
Abdalla F. Hassan

Changing News
 Changing Realities
 media censorship’s evolution in egypt

Reuters

Institute for the

Study of

Journalism





Changing News
 Changing Realities





 media censorship’s evolution in egypt

Reuters Institute for the Study of Journalism
University of Oxford

Abdalla F. Hassan

Changing News
 Changing Realities



Research sponsored by the Gerda Henkel Foundation

Reuters Institute for the Study of Journalism
Department of Politics and International Relations

University of Oxford
13 Norham Gardens

Oxford OX2 6PS
United Kingdom

http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk

Copyright © 2013 by Abdalla F. Hassan 
Design by Sally Boylan and Adam el-Sehemy

Cover photographs by Abdalla F. Hassan, Joshua Stacher, and Lesley Lababidi



The newspapers’ sting at first seemed slight and was 
conveniently disregarded, but its cumulative effect proved 
dangerous. By aggressively projecting political messages 
to its readers and generating active political debate 
among an expanding reading public . . . the press helped 
create a climate for political action that would eventually 
undermine the British hold on the country.

(Ami Ayalon, The Press in the Arab Middle East)





For Teta Saniya, my parents, and siblings with love,
and for all those brave souls and unsung heroes
who have sacrificed so much so that others can live free





 ix

Acknowledgments� xi

Preface: The State and the Media� 1

I: Since the Printing Press� 5
1.	 Press Beginnings in Egypt� 7
2.	 Nasser and the Era of Pan-Arabism� 29
3.	 Sadat, the Infitah, and Peace with Israel� 63

II: The Media and the Mubarak Era � 79
4.	 Mubarak’s Three-Decade Caretaker Presidency� 81
5.	 Television’s Coming of Age� 119
6.	 Barriers Broken: Censorship’s Limits� 137
7.	 Free Expression versus the Right to Bark� 189

III: Revolution and Two and a Half Years On� 221
8.	 No Going Back: First Four Day of Revolution� 223
9.	 Sustaining the Revolution� 265
10.	 The Media after Mubarak’s Downfall� 315
11.	 What’s Changed? Politics and the Press 
	 under Military Rule� 355
12.	 Mubarak 2.0: Revolutionaries versus the Generals� 433
13.	 Fall of Military Rule, the Islamists, 
	 and the Weight of Words� 541
14.	 Conclusion: Lessons from Egypt’s Experience �
	 with Censorship� 649

Bibliography� 669

Contents





 xi

 I am grateful to my parents for all they have given me. From 
the Reuters Institute for the Study of Journalism, I would like 
to thank David Levy, James Painter, John Lloyd, Sara Kalim, 

Alex Reid, Kate Hanneford-Smith, Amanda Armstrong, Anne 
Geniets, and Angela Julian. Eugene Rogan, director of the Middle 
East Centre at St Anthony’s College, has been an extremely help-
ful and supportive adviser and always a pleasure to exchange 
ideas with. Most of all, I am grateful to my fellow fellows at the 
Reuters Institute and to everyone who has taken the time to be 
interviewed for this research. I have learnt so much from them. 
My thanks to Norman G. Finkelstein, David Levy, and James 
Painter for their suggestions on earlier versions; Jane Robson 
for her copy-edit of the manuscript; Sally Boylan for her layout 
design; Joshua Stacher, Elijah Zarwan, Lesley Lababidi, Andrew 
Sultana, the Dominican Institute for Oriental Studies (IDÉO), 
and the Bibliotheca Alexandrina for use of their photographs; 
Carlos Latuff for use of his cartoons; and Norman G. Finkelstein, 
Craig Duff, Lawrence Pintak, Doug Tarnopol, Jennifer Alejandro, 
Sally Boylan, Brian Childs, Jason Thompson, Courtney Kealy 
and Adam el-Sehemy for their support and encouragement.

I am honoured to have been a fellow at the Reuters Institute 
for the Study of Journalism and I am indebted to the Gerda 

Acknowledgments



xii Acknowledgments

Henkel Foundation for their generous sponsorship. My 
research and stay at the University of Oxford, one of the world’s 
foremost institutions of higher learning and scholarship, 
would not have been possible without them. Oxford for me will 
always be connected with many warm and happy memories. It 
is an experience I will cherish always.



 1

The media have long been used to shape public opin-
ion. Stirring aspirations for social and political reform, 
the press has often been at loggerheads with the politi-

cal elite. Changing News, Changing Realities examines the 
evolution of media censorship in Egypt from the monarchy 
to the present. It traces how direct censorship and govern-
ment ownership of the media has given way to other forms 
of information management, looking into the processes and 
factors causing censorship walls to fall and the intricate dance 
between the authorities and the public that have contributed 
to a broader media space. Censorship and free expression 
involve a dynamic push and pull from various directions – the 
state, police, military, intelligence services, the religious estab-
lishment, and self-appointed protectors of social morality on 
one side versus journalists, artists, novelists, filmmakers, dis-
sidents, and bloggers on the other.

The targets of censorship represent a challenge to entrenched 
interests. National security and maintaining public order have 
been high on the agenda of the censorship regime. This was the 
case during the era of the monarchy and British occupation and 
even more so in the aftermath of the 1952 Free Officers’ revo-
lution, where political expression was tightly controlled in a 

PREFACE

The State and the Media



2 Preface

manner unprecedented in Egypt’s recent past. The press, film 
industry, and publishing houses were nationalised. An addi-
tional measure of control was instituted through a network of 
state-run cultural institutions that created a more restricted 
space for private initiative and the arts. Through the presiden-
cies of Gamal Abd al-Nasser, Anwar Sadat, and Hosni Mubarak 
authoritarianism has remained a fixture in Egyptian politics and 
society. The press has been kept in check not just by laws but 
often through the reach and influence of the security apparatus.

Satellite television and the internet, modern methods of 
evading government minders, have signalled the collapse of the 
information regime, and the state has lost its near-total ability 
to set the media agenda. The sheer volume of information and 
communications movement is beyond the capacity of the state 
to apply the same controls that worked so effectively a genera-
tion ago. Private broadcast media represent a greater challenge 
to the authorities since they reach a mass audience in a nation 
where the illiteracy rate stands at just under a third of the popu-
lation and newspaper sales are still low relative to population.

The media space has widened by the state willingly or 
unwillingly allowing greater room for expression, enterpris-
ing journalists and bloggers brave enough to break taboos, 
popular movements and activism expanding as much as secu-
rity interests will allow, and social media – the newest mass 
communication tool – which has amplified the voice of the 
‘street’, irreversibly altering the censorship equation. But was 
the media’s new ‘right to bark’ having a negligible effect in 
undermining an entrenched security state or would the cumu-
lative efforts of a freer press enable action capable of politically 



3 The State and the Media

transforming Egypt’s future? The response to that question 
came when popular revolution erupted on 25 January 2011, on 
the heels of mass protests in neighbouring Tunisia that ousted 
that nation’s dictator.

Eventually it was not enough simply to permit a wider space 
for speech. Political action was taking form online – Facebook 
was not only the freest press in Egypt, it was a mobilisation 
tool, pushing the barriers of speech and action in a tightly con-
trolled police state. The call to revolution was announced on the 
‘We are all Khaled Said’ Facebook page, begun in memory of a 
young man senselessly beaten to death by police in Alexandria 
seven months earlier. Khaled Said’s image would become the 
icon of a popular uprising to bring down the country’s pres-
ent-day pharaoh. Eighteen days altered the future of Egypt’s 
media, shattering barriers of fear and censorship that have held 
together an autocratic regime. Yet after Hosni Mubarak’s down-
fall, the country’s military rulers have used various strategies to 
fence in a discordant media. As Egypt’s first freely elected pres-
ident, turning his back on campaign pledges, consolidates the 
power of his office and dominant Islamist parties hold political 
sway, the struggles for democratic governance and a free press 
are far from over.





I
 Since the Printing Press





 7

If all mankind minus one were of one opinion, mankind 
would be no more justified in silencing that one person 
than he, if he had the power, would be justified in silencing 
mankind. (John Stuart Mill, British philosopher)

If you speak out, don’t be afraid, and if you’re afraid, don’t 
speak up. (Egyptian proverb) 

Stimulated by the French experience with printing during 
Napoleon Bonaparte’s expedition to Egypt in 1798–1801, the 
country’s Ottoman ruler, Muhammad Ali (r. 1805–48), initi-
ated the production of printing facilities by sending a delegation 
to Milan, Italy, to learn how it was done. Seven years later, in 
1822, the Bulaq Press was inaugurated, with its first publication 
being an Italian–Arabic dictionary.1 The new government press 
printed items such as technical manuals for the military and 
other official documents for civil servants, books in European 
languages, Arabic translations, medical and school texts, and 
an Arabic edition of the Arabian Nights. The press was also part 
of Muhammad Ali’s commitment to broadening education.

The Bulaq Press was not restricted by official laws – until 
its supervisor, Nicola Masabiki, carelessly printed a poem by 

1
Press Beginnings in Egypt



8 Press Beginnings in Egypt

an Italian that demeaned the 
Islamic faith. When Egypt’s ruler 
found out, he issued a decree on 
13 July 1823 that became the first 
act of censorship, forbidding the 
publication of any work that did 
not have his official permission.2 
Muhammad Ali also supervised 
the first Egyptian newspaper, an 
official bulletin useful in manag-
ing a government bureaucracy 
called al-Waq’i‘ al-misriya (Egyp-
tian Events), printed in both 

Turkish and Arabic, which he founded in 1828. It was not long 
before newspapers in Arabic and French and other printed 
material became a regular part of Egyptian life.

With the expanding influence of the written word, pub-
lication laws were drawn up during the reign of Khedive 
Muhammad Sa‘id Pasha (r. 1854–63), applying separately 
to foreigners and Egyptians. Copies of publications had 
to pass through the Ministry of Interior and could not 
be printed if deemed harmful to interests of religion and 
state. Censors scanned newspapers for any hint of dissent. 
‘The slightest violation of these conditions by a printer 
exposed his press to closure and himself to punishment in 
accordance with the law,’ writes historian Caesar Farah, 
‘and he who sought to make a living out of publishing had 
to commit himself beforehand to honor the conditions  
detailed in these laws.’3

Muhammad Ali

BI
BL

IO
TH

EC
A

 A
LE

XA
N

D
RI

N
A



9 Press Beginnings in Egypt

Khedive Isma‘il Pasha (r. 1863–79), the grandson of 
Muhammad Ali, understood the importance of the medium. 
When assuming the throne at the age of 33, he dispatched an 
emissary to France to buy up shares in the leading newspaper, 
Le Temps, which had until then been critical of Egypt’s policy. 
He was not above bribing local papers via a network of agents 
in Istanbul to obtain glowing press coverage.4 Doling out 
generous government subsidies to foreign news agencies and 
publications in Egypt and abroad, Isma‘il knew how to make 
the press work to his advantage. The twice-weekly Wadi al-Nil 
(Nile Valley) was first published in July 1867 in a distinctive 
pamphlet size, branding itself as a privately owned and ‘pop-
ular’ paper. It was the first Egyptian paper to include Reuter 
telegrams and a literary section. All along it was financed by 
the government and loyally defended Isma‘il and his policies, 
while appearing to be objective.5

Truly private press ventures appeared as well. Isma‘il was 
favourably disposed to a freer press, and over 70 new peri-
odicals and journals were founded during his reign, even 
publications that were critical of him and policies – at least up 
to a point.6 He granted a license in 1869 for a political weekly 
called Nuzhat al-afkar (Promenade of Thoughts), which lasted 
all but two issues before it was closed down. Two Syrian émigrés 
began a political and literary journal in 1873 called al-Kawkab 
al-sharqi (Oriental Star) but that met a similar demise.7

Young and ambitious, Greek Catholic brothers Salim and 
Bishara Taqla came to Alexandria from Beirut with the grand 
idea of establishing a newspaper that would set new journal-
istic standards by commoditising the latest and most reliable 



10 Press Beginnings in Egypt

news. They received a press licence in 1875 and the first edition 
of their paper, al-Ahram (The Pyramids), rolled off the print-
ing press on 5 August 1876. The Taqlas cleverly charted the 
political waters; al-Ahram occasionally praised the khedive but 
also secured French patronage, which made it partisan towards 
that country’s interests in Egypt. The brothers published two 
other papers, Sada al-Ahram (Echo of the Pyramids) and al-
Waqt (Time), which lobbied for greater political freedom. 
Both papers were suspended for their dissident views and 
were later shut down.8 A stricter press law was issued in 1881, 
which authorised the government to close newspapers without 
advance warning.9

Political satire had its beginnings in the era of the Khedive 
Isma‘il. Jewish Egyptian Ya‘qub (James) Sanu‘ famously used the 
elements of satire and caricature to poke fun at the British occu-
pation and Khedive Isma‘il in his 1877 magazine Abu naddara 
(The Bespeckled One), which championed the slogan ‘Egypt for 
the Egyptians’. Written in colloquial Arabic, which better suited 
humour and made it accessible to a wider audience, the maga-
zine immediately became popular. Abu naddara’s humour and 
political cartoons – a first for an Egyptian periodical – did not 
endear it to the authorities, who were decidedly not amused. 
After 15 issues Sanu‘ was summarily exiled in June 1878. He 
settled in France, where he continued publishing his maga-
zine under various names until 1910 and smuggled copies into 
Egypt, where they circulated clandestinely, being shared and 
read aloud with lively delight even in villages.10 Sanu‘ paved 
the way for a burgeoning satirical press, which proved to be an 
effective tool for delivering a message against the rulers.



11 British Occupation and the Monarchy

Paris was the meeting place for 
other Egyptian dissident publish-
ers. Philosopher and pan-Islamic 
advocate Jamal al-Din al-Afghani 
and Islamic reformer Muhammad 
Abduh published the influential  
al-‘Urwa al-wuthqa (The Endur-
ing Bond), which advocated 
Islamic unity and an end to Brit-
ish domination in both Egypt 
and India, the jewels of the Brit-
ish crown. The first of 18 issues 
appeared in March 1884 and 
the British were desperate to keep the publication out of the 
hands of a readership in territories they controlled.11 Muham-
mad Abduh, who believed that Islam could be moulded to be 
relevant to modern times, would later become Egypt’s Grand 
Mufti. After his passing in 1905, Britain’s Lord Cromer wrote in 
Modern Egypt, a two-volume history, ‘Egyptian patriots – sua si 
bona norint [only if they learn well] – will find in the advance-
ment of the followers of Mohammed Abdu the best hope that 
they may gradually carry out their programme of creating a 
truly autonomous Egypt.’12

British Occupation and the Monarchy
In 1882, the British occupied Egypt, remaining for seven 
decades. Evelyn Baring, later Lord Cromer, was appointed 
British agent and consul-general on 11 September 1883. He held 
the belief that Egyptians were incapable of self-government and 

Khedive Isma‘il

BIBLIO
TH

EC
A

 A
LEXA

N
D

RIN
A



12 Press Beginnings in Egypt

required British assistance and preparation. ‘It may be that at 
some future period the Egyptians may be rendered capable of 
governing themselves without the presence of a foreign army 
in their midst,’ he wrote in 1908, ‘and without foreign guidance 
in civil and military affairs; but that period is far distant. One 
or more generations must, in my opinion, pass away before the 
question can be even usefully discussed.’13

The power of the press is intrinsically linked to the level 
of education. Muhammad Ali initiated pioneering efforts to 
advance education, which continued under Isma‘il. Yet the lit-
eracy rate hardly changed under the British, who saw no need to 
divert funds towards education and even discouraged it; no more 
than 3% of the budget was spent on education. By 1897, illiteracy 
stood at 94.2% of the population and two decades later was still 
a very high 92.1%.14 The British stalled in setting up a national 
university, believing that it would be a magnet for nationalist 
activities.15 ‘The factor that most hindered the introduction of 
the press and its acceptance by the public, more than traditional 
concepts, was illiteracy,’ concludes press historian Ami Ayalon. 
‘The inability of the great majority of Arabic-speakers to read 
was a crucial detriment in shaping the fate of the Arabic press 
during the nineteenth and first half of the twentieth centuries.’16 
Yet illiteracy did not prevent the circulation of information. 
Those who were literate read to others, sometimes for a fee.

In 1889, British occupation authorities supported the intro-
duction of the periodical al-Muqattam,17 named after a hilly 
plateau east of the capital, which lasted until the eve of the Free 
Officers’ revolution in 1952, and achieved the widest circulation 
in Egypt as the mouthpiece of the British. But the nationalist 



13 British Occupation and the Monarchy

press also grew, clamouring for 
national liberation and an end 
to imperial control. In just the 
eight years between 1892 and 
1900, roughly 150 newspapers 
appeared, largely due to the 
relative freedoms granted to 
the press.18 In the succeeding 
decade Egyptian nationalist fer-
vour coalesced, representing a 
more pronounced danger to the 
British occupiers.

Distrusting the British and 
harbouring antagonism towards 
Lord Cromer, Khedive Abbas Hilmi Pasha (r. 1892–1914), 
who owed his throne to the British, turned to national-
ism, leading a secret nationalist society that appealed to the 
affluent classes and becoming a patron of the nationalist press. 
Underestimating its force, Cromer initially made little effort 
to control the press, thinking it would have negligible impact 
given that only a small minority of Egyptians could read. The 
press was accessible to an educated elite in Egypt and abroad. 
The British agent and consul-general saw in the local press 
the same ills that have often been levelled against the press. 
‘He treated the Press with amazing restraint,’ writes Cromer’s 
authorised biographer, the Marquess of Zetland.

He did not ignore the vernacular press; on the contrary, he 
studied it with diligence, in the hope that he might find in it 

British agent and consul-general 
Lord Cromer

M
O

D
ERN

 EG
YPT



14 Press Beginnings in Egypt

from time to time practical suggestions which might prove 
worthy of consideration. In this hope he was disappointed. He 
found instead that facts were generally misstated and often 
willfully perverted; that vague declamation, wholly erroneous 
and even fantastic ideas as to the motives and intentions of 
Great Britain and the other Powers, and sweeping generalities 
unaccompanied by any semblance of proof, formed the prin-
cipal stock-in-trade of its contributors.19

While Egypt’s newspapers served an essential function in 
the cause of nationalism and independence from foreign occu-
pation, they were criticised for being scandalous and lacking 
moral respectability. That image carried over to the journalistic 
profession, and in 1904 Egypt’s supreme shari‘a (Islamic law) 
court saw fit to annul the marriage of the owner of al-Mu‘ayyad 
(The Supporter), Ali Yusuf, whose paper championed the 

cause of Britain’s evacuation 
from Egypt, to Safiyya al-Sadat, 
the daughter of a high-society 
family, because Yusuf ’s occupa-
tion and humble origins did not 
make him an acceptable suitor. 
The court’s religious schol-
ars, while stating they held no 
qualms about the press, con-
sidered Yusuf ’s profession as 
shamefully preoccupied with 
scandal, spreading rumours, 
and spying on the private lives Khedive Abbas Hilmi Pasha

BI
BL

IO
TH

EC
A

 A
LE

XA
N

D
RI

N
A



15 British Occupation and the Monarchy

of individuals.20 The bride’s father had sought to annul the 
marriage, which took place without his consent, and the saga 
drew national attention and debate about patriarchy and class 
barriers. The couple was eventually reunited following an 
arrangement that allowed for a marriage ceremony in the pres-
ence of the bride’s father.21

Cromer eventually restricted the liberties of a free press; 
warnings were issued and suspensions occurred, although he 
came to realise that silencing the press was not easy given that 
foreign powers were sometimes the patrons. He shut down in 
June 1893 the satirical periodical al-Ustadh (The Professor) 
of the poet, orator, and social reformer Abdallah al-Nadim22 
– nine months after it first appeared – for its attacks on the 
British opposition.23 A leader in the nationalist movement 
who saw journalism as a tool of mass education, al-Nadim 
cleverly employed the Arabic vernacular, fictional allegory, 
and satire into his publications to broach political and social 
issues. ‘The newspapers’ sting at first seemed slight and was 
conveniently disregarded, but its cumulative effect proved 
dangerous,’ argues Ami Ayalon. ‘By aggressively projecting 
political messages to its readers and generating active politi-
cal debate among an expanding reading public . . . the press 
helped create a climate for political action that would eventu-
ally undermine the British hold on the country.’24

An incident in June 1906 became a rallying cry for Egyptian 
nationalism and against a foreign occupation. In the Nile Delta 
village of Dinshaway, British army officers shot the wife of a 
local imam while pigeon hunting, which ensued into a struggle 
between villagers and the officers. A soldier died on the way back 



16 Press Beginnings in Egypt

to the camp, either from a head 
injury or sunstroke. The British 
returned to the Dinshaway, killing 
a villager. More severe action fol-
lowed. The British set up a court 
presided over by three officials 
that sentenced four villagers to 
hanging and many others to 
imprisonment with hard labour 
or public flogging. Poets penned 
verses that expressed a sense of 
national humiliation and the 
memory became enshrined in a 
novel, a play, and a film.25

It was not until 1909, under Cromer’s successor, Sir Eldon 
Gorst, that the British attempted to rein in an uncontrollable 
Egyptian press by placing it under tighter controls. ‘The viru-
lence of the vernacular press’ and ‘the intemperate criticism of 
the actions and motives of the government . . . have gravely 
added to the difficulties of administering the country’, he 
wrote. Gorst described the local press as being nothing more 
than ‘violent nonsense’ that injured British interests and Egypt, 
‘demoralised’ the youth, ‘terrorised’ the ‘respectable middle 
classes’, and stirred up ‘fanaticism’.26

An active forum for the educated class to debate a range of 
issues, including political and social reform and religious and 
national identity, the press found ways around the new restric-
tions, issuing suspended publications under different names, for 
example. Reining in the press proved to be a difficult feat since 

Sir Eldon Gorst, Lord Cromer’s 
successor



17 British Occupation and the Monarchy

freedom of expression was intrinsically linked with the national-
ist struggle for independence.27 British agent and consul-general 
Horatio Herbert Kitchener (1911–14) aggressively restricted 
the activities of the nationalist press: newspapers like al-Liwa’ 
(The Banner), al-‘Alam (The World), and Misr al-fatat (Young 
Egypt) were closed, proprietors and editors were placed on trial 
and imprisoned, and newspaper licences became more difficult 
to obtain.28 Censorship of theatre was introduced by the British 
colonial authorities in July 1911, since the performing arts were 
seen as propagating a nationalist message. During the First 
World War marshal law was in effect, public gatherings were 
prohibited, additional censorship on the arts was enforced, and 
films from Germany and its allies were outlawed.29

The war brought political upheaval for the press in Egypt as 
well. Many papers could not financially survive and new pub-
lications were not allowed to appear. The ones that were still 
around faced a number of difficulties: shortage of newsprint 
meant the cost of the periodicals increased dramatically, public 
demand was low, and spare parts for the printing presses were 
in short supply. Newspapers saved pages by using smaller print 
and eliminating sections. The press no longer played a role in 
the national struggle during the war years. As a British pro-
tectorate, Egypt was subject to direct censorship of the press. 
Censors banned items determined to compromise the war 
effort and empty columns in the periodicals of that era were 
evidence of the censors’ interference and, in some measure, of 
editorial acquiescence.30

Strophic poetry, rhymes, and burlesques – written, recited, 
or set to music – were an instrument of nationalist struggle 



18 Press Beginnings in Egypt

and a potent mode of cultural expression because they were 
easily memorised and passed on. This proved remarkably 
useful during the imposition of marshal law in November 1914 
and the strict censorship of the war years. Editorialising in 
the press took the form of verse for decades to follow. It was 
in this backdrop that poet and publisher Mahmud Bayram 
al-Tunisi flourished, his ditties a source of provocative amuse-
ment expounding on the circumstances of the day. His rhymes 
spread far and wide through the earliest of social networks: 
the café. Scholar and literary translator Marilyn Booth writes, 
‘the café was a relatively insulated and very indigenous public 
forum where gatherings of more than five individuals, pro-
hibited under martial law, could continue under the guise of 
commercial services – a situation of which the British wartime 
censors were aware. It was this environment, wherein literature 
and politics were inseparable, that provided the cultural and 
political wellsprings of Bayram’s artistic vision.’31 

In 1916 al-Tunisi began publishing his poetry in a daily 
in the Mediterranean city of Alexandria. On May 1919, he 
founded a satirical newspaper, al-Misalla (The Obelisk), pub-
lished without a licence, followed by a second periodical called 
al-Khazuq (The Stake) when al-Misalla was shuttered by the 
censors. Al-Tunisi’s jabbed the British occupation and the 
royal family with his rhymes and folk humour. British intel-
ligence closely followed al-Tunisi’s press writings ‘hinting at 
awful atrocities’ of the occupation and described him as ‘a 
person of doubtful antecedents’.32 It did not take long before 
the poet, facing the wrath of the authorities, was punished. 
Aged 26, married with three children and another on the 



19 British Occupation and the Monarchy

way, al-Tunisi was banished from Egypt on 21 October 1919, 
a year when the masses erupted in protest, demanding inde-
pendence from British rule. A fourth-class passenger aboard 
a steamboat bound for Marseilles, he began a period of harsh 
exile that stretched over a decade. Backbreaking manual labour 
and menial day work were his means of earning a living as an 
immigrant in France without working papers. 

Nationalist leader Sa‘d Zaghlul headed a delegation urging 
the High Commissioner Reginald Wingate to end Britain’s pro-
tectorate over Egypt and the Sudan. Zaghlul intended to plead 
Egypt’s case to world powers at the Paris Peace Conference 
following the conclusion of the First World War, a request the 
British authorities denied. In an attempt to silence the dissent, 
Zaghlul and leaders of his party, the Wafd (Delegation), were 
exiled to the island of Malta in March 1919. Yet the British 
completely misjudged the effects of their action. Student dem-
onstrations took place, sparking the 1919 revolution, a popular 
uprising organised at the grass roots that used strikes, dem-
onstrations, and acts of civil disobedience in a struggle for 
independence from British occupation. On 22 February 1922, 
Britain recognised Egypt’s independence, paving the way for 
a new constitution in 1923 and the establishment of a con-
stitutional monarchy. Yet British occupation forces remained 
on Egyptian soil, mainly to guard the Suez Canal Zone, and 
retained the right to protect their interests in Egypt and defend 
the country against foreign aggression.

A prolific writer of poetry, short stories, and sketches, al-
Tunisi contributed to periodicals in Egypt from exile yet received 
scant remuneration. He eventually made it back to Egypt in 1938, 



20 Press Beginnings in Egypt

where he was denied a royal pardon but his presence was tol-
erated. In addition to writing for the Egyptian press, he penned 
song lyrics, plays, revues, and radio dramas. The life of Bayram 
al-Tunisi served as an inspiration to colloquial poet and song-
writer Gamal Bekheet, who saw in him the example of the model 
poet. ‘He worked in the worst physical occupations, such as lift-
ing barrels in a chemicals factory in France. He suffered from the 
cold, hunger, and vagrancy,’ says Bekheet. ‘The poet is a person 
with an idea, a position, a principle, who is ready to pay any tax so 
that he can say his word and to say it truthfully; he does not turn 
this word into a commodity sold to the highest bidder. The word 
should be in the service of goals, values, and humanity.’33

The Resilience of the Press
The 1923 constitution guaranteed freedom of expression, pro-
hibiting censorship and the banning of newspapers unless 
essential to maintaining social order, a clause that was open to 
interpretation by the rulers.34 It was not until 1924, under the 
brief prime ministership of Sa‘d Zaghlul, a strong believer in 
education, that compulsory education free of charge was estab-
lished. Education expenditure rose from 4% of the national 
budget in 1920 to 13% in 1951 and Fu‘ad I University (now 
Cairo University) was established.35 In parallel, the news media 
expanded; cultural and literary life grew. Cairo emerged as a 
publishing centre and Egyptian cinema and radio became the 
most influential across the Arab world.

Prime ministers Muhammad Mahmud (1928–9) and Isma‘il 
Sidqi (1930–3), both from the landed gentry, were unforgiving 
when it came to criticisms from the press, especially in cartoons 



21 The Resilience of the Press

and illustrations. Mahmud suspended the 1923 constitution in 
1928, which empowered him to cancel 60 press licences that year, 
and to deal severely with his critics, as did his successor, who 
promulgated a new charter in 1930 curtailing press freedoms.36

A popular weekly magazine was founded by the actress Rose 
al-Yusuf in October 1925 and bore her name. At first featuring 
articles on culture and the arts, it moved to address political issues, 
evoking the ire of the premier, who was attacked for his autocratic 
style in press articles and cartoons. In 1928, Rose al-Yusuf rushed 
to the magazine’s offices to witness the political police destroy-
ing copies of the just-published issue of Rose al-Yusuf, an act the 
magazine’s owner found infuriating, but this would be the strat-
egy used by Mahmud and Sidqi for dealing with a critical press in 
the name of protecting social order. In that year, 62 of 104 issues 
of the magazine were confiscated, which led the publisher to issue 
her periodical under borrowed names in the following years.37 
With its political analysis and cartoons, Rose al-Yusuf emerged 
as a best-selling weekly, even as courts handed down fines and 
jailed the editor in 1933. Sidqi issued a new press law in June 1931, 
which imposed severe government controls and punishments on 
newspapers, journalists, and publishers.38

The press, ever resilient, found ways around the restrictions, 
using methods that had worked well in the past. A suspended 
paper was published under a different name, for which a publi-
cation licence was formally obtained. When the direct criticism 
was not tolerated, a vibrant press found creative ways around 
the impasse. Editorials would censure ‘China’s rulers’ for their 
failings, leaving it up to the readers to decipher which govern-
ment was actually intended.39



22 Press Beginnings in Egypt

Religion and the Press
Al-Azhar, the highest seat of Sunni Islamic learning since the 
tenth century, founded the periodical Nur al-Islam (The Light of 
Islam) in 1931, although its scholars have long been dubious of 
the values and virtues of the press. Journalism, they believed, had 
a corrupting influence on Islam and faith because it could reach 
a mass audience with false and misleading assertions designed to 
lead down the path of disbelief. Nur al-Islam was their inevitable 
concession that publications could serve righteous causes and that 
perhaps the press was not as malicious as previously imagined.40

Al-Azhar has also been a source of power and authority in 
the censorship debate. It has issued fatwas, or religious edicts, 
censuring books. Traditionalist scholars at al-Azhar fiercely 
objected to a work published in 1925 by Islamic thinker Ali 
Abd al-Raziq titled al-Islam wa usul al-hukm (Islam and the 
Foundations of Governance), which advanced the concept of a 
separation of religion and state, dismissed the necessity of rule 
by a caliphate, and advanced the notion that the role of govern-
ment was to serve the needs of society. A year later, Egyptian 
writer and intellectual Taha Hussein published Fi-l-shi‘r al-
jahili (On Pre-Islamic Poetry), which critiqued the origins of 
pre-Islamic poetry, casting doubts on its authenticity as the 
basis of determining Arabic philology – and by extension the 
accuracy of another body of oral tradition, the hadith, or say-
ings of the Prophet Muhammad. At the urging of al-Azhar’s 
scholars, the university’s board confiscated the book. A trial 
found the author not guilty of heresy, yet the ban on the book 
was not lifted. The book was republished a year later with some 
revisions as Fi-l-adab al-jahili (On Pre-Islamic Literature). 



23 The Silver Screen, Radio, and the End of a Royal Era

‘But in comparison to political censorship, the number of 
books banned or attacked as a result of religious protests might 
even seem insignificant,’ writes Marina Stagh in The Limits of 
Freedom of Speech. ‘The impact is, however, stronger than the 
number of cases seems to indicate, as each case set a precedent 
and provided the censors with excuses to expunge whatever 
they found harmful to social values and the Islamic faith.’41

It was around that time that a new religious revival movement 
was taking shape, one that would evolve into a dominant political 
force. When Hassan al-Banna formed the Muslim Brotherhood 
as a youth group in March 1928 he was just 22 years old, a young 
and electrifying Arabic schoolteacher in the Suez Canal city of 
Ismailia. His agenda was anti-colonial and strongly rooted in his 
faith – end the British occupation, implement the principles of 
shari‘a, and resurrect the caliphate. By the start of the Second 
World War, the Brotherhood had emerged as one of the most 
visible players on the local scene, mobilising a broad membership 
of students, civil servants, peasants, professionals, and women, 
who were an essential part of his Islamic reformation. Al-Banna, 
a master at organising, and the Muslim Brotherhood knew how 
to get their message across. ‘This was thanks to the close atten-
tion it paid to the apparatus of communications,’ writes Richard 
Mitchell in The Society of the Muslim Brothers, ‘both with the out-
side world and for the indoctrination of its own members.’42

The Silver Screen, Radio, and the End of a Royal Era
Official film censorship came a year after the production of the 
first Egyptian silent film in 1927 and applied to cinematic por-
trayals of religion, society, and public morality.43 King Faruq 



24 Press Beginnings in Egypt

instituted new film censorship requirements in February 1947 
that instructed filmmakers to make films that enhanced Egypt’s 
image and did not depict squalid and impoverished living con-
ditions. This was aimed at the realist film genre that sought to 
explore social and class struggles – like workers’ strikes and the 
exploitation of peasants – in a wealth-polarised Egypt. Criticism 
of the monarchy, government officials, the military and police, 
and religious authorities was expressly prohibited – even in 
foreign imports like the French film Marie Antoinette since its 
portrayals of a distant and decaying monarchy struck too close 
to home.44 ‘Egyptian films in the 1930s and 1940s did not even 
depict foreigners,’ says cultural anthropologist Walter Armbrust. 
‘This was basically a colonial era and yet the films themselves 
barely alluded to the presence of foreigners on Egyptian soil.’45

The new medium of radio generated an interest in news 
and information that fed into the sale of newspapers. Radio 
Cairo, Egypt’s state broadcaster, was founded in 1932. Like tele-
vision sets three decades later and satellite dishes in the 1990s, 
it was fashionable among the elite to own a ‘talking box’. That 
medium came under government control in 1931 and, with the 
exception of a couple of privately run music stations, remains 
largely so to this day.

The Publication Law (Law 20 of 1938) was used to ban 
newspapers viewed by the regime as a threat to public order, 
morality, or an attack on religion. The monarch and the royal 
family were beyond reproach, and those violating the rules were 
summarily punished.46 Even after the demise of the monarchy, 
this ironclad prohibition remained in place for the person of 
the president, who was off-limits to direct press criticism.



25 The Silver Screen, Radio, and the End of a Royal Era

The Muslim Brotherhood was quickly spreading through-
out North Africa and Trans-Jordan, gaining popular support 
with its active involvement in the 1948 War in Palestine, where 
it opposed the creation of a Jewish state. In December 1948, the 
Brotherhood’s paramilitary wing, dubbed the Secret Apparatus 
(al-tanzim al-sirri / al-nizam al-khas), was fingered in the 
assassination of Prime Minister Mahmud al-Nuqrashi, who 
had banned the Muslim Brotherhood, confiscating its assets 
and arresting members. Publicly, al-Banna condemned the act; 
privately, he conceded that he had lost control over the armed 
group, particularly since the dissolution of the society broke 
down the systems of communication. On 12 February 1949, 
the Brotherhood’s founder was gunned down at close range by 
government operatives as he got into a taxi in downtown Cairo. 
He died at the age of 42, leaving behind a mass movement he 
hoped would unleash the power of organised Islam to trans-
form society.

Great Britain retained a strong presence in Egypt. On 25 
January 1952, British commanders ordered policemen from 
the city of Ismailia to surrender their weapons and vacate the 
Suez Canal Zone. Egyptian officials rejected the request and 
thousands of British troops, armed with automatic weapons 
and artillery, surrounded the municipal building and bar-
racks where roughly 700 policemen were stationed, adamantly 
refusing to hand over their rifles. The British occupation force 
opened fire, killing 50 men and capturing the rest in a tense 
standoff that lasted two hours. When the news reached Cairo 
the following day, protests and rioting broke out against the 
king and the British. Known as the Cairo Fire, looting and 



26 Press Beginnings in Egypt

arson engulfed hundreds of landmark buildings, including the 
Opera House, hotels, cinemas, theatres, and shops.

Prior to the 1952 revolution, Egypt was ruled by a mon-
arch and under British occupation, yet this was an era of 
vibrant political participation, debate, and an open press. By 
September 1951 the residents of Cairo had an offering of 21 
dailies, 121 weeklies, and scores of other periodicals to choose 
from.47 The seeds of social change were planted. A huge polari-
sation of wealth existed, many Egyptians lived in poverty as 
wealthy landlords controlled huge plots of arable land, eco-
nomic industrialisation progressed at a painfully slow pace, 
and dissatisfaction with an inept monarchy was growing.

A conspiratorial group of young military officers called 
the Free Officers, led by Gamal Abd al-Nasser, a young army 
officer and the son of a postman, coalesced in the aftermath 
of the 1948 War that witnessed the creation and expansion of 
the state of Israel. The network of Free Officers cells extended 
throughout the military services and excelled in planning, 
organisation, and timing. In the evening of 22 July 1952, they 
effortlessly occupied key posts in Cairo and Alexandria. By the 
next morning, the Free Officers were in charge. King Faruq was 
exiled, leaving Egypt on 26 July aboard a royal yacht.

Notes
1	 Bibliotheca Alexandrina, ‘Phases of Establishing the Bulaq Press’, 

www.bibalex.org/bulaqpress/en/PhasesOfEstablishing.htm (accessed 
May 2010).

2	 Caesar Farah, ‘Censorship and Freedom of Expression in Ottoman 
Syria and Egypt’, in W. W. Haddad and W. Ochsenwald (eds), 
Nationalism in a Non-National State (1977), 165.



27 

3	 Ibid. 166.
4	 Ami Ayalon, The Press in the Arab Middle East (1995), 19.
5	 Ibid. 41.
6	 Farah, ‘Censorship and Freedom of Expression’, 168.
7	 Ayalon, The Press in the Arab Middle East, 42.
8	 Ibid. 42–3.
9	 Ibid. 116.
10	 Farah, ‘Censorship and Freedom of Expression’, 163; Ayalon, The 

Press in the Arab Middle East, 44–5, 48–9.
11	 Farah, ‘Censorship and Freedom of Expression’, 163.
12	 Earl of Cromer, Modern Egypt, ii (1908), 180.
13	 Ibid. 567.
14	 Ayalon, The Press in the Arab Middle East, 141.
15	 Jason Thompson, A History of Egypt (2008), 259.
16	 Ayalon, The Press in the Arab Middle East, 140.
17	 Launched by Lebanese publishers Faris Nimr and Ya‘qub Sarruf, 

al-Muqattam started off as a weekly and became a daily after six weeks. 
18	 Farah, ‘Censorship and Freedom of Expression’, 163–4.
19	 Marquess of Zetland, Lord Cromer (1932), 296. 
20	 Ayalon, The Press in the Arab Middle East, 164, 170–1.
21	 Beth Baron, Egypt as a Woman (2005), 35.
22	 Abdallah al-Nadim was the spiritual mentor of Mustafa Kamil, 

an outspoken nationalist who founded the newspaper al-Liwa’ 
(The Banner) in Jan. 1900 and the foreign-language The Egyptian 
Standard and L’Etendard Egyptien in Mar. 1907, all of which 
advanced a nationalist political agenda.

23	 Farah, ‘Censorship and Freedom of Expression’, 174.
24	 Ayalon, The Press in the Arab Middle East, 59.
25	 Baron, Egypt as a Woman, 43–5.
26	 Sir Eldon Gorst, memorandum on ‘The Press in Egypt’, 16 Sept. 

1908, FO371/451/31779. Quoted in Ayalon, The Press in the Arab 
Middle East, 59.

27	 Ayalon, The Press in the Arab Middle East, 60–1; Thompson, History 
of Egypt, 262.

Notes



28 Press Beginnings in Egypt

28	 Farah, ‘Censorship and Freedom of Expression’, 164–5.
29	 Article 19, The Egyptian Predicament (1997), 65; citing Bulletin du 

CEDEJ, 16/1 (1987), 21.
30	 Ayalon, The Press in the Arab Middle East, 69–70.
31	 Marilyn Booth, Bayram al-Tunisi’s Egypt (1990), 37. 
32	 N. Irwin-Brown, Intelligence Report, 2 Aug. 1919, PRO FO 

141/781/8915. Quoted in Booth, Bayram al-Tunisi’s Egypt, 55. 
Bayram al-Tunisi is of Tunisian immigrant roots.

33	 Interview with Gamal Bekheet (Arabic), 25 Oct. 2012, Giza.
34	 Ayalon, The Press in the Arab Middle East, 79.
35	 Thompson, History of Egypt, 177.
36	 Ayalon, The Press in the Arab Middle East, 79, 116–17, 120. The 

liberal 1923 constitution was withdrawn on 22 Oct. 1930 and 
replaced with the unpopular and autocratic charter of Isma‘il Sidqi. 
Following mass protests begun by university students in Nov. 1935, 
King Fu‘ad reinstated the 1923 constitution a month later and it 
remained in force until being abolished after the 1952 revolution.

37	 Baron, Egypt as a Woman, 181.
38	 Ayalon, The Press in the Arab Middle East, 78, 119–20.
39	 Ibid. 80.
40	 Ibid. 171. Sawt al-Azhar (Voice of al-Azhar) is the current 

publication of the centuries-old institution of Sunni Islamic studies.
41	 Marina Stagh, The Limits of Freedom of Speech (1993), 133–4.
42	 Richard P. Mitchell, The Society of the Muslim Brothers (1969), 185.
43	 Article 19, The Egyptian Predicament, 65. 
44	 Ibid. 65–6.
45	 Interview with Walter Armbrust, 13 June 2010, Oxford. 
46	 Cartoonist Abd al-Mun‘im Rakha, for example, was handed a four-

year prison sentence in the 1930s for drawing a political cartoon 
lampooning the king. Ayalon, The Press in the Arab Middle East, 121.

47	 Stagh, Limits of Freedom of Speech, 10–11; citing Ibrahim ‘Abduh, 
Tatawwur al-shahafa al-misriya (The Development of the Egyptian 
Press) (Cairo, 1982).



 29

2
Nasser and the Era of

Pan-Arabism
I have been a conspirator for so long that I mistrust all 
around me. (Gamal Abd al-Nasser)

A cascade of events followed the Free Officers’ seizure of power 
in 23 July 1952. The military junta chose not to share power with 
former allies and had negligible regard for democratic princi-
ples, constitutional rule, freedom of association, and freedom 
of expression.1 In October 1952, strict censorship was imposed. 
In December, the constitution was abolished. In January 1953, 
all existing political parties were banned and their publica-
tions ceased to exist. A year later, in January 1954, the Muslim 
Brotherhood was outlawed. ‘In response to the determination 
of organized labor, the left, political parties and students to 
resist the Free Officers, the commanders used a combination 
of coercive measures – outright force and military tribunals – 
to subdue the opposition,’ writes political scientist Steven A. 
Cook, ‘followed by a variety of rules, decrees and regulations to 
prevent further challenges to the Free Officers’ authority. These 
institutions were authoritarian and constituted the foundation 
of Egypt’s nondemocratic politics for the ensuing 60 years.’2

With Gamal Abd al-Nasser’s rise to power, Cairo became the 
fulcrum of pan-Arab nationalism. Nasser’s rhetoric promoted 



30 

national independence and sovereignty for all Arab states. 
Immensely confident and charismatic, he spoke to the masses 
in other countries via the medium of radio, often over the 
heads of their leaders, seizing on a nostalgic longing among 
Arabs for a mythic hero, a modern-day Saladin. Looking 
beyond Egypt’s national borders, Nasser emerged on the 
world stage leading a nationalist struggle and embodying the 
dream of Arab unity. Egypt’s cinema, publishing, and broad-
casting were outlets to spread Nasser’s message. Sawt al-‘Arab 
(Voice of the Arabs) carried his speeches of pan-Arab nation-
alism to all corners of the Arab world. He captured hearts 
and minds, across generations, through hopes for greatness. 
Algerian novelist Ahlam Mosteghanemi writes in her novel 
Fawdat al-hawas (Chaos of the Senses),

At the time, we could listen some evenings to Voice of the 
Arabs from Cairo, broadcasting Abd al-Nasser’s speeches and 
inflamed anthem. I still remembered some of them, the way 
that children at that age memorized nursery rhymes – they 
were forever inscribed in my brain. Then we would go to sleep 
happily, with no need for a television, which we have never 
seen in our lives.3

Claiming to represent the people, the revolutionary van-
guard set up its own publishing house, Dar al-Tahrir, that 
issued a daily, al-Gumhuriya (The Republic), and Anwar Sadat, 
one of the Free Officers, was the paper’s first editor-in-chief. 
Authoritarian rule by military officers drastically undermined 
the influence of journalists, as an era of vibrant parliamentary 

Nasser and the Era of Pan-Arabism



31 Nasser and the Era of Pan-Arabism

participation and a dynamic multi-party political system 
under a monarch and foreign occupation were swept away. 
The ruling Revolutionary Command Council in April 1954 
revoked the licence of al-Masry (The Egyptian), halting the 
publication of the largest circulation daily in the Arab world 
at the time, because of editorials that charged the military 
junta with infringing freedoms and called on them to return 
to their barracks. Al-Masry’s publishing operations were 

Gamal Abd al-Nasser



32 Nasser and the Era of Pan-Arabism

seized and the paper’s owners and editors were tried before 
a tribunal and jailed on charges of attempting to bring down 
the government, disseminating propaganda, and undermin-
ing the national interest.4 The number of daily newspapers 
dropped to four.

The Press Syndicate was disbanded and action was taken 
against prominent journalists. Ihsan Abd al-Quddus, the editor 
of Rose al-Yusuf and the son of the founder, was detained for 
three months, accused of plotting to overthrow the regime.5 
This was in apparent response to an article he wrote in the 
22 March 1954 issue titled ‘al-Jam‘iya al-sirriya allati tahkum 
Masr’ (The Secret Society that Rules Egypt), which called for 
a return to parliamentary democracy.6 Disillusioned by the 
Free Officers’ revolution and Nasser’s rise to power, playwright 
and novelist Yusuf Idris was arrested in August 1954, a few 
weeks after the publication of his first short story collection, 
Arkhas layali (The Cheapest Nights), and spent 13 months in 
confinement.7 These limits curtailed the journalistic sense of 
purpose that defined the prerevolutionary period as the press 
was brought into line.

The Muslim Brotherhood’s confrontation with the Free 
Officers’ regime culminated in an assassination attempt by 
a Brotherhood member on 26 October 1954 against then-
Prime Minister Gamal Abd al-Nasser as he delivered a speech 
in Alexandria. The eight shots fired – all of which missed 
their target – were heard via radio across the Arab world, an 
incident that Nasser seized on to rally the Arab people. In an 
intense crackdown on the movement that followed, thousands 
of Brotherhood members were summarily rounded up and 



33 Nasser and the Era of Pan-Arabism

detained – critically shaping the development of Islamist 
groups for decades to come. ‘On one level, it crushed the 
Muslim Brotherhood movement in a manner unprecedented 
to date,’ writes political scientist Maye Kassem. ‘On another 
level, the brutality involved in the regime’s approach to the 
Brotherhood produced a reactionary Islamist ideology that 
not only was extremist in its interpretation, but also was the 
foundation of the more radical Islamist group that emerged in 
the late 1960s.’8

The medium of film was used to turn public opinion 
against the Muslim Brotherhood. A 1954 propaganda film, 
‘Uyun sahira (Bewitching Eyes), attacked the association, 
which was never mentioned by name, for using the veil of 
religion to propagate ‘the principles of extremism, terrorism, 
murder, and destruction’. ‘These are their victims – Egyptians, 
men and children,’ says the narrator as two men and a boy 
are shown in hospital beds. ‘What have they done to deserve 
this shocking destiny?’ Images of disassembled weapons, 
confiscated firearms, and crates of bullets are shown to illus-
trate the extent of a nefarious plot to sow chaos. ‘They seek for 
Cairo to be as it was during its great setback, when betrayal 
conspired to bring it to ruin on 26 January 1952’, a reference 
to the Cairo Fire. ‘The eyes of the General Intelligence were 
never shut on these terrorists and it discovered their efforts, 
which will never be forgotten: piles and piles of weapons of 
destruction and devastation.’ The short film closes with the 
accused tried in courts and the commanding words of the nar-
rator, ‘May God protect Egypt, the Egypt that has long awaited 
the dawn of light and freedom.’9



34 Nasser and the Era of Pan-Arabism

Swept up by a vibrant sense of nationalism and enamoured 
of the native son to rule Egypt in two millennia, singers and 
writers embraced the Arab nationalist cause. Umm Kalthoum, 
the superstar of Arabic song hailed as the ‘pearl of the Orient’, 
was closely tied to Nasser’s pan-Arabism as was the singer, actor, 
and heartthrob Abd al-Halim Hafez, who crooned in praise 
of the Aswan High Dam, the mega-infrastructure project of 
the time that promised to modernise Egypt by harnessing the 
waters of the Nile to generate hydroelectric power. Acclaimed 
poet and lyricist Salah Jaheen was a devotee of Nasser’s vision 
and penned the words to the national anthem.

Once firmly in power, Nasser’s personality cult grew, with 
the state apparatus serving to underscore the leader’s destiny, 

Umm Kalthoum

ELIJA
H

 ZA
RW

A
N



35 Nasser and the Era of Pan-Arabism

wisdom, and vision as a national icon. In 1955 Nasser decreed 
a censorship law, which set the legal parameters for the arts. 
Filmmakers were co-opted to support Nasser’s brand of social-
ism. Censorship was extended to cover broader areas of artistic 
expression and aimed at ‘the protection of public morality, 
the protection of security, public order and the State’s higher 
interests’.10 The government body responsible for implementa-
tion of the new law was the Orwellian-sounding Ministry of 
National Guidance, established in 1953. Filmmakers needed to 
submit their work for prior approval. A licence, valid for one 
year, was required before filming and an additional licence, 
valid for ten years but could be withdrawn at any time, was 
required to screen the film.11 Such films as Cleopatra starring 
Elizabeth Taylor were banned because the actress lobbied for 
the cause of Israel and Dr Zhivago, featuring the Egyptian actor 
Omar Sharif, could not be screened because it was critical of 
the Soviet Union.12

A new constitution came into effect in June 1956, which 
allowed press freedoms ‘within the limits of the law’. A new 
press law issued that same year defined those limits, namely 
matters that concerned national defence, private life, and the 
judiciary. The licensing system remained in place, and on 22 
July 1956, the Ministry of National Guidance rejected the 
licensing of 60 different periodicals.13 In waging a hunger strike 
in 1957, pioneer feminist and women’s rights advocate Doria 
Shafiq was among the first to protest against Nasser’s authori-
tarianism, including his dissolution of civic associations. Bint 
al-Nil (Daughters of the Nile) magazine, founded by Shafiq in 
1945, was shut down in June 1957. Accused of conspiring with 



36 Nasser and the Era of Pan-Arabism

the forces of imperialism, she was placed under house arrest 
and her name barred from appearing in the press. Banished 
from public life, she committed suicide in 1975.

British troops finally left Egyptian soil in June 1956, and 
on 26 July 1956, the fourth-year anniversary of the last king’s 
exodus from Egypt, Nasser challenged the French and British 
by nationalising the Suez Canal in a speech he delivered in 
Alexandria and broadcast on live radio. A code word in his 
speech was the signal for the Egyptian takeover of the canal. 
Colluding with Israel and France, the British invaded Egypt in 
November with the aim of seizing the Suez Canal and toppling 
Nasser. Traffic of oil tankers through the canal came to a stand-
still. The United Nations, the United States, and international 
public opinion were overwhelmingly against the invasion.

In the United Kingdom, Prime Minister Anthony Eden 
was at loggerheads with the British Broadcasting Company, 
incensed that the network had given airtime to opposition 
Labour leader Hugh Gaitskell to criticise the Suez invasion. 
‘The government knew it was a mistake to go into Suez. The 
opposition knew that they had lost public support by publicly 
opposing the war,’ says David Butler, a social scientist specialis-
ing in UK elections. ‘It was almost a conspiracy of silence to 
suppress the Suez War in the weeks immediately afterwards.’14 
British and French property in Egypt was sequestered follow-
ing the Tripartite Aggression and Nasser emerged from the 
conflict with a stronger appeal at home and abroad. Nasser’s 
defiant resistance made him a hero in the developing world 
where anti-imperialism was on the march and reinforced his 
image as the pan-Arab leader.



37 A Monopoly of the Arts

A Monopoly of the Arts
In the aftermath of the Suez Crisis, Nasser, emboldened by 
the affair and now firmly in power, established institutions 
that co-opted intellectuals and usurped the cultural realm 
within a state monopoly. The man responsible for mobilis-
ing writers within the Nasserist structure was army officer 
and novelist Yusuf al-Siba‘i, who was appointed the secre-
tary-general of the newly created Higher Council for Arts 
and Letters and dominated state and quasi-state institutions 
in the field of literature.15 The forced conformity demanded 
by autocratic regimes for the sake of ‘internal unity’ had the 
effect of breeding societies that do not encourage creativity, 
growth, or innovation. Academics, intellectuals, writers, and 
artists were all expected to openly toe the party line.

The political limits imposed under Nasser inspired the 
use of symbolism and allegory in literary works, theatre, and 
films, which included works like Awlad haratina (Children of 
the Alley) by Nobel laureate Naguib Mahfouz. ‘Going beyond 
the traditional concerns of the Egyptian novel, which usually 
aims to represent social reality from a reformist perspec-
tive,’ writes Richard Jacquemond in Conscience of the Nation, 
‘Children of the Alley is an allegorical novel that can be read 
either as a criticism of the Nasser regime or as a reflection on 
the history of humanity. Its ambition is to rival, if only in the 
form of imitation, the grand narrative par excellence – that 
of religion.’16 Mahfouz’s most critical works were published 
under Nasser, and it was the narrative of criticising the direc-
tion of the revolution and the existing social order that was 
ultimately lost.



38 Nasser and the Era of Pan-Arabism

The banning in book form of Children of the Alley by the 
state’s director of censorship occurred when Nasser’s regime 
was about to impose sweeping changes that would absorb al-
Azhar within the state. The censorship of Children of the Alley 
marked the framework of cooperation between the state and 
the religious establishment. ‘At the same time, the writer him-
self was being asked by the authorities to explain what the book 
was about and who the various characters inhabiting the alley 
in fact represented,’ writes the acclaimed literary translator 
Denys Johnson-Davies in his memoirs. ‘I happened to be on 
one of my periodic visits to Cairo at the time and was told by 

Naguib Mahfouz, Nobel laureate 

ID
ÉO



39 A Monopoly of the Arts

Naguib Mahfouz of the predicament in which he found him-
self. I said that he should stick to his guns, state that it is not 
up to the author to start explaining his work, and refuse to 
answer any question that might jeopardize him with the reli-
gious authorities at al-Azhar.’17 An edition of the Children of the 
Alley was published in Beirut in 1967 with some passages cen-
sored and copies of the novel were available under the counter 
in some of Cairo’s bookstores. That same year, the novel was 
adapted as a radio drama with some modifications.

A few months after the monarchy was overthrown in 
the coup that ushered in the rule of Gamal Abd al-Nasser, 
Sonallah Ibrahim began law school at Cairo University. Drawn 
to journalism and politics, he got involved in Egypt’s clandes-
tine Communist Party, a move that soon landed him in jail. 
Between 1959 and 1964 he served five years of a seven-year 
sentence handed down by a military tribunal. When he got 
out, he had a burning desire to convey what he had witnessed 
there – in particular, how imprisonment drives inmates to 
create private fantasy worlds to combat isolation and sexual 
longing. Those experiences formed the basis of his first novel, 
Tilk al-ra’iha (The Smell of It).

Such openness about prison conditions did not go unno-
ticed, and in 1966 The Smell of It was banned before it could be 
distributed. The year before, Nasser had temporarily lifted the 
country’s state of emergency, leaving publishers and authors free 
to publish without approval from the censor’s office. But a state 
security officer would still tour local publishing houses, stopping 
the publication of anything that looked provocative. The Smell of 
It was an easy target. The story of a man’s release from prison and 



40 Nasser and the Era of Pan-Arabism

the alienation he faces, The Smell of It featured some shocking 
descriptions of homosexuality, prostitution, rape, and masturba-
tion. But that was not the reason that a novel by a then-unknown 
writer was banned, Ibrahim contends. ‘They believed they could 
use the pretext of the sexual references in the novel as a cover 
to forbid anyone from talking about imprisonment and torture.’

Before the 1,000–2,000 printed copies were confiscated, 
Ibrahim managed to secure around a hundred, which he deliv-
ered to literary critics at various publications. ‘Favourable 
reviews appeared in the press for a book that did not exist,’ he 
recalls with a grin. Still, it took two decades before the book was 
reprinted, uncensored, in Cairo. Before that, it circulated as part 
of an underground literary market. Samia Mehrez, professor of 
modern Arabic literature at the American University in Cairo, 
read The Smell of It in the early 1970s as part of the reading list 
for her master’s degree. ‘That was the mark of the 1960s and 
’70s,’ she says. ‘Sonallah himself has talked about how books 
have a life of their own, that they circulate despite the censors. 
We all had copies of a handful of banned books because people 
had made photocopies or they had been printed elsewhere in 
the Arab world and were brought back by friends.’

Readers were astonished by the way Ibrahim’s writ-
ing defied the Arabic literary focus on poetic language and 
rhythms. ‘[Ibrahim’s style] had a lot to do with a disillusion-
ment with how language, and discourse in general, were being 
manipulated by power,’ Mehrez says. ‘His major enterprise was 
how to create or invent a language that would depict a horrid, 
sordid reality that was not being reflected or expressed through 
the dominant modes of discourse.’



41 A Monopoly of the Arts

Tradition in Egypt has long 
linked literature with politics, 
and well-known writers also had 
a role in public life. ‘Even before 
the 1940s, literary authors wrote 
about politics,’ says Ibrahim. 
Newspaper articles by such 
prominent writers as Abd al-Rah-
man Sharqawi and Yusuf Idris 
illuminated social issues and gave 
greater influence to their writing. 
‘At the same time as they were 
writing about politics, they were 
authoring novels,’ Ibrahim recalls. 
‘The paperboy would shout, “Read al-Akkad! Read al-Akkad!” 
– meaning not the literary works of Mahmud al-Akkad but a 
political article by him, or Taha Hussein, or whomever.’

Still, true independence of thought was unusual. ‘The 
profile of the creative writer is inescapably entrenched in the 
state apparatus. He or she is a civil servant,’ explains Mehrez. 
‘We cannot begin to speak about an autonomous literary field 
because most, if not all of our writers – and Sonallah Ibrahim 
is an exception to the rule – work within the state cultural 
apparatus.’18

Abdel-rahman Elabnoudy’s battle for expression was first 
waged with his father, who denounced his son’s colloquial 
poetry, going as far as to tear apart his first collection, published 
in 1964, called al-Ard wa-l-‘iyal (The Land and the Children). 
‘He saw it as a state resembling infidelity,’ Elabnoudy says. ‘He 

Sonallah Ibrahim

CO
U

RTESY O
F SO

N
A

LLA
H

 IBRA
H

IM



42 Nasser and the Era of Pan-Arabism

considered the Arabic language to be holy because it is the 
basis of the Islamic faith. The holiness granted to the religion is 
granted to classical Arabic.’ Colloquial poets were censured for 
dismantling the foundations of classical poetry and accused of 
linguistically detaching Egypt from the rest of the Arab world 
by emphasizing the vernacular. But, Elabnoudy points out, it 
was colloquial poetry that spoke to the masses, serving a call 
for Arab unity in the struggle against imperialism.

Elabnoudy earned his living as a songwriter, writing lyrics 
for leading Arab singers of the day and reciting his poetry on 
the airwaves to listeners in Egypt and across the Arab world. As 
Elabnoudy was gaining notice for his poetry, his austere Upper 
Egyptian father decided to make amends with his son. His 
mother prepared the visit to Cairo in October 1966, and for the 
first time father and son sat down for a candid heart-to-heart 
conversation. What followed was like a scene from a movie, 
Elabnoudy recalls. ‘It was on that night, before we got up to go 
to sleep, that state security officers came and arrested me.’

He was detained along with other poets, novelists, and 
journalists for belonging to the clandestine group Communist 
Unity. ‘We were in a semi-cell organisation. We were against 
the rule of Gamal Abd al-Nasser and its might and cruelty,’ 
Elabnoudy says. ‘My political chief was an informant for 
the intelligence.’ Elabnoudy was first sent to an interroga-
tion prison within the walls of Saladin’s 12th-century citadel. 
Later he was dispatched to the Tora prison compound. What 
secured Elabnoudy’s release was an invitation by Nasser to 
Jean-Paul Sartre to visit Egypt. When the French philoso-
pher received word that writers were detained by the regime, 



43 A Monopoly of the Arts

he turned down the welcome. Through an intermediary, the 
Egyptian leader promised that the writers would be freed by 
the time Sartre departed.19

Extending the state’s bureaucratic tentacles, a police state 
was established under Nasser’s rule. Security and intelligence 
services were dramatically expanded. Their main function 
was to keep track of any subversive plotting against the regime 
within the army but was pervasively used to keep tabs on and 
silence dissent among factions of society. ‘The security agencies 
of the Nasserist regime were sickened with the disease of sus-
picion,’ says prominent leftist journalist and author Salah Essa, 
who was arrested and jailed twice under Nasser for his activism. 
‘Any opposition organisation had to be struck and liquidated 

Abdel-rahman Elabnoudy

A
BD

A
LLA

  F. H
A

SSA
N



44 Nasser and the Era of Pan-Arabism

whatever its political leanings.’20 Arbitrary arrest and impris-
onment were common. Nasser was obsessed with preserving 
control. ‘Having risen to power through secrecy, conspiracy, 
and dissimulation, he maintained those characteristics, indeed 
strengthened them, even after there was no serious threat to his 
position,’ writes historian Jason Thompson. ‘Portraits, busts, 
and statues of Nasser became ubiquitous, reinforcing a sense of 
constant observation.’21

State Ownership of the Media
Nasser nationalised the private press in 1960, bringing it under 
the control of the Arab Socialist Union, the sole political 
organisation, and branding it the ‘media of mobilisation’.22 The 
move was not considered a matter of free expression versus 
censorship, but was justified within the socialist vein of being 
anti-capitalist. The press has lost touch, Nasser said then. It was 
not serving the public function the press should play by being 
much too concerned with tantalising society gossip and Cairo 
nightlife instead of ‘Kafr al-Battikh’ – the watermelon hamlet, 
a representation of the ordinary struggles of rural Egypt – and 
testimonials such as those to women who toil with honour to 
provide for their families. Nasser had his own ideas of what the 
press should be. Criticism, he seemed to indicate at the time, 
was one of its primary functions. ‘Criticism is not some kind of 
threat or revenge,’ he told the new boards and chief editors of 
the newly nationalised press. ‘If there is anything that’s in ruins, 
say that this is in ruins.’23 

The state media wholeheartedly embraced socialism and 
pan-Arabism, becoming a filter of information and propaganda, 



45 State Ownership of the Media

instead of the promised transformation of the institution into 
one that supposedly guides the public and builds society. 
Critical voices were muted, the military junta was sacrosanct, 
and Nasser was fortified as a national hero. The failings of the 
regime were not attributed to the president, but to the reac-
tionary and destructive forces of capitalism and feudalism. 
Nasser’s personal confidant Muhammad Hassanein Heikal was 
appointed chairman of the board of al-Ahram, then later of 
Dar al-Hilal and Akhbar al-Youm. 

Pioneers in Arab journalism, Akhbar al-Youm founders 
and twin brothers Mustafa and Ali Amin published five best-
selling newspapers and magazines before the state’s takeover 
of the press. The Amin brothers continued to manage the pub-
lishing enterprise they started in 1944 and were reappointed 
editors and board chairmen in 1962. Long committed to a 
free media, Mustafa Amin was imprisoned for six months in 
1939 for an article in Akhir sa‘a (Last Hour) magazine deemed 
critical of King Faruq. An advocate of democracy and Western 
liberalism, he was arrested in 1965, tried secretly in 1966, and 
convicted of being a spy for America and smuggling funds. 
Sentenced to a life sentence, he spent nine years in prison 
before being pardoned by Nasser’s successor, President Anwar 
Sadat. Ali Amin, accused by Heikal of working for British and 
Saudi intelligence, went into exile in 1965.24

The connection Heikal had with Nasser allowed him to 
favour a more open editorial line, and in a series of articles 
titled ‘Zuwwar al-fajr’ (The Visitors of Dawn) he rebuked the 
fearsome practice by the intelligence services and secret police 
of making arbitrary and warrantless arrests and detentions 



46 Nasser and the Era of Pan-Arabism

in the middle of the night, a practice that was a hallmark of 
Nasser’s security state.25 Room for expression existed mainly 
in the literary pages of al-Ahram, where writers under Heikal’s 
wings, like Naguib Mahfouz, could publish works of fiction 
that could be read as challenges to the status quo.26 As far as the 
press was concerned, censorship was directed at politically ori-
ented news and commentary rather than the literary sections.

The nationalisation of the film industry followed in 1961, as 
well as publishing houses from 1961 to 1965, even when books 
already required the approval of security agents before print-
ing. Army officers were placed in charge of these nationalised 
businesses, which were also increasingly imbued with propa-
ganda about Arab socialism. The monopoly the state held on 
print media, books, television, and film served a more direct 
form of control than state rules of censorship. As in the times 
of the pharaohs millennia ago, the function of art was to exalt 
the king’s power, idealise his perfect administration, and serve 
the state. Self-censorship was already becoming engrained. A 
network of security and intelligence agencies made the domi-
nation of the media airtight and a climate of fear was fortified. 
‘Many top positions in media were also filled with Intelligence 
officers. The secret police watched over editorial and printing 
offices, bookshops and coffee houses where writers gathered,’ 
writes Marina Stagh.27

The revered religious institution of al-Azhar was made an 
appendage of the state by Gamal Abd al-Nasser in June 1961,28 
and so its authority cannot be entirely unlocked from execu-
tive control. The head of al-Azhar was then appointed by the 
president, not internally, as had been the practice for centuries. 



47 State Ownership of the Media

The ‘ulama (religious scholars) were expected to give their 
unconditional support to the regime, with the understanding 
that they are given dominance in questions pertaining to reli-
gion and jurisprudence. The 1961 law established the Islamic 
Research Academy at al-Azhar, comprised of scholars who 
held sway on censorship matters when it came to Islamic texts 
but that role was broadened at times to compete with other 
official censorship bodies. A civil court decided on matters of 
confiscation. The censorship authority and the secret police in 
Nasser’s Egypt remained the major force behind the censor-
ship of works of fiction and science they found blasphemous or 
politically objectionable.

The power to censor is a top–down privilege that seeks 
to restrain divergent viewpoints. Censorship emanates from 
government agencies, state-owned media blacklisting writers, 
the armed forces, religious bodies, ‘cultural norms’, publishers 
who choose not to publish, and even individually through self-
censorship. Some writers have opted to publish outside Egypt, 
but this inevitably meant that they would reach a smaller audi-
ence of Egyptian readers. Ami Ayalon writes in The Press in 
the Arab Middle East,

In many ways the press regressed to its starting point, becom-
ing little more than official bulletins extolling state leaders, 
fighting the state’s domestic and foreign verbal propaganda 
battles, and ‘educating’ the public according to dictates from 
above. The press became an echo rather than a voice, and 
journalists, little more than bureaucratic functionaries, were 
forced back into docility.29



48 Nasser and the Era of Pan-Arabism

The Media Betrayal
The credibility of the state-owned media establishment, par-
ticularly in times of crisis, would soon be shown to be hollow. 
Egypt was taken by surprise when Israel struck in June 1967, 
and in six days the Jewish state seized all of Sinai, Gaza, East 
Jerusalem, the West Bank, and Syria’s Golan Heights. The brief 
and humiliating war for Arab armies claimed the lives of some 
20,000 Egyptian troops, with another 5,000 captured or miss-
ing. As Egypt was teetering on the brink of war, Abdel-rahman 
Elabnoudy got a call from the singer Abd al-Halim Hafez, 
who wanted the lyricist to come to Cairo and write nationalist 
songs for him to sing. After being incarcerated for six months, 
Elabnoudy declined. ‘I said, “I have not inhaled a breath of 
fresh air outside of prison. What do you want from me? A 
country jails Abdel-rahman Elabnoudy and wants to win in a 
war? No, I won’t come!’”30 Hafez persuaded him to change his 
mind, and Elabnoudy wrote the lyrics to all the songs sung by 
Hafez during the war. The singer’s inspiring voice was the high-
light of wartime radio broadcasts. 

During the conflict, as the Egyptian army was wildly 
retreating from Sinai, broadcast outlets aired invented 
reports of fabulous victories against the Zionist foe, the 
grandstanding of Nasser’s Egypt taken to supreme heights. 
‘Our planes are above Israel today and have been striking 
the airports of Israel since the morning,’ Nasser informed 
Jordan’s King Hussein in a phone call intercepted by Israel, 
which had already decimated Egypt’s fleet of fighter planes 
on airbases in the first hours of the war.31 At no other 
moment did the state media prove so woefully deficient, 



49 The Media Betrayal

contributing to a deep sense of public betrayal. In Six Days 
of War, Israeli historian Michael Oren describes the scene on 
5 June 1967, the first day of the conflict, through the eyes of 
a Jewish Egyptian journalist:

‘The streets were overflowing with demonstrators,’ remem-
bered Eric Rouleau, Middle East correspondent for Le 
Monde. ‘Anti-aircraft guns were firing. Hundreds of thou-
sands of people were chanting, “Down with Israel! We will 
win the war!”’ . . . All international phone lines were cut. The 
sole source of information was the government’s communi-
qué: ‘With an aerial strike against Cairo and across the UAR 
[United Arab Republic], Israel began its attack today at 9:00. 
Our planes scrambled and held off the attack.’32

The 5 June banner headline above the masthead of the 
evening paper al-Missa’ (The Evening) declared: ‘43 Enemy 
Airplanes Downed’. A headline read, ‘We Are All One Man 
Behind the Commander in Battle’. The following day, the 
banner headline of al-Missa’ announced, ‘Arab Armies Edge 
towards Tel Aviv’ with another headline warning, ‘America 
and Britain Participate in the Aggression’. On 8 June, the 
main headline of al-Missa’ enthused, ‘Our Planes Destroy an 
Enemy Battleship’, with another banner headline reporting, 
‘9 Enemy Planes Are Downed in Cairo and the Canal Zone 
This Morning’. Defeat sinks in on 9 June, day five of the war, 
as all of Sinai is conquered. ‘Le Monde’s Eric Rouleau recalled 
how “an air of mourning seized Cairo,”’ writes Oren, ‘and 
how secretly its citizens were calling Nasser al-wahsh – “The 



50 Nasser and the Era of Pan-Arabism

Beast.”’33 The Six Day War showed that the function of Egypt’s 
media was not information, truth, or even spin, it was propa-
ganda, pure and simple.

The defeat was an unforgivable embarrassment for Nasser. 
‘My brothers, we are accustomed, in times of victory and 
in times of adversity, in sweet hours and in bitter hours, to 
sitting together and talking with open hearts, honestly stat-
ing the facts, believing that we are on the same path, always 
succeeding to find the true way, no matter how difficult 
the circumstances and no matter how faint the light,’ began 
a remorseful Nasser in a live 6:30pm radio and television 
broadcast, a day before the war came to an official end. ‘We 

In a televised address, Nasser admits the truth about Egypt’s defeat in war.



51 The Media Betrayal

cannot hide from ourselves that we’ve faced a devastating 
setback during the past few days,’ he continued, taking full 
responsibility for the war’s outcome and telling the Egyptian 
people that he was resigning the presidency. ‘I have decided to 
step down completely and forever from any official position 
and any political role, and to return to the ranks of the masses 
to fulfill my duties as any other citizen.’34

It was a moment that brilliantly and tactfully served to 
shore up his support. Egyptians took to the streets demanding 
that their leader stay in power. ‘The People Say “No,”’ declared 
Akhbar al-youm (News of the Day) in large red writing. In 
smaller black lettering the headline read, ‘The Leader Discloses 
the Whole Truth to the People.’ It is difficult to say how popu-
list and genuine the appeal was and how much of the public 
display of support for Nasser was behind-the-scenes political 
machinations of the regime and its media. While Nasser did 
stay in power, it was only later that Egyptians could compre-
hend the true extent of the defeat – especially in light of official 
propaganda – and the institutional failures that placed the 
whole of Sinai under Israeli control.

Iconoclastic Egyptian poet Ahmed Fouad Negm had 
believed the state media’s fabrications of a victorious Egyptian 
army those fateful days in June. ‘We are going to Tel Aviv. Isn’t 
that what they told us?’ he says, remembering as warplanes 
flew overhead. ‘All of a sudden, we’re told it’s all over and the 
leader is stepping down.’35 A poem he penned, titled ‘Kabatna 
taht batatna’ (Slapping Ourselves in Grief),36 when the shock 
of defeat became painfully apparent would earn him jail 
time. Negm spent 18 years of his life locked up because his 



52 Nasser and the Era of Pan-Arabism

poetry ridiculed Egypt’s rulers. The poem laments ‘The people 
of Egypt / protected by thieves’ and describes a ruler and his 
clique with paunches who live a life of ‘precious metals’. Why 
be reminded of the loss of Sinai, ‘the darkest night of shame’, 
he asks. ‘We don’t need the bother.’

Everywhere a military officer 
is made a manager

And God willing
an ass 

So what, if in Aqaba we ran
Or in Sinai?
Can this defeat make us forget 

that we are ‘free’?

‘Egypt’, the duo of Negm and his oud-playing companion 
Sheikh Imam Eissa croon, ‘is a nation drowning in lies’ with its 
masters imbibing ‘Poems that glorify made-up victories / until 
treacherous betrayal’.

Waves of student protests erupted on college campuses 
in the war’s aftermath, with slogans shouted and scrawled on 
building walls that demanded: ‘Stop the Rule of the Intelligence’, 
‘Down with the Police State’, and ‘Down with Heikal’s Lying 
Press’. Student periodicals posted on the walls of the campuses 
emerged as the freest press in Egypt. Nasser for the first time 
became the object of direct criticism in the public space. A 
campaign against student unrest was waged in the state-owned 
media, which labelled the activists as provocateurs and coun-
ter-revolutionaries goaded by foreign elements.37



53 Expression through the Arts

Expression through the Arts
Faced with the limited means of expression in the printed 
press, literature and film evolved into an abstract channel for 
social and political commentary. Cinema has a powerful abil-
ity to convey emotion and express a message. Accustomed 
to political censorship, film audiences have become attuned 
to uncovering subtle and hidden messages. The arts seek to 
convey the reality of how many Egyptians live, but after one 
leaves the cinema, closes a book, or switches off the television 
set, life goes on in the way it always has. What was depicted on 
screen or in the lines of a novel was not a call to action, merely 
an expression of what exists.

The wider the audiences, the more severe the censorship 
becomes, with television, film, and theatre being the more 
carefully monitored. Stagh describes:

It can be noted that novels, licensed for publishing as books 
or even serialised in the press, are often mutilated past rec-
ognition by the censorship when turned into films, and 
plays circulated in book form without any problem have 
often been prevented from being staged by the censorship 
and the secret police. Even if synopsis, script, and the final 
version have successively been cleared by the censor, the 
secret police have sometimes closed down the cinema or the 
theatre at the very last moment, on grounds that the perfor-
mance ‘endangers public order’.38

A restricted space was left open. ‘While the Nasser regime 
would not tolerate any kind of political opposition, it did allow 



54 Nasser and the Era of Pan-Arabism

for the expression of a degree of pluralism within the ideo-
logical institutions it had established and which it controlled,’ 
writes Richard Jacquemond. ‘The journalist Salah ‘Isa has 
called this “a game of window-dressing,” consisting of “giving 
a place in the press to a political or ideological group, in order 
that that group might express itself, if not freely, then in a con-
trolled way under the gaze of the authorities.”’39

The bitter defeat in the Six Day War was a defining moment 
for film and the arts. It was through this vehicle that a sense 
of loss and betrayal was more adequately expressed. ‘Some 
have called the post-1967 cinema the “green light cinema,” 
when the state took its hands off and said we can’t claim that 
we haven’t screwed things up so we will allow you a measure 
of freedom to blow off steam,’ remarks Walter Armbrust.40 
A notable illustration is the 1969 film Shay’ min al-khauf (A 
Touch of Fear), adapted from a novel by Tharwat Abaza, an 
outspoken conservative critic of Nasser’s regime, directed by 
Hussein Kamal, and written for the silver screen by dramatist 
Sabry Ezzat and renowned poet and lyricist Abdel-rahman 
Elabnoudy. The film tells the story of a vindictive and tyran-
nical village chief and his eventual demise.

Childhood friends with the sweet and brave Fouada, Atris 
was not always the cruel overlord. An innocent child who 
adored Fouada and cherished his white dove, he dreaded the 
terror wreaked on the village by his father’s armed gang, who 
extorted peasants, pursued vendettas, and struck fear in the 
hearts of villagers. Atris’s father sought to toughen his sensi-
tive, young son by slaughtering his beloved dove before his eyes 
and forcing him to take part in sprees of robbery and pillage.



55 Expression through the Arts

When his father is shot, the now older Atris searches for 
revenge, becoming a mirror image of the man he had once 
shunned: the despised headman. To collectively punish the 
village for the murder of one of his men by an unknown assail-
ant, Atris orders the locks closed, stopping the river’s water 
from reaching the village. Crops perish, the earth is parched, 
the village faces starvation. Fearing the wrath of Atris and his 
henchmen, none of the villagers dare to open the locks – save 
Fouada, who courageously restores the flow of water through 
the canals. Peasants happily celebrate as the water quenches 
the arid soil. ‘As long as no one says “no,” they will always be 
afraid,’ believes Fouada.

Atris finds out that Fouada has opened the locks and is 
about to shoot her, but changes his mind. Instead, he goes 
to see her father, Hafiz, a simple and humble farmer. Atris 
demands Fouada’s hand in marriage and sets the wedding 
date five days later. Fouada rejects the marriage proposal. 
Fearing for the life of his daughter and terrified of Atris, 
Hafiz and the two witnesses lie to the marriage registrar by 
claiming that Fouada has approved her suitor. A marriage 
contract is drawn up and Fouada, dressed in black, the colour 
of mourning, is forced to go with Atris to his estate. ‘You did 
not marry me,’ Fouada informs Atris. He threatens to kill her 
if she does not accept him as her husband. ‘It does not matter 
that I disappear from the face of the earth, you cannot kill me 
from your heart,’ she responds.

Enraged, Atris goes to the marriage registrar, who confirms 
that under Islamic law the marriage is invalid without Fouada’s 
consent. Atris commands his men to destroy everything in his 



home and to burn the fields of Hafiz and the two supposed 
witnesses. Atris threatens to silence anyone who refuses to 
acknowledge the legitimacy of his marriage to Fouada. When 
Sheikh Ibrahim, the imam, affirms that the union is null and 
void, Atris has his gang drown his crops.

‘If you are a coward, then you are one of them,’ Sheikh 
Ibrahim tells worshippers in the mosque. ‘And those who 
remain silent are also one of them.’ Atris arranges to have 
Sheikh Ibrahim’s son, Mahmoud, killed on the day he weds his 
sweetheart, Aziza. The funeral procession becomes an angry 
cry for justice. Villagers finally rise up against their oppressor, 
Atris, shouting, ‘The marriage of Atris to Fouada is null and 

Using elements of symbolism, the motion picture Shay’ min al-khauf (A 
Touch of Fear) was read as an indictment of Nasser. 



57 Expression through the Arts

void’, a slogan that would become infamous in Egyptian film 
lore, and which was read to mean that Nasser’s honeymoon 
with the people had come to an end.41

The film narrowly passed the censorship authorities and 
was allowed to be screened after Nasser had seen the film twice 
and given his approval, apparently failing to see the compari-
son audiences would instinctively draw between the holder 
of the office of the presidency and Atris. ‘Abd al-Nasser was 
told that there is a film that conspires an overthrow,’ recounts 
Elabnoudy. ‘He said, “Show me the film.” Abd al-Nasser, of 
course, is not a man of little intelligence. He saw the film and 
said, “If we are truly like that, then we deserve the same destiny 
as Atris.” I was released from imprisonment a short while ear-
lier so it reflected what I felt about oppression, the search for 
justice, and the retaliation of the oppressed.’

The film lasted only ten days in cinemas and was not broad-
cast on television during Nasser’s rule. ‘People rediscovered the 
film later. After the naksa [‘setback’, used to refer to the 1967 
War], people did not have the energy to tolerate defeat another 
time,’ explains Elabnoudy. ‘Later on, the film won acclaim. 
“The marriage of Fouada to Atris is null and void” became a 
political and social motto.’42

The setback of 1967 reinforced a general distrust of reports 
on state-owned media. Egyptians tuned to the shortwave 
transmission of the BBC World Service and French Monte-
Carlo to find out what was not being reported in the state 
press. Decades later, Al Jazeera would serve a similar role, 
becoming the station the Arab public tuned to first during 
periods of crises.



58 Nasser and the Era of Pan-Arabism

The front 
page of al-
Ahram on 29 
September 
1970, the 
day after 
Gamal Abd 
al-Nasser’s 
death. 

The 1967 War became a watershed as Nasser’s pan-Arabism 
quickly began losing currency, seen as an illusion of the Egyptian 
leader’s power or a ploy to seduce the masses. Nasser’s con-
trol of the media buttressed this imagined dream state. Defeat 
brought with it new realities – a wake-up call of sorts. A new 
force – Islamism – began its evolution. A growing number of 



59 Notes

Muslims across the Arab world began holding the opinion that 
a humiliating defeat was possible because Muslims had turned 
away from their faith, embracing Nasser’s secular nationalism 
over pan-Islamism. And defeat was God’s lesson that that the 
Arabs had made the wrong choice. Islamism in its various forms 
would become a dominant force against occupation and author-
itarianism in the Middle East in the decades to come.

Nasser had an uncanny ability to communicate with the 
Arab public yet his influence was in large measure due to com-
plete state domination of the press and airwaves, leaving little 
room for dissent. If Nasser’s reign has proved anything, it is 
that press freedoms can be taken away and the media can be 
realigned to reflect state interests.

Notes
1	 The junta’s stated goal was to retain power for three years during 

which time a constitutional government would be established.
2	 Steven A. Cook, ‘Egypt’s Never-Ending Revolution’, New York Times, 

10 Feb. 2012, www.nytimes.com/2012/02/12/opinion/sunday/egypts-
never-ending-revolution.html (accessed Feb. 2012).

3	 Ahlam Mosteghanemi, Chaos of the Senses, tr. Baria Ahmar (2004), 132.
4	 William A. Rugh, The Arab Press (1979), 62.
5	  Stagh, Limits of Freedom of Speech, 324.
6	  Ibid. 67. 
7	  Ibid. 11. 
8	 Maye Kassem, Egyptian Politics (2004), 137–8.
9	 ‘A rare film produced in 1954 warns against the Muslim Brotherhood’, 

3 Sept. 2011, www.youtube.com/watch?v=bLwdz4uEMWY (accessed 
June 2012). 

10	 Law 430 of 1955 on Censorship of Cinema, Songs, Theatre, and 
Monologues. Article 19, The Egyptian Predicament, 66. 



60 Nasser and the Era of Pan-Arabism

11	 Article 1 of the law. Ibid. 66.
12	 Ibid. 67.
13	 Stagh, Limits of Freedom of Speech, 20. 
14	 Interview with David Butler, 30 Apr. 2010, Oxford.
15	 Richard Jacquemond, Conscience of the Nation, tr. David Tresilian 

(2008), 18. Yusuf al-Siba‘i served as minister of culture under Anwar 
Sadat from 1973–6 and was assassinated by terrorists in Cyprus in 
February 1978 for supporting Sadat’s peace initiative with Israel.

16	 Ibid. 2.
17	 Denys Johnson-Davies, Memories in Translation (2006), 42.
18	 Abdalla F. Hassan, ‘Black Humor in Dark Times: Egyptian Novelist 

Sonallah Ibrahim’, World Press Review, 19 June 2003, www.
worldpress.org/Mideast/1205.cfm.

19	 Interview with Abdel-rahman Elabnoudy (Arabic), 18 July 2012, 
Ismailia.

20	 Interview with Salah Essa (Arabic), 24 Sept. 2012, Giza. 
21	 Thompson, History of Egypt, 308.
22	 Law 156 of 24 May 1960 transferred the ownership of the four main 

privately owned publishing houses – Dar al-Ahram, Dar Akhbar 
al-Youm, Dar al-Hilal, and Dar Rose al-Yusuf – to the National 
Union, later the Arab Socialist Union, the sole political entity, which 
was in charge of appointing the board of directors.

23	 A speech by Nasser printed in al-Ahram, 30 May 1960. Quoted in 
Stagh, Limits of Freedom of Speech, 23.

24	 The Free Officers’ regime briefly jailed Mustafa Amin twice prior to 
his arrest for spying. Arthur Goldschmidt Jr., Biographical Dictionary 
of Modern Egypt (2000), 21–22; Douglas Jehl, ‘Mustafa Amin, Liberal 
Editor Jailed by Nasser, Dies at 83’, New York Times, 16 Apr. 1997, 
www.nytimes.com/1997/04/16/world/mustafa-amin-liberal-editor-
jailed-by-nasser-dies-at-83.html (accessed Oct. 2012).

25	 The security state’s dawn arrests bring to mind a quote from 
George Orwell’s dystopia 1984 (book 1, chapter 1): ‘People simply 
disappeared, always during the night. Your name was removed from 
the registers, every record of everything you had ever done was 



61 Notes

wiped out, your one-time existence was denied and then forgotten. 
You were abolished, annihilated: vaporized was the usual word.’

26	 Stagh, Limits of Freedom of Speech, 24.
27	 Ibid. 28.
28	 Law 103 of 1961. The Supreme Council of the Armed Forces passed 

a law in January 2012 reconstituting al-Azhar’s Supreme Council for 
Scholars, assigned the role of selecting the institution’s grand sheikh 
and the mufti of the republic.

29	 Ayalon, The Press in the Arab Middle East, 245.
30	 Interview with Abdel-rahman Elabnoudy (Arabic), 18 July 2012, 

Ismailia.
31	 A documentary on the Six Day War broadcast on Al Jazeera played 

the 6 June telephone conversation, which can be heard at www.
youtube.com/watch?v=F10r3-C8LK4 (accessed Nov. 2011).

32	 Michael B. Oren, Six Days of War (2002), 177.
33	 Ibid. 286.
34	 Clips of Gamal Abd al-Nasser’s 9 June 1967 speech can be seen at 

‘Gamal Abdel Nasser – [English subtitles] – part 1’, 11 May 2011, 
www.youtube.com/watch?v=R_fZG6_SDus; ‘Gamal Abdel Nasser 
– [English subtitles] – part 2’, 11 May 2011, www.youtube.com/
watch?v=aHXY60DtG0A (accessed Nov. 2011).

35	 Ahmed Fouad Negm in an interview with Ahmad Shubayr on 
al-Wagh al-akhar (The Other Side), 2008, www.youtube.com/
watch?v=lgUEZrHGbBE (accessed May 2010). 

36	 An audio version of the poem sung with Ahmed Fouad Negm 
and Sheikh Imam Eissa can be found at www.youtube.com/
watch?v=kynIDEVns4E (accessed May 2010).

37	 Ahmed Abdalla, The Student Movement and National Politics in 
Egypt 1923–1973 (2008), 152, 158–9.

38	 Stagh, Limits of Freedom of Speech, 120.
39	 Jacquemond, Conscience of the Nation, 17; quoting Salah ‘Isa, 

Muthaqqafun wa ‘asakar (Intellectuals and Soldiers) (Cairo: Madbuli, 
1986), 412. Elsewhere in the text, the name of journalist and author 
Salah ‘Isa is spelled using his preferred spelling, Salah Essa.



62 Nasser and the Era of Pan-Arabism

40	 Interview with Walter Armbrust, 13 June 2010, Oxford.
41	 ‘The film Shay’ min al-khauf with Mahmoud Morsi and Shadia’, 12 

Mar. 2012, www.youtube.com/watch?v=2n_C6poO2Hk (accessed 
Aug. 2012).

42	 Interview with Abdel-rahman Elabnoudy (Arabic), 18 July 2012, 
Ismailia.



 63

To be gripped by fear is, I believe, the most degrading of 
all emotions for a human being. In fear personality disin-
tegrates, the human will is paralyzed, and man acts as an 
automaton. (Anwar Sadat1)

Anwar Sadat, Nasser’s hand-picked successor, realising the 
folly of Nasser’s policies, took it upon himself to open up 
Egypt’s economy to Western investment and to politically 
align Egypt with the United States. While Sadat’s presidency 
signified a dramatic about-face compared to the policies of his 
predecessor, one-man authoritarianism remained. Criticism 
of Nasser was encouraged, just as Nasser had encouraged 
criticism of the monarchy. Sadat’s greatest political foes were 
leftists and Nasserists who believed in the former leader’s 
transformative pan-Arab vision. Political Islam experienced 
a revival in the 1970s as Sadat, soon after coming to power, 
subtly encouraged Islamists to organise, using them as a 
counterweight against Nasserists and socialists.2 While Sadat 
overtly maintained Nasser’s ban on the Muslim Brotherhood, 
he turned a blind eye as it opened an office in Cairo and was 
allowed to publish a monthly magazine, al-Da‘wa (The Call). 
‘The Islamic student movement in the ’70s was characterized 

3
Sadat, the Infitah, 

and Peace with Israel



by Salafi extremism,’ asserts Abd al-Moneim Aboul Futouh, a 
Brotherhood member active in the student movement then 
and one of hundreds detained in Sadat’s widespread detention 
of political opponents in 1981. ‘The Brotherhood, generally, 
and one of its methods was al-Da‘wa, had a role in pushing the 
movement in the direction of moderation.’3 As president of 
the student union at Cairo University, Aboul Fotouh famously 
challenged President Anwar Sadat on 2 February 1977, tell-
ing the head of state that he alone bears responsibility before 
God for his deeds, and that he surrounds himself with syco-
phants while proclaiming Egypt to be a ‘nation of knowledge 
and faith’.4 

A vibrant student opposition movement arose in the after-
math of the 1967 setback, gaining momentum in the early 
1970s. ����������������������������������������������������Mimeographs and photocopiers made possible a politi-
cal and literary press that circumvented the authorities’ systems 
of control. Wall magazines on university campuses demanded 

Anwar Sadat



65 Sadat, the Infitah, and Peace with Israel

the liberation of territory occupied by Israel and promoted 
greater political involvement among the student body.5 ‘The 
luck of our generation was a new invention called the cas-
sette tape, which made it possible to escape the censorship and 
media blockade placed on us,’ says Gamal Bekheet, a colloquial 
poet. ‘We realised that the methods of resistance do not have to 
include belonging to a party or political current.’6 

Sadat’s speech in January 1972 signalled that the time was 
not right for a military offensive to liberate the Sinai Peninsula. 
An impatient and angry student body demanded immediate 
action, staging sit-ins and protests that were broken up with 
brute force. Still, Anwar Sadat seemed more committed to the 
rule of law than his predecessor, allowing for a more indepen-
dent judiciary and multi-party politics for the first time since 
1952. The new president made a dramatic show of personally 
overseeing the destruction of the Interior Ministry’s archives 
of wiretap recordings and coerced confessions, suggesting 
a move away from the reliance on domestic spying agencies. 
Warrantless arrests and extended political detentions without 
trial ended, but not political arrests.

Film and the Arts
Sadat initiated a policy of easing up restrictions on the arts. The 
government’s ownership of the film industry came to an end in 
1972 and film censorship was relaxed. Sadat modified by presi-
dential decree the censorship law of 1955 requiring respect for 
law and public order, and the protection of youth. Among its 
articles, the decree prohibits ‘the propagation of atheism’ (arti-
cle 1), ‘showing nudity in a way which contradicts the customs 



66 Sadat, the Infitah, and Peace with Israel

and traditions of society’ (article 7), ‘filming killings, beatings, 
torture’ (article 15), ‘portraying alcoholism or drug addiction’ 
(article 16), ‘portraying in an unacceptable manner any foreign 
country or people which has good relations with Egypt’ (article 
19), and ‘portraying social problems in a manner which creates 
despair or in a way which creates class divisions and ethnic 
conflicts, and which undermines national unity’ (article 20).7

Film censorship is a particularly involved and cumber-
some affair for the film industry. The censorship authorities 
need to know the production schedule and can stop the 
filming if it differs from the script. Filming in public places 
must have the approval of the Ministry of Interior. Before 
being screened, the film requires the censor’s approval and 
the filmmaker may be asked to make further cuts or the 
entire film may be deemed too controversial. Films for export 
require an export license.8

Films critiquing Nasser’s tenure were allowed to be pro-
duced and screened. A notable example is the 1979 film Ihna 
bitu‘ al-utubis (We’re the Ones from the Bus), which tells the 
story of Gaber and Marzouk, two men who enter into an alter-
cation with the fare collector on a bus and take the matter to 
the police station. In a display of black humour, the fare collec-
tor is let go, yet Gaber and Marzouk are locked up in macabre 
Kafkaesque fashion on charges of passing out political leaflets 
and colluding to overthrow the regime. They are beaten, 
degraded, and tortured to sign confessions of their crimes.

Mahmoud, a romantic and idealistic actor, poet, and uni-
versity student, is among those rounded up in the dissident 
witch-hunt. ‘We should always say no to every wrong. We 



67 Film and the Arts

should say it a million times a day. Every minute, every second, 
we should say it. Love, love without despair, without hate, until 
we find the one who will listen to us,’ says Mahmoud, who 
remains true to the belief that change cannot happen through 
bloodshed or destruction. When Marzouk tries to wash his 
hands of anything to do with politics, Mahmoud tells him, ‘But 
this is your country and you need to participate in its existence 
even if only with your opinion. Anyone without an intellectual 
belonging is like a child without meaning.’ Marzouk is confident 
that he will get out once the officials realise that he is wrongly 
imprisoned. Mahmoud explains to him the reality of a police 
state intent on self-preservation: ‘This is the policy of the people 
who have power. Every once in a while they make the ruler 
believe that there is a conspiracy against him and his regime, 
and that they’re the ones who discovered it and saved him from 
it.’ Holding true to principle, Mahmoud refuses to sign a false 
confession and is again savagely beaten ‘to make him forget his 
own name’, according to his interrogator. It is June 1967, and 
the jailed political prisoners are elated when they hear on loud-
speakers of the army’s war victories and the rising number of 
downed enemy planes. ‘We are not important. What is impor-
tant is the country,’ Marzouk cries out.

The euphoria of an imagined triumph quickly fades as the 
prisoners hear Nasser’s resignation speech and news of the 
defeat sinks in. Mahmoud, brutally tortured yet ever prepared 
to sacrifice for the sake of his country, dies in Marzouk’s arms. 
The prison boss gathers the inmates and informs them that 
Mahmoud took advantage of the dire circumstances the country 
is in to attempt an escape. When ordered to sign testimonials 



68 Sadat, the Infitah, and Peace with Israel

that Mahmoud died fleeing, Marzouk, Gaber, and the other 
prisoners rebel, no longer fearful or cowed. ‘It is you who 
brought the country to ruin,’ Gaber shouts at the prison boss, 
who took pleasure in the humiliation and abuse of prisoners. 
While the film was directed at Nasser-era abuses, the message 
of the film remained powerfully pertinent decades later in pic-
turing the state’s oppressive security labyrinth.9

The classic 1975 film al-Karnak (Karnak), adapted from a 
novella authored by Naguib Mahfouz a year earlier, begins on 6 
October 1973 as patrons of the Karnak Café listen to a military 
communiqué on the radio informing the public that the armed 
forces have succeeded in crossing the Suez Canal, beginning a 
war to liberate the Sinai from Israeli occupation. The storyline 
jumps back years earlier to three students in medical school, 
Zeinab, Ismail, and Helmy, who frequent the Karnak Café and 
join the gatherings of the writer Taha al-Gharib. Zeinab sees that 
all al-Gharib’s salons do is attack the 1952 revolution by lament-
ing the lost freedoms of the press and the robust political parties 
during the monarchy. ‘Could parties create a strong army or the 
High Dam? Or free education, industry, and agrarian reform?’ 
Zeinab challenges al-Gharib.10

Zeinab and Ismail, two young students in love, agree to 
work in the countryside for the benefit of citizens once they 
graduate. Their friend Helmy is romantically involved with 
the café’s proprietor, Qurunfula, who used to be a salacious 
belly dancer, beauty queen, and paramour to some of the 
country’s most powerful men. The ‘visitors of the dawn’ come 
for Ismail, Helmy, and Zeinab, accused of belonging to the 
Muslim Brotherhood.



69 Film and the Arts

‘We care about the poisonous ideas that you say among each 
other in university and at the Karnak. Who was arranging the 
meetings you attended?’ a security officer demands of Ismail.

‘Ismail and I are ones who benefited from the revolution 
and we believe in it,’ Zeinab tells her interrogator, the loath-
some Khaled Safwan.

‘That is the excuse of 99% of the opponents of the revolu-
tion,’ he shoots back.

The medical school colleagues are eventually released, 
with security officials telling them that their arrest and deten-
tion was a routine procedure required in order to protect the 
revolution. Ismail has a difficult time forgetting the insult and 
abuse he suffered and he and his fiancée Zeinab go to see a 
sympathetic parliamentarian in the National Assembly. When 
Safwan finds out that a complaint has been submitted against 
him, he has Helmy, Ismail, and Zeinab rearrested, this time for 
being communists and inciting textile workers in the industrial 
Nile Delta town of al-Mahalla to strike. Books are confiscated 
from Helmy’s home to implicate him as having loyalties to the 
communists. Zeinab is raped to pressure her to confess. In 
prison, Ismail and Helmy are tied and whipped, tortured with 
electric prods, and attacked by dogs. Safwan threatens to have a 
prison guard rape Zeinab before Ismail, who then submits and 
is ready to confess to anything.

Zeinab is released. Safwan again gives her the excuse that 
her detention was required to protect the revolution – and that 
if a few people are unknowingly harmed, it is for the greater 
good of the whole. She is persuaded to write intelligence 
reports on university students and the clientele of the Karnak 



70 Sadat, the Infitah, and Peace with Israel

Café, promised that this would help get Ismail and Helmy out 
of prison. They are eventually released and Safwan promises 
Ismail that he will graduate from medical school with honours 
and have the job he desires if he cooperates with the security 
agencies as an informer. He refuses. Ismail and Helmy soon 
find themselves back in custody and in military prison when 
the Six Day War breaks out. Helmy is beaten to death by prison 
guards as Israel rains bombs on Egypt.

Outside the Karnak Café throngs of people march, shout-
ing ‘Nasser! Nasser! We will fight!’ and ‘O Gamal, the people are 
behind you!’

‘We were living the biggest lie of our lives,’ utters a patron 
at the café, while others blame the defeat on Russia for not 
helping enough, America, and the country’s political and 
military leadership.

‘Start shifting the blame until we find that it’s Gomaa the 
busboy who is responsible for the setback,’ quips the writer 
Taha al-Gharib. When told to be quiet because ‘the walls have 
ears’, he replies, ‘Thank God this has happened so that all the 
hidden violations can be revealed’ and storms out of the café.

Newspaper headlines flash across the screen. ‘These Are the 
Truths and I Leave It to the People to Judge,’ blares al-Ahram of 
Nasser’s confession of defeat. Others headlines read: ‘President 
Anwar Sadat to the People’s Delegations: Never Will the People 
Be Humiliated’ and ‘Command from President Sadat: No 
Censorship on Freedoms’.

Khaled Safwan is jailed and Ismail is released from prison 
through a presidential decree. ‘What happened in the past was 
something against my will. I was following orders,’ Safwan tries 



71 Film and the Arts

explaining to inmates he tortured and imprisoned. ‘We are all 
criminals. We are all victims.’

The ordeal has seared Ismail who wallows in depression 
and alcoholism. A dispirited Ismail sits at the Karnak Café at 
the opening of the film. When he hears the armed forces com-
muniqué over the radio, he rushes to the hospital where Zeinab 
is a doctor. Injured soldiers from the war front are being 
brought in. The film ends with Ismail, believing that hope is 
not lost, volunteering to aid the wounded. The final scene is of 
troops storming the fortified eastern bank of the Suez Canal 
and planting the Egyptian flag.

Al-Karnak is as much a homage to Sadat and his leader-
ship in the October 1973 War as it is a swipe against the vile 
and ruthless nature of Nasser’s police state and its distortion 
of idealistic revolutionary principles – ultimately resulting 
in shocking defeat. The film became a powerful cinematic 
portrayal of the loss of youthful innocence, disillusionment, 
oppression, and violence abuses of power – lessons starkly rel-
evant even in present-day Egypt.11

Opposition Voices
Press freedoms were widened under Sadat; official censorship of 
the press was ended on 4 February 1974. While the censor was 
no longer a fixture in the newsrooms, being the filter through 
which political reports had to pass, the press remained in the 
ownership of the state and press licences were difficult to acquire. 
The editors-in-chief of the three main dailies – al-Ahram (The 
Pyramids), al-Akhbar (The News), and al-Gumhuriya (The 
Republic) – were appointed with presidential approval, which 



72 Sadat, the Infitah, and Peace with Israel

made them the de facto censorship authority. In March 1975, con-
trol of the state-owned, semi-official press was transferred from 
the Arab Socialist Union to the newly created Supreme Press 
Council, within the Shura (Consultative) Council, the upper 
house of parliament. The council’s members were appointed by 
the regime and included the minister of information.

Muhammad Hassanein Heikal, the prominent journalist 
and close friend to Nasser, remained at the helm of al-Ahram 
publishing house three years into Sadat’s presidency. His 
weekly columns, Bisaraha (Frankly Speaking), were widely 
read in Egypt and around the Arab world, but after his increas-
ing criticism of Sadat’s handling of the October 1973 War and 
appeals to the United States to address the impasse, Heikal was 
removed from al-Ahram. He remained a prolific author. In 
May 1978, Heikal was one of dozens of writers accused by the 
state prosecutor of defaming Egypt and weakening social peace 
and was subject to interrogation.12

In 1977, Sadat introduced a multi-party system that allowed 
political parties to publish by notification and ended advance 
censorship of books.13 Yet the press has been kept in check not 
just by laws. Opposition newspapers were well aware that they 
could not go too far, since they were printed by state-owned 
printers and circulated by state-owned distribution companies. 
Those levers of control and the rising cost of newsprint, cou-
pled with the challenges of remaining financially viable served 
to keep the opposition press within limits.

Sadat’s policy of economic opening, known as the Infitah, 
undermined by widespread corruption that turned importers 
into overnight millionaires, did little to deliver on its promises. 



73 Opposition Voices

Inflation rose to new highs. The divide between the poor and 
the affluent widened. With the removal of government sub-
sidies on basic commodities, as mandated by international 
financiers, bread riots broke out in January 1977. Egypt’s ruler 
derided the revolt as the ‘Intifada of thieves’ when lawless-
ness and looting broke out. Sadat’s historic visit to Jerusalem 
in November 1977 culminated in the Camp David Accords, 
which were intensely criticised within Egypt, particularly 
among the intelligentsia.

The most pointed criticism of Sadat came from the 
colourful barbs of Ahmed Fouad Negm, whose poem Bayan 
ham (An Important Announcement) was enough to get him 
locked up for mocking the president. The poem centres on 
the sometimes-incomprehensible broadcast station called 

The Camp David Accords were criticised by members of the intelligentsia.   



74 Sadat, the Infitah, and Peace with Israel

‘Halawit Zaman’ (The Sweetness of the Past) whose star 
attraction is the babbling, light-hearted clown Shehata al-
Ma‘asil – the name suggesting a beggar high on hashish. In 
the poem, Negm derides the thievery and corruption of the 
country, Shehata’s dirty business, under-the-table deals with 
Israel and America, and his stubborn refusal to leave power 
in the face of a nation ruined and drowning in poverty. ‘No 
one is going to memorise the words of a political thinker,’ says 
the poet Gamal Bekheet. ‘A poet’s words finds an acceptance, 
its meanings linger in sentiments. Converted to song, they 
are perpetuated further.’14

Laws were passed to quell political dissent and stem grow-
ing sectarian tension. The Law on Protection of the Domestic 
Front and Social Peace (Law 33 of 1978) outlawed the dis-
semination or broadcast of ideas that threatened social peace, 
inflamed public opinion, and harmed national unity; and the 
Law on the Protection of Moral Values (Law 95 of 1980, other-
wise known as the Law of Shame) penalised the incitement of 
religious strife and the promotion of ideas antithetical to reli-
gion.15 Violations carried prison sentences from six months to 
six years.

The colloquial poet Abdel-rahman Elabnoudy condemned 
the thievery abetted by Anwar Sadat’s economic policies. A 
believer in the dream of a free Palestine, Elabnoudy vocif-
erously opposed a peace treaty with Israel, expressing his 
sentiments in a 1979 poetry collection, published in Beirut, 
called al-Mashru‘ wa-l-mamnu‘ (The Permissible and the 
Forbidden). Shut out from the state-dominated media, 
watched by the security services, and finding all avenues to 



75 Opposition Voices

earning a living blocked, the songwriter and man of verse 
resided for four years between Tunis and London in self-
imposed exile. In September 1980, he was called up before the 
public prosecutor for defaming the regime. 

The Washington Post ran a story on the first literary figure 
to be summoned for investigation under the so-called Law 
of Shame.16 ‘Sadat used to think American papers were holy,’ 
says Elabnoudy, who remembers it was the Washington Post 
because the paper’s coverage of the Watergate scandal led 
to the unseating of US President Richard Nixon, a fact he 
believes disquieted the Egyptian leader, known for coveting 
a burnished image in the West. ‘During my interrogation, the 
prosecutor closed the file in a hurried and confused manner,’ 
recounts the poet.

Political leaders seek to befriend writers and artists, 
says Elabnoudy, who has found himself at odds with the 
nation’s rulers. ‘They did not love me because of the beauty 
of my face; they loved me because of my influence with the 
masses. The president always likes to have a poet by his side,’ 
remarks Elabnoudy, who was initially favoured by Sadat. The 
Egyptian president had instructed radio broadcasts to fea-
ture Elabnoudy’s poetry. ‘Sadat wanted me to play the role of 
Salah Jaheen to Abd al-Nasser,’ Elabnoudy mentions, a post the 
independent-minded poet said did not suit him. Elabnoudy 
refused to scribe paeans honouring heads of state and their 
deeds. His only poem in homage to a leader was penned to 
Nasser 40 years after his passing and weeks before the 2011 
revolution, praising his incorruptibility as Egypt’s modern-day 
overseers mired the country in graft and cronyism.17



76 Sadat, the Infitah, and Peace with Israel

Opposition to the Camp David Accords was reaching a 
fever pitch, so were attacks against the government’s economic 
policy, corruption, and the widening disparities in wealth. Sadat 
attempted to bring the dissident cacophony into line through 
the mass arrest in September 1981 of more than 1,500 intel-
lectuals, writers, journalists, and opposition elements of every 

‘The Day of a 
Sad Farewell’ 
reads the 10 
October 1981 
headline of 
al-Ahram.



77 Notes

stripe. Among those arrested were leading members of the 
Journalists’ Syndicate and prominent figures like the political 
writer Muhammad Hassanein Heikal and novelist Nawal El 
Saadawi. Sadat’s crackdown against his opponents culminated in 
his assassination by Islamic militants on 6 October 1981 during 
a military parade to commemorate the start of the 1973 War.

Notes
1	 Anwar el-Sadat, In Search of Identity (1978).
2	 The constitution was amended in 1980 to make shari‘a (Islamic law) 

the official source of legislation.
3	 Interview with Abd al-Moneim Aboul Futouh (Arabic), 4 Apr. 

2010, Cairo. Under Mubarak, Aboul Futouh was arrested in 1995 
along with 61 other Brotherhood leaders, broadly charged with 
attempting to overthrow the regime and belonging to a banned 
organisation, tried in military court, and served five years in jail. On 
28 June 2009, he was arrested by State Security and detained for six 
months without charge. He believed his detention was linked with 
the campaign he organised as secretary-general of the Arab Medical 
Union to aid Palestinians following the Israeli war in Gaza.

4	 ‘Abd al-Moneim Aboul Futouh’s debate with Anwar Sadat’, 13 Oct. 
2011, www.youtube.com/watch?v=ZNcmcawDUYI (accessed May 
2012).

5	 Abdalla, Student Movement, 176.
6	 Interview with Gamal Bekheet (Arabic), 25 Oct. 2012, Giza.
7	 Article 19, The Egyptian Predicament, 67–8.
8	 Ibid. 80.
9	 The film Ihna bitu‘ al-utubis, directed by Hussein Kamal and starring 

Adel Imam as Gaber and Abd al-Moniem Madbuli as Marzouk, can be 
viewed on YouTube: ‘We’re the Ones from the Bus’, 11 Oct. 2012, www.
youtube.com/watch?v=_VPDBefDFa0 (accessed Feb. 2013).

10	 Nasser’s policies of socio-economic levelling drew students to 
the fold of Nasserist–socialist principles. But he also reorganised 



78 Sadat, the Infitah, and Peace with Israel

universities, banned independent student movements, and purged 
faculty and administration.

11	 Al-Karnak is directed by Ali Badrakhan and stars Suad Hosni 
as Zeinab, Nour al-Sherif as Ismail, and Muhammad Sobhi 
as Helmy. ‘Karnak, the Film’, 4 Nov. 2012, www.youtube.com/
watch?v=gPsFPa1ZwaI (accessed June 2013).

12	 Stagh, Limits of Freedom of Speech, 37.
13	 The main opposition parties prior to 25 Jan. 2011 have had their own 

newspapers. The Wafd Party has the daily al-Wafd (The Delegation); 
the liberal al-Ahrar Party has the daily al-Ahrar (The Free); the 
Nasserist Party has the weekly al-‘Arabi (The Arab); the leftist 
Tagammu‘ Party has the weekly al-Ahali (The Populace); al-Karama 
Party has the weekly al-Karama (Dignity); and al-Ghad Party has 
al-Ghad (Tomorrow).

14	 Interview with Gamal Bekheet (Arabic), 25 Oct. 2012, Giza.
15	 Both laws were annulled by Sadat’s successor via presidential decree 

in 1994.
16	 Edward Cody, ‘Egypt’s Poet of the Lowly Runs Afoul of Law of 

Shame’, 10 Sept. 1980 Washington Post, A21. The Associated Press 
filed a story following Abdel-rahman Elabnoudy’s interrogation on 
10 Sept. 2012: Lisette Balouny, ‘First Literary Figure Questioned 
Under Law of Shame’, Associated Press, 10 Sept. 2012.

17	 Interview with Abdel-rahman Elabnoudy (Arabic), 18, 30 July 2012, 
Ismailia.





Reuters

Institute for the

Study of

Journalism


	part1Changing_News_Abdallah_lo.pdf
	part2Changing_News_Abdallah_lo
	part3Changing_News_Abdallah_lo



