women on Salafi Screens         29  

3.4  Different approaches to religion        32 

Chapter 4   Market Conditions and Competition: The Boom’s not Over      39 
 
Conclusion                 43 
 
Acknowledgements               46 
 
Bibliography                47 

 
 
 
            

           
 
 

  
  
  
  



 3 

  
  
  
  

IInnttrroodduuccttiioonn  
  
Over the past couple of decades the Arab world has 
witnessed an unprecedented boom in the number of 
international television services. The Arab satellite television 
industry began in the early 1990s in the wake of the first Gulf 
War. Arab entrepreneurs and governments then became 
interested in launching regional Arabic-language satellite 
channels, the former in pursuit of financial gain, the latter in 
search of regional influence over editorial lines, 
programmes, and pan-Arab public opinion. 1 
 
This wave of establishing satellite channels in the Arab world 
began with the launching in 1991 of the Egyptian Space 
Channel (ESC), which was soon followed by the creation of 
the Saudi Middle East Broadcasting Centre (MBC), the 
Kuwaiti Space Channel (KSC), the Jordanian Arab Space 
Channel (JASC), the Space Network of Dubai, Tunisia TV7, 
Moroccan Satellite Channel, Oman TV, and United Arab 
Emirates TV. Hundreds of other national and local 
television channels were later put on ARABSAT for direct-
to-home reception across the Arab world. The Arab region 
has also witnessed for the first time the birth of private 
specialised international television services in the 1990s, 

                                                 
1 Paula Chakravartty & Yuezhi Zhad, Global Communications: Toward a 
Transcultural Political Economy, ( Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, Inc, 
2008), p. 191. 



 4 

such as Arab Radio and Television (ART), and the Orbit 
television package that include mainly entertainment and 
sports channels. 
 
Obviously, the primary objective for the development of 
these satellite services is that many an Arab country desired 
to project a favourable image of its society and government 
to the rest of the Arab world. Another secondary objective is 
to broadcast programmes in Arabic to Arab nationals living 
abroad, for the majority of these channels are transmitting 
via satellites covering different parts of the world, given that 
there are estimated over 5 million Arabs living in Europe 
and more than 2 million in America.  
 
The second half of the first decade of the Arab satellite 
television industry is also marked by a transformation from 
single channels to multi-channel networks. Many specialised 
channels grouped under one name, providing 
complementary services that range from general family 
stations to sports and entertainment channels. Amid these 
flourishing circumstances and a specialisation trend, Islamic 
religious satellite channels emerged in the last part of the 
1990s. The establishment of the first Sunni Islamic religious 
satellite channel in the Arab world, Iqraa∗ , as part of the 
Arabic Radio and Television Network (ART), owned by the 
Arab Media Company (AMC), in 1998 paved the way for a 
proliferation in the number of similar channels in the Arab 
world in the following years. Today, while this research was 
being written, there are estimated 30 specialised religious 
                                                 
∗ The word “Iqraa” in Arabic means “Read” which constitutes the first verse in 
the Holy Quran. 



 5 

Islamic satellite channels transmitting via many satellites 
covering the entire Arab world and other parts of the world 
as well. 

 
This research is intended to give an overview of the history 
of Sunni Islamic religious satellite channels, their missions, 
and their raison d’être. I will also provide a critical analysis 
of their content, the kind of Islam they promote, programme 
formats, and the religious scholars they host. Despite the fact 
that precious few pieces of information about the means of 
financing these channels are available, I will try to outline the 
business models adopted by these channels for them to 
survive in what is becoming a highly competitive, expanding 
market of religious satellite media bordering on full 
saturation. And in light of a lack in official and independent 
statistics about the number of audience of these channels as 
well as limited resources, the research will not tackle the 
impact of these channels on audience, which could be the 
theme of a PhD thesis.  
 
The research divides religious Islamic satellite channels into 
two main types: Salafi and “moderate” stations. This general 
classification is based on the type of content and the kind of 
Islam offered by these channels: the former broadcast 
puritanical form of Islam, and the latter provides a relatively 
moderate version of religion. There are a number of 
religious channels that only broadcasts recitals of the Holy 
Quran, Hadith (Sayings of the Prohphet Muhammad), 
Islamic lyrics. The focus will be on the type of programmes 
in Iqraa and Al-Resala channels as representatives of non-
Salafi channels on one hand, and on one of the Salafi 



 6 

stations, Al-Nas, which is headquartered in Egypt and 
believed to be the most popular among Egyptian viewers. 3  
 
 

                                                 
3 According to fifteen interviews with loyal viewers of religious channels in 
Egypt in addition to many an analysis published in Arabic by respected 
Egyptian media experts, Al-Nas proved to be the most watched religious 
channel by Egyptians. 



 7 

 
Chapter One 

The Emergence of Religious Islamic Satellite Channels 
 

 
“For many years we have yearned to see a channel that 
caters for our religious needs and through which we can 
interactively communicate with our favourite sheikhs,” said 
an Egyptian heavy-bearded young man who has been a loyal 
viewer of most of the religious Islamic satellite channels 
since their inception in late 1990s. For decades, religious 
preaching in the Egyptian media has been confined to 
precious few specialised religious newspapers and magazines 
that were mostly issued by state-affiliated establishments like 
Al-Azhar, and programmes aired by the state-run Holy 
Quran Radio Station, or cassette audio- and video-tapes 
containing religious sermons given by Islamic scholars and 
lay preachers, in addition to a small number of TV shows 
aired on official TV channels. However, with the 
proliferation in the number of satellite channels in the Arab 
world in the 1990s – which hit more than 300 channels in 
2009 and are mostly owned by businessmen – and as “Arab 
satellite broadcasting offered unparalleled opportunities for 
media businesses and advertisers”1 broadcasters began to 
think about launching specialised religious channels to cater 
to a growing number of religious people in the Arab world. 
 
The proliferation in the number of satellite channels in the 
Arab world can not be separated from the fact that 300 
                                                 
1 Marwan M. Kraidy, Arab Satellite Television Between Regionalization and 
Globalization, Global Media Journal, Volume 1, Issue 1, Fall 2002 



 8 

million Arab people were ideal targets for corporations 
wishing to shape consumer loyalties. This regionalist 
approach adopted by broadcasters cashed in on the fact that 
the Arab audience is united by language, and, to a large 
extent, by religion, which makes standardised advertising 
viable. 2 In addition, the satellite revolution that took place in 
the Arab world could also be attributed to the convergence 
of three factors, with global and regional dimensions: relative 
political liberalisation, economic privatisation, and the 
acquisition of new communication technologies. As a result, 
the satellite industry has changed parameters of television 
production, control and reception. Private companies 
pumped huge investments into establishing satellite 
channels, having lavishly spent on TV shows. Meanwhile, 
satellite dishes and receivers became more and more 
affordable for the majority of people. 
 
Amid this satellite revolution emerged a business 
opportunity for Arab entrepreneurs to cash in on a growing 
trend of religiosity in the Arab world that gained pace with 
the rise of the oil wealth in the conservative Arab Gulf 
countries starting from the 1970s. Millions of citizens from 
poor Arab countries, especially from Egypt, emigrated to the 
Gulf countries in pursuit of better job opportunities, where 
they were susceptible to a puritanical version of Islam – 
Wahabism.* Many of those who came back to their 

                                                 
2 Ibid. 
* A strictly orthodox version of Sunni Islam founded by Muhammad Ibn Abd 
El-Wahhab (1703–92). It advocates a return to the early Islam of the Quran and 
Sunna, rejecting later innovations; this type of Islam is still the predominant 
religious force in Saudi Arabia. 



 9 

countries stuck to the practices of Wahabism and conveyed 
them to their families and acquaintances.  
 
Amidst these favourable circumstances, a host of religious 
channels came to existence over the last decade. The most 
popular three religious Islamic channels were launched by 
Saudi businessmen: the first religious Islamic channel, Iqraa, 
was launched by the Saudi billionaire Saleh Kamel in 1998 
as part of the ART satellite television network, then Saudi 
businessman Prince Walid bin Talal launched Al-Resala 
station in 2006 as part of Rotana satellite network. The 
launching of Al-Resala could also be attributed to the fact 
that the Saudi royal family, to which Prince Al-Walid bin 
Talal belongs, wanted to promote a moderate version of 
Islam to counterweigh the influence of radical Islamists like 
that of Al-Qaeda leader Osama bin Laden and his followers. 
Tareq Al-Suwaidan, producer of the channel, argued that 
“so many people are spreading hate and fighting, that we feel 
we should spread peace and love by means of the true 
message of Islam. We only represent moderate and modern 
Islam”.3 Al-Suwaidan pointed out that the goals of Al-Resala 
is to “show that being Muslim also means appreciating 
beauty; as Muslims we can enjoy ourselves, live in peace and 
love everyone.”4  
 
Afterwards, Saudi businessman Mansour bin Kadsa followed 
suit in the same year by launching Al-Nas station in 2006, 
which started as an entertainment channel broadcasting 

                                                 
3 Daniela Conte, “Islamic and yet modern television”, Dialogues on 
Civilizations, 5 Feb. 2008 
4 Ibid. 



 10

Arabic pop songs, interpretation of dreams, and shortly 
afterwards converted to be a religious channel. The 
popularity of Al-Nas as a religious channel lured the 
businessman into converting another entertainment channel 
that he owns, Al-Khalijia, into a religious station.5  
 
Over the past three years, over 27 new religious Islamic 
satellite channels were set up. This burst in the number of 
channels appearing within a short period of time led analysts 
and observers to reflect on what is dubbed “the 
phenomenon of religious channels”. Analysts and media 
experts, in fact, attribute the proliferation in the number of 
religious channels to three factors:  

a) Mass media in the Arab world have turned from an 
industry with a mission in the twentieth century into a big 
profitable business in the 21st century. With the fall of the 
Pan-Arabism movement championed by late Egyptian 
president Gamal Abdel-Nasser who used the media 
(newspapers, radio, and TV) in rallying support for his Pan-
Arab dream, and the rise of the influence of oil-rich Gulf 
countries, businessmen wanted to capitalise on a growing 
trend of economic liberalisation in the Arab world;  

b) Social changes that began to permeate through the Arab 
middle classes that are turning to be religious, especially after 
emigrating to conservative Arab Gulf countries and being 
susceptible to an austere version of Islam; and  

                                                 
5 Hossam Tammam, “Religious Satellite Channels and the Making of New 
Preachers”, http://islamyoon.islamonline.net , 24 October 2009 



 11

c) Conflict over the interpretation of Islam and who are 
entitled to speak in its name. There has been an ongoing 
battle between traditional Islamic bodies like Al-Azhar and 
other Islamist movements over the interpretation of the 
doctrines of Islam . Al-Azhar scholars regularly criticise the 
content broadcasted by religious channels that depend 
mainly on non-Azhar or lay preachers. 

But it must be stressed that the Islamic Revival has affected 
the Arab world’s media industry, in particular its twentieth-
century capital, Egypt, in a number of different ways. With 
the failure of Pan-Arabism championed by Arab leaders in 
the 1950s and 1960s and the rise in the political, cultural and 
economic influence of the religiously conservative Gulf states 
due to the surplus in petrodollars, there has been a growing 
tendency among the general public in Arab countries, and in 
Egypt in particular, to show their piety, and the religious 
channels cater to their religious needs. Therefore, the 
flourishing of religious satellite channels could also be 
attributed to the increasing presence of religion in public life 
in Arab countries and in Egypt in particular. Egyptians, for 
example, were considered by a recent Gallup Poll to be the 
most religious people in the world, as 100% of the 
interviewees said that religion played an important role in 
their life.6 

The emergence of the religious satellite channels could also 
be seen as an attempt by Saudi businessmen to capitalize on 
                                                 
6 “A poll conducted by Gallup Shows Egyptians Are the Most Religious People 
in the World”, www.almasry-alyoum.com, 12 Feb. 2009 
 



 12

the unmistakably growing tide of Salafism ∗  in the Arab world. 
With a growing number of Salafists who do not have a 
media platform – other than sermons given at mosques, 
which are then included in cassette tapes or books – that 
provides them with the Salafist dose they always cherished. 
The religious discourse that was prevalent in the media - 
represented by Al-Azhar scholars who appear on the official 
terrestrial and satellite channels, or new, Western-looking 
preachers or the platforms of the Muslim Brotherhood - did 
not meet the Salafist audience demand1.  
 
Another fact that is believed to have contributed to the wide 
spread of religious channels is the fact that satellite dishes 
and receivers have become affordable for the vast majority in 
the Arab world, and particularly in Egypt, the most 
populated Arab country. There were only perhaps 50 dishes  

in all of Egypt in 1990 compared to the several million there 
today, and as many or more dishes throughout the rest of the 
Arab world. However, the number of those viewers who 
have access to satellite channels is much bigger than the 
number of dishes available for households, for in the poor 
neighbourhoods and villages of Egypt and Lebanon video  

pirates download satellite signals and retransmit by cable 
systems to clusters of buildings or even entire 
                                                 
∗ The term refers to those who want contemporary Arab society to be 
reordered based on the model set by the Prophet Muhammad and his 
companions – the Salaf. Salafism has come to describe a more puritanical 
version of Islam that emphasizes the study of the Qur’an and scrupulous 
imitation of the personal characteristics of the Salaf. It is far more interested in 
textualism, focused on Islam for its own sake, and much more concerned with 
external manifestations of religious practice.  It also has a much more rigid 
view of gender relations and the symbolic aspects of religion. 
  



 13

neighbourhoods, at fees  that undercut the costs of dishes and 
satellite receivers, not to mention in many cases, pay-TV 
charges.7 This system includes both pay-TV stations like 
Orbit and ART network channels as well as free stations like 
the news channel Al-Jazeera and religious channels like Al-
Nas, Iqraa and Al-Resala.    

 
This demand on the side of the Salafist audience coincided 
with a desire by famous Salafist preachers, who gained wide 
popularity through their sermons held at mosques over a 
long period of time, to reach out to a base of audience wider 
than that of followers who attend their sermons at mosques. 
The Salafist preachers, in fact, have been benefiting from 
modern media platforms, starting from the cassette tapes 
that carried their sermons to millions of people in the Arab 
world, to the use of the Internet as a far-reaching platform. 
According to expert in Islamic movements Hossam 
Tammam, “Salafists took great interest in satellite media as 
one of the most effective platforms that are capable of 
building a direct relationship with their audience where the 
image interacts with the language producing a high level of 
communication”.8 

For the owners of the channels, those preachers served as a 
golden tool to attract great numbers of viewers to their 
religious channels, for they already enjoyed popularity 

                                                 
7 Seib, Philip, New Media and the New Middle East, Journal of Islamic Studies 
2009 20(1):146-151; doi:10.1093/jis/etn084. 
8 Tammam, The Salafist Satellite Channels in Egypt, Weghat Nazar magazine, May 2009 

issue. 



 14

before appearing on these stations.9 But despite the fact that 
the content of the religious satellite channels is of a Salafist 
“missionary” nature, Salafist satellite channels were 
established as a business aimed at making profits by cashing 
in on a wide base of audience who have already converted to 
Salafism or beginning to convert to this current. These 
channels should be viewed less as a platform aimed at 
advocating Salafism. 

Religious Islamic satellite channels and the rise of the 
phenomenon of new lay preachers who appear on their 
screens are also widely seen as a product of the free market 
economy. This is best reflected in the variety of religious 
treatments that gives many choices to viewers to choose their 
own reference version of Islam, thus embodying the supply-
demand concept, which is intrinsic to the free market 
economy. This is also reflected in the emergence of an 
attempt by preachers to protect their intellectual rights, an 
unprecedented step in Islamic preaching history. Some of 
the preachers, especially the popular ones, are also bound 
by exclusive contracts with the channels by virtue of which 
he/she is not allowed to appear on any other channel. 
 
Nevertheless, there are many analysts who believe that one 
of the factors that led to the wide spread of religious satellite 
channels, many of whose headquarters are in Egypt and 
transmit via the Egyptian state-owned NileSat, is that the 
regime in Egypt seeks to encourage the Salafist current to 
become a counterbalance to the country’s biggest Islamist 

                                                 
9 Ibid. 



 15

opposition movement Al-Ikhwan Al-Muslimun (Muslim 
Brotherhood). “Since the Egyptian government does not 
allow the more politically-active Muslim Brotherhood (al-
Ikhwan al-Muslimun) to base their own satellite stations in 
the country, some critics believe that this is part of a strategy 
to cultivate Salafism as a counterweight to the Muslim 
Brotherhood. According to Egyptian novelist and cultural 
commentator Alaa Al-Aswany, ‘the political quietism of the 
Salafis and their injunctions to always obey the ruler are too 
good an opportunity for established Arab rulers to pass up,’ 
adding that Salafism is “a kind of Christmas present for the 
dictators because now they can rule with both the army and 
the religion.”10 

The missions of the religious satellite channels are nearly 
indistinguishable. In their mission statement, almost all the 
channels mentioned the “spreading of moderate Islam” and 
“forming contemporary Islamic society who firmly believe in 
Allah and His Messenger [Prophet Muhammad] and the 
Holy Quran and the teachings of the Prophet by adopting 
Islam in all aspects of life”. 11 They also share the same goals: 
displaying the true Sunni image of Islam, stressing the 
“tolerant” Islamic identity, “spreading religious knowledge” 
among Muslims and non-Muslims all over the world, 
defending the Islamic nation,  “clarifying the principles of 
Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah (the people who follow the 
Prophet’s way of life and adhere to his companions) and 
responding to destructive thoughts” and “discussing the false 
                                                 
10 Nathan Field and Ahmed Hamam, Salafi TV in Egypt, Arab Media & Society, 
Spring 2009 
11 www.iqraa-tv.net 



 16

interpretations of the Sunni approach in a positive scientific 
manner”12. Some channels, like Mecca station, have taken 
upon their shoulders taking Islam to a universal audience by 
broadcasting in foreign languages like Russian or adding 
English subtitles to its programmes. But channels like Al-
Resala say that its mission is to “correct wrong principles” by 
adopting “moderate Islamic thought”. Some of these 
channels, like Al-Majd channels group which are specialised 
in either broadcasting recitals of the Holy Quran or Sayings 
of the Prophet (Hadith), adopt a mission of “creating a 
permanent link between the audience and the Holy Quran 
by airing recitals of its verses 24/7.”13 
 
Other channels, like Al-Umma, adopt a mission focused on 
“defending the Prophet by replying to those who fiercely 
attack him”14, or “glorifying the Prophet” by broadcasting 
songs and series of programmes praising him like Sahour 
channel. 
 
 

 

                                                 
12 www.taiba.tv 
13 www.almajd.tv 
14 www.alomma.tv 



 17

Chapter Two 
 

Business Model:  A Ringtone that will Lead you to 
Heaven 

 
 
When it comes to business models, the Islamic satellite 
channels vary one from another. The first model, 
represented by Iqraa and Al-Risala, is counting mainly on 
lavish financing from their Saudi billionaire owners Saleh 
Kamel and Al-Walid bin Talal. Despite the fact that they air 
commercials, the officials responsible for these channels 
state that the profits generated from them do not meet the 
expenditures. 1 These two channels are believed to have been 
launched by the owners of these diversified networks either 
to just complete the package of channels they already have 
(sports, entertainment, drama, soap operas…etc.) or to 
counterbalance extremist religious currents, rather than 
seeking profit. Nevertheless, they accept sponsorships of talk 
shows and commercials. 

The second type of channels, like Sahour, depends on 
donations from wealthy people, charitable organisations, or 
political figures.2 

The third type of business model adopted by the majority of 
                                                 
1 Interview with Mohamed Hammam, general director of Iqraa, Egypt, 
www.islamonline.net, 9 Jan. 2005 
2 Sahour receives financial support from President Omar Al-Bashir, according to a paper 
prepared by it’s director ?Abdallah Al-Taher published in a conference in Khartoum, 
http://csicw.org/mypdf/ic7.pdf 



 18

channels is based on spending the minimum on the 
operation of the channel and making the most of 
commercials and other revenue-generating tools. The 
majority of preachers appearing on this type of religious 
satellite channel, like the Cairo-based Al-Nas, have moderate 
demands as far as payment is concerned, which served as a 
golden opportunity for the owners of the channels, for they 
proved to be cost-effective for them. Many of the channels 
host unpaid lay preachers whose ultimate desire is to have a 
media platform to get their message across.  

The adopters of this type of cost-effective business model 
cash in on the fact that the nature of conventional Islamic 
preaching in mosques does not call for extravagant 
decorations, which, in their opinion, contradicts the 
emphasis placed by the Islamic religion on modesty and 
unpretentiousness in appearance. Consequently, the studios 
of the majority of these channels – except for those of Iqraa 
and Al-Risala – are poorly equipped and decorated. All 
these factors, as a matter of fact, have helped make 
launching and operating a religious satellite channel 
economically viable.  

Generally speaking, religious Islamic satellite channels 
generate money by adopting five methods: 

a) Revenues generated from the SMS and call-ins services 
for which viewers are paying extra charges: a given 
satellite channel concludes an agreement with mobile 
phone operators and landline telephone companies in 



 19

many Arab countries to assign a given phone number 
via which the audience can send an SMS that includes 
a fatwa (religious edict) request, comment, 
congratulations, prayers etc. Channels share the profit 
generated from these SMS and call-in services with the 
mobile or landline operators. According to professor 
of sociology at Cairo University Ahmed Al-Majdoub, 
who conducted a study on the religious satellite 
channels, “these channels are making profits from 
phone calls coming from viewers around the world 
asking about religious edicts in what has been 
[ironically] dubbed ‘fatwa delivery’.”3 He argues that 
“the more controversial the fatwa, the more call-ins and 
SMSs flood the channel, the more the profit.” 

b) Revenues generated from commercials: Some of the 
channels, like Al-Nas, run commercials that take as 
long as an hour. Tickers bearing pieces of information 
about a variety of products are also seen at the bottom 
of the screens of most of these channels. In fact, this 
commercials-oriented approach has been the subject of 
scathing criticism levelled by viewers and analysts as 
well. They believe that “the majority of Islamic satellite 
channels are interested in generating profits from 
mawkish commercials and SMSs” and that they 
“earmark more than 12 hours a day for commercials 
about crystal vessels, luxurious sheets, cups, chinaware, 
mobile phones…etc.” This profit-oriented approach, in 
fact, led some to accuse the religious channels of 

                                                 
3 Nelly Youssef, Religious Islamic Satellite Channels: Mission or Business, 
http://ar.qantara.de 



 20

“commoditising religion and tarnishing its image”.4 

c) Sponsorships of programmes: Almost all the religious 
satellite channels accept sponsorships of shows and 
programmes. Perhaps the most sponsored TV show 
was Amr Khaled’s shows that were hosted by Iqraa for 
many years.  

d) Revenues generated from interactive services like 
downloading ringtones and logos: Most of the channels 
put a multi-purpose ticker at the bottom of their 
screens. These tickers display phone numbers that a 
viewer can call to download “religious” ringtones. Al-
Nas channel, for example, went as far as using the 
voices of its preachers while saying prayers and 
transformed them into ringtones that could be 
downloaded for a certain charge. “A ringtone that will 
lead you to enter Heaven” was the selling line of the 
ringtones.  

e) Selling the content produced by channels in audio and 
video forms (DVD) for the public in order to generate 
additional income. 

 
 
 
 

                                                 
4 Awad Ibrahim Awad, “Islamic Satellite Channels, An Assessment” 



 21

Chapter Three 
  

A Critical Analysis of the Content of Religious Islamic 
Satellite Channels 

 
 
Apart from the profit-oriented approach adopted by the 
majority of religious Islamic satellite channels, the content of 
programmes and shows aired by these channels remain the 
subject of controversy among media and academic circles. 
Although the mission statements of the majority of the 
channels stress that they promote “moderate” Islam, there 
are obviously two types of content with varying degrees: the 
relatively moderate and the puritanical Salafist content. 
There are also a number of channels, like Al-Majd Quran 
and Al-Majd Hadith, that present recitals of the Holy Quran 
and Sayings of the Prophet round-the-clock without airing 
any programmes.  

3.1 Diverse Content for Diverse Audience 

Religious channels present two types of lay preachers: one 
that is relatively moderate aimed at providing a dose of 
religion to the middle, upper middle and upper classes; and 
another type of hard-line, Salafist preachers who are popular 
among the uneducated and poorly educated who constitute 
the majority of the poor in Egypt. Both types of preaching 
are apolitical and concentrate on changing people’s 
approach to life by calling upon them to stick to the rules 
and teachings of the Islamic religion. The relatively 
“moderate” satellite channels host “modern” preachers who 



 22

call for a modern approach to religiosity by concentrating on 
refining people’s moral ethics, rather than putting emphasis 
on disputes over beliefs. 

The first type of content is represented by both Iqraa and 
Al-Risala channels.  On those two channels, the traditional 
staid, bearded and turbaned sheikh – who always appears on 
state-run channels – has been largely replaced by young, 
stylish beardless men and colourfully-veiled women, most of 
whom were formerly unveiled Egyptian movie stars. The two 
channels feature a sophisticated line of entertainment 
programming that ranges from engaging talk shows, cooking 
shows inspired by the prophet Muhammad’s culinary habits, 
sleek game shows, intricate soap operas, to reality television 
contests where young entrepreneurs devise plans without a 
budget to help charitable causes from Darfur to Kosovo.1 
Programmes broadcast by these two channels seek a 
simpler, more moderate message that rebukes radicalism 
and makes religion “cool”. This kind of content is relatively 
different from the customary calls of divine retribution 
viewers hear from fulminating sheikhs at the mosque, on 
cassette tapes, and on television. However, the channel also 
feature heavy-bearded sheikhs wearing traditional galabiya 
(gown) who present programmes of prayers.   
 
This moderate approach was formulated by managers of 
these channels who either lived and studied abroad or by 
“Westernised” non-bearded preachers who wear snappy 
suits and ties and speak in colloquial Arabic. The first 

                                                 
1 Nabil Echchaibi, From the pulpit to the studio: Islam’s internal battle  



 23

category could be represented by the general manager of Al-
Resalah, Tareq Al-Suwaydan, a 46-year-old Kuwaiti 
television celebrity and a motivational speaker who teaches 
young Muslims how to become effective business leaders. 
During his 17 years in the United States as a student, Al- 
Suwaydan was heavily influenced by Western 
entrepreneurial approach to life promoted by motivational 
works such as Steven Covey’s The Seven Habits of Highly 
Effective People and religious literature such as Norman 
Peale’s work on the power of positive thinking and faith. 
Upon his return to Kuwait, he adapted this literature by 
making Islam a success formula for spiritual self-fulfillment 
and material achievement.2 
 
Being at the helm of Al-Resala, Al-Suwaydan pointed out 
that he wants to make the medium the message. “So many 
people are spreading hate and fighting, that we feel we 
should spread peace and love by means of the true message 
of Islam. We only represent moderate and modern Islam” 
he was quoted as saying.3 Islam, he says, is not supposed to 
be dull and irrelevant. Islamic values of self-piety, hard work, 
filial piety, helping the poor can be embedded more 
effectively in reality TV shows, soap operas, game shows, 
cartoons, and even music videos. For him, Al-Resala is a 
marriage of tradition and modernity.4 Since its launch in 
March 2006, Al-Resalah has been the subject of both praise 
and criticism. The detractors of the channel see its mixing of 
religion and secular content as bordering on heresy, while 
                                                 
2 Ibid 
3 Interview with Daniela Conte, http://www.resetdoc.org/EN/Suwaidan-
Conte.php 
4 Echchaibi, From the pulpit to the studio 



 24

others believe that by promoting this combination the 
Muslim world can get rid of forces of religious extremism. 
Just like its regular use of graphics and studio sets, Al-
Resalah’s programmes could be described as innovative and 
modern. This is could also be said of the programmes and 
shows aired by the channel which deal with some daily life 
issues like children and women abuse, drug and alcohol 
addiction, divorce, corruption, and romance.  
 
 
3.2 Moderatism vs. Traditionalism 
 
Unlike the channels that are considered purely Salafi, some 
of the programmes of Al-Resala feature moderately veiled 
women as hostesses and interviewees. And despite the fact 
that female hostesses are usually assigned to discuss family 
issues, some of these women issue fatwas, a function strictly 
reserved for male sheikhs in Salafi channels. 
 
What sets Al-Resala and Iqraa apart from the rest of 
religious Islamic satellite channels is the fact that the main 
defining feature of those two channels seems to be this 
tension between modernity and tradition, an attempt to 
understand modernisation in Arab and Muslim culture. For 
example, they broadcast pop songs that either praise God, 
the Prophet and his companions, or Islam in general. For 
example, on Al-Resalah’s first day of broadcast it featured a 
song by singer Sami Yusuf, a 26-year-old British singer of 
Azeri origins who has been a sensation around the Muslim 
world for many years now. The channel’s use of Yusuf’s 
upbeat western-influenced rhythms and captivating Islamic 



 25

lyrics showed that it opted for a different, modern concept of 
Islamic broadcasting. In addition to the praise of the God 
and the Prophet, Yusuf’s songs centre on pleas to revive the 
united Islamic nation. His sophisticated use of music videos 
and his moderate Islamic message are seen by some as “a 
new balance for Muslim youth who feel equally estranged by 
the moral bankruptcy of pop culture and the excessive 
austerity of religious extremism.”5 
 
Iqraa and Al-Resala, as a matter of fact, have a lot in 
common. They feature former actors and actresses who gave 
up acting and let their beards loose or began to wear a veil as 
a sign of becoming religious. They hosted Egyptian actresses 
like Abeer Sabri, Mona Abdel-Ghani, Sabreen, and Wagdi 
Ghoneim. They all work as presenters who moderate 
dialogues between clerics and viewers. 
 
Like Al-Resala, Iqraa for many years hosted the most 
popular Islamic show – Amr Khaled’s series of shows for 
which the channel has played host for over eight years: 
Sunnaa Al-Haya (Life Makers), Qasas Al-Anbiaa (Stories of 
Prophets), Ala Khota Al-Habib (Following in the Footsteps 
of the Beloved Prophet), Al-Janna fi Biutina (Paradise at 
Our Homes), Bismak Nahya (By your name we live), Wa 
Nalqa Al-Ahiba (We Meet Our Beloved Mohamed and His 
Companions), Khawater Qurania (Quranic Thoughts), and 
Hatta Yoghairou ma bi Anfusihim (Unless They Change 
Themselves). A veritable sensation and a media 
phenomenon both in the Middle East and among the 
Muslim diaspora in the West, Khaled’s sermons 
                                                 
5 Ibid. 



 26

broadcasted on Iqraa has arguably kept millions of viewers 
glued to their TV screens. Khaled’s television show quite 
literally seems to “replace the mosque” by lifting the 
religious sermon out of its traditional environs and placing it 
in a much more flexible and abstract area, where genders 
mix (but within decent limits) and the pulpit is a shared 
space, and a shared microphone. 
 
Perhaps what makes Khaled’s shows on Iqraa very popular 
is his charismatic style that combines the trendiness of Arab 
pop singers with the unpretentious missionary appeal of 
Western televangelist Billy Graham, and the self-help 
wisdom of popular American TV psychologist Dr. Phil. 
However, Khaled’s sermons on Iqraa decline to tackle 
domestic politics, preferring to emphasize emotion, God’s 
love, and issues of personal piety, such as dating, family 
relationships, veiling, hygiene, manners, Internet use, and 
leisure. But it is his style of preaching on TV — in a talk 
show format featuring audience participation and 
testimonials from both ordinary and famous people — that 
sets Khaled apart and makes him such a favourite with 
privileged youth and women. His faithful viewers say he 
looks like them, speaks their language and makes their 
religion relevant to their lives without shouting at them about 
fire and brimstone in incomprehensible Classical Arabic. All 
Islamists agree that preaching should be done in classical 
Arabic, the language of the Qur’an, but some, such as Amr 
Khalid, make greater use of the colloquial dialect to reach a 
wider audience. 

Another popular show aired by Iqraa in 2000 was Khaled’s 



 27

debut (kalam min al-Alb) (Words from the Heart). Due to 
the lavish funding of the channel, its use of graphics and 
visual effects is remarkable, in sharp contrast with poorly 
equipped Salafi channels. For example, in Khaled’s show a 
viewer can watch the stylised Arabic words kalam min al-Alb 
drift across the screen as emotive synthesized music sounds, 
reminiscent of a soundtrack to one of Egypt’s soap operas. 
Khaled’s face looms in a corner, tinted in pastel colors, his 
mouth silently moving in slow motion as the music plays on. 
Afterwards, his image is followed by the face of Sohair El-
Babali, an Egyptian star comedy actress, now wearing a 
conservative hijab consisting of black robes and veil. She 
nods her head in slow motion with her eyes closed and filled 
with tears. Next comes a mixture of different faces, most of 
them young, all of them demonstrating a wide range of 
emotions in their features as the music ebbs and swells and 
credits for set design, music, concept, etc., run alongside. 
One can see a young man smiling, a group of veiled girls 
with their hands over their faces, an unveiled girl speaking 
passionately into a handheld microphone. 
 
As Khaled rises and emerges from the studio audience, 
there is a change in the camera angle and the viewer sees the 
entire set. The camera quickly pans to smiling faces of the 
young audience attending the sermon, both men and 
women, sitting together on bleachers. They are subtly 
separated by gender in alternating rows, but otherwise give 
the appearance of a blended group. 
 
Iqraa, and Al-Resala, host lay preachers who speak 
colloquial languages in sharp contrast to other Salafi 



 28

channels that mainly host lay preachers who speak mostly 
classical Arabic. The age of the preachers is relatively young, 
and they put a modern look (jeans and polo shirts, or stylish 
open-collar suits, clean shaven with a carefully-trimmed 
mustache). By doing so, the two channels are trying to make 
those lay preachers more accessible to a wide base of young 
Muslim audience. Apparently, the young preachers believe 
Islam could benefit a great deal from the ways in which 
American evangelists have embraced modern media and 
mass culture to popularise religion.  
 
Perhaps one of the most popular of Khaled's shows was Life 
Makers, aired by Iqraa. It was a series of devotional 
speeches with the realisation of social reform projects 
helping with poverty, unemployment, health, and small 
businesses. The popularity of the show transcended the 
Arab world, for when he told his viewers in one of the early 
episodes to submit practical reform ideas to his website, he 
reportedly received more than 350,000 ideas from 35 
countries including the UK, France, Italy, and the US. 
Nevertheless, there are detractors of this kind of preaching, 
arguing that by adopting this approach to religion preachers 
like Khaled are “reducing a serious religious message to a 
sound bite.” Salafi lay preachers refer to his preaching style 
as “superficial, air-conditioned, and self serving.” On the 
other side, Khaled insists young Muslims need concrete 
reformers who would guide them, not simply tradition 
relayers who would flood them with Quranic recitations. 
 
Perhaps because of Khaled’s approach to preaching, which 
was aired on Iqraa, when the Salafi channel Al-Nas hosted 



 29

one of his shows in 2007, other Salafi Sheikhs who used to 
appear on its screen, like Mohamed Hussein Yakoub and 
Abu Ishaq Al-Howeini, objected to this move and 
threatened to boycott the channel. According to news 
reports, this led the officials of the channel to stop airing 
Khaled’s shows, in compliance with the Salafi sheikhs 
request. Salafi preachers who have great influence on the 
content aired by channels like Al-Nas, Al-Baraka, Al-
Rahma…etc. are clearly against the “modern” approach to 
religion adopted by preachers like Khaled, simply because 
Salafism  places strong emphasis on literally mimicking the 
pious ancestors. While categorically rejecting the Western 
style of dressing, Salafis view mannerisms of the Prophet, 
wearing a long beard for example, as a constant reminder of 
their commitment that will help avoid sin.  These choices 
are reflected visually on Salafi stations where preachers wear 
long beards and the same type of clothing that the first 
generation of Islam would have worn, whereas preachers 
who define themselves as non-Salafi wear less conspicuous 
robes or a suit and tie.  
 
 
3.3 Women on Salafist screen 
 
Salafism has also a much more rigid view of gender relations 
and the symbolic aspects of religion and is more Wahhabi 
and Saudi in its orientation. Indeed, many of the Egyptian 
self-defined Salafi preachers received their religious training 
in Saudi Arabia instead of Cairo’s Al-Azhar and millions of 
Egyptians became more conservative while working in the 



 30

Gulf.6 For Salafis, who interpret the Qur’an more literally, 
there is less gray area:  the world is divided into infidels and 
believers and the West clearly lies in the former category.  
Therefore, at least theoretically, dialogue with the “other” is 
highly unlikely. Therefore, some Salafis accuse certain non-
Salafi preachers of compromising on principles in order to 
gain fame or influence.  In a recent speech, a popular Salafi 
cleric mocked the “artist” Amr Khalid.7 
 
The near total exclusion of women from the airwaves of the 
Salafi stations reflects Salafism’s more rigid views on gender 
relations – a clear distinction from non-Salafi channels.  For 
example, on Al-Resalah, several female Egyptian preachers 
and presenters, who wear only the hijab (a scarf), are listed 
as stars of Al-Reselah. On the other side, Salafi channels, 
like Al-Nas, got rid of their female presenters under pressure 
from Salafi figures like Mohamed Hassaan and Mohamed 
Hussein Yaquob for they believe they ought not to appear 
on TV.8 While most of the Salafi channels refuse the 
appearance of any female presenter on its channel as they 
believe it contradicts the teachings of Islam, one of these 
channels, Al-Hafez, which is affiliated with Al-Nas channel  
and started broadcasting in 2008, broke the rule by hosting 
fully-veiled female presenters wearing a black niqab (a long 
black loose garment covering the whole body and only 
shows the eyes of a woman) who present a programme 
about reciting the Holy Quran for women. However, the 
                                                 
6 James Toth, “Islamism in Southern Egypt”, International Journal of Middle 
Eastern Studies, 2003. 
7 www.youtube.com/watch?v=GkakThjUZKo 
8 El-Sayed Zayed, The Female Presenter Who Wears Niqab: Women’s Image 
in Salafi Channels, Islamonline.net 



 31

female presenters never mix with men in the studios of the 
channel. According to one of the presenters in the channel, 
Omayma Taha, the director of her one-hour show sets the 
spotlights and the cameras on her and then leaves the studio 
“so as not to be with a woman in the same room which is 
impermissible in Islam.”9 Taha believes that her work as a 
presenter in the channel is a kind of jihad for the cause of 
Islam. 

However, the appearance of female presenters ruffled the 
feathers of Salafi sheikhs who work for Al-Nas channels 
group for they stipulated that no female should appear on 
the screen and no music should be aired by the channel. 
One of the staunchest critics of the appearance of female 
presenters is Abu Ishaq Al-Howeini, a Salafi sheikh who was 
taught by Salafi icons like the Saudi Abdel-Aziz bin Baz and 
Ibn Othaimin and the Jordanian Mohamed Nasreddine Al-
Albani. He stipulated that no woman should appear on the 
screen of any of the channels affiliated with Al-Nas. He 
believes that a woman, even if she is fully veiled, could be 
seductive. But manager of the channels group, Atef Abdel-
Rashid, defended the management’s decision to host female 
presenters, arguing that as long as they are adequately 
equipped with religious knowledge they are entitled to 
appear on TV. These female presenters host recital 
programmes aimed at teaching women how to recite the 
Holy Quran. Abdel-Rasheed does not find any problem in 
the appearance of a fully veiled woman on the screen, 
arguing that the priority is given to the content of the 

                                                 
9 Ibid. 



 32

programme rather than the appearance.  

Media experts, in fact, disagree with the notion of having 
fully veiled presenters on the screen, arguing that it 
contradicts media ethics that are based on transparency. 
Mahmoud Khalil, professor of media at Cairo University, 
believes that a presenter should reveal their identity to the 
audience. “It’s meaningless to watch ‘a female dressed like a 
tent’ on the screen,” he said. He even believes that the 
appearance of a fully-veiled presenter is meant to trigger a 
controversy to attract more viewers. Observers believe that 
the number of female presenters will increase as long as call-
ins increase, for the market decides the survival of 
programmes. 10 

3.4 Different approaches to religion 

Another feature of Salafi networks is an unwillingness to give 
platforms to non-Salafi viewpoints: while other religious 
stations may give airtime to Salafi preachers they disagree 
with, when given the chance, Salafis do not return the favor. 
For example, Sheikhs Heweny, Hassaan and Yacoub quit al-
Nass in 2006 after management refused to ban Amr Khalid 
from the air; the more dogmatic al-Rahma, owned by clerics, 
exclusively features Salafi preachers. In contrast, Salafi 
preachers do appear on Al-Reselah and Iqraa.  

As far as content is concerned, Salafi channels place great 
emphasis on basic beliefs (Aqida), rather than Sharia 
                                                 
10 Ibid. 



 33

(Islamic Law), which would inevitably lead them to question 
certain government policies. In fact, many observers believe 
this is the reason why the Egyptian government allows Salafi 
channels to operate and transmit via the state-owned NileSat. 
Salafi Sheikhs’ sermons aired by these channels are 
apolitical, for they never tackle political or economic issues. 
That’s why, perhaps, the government would not allow a 
channel affiliated with the banned Muslim Brotherhood 
group to operate from Egypt, since the Egyptian government 
is not ready to give a media platform to clerics who would 
then use it to question its policies. Tammam argues that 
“given the fact that most of the Salafist religious satellite 
channels are broadcasting via the Egyptian state-owned 
NileSat, there is a set of legal and political measures that 
govern Salafist stations…therefore, the Salafist presence in 
Satellite channels is limited to giving sermons that are far 
removed from the message conveyed by other Salafist and 
Jihadist currents that have interests in political and public 
affairs.” Therefore, these channels are hosting preachers 
whose discourse is apolitical like: Mohamed Hassaan, 
Mohamed Hussein Yaquoub, Abu Ishaq Al-Howeini, 
Mahmoud Al-Masry, Salem Abul-Fotouh, and others. 11 

Nevertheless, the programmes of religious satellite channels 
in general are not completely devoid of any political content. 
The Palestinian-Israeli issue is tackled by many a preacher, 
since they call for offering a helping hand to “our brethren 
Palestinians”, praying for them, and invoking God against 
                                                 
11 Hossam Tammam, Salafi Satellite Channels: Will Salafism Counteract the 
Secularisation of Religion on Satellite Channels?, www.islamonline.net, 18 May 
2009 



 34

the “Jews and Zionists”. But this kind of solidarity does not 
extend to directly blaming the plight of the Palestinians on 
the Arab rulers or calling the masses to make it to the streets 
to demonstrate against their governments. During the Israeli 
assault against Gaza in late 2008, some preachers prayed for 
the fate of the Palestinians, whereas preacher Mohamed 
Hassaan harshly criticised Arab society and leadership, 
though not by name, for their failure in assisting the 
Palestinians or stopping the war. However, this political 
attitude towards the Palestinian-Israeli conflict is not 
necessarily something unique about religious satellite 
channels, because almost all Egyptian stations, regardless of 
their religious orientation, show solidarity with the 
Palestinians, for it is not regarded as a red line by the 
authorities. 

Nevertheless, critics of the religious channels argue that 
these channels — which stress in their launching statement 
that they were meant to boost moderateness and fight 
extremism — have failed in fulfilling this promise. Montasser 
El-Zayyat, prominent Egyptian lawyer and expert in Islamist 
groups, is of the opinion that “they failed in addressing 
violence and the terrorism phenomenon, let alone failing in 
criticising Arab governments’ policies aimed at remaining [in 
power]…”12. He added that religious channels do not have a 
work plan aimed at fighting violence and terrorism in “a 
methodological and academic manner instead of crying 
people’s eyes out by sermons about behaviour and 
                                                 
12 Montasser El-Zayyat, Religious Islamic Satellite Channels and Their Role In 
Fighting Terrorism 
 



 35

morals…New preachers who appear on religious satellite 
channels were focused on attracting the audience by 
programs about morals and behaviour, without dealing with 
the problems of the nation under the pretext of keeping 
away from politics, for they receive a list of taboos from 
official media and security establishments…”13 These 
channels, according to El-Zayyat, failed in supporting the 
culture of religious moderation or stopping violence 
committed in the name of Islam, for they did not provide a 
platform to former extremist Islamic groups, like Jihad and 
Jamaa Islamiya (Islamic Group), who revised their views on 
Jihad and called for the cessation thereof, in order to set a 
good example for the viewers.  

A glance at the content of religious satellite channels, 
especially the Salafi-oriented ones, reveals to what extent 
these stations adopt a puritanical approach to religion. For 
instance, one of the religious edicts broadcast by one of the 
channels made impermissible the standing of a naked 
woman in front of a male dog. In another example, a guest 
hosted by Mecca station on 28 May 2009 said that Swine flu 
started in Mexico because “it produces pornography like the 
United States and because it raises millions of pigs which 
God forbids the eating of its meat.” He said: “eating pork in 
general causes cancer, high blood pressure, increase in 
cholesterol, and causes hundreds of other diseases.” 

A great deal of the fatwas issued by lay preachers on these 
channels promotes rejection of the other, and Western 
                                                 
13 Ibid. 



 36

civilisation in particular. For example, a sermon given by a 
lay preacher aired by Al-Hidaya channel on 12 June 2009 
was centred on the West. “What we see in the West is not 
civilisation; it is only technology. The West lacks morals, so 
they don’t have [real] civilisation. How come they have a 
civilisation while they allow gay marriages,” the preacher 
said. 

This “chaos” in issuing religious edicts prompted reaction 
from Al-Azhar scholars who called for “an immediate 
cessation of this farce by establishing an apparatus within the 
Religious Edicts House to monitor fatwas broadcast on 
religious satellite channels.”14 Qutb believes that these 
channels “are unprofessional and are lacking proper 
planning.”15  

While such controversial edicts are more likely to be 
adopted by illiterate people in a country like Egypt (around 
one-third of the country’s population is illiterate), the 
relationship between viewers and religious satellite channels 
are mainly one-way, especially in Salafi-oriented stations. 
The majority of the programmes aired are mainly presented 
by one preacher or a dialogue between a presenter and a 
preacher. Viewers are given the opportunity to interact by 
calling in or sending SMS posing questions about a host of 
religious issues, ranging from how to perform rituals, or how 
to behave in daily life situations. However, in Salafi channels 
the interaction between the audience and the preachers is 
                                                 
14 Gamal Qutb quoted in an article entitled “Religious Islamic Satellite 
Channels: Mission or Business”, 7 November 2007, http://ar.qantara.de 
15 Ibid. 



 37

limited to posing questions on the part of the former and 
giving answers on the part of the latter. This one-way 
interaction has turned the audience into receivers, depriving 
them of taking part in a wider discussion about the issue 
tackled or the question posed. 

In fact, there is a remarkable difference between a show in a 
Salafi channel and in a non-Salafi one like Iqraa and Al-
Resala. Each presents a different type of relationship with 
the audience which reflects a different image of the type of 
Islam the preacher is advocating. Khaled’s highly produced 
“modern” programme, with its abstract studio, inter-gender 
audience and overt emphasis on individual relationships and 
personal emotions, contrasts greatly with, for example, 
Mohamed Hussein Yakoub’s paternalistic, homespun show, 
which depends on either preaching fire and brimstone 
sermons or answering the questions of the viewers without 
giving them the opportunity to communicate their opinions. 
On the other side, the audience attending Khaled’s show at 
the studio who are mainly young people, pass the 
microphone around, and Khaled constantly encourages, 
challenges and engages with them, calling on them to speak. 
He always reacts individually to each person and sometimes 
he repeats their words and adds his own thoughts, or uses 
one of their comments as a jumping-off point to relate a 
Quranic story or share a relevant saying of the Prophet 
(Hadith). 
 
Nevertheless, religious Islamic satellite channels have paved 
the way to the individualisation of religion, having cut the 
relationship between the traditional religious establishments 



 38

and the general public by building a new relationship 
between new lay preachers and the audience. In fact, these 
channels have arguably changed the way people consume 
religion. “Religious satellite channels have given people 
many choices by giving them the ability to handpick from a 
variety of religious programmes and sheikhs… a demand-
supply relationship has arisen between preachers who 
appear on satellite channels and the viewers, as the former 
provides a religious product that meets the demands of 
audience.”16 

 
 
 
 

 

                                                 
16 Hossam Tammam, Religious Satellite Channels and New Preachers and the 
Secularisation of Religion, Islamonline.net 



 39

Chapter Four 
Market Conditions and Competition: the Boom’s not over 

 
 

The advent of transnational satellite television broadcasting 
in the Arab world in the 1990s has been accompanied by an 
explosion in private, commercial television productions that 
paved the way for the emergence of religious Islamic satellite 
channels. However, with the proliferation in the number of 
religious Islamic satellite channels, which hit 30 this year, the 
market becomes even more competitive. Although no 
channel revealed its operating costs, revenues or net profits, 
it seems that the market still has opportunity for new 
stations. Given the low cost of launching such a channel, new 
stations are scheduled to be launched this year — like the 
one that will be launched by Egyptian preacher Khaled El-
Guindi.1 

I do believe that the number of religious stations will 
continue flourishing due to the ever increasing presence of 
religion in public life in Arab countries in general, and in 
Egypt in particular. Egyptians, as mentioned before, are 
considered to be the most religious society in the world. 
Therefore, there has been and will be an increasing demand 
on religion in mass media. 

Another key factor that is likely to influence the shape of 
competition among religious satellite stations is the attempts 

                                                 
1 Interview with Preacher Khaled El-Guindi in the Egyptian daily Al-Masry Al-
Youm 



 40

by official religious establishments in many an Arab country 
to restore its pioneering role in Islamic preaching, a role it 
held for centuries without competition. Al-Azhar, a seat of 
Sunni Islam, announced few months ago that it would 
launch a channel carrying its own brand. The religious 
committee at the People’s Assembly, the Egyptian lower 
house of parliament, gave its seal of approval of the new 
channel. Omar Hashem, the head of the committee and 
former chairman of the Al-Azhar University, was quoted as 
saying that the TV channel will be managed by its board of 
Trustees comprised of benevolent people and experts of 
propagational media.2 According to Hashem, non-biased 
religious scholars and experts will monitor programs of Al-
Azhar channel, which is aimed at “fighting extremism and 
the issuance of irresponsible Fatwas”. He pointed out that 
the programmes of the channel would reflect “difficulties 
and plight of Palestinians and Muslim minorities around the 
world, encouraging innovative religious dialogue based on 
rationality and justice”.3 

Another country, Qatar, is set to start working on a new 
Islamic satellite channel with the aim to offset the growth of 
other religious channels.4 The initiative was promoted by the 
Organisation of the Islamic Countries and Qatar was ready 
to start working on the project. “The Organisation of the 
Islamic Countries has approved an initiative for the creation 
of an Islamic satellite channel and Qatar has a fully-fledged 

                                                 
2 An interview with Hashem in the Egyptian daily official Al-Ahram 
3 Ibid. 
4 Qatar working on new Islamic satellite television channel, Gulfnews.com, 19 
September 2007 



 41

plan for its implementation. Hopefully, the project will help 
curb the growth of Islamic satellite television,” according to 
Doha-based media expert Marzouq Bashir.5 

In Yemen, the government is reportedly planning to launch 
a religious satellite channel, Al-Iman. Its Minister of 
Information, Hassan Al-Lawzi, announced his ministry’s 
intention to launch a religious satellite channel, but did not 
reveal when the channel would start broadcasting. Al-Lawzi 
said the decision to launch his Al-Iman Channel was “a real 
vision of the media's role and duties towards Islam and its 
issues.”6 

One of the important goals of Al-Iman is to “educate and 
make people aware of Islam as a faith, along with its morals 
and rules.”7 He also noted the significance of the media's 
role in presenting Islam, pointing out its significance for all 
peoples and confronting the distorted picture of Islam 
“reflected by its enemies.”8 Al-Lawzi said that the channel 
would be neither fanatical nor extremist, and in accordance 
with Sharia law. The channel will present Islam’s legacy and 
its strong points to viewers. However, he did not reveal from 
where the channel plans to broadcast. 

Algeria also is planning to launch a religious channel to 
counter unauthorised fatwas broadcasted by satellite 
                                                 
5 Ibid. 
6 Almigdad Dahesh Mojalli, “Minister of Information will launch a religious TV 
channel”, Yemen Times, 31 May 2008 
7 Ibid. 
8 Ibid. 



 42

channels and on the Internet. The success of Al-Quran Al-
Karim (the Holy Quran) radio station encouraged the 
authorities to launch a TV channel under the same name 
and with the same purpose: unifying Algerians under one 
religious banner, a source at the Ministry of Religious Affairs 
said.9 The aim of launching the channel is countering 
unauthentic fatwas and particularly violent ones that played 
an important role in destabilising the country during the 
security crisis that bordered on civil war in the 1990s. “The 
new channel will aim at projecting a moderate image of 
Muslim Algeria,” according to Azeddine Mihoubi, Director 
General of Algerian National Radio (ENRS).10 The 
launching of the Algerian channel is meant to provide the 
Algerians with religious edicts that appeal to them. “Some 
fatwas coming from satellite channels could be suitable for 
other countries, but not Algeria,” he said.11 The channel will 
feature interactive fatwa programs and viewers’ questions will 
be received via phone calls and text messages. Providing a 
“moderate” version of Islam remains the motto of all the 
new channels: “Questions will be answered by Algerian 
preachers known for their moderate stances. However, new 
preachers with moderate religious views could also be 
introduced,” Mihoubi stressed.12 

 

 

                                                 
9 Ramadan Belamry, “Algeria to launch state-owned religious channel”, 9 
March 2009, www.khilafah.com 
10 Ibid 
11 Ibid. 
12 Ibid. 



 43

Conclusion 

Religious Islamic satellite channels came to existence in the 
first place to appeal to a growing number of religious people 
in the Arab world. The emergence of this type of station 
could also be seen as an attempt by Saudi businessmen to 
capitalise on the unmistakably growing tide of Salafism in the 
Arab world. With a growing number of Salafists who do not 
have a media platform that provides them with the Salafist 
dose they always cherished, a business opportunity emerged 
for Arab businessmen. This high demand on religion in 
satellite media was spurred by the fact that the religious 
discourse prevalent in the official media - represented 
mainly by Al-Azhar scholars who appear on the official 
terrestrial and satellite channels — did not meet the Salafist 
audience demand. Another factor that affected the 
emergence of these channels was the fact that their 
programmes are apolitical, which convinced the Egyptian 
government to allow them to have their headquarters in 
Cairo and to transmit via its satellites.  

Obviously, the appeal of Salafist stations is most prevalent 
amongst the Egyptian lower classes for economic reasons.  
Liberalisation and privatisation adopted by the Egyptian 
government might be producing economic growth, and 
certainly benefit the upper and upper middle classes, but the 
policies also put at least half of Egyptians at the mercy of the 
market.  For most, barely struggling to get by, and with no 
foreseeable prospects for improvement, the more 
puritanical, dogmatic views of Salafism provide comforting 
answers to their predicament.  



 44

While some channels are counting on financial support 
from charities and public figures, the cost-effective business 
model adopted by the majority of channels is proving 
successful up till now. With the minimum operation costs 
and the utmost use of commercials, charged SMS, 
downloads and logos, a station like Al-Nas is arguably one of 
the most viewed among Egyptians. Interviews with a sample 
of twenty viewers of TV in Egypt conducted by the author of 
this research showed that religious channels, and especially 
Al-Nas, has become a daily habit, especially among the 
residents of rural conservative audience.  

“Moderateness” is the keyword in most of the mission 
statements announced by channels. However, the content of 
programmes and shows aired by these channels can be 
divided into two types: the relatively moderate and the 
puritanical Salafist content. Religious channels present two 
types of lay preachers: one that is relatively moderate aimed 
at providing a doze of religion to the middle, upper middle 
and upper classes; and another type of hard-line, Salafist 
preachers who are popular among the uneducated and 
poorly educated who constitute the majority of the poor 
class in Egypt. The first type channel tries to portray Islam as 
“modern” religion that appeals to young people by featuring 
former Egyptian movie stars who wore veil and sleek lay 
preachers, while the second type host Salafist preachers who 
keep crying people’s hearts out by reminding them of the 
tortures they will endure in the afterlife.  

The market still holds opportunities for more new religious 
Islamic satellite channels. While the number of these 



 45

stations stands now at 30, tens of new channels are likely to 
be launched in the coming few years, especially after many 
an Arab government and official religious establishment 
announced that they would enter the competition to win 
people’s hearts and minds. Every party, be it a private 
company, a government or a religious establishment, seeks 
to make capital out of an increasing presence of religion in 
public life. 

  

 

 

 

 



 46

Acknowledgements 
 

This research paper is the product of a six-month research 
and over a year of observation. It wouldn’t have been 
possible without the cooperation of Egyptian interviewees 
through whom I gauged the audience’s different reactions 
to religious satellite channels. Any mistakes are entirely the 
authors’. 
 
I particularly thank Professor Paul Gifford, School of 
Oriental and African Studies (SOAS), the University of 
London, for his guidance and kind help. I am also grateful 
to Mr. James Painter and Dr. David Levy from the Reuters 
Institute for the Study of Journalism, who helped me a lot 
and offered insightful comments that improved the research 
paper. 
 
Particular gratitude must go to Rima Dapous, Alex Reid 
and Kate Hanneford-Smith from the Reuters Institute for 
the Study of Journalism whom I knew to be of great help 
throughout my six-month stay in Oxford. 
 
Final thanks to my wife, Enjy, who tolerated the idea of 
traveling to Oxford to honeymoon and start my research at 
the same time during the coldest month the UK has ever 
seen in twenty years, thus saving me a considerable sum of 
money I would have spent on honeymooning in the Far 
East! 
 

Mohamed El-Sayed 
Oxford, July 2009 



 47

Bibliography 

Books: 

* Chakravartty, Paula & Zhad, Yuezhi, Global Communications: Toward a 
Transcultural Political Economy, (Lanham: Rowman & Littlefield 
Publishers, Inc, 2008. 

* Seib, Philip, New Media and the New Middle East, Journal of Islamic 
Studies 2009 20(1):146-151; doi:10.1093/jis/etn084 

Articles: 

* Kraidy, Marwan M., Arab Satellite Television Between Regionalization 
and Globalization, Global Media Journal, Volume 1, Issue 1, Fall 2002 

* Tammam, Hossam, The Salafist Satellite Channels, Weghat Nazar, May 
2009 

* Hossam Tammam, Salafi Satellite Channels: Will Salafism Counteract the 
Secularisation of Religion on Satellite Channels?, www.islamonline.net, 18 
May 2009 

* Tammam, Hossam, Religious Satellite Channels and New Preachers and 
the Secularisation of Religion, Islamonline.net, 2 August 2008 
http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?c=ArticleA_C&pagename=Zon
e-Arabic-Daawa%2FDWALayout&cid=1216208152963 

* Conte, Daniela, “Islamic and yet modern television”, Dialogues on 
Civilizations, 5 Feb. 2008, http://www.resetdoc.org/EN/Suwaidan-Conte.php 



 48

* El-Beheiri, Ahmed, “A Poll by Gallup Shows Egyptian Are the Most 
Religious People in the World”, Al-Masry Al-Youm newspaper, 12 Feb. 
2009, http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=198750 

* Field, Nathan and Hamam, Ahmed, Salafi TV in Egypt, Arab Media & 
Society, Spring 2009 

* Youssef, Nelly, Religious Islamic Satellite Channels: Mission or Business, 
http://ar.qantara.de/webcom/show_article.php/_c-471/_nr-599/_p-1/i.html 

* Ibrahim Awad, Awad, paper entitled “Islamic Satellite Channels, An 
Assessment” presented at a conference in Khartoum about religious Islamic 
satellite channels, http://csicw.org/nadwa.php?id=1 
 
* Echchaibi, Nabil, From the pulpit to the studio: Islam’s internal battle  
http://waccglobal.org/en/20071-fundamentalisms-revisited/439-From-the-
pulpit-to-the-studio-Islams-internal-
battle.html?tmpl=component&print=1&page= 
 
* Toth, James, “Islamism in Southern Egypt”, International Journal of 
Middle Eastern Studies, 2003. 
 
* Zayed, El-Sayed, The Female Presenter Who Wears Niqab: Women’s 
Image in Salafi Channels, Islamonline.net, 2 March 2009, 
http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?c=ArticleA_C&cid=123562873
6401&pagename=Zone-Arabic-Daawa%2FDWALayout 

* El-Zayyat, Montasser, Religious Islamic Satellite Channels and Their Role 
In Fighting Terrorism, paper presented at a conference entitled “Religious 
Islamic Satellite Channels” held at the Centre of Islam Studies and 
Contemporary World in Khartoum, Sudan, May 2008 
http://csicw.org/mypdf/ic9.pdf  

* Interview with Preacher Khaled El-Guindi in the Egyptian daily Al-Masry 
Al-Youm, http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=216666 



 49

 
* Interview with Hashem in the Egyptian daily official Al-Ahram, 15 
December 2008, http://www.ahram.org.eg/archive/Index.asp  

* Qatar working on new Islamic satellite television channel, Gulfnews.com, 
19 September 2007 

* Belamry, Ramadan, “Algeria to launch state-owned religious channel”, 9 
March 2009, www.khilafah.com 

* Almigdad Dahesh Mojalli, “Minister of Information will launch a religious 
TV channel”, Yemen Times, 31 May 2008 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

 


