REUTERS [ vwiversityor
INSTITUTE | OXFORD

Still listening: audience

strategies of Russia-focused
media in exile

By Maria Kiseleva

March 2025
Hilary Term
Sponsor: Thomson Reuters Foundation



Contents

Preface
Introduction
A tale of two media
A brief history of the exodus
What shape does regime oppression take?
Why labels matter
What Russians read, watch, and ignore
The enduring dominance of television
Citations, not clicks
“I do not trust the news - I just watched it”
Attitudes toward media among war non-opponents
Attitudes toward media among war opponents
Key differences between war opponents and non-opponents
“No one on our side”
How exiled media hear from their audiences
Case study one: Anonymous in exile
Case study two: 7x7
Case study three: TV Rain
Follow the reader: analytics in exile
Measuring reach in exile
“Decentralised” audience profiling strategies
What part of the audience remained in Russia?
Audience-centred editorial decision-making
Editorial tension: demand vs duty
Adapting genres to shrinking space
Remote journalism
Tracking messenger apps
Using open-source intelligence (OSINT)
Conclusion

Acknowledgements



Preface

At the outset, it is crucial to acknowledge the thousands of Ukrainian and accredited
international journalists who have continued — in the face of violence — to cover the war
in Ukraine since February 2022.

In the full context of the large-scale humanitarian catastrophe provoked by Russia's
full-scale invasion of Ukraine, the fracturing of Russia’s media market may seem minor
by comparison, but it carries significant implications.

Reporters Without Borders has recorded more than 100 instances of crimes against
journalists by the Russian armed forces, including targeted fire, arrests and
disappearances. Among these 100, at least 11 journalists have lost their lives. Local
independent voices in the Ukrainian territories occupied by Russia have been forced to
cease all activity.

I want to express my deepest respect for my Ukrainian peers, some of whom
I collaborate with daily, and my acknowledgement of all you have lost.


https://rsf.org/en/more-100-journalists-victims-russian-crimes-during-two-years-covering-war-ukraine

Introduction

I am so tired of opening YouTube to find yet another video titled
Tmpending collapse of Putin’s regime’ on my homepage. It’s like some
invisible force guides my hand, and I click on this video, even though I
know I will not learn anything new.

This a paraphrased translation of a monologue by Russian stand-up comedian,
Vitaly Kosarev, on his satirical YouTube show, Russia — Not Today.

In the October 2024 episode, Kosarev goes on to describe how — regardless of which
independent Russian outlet has produced the latest prediction of Putin’s imminent
downfall - the format is always the same: a news anchor interviewing an
overexposed expert.

This poor guy: he answers a Zoom call; his bed is still

unmade in the background. But he replies: ‘Yes, yes, yes,’

while trying to pull on his blazer, ‘the collapse of the regime is inevitable.
As inevitable as yesterday, I would say. Thanks for calling, but goodbye.
I've got Michael Nucky and Current Time on the other line’. !

Kosarev pauses here as the Russian-speaking crowd at a Belgrade comedy club
erupts in laughter. I laughed too, the first time I saw it. Then I sighed.

As a journalist at Current Time in Riga, sometimes it is my job to book those expert
guests Kosarev is roasting. My outlet — and others like it — are the punchline. But do
we deserve it?

This project was written almost exactly three years after Russia’s full-scale invasion
of Ukraine and the subsequent mass exodus of journalists from independent media
in Russia. Across Telegram and social media, many of those now in exile are

! Michael Nucky is a journalist and popular YouTube blogger, and Current Time is a Russian-
language TV channel, operated by Radio Free Europe/Radio Liberty


https://youtu.be/GBglEszud00?si=cMyRzCIs6Hw1jPD-&t=771

marking the date they fled: two years out, three years out. Many of those posts will
share similar questions about the future of their professional integrity:

e Isit still possible to stay relevant to an audience inside Russia?
e Who are our readers or viewers now?
e Where are they?

This project asks those questions directly — to editors, reporters, and publishers
from Russia-focused media in exile.

It focuses specifically on how they perceive their audience, how they define and
structure that audience, and how they try to hold onto it — even as their websites
are blocked and their platforms face other administrative pressure from Russian
authorities.

This is not a comprehensive study of exiled media; it doesn’t attempt to compare
Russian exile media to those working from other authoritarian contexts. Nor does it
address the critical issue of financial sustainability — that’s been explored in depth
by the Thomson Reuters Foundation, the [X Fund, and others.

I do, however, consider the Russian services of international broadcasters like the
BBC, Radio Free Europe/Radio Liberty, and Deutsche Welle. Their funding structures
may differ from independent outlets, but they face many of the same editorial
challenges — rooted in the same forces of repression, distance, and doubt.

A note on terminology

An important question I've had to navigate in this project is what to call media outlets
that report on Russia from abroad.

In literature and articles, you’ll see a range of terms in use. The most common is “media
in exile” —accurate and widely understood, but not always welcomed by those inside
these newsrooms, as it carries the burden of the context of political preferences.

Other labels include “émigré media”, or “offshore journalism”, a term reportedly coined
by the attorney Ilya Novikov.

For this project, I'm less interested in a newsroom’s funding model, registration status,
or internal structure — what matters is who they’re speaking to. That’s why I use the
term “Russia-focused media in exile”, to reflect that these are outlets working from
outside the country, but producing journalism aimed primarily at people inside Russia.

Outlets in this category might have very different setups, but what they share is a goal:
to gather information from Russia and its surrounding regions, and to convey that
information for the benefit of a Russian audience.


https://www.trust.org/wp-content/uploads/2024/11/Sustaining-Independent-Journalism-Civil-Society-Organisations-support-for-BY-and-RU-exiled-media-V2-with-legal-disclaimer.pdf
https://jx-fund.org/newsroom/news/sustaining-independence-the-current-state-of-exiled-media-from-russia/
https://www.proekt.media/en/guide-en/russian-media-after-war-en/

When referring to individual journalists, I follow the framing used in Kremlin Media
Wars: Censorship and Control Since the Invasion of Ukraine, and use terms like
independent, critical, liberal, or oppositional — all shorthand for journalists working
outside Kremlin control, politically and financially.

Where needed, I also use “independent media in exile”, based on working definitions
like those developed by the JX Fund.



https://jx-fund.org/country-profiles/#645cf59cdd2d6

Russia’s media landscape pre- and post-2022

Three years of war in Ukraine has reshaped the landscape of Russian media.
Following the effective introduction of military censorship in Russia, a sizable
number of outlets relocated beyond the country’s borders to continue reporting
from an uncensored space. It is estimated that between 1,000 and 1,800 journalists
and media workers left Russia in 2022, and this tally does not include
correspondents for international outlets.

Ksenia Luchenko, a visiting fellow at the European Council on Foreign Relations,
said the situation “represents a unique experiment, the results of which are likely to
be significant not only for Russia but also for other countries undergoing processes
of autocratization.” The JX Fund calls it “a phenomenon of historical proportions.”

To understand what has changed, we need to look at what came before. The sections
that follow sketch the structure of the Russian media system before February 2022,
the forces that drove journalists into exile, and the restrictions now shaping how
reporting is done — both inside and outside the country.

A tale of two media

Since the formation of a “new Russia” in the 1990s — perhaps even since the
announcement of the “perestroika” policy in the late 1980s — Russian media has
been a constantly evolving system characterized by its volatility. A review of the RSF
Press Freedom Index data shows that, despite modest improvements in the early
2000s and 2010s, overall press freedom in Russia has been in decline since 2003.2

Long before the full-scale invasion began, the country’s press had been operating
under what media scholar John A. Dunn described as a “two-tier system”. 3 The first
tier consisted of tightly controlled television channels and print outlets, while the
second tier allowed a degree of media freedom, functioning as a “safety-valve” for
oppositional voices. It’s an arrangement that provided the illusion of media
pluralism and prevented the radicalizing threat of dissenting voices. Russian media

2 Reporters Without Borders (2024) World Press Freedom Index 2003-2024, Reporters Without
Borders. Available at: https://rsf.org/en/index (Accessed: 8 July 2025).

5Dunn, J.A. (2014) ‘Lottizzazione Russian style: Russia's two-tier media system’, Europe-Asia Studies,
66(9), pp. 1425-1451. Available at: https://doi.org/10.1080/09668136.2014.956441 (Accessed: 25
February 2025)



https://rsf.org/en/country/russia
https://doi.org/10.1080/09668136.2014.956441

ownership was also concentrated in the hands of political elites, blurring the lines
between state and commercial enterprises.

Reporters Without Borders Press Freedom Index scores
for Russia from 2003 to 2023

Scores range from O {no press freedom) to 100 {perfect press freedom)

2004 2006 2008 2010 2012 2014 2016 2018 2020 2022 2024

Source: Reporters Without Borders (2023) World Press Freedom Index 2003-2023, Reporters Without Borders,

Russia’s press freedom score declined between 2003 and 2020, before collapsing sharply after 2022

After February 2022, that second tier of fairly independent publications disappeared
— along with its ‘safety-valve’ function. As Anastasia Stepanova, co-author of
Kremlin Media Wars Censorship and Control Since the Invasion of Ukraine, explained:

“Presently, Russian media operates as a state-controlled one-tier system
with a combination of imposed censorship from the state and voluntary
self-censorship from journalists and editors. According to former NTV
news anchor Lilia Gildeeva, ‘the state channels’ work is based on the
‘theme guidelines’ (temniki), received from ‘above’ [...] This means that
journalists and news anchors cover only the narratives and angles that
were supplied or approved by the Kremlin.”

Instead of perceiving the Russian media market as a single system consisting of the
media that left and the media that “remained,” we can use another classification
that Luchenko described.* According to her, the landscape today consists of a
system of two large and interacting domains — censored and uncensored.

In turn, the censored domain can be further divided into several sectors:

4Inside and Outside Censorship: The Russian media landscape two years after the outbreak of the
war, RE:Russia, 22 May 2024, https://re-russia.net/en/expertise/0154/ (Accessed 25 February 2025)



https://re-russia.net/en/expertise/0154/

e Officialdom: state and corporate media disseminating and supporting the
official point of view

e Corporate Media: operating under conditions of censorship but seeking to
maintain journalistic relevance (Kommersant, Forbes, etc.)

e Niche Independent Publications: observing the rules of censorship but
otherwise striving to maintain journalistic standards and resist propaganda
(Novaya Gazeta, People of Baikal, etc.).

The uncensored domain can be segmented, too:

e Traditional Media Outlets: those that have relocated or were created by
relocated journalists (Meduza, TV Rain, Kholod, etc.)

e New Media: created by political and social organisations and initiatives (FBK
media, OVD-Info, Teplitsa of Social Technologies, etc.)

e Individual Media: author-driven, blogger projects (Dud, Kats, Plyushchev,
Shikhman, etc.), which have a large audience.

In addition to these homegrown segments, the relocated media include Russian-
language efforts by Western corporations — “primarily the BBC Russian Service,
Svoboda and Current Time, and to some extent, The Moscow Times”.

While it’s true that a significant proportion of Russian journalists have moved out of
Russia, it’s not the case that only propagandists remain in Russia or that all exiled
media is of a certain political persuasion. In Luchenko’s words:

This generalisation is understandable if one radically labels all media
that comply with Russian law as propaganda and ignores small regional
and niche publications. However, if one considers only those authors,
editorial boards, and brands that operate outside the Russian Federation
and are therefore free from its regulatory constraints to be journalism,
this will present a distorted and ideologized picture that excludes
important processes taking place within the country’s media landscape.

Some major uncensored domain outlets (such as Kommersant, RBC, Vedomosti)
continue to operate in Russia. And the second segment of media that have not left
Russia are small independent local and niche publications that report on what is
happening in Russian regions (Yuga.ru, Govorit NeMoskva, Karavan, etc.) or cover
niche topics (Mel on education, Takie Dela on charity).



A number of YouTube projects continue to work from Russia, too. For example,
Redakciya is a channel operated by popular journalist and TV presenter Alexey
Pivovarov. He was declared a foreign agent and lost the ability to finance his channel
through advertising, but he continues to report the news on his channel, including
news related to the war in Ukraine. At the same time, he complies with all
censorship laws adopted in Russia. For example, he blurs the slogans on the video of
the anti-war demonstration in Berlin and adds a caption that Roskomnadzor does
not consider what is happening in Ukraine a war (but still reports on this rally).

Screenshots from Redakciya YouTube channel show the blurring of protest signs at a rally in Berlin

For uncensored domain sites still operating out of Russia, war is the elephant in the
room that has to be ignored, according to Dmitry Butrin, deputy editor-in-chief of
the Kommersant publishing house. In an interview with Luchenko, Butrin said that
even if they could mention it, there would be very little audience demand for it.

“In the place we are in — and it is unpleasant to be in, and no one is proud to be in
this place — the reader wants untruth from us,” he said. “The reader wants endless
stories about how everything will end in favour of the forces of good. The reader
demands a continuous description of how we move in the narrative from bad to
good. The reader wants there to be ‘warriors of light’ here and let the ‘warriors of
darkness’ have a twisted face. And everything that the reader does not like is
propaganda for the enemy.”?

It may sound like an excuse for self-censorship, but this is not a uniquely Russian
problem. Speaking to journalist Guillermo Draper for his project on “Snow White
Mirror Syndrome”, the editor and founder of Spanish newspaper elDiario.es, Ignacio

Escolar, said: “We see this in the reader or community member who looks to the

5 Butrin, D. (n.d.) ‘The reader now wants untruth’, Colta.ru. Available at:
https://www.colta.ru/articles/revision/29728-dmitriy-butrin-chitatel-seychas-hochet-nepravdu
(Accessed: 25.02.2025).

10


https://www.colta.ru/articles/revision/29728-dmitriy-butrin-chitatel-seychas-hochet-nepravdu
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/snow-white-mirror-syndrome-protecting-editorial-values-reader-revenue-model
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/snow-white-mirror-syndrome-protecting-editorial-values-reader-revenue-model
https://www.colta.ru/articles/revision/29728-dmitriy-butrin-chitatel-seychas-hochet-nepravdu

newspaper for a mirror that tells him how handsome he is, how smart he is, how
good his people are... and how bad the others are. That you endorse him not in the
truth, but in his prejudices, in his ideology, in his values, in his biases.”®

Despite serious ideological differences — most notably over Russia’s role in the full-
scale war in Ukraine — Russian journalists in exile also face similar questions about
their audiences, which will be described in the following chapters.

A brief history of the exodus

News anchor Vasily Polonsky: “We are all extremely tired. Everything
was incredibly tense today. [...] I think, friends, we should end here. This
is the end of today’s broadcast — and a pause, a short one — which the
TV Rain channel is now taking.

Journalist Vladimir Romensky: “;No pasaran!” [Spanish anti-war, anti-
regime statement]

News anchor Vasily Polonsky: “;No pasaran!”

TV Rain co-founder Natalya Sindeyeva: “And no to war.”

News anchor Vasily Polonsky: “Definitely, no to war.”

This dialogue concluded the final TV Rain broadcast from Russia on the 3 March

2022. The day before, the channel’s editor-in-chief and several employees had left
Russia amid the blocking of the site and threats.’

Some of the threats came in the form of persistent rumours about possible searches
and arrests at the offices of “independent” media. As TV Rain’s editor-in-chief
recounted in 2023: “I believe that an operation was orchestrated against
independent media, primarily in Moscow. From the very first day, rumours spread by
word of mouth: ‘a source told my colleague that journalists from TV Rain and the
BBC will be arrested’, and ‘Another source said that journalists who had ever worked
in Ukraine would be arrested for treason’.

It escalated to the point that on the evening of March 1, just hours after TV Rain was

¢ Draper, G. (2024) Snow White Mirror Syndrome: Protecting editorial values in a reader revenue
model. Reuters Institute for the Study of Journalism. Available at:
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/snow-white-mirror-syndrome-protecting-editorial-values-
reader-revenue-model (Accessed: 8 July 2025).

"RBC (2022) Sledkom opened a case over “fakes” about the actions of the Russian army after a
statement by the Ministry of Defence. RBC, 2 March. Available at:
https://www.rbc.ru/politics/02/03/2022/621f7a4e9a79470e6a0764c9 (Accessed: 8 July 2025).

11


https://youtu.be/vi2XIngcCvc?si=BdMUkesMY3Ho3BLx&t=3394
https://www.rbc.ru/politics/02/03/2022/621f7a4e9a79470e6a0764c9
https://www.rbc.ru/politics/02/03/2022/621f7a4e9a79470e6a0764c9
https://www.colta.ru/articles/revision/29721-tihon-dzyadko-gde-by-my-ni-nahodilis
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/snow-white-mirror-syndrome-protecting-editorial-values-reader-revenue-model
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/snow-white-mirror-syndrome-protecting-editorial-values-reader-revenue-model
https://www.rbc.ru/politics/02/03/2022/621f7a4e9a79470e6a0764c9

blocked, even our contractors — whose integrity I had no reason to doubt — were
telling me that, according to their source (who had supposedly never been wrong), a
police raid was imminent at TV Rain. But no such raid ever happened.”8

In the end, on 3 March, the police did come to the TV station, but there were no
profound consequences.® That is not to say the first weeks of Russia’s full-scale
invasion of Ukraine had no serious consequences - it forever changed the landscape
of Russian media and the lives of many journalists.

Timeline: The first 10 days
of the media crackdown

Prosecutor General's Office
demands media restrict
access to “unreliable
information”

ent Time,

TV Rain airs its final broadcast
from Russia: “No pasaran —
and no to war”
Channel suspends work; staff
leave Russia
“Fake news” law passes: Echo of Moscow formally
up to 15 years in prison for liquidated
non-official war coverage
Blocks extend: BBC,
Meduza, Deutsche Welle,
Facebook, X, App Store
Znak.com shuts down; Colta.ru and Taiga.info
Novaya Gazeta removes suspend or change
articles; The Village editorial direction
relocates to Warsaw Bloomberg, CNN, and
Radiao Liberty suspend
operations in Russia

Wave of journalist
departures

Relocation plans begin
forming; first exiled hubs
start to emerge

Timeline shows events that unfolded in the days following Russia’s full-scale invasion of Ukraine.

8 Dzyadko, T. (2023) Gde by my ni nakhodilis’ [Wherever we may be]. Colta.ru, 3 March. Available at:
https://www.colta.ru/articles/revision/29721-tihon-dzyadko-gde-by-my-ni-nahodilis (Accessed: 8
July 2025).

 @tvrain (2022) Final moments before TV Rain signs off [Instagram video], 3 March. Available at:
https://www.instagram.com/tv/Capsw_loa41/ (Accessed: 8 July 2025).

12


https://www.instagram.com/tv/Capsw_loa41/
https://www.colta.ru/articles/revision/29721-tihon-dzyadko-gde-by-my-ni-nahodilis
https://www.instagram.com/tv/Capsw_loa41/

By March 2022, Russia had enacted de facto military censorship through a “fake
news” law, which criminalized referring to the war in Ukraine as anything other than
a “special military operation”. It was followed by other measures — including the
blocking of independent media websites.

Facing the threat of fines and potential arrest, hundreds of journalists left the
country during the first months of the war. In the words of an editor of one of the
international media outlets that had an office in Moscow at that time: “Rumours
always help with the intimidation. So you do not need to raid any newsroom; you
just need to hint that this might happen.

“And if you are an independent journalist and you were reporting for 10 years about
all sorts of repression against human rights, opposition, and so on and so forth...
you know pretty well what might happen. You do not need any second source to
confirm that, yes, it will be terrible if they come after you. And so that is why it was
very swift.”

Some journalists left alongside the relocation of entire offices. But organising such
relocations took weeks and, in some cases, months. Those who wanted to continue
working without censorship — while also avoiding the threat of persecution — left
the country on their own, in advance of their teams. This was made possible by the
hybrid work environment many newsrooms had operated under since the COVID-19
pandemic. Subsequently, some media outlets assembled online from different
countries — with some of them eventually adopting the “distributed team” format.

Speaking anonymously, the editor of one of the international media outlets that had
an office in Moscow in 2022, told me: “All the companies were trying to prepare for
better or worse. But after the invasion, I think — and we saw it even in our newsroom
— that many people decided that it was a personal choice and a personal decision:
whether they would like to quit journalism, to leave the country, or to stay and wait
and hope that it might settle somehow.

“The personal choices were always more important, and they played a
crucial role. [...] I remember I had a chart of all staff previously based in
Russia with an indication of where they are, and you cannot imagine the
geography! It was from Southeast Asia to Western Europe — everywhere
apart from Russia. People just fled themselves — wherever they could go.”

13



This mass exodus led to the emergence of new media hubs in cities such as Thilisi,
Riga, Prague, Vilnius, Berlin, and locations in the Balkans, where Russian
independent journalists sought to rebuild their operations.

Major Western media outlets, including the BBC, Bloomberg, Reuters, and the New
York Times, also closed or dramatically reduced their Moscow offices and evacuated
their staff.

The media relocation trend was not limited to Russian organisations; Belarusian
independent media, facing similar repression, also sought refuge in various
European countries. According to a 2024 study by the Thomson Reuters Foundation

(TRF), at least 81 independent Russian media and 48 Belarusian outlets were
operating in exile, though the exact numbers remain difficult to determine due to
security concerns and logistical challenges in registration. !

A 2023 study by the JX Fund identified 93 Russian independent media operating in
exile, with over a third established between 2022 and 2023.!! These media outlets
cover a diverse range of topics beyond just politics and news, including human

rights, ecology, and historical analysis.

It is worth noting that while big cities like Moscow and St Petersburg remain central
to the exile media sphere, over 20% of projects originated from regional cities or
republics, illustrating the broad-based nature of independent journalism efforts.

As the TRF report notes, among exiled media organisations are well-established
prominent Russian outlets like Meduza, TV Rain, and 7x7 Horizontal Russia, as well
as newer entities like KomiDaily and Posle Media. Some organisations, such as
Novaya Gazeta, launched additional entities in Europe as a security measure and a
way to circumvent restrictions imposed by Russian authorities.

There are also journalists from opposition media outlets who chose to remain in
Russia after the war began. The reasons might have been personal (having spouses,

1 Thomson Reuters Foundation (2024) Sustaining Independent Journalism: Civil Society
Organisations’ Support for Belarusian and Russian Exiled Media, p. 17. Available at:
https://www.trust.org/resource/sustaining-independent-journalism-civil-society-organisations-
support-for-belarusian-and-russian-exiled-media/ (Accessed: 8 July 2025).

17X Fund (2023) Sustaining Independence: The Current State of Russian Media in Exile, JX Fund.
Available at: https://jx-fund.org/wp-content/uploads/2023/12/Sustaining Independence-
Current_State_of Russian Media_in_Exile 2023.pdf (Accessed: 8 July 2025).

14


https://www.trust.org/resource/sustaining-independent-journalism-civil-society-organisations-support-for-belarusian-and-russian-exiled-media/
https://jx-fund.org/wp-content/uploads/2023/12/Sustaining_Independence-Current_State_of_Russian_Media_in_Exile_2023.pdf
https://www.trust.org/resource/sustaining-independent-journalism-civil-society-organisations-support-for-belarusian-and-russian-exiled-media/
https://www.trust.org/resource/sustaining-independent-journalism-civil-society-organisations-support-for-belarusian-and-russian-exiled-media/
https://jx-fund.org/wp-content/uploads/2023/12/Sustaining_Independence-Current_State_of_Russian_Media_in_Exile_2023.pdf
https://jx-fund.org/wp-content/uploads/2023/12/Sustaining_Independence-Current_State_of_Russian_Media_in_Exile_2023.pdf

parents or children who could not leave) or ideological, such as the opinion that it is
impossible to work as a journalist covering Russia from outside of Russia.

Two notable examples are the former editor-in-chief and co-founder of Novaya

Gazeta, Dmitry Muratov (Nobel Peace Prize winner), and former editor-in-chief of
Echo of Moscow radio station, Aleksey Venediktov. Both continue living in Russia,
despite being labelled foreign agents. (More on this label in the following chapter.)

Speaking on Egor Glumov’s GlumOFF podcast in 2024, Muratov described his

decision to stay in Russia as an act of loyalty to other colleagues at Novaya Gazeta
who also remained.!? If you stay, he told Glumov, you’re accused of legitimising the
regime; if you go, you’re accused of abandoning the country — there are critics on
both sides, and each side claims the moral high ground.

In 2023, Venediktov told SwissInfo.ch that he was receiving threats but thought that
these risks come with the role of a journalist in Russia.!® His goal is to continue
informing the Russian public about the war, and he sees staying as the only way to
do that credibly.

A publisher of a small independent outlet now labelled a foreign agent anonymously
told me many of its employees are still in Russia — a secret they keep for security
reasons. “After the war started, most of our team did leave, but some of them
stayed. [...] Many of those who stayed were not at risk of criminal charges in Russia
[being non-journalists] and were not ready to leave. But some journalists also
stayed.” They continued: “As we approach the end of the third year, we see that
among all the countries where we have a [journalistic] presence — about nine
countries in total — Russia has moved into first place. We now have the highest
percentage of people living in Russia.”

The decision to stay or leave — to report from within or beyond - remains fraught.
But each journalist’s choice reflects a shared goal: to continue bearing witness.

12 GlumOFF (2023) Dmitry Muratov in Yerevan: a big conversation about what will never happen
again [YouTube video], 10 June. Available at: https://voutu.be/uBSNnkUEJvg?t=4944 (Accessed: 8 July
2025).

13 Venediktov, A. (2023) Aleksei Venediktov: The main vice of this regime is imperialism and
revanchism. SWI swissinfo.ch, 20 January. Available at:
https://www.swissinfo.ch/rus/business/48262306 (Accessed: 8 July 2025).

15


https://youtu.be/uBSNnkUEJvg?si=u3WGGrPsKTdsaGMb&t=4944
https://www.swissinfo.ch/rus/business/%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B5%D0%B9-%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D1%82%D0%BE%D0%B2-%D0%B3%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D1%8B%D0%B9-%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BA-%D1%8D%D1%82%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D1%80%D0%B5%D0%B6%D0%B8%D0%BC%D0%B0-%D0%B8%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B8%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%B7%D0%BC-%D0%B8-%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D1%88%D0%B8%D0%B7%D0%BC/48262306
https://youtu.be/uBSNnkUEJvg?t=4944
https://www.swissinfo.ch/rus/business/48262306

What shape does regime oppression take?

As outlined in the JX Fund report, the Russian government has established three

legal categories to suppress independent journalism: foreign agent, undesirable
organisation, and extremist organisation. Each designation carries severe
consequences, restricting the work of affected individuals and media outlets.

According to the Mass Media Defence Centre — a Russian NGO now itself labelled a
foreign agent — by the end of 2024 there were 688 entities on the foreign agent

register, including 160 individual journalists and 63 media organisations.!* Although
the pace of new designations slowed compared to 2023, enforcement became more
aggressive, with a rise in administrative fines and criminal cases linked to violations
of foreign agent regulations.

The foreign agent label is applied to individuals and entities accused of receiving
foreign support or being under external influence. Introduced for media
organisations in 2017 and extended to individual journalists in 2020, the
designation imposes strict reporting obligations. Those listed must publicly declare
their status in all communications, label their content accordingly, and file quarterly
financial reports. Furthermore, foreign agents engaged in media work must register
as legal entities and submit to costly financial audits.

The category of undesirable organisation targets foreign or international legal
entities deemed a threat to Russia’s national security. Although formally intended
for NGOs, the designation has also affected Russian media projects linked to
international partners. Once labelled undesirable, an organisation is effectively
dismantled: its branches are shut down, financial transactions are restricted,
websites are blocked, and any public activity — including publishing or hosting
events — is prohibited. Even indirect engagement, such as reposting content or
quoting from a banned organisation, can result in administrative penalties or
criminal prosecution.

In 2024, Russia expanded its list of undesirable organisations, adding 65 new entries
— including foreign-affiliated media such as The Moscow Times and Radio Free

4 Media Rights Protection Center. (2025) 'Freedom of Speech — 2024, Media Rights Protection Center,
22 January. Available at: https://mmdc.ru/blog/2025/01/22/svoboda-slova-2024/ (Accessed 26
February 2025).

16


https://jx-fund.org/wp-content/uploads/2023/12/Sustaining_Independence-Current_State_of_Russian_Media_in_Exile_2023.pdf
https://mmdc.ru/blog/2025/01/22/svoboda-slova-2024/
https://mmdc.ru/blog/2025/01/22/svoboda-slova-2024/

Europe/Radio Liberty. According to the Mass Media Defence Centre, at least 79
journalists and experts faced legal consequences for cooperating with these outlets.

The extremist organisation designation is the most severe. Groups that receive this
label face immediate dissolution, with all affiliated branches and personnel affected.
While no independent media outlet has officially been declared extremist to date, the
legal framework allows for it — and this has a chilling effect.

Another form of pressure targets the personal safety of journalists.

Even journalists working from abroad continue to face threats, including
surveillance, cyberattacks, and financial suppression. But operating inside Russia is
far more dangerous. According to the Mass Media Defence Centre, at least 45
Russian journalists faced criminal charges in 2024. The most common accusations
included non-compliance with foreign agent regulations (Article 330.1 of Russia’s
Criminal Code), spreading false information about the military (Article 207.3), and
participating in extremist organisations (Article 282.1).

Several prominent journalists were prosecuted in 2024, including Masha Gessen and
Mikhail Zygar, both sentenced in absentia. Notably, Wall Street Journal journalist
Evan Gershkovich was sentenced to 16 years in prison on espionage charges before
being released in a prisoner swap.

In the same year, at least 24 searches were carried out on journalists, their families,
and the offices of media organisations. Additionally, 33 journalists were detained,
with around a third of the cases involving reporters from Sota. Vision. Others
reported receiving direct threats, including anonymous messages and visits from
security services.

hy labels matte

Prior to the presidential election in 2024, the Russian Parliament banned individuals
and entities labelled as foreign agents from accepting sponsorships or advertising,
cutting off a major source of income.

For many Russian media outlets in exile — some of which had operated
independently for years — the move further destabilised business models already
under strain from state pressure, economic downturn, and the logistical challenges
of processing payments under Western sanctions.

The pressure exerted by the state is not only financial. These labels also cloud even
a basic understanding of who a media outlet’s audience is.

17



Because many independent media websites are blocked in Russia, they can only be
accessed via a VPN — making it nearly impossible to determine where the reader is
accessing the site from. As a result, outlets have had to rely other sources of data to
calculate the audience.

It is also dangerous for readers who are inside Russia to share materials from media
outlets that are considered undesirable organisations. This means even distributing
materials on social networks becomes complicated — undermining one of the last
direct paths to audiences.

Finally, these labels shape audience attitudes, and deter potential sources from
engaging with journalists.

A note on polling

Some argue that wartime
conditions in Russia have
compromised the quality
of survey data (in
particular, because the
collection of primary data
is difficult due to its
politicization). However,

Polling shows that a significant portion of the
Russian public supports at least some of these
oppressive laws — and perceives labels like foreign
agent or undesirable organisation as a kind of “black
spot”, akin to the one found in Treasure Island.'

In June 2022, a Levada Center poll found that most
Russians supported the new law introducing

criminal penalties for spreading “fakes” about others contend that, from
Russian military actions in Ukraine.!® Seventy-nine a methodological

percent were in favour of the law, including 53% standpoint, Russian public
who were “completely in favour” and 26% “rather in opinion surveys remain a
favour”. Fourteen percent opposed it (6% robust working tool.

“categorically against,” 8% “rather against™), while il prejee iEles e

7% found it difficult to answer. latter view.

The term foreign agent has been a topic of significant public discussion and research
in Russia. In 2022 and 2023, surveys by the state-owned All-Russian Centre for the
Study of Public Opinion (VCIOM showed consistently negative associations — but
also shifting perceptions.

15 The Black Spot is a literary device invented by Robert Louis Stevenson for his novel Treasure
Island. It is a message on paper or card, signifying the verdict of accused pirates. Depending on the
occasion, it means either their deposition from leadership or their intended death at the hands of
other pirates.

16 Spektr (n.d.) ‘Deliberate ignorance: Levada and Spektr’. Available at:
https://spektr.press/osoznannoe-nevedenia-levada-spektr/ Accessed: 27 February 2025).

18


https://spektr.press/osoznannoe-nevedenia-levada-spektr/
https://spektr.press/osoznannoe-nevedenia-levada-spektr/
https://sociodigger.ru/articles/articles-page/mediapotreblenie-rossijan-v-ehpokhu-geopoliticheskoi-turbulentnosti
https://sociodigger.ru/articles/articles-page/mediapotreblenie-rossijan-v-ehpokhu-geopoliticheskoi-turbulentnosti
https://www.levada.ru/2025/02/26/k-voprosu-ob-oprosah/

In 2022, foreign agent was most commonly associated with “unpleasant feelings”
(15%), “spy” (14%), “traitor to the motherland” (7%), and “enemy of the people”
(6%).1" Only 4% linked the term to its legal definition — someone acting in the
interest of a foreign state. By 2023, the term had grown even more toxic:
“unpleasant feelings” rose to 20%, while “traitor to the motherland” surged to 18%
(an increase of 11 percentage points). The association with “spy” declined slightly (-
5pp), but a new perception took hold: foreign agents were simply “those who left
the country”.

- BPAI'Y
noMorarTb!

Soviet propaganda poster "Talking Helps the Enemy," 1954.
Hlustrator: Viktor Koretsky

Public opinion remains split on whether foreign agents should be seen as threats or
as fighters for citizens’ rights and freedom of speech. In a 2023 VCIOM survey

“traitors spreading lies for hostile countries” — a rise from the previous year — while
only 16% considered them “defenders of civil rights facing government
oppression”.!8

17VCIOM (2022) Russians on foreign agents, 28 June. Available at: https://wciom.ru/analytical-
reviews/analiticheskii-obzor/rossijane-ob-inoagentakh (Accessed: 27 February 2025).

18 VCIOM (2023) Foreign agents among us: monitoring, 26 September. Available at:
https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/inoagenty-sredi-nas-monitoring (Accessed:
27 February 2025).

19


https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/inoagenty-sredi-nas-monitoring
https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/inoagenty-sredi-nas-monitoring

The same survey explored how the foreign agent label affects public behaviour and
attitudes. A sizeable portion of respondents indicated that the designation would
alter their perception of media outlets and public figures. If a media outlet were
labelled a foreign agent, 40% of respondents said they would reconsider their
engagement with it. Of these, 24% said they would stop using it entirely, and 14%
said they would use it less often. Meanwhile, 46% said the designation would not
affect their interest in any way.

Similar data is echoed in a 2024 poll carried about the Levada Center (which has also
been declared a foreign agent).' It found that “...if a politician, NGO, or media outlet
were to receive the status of a foreign agent, four out of 10 respondents would have a
worsening attitude toward them”. That’s +16pp since July 2021 to 42% in 2024. The
share of those who said their attitude would not change decreased (-18pp to 40%),
and 2% said their attitude would improve.

Being labelled foreign agents or extremist organisations creates both legal and
psychological barriers to audience engagement. A civil society organisation (CSO)
respondent described the challenge in a Thomson Reuters Foundation report:

“It’s a typical situation when you are trying to create a story from
abroad, and your sources refuse to answer you just because you are a
toxic media. Toxic media for the authorities, for the autocratic regime.”

As a result of the societal attitudes described above, these labels (which the Russian
regime presents as purely bureaucratic obstacles) sometimes threaten the personal
safety of journalists who work for outlets deemed foreign agents or undesirable
organisations. A story shared at the 2023 International Journalism Festival by TV
Rain’s editor-in-chief Tikhon Dzyadko illustrates as much:

“Our cameraman was filming a story [in the Belgorod region]. [...] This
volunteer was driving him in the car, and after 10 minutes he stops next
to police and says that this guy — our cameraman — works for a foreign

19 Levada Center (2024) ‘Representations of foreign agents, November 2024’. Available at:
https://www.levada.ru/2024/12/12/predstavleniya-ob-inostrannyh-agentah-noyabr-2024/ (Accessed:
27 February 2025).

20


https://www.levada.ru/2024/12/12/predstavleniya-ob-inostrannyh-agentah-noyabr-2024/
https://www.trust.org/resource/sustaining-independent-journalism-civil-society-organisations-support-for-belarusian-and-russian-exiled-media/
https://www.levada.ru/2024/12/12/predstavleniya-ob-inostrannyh-agentah-noyabr-2024/

agent, and TV Rain is designated as foreign agent in Russia. It is a big
problem... He was fined $50 or something like that, so not that bad.”®

At the same time, in certain circles — primarily those opposed to the Russian regime
— a foreign agent label is perceived as a badge of honour. One media outlet in exile
interviewed for this project shared findings from its own marketing research: every
participant in the study reported that their perception of the outlet had improved
after it was designated a foreign agent, and their respect for it had increased.

20 Rain TV (2023) Final broadcast before suspension — 3 March 2022 [YouTube video], 3 March.
Available at: https://www.youtube.com/live/k7psRngdTGQ?t=441s (Accessed: 8 July 2025).

21


https://www.youtube.com/live/k7psRngdTGQ?t=441s

What Russians read, watch, and ignore

To begin to understand how media in exile remain relevant to audiences inside
Russia, we must first understand the consumption habits and attitudes of the
domestic audience.

This section aims to unpack what we know with the help of available research. In
particular: annual survey results from the Levada Center, and a field ethnographic

study conducted by Public Sociology Laboratory (PS-Lab) in the fall of 2023 across
three regions of Russia: Buryatia, Krasnodar Krai, and Sverdlovsk Oblast.2! 22

he enduring dominance of television

Television has historically been the main news source in Russia — reaching over 90%
of the adult population in the 1990s and early 2000s, according to Levada Center.
That figure has been declining since the mid-2010s, with only about 65% of Russians
still relying on it for information today.

Despite the drop, TV remains the most commonly used and most trusted source of
information - especially during times of crisis. News bulletins continue to command
large evening audiences, and some households run a TV in the background all day.

Trust in television also remains high: about 50% of Russians consider it reliable. By
contrast, only 18% say the same of Telegram channels, 16-17% trust online
publications, and just 7% trust YouTube. Older generations see the internet as
especially chaotic and unreliable — a space filled with fakes and extreme ideology.

One of the most dramatic shifts in media consumption over the past 15 years has
been the decline of print media. Once nearly as influential as television, newspapers
have virtually disappeared. In the early 1990s, print readership was strong. By 2024,
it had shrunk to just 5-6%. In their place, online publications have grown steadily -
from 9% in 2009 to nearly 30% in 2024.

Meanwhile, digital platforms have experienced explosive growth, surpassing even
television as the primary news source for more than 40% of Russians. Telegram
usage for news grew from 1% in 2019 to 25% in 2024. This growth was largely driven

Y Levada Center (2024) Partiya telewizora ne sdaet pozitsii. Available at:
https://www.levada.ru/2024/07/25/partiya-televizora-ne-sdaet-pozitsii/ (Accessed: 1 March 2025).
22 PS Lab (n.d.) Ethnographic diary: Russia in wartime. The Russia Program, George Washington
University. Available at: https://therussiaprogram.org/ps_lab_ethnography (Accessed: 8 July 2025).

22


https://www.levada.ru/2024/07/25/partiya-televizora-ne-sdaet-pozitsii/
https://therussiaprogram.org/ps_lab_ethnography
https://therussiaprogram.org/ps_lab_ethnography
https://www.levada.ru/2024/07/25/partiya-televizora-ne-sdaet-pozitsii/
https://therussiaprogram.org/ps_lab_ethnography

by the blocking of Western social networks, the closure of independent media
outlets, and the rising demand for alternative sources.

A crucial distinction between internet-based media and television remains,
however: while Russian television presents a unified state narrative, the internet is
fragmented, offering an array of sources with wildly different levels of credibility. To
quote the Levada Center report:

“In Russia, where television remains the most widespread source of
information, its influence is further reinforced by the lack of diversity in
news coverage and the absence of competing viewpoints. Unlike the
uniform and monolithic nature of Russian television, the internet is
composed of numerous fragmented sources of varying quality [...] For the
average internet user, this vast array of information often fails to form a
coherent picture, instead breaking down into disjointed fragments and
turning into complete mash-up.”%

As misinformation spreads and state control over digital space tightens, confidence
in online sources has fallen. Many older viewers, in particular, view the internet as a
chaotic and unreliable space in contrast to television, which retains its influence
due to its structured content and official endorsement.

+60  ETIENEY Ha Vkpane rpayT Gonbiuie nepemeri. Sdup or 27.02.2025 (12:00) ® 2 0 -

POCENR 14
. NPAMON 3OUP

A

ad? -

K);ﬁ@vladivostok1978 )S@Skabeeva

& w oies | ——

Screenshot of Olga Skabeeva, news anchor for the Russia 1 channel's daily news broadcasts

Citations, not clicks|

Some encouraging news for exiled outlets comes from citation tracking —
specifically, how often news content from Russia’s digital space is cited.

3 Levada-Centre (2024) ‘Tlaptus TeneBusopa He cgaét nosuumn’, Levada-Centre, 25 July. Available at:
https://www.levada.ru/2024/07/25/partiya-televizora-ne-sdaet-pozitsii/ (Accessed: 27 July 2025).

23


https://www.levada.ru/2024/07/25/partiya-televizora-ne-sdaet-pozitsii/

Independent and foreign outlets continue to shape much of the public conversation,
according to a 2025 Agentstvo News analysis of data from news aggregator The True

Story (a site launched in 2022 by the former head of Yandex News and swiftly
blocked by Roskomnadzor ).2* %> By the final quarter of 2024, according to the
analysis, Russian “independent” outlets accounted for 21.1% of all cited content.
Foreign media contributed 40.5%.

This suggests the exiled media still compete as primary sources of information —
despite rivalry for attention from outlets who remained in Russia, pro-government
bloggers who have access to the frontline, state-owned organisations and state
officials with an online presence. (For instance, the governor of Russia’s Belgorod
region, which borders Ukraine, maintains a popular Telegram channel).

As for the double-digit disparity between citations of foreign press over independent
outlets, Agentstvo suggests that Western media have easier access to information
from inside Russia. This project argues instead that the disparity reflects a practical
choice: it is easier to cite an organisation that has not been labelled a “foreign
agent” or “undesirable” — which is the case in Russia with some foreign media, such
as Reuters and Bloomberg. It might also be beneficial for pro-government media to
quote Western outlets when their reporting aligns with the Kremlin’s agenda.

Several exiled outlets interviewed for this project recalled examples of record traffic
figures at times when breaking news occurred in Russia. For example, traffic to
Current Time’s website and app peaked in September 2022, when Putin declared
partial mobilization. Traffic decreased after this peak but remained at higher levels
than before the war, according to a representative for the channel.

“l do not trust the news - | just watched it”

While surveys like those from Levada track general consumption trends, the PS Lab
study provides something different: insight into how media consumption is shaped
by attitudes toward the war.

One might assume that television loyalty is primarily a trait of those who support
the war. But the PS Lab study shows otherwise: a sceptical attitude toward news

24 Agentstvo (2025) Telegram post, 9566, posted on Telegram channel Agentstvo,
https://t.me/agentstvonews/9566, (Accessed : 10 July 2025)

25 Meduza (2022) ‘Roskomnadzor blocks news aggregator The True Story, launched by former head of
Yandex.News three days ago, Meduza, 25 August. Available at:
https://meduza.io/news/2022/08/25/roskomnadzor-zablokiroval-novostnoy-agregator-the-true-
story-zapuschennyy-byvshim-glavoy-yandeks-novostey-tri-dnya-nazad (Accessed: 10 July 2025).

24


https://t.me/agentstvonews/9566
https://meduza.io/news/2022/08/25/roskomnadzor-zablokiroval-novostnoy-agregator-the-true-story-zapuschennyy-byvshim-glavoy-yandeks-novostey-tri-dnya-nazad
https://meduza.io/news/2022/08/25/roskomnadzor-zablokiroval-novostnoy-agregator-the-true-story-zapuschennyy-byvshim-glavoy-yandeks-novostey-tri-dnya-nazad
https://t.me/agentstvonews/9566
https://meduza.io/news/2022/08/25/roskomnadzor-zablokiroval-novostnoy-agregator-the-true-story-zapuschennyy-byvshim-glavoy-yandeks-novostey-tri-dnya-nazad
https://meduza.io/news/2022/08/25/roskomnadzor-zablokiroval-novostnoy-agregator-the-true-story-zapuschennyy-byvshim-glavoy-yandeks-novostey-tri-dnya-nazad

sources — both state and opposition — is widespread across the political spectrum.
Russians with differing views on the invasion often share a core distrust of the
media itself.

Attitudes toward media among war non-opponent
Those who support the invasion, justify it, or remain neutral — collectively

termed “non-opponents” by PS Lab — tend to distrust all political media.
They say opposition media distort the truth, but they admit they don’t fully
trust state-run outlets either. “To lie well, you have to withhold the truth,”
said one respondent, a 26-year-old male doctor from Krasnodar. “I am not
saying that all channels, both federal and ‘independent,’ are pure lies. It is
just that some parts of the truth are left out.”?

For many, distrust in the media is so deep-rooted that they do not even think
about it anymore. “I never even thought about it. Trust? There is no point in
trusting the media,” said a 55-year-old construction worker from Krasnodar.
“They all dance to someone’s tune.” While a 29-year-old entrepreneur from
Novonekrasovsk said simply: “No, I don’t trust the media at all.”

The belief that all media are manipulative is so widespread that people
sometimes become annoyed when quizzed about it. One message therapist in
Southern Sokol became incensed when the researcher asked her about
watching TV: “I watched the news. So what? Why do I trust it? I do not trust
the news — I just watched it. What else am I supposed to do, read online? It is
full of fakes!”

Although television is seen as unreliable because of state censorship, online
sources are also mistrusted due to their perceived ideological bias. “If you
turn on the TV, according to them, we have already defeated Ukraine three
times,” said a 56-year-old security guard Krasnodar. “But if you go on
YouTube, you get the opposite — Ukraine is already in Moscow. What is the
point of watching either?”

This general distrust pushes many to rely on personal contacts for
information, especially those with firsthand experience of the war. “I have

26 Public Sociology Lab. (n.d.). PSLab Report 3. Available at:
https://publicsociologylab.com/assets/reports/PSLab-Report3.pdf [Accessed: 27 February 2025]

25


https://publicsociologylab.com/assets/reports/PSLab-Report3.pdf

acquaintances from LPR and DPR,” said a 33-year-old engineer from
Krasnodar. “I understand what’s really going on from them.”

Attitudes toward media among war opponent

Much like non-opponents, war opponents often limit their exposure to
political news. They find most coverage irrelevant to their daily lives and
local communities. “Why follow this stuff,” asked a 41-year-old male
mechanic from Novonekrasovsk. “It doesn’t affect us.” Others said they find
news about the war emotionally overwhelming: “My psyche can’t take it
anymore,” said a 53-year-old female accountant from Ulan-Ude.

Some war opponents avoid not only pro-government news but also
opposition sources, seeing them as too one-sided. “At first, I consumed a lot
of information from Meduza and Moscow Times. But then I realised my brain
was boiling,” said a 44-year-old freelancer from Krasnodar. “They also have
their own agenda, always presenting just one side. I decided I did not need
it.” For many, opposition news sources contribute to psychological distress,
leading them to disengage altogether. “When the war started, I followed
many news channels, trying to get different perspectives,” said a 31-year-old
doctor from Novonekrasovsk. “But then I started panicking and unfollowed
most of them. Now, I just glance at a couple.” Others take more drastic steps:
“Recently, I decided to cut off all news channels,” said a 41-year-old
transport worker from Krasnodar. “I deleted everything because it was
affecting me too negatively.”

Despite their scepticism, some war opponents still turn to independent media
to a degree. Unlike non-opponents, they do not dismiss the idea of
trustworthy journalism entirely. However, a growing awareness of bias has
led many to question even opposition sources. “At first, only pro-government
media seemed manipulative,” said the Novonekrasovskian doctor. “But now, I
see that opposition media also push an agenda.”

Key differences between war opponents and non-opponent

Although both war opponents and non-opponents express distrust toward
the media, their reasons for disengagement differ.

Non-opponents believe that no media source can be trusted. Their scepticism
is shaped not just by lived experience but also by the state’s persistent

26



messaging about “fake news” and “Western manipulation”. For many, this
outlook leads to a passive but loyal reliance on state media, despite
recognising its distortions. The choice is less about belief than habit.

War opponents, by contrast, often begin with a desire to stay informed,
especially through independent or exiled media. But many eventually
withdraw from political news altogether. The reasons are personal as much as
political: the emotional toll, the perceived futility of resistance, the overload
of negativity. These audiences don’t reject journalism per se, they retreat
from it to preserve mental health.

Ironically, in a society that promotes scepticism as policy, distrust of the
media runs deeper among regime supporters than its critics.

Ultimately, both groups seek ways to cope with the war’s impact on their
daily life. Neither is necessarily looking for truth. More often, they’re looking
for something (or someone) that feels on their side.

“No one on our side”,

In the book Peaceful Reflexes, based on interviews conducted between 2022 and 2024
with residents of the Irkutsk region, one interviewee observed that while the state

“uses people”, the media can feel exploitative too. ¥

“[Opposition media] seem to be saying: ‘Look, it’s not just in Ukraine
that we started a war, things are terrible in Russia too’. And we’re
supposed to be outraged, fired up, and do something. But what? And
what will happen to us then? You see, there’s no one on our side at all,
no one but ourselves, no matter what we do.”

Even when opposition outlets offer truth, it can ring hollow if it fails to recognise

the lived vulnerabilities of its audience. But do these signals reach exiled

journalists? In the next chapters, we explore what they hear from their readers —

and how they’re responding.

27 Sibreal, 2024. Oskolochnye ranyeniya: kak zhivyot sibirskiy region na fone voyny. Available at:
https://www.sibreal.org/a/oskolochnye-raneniya-kak-zhivyot-sibirskiy-region-na-fone-

voyny/33337294.html [Accessed 9 Mar. 2025].

27


https://www.sibreal.org/a/oskolochnye-raneniya-kak-zhivyot-sibirskiy-region-na-fone-voyny/33337294.html
https://www.sibreal.org/a/oskolochnye-raneniya-kak-zhivyot-sibirskiy-region-na-fone-voyny/33337294.html
https://www.sibreal.org/a/oskolochnye-raneniya-kak-zhivyot-sibirskiy-region-na-fone-voyny/33337294.html

How exiled media hear from their audiences

The feedback media outlets receive from their audience is often shaped — and
skewed - by the channels through which it arrives. Most often, those who speak up
are loyal readers, regular viewers, and/or financial supporters. They are, by
definition, the least sceptical members of the audience. Still, this feedback can be
useful. It offers a partial but revealing picture of how content is received.

Case study one: Anonymous in exile

One exiled media outlet shared excerpts from its internal marketing research. At the
outlet’s request, its name is withheld. What can be said: it has been labelled a
foreign agent, and its website is blocked inside Russia.

Their research indicates that most respondents observe a trend of decreasing media
consumption in their lives. This decline takes two primary forms:

1. A reduction in the number of sources they follow. One respondent
noted: “I try to control my media consumption. I monitor it closely. Right
now, I follow [exiled outlet] and a couple of other people, while the rest
just keep rehashing the same information.”

2. A reduction in the time spent reading news. Another respondent
stated: “I don’t check everything. Once a week, I sit down and read the
main channels.”

Respondents said they had subscribed to new outlets after the war began — but also
unsubscribed from many. The most common reasons were:

e A shift in the media outlet’s thematic focus or political stance

e Clickbait headlines

e Unverified information that was later debunked

e Excessive frequency of publication

Respondents expressed uncertainty about their own media consumption habits. Two
reasons came up repeatedly: first, they note that “information in the media often
repeats itself”; second, they described scrolling through their social media feeds
“without distinction”.

As one respondent put it:

28



“It’s hard to single things out — the media flow is constant, and it’s
difficult to tell who wrote what. I just scroll through my Twitter feed and
read everything in a row."

Case study two: 7x7
Most media outlets in exile can receive some feedback from their audience on social

media — especially through YouTube broadcast chats. But some outlets take a more
deliberate approach to studying it than others.

One example is 7x7, an independent Russian online publication founded in the
Komi Republic and now covering 31 regions across European Russia. In 2022, the
organisation relocated all its managers abroad for safety reasons, leaving only field
journalists on the ground.

Editor-in-chief Oleg Grigorenko explained that the outlet tracks its audience
through multiple methods: regular marketing research (conducted in 2022 and again
in winter 2023/2024), analysis of statistical data (both direct and indirect), and
interactive tools including a Telegram feedback bot and a reader chat. Another
active channel is the publication’s email newsletter, which features two fictional
characters travelling across Russia.

According to Grigorenko, 7x7’s audience shows consistent interest in regional news,
and not stories from Moscow or abroad. He said readers feel that regional issues are
underrepresented in the national conversation — and 7x7’s coverage of local
protests and activism helps foster a sense of solidarity and support among otherwise
isolated activist communities. In the words of Grigorenko:

This is essentially a summary of the responses we received during our
marketing research. Regional coverage is underrepresented in Russian
media. There was a strong sense of resentment toward Meduza, TV Rain,
and BBC: ‘Guys, we’re not interested,’ [they said)].

We literally had responses like: ‘We’re not interested in reading about
car accidents in Moscow, come on. Why do you have ten news stories

about car accidents in Moscow and zero news from, say, Kursk?’”

A satirical slide from one of Grigorenko’s presentations captures the challenge faced
by media in exile. Titled “How journalism reflects life”, it contrasts the lived

29



experience of an ordinary Russian citizen with the editorial priorities of local and
relocated media.

In the chart recreated below, the “ordinary person” wakes up, eats breakfast,
encounters a car accident on the way to work, hears about repression, attends an
exhibition, comes home, and ends the day with dinner. By contrast, the “relocated
media” agenda consists almost entirely of two things: news about repression and
the consequences of the war.

HOW JOURNALISM REFLECTS LIFE

HOW AN ORDINARY HOW LOCAL MEDIA HOW RELOCATED
PERSON SEES LIFE SEES LIFE MEDIA SEES LIFE

Wake up

Breakfast

Commute to work

Commute home

Dinner

Recreation of a table from a public presentation by
7x7's editor-in-chief, Oleg Grigorenko

It’s meant to be funny, but there’s some truth in it. People want to see their daily
life reflected somewhere. At the same time, the question remains as to what portion
of the exiled media’s audience is actually inside Russia and meaningfully engaged
with local news about car accidents and exhibitions.

30



Case study three: TV Rain

As we’ve already discussed, feedback tends to come from highly engaged users. This
channel distortion may explain why different outlets report hearing such different
feedback from their audiences.

At TV Rain, a lack of regional coverage isn’t the primary concern they hear from
viewers. According to head of news and presenter Ekaterina Kotrikadze, their
journalists most frequently receive feedback about tone. She said:

“There is, for example, a widespread [...] opinion that we broadcast dark
stuff all the time. That it’s enough already. ‘Enough about the war, we're
fed up.’ That it's impossible to [hear] bad news all the time. Where is the
good news about Russia? This request arises from time to time.”

In the 2010s, TV Rain famously branded itself as “the optimistic channel”. That
slogan no longer applies.

“People now kind of miss those times. They want us to be so cheerful
again, an optimistic channel, and so on. But you can’t be an optimistic
channel when people are being killed every day — and it’s your country’s
army doing it. There’s no way. |[...]

We don't specially select this news, it’s just like that — that’s how it is
now. I don’t like this reality either. But it is what it is. I'm a journalist; I

have to show it as it is.”

TV Rain collects its feedback from several sources: live chats during YouTube
broadcasts, a Telegram chatbot, comments in presenters’ personal Telegram
channels, and the newsroom’s email inbox.

But the feedback isn’t just about tone. Sometimes, it becomes a vital tool for
newsgathering. As Kotrikadze recalled:

“The Telegram bot is an incredibly useful tool. During emergency
situations, it proves especially valuable. When the terrorist attack

at Crocus happened, we received an overwhelming — truly

31


https://x.com/tvrain_english/status/1771272863229563370
https://x.com/tvrain_english/status/1771272863229563370

countless — number of messages, videos, and photos from
eyewitnesses directly through our Telegram chat bot.”*

In moments like these, the importance of maintaining a loyal audience inside Russia
becomes clear — not only for distribution, but for verification and access.
Whether Russia-focused media in exile manage to retain this audience, we will

discuss in the next chapter.

28 TV Rain Newsroom (2024) Crocus City Hall’s roof collapsed as a result of the fire that broke out...,

28 May [X (formerly Twitter) post]. Available at:
https://x.com/tvrain_english/status/1771272863229563370 (Accessed: 11 July 2025).

32


https://x.com/tvrain_english/status/1771272863229563370

Follow the reader: analytics in exile

While a growing Russian-language diaspora has emerged across Europe and beyond,
many independent journalists in exile still consider audiences inside Russia as their
primary focus.

In practice, there is no precise data to reliably affirm this notion. Digital censorship
and widespread VPN use obscure geolocation data, making it difficult to know who
is reading from where. As a result, “knowing your audience” becomes a matter of
patchwork identification and informed guesswork.

Measuring reach in exile

Before the full-scale invasion, up to 11.7 million people — around 7-8% of Russia’s
total population — were engaging with independent media sources, according to
Denis Volkov, director of the Levada Center.?’ (The number may have been higher if
bloggers are counted.)

After the invasion? The 2023 report by the JX Fund collates statistics from 93
Russian media outlets and recorded:

 Over 38 million monthly website visits
¢ 165 million monthly YouTube views
» Over 430,000 TikTok followers

These numbers appear impressive, but without user de-duplication across
platforms, these figures likely present an inflated view of total audience size.

The audience for media in exile is not only difficult to identify but also volatile in
size. Several journalists and editors interviewed for this project noted that during
major breaking news events they see a sharp spikes in traffic, with record-high
traffic figures. When aggregated over time, these spikes can distort an accurate
picture of audiences news habits.

2 Russia Post, 2024. Journalism in Exile. Available at:
https://russiapost.info/society/journalism_in_exile [Accessed 9 Mar. 2025].

33


https://russiapost.info/society/journalism_in_exile
https://russiapost.info/society/journalism_in_exile

The methods by which audiences find and access independent media have changed
dramatically, too. Many websites have been blocked inside Russia, and the platforms
that once helped generate traffic have also shifted.

News aggregators, once a crucial source of referrals, now direct users primarily to
pro-government outlets. Russia’s largest internet company, Yandex, and its
associated news aggregator, have been controlled by VKontakte (VK) — a company

linked to the Russian government — since 2022.% (Sogaz, a group close to Putin,
took control of VK in 2021).5!

The website for the RFE/RL news channel, Current Time, recorded a huge drop in
the share of traffic referred from Yandex, falling from 19% to just 4% over a 12-
month period between mid-2022 and mid-2023. Other outlets report similar drops.

While Google remains a source of traffic, its algorithmic criteria for ranking
Russian-language content are unclear, making it an unreliable source of search
referrals from Russia.

In addition, major social network referrers like Facebook, Instagram, and Twitter (X)
have been blocked inside Russia.

All of these restrictions contribute to the difficulty for exiled news outlets in
forming a clear audience profile.

“Decentralised” audience profiling strategie

To build as clear a picture as possible of their audience, independent media outlets
in exile rely on a sophisticated mix of decentralised and often indirect methods.
Traditional web analytics, as discussed, have become less reliable due to site
blockages, VPN use, and changes in platform policies. In response, exiled outlets
have developed alternative strategies to infer who is reading — and from where.

Telegram (where users opt in) and YouTube (a mix of opted-in subscribers and
algorithmic surfacing), remain among the last major platforms not fully blocked

30 Roth, A. (2022) ‘Russia’s Yandex to sell off news service as state tightens grip on online media’,

The Guardian, 23 August. Available at: https://www.theguardian.com/world/2022/aug/23/russia-
yandex-sell-news-service-state-tightens-grip-online-media (Accessed: 11 July 2025).

31 Sevryugin, 1. (2021) ““VKontakte’ becomes part of Kremlin propaganda: how the main Russian social
network passed under the control of Putin’s friend and Kiriyenko’s son”, Current Time, 3 December.
Available at: https://www.currenttime.tv/a/vkontakte-stanovitsya-chastyu-kremlevskoy-propagandy-
kak-glavnaya-rossiyskaya-sotsset-pereshla-pod-kontrol-druga-putina-i-syna-

kirienko/31592555.html (Accessed: 11 July 2025).

34


https://www.theguardian.com/world/2022/aug/23/russia-yandex-sell-news-service-state-tightens-grip-online-media
https://www.currenttime.tv/a/vkontakte-stanovitsya-chastyu-kremlevskoy-propagandy-kak-glavnaya-rossiyskaya-sotsset-pereshla-pod-kontrol-druga-putina-i-syna-kirienko/31592555.html
https://www.theguardian.com/world/2022/aug/23/russia-yandex-sell-news-service-state-tightens-grip-online-media
https://www.theguardian.com/world/2022/aug/23/russia-yandex-sell-news-service-state-tightens-grip-online-media
https://www.currenttime.tv/a/vkontakte-stanovitsya-chastyu-kremlevskoy-propagandy-kak-glavnaya-rossiyskaya-sotsset-pereshla-pod-kontrol-druga-putina-i-syna-kirienko/31592555.html
https://www.currenttime.tv/a/vkontakte-stanovitsya-chastyu-kremlevskoy-propagandy-kak-glavnaya-rossiyskaya-sotsset-pereshla-pod-kontrol-druga-putina-i-syna-kirienko/31592555.html
https://www.currenttime.tv/a/vkontakte-stanovitsya-chastyu-kremlevskoy-propagandy-kak-glavnaya-rossiyskaya-sotsset-pereshla-pod-kontrol-druga-putina-i-syna-kirienko/31592555.html

inside Russia. Many outlets operate dedicated channels on both platforms, drawing
on in-built platform analytics to track reach and engagement.

Additionally, independent media outlets in exile can leverage Google data tools and
Adobe Analytics to inform their understanding of their audience and refine their
outreach strategies.

A final contribution to the picture comes from various on-site tracking tools (such
as Google Analytics) to measure and analyse any direct traffic that manages to evade
state blocking (for example, through the use of VPNs).

Telegram provides view counts but offers no demographic data. Thus this
“decentralised strategy”, as 7x7’s Grigorenko describes it, requires triangulation
from limited signals:

“In telega [slang name for Telegram] the region can only be determined
through indirect data. For example, we analyse which other channels our
subscribers follow. If they follow Meduza, it doesn’t tell us much, but if
they follow a channel like “Car accidents in Tula”, it’s likely that they are
from the Tula region. This is an example of indirect data.”

Meduza, like 7x7, relies on indirect clues — some laced with bitter irony, as a
representative described it:

“Telegram does not allow monetization for channels where more than
75% of users are from a specific list of five countries, including Russia.
Since we don’t qualify for monetization, we can infer that at least 70% of
our subscribers are likely from Russia.”

The assumption is that the other 5% is attributable to other countries where
monetization also does not work.

35



In July 2024, Russian authorities escalated efforts to restrict access to YouTube by

deliberately slowing down its playback speed — blaming it on technical problems
with Google’s servers.32

To get around this, viewers increasingly turned to VPNs — a workaround that
further clouds visibility into audience geography. For example, the independent
broadcaster TV Rain reported a noticeable rise in viewership from European
countries, particularly the Netherlands — almost certainly a reflection of VPN
routing rather than genuine local engagement.* Current Time also saw a major shift
in traffic sources, audience geography, and content consumption.

But in some cases, audiences that use specific methods to bypass government
blocking can be identified in the overall traffic. Proxy-labelled views, which were
not common in Current Time data before February 2022, accounted for a third of
total traffic in the year from June 2022 onwards.

The outlet’s Adobe Analytics tool reported that 60% of these proxy visits came via
nthLink, a circumvention tool funded by the U.S. Agency for Global Media (USAGM).
nthLink routes users to a landing page featuring articles from Current Time, Radio
Svoboda, and Voice of America. The remaining proxy traffic came via “mirror” links.

To assess its audience, Meduza relies on a combination of internal statistics, Google
Analytics, and Google Search Console. The latter is particularly useful for estimating
Russian users, according to Meduza’s communications director, Katerina Abramova:

“Google Search Console reports helps us better understand how many of
our users are from Russia, since other tools can be unreliable due to
blockages and VPNs.”

32 Meduza (2024) ‘In Russia, YouTube is reportedly being throttled. Rostelecom claims there are
technical problems with Google’s equipment’, Meduza, 12 July. Available at:
https://meduza.io/feature/2024/07/12/v-rossii-kak-zayavil-istochnik-meduzy-nachali-zamedlyat-
youtube-rostelekom-utverzhdaet-chto-voznikli-problemy-v-rabote-oborudovaniya-google
(Accessed: 11 July 2025).

35 Germany and the Netherlands are popular locations for free VPN services due to a combination of
privacy laws, internet infrastructure, and demand for bypassing geo-restrictions.

36


https://meduza.io/feature/2024/07/12/v-rossii-kak-zayavil-istochnik-meduzy-nachali-zamedlyat-youtube-rostelekom-utverzhdaet-chto-voznikli-problemy-v-rabote-oborudovaniya-google
https://meduza.io/feature/2024/07/12/v-rossii-kak-zayavil-istochnik-meduzy-nachali-zamedlyat-youtube-rostelekom-utverzhdaet-chto-voznikli-problemy-v-rabote-oborudovaniya-google
https://meduza.io/feature/2024/07/12/v-rossii-kak-zayavil-istochnik-meduzy-nachali-zamedlyat-youtube-rostelekom-utverzhdaet-chto-voznikli-problemy-v-rabote-oborudovaniya-google

Google Analytics also provides insights into device language settings, which helps
identify the audience presumably accessing Meduza's content from inside Russia

using VPN.

Social media engagement is also measured through platform-specific tools.

Facebook and Instagram offer relatively accurate country identification, but tracking

X users is more opaque. Still, patterns occasionally emerge. As Katerina Abramova

noted, a surge in traffic from a known VPN exit point — like the Netherlands - is

often a clue that the outlet’s Russian audience is still finding ways to connect.

Platform audience tracking overview

Platform Type of data provided Limitations

Telesram View counts, subscription No demographic data; user
g totals, engagement with posts location inferred indirectly

YouTube Views, watch time, geographic Throttling in Russia; VPN use

Google Search Console

Google Analytics

Adobe Analytics

Facebook / Instagram

X (formerly Twitter)

data (obscured via VPN)

Search queries, site
impressions, approximate
geography

Sessions, device data, language
settings, referrer paths

Traffic origins, proxy labels,
tool-specific data (e.g. nthLink)

Geographic and demographic
data based on profiles

Limited referral data; no
reliable country-level data

obscures true location

Limited by VPN use and access
restrictions in Russia

May reflect VPN exit points;
device settings only a proxy

Relies on circumvention
markers; still subject to noise

Still accessible outside Russia;
accurate country ID possible

Difficult to track reliably;
location data often inaccurate

Overview of platform-specific audience tracking tools used by Russian independent
media in exile, showing the type of data available and key limitations affecting accuracy.

hat part of the audience remained in Russia?

Using the decentralised strategies described above, exiled outlets are able to

estimate the share of their audience still accessing content from inside Russia —
despite censorship, blocking, and VPN use. While the picture is fragmented,
most outlets estimate that around half or more of their audience remains inside

the country.

37



At 7x7, internal estimates suggest that between 67% and 85% of their audience —
depending on the platform — is located in Russia. About half of those people live
outside of megapolises: about 25% are in Moscow or St Petersburg, 20% in other
large cities such as Kazan, Voronezh, and Yekaterinburg, and another quarter in
smaller towns like Lipetsk and Oryol. A further segment includes readers based in
administrative district centres — areas often underserved by national news.

For Current Time, reported traffic from Russia dropped significantly after the outlet
was blocked at the state level - falling from 20% of total website visits to just 4%
between mid-2022 and mid-2023. However, this sharp decline is likely misleading.
As the outlet’s own reporting explains:

“From Adobe Analytics we could identify that traffic from the U.S., the
UK and the Netherlands came primarily via the nthLink VPN. Traffic
from the U.S. and the UK — but most likely from Russia — nearly
quadrupled in the past year.”

More accurate insights come from YouTube, where Current Time’s main channel
saw 45% of views coming from Russia between August 2021 and July 2022. In the
following year (August 2022 to July 2023), that share grew to 52%. Ukraine and
Kazakhstan accounted for 10% and 7% of views, respectively.

A similar audience distribution was reported by TV Rain. According to Kotrikadze,
around 65-70 % of the channel’s audience is based in Russia — a ratio that has
remained stable even after the channel relocated operations abroad. She said the
remaining 30-35% of viewers are spread across the post-Soviet space (Ukraine,
Belarus, Georgia, Armenia) and further afield in countries like the U.S. and Israel.

The Russian authorities’ throttling of YouTube has impacted not only major media
outlets but also independent journalists who launched their own video channels
after going into exile. One example is journalist Aleksandr Plyushchev, creator of
“The Breakfast Show” on YouTube. In a Telegram post, he noted that the share of

viewers from Russia fell from 65% to just 29% after the slowdown began.*

34 PlushevChannel (2024) Telegram post, 12 July. Available at: https://t.me/PlushevChannel/30315
(Accessed: 11 July 2025).

38


https://t.me/PlushevChannel/30315

“Does this mean that Russians stopped watching, and foreign
viewers started watching at about the same time, and even more
than Russians? Of course not. It’s all about the VPN.”

This issue is explored further in the next chapter.

What’s really happening with YouTube in Russia?

The slowdown of YouTube has had a noticeable impact on audience engagement with
politically and socially oriented channels. According to data analysed by Agentstvo and
YouScore, the viewership of major independent Russian-language YouTube channels
dropped by approximately 25% in the first month following the intensified slowdown.>3®
Year-on-year, YouTube’s daily reach in Russia fell by 21%, with monthly reach declining
from 95.3 million in December 2023 to 89.5 million in December 2024.

Journalist Aleksandr Plyuschev argues that the reported audience drop may be
misleading due to inconsistencies in methodology.3¢ For instance, the analysis did not
account for YouTube Shorts (which previously boosted engagement metrics) or
seasonal traffic variation. Plyushchev also notes that some channels saw growth during
this same period, underscoring that the slowdown’s effects have not been uniform.

Separate findings from the Thomson Reuters Foundation suggest an even sharper drop.
Their report indicates a 35% drop within just one month following the introduction of
deep-packet inspection (DPI) censorship technology — a method that drastically slows
video playback to near-unusable levels. DPI can also interfere with VPN connections,
compounding the challenge of accessing restricted content.

In response, some independent outlets have developed tools to keep content available.
TV Rain, for example, introduced Potok, a Chrome browser extension that grants
Russian users free two-hour access to YouTube — effectively bypassing the throttle.
Still, there are limits. As TV Rain director general Mark Ten told Meduza: “We have
several solutions that allow users in Russia to access our products without a VPN.
However, fully replacing YouTube in Russia today is, unfortunately, impossible. It is a
highly sophisticated and technologically advanced platform, backed by decades of
investment from one of the world’s leading IT companies. I'm afraid that TV Rain, in its
current state, will not be able to fully replace YouTube at 100% in terms of quality.”?’

When asked what alternative distribution options he is considering, the general director
of the Amsterdam-based channel replied: “I'm afraid to name specific solutions in
advance; I wouldn’t want to make Roskomnadzor’s job easier.”

35 Agenstvo (n.d.) Telegram post. Available at: https://t.me/agentstvonews/8881 (Accessed: 1 March
2025).

% Plyuschev, A. (n.d.) Telegram post. Available at: https://t.me/PlushevChannel/29677 (Accessed: 1
March 2025).

57 Meduza (2024) Nepravilno dumat' o nas kak o politicheskoy sile [It’s wrong to think of us as a political
force]. Available at: https://meduza.io/feature/2024/05/15/nepravilno-dumat-o-nas-kak-o-
politicheskoy-sile (Accessed: 1 March 2025).

39


https://t.me/agentstvonews/8881
https://t.me/agentstvonews/8881
https://www.trust.org/resource/sustaining-independent-journalism-civil-society-organisations-support-for-belarusian-and-russian-exiled-media/
https://meduza.io/feature/2024/05/15/nepravilno-dumat-o-nas-kak-o-politicheskoy-sile
https://t.me/agentstvonews/8881
https://t.me/PlushevChannel/29677
https://meduza.io/feature/2024/05/15/nepravilno-dumat-o-nas-kak-o-politicheskoy-sile
https://meduza.io/feature/2024/05/15/nepravilno-dumat-o-nas-kak-o-politicheskoy-sile

Audience-centred editorial decision-making

To what extent do declining traffic, incomplete analytics, and audience uncertainty
shape editorial decisions for Russia-focused media in exile? And how are exiled
newsrooms adapting their approach to topics and genres in response?

In previous years, quantitative indicators played a central (if not decisive) role in
planning and evaluating the effectiveness of editorial work. Metrics like pageviews
and reading time, tracked through tools such as Chartbeat, were key benchmarks of
success in many newsrooms. But after the mass blocking of independent media sites
in Russia, traffic dropped sharply along with the ability to interpret that traffic
meaningfully.

The exiled Russian outlets are looking for ways to solve this problem. For example,
Meduza maintains an internal system that tracks “views, listening and editorial
performance per author and per format.” This allows the newsroom to monitor the
effectiveness of its content strategy despite the limitations imposed by digital
restrictions.

Still, view counts no longer provide a reliable indicator of audience interest —
especially during wartime, when media cannot always prioritise what readers want.

As early as 2023, research from RE:Russia found that audiences were tired of bad
news and increasingly avoided it. The early wartime surge in subscribers had given
way to apathy. TV Rain’s Kotrikadze said:

“I don’t like this reality either, but it is what it is. I'm a journalist,
I have to show it as it is.”

Editorial tension: demand vs dut

Another audience demand - greater coverage of Russia’s regions — presents its own
challenges. Exiled media are trying to retain correspondents inside Russia, but most
work anonymously. Cooperation with a media outlet that is labelled a foreign agent
may be interpreted as “foreign influence”, which is grounds for receiving a foreign

agent label personally. And cooperation with an undesirable organisation carries the
more direct threat of administrative or criminal liability.

40


https://re-russia.net/en/expertise/0154/
https://mmdc.ru/blog/2022/11/16/mogut-li-priznat-inostrannym-agentom-za-reposty-smi-inoagentov/
https://mmdc.ru/blog/2022/07/21/chto-takoe-nezhelatelnye-organizaczii-i-pochemu-nelzya-rasprostranyat-ih-materialy/

Meduza, one of the largest exile outlets, was founded in Latvia in 2014 by a team of
journalists from Lenta.ru. But until 2022, most of its staff still lived in Russia. That
changed quickly. As Meduza’s founder Galina Timchenko explained: %

“After the war and especially after the new law in regards to war fakes
and propaganda was introduced in March 2022, which promises up to 15
years in prison for publishing information about the state of the Russian
army, we got all of them and their families out in two weeks.”

These concerns are not unfounded. Although criminal cases directly related to
journalism remain relatively rare, some of the 2024 arrests of Russian journalists
were connected to Russia-focused outlets abroad. For example, two of the four

people arrested that year for alleged ties to Navalny’s FBK organisation —
Konstantin Gabov (Reuters) and Sergei Karelin (Associated Press/Deutsche Welle) —
had worked for foreign media.*

One editor interviewed for this project, who runs a blacklisted outlet in exile but
continues working with freelancers inside Russia, described a growing sense of
shrinking space:

“On the one hand, we need to work with Russia. On the other hand, with
every piece of news about problems faced by freelancers, stringers, and
colleagues, it becomes scarier to do so. And if we don’t work with Russia,
then it’s... well, it’s not very clear why we’re working at all. Because I, at
least, position my work not as an émigré media outlet, but as a media
outlet that tries to be with Russia — even if it’s in a somewhat limited
format. Another problem is a crisis of ideas [...] in the third year, when
we've already covered a certain number of stories, made explainer videos,
and conducted dozens of interviews. You understand that more and more
often, it all comes down to the fact that there are no new ideas. And that
worries me a bit. At the same time, the agenda itself, the flow of news,

throws up certain topics. A few years ago, it was easier to deal with this."

38 Timchenko, G. (2023). I have never been afraid of bullies. [online] DW Akademie. Available at:
https://akademie.dw.com/en/galina-timchenko-i-have-never-been-afraid-of-bullies/a-64658676
(Accessed: 18 April 2025).

39 OVD-Info (2024) Court closes trial of four journalists accused of cooperating with Navalny’s Anti-
Corruption Foundation (FBK), 2 October. Available at: https://ovd.info/express-news/2024/10/02/sud-
zakryl-process-po-delu-chetverykh-zhurnalistov-obvinyaemykh-v (Accessed: 11 July 2025).

41


https://akademie.dw.com/en/galina-timchenko-i-have-never-been-afraid-of-bullies/a-64658676
https://ovd.info/express-news/2024/10/02/sud-zakryl-process-po-delu-chetverykh-zhurnalistov-obvinyaemykh-v
https://ovd.info/express-news/2024/10/02/sud-zakryl-process-po-delu-chetverykh-zhurnalistov-obvinyaemykh-v
https://akademie.dw.com/en/galina-timchenko-i-have-never-been-afraid-of-bullies/a-64658676
https://akademie.dw.com/en/galina-timchenko-i-have-never-been-afraid-of-bullies/a-64658676
https://akademie.dw.com/en/galina-timchenko-i-have-never-been-afraid-of-bullies/a-64658676
https://ovd.info/express-news/2024/10/02/sud-zakryl-process-po-delu-chetverykh-zhurnalistov-obvinyaemykh-v
https://ovd.info/express-news/2024/10/02/sud-zakryl-process-po-delu-chetverykh-zhurnalistov-obvinyaemykh-v

Adapting genres to shrinking space

In the face of ethical, legal, technical, and ideological pressures, exiled media are
necessarily constrained in their choice of genres. They have developed new
techniques — or leaned more heavily on ones used rarely back home - to continue
producing journalism under these conditions.

Remote journalism

The ability to report from the ground is no longer possible for most exiled
journalists. Instead, they rely on what Meduza’s Timchenko calls proxy

journalism: a mosaic model where the work is divided across multiple fixers
and freelancers on location.

“One person calls someone, a second person goes to places, a
third person asks questions and a fourth one keeps an eye on
everything and so on. This mosaic journalism is really hard on us.
It takes way longer, three to four times longer than normal, to
publish a story and to verify the facts, but we do it. Because being
the fastest was never our goal. We are fearful because all
independent voices are being muted. It is a systematic
phenomenon, but we still manage to operate”.

Journalists might communicate with their subjects via mobile video calls,
asking to be shown the situation on the ground.

Proxy journalism has another meaning, too: the use of proxy publication.
When a journalist works for an outlet designated as an undesirable
organisation, they may first publish through a smaller platform. The larger
undesirable outlet can then share the material second-hand, helping the story
reach more readers while reducing risk for the source.

Several techniques can be combined for one report. An example: a story
originally published by Smola later appeared in Novaya Gazeta Europe, with a

note explaining that the interview had taken place via video link.*

40 Novaya Gazeta Europa (2024) “A story too familiar: [original Russian title in transliteration if
needed]”, 21 March. Available at: https://novayagazeta.eu/articles/2024/03/21/siuzhet-znakomyi-do-
boli (Accessed: 11 July 2025).

42


https://akademie.dw.com/en/galina-timchenko-i-have-never-been-afraid-of-bullies/a-64658676
https://novayagazeta.eu/articles/2024/03/21/siuzhet-znakomyi-do-boli?fbclid=IwY2xjawJP7DFleHRuA2FlbQIxMAABHbz8cjWUQ93wVji7rs0gHCb7QSqYBSikfe0knpfRWOP4NAx5py7ZkKcbjw_aem_J_Go6jQvG9OUNbXCrrbc3A
https://novayagazeta.eu/articles/2024/03/21/siuzhet-znakomyi-do-boli?fbclid=IwY2xjawJP7DFleHRuA2FlbQIxMAABHbz8cjWUQ93wVji7rs0gHCb7QSqYBSikfe0knpfRWOP4NAx5py7ZkKcbjw_aem_J_Go6jQvG9OUNbXCrrbc3A
https://novayagazeta.eu/articles/2024/03/21/siuzhet-znakomyi-do-boli
https://novayagazeta.eu/articles/2024/03/21/siuzhet-znakomyi-do-boli

racking messenger apps|

Telegram, Russia’s second-most-used messenger (after WhatsApp as of

2024), is a key source of both story ideas and characters on almost any topic.*
Because Telegram allows users to be contacted directly unless they change
their settings, journalists can sometimes message users based on what they
write in community discussions.

Screenshots from Telegram communities are sometimes used as supporting
investigative material. For example, The Insider’s coverage of Telegram
conversations among relatives of mobilised Russian military personnel.*?

VK, Russia’s dominant social network, is another source of information.
While it's more closely monitored by authorities, it remains a valuable tool
for regional journalism due to its the variety of regional groups and the
official pages of government figures, where locals can leave openly available
comments. One Verstka article examined VK communities where women seek

to meet Russian military personnel.*

Using open-source intelligence (OSINT)
OSINT is perhaps the most widely used critical coverage techniques, but it’s

also increasingly one of the most labour-intensive due to disappearing data.*
Between 24 February 2022 to the end of 2023, at least 44 agencies removed
nearly 500 datasets from their websites — including 35 that removed
statistical indicators, as well as official lists, and indicators used regularly by
journalists and analysts.

Journalists are left playing whack-a-mole with the state: constantly searching
for new ways to build datasets and verify information so that they can deliver
data-driven scoops.

41 Mail.ru Hi-Tech (2024) The most popular messenger in Russia in 2024. Available at: https://hi-
tech.mail.ru/news/117622-samyj-populyarnyj-messendzher-v-rossii-2024/ (Accessed: 11 July 2025).
42 The Insider (2024) Name of the article [Please insert actual English title—e.g., “Title”]. Available at:
https://theins.ru/news/255729 (Accessed: 11 July 2025).

43 Verstka.media (2024) Women looking for partners among the military, [translated from Russian].
Available at: https://verstka.media/zhenshiny-ishut-partnerov-sredi-voennyh (Accessed: 11 July
2025).

4 Tochno.st (2024) Over the past two years, 44 authorities deleted almost 500 datasets from their
sites: tracker update on open data. Available at: https://tochno.st/materials/za-poslednie-dva-goda-
44-organa-vlasti-udalili-so-svoix-saitov-pocti-500-datasetov-itogovoe-obnovlenie-trekera-otkrytyx-
dannyx-ot-esli-byt-tocnym (Accessed: 11 July 2025).

43


https://hi-tech.mail.ru/news/117622-samyj-populyarnyj-messendzher-v-rossii-2024/
https://hi-tech.mail.ru/news/117622-samyj-populyarnyj-messendzher-v-rossii-2024/
https://theins.ru/news/255729
https://verstka.media/zhenshiny-ishut-partnerov-sredi-voennyh
https://tochno.st/materials/za-poslednie-dva-goda-44-organa-vlasti-udalili-so-svoix-saitov-pocti-500-datasetov-itogovoe-obnovlenie-trekera-otkrytyx-dannyx-ot-esli-byt-tocnym
https://hi-tech.mail.ru/news/117622-samyj-populyarnyj-messendzher-v-rossii-2024/
https://hi-tech.mail.ru/news/117622-samyj-populyarnyj-messendzher-v-rossii-2024/
https://theins.ru/news/255729
https://verstka.media/zhenshiny-ishut-partnerov-sredi-voennyh
https://tochno.st/materials/za-poslednie-dva-goda-44-organa-vlasti-udalili-so-svoix-saitov-pocti-500-datasetov-itogovoe-obnovlenie-trekera-otkrytyx-dannyx-ot-esli-byt-tocnym
https://tochno.st/materials/za-poslednie-dva-goda-44-organa-vlasti-udalili-so-svoix-saitov-pocti-500-datasetov-itogovoe-obnovlenie-trekera-otkrytyx-dannyx-ot-esli-byt-tocnym
https://tochno.st/materials/za-poslednie-dva-goda-44-organa-vlasti-udalili-so-svoix-saitov-pocti-500-datasetov-itogovoe-obnovlenie-trekera-otkrytyx-dannyx-ot-esli-byt-tocnym

The most well-known example is the name-by-name tally of Russian war
dead compiled by Mediazona and the BBC Russian Service, based on open
obituaries, VK posts, and volunteer fieldwork in cemeteries.*

Some outlets are now combining OSINT with machine learning. For example,
on the third anniversary of the invasion, iStories launched Charon — an Al-
powered database of Russian military losses, trained to extract names from
open sources.*

Interviewees said they are trying to combat audience news fatigue using various
approaches. For example, they produce programmes in the genres of “infotainment”
or “popular history”. They are also paying more attention to daily or weekly reviews
and explainers.

Despite all of these efforts by journalists, many stories now feature characters based
outside Russia. As Novaya Gazeta Europe’s Irina Kravtsova puts it:

“There is always a fear that someday this topic [the stories about
people who are linked to Russia but living abroad] will end. And
what to do next?

There have already been so many fears [like this] in recent years,
and then somehow I managed to come up with something. I just
don’t think about it now, which may sound stupid. And I do what I
can.”

45 Zona.Media (2024) Casualties — a tracker of wartime losses. Available at:
https://zona.media/casualties (Accessed: 11 July 2025).

46 iStories.Media (2024) Charon — an Al-powered database of Russian military losses. Available at:
https://istories.media/charon/ (Accessed: 11 July 2025).

44


https://zona.media/casualties
https://zona.media/casualties
https://istories.media/charon/
https://zona.media/casualties
https://istories.media/charon/

Conclusion

The situation of Russian journalists in exile presents a unique and historically
significant case of professional adaptation under severe political pressure.

This project has shown that, despite being physically distant from their audience,
many media professionals continue to consider people inside Russia as their primary
target group.

Maintaining this connection, however, is increasingly difficult due to censorship,
technical restrictions, and the psychological toll of war and propaganda.

Declining public trust, blocked websites, throttled platforms, and unreliable data
have all shaped the editorial strategies of media in exile. Still, many of them
continue to adjust and search for ways to understand and serve their audience,
including those who use VPNs, send feedback, or contribute anonymously from
within Russia.

At the same time, media professionals are forced to constantly weigh ethical
principles against practical risks — especially in cases where collaboration with
journalists inside Russia may cause legal danger to those contributors. These
challenges have led to new editorial formats and techniques, including proxy
journalism, decentralised production workflows, and a growing reliance on indirect
analytics.

In preparing this project, it became clear that the audience for Russian media in
exile is not only fragmented, but also emotionally and mentally exhausted. Even
among those opposed to the war, many avoid the news entirely, overwhelmed by the
steady stream of negative information. Journalists are acutely aware of this but
continue their work, believing that showing the real picture is part of their mission.

Ultimately, the long-distance relationship between media in exile and their
audience remains complex, fragile, and full of contradictions. But as long as this
relationship exists — even under pressure — it proves that independent journalism
still matters: both for those who create it and for those who are still willing to listen.

45



Acknowledgements

To Caithlin Mercer for her patience, support and invaluable help.
To all the colleagues who agreed to talk for this article.

To fellowship classmates for every conversation we had in class and out of it.

46



	Contents
	Preface
	Introduction
	A tale of two media
	A brief history of the exodus

	What shape does regime oppression take?
	Why labels matter

	What Russians read, watch, and ignore
	The enduring dominance of television
	Citations, not clicks
	“I do not trust the news – I just watched it”
	Attitudes toward media among war non-opponents
	Attitudes toward media among war opponents
	Key differences between war opponents and non-opponents

	“No one on our side”

	How exiled media hear from their audiences
	Case study one: Anonymous in exile
	Case study two: 7x7
	Case study three: TV Rain

	Follow the reader: analytics in exile
	Measuring reach in exile
	“Decentralised” audience profiling strategies
	What part of the audience remained in Russia?

	Audience-centred editorial decision-making
	Editorial tension: demand vs duty
	Adapting genres to shrinking space
	Remote journalism
	Tracking messenger apps
	Using open-source intelligence (OSINT)


	Conclusion
	Acknowledgements

