
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Journalist Fellowship Paper   

The Patriots effect: Israel’s 
shifting civil discourse  
under Netanyahu 
By Davide Lerner 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
December 2024 
Michaelmas Term 
Sponsor: Columbia Journalism School   



2 
 

Contents  
Introduction 3 

The rise of Channel 14 5 

‘The Patriots’: propaganda in prime time 6 

Dehumanisation of the enemy 6 

Reframing international outcry: Nazis and antisemites 7 

Hosts, humour and hubris 9 

Guests with extremist views 10 

The political economy of Channel 14’s rise 12 

The slow creep of extremism to mainstream 14 

Risk of censorship 17 

The case of Haaretz 19 

Conclusion 21 

  



3 
 

Introduction  
On 16 January 2009, Israel’s large-scale Operation Cast Lead was still raging in Gaza. 
Palestinian doctor Izzeldin Abuelaish was living in the north of the strip. Having 
worked in Israeli hospitals, he was well known in Israel and spoke fluent Hebrew.  
 
Journalist Shlomi Eldar from Channel 10, today’s Channel 13, had taken to calling 
Dr Abuelaish for updates from inside the strip. He wanted to share human stories 
from the Palestinian side with his audience in Israel.  
 
On that fateful Friday, however, it was Dr Abuelaish who placed a call to Eldar. 
Israeli tank fire had hit the doctor’s apartment. Three of his daughters and one of 
his nieces were killed. With his relatives’ remains strewn around the room, still in a 
state of shock, Dr Abuelaish dialled Eldar’s number.  
 
Eldar was live on air at the time: about to interview Foreign Minister Tzipi Livni. 
Acting on a gut feeling, he decided to pick up and then put Dr Abuelaish on speaker 
for everyone at home to hear.1 The doctor’s anguished wails – “My God, what have 
we done?” – shook the Israeli public.  
 
Two days later, the war came to an end.  
 
At a conference in London towards the end of 2024, I had the opportunity to ask 
former Prime Minister Ehud Olmert if the incident played a role in convincing him 
to stop the operation. He said he did not stop the war because of it, but that it had 
left a profound impression on him.  
 
Replicating such coverage on Israeli television today would be “absolutely 
impossible”, according to Eldar. Amid the 2023 Israel–Hamas war, he told me, 
“Israeli TV and media don’t show anything from Gaza.” 
 
He has a point: human stories of Palestinians from Gaza were nowhere to be seen on 
Israeli TV during the conflict. In wake of the 7 October attacks, Israeli journalists 
were absorbed in their own domestic drama. An estimated 1,200 Israelis were killed 

 
1 Middle East Monitor (MEMO), 2017. Gaza father on phone with Israeli TV as tank shells kill his 3 
daughters. [video online] Available at: https://www.youtube.com/watch?v=LodLfrMckus [Accessed 15 
Jan. 2025]. 

https://www.youtube.com/watch?v=LodLfrMckus


4 
 

on 7 October 2023, with around 250 taken into Gaza as hostages. Since then, more 
than 46,000 Palestinians – one in 50 people in Gaza – have been killed and 22,500 
received life-altering injuries in a brutal offensive, according to the United Nations. 
The conflict also spilled over into the West Bank and surrounding states. 
 
The lack of Palestinian voices, like Dr Abuelaish’s back in 2009, has a second, more 
practical explanation. In my 2024 book, Il sentiero dei dieci, una storia fra Israele e 
Gaza, (“The path of the ten, a story between Israel and Gaza”), I document decades 
of growing separation between the two populations involved in this conflict.2 
Growing structural and political blockades have meant many connections have 
simply been lost. 
 
After 17 years of near-total blackout since the Hamas takeover of Gaza in 2007, few 
Israelis still retained contacts inside the strip on the eve of the war. Even some 
journalists, who are more likely to develop such relations for work, admit to having 
grown apart from their sources. Whatever the relative weight of these factors, 
ultimately the outcome is that today many Israelis lack a full picture of what’s going 
on in the war. Social media can help to an extent, but is easily dismissed in an age of 
online misinformation and algorithmic bias.  
 
Some observers might say these circumstances are not surprising: a nationalist 
spirit impacting coverage during wartime is inevitable – “rally around the flag” is 
not uniquely Israeli. But the disconnect of today’s coverage with the rest of the 
world’s has grown wider and many voices – and facts – have been left behind.  
 
This project examines an extreme example of nationalist coverage over the past 
year: Channel 14’s current affairs show, Hapatriotim (“The Patriots”). By identifying 
recurring themes across eight episodes and incorporating insights from journalists 
and media researchers, this analysis examines the show’s ideological narrative and 
its implications for Israeli media and public discourse. 
 
Asked for their response to the findings that follow, Channel 14 did not respond.  
 
 

 
2 Lerner, D. (2024) Il sentiero dei dieci: Una storia fra Israele e Gaza. Milano: Piemme. 

https://www.amazon.it/sentiero-dieci-storia-Israele-Gaza/dp/8856698013#detailBullets_feature_div
https://www.amazon.it/sentiero-dieci-storia-Israele-Gaza/dp/8856698013#detailBullets_feature_div


5 
 

The rise of Channel 14 
Created in 2014 as a niche Jewish heritage outlet, Now 14 (colloquially known as 
Channel 14), is a fast-rising, government-aligned commercial TV channel.3  
 
Originally called “Channel 20”, the station was rebranded in 2021 and began gaining 
traction. By early 2023, is had established itself as an influential player with soaring 
ratings for its prime-time programming.  
 
Its controlling shareholder is Yitzchak Mirilashvili, a Russian Israeli tycoon and co-
founder of VK, the Russian equivalent of Facebook. His father, Mikhael Mirilashvili, 
is also a billionaire, with diverse business interests ranging from real estate to 
renewable energy.  
 
While maintaining a traditional religious element, with time Channel 14 shifted 
strategically toward news and politics  – aligning itself with the far right and 
Benjamin Netanyahu, Israel’s current and longest serving prime minister.  
 
Netanyahu has long vied for media supportive of his policies, frequently accusing 
mainstream outlets of bias against him. After losing elections in 1999, he famously 
lamented: “I need my own media”. And his ongoing corruption trials include 
allegations of direct interference with the media for more favourable coverage.  
 
To counter this alleged bias and support Netanyahu’s political comeback, in 2007, 
the late American tycoon Sheldon Adelson launched the free newspaper Israel 
Hayom, often nicknamed Bibiton, meaning “Bibi’s newspaper”.  
 
Israel Hayom became the most-read newspaper in Israel but, “Netanyahu really 
wanted a [supportive TV] channel,” said Dr Ayala Panievsky, a Presidential Fellow at 
City University of London and a specialist in Israeli media research. “Adelson 
deemed it too expensive at the time; Netanyahu has been waiting for this moment 
for years.”  
 
 

  
 

3 Now 14, 2025. Homepage. [online] Available at: https://www.now14.co.il/ [Accessed 15 Jan. 2025]. 

https://www.now14.co.il/


6 
 

‘The Patriots’: propaganda in prime time 
Channel 14’s flagship daily current affairs show is Hapatriotim (“The Patriots”). 
Airing Saturday to Thursday at 9pm Israel time for 60 to 90 minutes, the programme 
features a rotating host and a panel of six commentators, predominantly far-right 
pundits or former liberals turned nationalists, who discuss current events.  

 
As Ruth Margalit observed in a recent essay for The New Yorker, “They seem to 
spend more time picking apart social-media posts by liberal activists than they do 
discussing policy.”4 The panel discussions combine news coverage with satirical 
segments and are widely discussed and often contested in public, academic, and 
professional circles.  

  
Filmed in front of a studio audience, the show’s set is dominated by a futuristic blue 
arc-shaped desk: the host seated at its centre with panellists to either side. 
Surrounding the desk, a semi-circle of red vertical columns evokes a modern 
Parthenon. The studio is bathed in dramatic red and blue lighting, while background 
screens project prominent patriotic visuals, including large Israeli flags and 
nationalist slogans such as, “With God’s help, together we will win”. 
 
Understanding the prevailing discourse on this show provides a glimpse into the 
worldview of an increasingly influential outlet, and provides some context to the 
broader disconnect between the perception of the war inside and outside Israel. It is 
also mirrors the ideology of Israel’s current political elite, although it should be 
noted – from this perspective – that a gap exists between Channel 14 and other, 
more moderate Israeli TV channels.  
 
To document narrative themes, I reviewed a sample of eight episodes that aired 
between May and August 2024, covering about 12 hours of footage.5  
 
Dehumanisation of the enemy 
Key to all of the themes that emerged in this review was the lack of coverage of 
civilian suffering inside Gaza. In all episodes reviewed for this project, journalists on 
The Patriots reported no stories from inside Gaza, showed no images of those killed 

 
4 Margalit, R., 2025. Netanyahu’s media poison machine. The New Yorker, [online] 20 Jan. Available at: 
https://www.newyorker.com/magazine/2025/01/20/netanyahus-media-poison-machine [Accessed 15 
Jan. 2025]. 
5 The broadcast dates of shows reviewed are 16 and 21 May, 1 and 6 June, 17 and 25 July, and 17 and 
20 August. All are available online at https://www.youtube.com/@now14 

https://www.newyorker.com/magazine/2025/01/20/netanyahus-media-poison-machine


7 
 

or injured by Israel Defense Forces (IDF) attacks, showing no empathy or 
acknowledgement of civilian loss of life in the strip.  
 
For several months during the war, Channel 14’s website displayed a counter 
showing the total number of Palestinians killed in Gaza – including children – under 
the banner “Terrorists we eliminated”.  
 
Indeed, acknowledging civilian casualties in Gaza seems to be a taboo topic on the 
show, and public statements that do so are framed as a form of treason. The New 
Yorker report notes how Itamar Fleischmann, one of the anchors, said of Gazans, “I 
think the more humane solution is to starve them”, while Inon Magal, the face of 
the show, commented in June, “Wipe those people out. As far as I’m concerned, let 
500 civilians remain there.” 
 
Palestinians were portrayed as worse than Nazis on a 25 July episode when one 
member of the panel argued, “[Germans] came with a culture based on which it  
was possible to redevelop, [with Palestinians] this is not the case.”6 On the 17 July 
2024 episode, humanitarian aid amid an unprecedented crisis in Gaza was dismissed 
as delivering “Nutella, mangoes or bananas, while we [Israelis] are fighting for our 
existence”. 7  
 

Reframing international outcry: Nazis and antisemites  
Biden and the American Democrats, despite fully backing Israel throughout the war, 
are portrayed as hostile on 1 June 2024 and in several other episodes.8 In a similar 
vein, international bodies criticizing the IDF’s conduct in the war are labelled 
“antisemitic”,  such as in the 21 May 2024 show.9  
 
The same episode tackles the news of ICC Chief Prosecutor Karim Khan’s 
recommendation to issue arrest warrants for Netanyahu and then Defense Minister 
Gallant, citing insufficient evidence that Israeli courts were investigating the alleged 
violations. Rather than prompting a discussion on IDF conduct in Gaza or ways to 

 
6 Channel 14, 2024. The Patriots – 25 July 2024. [video online] Available at: 
https://www.youtube.com/watch?v=RMABKhSioUo [Accessed 16 Jan. 2025]. 
7 Channel 14, 2024. The Patriots – 17 July 2024. [video online] Available at: 
https://www.youtube.com/watch?v=9jN-_xyBgL4 [Accessed 16 Jan. 2025]. 
8 Channel 14, 2024. The Patriots – 1 June 2024. [video online] Available at: 
https://www.youtube.com/watch?v=8psKe0zPFLk [Accessed 16 Jan. 2025]. 
9 Channel 14, 2024. The Patriots – 21 May 2024. [video online] Available at: 
https://www.youtube.com/watch?v=LP_-_I-NyL4&t=26s [Accessed 16 Jan. 2025]. 

https://www.youtube.com/watch?v=RMABKhSioUo
https://www.youtube.com/watch?v=8psKe0zPFLk
https://www.youtube.com/watch?v=LP_-_I-NyL4&t=26s


8 
 

minimise civilian harm, Yotam Zimri, a prominent personality on The Patriots, 
compared the ICC to “a Nazi court” and called the chief prosecutor “an antisemite”.  
 
“If you think that this court will ever come out against Biden or Britain, you live in a 
fantasy world,” he told other panellists, accusing the court of double standards. “It’s 
antisemitism and [as such] it will happen only to Jews.” Zimri also claimed Biden 
was the main person responsible for the ICC initiative, since he “created an 
atmosphere” where such a step could be considered. “With Trump, it would have 
never happened,” he said.  
 
In the June 1 episode, Biden is described as “not a friend of Israel” and criticised for 
releasing a statement on Shabbat, which is portrayed as showing a lack of respect 
toward Jews.  
 
One of the reasons Biden and the Democrats were often bashed on The Patriots is 
their perceived restraining influence on Israel’s use of military force. For example, 
Biden was criticised for pressuring Israel not to wage a military campaign on Rafah 
without addressing humanitarian concerns. (Israel eventually moved on with the 
operation anyway.)  
 
The Biden administration’s support of a hostage ceasefire deal between Israel and 
Hamas was another target for anti-American rhetoric on the show, since the far 
right in Israel has long opposed such agreements.  
 
After an initial hostage ceasefire deal in November 2023, where over 100 Israelis 
were released, the two sides only reached a new, long-delayed deal in mid-January 
2025. The far right fears a ceasefire will offer Hamas an opportunity to regroup, that 
negotiating with them gives them legitimacy, and that a deal may be seen as 
capitulation, among other arguments.  
 
On The Patriots, negative framing of deals is expressed both implicitly and explicitly. 
Over several rounds of negotiations, Netanyahu claimed Israel could not afford to 
leave the so-called Philadelphi corridor, a narrow strip of land on the border 
between Gaza and Egypt, in case hostages were deported to Iran via Egypt. This 
argument, widely believed to be flawed by Israel’s own security establishment, was 
framed credibly on The Patriots’ 25 July 2024 episode.  
 

https://www.youtube.com/watch?v=9jN-_xyBgL4
https://www.youtube.com/watch?v=RMABKhSioUo


9 
 

In the same episode, Biden was criticised over his long-standing request that Israel 
come up with a post-war strategy for the strip. Alluding to Biden’s old age, Zimri 
argued that, “Showing Biden the plan for the day after is like buying him green 
bananas [that he will not be able to eat].”  
 
The Patriots’ tune on Trump had changed by January 2025, when the new U.S. 
president pressured Netanyahu to accept the ceasefire deal. “All his people have 
been lying,” said Yotam Zimri. “It’s a big disappointment.”10 
 

Hosts, humour and hubris  
Although the host of The Patriots rotates between episodes, Yinon Magal has 
become the face of the show. Prior to joining The Patriots, he was an established 
journalist and had a short stint in politics: he was elected to the Knesset as part 
of Naftali Bennett’s Jewish Home party in 2015. Magal’s term, however, was cut 
short in the wake of sexual harassment allegations against him. After returning to 
journalism, he joined Channel 20 (as Channel 14 was known at the time) in 2018.  
 
The other two presenters featured on the episodes under review were Yotam Zimri, 
who feeds his large social media followers a mix of news commentary and jokes, and 
Itamar Fleishman, a Communications graduate from Ariel University in the West 
Bank, and a former political spokesperson.  
 
Reaction shots reveal a studio audience wearing T-shirts with nationalist slogans or 
with Israeli flags draped across their shoulders. They burst into seemingly 
spontaneous and rapturous rounds of applause after video clips of Netanyahu or 
strong statements by members of the panel.  
 
The show does not try to conceal its right-wing inclinations; it is rather explicit 
about them. In academic circles, it’s what might be described as “political 
alternative media” – that is, a media that is not obeying traditional notions of 
objectivity and neutrality but is very direct about its political orientation and its 
criticism of competing ideologies and news outlets.11 

 
10 Levinson, C. (2025) ‘Trump’s Mideast envoy forced Netanyahu to accept a Gaza plan he repeatedly 
rejected’, Haaretz, 13 January. Available at: https://www.haaretz.com/israel-news/2025-01-13/ty-
article/.premium/trumps-mideast-envoy-forced-netanyahu-to-accept-a-gaza-plan-he-repeatedly-
rejected/00000194-615c-d4d0-a1f4-fbfdce850000 (Accessed: 15 January 2025). 
11 Strömbäck, J. (2023). Political Alternative Media as a Democratic Challenge. Digital Journalism, 
11(5), 880–887. https://doi.org/10.1080/21670811.2023.2178947 

https://www.haaretz.com/israel-news/2025-01-13/ty-article/.premium/trumps-mideast-envoy-forced-netanyahu-to-accept-a-gaza-plan-he-repeatedly-rejected/00000194-615c-d4d0-a1f4-fbfdce850000
https://en.wikipedia.org/wiki/Naftali_Bennett
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/21670811.2023.2178947


10 
 

 
Reports on the war are most often compiled from IDF operational footage 
accompanied by catchy, glorifying music. In the July 17 episode, for example, the 
footage is accompanied by the militaristic hip-hop song Harbu Darbu. The song 
refers to “a bunch of fucking rats coming out of the tunnels” and calls Palestinians 
“children of Amalek”.12 Critics have denounced the song as a call for genocide.13  
 
The show is fast-paced and uses humour and satire in an entertaining and engaging 
way. This is in stark contrast to the start of each episode, when there is devout 
silence as the names of the day’s fallen soldiers are read out.  
 

Guests with extremist views   
Toward the end of each episode, a guest from civil society is invited for an interview 
with the main presenter. The choice of guests often sends a strong message, too.  
 
On 16 May 2024, Itzik Buntzel was the guest: the father of late Staff Sergeant Amit 
Buntzel who was killed during military action in Gaza.14 Buntzel is an outspoken 
activist and a fierce critic of mainstream Israeli media as part of the Heroism Forum, 
a collection of bereaved families of deceased soldiers who call for a continuation of 
the operation in Gaza until “complete victory”. 
 
Buntzel spoke against the possibility of returning Gaza to Palestinian control. 
“Could it be that our children were killed in vain, and we paid the price for the 
Palestinian Authority, or other murderers, to rule Gaza?”, he asked. Buntzel also 
called on Netanyahu to fire then Defense Minister Yoav Gallant, whom he called a 
“coward”. Gallant, a relatively independent voice within the government, was seen 
as too moderate in far-right circles, and was fired in November 2024.  
 
The guest on 6 June 2024 was Hezi Nehama, an IDF reserve officer campaigning for 
the army to take a harsher approach in its fighting in Gaza.15 Rather than aiming for 
a narrow victory, he said, “We need a result of 5-0, 7-0… it doesn’t matter, but it 

 
12 Children of Amalek is a reference to a tribe whom God instructs Israelites to wipe from earth’s 
memory in religious texts. 
13 Al Jazeera English, 2023. Israeli pro-war song condemned as 'genocidal' tops the chart. [video 
online] Available at: https://www.youtube.com/watch?v=kwfb0Jo0Sxc [Accessed 16 Jan. 2025]. 
14 Channel 14, 2024. The Patriots – Full Broadcast, 16 May 2024. [video online] Available at: 
https://www.youtube.com/watch?v=CtMr-iZS2Ww [Accessed 16 Jan. 2025]. 
15 Channel 14, 2024. The Patriots – Full broadcast, 6 June 2024. [video online] Available at: 
https://www.youtube.com/watch?v=8psKe0zPFLk [Accessed 16 Jan. 2025]. 

https://www.youtube.com/watch?v=9jN-_xyBgL4
https://www.youtube.com/watch?v=CtMr-iZS2Ww&list=PL8E54R76rowCcCOn_HQf36o1RF3_oD3z4&index=466
https://www.youtube.com/watch?v=8psKe0zPFLk


11 
 

must be clear,” he said. IDF officers, he complained, “do not know how to lead the 
war to a decisive victory”. 
 
On 17 July 2024 The Patriots platformed Shlomo Yehezkel Hai Sarid, a founding 
member of the radical Israeli movement Tzav 9. In June, the U.S. Department of 
State announced sanctions against the group describing it as “a violent extremist 
Israeli group that has been blocking, harassing, and damaging convoys carrying 
lifesaving humanitarian assistance to Palestinian civilians in Gaza […] by blockading 
roads, sometimes violently, along their route from Jordan to Gaza, including in the 
West Bank”.   
 
The guest, a target of these sanctions, arrived wearing a T-shirt featuring the name 
and logo of his movement and received a hero’s welcome from the panel and the 
public. “If the Americans say about you that you endanger the Middle East for the 
fact that you are fighting against the importation of boxes of Nutella, mangoes or 
bananas, while we are fighting for our existence, I just want to take my hat off [to 
honour you]”, one of the leading commentators said.  
 
By letting aid into Gaza, Sarid claimed Israel was losing negotiating power for a 
hostage release deal. He also said the IDF should control the aid all the way to its 
final beneficiaries, rather than handing it over to Palestinians inside the strip. Sarid 
had been suspended from reserve duty in the wake of his extremist activism but was 
about to be reinstated in the army and return to fight in Gaza. “Did someone from 
the government, from the state, from the justice ministry, from the foreign ministry, 
speak to you?,” host Itamar Fleischman asked him, referring to the American 
sanctions. “Did anyone try to understand the situation – support, help?” 
 
On 20 August 2024, The Patriots hosted Elhanan Gruner from Yitzhar, an Israeli 
settlement widely considered to be the most violent in the West Bank. Gruner, who 
has been arrested for his radical anti-Palestinian activism in the past, was presented 
as a journalist for Kol HaYehudi, a local settler run online magazine. “In the West 
Bank we feel like it’s the 6 of October,” he said, alluding to the eve of the 7 October 
terror attacks. He called on the army to act against Palestinians preventatively, 
rather than waiting “for the person to carry out an attack”.16  
 

 
16 Channel 14, 2024. The Patriots – Full Broadcast, 16 May 2024. [video online] Available at: 
https://www.youtube.com/watch?v=lGclT4cODsA [Accessed 16 Jan. 2025]. 

https://www.youtube.com/watch?v=9jN-_xyBgL4
https://www.youtube.com/watch?v=lGclT4cODsA


12 
 

The political economy of Channel 14’s rise 
In September 2024, three Israeli organisations – the Democratic Bloc, Zulat for 
Equality and Human Rights, and Hatzlacha: Movement for the Promotion of a Fair 
Society – compiled a report about Channel 14, accusing it of racism and incitement 
to war crimes.17  
 
The groups documented 50 statements made during coverage since the start of the 
war that called for genocide or supported genocide against the Palestinians. They 
also listed 150 statements they viewed as calling for the commission of crimes 
against humanity and war crimes or endorsing the commission of such crimes. In a 
response issued to the Guardian via its US-based lawyers, Channel 14 dismissed the 
report as “baseless and highly defamatory” and noted a complaint had been 
dismissed by the high Court in August 2024.18   
 
On its website, the Zulat organisation delves into the political economy behind 
Channel 14’s rise. It details how a 2018 legal amendment allowed Channel 14 to be 
branded as a “microchannel”, and paved the way to boosted state support because, 
“significant benefits [are] given to the so-called microchannels”.19 
 
Zulat further notes that, “Channel 14’s flagship programme currently enjoys ratings 
that exceed those of Kan 11 and occasionally those of Channel 13 as well,” making 
the denomination as “microchannel” questionable. The complaint argued the good 
ratings make “clear that the far-reaching concessions to Channel 14 are intended to 
conserve it as the government’s propaganda channel […].”  
 
These and other regulatory benefits are impactful, yet they can be difficult to keep 
track of as they come as part of complicated legislative bills. As such they can fall off 
the radar of observers and commentators.  

 
17 Cohen, I.D., 2024. Israel's Channel 14 has repeatedly called for genocide against Palestinians in 
Gaza. Haaretz, 24 September. [online] Available at: https://www.haaretz.com/israel-news/2024-09-
24/ty-article-magazine/.premium/israels-channel-14-has-repeatedly-called-for-genocide-against-
palestinians-in-gaza/00000192-1f2e-d515-a1fa-5f3e99550000 [Accessed 16 Jan. 2025]. 
18 Borger, J., 2024. Ultranationalist TV Channel 14 becomes most-watched news source in Israel. The 
Guardian, [online] 3 November. Available at: 
https://www.theguardian.com/world/2024/nov/03/ultranationalist-tv-channel-14-most-watched-
news-source-israel [Accessed 23 January 2025]. 
19 Zulat, 2024. Government uses regulatory benefits to establish Channel 14 as propaganda arm. Zulat 
for Equality and Human Rights. [online] Available at: https://en.zulat.org.il/government-uses-
regulatory-benefits-to-establish-channel-14-as-propaganda-arm/ [Accessed 16 Jan. 2025]. 

https://www.theguardian.com/world/2024/nov/03/ultranationalist-tv-channel-14-most-watched-news-source-israel
https://en.zulat.org.il/government-uses-regulatory-benefits-to-establish-channel-14-as-propaganda-arm


13 
 

 
On 16 January 2025, an appeal was lodged with the Attorney General’s office by 
Israel’s Journalists’ Association.20 It asks why, under Netanyahu’s administration, 
the volume of government advertising on Channel 14 has jumped by 280%, while 
other channels have suffered cuts. The complaint said the budgetary changes were 
not in line with ratings. 
 
Netanyahu has shown support for Channel 14 in other ways. His first interview with 
Israeli media since the 7 October attack was given to The Patriot on 23 June 2024, 
and, despite granting interviews only rarely, he bestowed the honour on Channel 14 
again later on in the war. When he allows time for questions after press conferences, 
Channel 14 journalists are often given priority.  
 
Netanyahu also supports Channel 14 by sharing its content on his social media 
channels. By comparison, other mainstream outlets are the target of his vitriolic 
rhetoric. Panellists on The Patriots embrace Netanyahu’s anti-media rhetoric, often 
referring critically to “the media” as if they were not part of the industry. This is 
somewhat reminiscent of Netanyahu’s tendency to bash Israel’s “elites” despite 
having been in power for many years.  
 
Positioning itself as an underdog in opposition to mainstream outlets is another 
reason why Channel 14 may be considered “an alternative political media”.  One 
way of doing so is using the slogan "We have no other television," which echoes the 
Israeli slogan "We have no other land”. 
 
 
 

  

 
20 The Seventh Eye, 2024. Netanyahu government significantly increases public advertising budgets 
for Channel 14. [online] Available at: https://www.the7eye.org.il/540663 [Accessed 16 Jan. 2025]. 

https://www.the7eye.org.il/540663
https://www.youtube.com/watch?v=9jN-_xyBgL4
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/21670811.2023.2178947
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/21670811.2023.2178947


14 
 

The slow creep of extremism to mainstream 
Channel 14’s sustained growth in ratings earned it the Guardian headline, “The 
ultranationalist TV channel fast becoming Israel’s most-watched news source”. 
However, focusing solely on this development risks overlooking the broader tectonic 
shift in Israel’s media landscape.  
 
While Channel 14 remains in a world of its own compared to other Israeli channels, 
the so-called “rally around the flag” effect has impacted coverage in more 
traditional outlets, too. For her upcoming book The New Censorship, Israeli academic 
Dr Panievsky conducted research on Channel 12, Israel’s largest TV station.21 She 
found that it paid little attention to victims of IDF operations in Gaza.  
 
Dr Panievsky reviewed more than 700 news items from 50 editions of prime-time 
Channel 12 news bulletins aired during the first six months of the war and found 
that only four included mentions of civilians killed in Gaza. Of these, only two 
included images. 
 
“The situation is worrying both on the level of information, and of moral cues,” Dr 
Panievsky said in an interview for this project. “Large Israeli audiences are not 
exposed to many of the horrors that we see because they consume Hebrew-speaking 
news on the Israeli TV. But it’s also about the signals that the Israeli journalists 
convey: even if you do run into horrific visuals of civilian casualties in Gaza, you 
won’t believe it – because the people you trust told you that’s not true,” she said. 
Under these circumstances, criticism of Israel abroad is more easily perceived as 
unfair singling-out by hostile actors.  
 
Data from Israeli media watchdog Seventh Eye also provides insight on how Israeli 
media have changed during the war. In a joint venture with media research company 
Yifat and the Berl Katznelson Foundation, Seventh Eye keeps track of how Israel’s 
Arab minority is represented in Israeli media in Madad Hayitzug (“Representation 
Index”). 22 Statistics for the first half of 2024 showed that, of 72,000 speakers who 
appeared in the mainstream media, only 1.5% were Arab. It is a disproportionate 

 
21 Panievsky, A. (2025) The New Censorship. London: Footnote Press. 
22 The Seventh Eye, "Representation Index," available at: 
https://www.the7eye.org.il/topic/%D7%9E%D7%93%D7%93-
%D7%94%D7%99%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%92 [accessed 16 January 2025]. 

https://www.theguardian.com/world/2024/nov/03/ultranationalist-tv-channel-14-most-watched-news-source-israel
https://footnotepress.com/books/the-new-censorship/
https://www.the7eye.org.il/topic/%D7%9E%D7%93%D7%93-%D7%94%D7%99%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%92


15 
 

fraction considering the Arab-Israeli minority accounts for about 22% of the 
country’s population.  
 
Channel 12’s Arab-Israeli representation scored even lower: 0.8%, the lowest figure 
of any mainstream broadcast channel since measurements began eight years ago.  
 
This is a stark contrast to 15 years ago, when Palestinian doctor Izzeldin Abuelaish’s 
shocking interview took place on prime-time Israeli TV. Go back another 15 years to 
the Israeli news ecosystem of the 1990s, during the so-called Oslo Process, and the 
disparity is starker still. Back then, Palestinian officials were featured regularly on 
Israeli television. Representatives such as the Palestine Liberation Organization’s 
top politician Saeb Erekat or former Secretary General of the Fatah Central 
Committee, Jibril Rajoub, appeared frequently, speaking to Israelis in fluent Hebrew.  
 

  



16 
 

Self-censorship and press freedom in Israel 
 
An interesting aspect in the ongoing transformation of Israel’s media discourse is 
that it is not happening under the duress of state censorship or outright interference 
by the authorities. Historically, freedom of expression in Israel has been robust, with 
journalists critical of the government mostly able to do their work.   
 
Censorship in Israel exists but is limited to military affairs. Defence-related reports 
must be submitted to a military censor, who can block publication of details deemed 
damaging to state security. Outlets do have the ability to appeal and argue for the 
release of such information, and sometimes succeed. 
 
Subtler processes, like self-censorship, can also shape news content, however. 
Journalists may withhold information they deem uncomfortable for the state or the 
army – such as the high number of civilian casualties caused by IDF strikes in Gaza, 
or unethical conduct by troops in the strip.  
 
Self-censorship is partly a response to audience pressure. With the trauma of the  
7 October attacks, and the ensuing hostage crisis, much of the Israeli public is 
unwilling to absorb coverage about the tragedies affecting the Palestinians. Societal 
pressure thus quietly shapes the journalists’ choice of news.  
 
In the wake of the 7 October attacks, a fraction of Gaza’s population participated in 
the looting of Israeli border communities, and videos showed some Palestinians 
celebrating the attack on Israel. This fed into a perception that the civilian 
population was complicit, further eroding empathy toward Palestinian civilians in 
the ensuing war. 
 
Upsetting the audience and losing ratings has the knock-on effect of lost advertising 
revenues. In this sense, following popular sentiment is a response to the commercial 
need to remain afloat amid a general slump in economic activities – even if comes at 
the cost of sacrificing journalistic ethics.  
 
Many Israelis are aware of the destruction and loss of life in Gaza and some among 
the deeply traumatised public may even express satisfaction with it – reflecting a 
need for more time and cognitive resources to develop empathy for the suffering in 
the enemy camp. 



17 
 

However, large chunks of the public who don’t seek out information actively end up 
not having a full picture of what’s happing around them, missing some of the most 
gruesome incidents involving Palestinian civilians in the strip. Social media are easy 
to dismiss as misinformation and tend to create bubbles, feeding us what confirms 
our biases.  
 
These dynamics increase the disconnect between the ways in which the war is 
reported on in Israel and abroad. As one prominent Israeli journalist told me: 
“We’re seeing completely different things. We’re reading completely different 
things. The images that we are bombarded with are completely different. Everything 
about our understanding of what’s happening – both intellectually and emotionally 
– is completely different.” 
 

Risk of censorship 
While policy threats to freedom of information have yet to be formalised in Israel, 
there are worrying signs that this could change. Communications Minister Shlomo 
Karhi has proposed a bill to privatise the national public broadcaster, Kan, leaving 
the market to commercial channels. A law proposed in the Knesset would ban 
criticism of Israeli soldiers and could be leveraged to curtail free speech. And left-
leaning newspaper Haaretz, as described in the next section, has been targeted 
through the withdrawal of state advertising.  
 
Netanyahu’s cabinet has also targeted foreign media. It banned Al Jazeera’s 
operations in the country, accusing the channel of being an arm of Hamas.23 In May, 
Israeli authorities confiscated equipment from U.S. news agency the Associated 
Press, claiming its footage of the Gaza strip constituted a security hazard. The 
equipment was eventually returned following an outcry.24  
 
Arab-Israeli journalists have lost work after voicing opinions amid the war, leading 
to a climate of intimidation that may silence dissenting minority voices.25 One 

 
23 Jeffery, J. and Gambrell, J., 2024. Israel accuses six Al Jazeera journalists in Gaza of being 
Palestinian militants. AP News, 24 October, updated 1:14 AM GMT. Available at: 
https://apnews.com/article/al-jazeera-journalists-hamas-islamic-jihad-israel-
983215f9904bffa7f3d5518235e19e86 [Accessed 16 Jan. 2025]. 
24 Federman, J. and Kirka, D. (2024) 'Israel says it will return video equipment seized from AP', 
Associated Press, 21 May. Available at: https://apnews.com/article/live-transmission-israel-
associated-press-57e8f662907334ba3599156276381190 (Accessed: 16 January 2025). 
25 Haaretz, 2024. Israeli channel fires anchor after insensitive comments about rescued hostage's 
appearance. Haaretz, 9 June. Available at: https://www.haaretz.com/israel-news/2024-06-09/ty-
article/israeli-channel-fires-anchor-after-insensitive-comments-about-rescued-hostages-
appearance/0000018f-fc17-d93d-abbf-fe377a200000 [Accessed 16 Jan. 2025]. 

https://apnews.com/article/al-jazeera-journalists-hamas-islamic-jihad-israel-983215f9904bffa7f3d5518235e19e86
https://apnews.com/article/live-transmission-israel-associated-press-57e8f662907334ba3599156276381190
https://apnews.com/article/live-transmission-israel-associated-press-57e8f662907334ba3599156276381190
https://www.haaretz.com/israel-news/2024-06-09/ty-article/israeli-channel-fires-anchor-after-insensitive-comments-about-rescued-hostages-appearance/0000018f-fc17-d93d-abbf-fe377a200000


18 
 

exception is the outlet +972 Magazine, known as Sicha Mekomit in Hebrew, which 
provides a wide variety of voices and opinions from writers with different 
backgrounds. A journalist in Haifa told me the outlet tries to provide an alternative 
to “the vast majority of Israeli journalists, who are somehow part of the war effort”. 
She added that, in general, Israeli journalism, “is vibrant, trying to be diverse, and 
doing relatively a very good job on corruption matters, both political and non-
political corruption, speaking truth to power. But when it comes to the Palestinian 
issue, they adopt the state’s agenda, whether it’s in peace or in war.” 
 
Israel’s hope to brand itself as a champion of freedom of expression is also hardly 
compatible with its treatment of journalists inside Gaza. The Committee to Protect 
Journalists says at least 166 journalists and media workers have been killed since the 
beginning of the war – the overwhelming majority Palestinians from the strip. 26  
 

  

 
26 Committee to Protect Journalists, 2024. Full coverage: Israel-Gaza war. CPJ. Available at: 
https://cpj.org/full-coverage-israel-gaza-war/ [Accessed 16 Jan. 2025]. 

https://www.972mag.com/our-story/
https://cpj.org/
https://cpj.org/


19 
 

The case of Haaretz 
On 27 October 2024, the Israeli newspaper Haaretz – whose English edition editor, 
Esther Solomon, hails from Britain – hosted a conference in London for local 
readers. The event featured prominent guests, including former Israeli Prime 
Minister Ehud Olmert and former Palestinian Authority Foreign Minister Nasser al-
Qudwa, alongside relatives of hostages still held in Gaza at the time, and victims of 
the 7 October attack. 
 
Attendees making their way into the conference hall had to navigate through a vocal 
protest outside. Pro-Palestinian demonstrators had gathered, chanting anti-Israel 
slogans, some calling for further attacks on Israeli targets by Lebanese, Yemeni, and 
Palestinian armed groups. 
 
The protesters may not have realised – or perhaps they deemed it irrelevant – that 
Haaretz is one of the few Israeli newspapers to have consistently condemned civilian 
massacres in Gaza, and are among the only media to frequently criticise, and even 
expose, alleged war crimes by the IDF. 
 
Founded three decades before the establishment of Israel, Haaretz is the country’s 
oldest newspaper. While its non-conformist coverage has limited its circulation, it 
still wields notable influence. A testament to its legacy is that during the paper’s 
centenary celebration in 2019, when I worked in its Tel Aviv newsroom, it 
showcased archival photos of every Israeli prime minister holding a copy of the 
newspaper. I recall helping Ofer Aderet, the journalist collecting them, to locate the 
hardest image to find: one of Netanyahu. 
 
Inside the London conference, as the protests continued outside, Haaretz owner 
Amos Schocken delivered a speech that would soon ignite controversy back in Israel. 
His remarks were sharply critical of the Netanyahu government: “The Netanyahu 
government wants to continue and intensify illegal settlement in territories meant 
for a Palestinian state. It doesn’t care about imposing a cruel apartheid regime on 
the Palestinian population. It dismisses the human cost – on both sides – of 
defending the settlements while fighting Palestinian freedom fighters, whom Israel 
calls terrorists.” He further argued, “The only recourse with such a disastrous 
government is to ask other countries to bring pressure to bear, as they did to end 
apartheid in South Africa.” 
 



20 
 

Schocken’s strong language was likely of little surprise to this audience, composed 
largely of left-leaning members of London’s Jewish community. After all, the paper 
is well known for its positions, and for publishing outspokenly pro-Palestinian 
journalists like Amira Hass and Gideon Levy.  
 
The speech only became a flashpoint days later, when the footage was aired by 
Channel 14 – a vehement opposer of Haaretz’s politics. The broadcast triggered a 
fierce public backlash. Several of the paper’s journalists, who typically hold more 
moderate views than the ones expressed by Schocken, distanced themselves from 
his remarks in an op-ed.27 
 
The controversy escalated further when Communication Minister Shlomo Karhi 
decided to take action against Haaretz. Netanyahu’s cabinet voted to end all 
government advertisements and tender notices in Haaretz, both in print and online 
– a significant financial blow. In an editorial, Haaretz noted that the official 
justification for the boycott was Schocken’s speech in London, but Karhi had been 
advocating for such measures for over a year. 
 
 

  

 
27 Haaretz Editorial, 2024. Terrorists are not freedom fighters. Haaretz, [online] 4 November. Available 
at: https://www.haaretz.com/opinion/editorial/2024-11-04/ty-article/.premium/terrorists-are-not-
freedom-fighters/00000192-f3d9-d9d0-a996-f3fd6b7a0000 [Accessed 23 January 2025]. 

https://www.haaretz.com/opinion/editorial/2024-11-04/ty-article/.premium/terrorists-are-not-freedom-fighters/00000192-f3d9-d9d0-a996-f3fd6b7a0000


21 
 

Conclusion 
Throughout the war, Israel’s news industry has prioritised catering to the public’s 
needs and respecting its sensitivities. Too often, however, this has come at the 
expense of providing the public with a comprehensive view of the conflict’s tragic 
consequences beyond Israel. With rare exceptions, many outlets have shunned 
coverage of suffering and civilian casualties in Gaza.  
 
The stark shift in media discourse is most evident on Channel 14, a right-wing 
outlet that has gained prominence under the current government. An analysis of its 
broadcasts, which are increasingly competing in the ratings with mainstream 
outlets, provides valuable insight into the direction Israel’s media landscape is 
taking, and into the thinking of Israel’s far-right.  
 
Specifically, this project looked at The Patriots, the channel’s flagship programme, 
which, if current trends continue, may become the most influential in Israel.  
 
Individuals who, only a few years ago, were considered outside the bounds of 
acceptable public discourse in Israel get a voice on The Patriots. The issue of aid to 
Gaza is mocked on the programme, despite the dire humanitarian situation in the 
strip, with rescue packages dismissed in one episode as comfort goodie bags of 
“Nutella, mangoes, and bananas”. International actors are frequently dismissed as 
Nazis and antisemites – an easy way to deflect their criticisms of Israel. Palestinians 
are dubbed “terrorists” – wholesale – their personal stories in wartime ignored.  
 
While Channel 14 may be an extreme example, information blackouts and shifting 
discourse also affect mainstream channels. The risk is that many Israelis end up 
lacking the context to develop informed opinions.  
 
Even during conflict, outlets should strive to incorporate the other side’s narratives 
and vicissitudes into their coverage. Israeli media have achieved this in the past, and 
as society slowly heals from the wounds of the war, a more open and inclusive 
coverage may make a come-back. But as things stand, too many voices – and facts – 
are being left unheard.  
 


	Contents
	Introduction
	The rise of Channel 14
	‘The Patriots’: propaganda in prime time
	Dehumanisation of the enemy
	Reframing international outcry: Nazis and antisemites
	Hosts, humour and hubris
	Guests with extremist views

	The political economy of Channel 14’s rise
	The slow creep of extremism to mainstream
	Risk of censorship

	The case of Haaretz
	Conclusion

