
Reuters Institute Fellowship Paper 

University of Oxford

IS THERE A CHANCE FOR NON-PARTISAN MEDIA IN POLAND?

Krzysztof Dzięciołowski

Michaelmas and Hilary Terms 2016–2017

Sponsor: Thomson Reuters Foundation 

!1



Table of Contents

Acknowledgements 3 ..............................................................................................................................

Contributors 5 .........................................................................................................................................

Introduction 6 ..........................................................................................................................................

1. Defining non-partisan media 12 ..........................................................................................................

2. The historical context 14 .....................................................................................................................

2. 1. Short history of Polish journalism prior to 1989 14 ....................................................................

2.2 1989: The creation of free media in Poland — the case of Gazeta Wyborcza 19 .........................

3. Politicians take over — the case of public TV. 25 ..............................................................................

4. Smolensk air crash — the push for partisanship 31 ............................................................................

5. Journalists in Poland — proxies of political elites? 36 .......................................................................

6. Conclusions — look ahead 43 ............................................................................................................

Bibliography 47 .......................................................................................................................................

Appendix: Questionnaire for the semi-structured interview 52..............................................................

!2



Acknowledgements

I would like to thank all the contributors for their time and thoughts on the state of Polish 

journalism.

I would also like to thank the Reuters Institute for the Study of Journalism and the Thom-

son Reuters Foundation for funding my research on Polish journalism at very challenging 

times for the profession worldwide.

My thanks also go to James Painter, David Levy, Caroline Lees and Reuters Institute staff 

from whom I have learned so much. I am in debt to my fellowship colleagues from around 

the world.  

I am grateful to my supervisor John Lloyd for his guidance and thoughtfulness.

I would also like to express my gratitude to Emma Jane Kirby who made me apply for the 

fellowship at the Oxford University and Laurence Lee for his invaluable endorsement. 

A special thanks to Prof. Jan Zielonka and Dr Eva Połońska-Kimunguyi for their support 

and encouragement. 

Big, big thank you to Prof. Zofia Stemplowska for her insightful critique, sharp eye for my 

errors and a lesson on refined thinking. 

And thank you Andrzej  Łodyński  for your time,  conversations and contacts that have 

made some of the interviews possible. I owe Paweł Marczewski, Marek Turlejski and Hu-

bert Czyżewski a good bottle of wine for the benefit of their comments and wisdom. 

And Sue Ellicott, this paper would have never read well had it not been for your copy 

editing. Thank you.

!3



I am in debt to Łukasz Bluszcz, Agata Jujeczka, Urszula Sławiec and Dominika Żurawska-

Padée who have successfully run Vision House during my absence and have let me focus 

on this paper.

Special thanks go to Thomas Roser — without you I would not have become a journalist in 

the first place. 

I dedicate this paper to my wife Justyna Rutkowska and our children; Tomek, Zosia and 

Jakub who have embarked on this adventure in Oxford with me.

!4



Contributors

Jacek Karnowski, editor-in-chief of wSieci, ex-BBC Polish Service, ex-TVP

Adam Michnik, editor-in-chief of Gazeta Wyborcza

Prof. Stanisław Mocek, sociologist with Collegium Civitas

Agnieszka Romaszewska-Guzy, editor-in-chief of Belsat TV, Polish associate at the Eu-

ropean Journalist Association

Krzysztof Skowroński, head of the Polish Journalists’ Association, editor-in-chief of Radio 

Wnet

Adam Szostkiewicz, columnist at Polityka, ex-Tygodnik Powszechny, ex-BBC Polish Ser-

vice

Barotsz Węglarczyk, editor-in-chief of Onet.pl, ex-Gazeta Wyborcza

!5



A free press can, of course, be good or bad, but, most certainly without freedom, the press will never 

be anything but bad….1

Albert Camus

Introduction

Since the collapse of communism in 1989 and the following systemic transformation to lib-

eral democracy, the Polish media have undergone a radical change. In that process the 

press have served more as a political player rather than an objective observer. All govern-

ing parties have attempted to control and influence both private and public media outlets.

Since the 2005 elections, politicians and journalists have become increasingly locked into 

two competing camps on a political battleground largely dominated by two parties: Civic 

Platform (PO) and the Law and Justice Party (PiS). During Civic Platform’s time in power 

between 2007 and 2015, the politicians attempted to dissolve Poland’s media regulatory 

body prematurely — it maintained soft control over the public broadcasters — and in the 

most drastic example, police raided Wprost weekly headquarters after the magazine pub-

lished secretly-recorded, compromising conversations between Civic Platform politicians. 

All of this was part of the power struggle between the press, the opposition and the gov-

ernment in post-1989 Poland. 

Since the 2010 plane crash in which the late president Lech Kaczyński and members of key 

state institutions died in Smolensk (Russia), the Polish media landscape has been subject 

to another vast change and reform, resulting in unprecedented levels of polarisation, divi-

sions and animosity among politicians and press.

The parliamentary victory of the right-wing Law and Justice party in October 2015 has 

brought a new push for a fundamental change in the media landscape. The ruling party 

led by Jarosław Kaczyński, the twin brother of Lech, went ahead through the parliament 

with amendments to the media bill, taking full control over the state broadcasters  and 2

 Camus, A., (1960) Resistance, Rebellion and Death.1

 BBC (2016) ‘Polish media laws: Government takes control of state media’, 7 January 2016; http://www.bbc.co.uk/news/2

world-europe-35257105
!6

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-35257105
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-35257105


promised a shift from public to “national” media.  The scale, depth and ambition to re3 -

shape the media system alongside the broader change in judiciary and the way civil soci-

ety functions have brought widespread international criticism of Poland from liberal press 

and international institutions. 

The media legislation and its rapid passing have raised concerns in Brussels, where Eu-

ropean Union officials have begun an official investigation into what they see as a blow to 

pluralism and press freedom.  Poland’s ranking fell from 18th in 2015 to 47th in 2016 and 4

54th in 2017 in the Press Freedom Index run by Reporters Without Borders, which points 

out that media freedom and pluralism are in jeopardy.  In 2017, for the first time since 5

1990, Freedom House degraded Poland’s status from ‘free’ press to ‘partly free’.6

The ruling party’s argument is that Polish media have been neither pluralist nor free and 

independent from political and foreign influence, and their coverage has lacked a right-

wing perspective.  So, in order to implement changes and run the country, the government 7

needs an outlet to send its message to the people and restore the patriotic values and na-

tional pride deprived of its place by its predecessors. The opposition argues that the gov-

ernment uses state media to keep its grip on power, control the populist message and re-

define the history of modern Poland for current political ends.  Media are but one of many 8

spheres of Poland’s social life that have come under new legislation. And its healthy con-

dition is one of the foundations of a properly functioning democratic process. 

 Polskie Radio (2016), ‘National media bill’ to be announced soon, 5 January 2016; http://www.thenews.pl/1/9/Artykul/3

235429,‘National-media-bill’-to-be-announced-soon

The Guardian (2016) ‘European Commission to debate Poland’s controversial new laws’ 12 January 2016, https://4

www.theguardian.com/world/2016/jan/12/european-commission-to-debate-polands-controversial-new-laws

 Reporters without Borders (2016). World Press Freedom Index. In 2002 Poland occupied 29 place, in 2006 it was 58, be5 -
tween 2011 and 2012 it was ranked 24, and in 2013 it was 22. https://rsf.org/en/poland

 Freedom House (2017), Freedom of the Press 2017, https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/poland6

 Dziennik Gazeta Prawna (2016) ‘PiS o projekcie ustawy medialnej: Dobra zmiana, która odda media Polakom’, (PiS 7

about the media bill proposa: Good change will hand back media to Poles’), 28 April 2016; http://wiadomosci.dziennik.-
pl/polityka/artykuly/519316,pis-o-projekcie-ustawy-medialnej-dobra-zmiana-ktora-odda-media-polakom.html

 Gazeta Wyborcza (2016) ‘Wielka czystka w mediach publicznych? Jest projekt ustawy o "mediach8

narodowych"’ (‘Public service media cleansing? The draft law on “national media” is ready’), 5 January 2016;
http://wyborcza.pl/1,75478,19428690,wielka-czystka-w-mediach-publicznych-jest-projekt-ustawy-o.html

!7

https://rsf.org/en/poland
http://wyborcza.pl/1,75478,19428690,wielka-czystka-w-mediach-publicznych-jest-projekt-ustawy-o.html
https://www.theguardian.com/world/2016/jan/12/european-commission-to-debate-polands-controversial-new-laws
https://www.theguardian.com/world/2016/jan/12/european-commission-to-debate-polands-controversial-new-laws
https://www.theguardian.com/world/2016/jan/12/european-commission-to-debate-polands-controversial-new-laws
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/poland
http://wiadomosci.dziennik.pl/polityka/artykuly/519316,pis-o-projekcie-ustawy-medialnej-dobra-zmiana-ktora-odda-media-polakom.html
http://wiadomosci.dziennik.pl/polityka/artykuly/519316,pis-o-projekcie-ustawy-medialnej-dobra-zmiana-ktora-odda-media-polakom.html
http://wiadomosci.dziennik.pl/polityka/artykuly/519316,pis-o-projekcie-ustawy-medialnej-dobra-zmiana-ktora-odda-media-polakom.html


I believe this research paper can shed some light on societies governed by conservative or 

illiberal governments and their relations with the media as some patterns and behaviours 

around the world share similarities to the Polish case — though of course an extrapolation 

of the Polish story onto any other country has to take into consideration the specific con-

text and relevant local landscape. Yet the polarisation, increasing partisanship, politicisa-

tion and the rollback of liberal democracy constitute a set of new common features across 

significant parts of the Western world.

Strong politicians undermine the credibility of the conventional media not only in Poland 

but in Hungary, Turkey, USA and many other places. Donald Trump's attacks on domestic 

and international liberal press resemble the Law and Justice politicians’ criticism of liberal 

outlets in Poland. The polarisation among journalists in the US, for example the liberal The 

New York Times, The Washington Post, CNN versus conservative The Fox News or Breibart 

News, is visible in Poland too and increases by the day; facts are lost to partisan opinion 

and political bias influences the message.

As the Law and Justice government hints at a possibility of renationalising some private 

media in Poland  — those mainly founded with foreign capital — this has already been 9

taking place in Hungary since the Fidesz party came to power in 2010. The largest inde-

pendent left-leaning newspaper Népszabadság was closed in 2016 and acquired by a firm 

linked to an ally of Viktor Orban, the Prime Minister. Newspapers, television networks 

and radio stations critical of the government have been purchased by businessmen loyal to 

the government.10

Hungarian public media MTVA favour the governing party and help to discredit political 

opposition. Both Polish and Hungarian governments use selective public advertisements 

 Niezależna.pl (2016), ‘Czas na repolonizację. Koniec z niemiecką dominacją w mediach.’ (‘Time for repolonization. The 9

end of German domination in media’), 20 October 2016; http://niezalezna.pl/87865-czas-na-repolonizacje-koniec-z-
niemiecka-dominacja-w-mediach

 The Budapest Beacon (2017), ‘Politics has taken over Hungarian media’, 8 February 2017; http://budapestbeacon.com/10

featured-articles/politics-taken-hungarian-media/44419
!8

http://niezalezna.pl/87865-czas-na-repolonizacje-koniec-z-niemiecka-dominacja-w-mediach
http://niezalezna.pl/87865-czas-na-repolonizacje-koniec-z-niemiecka-dominacja-w-mediach
http://budapestbeacon.com/featured-articles/politics-taken-hungarian-media/44419
http://budapestbeacon.com/featured-articles/politics-taken-hungarian-media/44419


as a disciplining tool in controlling the media. Dependency on state funds for many outlets 

means a choice between loyalty to the governing party and survival or challenging its po-

sition and financial hardship.

The core feature of a healthy democracy — fair and free elections — increasingly are being 

decided on the internet. Traditional media have lost their privileged position and are des-

perately looking for an alternative business model. Simultaneously, their credibility comes 

under attack from populist politicians as social media gain strength and impact on society. 

The question about the roles of political bias and partisanship in journalism has become 

important to the future of liberal democracy. Some professionals, such as Melissa Bell from 

Vox media, already see objective journalism to “be a hollow aim for too long” and suggest re-

placing it with advocacy journalism. In the age of the internet she argues objectivity is no 

longer achievable, and engagement, clear world-views and political standing make up for 

a more transparent and honest media landscape.11

While private media are entitled to be partisan when it comes to opinions, they used to 

understand that it was in their best interest to deliver reliable and non-partisan factual re-

porting. Not anymore. Business models today favour advocacy and engagement as legacy 

media come under pressure from social media. On the other hand, public media — espe-

cially well established in Europe — have been expected, at least in liberal democracies, to 

maintain the balance of opinions and to get the facts straight. As public service media are 

obliged by law to maintain neutrality, reality shows how much they come under pressure 

from politicians eager to control the information flows.

In this paper, I examine the impact of the current political conflict on the shape of the me-

dia in Poland and its youthful democracy and attempt to answer the question: is there a 

chance for a non-partisan media in Poland? In the first chapter I provide definitions of par-

tisanship that I test against the Polish case in the final conclusions of this paper. 

 Bell, Mellisa (2017), ‘The Reuters Memorial Lecture: We Broke The News. How Do We Fix It?’, 10 February 2017; 11

http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/news/video-reuters-memorial-lecture-–-we-broke-news-how-do-we-fix-it
!9



Before I do this however, I discuss the historical context of the press creation in the second 

chapter to help to explain the current divisions among the journalistic community. I argue 

that, as Poland remained under foreign influence for most of the 19th and 20th centuries, 

political bias and partisanship of many Polish journalists lie deeply embedded in the pro-

fession’s tradition.

In this chapter, I also attempt to trace as closely as possible the first commitments to a free 

press after the collapse of communism in 1989. I investigate the origins and early days of 

Gazeta Wyborcza, the first independent and free newspaper in the post-communist setting 

created by dissidents. 

In the third chapter, I look at the state television transformation after 1989. Many heads of 

the Polish TV (TVP) and Radio (Polskie Radio) have claimed to build the equivalent of the 

British Broadcasting Corporation. I look at how successful they have been.

In the fourth chapter, I attempt to see whether a plane crash in which the late president 

Lech Kaczyński and many others from Poland’s governing and military class died in 2010 

in Smolensk, Russia, provoked a vast transformation of the media landscape or became an 

accelerator for the bigger change that had been brewing. In the post-Smolensk crash reali-

ty, right-wing publications, television and radio stations have begun to rise to prominence 

leading to polarisation, more pluralism and political partisanship of the media outlets.

In the fifth chapter, I analyse the close relations between politicians and journalists with 

many individuals blurring the lines between the two professions. The current political, 

almost tribal, divisions mirror the Polish tradition of politically-engaged journalism. I take 

a closer look at new forms of journalistic engagement that have emerged in the form of so-

called “dziennikarstwo tożsamościowe” or “journalism of  identity”,  offering narratives 

that lock its readers into the echo chambers of their own views.

!10



In the final chapter, I attempt to assess the level of partisanship and look ahead to assess 

the chances of Polish journalists agreeing a common set of rules to avoid heavy politicisa-

tion of their profession. I look, too, at how Poland has tried to adopt the Anglo-American 

liberal press model and at how far that has proven impossible.

In order to better understand the situation of the Polish media, I carried out an in-depth 

reading of the relevant historical and historiographical literature. This ranged from history 

monographs to newspapers from the relevant period, archival sources such as Round Ta-

ble talks on the media and specialist works on Polish media.

I  also conducted semi-structured interviews with Polish leading journalists,  editors-in-

chief, media practitioners and media scientists. The quotes in the text are from interviews 

carried out by the author in the period between November 2016 and February 2017 unless 

otherwise indicated. The broad area of questioning for these interviews is noted in the 

Appendix.

!11



1. Defining non-partisan media

A simple definition of non-partisan media could mean “Not biased or partisan, especially 

towards any particular political group.”  However, Blumler and Gurevitch classified mass 12

media partisanship into five categories: 

1. The highest degree of partisan involvement exists when the parties are directly associ-

ated with the running of media enterprises via ownership, provision of financial sub-

sidy or membership on management and editorial boards. 

2. Next, there is a condition of voluntary fixed partisanship, where, short of any structural 

connection of the parties to the media, a party may count on the unconditional and 

unswerving loyalty of a particular organ. 

3. A third level reflects a more qualified brand of partisanship, where a medium may usu-

ally back a favoured party but where the support tends to be conditioned by the ex-

pression of numerous qualifications, hesitations and references to party shortcomings 

as well as by a readiness to see some merit in the policies of opposing parties (including 

even an occasional refusal to proffer the customary election endorsement). 

4. Fourth, there is an ad hoc and in a sense unpredictable form of partisanship, where the 

political stance of a medium is determined afresh according to the merits of the case 

perceived as decisive each time a need to declare a preference arises. 

5. Finally, there is a condition of non-partisanship in which a communication outlet may 

not take sides and strives at all cost to maintain its political neutrality, as exemplified by 

those  broadcasting organisations  that  are  obliged by law or  charter  to  refrain  from 

openly supporting any political position.”13

This paper will apply the Blumler and Gurevitch classification to the Polish media land-

scape and see if this can help with the understanding of partisanship and politicisation of 

Polish journalism.

 Oxford Dictionaries (2016); https://en.oxforddictionaries.com/definition/non-partisan12

 Blumler, Jay, and Gurevitch, Michael. (1995: 64-5) Communication and Society: The Crisis of Public Communication 13

(1). Florence, US: Routledge, 2002. 
!12

https://en.oxforddictionaries.com/definition/non-partisan


I also want to see how the Polish changing media landscape fits these categories and how 

much it has changed after the Smolensk crash and 2015 presidential and parliamentary 

elections. In this context I will look how “media tożsamościowe” or the media of identity 

push for partisanship and bias and fit into a world trend of media polarisation.

More broadly, this Polish case study can contribute to our understanding of the processes 

of new media environment creation in other countries liberated from oppressive regimes 

and the long term consequences of the very initial commitments to free press in the mo-

ment of transition for political life and the health of the democratic process.

!13



2. The historical context

2. 1. Short history of Polish journalism prior to 1989

Polish free media are relatively young, and in this chapter I will use a very brief historical 

sketch to help our understanding of the specific context. When the mass press developed 

in the 19th century in Western Europe, Poland was partitioned by Russia, Prussia and Aus-

tria (between 1795 and 1918). Polish journalists and writers became representatives of the 

national interest and national culture. Most of them fled the repressive Russian part of 

former Poland and operated either in the less oppressive Austrian occupied territory or in 

France  or  USA addressing  Polish  emigrants  mainly  on  the  subject  of  the  statehood 

prospects.  When that materialised for a short period between the World wars, Poland 14

saw a rapid development of many political parties paralleled officially and unofficially by 

a heavily politicised, free, partisan and pluralist press.15

Between 1918 and 1939 the largest publisher was the Catholic Church with Mały Dziennik 

being its political voice. Political parties from the left to the right produced their own out-

lets promoting the party line. Nationalist views were represented by Gazeta Warszawska, 

conservative by Rzeczpospolita, liberal by Kurier Polski, socialist by Robotnik to name just a 

few players in that diverse market.  As a large part of Polish society was illiterate and the 16

circulation was small in comparison with other European countries,  the press was ad17 -

dressing mainly the political elite. Polish journalists — small in numbers  — acted more 18

like a  politician-journalist  or  politician-editor,  a  concept  well  known to them from the 

times of partition. The press market was shaped by the Russian, German and Austrian oc-

 Dobek-Ostrowska in Communication, Society and Politics by Hallin and Mancini (2012), p. 27.14

 Ibid.15

Łojek, J., Władka, W.,Myśliński, J. (1998) Dzieje prasy polskiej, (‘The history of the Polish press’), Warszawa.16

 9 copies per 100 inhabitants, the comparable figures were 38 in Great Britain and 27 in France in 1939 (Habielski, 1999: 17

75)

 At the turn of the XX century there were about 1000 journalists, and about 3500 were employed in 1939. Habielski 18

(2005)
!14



cupiers’ influence respectively. That seems to be the main reason why Polish journalism 

did not develop in a similar way to the Anglo-American liberal model of the press.  19

During the Second World War occupation of Poland, Nazi Germany closed all pre-war 

newspapers and opened a few heavily censored titles. Polish radio was closed and posses-

sion of a radio receiver by Polish citizens was banned and punishable with death. Among 

the underground press  the largest  was Biuletyn Informacyjny  published by the Home 20

Army and Rzeczpospolita by the Polish government in exile. 

After the war the communists took full control of the media. The old guard of the pre-war 

Polish journalists were killed in the war, died or fled the country and were replaced by 

journalists recruited from the working class.  Press and broadcasters were firmly in the 21

hands of communist party appointed “nomenklatura” and censorship guaranteed the con-

trol of the content.  The Stalinist period meant pushing the profession in favour of jour22 -

nalists acting as political propagandists rather than as independent agitators.  As Curry 23

says:

The Party politburo influences and controls the media both through institutional 

channels and through informal, occasional, personal involvement on the part of its 

members.  Institutional  control  occurs  largely  through  the  personnel  selection 

process.24

 Hadamik Katharina (2005) - ‘‘Between East and West or Simply ‘Made in Poland’? The many different styles of today’s 19

Polish journalism’’, in: Svennik Høyer and Horst Pöttker (Eds), Diffusion of the News Paradigm 18502000, Göteborg: 
NORDICOM, p. 211-26.

 Biuletyn Informacyjny circulation was 43 000 copies at peak times. Polish Home Army’s publishing house was most 20

likely the biggest underground publication enterprise in the world. Besides up to 1000 underground publication ap-
peared in Poland during the The Second World War with an average circulation of 5000 copies. Salmonowicz S., Polskie 
Państwo Podziemne, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1994

 Curry, Jane Leftwich (1990) — Poland’s journalists: professionalism and politics, Cambridge Universtiy Press 1990, p. 21

5.

 Censorship in communist Poland (PRL) was a system of media control undertaken between 1946 and 1990 by the Pol22 -
ish Main Office of Control of Press, Publications and Shows (Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk). 

 Curry, Jane Leftwich (1990), p. 5.23

 Curry, Jane Leftwich, Johnson, A. Ross — The Media and Intra-Elite Communication in Poland, Summary Report, The 24

Rand Publications, 1980. p. VIII and 17.
!15



Among the largest communist newspapers were the official Polish United Workers’ Party 

(PZPR) outlets Trybuna Ludu, Żołnierz Wolności or Życie Warszawy, a socialist youth paper 

Sztandar Młodych, a late afternoon tabloid Express Wieczorny and the unofficial governmen-

tal voice Rzeczpospolita, created in 1982.

As an exception to the normal practice in the communist bloc, about 10% of the press in 

Poland was private and there were some fairly independent publications — operating un-

der the censorship legal framework —  of which some were linked to the Catholic Church 

like Tygodnik Powszechny.  But importantly and in opposition to the state controlled and 25

heavily censored media, a group of politically engaged journalist-writers gradually rose to 

prominence developing an underground press. In the 1970s they became the backbone of 

the opposition movement; Tadeusz Mazowiecki (Więź, Tygodnik Solidarność), Jan Olszewski 

(Po  Prostu),  Seweryn  Blumsztajn,  Adam  Michnik  (Biuletyn  informacyjny),  Antoni 

Macierewicz (Głos), Helena Łuczywo (Tygodnik Mazowsze). 

Dissidents and editors of the underground and officially permitted critical publications 

acted in line with the Polish 19th century tradition of journalist-intellectuals fighting for a 

political cause. They represented a spectrum of political views (reaching out to Polish po-

litical thought between 1918 and 1939 and beyond) but were united by one common fea-

ture — anti-communism to a varied degree. And this influence of political leaders was 

highly visible as Curry noted:

Even on Tygodnik Solidarność events were not simply reported. Their coverage was 

planned to handle themes that the editor, Tadeusz Mazowiecki, and his co-workers felt 

should be covered as a result of formal and informal consultations with Wałęsa and other 

Solidarność leaders.26

 Dobek-Ostrowska in Communication, Society and Politics by Hallin and Mancini (2012), p. 30.25

 Curry, Jane Leftwich (1990), p. 112.26

!16



Agnieszka Romaszewska-Guzy, an editor-in-chief of Belsat TV was close to the dissident 

movement through her parents’ involvement in Solidarność and saw vividly challenges 

lying ahead for the journalistic profession. 

The problem was that this independent journalism was engaged in politics, which was a 

way of making politics – this active opposition against the communist state. 

Bartosz Węglarczyk was young in the 80’s and his attitude was anti-communist. He was 

helping to distribute Tygodnik Solidarność at the time:

Tygodnik Solidarność was a very well done information newspaper and it contained true 

information. […] But it also was a bulletin of an organization, a party bulletin of the social 

and political movement of Solidarność. These people later entered the media in Free Poland 

and they didn’t become journalists overnight.

During the communist era, Polish journalists maintained a high level of self-definition as 

professionals and a sense of loyalty to their profession.  Unlike in the West there had been 27

no serious debate about the principles of independent journalism; rather it was a debate 

about self-liberation and free-expression of journalists representing often conflicting and 

ever changing agendas depending on the current political context. As Curry observed: 

….the world of Polish politics is the most tumultuous and unstable in Eastern Europe. It is 

a political situation into which journalists are constantly drawn. The demands on them, 

though, are never consistent. This makes them periodically rethink their personal and pro-

fessional ideals and affiliations.28

The official press like Trybuna Ludu or state broadcasters Polskie Radio and Telewizja Polska 

gradually gave way to more liberal views largely reflecting divisions within the commu-

nist party between hard-liners and moderates. Curry again:

 Curry, Jane Leftwich (1990), p. 23.27

 Curry, Jane Leftwich (1990), p. 24.28

!17



Informal and personal ties between journalists and editors, on the one hand, and officials 

and leaders, on the other, remain a feature of the Polish media system.29

The blending of the roles between a politician and a journalist became increasingly visible 

when a long time editor-in-chief of the most influential communist Polityka weekly maga-

zine Mieczysław Rakowski became the last first secretary of the United Polish Worker’s 

Party.

Forty-five years of communist rule replaced the old pre-1939 politically engaged and plu-

ralist media system with a soviet press model with a liberal twist. Unlike in other coun-

tries of the soviet bloc by the end of the 1980s, there were a few groups of journalists in 

Poland with experience in underground and officially sanctioned publications. They were 

the people who laid the foundations for the post-1989 liberal democracy and media land-

scape. 

The degree of partisanship of the press in Poland tested against the Blumler and Gurevitch 

scale reaches the highest level. Between 1918 and 1939 most of the press outlets were di-

rectly owned by political parties and served their interest. During the Second World War 

most of the press was run by the Polish underground state and again represented the 

highest level of partisanship. And, during communism state broadcasters and majority of 

newspapers and magazines were state enterprises controlled by the state and the ruling 

party apparatus. 

 Ibid.29

!18



2.2 1989: The creation of free media in Poland — the case of Gazeta Wyborcza

May 8, 1989, after decades of communist rule in Poland, was a day that changed Polish 

media  forever.  150,000  copies  of  an  8-page  newspaper  named Gazeta  Wyborcza  hit  the 

kiosks across the country. The first editorially independent newspaper after the long years 

of communist rule was born. Gazeta Wyborcza was a by-product of the Polish Round Table 

talks initiated by the communist government with the Solidarność trade union and other 

opposition groups in an attempt to defuse growing social unrest. During the negotiations 

the  communist  government  agreed  to  legalise  independent  trade  unions  (Solidarność 

among them), introduce the office of the president that would limit the communist secre-

tary’s power and a formation of Senat, the higher chamber of the parliament. It also agreed 

to hold the first partially free elections on June 4, 1989 and the opposition got a right to its 

own legal publication. The title was Gazeta Wyborcza (The Election Gazette) and the com-

munist party promised to provide paper — then in short supply as well  as a printing 

press. Solidarność’s leader Lech Wałęsa appointed Adam Michnik — one of the leading 

figures of the anti-communist opposition movement — as the editor-in-chief. To build a 

successful  publication in the short  time before the elections,  he reached out to Helena 

Łuczywo  and the underground weekly Tygodnik Mazowsze staff. Bartosz Węglarczyk, one 30

of the first young journalists who got a job with Gazeta Wyborcza remembers the times of 

underground press:

Tygodnik Mazowsze was the most professional underground newspaper in world history. 

Never before and never after had I seen an underground magazine which would be so pro-

fessional in every way. They published more than 30,000 copies at their peak. It was profes-

sionally made with professional articles,  proof-reading, without mistakes,  good titles.  It 

was amazing.

 Bartosz Węglarczyk interview on 10 January 2017.30

!19



Węglarczyk gives three reasons why it was so good: some of the editors were professional 

journalists: some had work experience with foreign media ; and some of them spoke for31 -

eign languages. This experience was crucial in the making of Gazeta Wybrocza.

When the communist party lost power, many, including a veteran Polish journalist Adam 

Szostkiewicz, saw the “role of Gazeta Wyborcza as crucial in a regime change” as it served as a 

“main platform for  democratic  and European values”.  For Agnieszka Romaszewska-Guzy 32

who came back to Poland from a fellowship in the US, Gazeta Wyborcza “was this newspaper 

that would tell everyone what to think.” This was the legacy of communist times and a mo-

ment of change. Revolutionaries were made editors in a new world but it was hard for 

them to abandon their convictions. It is obvious now, as Weglarczyk notes: 

Gazeta Wyborcza was led by the journalists who were political and social activists. For the 

first years after communism it had numerous advantages, but what was an advantage at 

the beginnings of Gazeta Wyborcza’s existence later became a disadvantage — the fact that 

it was led by people who wanted to change Poland and not just do the newspaper.

Between 1989 and 1991, Adam Michnik served as an MP in the national parliament and at 

the same time carried on as  the paper’s  editor-in-chief.  Węglarczyk remembers Gazeta 

Wyborcza’s influence on political life in Poland when Michnik’s editorial offered the posi-

tion of the president to the communists and the PM’s job to the opposition.  33

To say that Gazeta Wyborcza was the source of knowledge revealed would not be an exag-

geration. You started the day in Poland from the lecture of Gazeta’s leads, I mean “your 

President, our Premier” is the best example. When other newspapers wrote something it 

was important, but when Gazeta Wyborcza wrote it, it was 30 times more important. Not 

two times  or  ten  times,  but  30  times  more  important  than  anything  else  published in 

Poland.

 Tygodnik Mazowsze editor-in-chief Helena Łuczywo was The Daily Telegraph correspondent between 1980 and 1981, and 31

in 1986 she spent a year as a fellow of the Bunting Institute at Radcliffe College.

 Adam Szosktiewicz answers emailed on 12 December 2016.32

 In 1989 general Wojciech Jaruzelski became president, Tadeusz Mazowiecki became the PM.33

!20



Soon Gazeta Wyborcza changed from being a representative of the whole opposition to a 

newspaper reflecting views of their editorial board. Michnik recalls:

When it comes to the newspaper, we didn’t want to be an agency of the Solidarność, but we 

wanted to be an element of this pluralistic and diverse movement. When we were looking 

at western newspapers I had in mind: El Pais, Liberation and La Repubblica. That was our 

model. That was our target, but we managed to create our own style which is different.

The former anti-communist opposition begun to show diverse opinions on the course for 

Poland in the early days of transition. From the beginning of his journalistic/editorial en-

deavour Michnik maintained his ideological influence over the newspaper. ‘I don’t edit the 

paper’, he claimed in 1989, ‘I’m rather a political commissar not the editor, my colleagues do the 

journalism’.  Today Michnik looks back at that interview:34

It was kind of a joke as I had nothing to do with journalism before. I had a different spot in 

the ranks; I was doing the political writing. But that was completely different. When I was 

appointed, Solidarność wasn’t the ruling power. It was before the elections. It was the first 

institution they had, so they wanted to appoint somebody well-known, at least known at 

that time. They wanted somebody, who let’s say that, was trusted by the leaders. I had very 

good relations with Wałęsa, so that’s how they found me.

But the situation in Poland after the elections was fluid and allegiances were being formed 

anew. Solidarność movement was not a monolith and was riven by internal conflicts. Lech 

Wałęsa was collaborating with the members of the anti-communist opposition movement, 

twin brothers Lech and Jarosław Kaczyński. Supported by Adam Michnik Tadeusz Ma-

zowiecki was elevated to a PM job and he left a vacancy at Tygodnik Solidarność, a beacon 

of Solidarność underground press. In a war of Solidarność factions Lech Wałęsa gave the 

symbolic and influential weekly to a political ally. That was Jarosław Kaczyński, today the 

head of the Law and Justice party who told the editorial staff upon his appointment as an 

editor-in-chief of Tygodnik Solidarność: 

 Adam Michnik in an interview for ‘Tygodnik Powszechny,’ 10 December 198934

!21



Solidarność lost “Gazeta Wyborcza” and can’t lose Tygodnik now. And the union members 

are worried just about that. Besides I have told you a lot and won’t say more because I am 

a politician and you are journalists thus over sensitive humans and I am a callous man. 

And that is the Solidarność trade union decision and there is no way back.  35

In order to calm down resistance of the staff writers Lech Wałęsa had to back 

Kaczyński up and explain his decision. 

“I know one can say that the press should be independent. It is too early for that and for the 

time being this cannot be the case.”  36

In the 1990 presidential elections, the anti-communist opposition camp had two main con-

tenders: Lech Wałęsa, a leader of the Solidarność trade union supported by the Kaczyński 

brothers, Tygodnik Solidarność and Tadeusz Mazowiecki, the first non-communist PM post-

1989 backed by Adam Michnik and Gazeta Wyborcza. This was the beginning of the open 

split within the opposition movement that is still shaping today’s discourse. Polish politics 

are locked in the narratives of the Solidarność generation’s two camps. 

The role of Gazeta Wyborcza has been debated in Poland since its creation. “In 1989 everyone 

thought that Gazeta Wyborcza was the newspaper of the Solidarność movement” says Krzysztof 

Skowroński who became a young journalist in the early years of free Poland. Today he 

heads the Polish Journalists’ Association and looks back at the very first editorially inde-

pendent newspaper in post-communist bloc in a new light:

I used to treat it as a source of absolute truth. I read Gazeta Wyborcza and I thought that it 

was truth, truth, truth, and only truth because it was our newspaper and Solidarność, etc. 

 Polityka (2016) ‘Kaczyński przejął, a nie stworzył „Tygodnik Solidarność”. Prawdziwe świętowanie 35-lecia odbyło się 35

bez niego’ (‘Kaczyński took over and not created “Tygodnik Solidarność”. True celebrations of the 35 anniversary took 
place without him’); http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/1678634,1,kaczynski-przejal-a-nie-stworzyl-
tygodnik-solidarnosc-prawdziwe-swietowanie-35-lecia-odbylo-sie-bez-niego.read

 Wirtualne Media (2006) 'Jarosław Kaczyński był redaktorem naczelnym’ (‘Jarosław Kaczyński was an editor-in-chief’) 36

10 March 2006; http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jaroslaw-kaczynski-byl-redaktorem-naczelnym
!22

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jaroslaw-kaczynski-byl-redaktorem-naczelnym
http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/1678634,1,kaczynski-przejal-a-nie-stworzyl-tygodnik-solidarnosc-prawdziwe-swietowanie-35-lecia-odbylo-sie-bez-niego.read
http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/1678634,1,kaczynski-przejal-a-nie-stworzyl-tygodnik-solidarnosc-prawdziwe-swietowanie-35-lecia-odbylo-sie-bez-niego.read
http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/1678634,1,kaczynski-przejal-a-nie-stworzyl-tygodnik-solidarnosc-prawdziwe-swietowanie-35-lecia-odbylo-sie-bez-niego.read


Suddenly it turned out to be different. Later Gazeta lost the Solidarność logo  and at that 37

moment two different camps started to emerge. […] We didn’t know it then, but Gazeta 

monopolised the discourse by excluding social  groups:  the Solidarność  movement and 

Lech Wałęsa,  later conservative groups and GW become the centre of the liberal-social 

thought.

Some journalists like Jacek Karnowski from a conservative wSieci weekly see this change 

of the Gazeta Wyborcza’s editorial line as seizure of the common good negotiated at the Pol-

ish Round Table. 

They deceived many Poles claiming that they are the representatives of the entire post-Sol-

idarność camp. Gazeta Wyborcza wanted to play a role of this national guard of values, po-

litical agenda, belonging to Europe, good, and decent. In that sense it played the dominant 

role and it was brutal. It was not enough for them to be the largest player. It wanted to gov-

ern, because only in times of informational monopoly they had a chance to succeed in per-

forming these operations of mixing truth and lies,  politics and journalism, mission and 

money-making in an intelligent and precise way.

In the post-1989 Poland the right wing and conservative newspapers could not compete 

with Gazeta Wyborcza’s dominant role. For Bartosz Węglarczyk it ‘was the only influential 

medium in Poland’ despite other outlets existence.

You started a day by checking what Gazeta Wyborcza wrote and you finished your day 

guessing what they would write the next day.

For years Gazeta Wyborcza has been one of the most important players influencing Polish 

media landscape from the time of its inception. It has always been engaged in promoting 

liberal values, influencing political life and setting a moral standard for the country. Yet for 

conservative journalists it has been too much and they have built their media largely in 

opposition to Gazeta Wyborcza. They have questioned Gazeta’s moral right — resulting from 

Gazeta Wyborcza journalists’ political involvement in the anti-communist opposition — to 

set the narrative and judgment of the historical process of Poland’s transformation.

 Stokes Gale, The Walls Came Tumbling Down: The Collapse of Communism In Eastern Europe (212), Oxford Universi37 -
ty Press, 1993.

!23



At the end of 2016, Gazeta Wyborcza remained the largest broadsheet newspaper with the 

circulation of around 130,000 copies and 100,000 digital subscribers.  Yet the publishing 38

company Agora announced cuts of nearly 10% of its staff and closure of all foreign corre-

spondents posts and several regional departments. Adam Michnik claimed that financial 

difficulties are a direct result of the new government’s actions. Since the Law and Justice 

party came to power in October 2015, advertisements from the state-run companies and 

public announcements have been withdrawn from the newspaper, and public administra-

tion offices have been urged to cancel subscriptions. ‘This hit us hard on the pocket, they 

want to destroy us with the simplest of methods; when it is unclear what is it all about it is 

about money’  — said Michnik.39

 Wirtualne Media (2017) ‘„Fakt” liderem, „Super Express” przed „Gazetą Wyborczą”, która straciła 17%.’ (“Fakt” a 38

leader, “Super Express ahead of “Gazeta Wyborcza” that lost 17%.), 3 February 2017; http://www.wirtualnemedia.pl/
artykul/fakt-liderem-super-express-przed-gazeta-wyborcza-ktora-stracila-17-proc-sprzedaz-gazet-w-grudniu

 Wirtualne Media (2016) 'Adam Michnik: zmiana władzy straszliwie walnęła “Gazetę Wyborczą” po kieszeni, nie stać 39

nas na oddziały regionalne i korespondentów’ (Adam Michnik: the change of government hit “Gazeta Wyborcza” very 
hard, we can’t afford regional sections and correspondents), 23 November 2016;
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/adam-michnik-zmiana-wladzy-straszliwie-walnela-gazete-wyborcza-po-
kieszeni-nie-stac-nas-na-oddzialy-regionalne-i-korespondentow

!24

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/adam-michnik-zmiana-wladzy-straszliwie-walnela-gazete-wyborcza-po-kieszeni-nie-stac-nas-na-oddzialy-regionalne-i-korespondentow
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/adam-michnik-zmiana-wladzy-straszliwie-walnela-gazete-wyborcza-po-kieszeni-nie-stac-nas-na-oddzialy-regionalne-i-korespondentow
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/fakt-liderem-super-express-przed-gazeta-wyborcza-ktora-stracila-17-proc-sprzedaz-gazet-w-grudniu
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/fakt-liderem-super-express-przed-gazeta-wyborcza-ktora-stracila-17-proc-sprzedaz-gazet-w-grudniu
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/fakt-liderem-super-express-przed-gazeta-wyborcza-ktora-stracila-17-proc-sprzedaz-gazet-w-grudniu


3. Politicians take over — the case of public TV.

You remember me as a tough politician. Because I used to be such a tough politician and I under-

stand the world of media I am the guarantor and I will know how to protect the independence of 

public television from the threats from the world of politics.40

Jacek Kurski, head of TVP, 8 January 2016

The relations between the state and the public broadcaster TVP have always been political 

in Poland. Until 1989, TV and radio were under the tight control of the communist party. 

The big change in the Polish media landscape came with the transition from the authori-

tarian system to democracy as in other post-communist states in Central Europe. In 1990 

the media market was liberalised, the state broadcaster lost monopoly and private media 

began to operate. In the following years, television networks like Polsat and TVN were cre-

ated.

The state TVP has seen a political rollercoaster with 20 people running the organisation 

over the last 27 years. The time of the regime change was overseen at the TVP by a former 

communist government spokesman Jerzy Urban. Heads kept on rolling depending on the 

political horse trading. Traditionally the top job has been filled by many politicians, MPs, 

government  spokesmen  or  ministers.  Jacek  Kurski,  the  current  head  of  the  TVP  has 

worked as a journalist, documentary filmmaker, MP, MEP and a deputy culture minister in 

the Law and Justice government prior to his appointment in January 2016. He was the first 

head of the TVP appointed directly by the government’s Minister of Treasury  after the 41

new legislation regulating the media was introduced in 1992.

 Polskie Radio (2016), ‘Jacek Kurski nowym prezesem TVP. Zapowiada przywrócenie standardów’, (Jacek Kurski be40 -
comes a new head of TVP. Announces a return of the standards’), 8 January 2016; http://www.polskieradio.pl/5/3/
Artykul/1567487,Jacek-Kurski-nowym-prezesem-TVP-Zapowiada-przywrocenie-standardow

 Polskie Radio (2016), ‘Jacek Kurski nowym prezesem TVP. Zapowiada przywrócenie standardów’, (Jacek Kurski be41 -
comes a new head of TVP. Announces a return of the standards’), 8 January 2016; http://www.polskieradio.pl/5/3/
Artykul/1567487,Jacek-Kurski-nowym-prezesem-TVP-Zapowiada-przywrocenie-standardow

!25

http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1567487,Jacek-Kurski-nowym-prezesem-TVP-Zapowiada-przywrocenie-standardow
http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1567487,Jacek-Kurski-nowym-prezesem-TVP-Zapowiada-przywrocenie-standardow
http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1567487,Jacek-Kurski-nowym-prezesem-TVP-Zapowiada-przywrocenie-standardow
http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1567487,Jacek-Kurski-nowym-prezesem-TVP-Zapowiada-przywrocenie-standardow
http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1567487,Jacek-Kurski-nowym-prezesem-TVP-Zapowiada-przywrocenie-standardow
http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1567487,Jacek-Kurski-nowym-prezesem-TVP-Zapowiada-przywrocenie-standardow


A media bill of 1992 gave life to Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiTV), a state 

media regulator with a primary role as the guardian of freedom of speech, right to infor-

mation and public interest. But its role has diminished with the Law and Justice double 

victory  of  presidential  and  parliamentary  elections  in  2015.  The  ruling  party  rushed 

through the parliament an amendment to the media bill. It took away from the KRRiTV 

the power to appoint heads of state broadcasters and ceded this right to the Minister of 

Treasure and later to a newly created parallel body under the name of Rada Mediów Nar-

odowych (RMN)  where Law and Justice are in full control. The RMN’s main task is to 42

overlook the change of the paradigm from the public to national media. Prof. Stanisław 

Mocek notes:

What is taking place in the public Polish radio and TV is the revolutionary change that 

aims at excluding journalists who don’t fit to this model of national media.

Whenever the political pendulum has swung in post-1989 Poland, the state broadcasters 

have entered a period of staff exchange from the top to the bottom of the organisation.   

Since the Law and Justice party took full control of the state broadcasters, many journalists 

have been forced to leave or have handed in their resignation.  Agnieszka Romaszewska-43

Guzy, a candidate for a top job at the TVP in 2016 disagrees with the idea of the fighting 

public media:

The level of applying pressure is too high now […] I don’t like it and I think it will be coun-

terproductive. […] The public television is for all the citizens, even if it follows this or that 

direction. But “that” direction dominated for the last 25 years. But the fact that it dominat-

ed for 25 years doesn’t mean that the new one has to be introduced with brute force.

But for journalists such as Jacek Karnowski who worked for the TVP as a political reporter 

and the head of a flagship news bulletin Wiadomości, the current shift in the public televi-

 Rada Mediów Narodowych (Council of National Media) was formed in 2016. It is made of 3 politicians appointed by 42

the parliament and 2 by the president at the biggest parliamentary clubs nomination. The body is primarily responsible 
for appointments of the heads and boards at the state broadcasters TVP and Polskie Radio and Polish Press Agency. 
http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/page.xsp/rmn_regulamin

 Towarzystwo Dziennikarskie has created a list of journalists, so called victims of the “good change” in the Polish me43 -
dia and there are 228 people on it in March 2017. Source: http://towarzystwodziennikarskie.org

!26

http://towarzystwodziennikarskie.org
http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/page.xsp/rmn_regulamin


sion brings back pluralism in the state broadcaster and on the media market dominated by 

liberal media (TVN, Polsat) on a scale unseen under previous governments and is part of a 

much needed process of healing for the national broadcaster. 

We need to see how deeply rooted the communist and post-communist staff in the public 

media is. Not only the faces, bosses, as these faces were frequently taken from the outside 

— e.g. a TV reporter. There is like thousands of people who are silently working in one di-

rection and they stub, and they never let help to those who have been willing to help. 

When the right wing was governing the public media, everything was being destroyed, it 

was out of order, or it simply didn’t work. When the left-wing party was ruling, or left-lib-

eral formation, everything was fine.

Some journalists, among them Bartosz Węglarczyk, reject the expression ‘public media’ 

and argue ‘state media’ better defines the broadcasters heavily dependent on any ruling 

party in post-1989 Poland:

These have been the state media and it has been a decision of politicians if they have been 

more steerable or less. There were moments when they were more steerable than today or 

less. But it always depended on the good will and the moral values and ethics of the politi-

cians.

Television is the most popular source of information for Poles. Three television groups 

dominate the news market: TVN and TVN24 are watched by 71%, TVP, TVP2 and TVP 

Info by 69%, Polsat and Polsat News - 66%.  Every time the government changes, the re44 -

cruitment for new editorial staff begins at TVP.  The selection process is based on how 

close journalists are to the politically engaged management rather than on professional 

experience. Over time, the political pendulum and the top-to-bottom staff changes have 

created considerable animosity between journalists and lack of trust between the profes-

sionals. It is almost impossible to keep one’s job when the government changes. Mainte-

nance of  editorial  independence therefore becomes impossible  and the situation forces 

many journalists to choose between their own political allegiance, or that of their editors. 

 Source of information for Poles: TV - 64% Internet - 21%, radio - 8%, press - 4%. CBOS (2017), ‘Ocena wiarygodności 44

telewizyjnych programów informacyjnych i publicystycznych’, (‘Evaluation of credibility of television news and news 
programmes’), 10 May 2017.

!27



Adam Szostkiewicz observes that a chance to maintain editorial independence and non-

partisan approach becomes smaller the lower the position of a journalist is within the state 

controlled media outlets:

The bottom line is that PiS controlled media is a part of the regime change from liberal to 

illiberal democracy. No objectivity is possible, allowed or permitted. This is a time of war.

Prof. Mocek takes a closer look at the editorial process of news creation under the head of 

the TVP Jacek Kurski: 

There is no room for reliability or common sense. This is so evident and ruthless that it re-

sembles the regime media. A journalist is clearly in favour of something, he has instructions 

ordering what can and cannot be said, how to interpret facts.

Government officials and Law and Justice party members are more likely to do interviews 

with state broadcasters than the members of the opposition.  For Prof. Stanisław Mocek 45

the current situation is no surprise:

This is hypocritical to raise alarm that the public TV was non-partisan and now it supports 

PiS. It has always been repeated that the TV was a political prey. It was one of loot.

Agnieszka Romaszewska-Guzy has seen journalists of all political stripes getting close to  

politicians over the years. Today she points at the group of conservative journalists likely 

to be sympathetic to the ruling party:

Today there are these journalists who call themselves “disobedient”  and they may well be 46

but not towards Kaczyński. Maybe they don’t have a close relationship with Kaczyński, as 

he is a man who doesn’t maintain a relationship with every journalist. But, in general, there 

is a group of journalists with whom he is in a good relation.

 Wirtualne Media (2016), 'W kanałach TVP połowa czasu wystąpień polityków dla PiS, mniej dla PO, dużo więcej dla 45

rządu i prezydenta’ (‘In the TVP channels half of the time of politicians appearances for PIS, less for PO, much more for 
the government and the president’), 20 February 2016; http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-kanalach-tvp-polowa-
czasu-wystapien-politykow-dla-pis-mniej-dla-po-duzo-wiecej-dla-rzadu-i-prezydenta-analiza

 Dziennikarze niepokorni (disobedient journalists) — right wing and conservative journalists who rejected liberal and 46

left wing mainstream media. The most well known journalists are: Jan Pospieszalski, Piotr Zaremba, Jacek Karnowski, 
Michał Karnowski, Rafał Ziemkiewicz, Ewa Stankiewicz, Paweł Lisicki, Tomasz Sakiewicz, Krzysztof Skowroński, Bro-
nisław Wildstein

!28

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-kanalach-tvp-polowa-czasu-wystapien-politykow-dla-pis-mniej-dla-po-duzo-wiecej-dla-rzadu-i-prezydenta-analiza
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-kanalach-tvp-polowa-czasu-wystapien-politykow-dla-pis-mniej-dla-po-duzo-wiecej-dla-rzadu-i-prezydenta-analiza
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-kanalach-tvp-polowa-czasu-wystapien-politykow-dla-pis-mniej-dla-po-duzo-wiecej-dla-rzadu-i-prezydenta-analiza


Politicians and heads of state TVP have been calling for years for a BBC-style model for 

state broadcasters. This has proven impossible. The BBC is a constantly changing organisa-

tion with global aspirations and adequate funding in the form of a licence fee. Domestical-

ly it has resisted commercialisation, unlike the Polish equivalent where 60% of its funding 

depends on advertising revenue. The funding and thus control over the state broadcaster 

in Poland has been long a subject of a political debate.  In 2008 Donald Tusk, the then 

Prime Minister said:

A radio and television licence fee is an archaic way of financing the public media, an exac-

tion collected from people. Therefore, the government will seek the support of the presi-

dent and the opposition for its abolition.47

The work continues to find a new model of financing the state media as the licence fee col-

lection dropped significantly after the Tusk’s comments. 

The level of legal and institutional insulation between journalists and politicians is non-

existent in Poland. The BBC as an institution has a long tradition of independence while 

the new post-communist TVP is relatively young and ruled by politicians in post-1989 re-

ality. The selection process for top jobs at TVP has been based on political obedience and 

connections under all governments in post-1989 history of Poland. The legacy of commu-

nism is still prevalent and visible. 

Under the current head Jacek Kurski, the TVP news and current affairs programming have 

been dominated by the ruling party’s message. Previous heads of the organisation too 

made sure no harm is done to their political protectors. The current shift of the paradigm 

from ‘public’ to ‘national’ is in the words of Jacek Kurski an attempt to rebuild a national 

community and “to become a medium, that knows how to unite Poles around great and 

sublime goals”.  According to opinion polls, 64% (30% in 2012) of Poles see news in state 48

 Wprost (2017), ‘Tusk - abonament rtv to haracz’, (‘Tusk - radio and tv licence fee is an exaction’), 29 April 2008; https://47

www.wprost.pl/128832/Tusk-abonament-rtv-to-haracz

 Polskie Radio (2016), ‘Jacek Kurski nowym prezesem TVP. Zapowiada przywrócenie standardów’, (Jacek Kurski be48 -
comes a new head of TVP. Announces a return of the standards’), 8 January 2016; http://www.polskieradio.pl/5/3/
Artykul/1567487,Jacek-Kurski-nowym-prezesem-TVP-Zapowiada-przywrocenie-standardow

!29

https://www.wprost.pl/128832/Tusk-abonament-rtv-to-haracz
https://www.wprost.pl/128832/Tusk-abonament-rtv-to-haracz
http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1567487,Jacek-Kurski-nowym-prezesem-TVP-Zapowiada-przywrocenie-standardow
http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1567487,Jacek-Kurski-nowym-prezesem-TVP-Zapowiada-przywrocenie-standardow
http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1567487,Jacek-Kurski-nowym-prezesem-TVP-Zapowiada-przywrocenie-standardow


television as biased in favour of the government and only 21% (44% in 2012) see the pro-

gramming as impartial.49

The TVP is the largest television network in Poland with the biggest audience share and 

signal coverage. It is also the biggest employer on the audio-visual market, and in many 

regional cities, the only one. Overwhelmingly politicised over time, massively underfund-

ed with licence fee collection on a record low level of 45%,  heavily relying on commercial 50

advertisement with the top positions being filled with a new political appointees less than 

every two years on average , the TVP has become a broadcaster with mixed visions and 51

aspirations used by politicians as a tool.

 CBOS (2017), ‘Ocena wiarygodności telewizyjnych programów informacyjnych i publicystycznych’, (‘Evaluation of 49

credibility of television news and news programmes’), 10 May 2017.

 UK for comparison has a rate of 90%50

 Over the last 27 years only 2 heads of the TVP maintained their position for more than 2.5 years. Often heads were 51

losing their job with months from the appointment and their position was a subject to negotiations of the political parties 
forming coalition governments.

!30



4. Smolensk air crash — the push for partisanship

The Smolensk air crash serves as a focus of current political positions and narratives defin-

ing media in Poland. The crash is important as it allows us to ask how much the current 

shift to the right and push for partisanship in the media can be seen as a consequence of 

the Smolensk crash itself and how much the crash served as a catalyst for a change to the 

right that for independent reasons had been under way already in Poland, and Europe 

more broadly. 

April 10, 2010. Smolensk, Russia. A Polish presidential plane crashed in thick fog killing 

the president Lech Kaczyński, his wife and 94 people on board including the country’s 

leading politicians, military generals and crew. They were flying for the official commemo-

rations of the Katyń massacre, a deep scar in Polish history — the Soviet army executed 

more than 22,000 Polish officers with a shot to the back of the head during the Second 

World War. A combination of the crash with the sensitive anniversary in the middle of the 

presidential campaign , with a location in Russia, became a potent symbolic turning point 52

in  Polish  modern  history.  Initially  seen  as  a  national  unity  showcase  by  Adam 

Szostkiewicz from Polityka weekly, it soon:

…changed into a most divisive issue due to the policy adopted by the then opposition PiS 

party, contesting all  official government facts and data concerning the catastrophe. This 

policy resulted in pro-PiS and Right Wing media spreading the war mongering rhetorics of 

the allegation of a conspiracy by Polish and Russian leaders to kill President Kaczyński and 

the truly patriotic part of Polish elite, just as it happened in 1940. Emotionally charged par-

allels with the Katyń massacre, as well as accusations of whitewashing the truth by Tusk 

government could not leave the media untouched. 

 Civic Platform PM Donald Tusk visited the Katyń site on April 7 together with President of the Russian Federation 52

Vladimir Putin. The separation of state commemorations and two visits of the Polish PM and President were the result of 
political rivalry ahead of the presidential elections. After the plane crash Jarosław Kaczyński, late president’s twin broth-
er become the Law and Justice party presidential candidate.

!31



Still today there are fundamental differences in the way Polish politicians and journalist 

see the Smolensk crash, the investigation into it, and how the media dealt with the trauma. 

The spectrum of opinions is as wide as political divisions running through the Polish soci-

ety as Bartosz Węglarczyk notes:

Breaking Poland in two started with Smolensk. Either you believed in the assassination or 

not. Some politicians who believed in the assassination from the beginning have accused 

those who didn’t believe in it that they had known about it from the beginning. The politi-

cians started this conflict and the journalists followed. The worst crisis in journalism, the 

crises of values, identity, and ethics started with the Smolensk case.

For Agnieszka Romaszewska-Guzy, the Smolensk air crash has also become a symbol of 

media failure and polarisation:

I think that many journalists defrauded their journalistic obligation. They simply didn’t ask 

questions that should have been asked. […] Later, some of the journalists started asking 

questions and even those centre-right turned sharply right-wing.

Prior to 2010, the conservative press was marginal. The only meaningful exception was 

Radio Maryja, a Catholic radio station run by a powerful Fr. Tadeusz Rydzyk. There were 

other outlets, including salon24.pl bloggers platform or the right-wing Gazeta Polska, with a 

mere 25,000 copies published daily, but their influence was small. The liberal press and 

television were much stronger, represented by Gazeta Wyborcza daily, Polityka, Newsweek 

weeklies or TVN, Polsat TV and state broadcasters loosely controlled by the Civic Platform 

government. 

The creation of the right wing media was a matter of time in conservative and Catholic 

Poland. The Smolensk crash acted as a catalyst for the conservative journalists and al-

lowed them to unite. In the post-crash era, a number of such outlets have appeared on the 

market: wSieci and DoRzeczy weeklies, wPolityce.pl web portal, Republika TV, Solidarni 2010 

and Radio Wnet. Right wing journalists felt their and their readers’ voices were not heard 

!32



and a vast part of the Polish society remained under-represented in 1990s and 2000s on the 

media market. Agnieszka Romaszewska-Guzy:

There were only the media for the “right and correct” elites. It prompted a sharper re-

sponse from the other side. And a media war, intermedia war, milieu war started. So this 

landscape became very polarised. And the right-wing side begun to be a lot more visible.

For the conservative journalists, the Smolensk air crash has become a cornerstone of the 

right-wing and conservative press in Poland as Jacek Karnowski sees it:

It wasn’t that the free Poland was created and we had left- and right-wing media develop-

ing simultaneously. We had a dominant left-liberal camp in the media, and we had the reac-

tion. And when you build something as a reaction, you build it in a different way. These 

media  rose  from something different,  they rose  after  Smolensk,  they were  founded on 

blood.

As Jacek Karnowski points out it was no longer “a quarrel about the vision of the world but 

one of the most important and dramatic events in the history of Poland” and all — journalists in-

clusive — had to make their position clear:

Either you say that it was an accident and you laugh or you say that it must have been 

something serious and it was a break-through moment. There were people who tried to ask 

questions, but there was no “middle” ground. So as you can imagine, there was this quasi-

civil war situation and it was intense.

On the other side of the political and media spectrum, Adam Michnik too thinks there is 

no room for compromise in the case of Smolensk. 

Either there is a conspiracy and the president was murdered, or it was an accident similar 

to the plane crash of the Alexandrov Choir.  Accidents happen. What might be the com53 -

promise? Some of them were murdered by Russians, other by Germans, and some were 

 The New York Times (2016) ‘Singers in Russian Military Choir Among 92 Feared Dead After Plane Crashes Into Black 53

Sea’, 25 December 2016; https://www.nytimes.com/2016/12/25/world/europe/russian-military-plane-crash-alexandrov-
ensemble.html?_r=0

!33

https://www.nytimes.com/2016/12/25/world/europe/russian-military-plane-crash-alexandrov-ensemble.html?_r=0
https://www.nytimes.com/2016/12/25/world/europe/russian-military-plane-crash-alexandrov-ensemble.html?_r=0


murdered by the officers themselves. That would make everyone happy, but it’s impossi-

ble.

The Smolensk air crash has pushed Polish journalism to embrace a highly partisan, politi-

cal and polarised approach. Gazeta Polska discussion clubs made of friends of the conserva-

tive newspapers have organised Smolensk commemorative events across Poland in small 

towns and big cities on the 10th of every month — the monthly anniversary of the crash. 

The Warsaw vigil has been attended by Jarosław Kaczyński, who has promised to bring to 

justice those responsible for the death of his brother and the others on board. He uses the 

monthly anniversary to send a political message.

As both sides argue whether the crash was a result of the assassination plot or a pilot’s er-

ror acting under pressure to land in thick fog and challenging conditions there is no room 

for a compromise and this attitude has also spread onto other areas of public life. As the 

narratives have begun to split the country, politicians have exploited this opportunity for 

political gains and every issue from abortion to bicycle riding has become political.54

After Law and Justice party came to power in 2015, a new Smolensk investigation com-

mission was set up and the bodies of the crash victims have been exhumed for forensic ex-

amination. Every month, Polish media endlessly engage in a political spectacle on Smolen-

sk. Debates are full of accusations, investigation details,  conspiracy theories, post-crash 

politics and questions of responsibility, accountability and morality.

The Smolensk crash has become one of yet another dividing scars in Poland’s history that 

will continue to divide society, politicians and journalists into tribes believing their own 

narrative.  Within two years of  the catastrophe,  Polish Journalists  Association members 

split when liberal journalists (Seweryn Blumsztajn, Jacek Żakowski, Krzysztof Bobiński, 

 Politico (2016) ‘Polish Conservative’s PR pushback’, 4 January 2016;  http://www.politico.eu/article/poland-nato-54

bases-germany-pis-waszczykowski-commission/
!34

http://www.politico.eu/article/poland-nato-bases-germany-pis-waszczykowski-commission/
http://www.politico.eu/article/poland-nato-bases-germany-pis-waszczykowski-commission/


Wojciech Maziarski) lost elections to become head of the organisation and decided to cre-

ate their own, exclusive society, Towarzystwo Dziennikarskie.  55

 Press (2012) ‘Blumsztajn, ‘Maziarski i Żakowski zakładają Towarzystwo Dziennikarskie’, (Blumsztajn, Maziarski i 55

Żakowski found Towarzystwo Dziennikarskie), 16 March 2012; http://www.press.pl/tresc/27784,blumsztajn_-maziarski-
i-zakowski-zakladaja-towarzystwo-dziennikarskie

!35

http://www.press.pl/tresc/27784,blumsztajn_-maziarski-i-zakowski-zakladaja-towarzystwo-dziennikarskie
http://www.press.pl/tresc/27784,blumsztajn_-maziarski-i-zakowski-zakladaja-towarzystwo-dziennikarskie


5. Journalists in Poland — proxies of political elites?

Journalism in Poland has often served as a good launching pad into politics. The list of 

prominent editor-in-chiefs  and journalists  of  the official  and underground press of  the 

times  of  communism  becoming  top  politicians  in  Poland  is  anything  but  short. 

Mieczysław Rakowski, editor of Polityka was Polish PM between 1988 and 1989. Tadeusz 

Mazowiecki, editor-in-chief of Więź and Tygodnik Solidarność was Polish PM between 1989 

and 1991, Jan Olszewski, a columnist and dissident was Polish PM between 1991 and 1992. 

Adam Michnik, editor-in-chief of Gazeta Wyborcza was an MP between 1989 and 1991 and 

Aleksander Kwaśniewski, once an editor-in-chief of a communist youth paper Sztandar 

Młodych became Polish president between 1995 and 2005. Donald Tusk, currently the pres-

ident of the European Council and Polish PM between 2007 and 2014, worked as journalist 

at the Samorządność weekly. Antoni Macierewicz, an editor-in-chief of Głos, become a pow-

erful Minister of Defence in Law and Justice government. Jarosław Kaczyński, once editor-

in-chief of Tygodnik Solidarność,  was Polish PM between 2006 and 2007 and is the most 

powerful politician in Poland since the Law and Justice party won parliamentary election 

in 2015. 

A fundamental question that has not been answered in the post-1989 world is about the 

role of journalism in a free and democratic Poland. After years of political engagement, 

Polish journalists struggle to define how much are they willing to inform the public about 

the world and how much are they willing the shape it. Adam Michnik — the most influen-

tial journalist in Poland after the collapse of communism — reflects upon his role:

Foremostly I feel that I am a citizen who has been working as a managing editor of a large 

Polish daily newspaper and this is how I understand my engagement in politics. If politics 

is understood as strive for power, what is obvious, I am not a politician, but I used to be 

one. If politics is understood as a concern about the common good, active concern about 

the common good, then I am somehow engaged in politics.

!36



Polish journalist-politicians know how to use media and they deploy their skill and re-

sources at times of high political tension. But a definition of common good heavily de-

pends on political views. The current almost tribal political divisions between media out-

lets can be traced back to the Polish tradition of politically engaged journalism. During 

communism the opposition remained united by a common enemy and desire to live in a 

free world. But now the old divisions in the post-Solidarność camp — visible already in 

1989 — define the political frontline of today. Bartosz Węglarczyk:

From today’s perspective we know that it was foolish to believe that the opposition will 

remain in this unity. This is democracy. Some of those in opposition have been right-wing 

and some left-wing. It was naïve to believe in the unity, in a mutual foe that would unite 

us.

For a former dissident Adam Michnik today “everything is political, this era is political” and 

it is time to make a stand again:

They (Law and Justice) are worse than the communists.[…] When it comes to Gazeta – we 

don’t hide our political feelings. Do we say that the Law and Justice is as bad as the Civic 

Platform or the Modern party? We don’t say that, we say that it’s worse. And I say it open-

ly.

The Gazeta Wyborcza staff have actively promoted and attended political rallies and sup-

ported  the  anti-government  opposition.  For  a  Polityka  weekly  columnist  Adam 56

Szostkiewicz the times for journalists have become challenging again:

This is a time of a regime change in which pro-government media is collaborating with it; 

while the non-Law and Justice friendly or the Law and Justice controlled media is trying to 

defend it  and liberal-minded part  of  public  opinion against  the Right  Wing onslaught. 

There is less and less space for impartiality, I am afraid, but the liberal media is trying at 

least to be objective and factual in reporting.

 KOD (Komitet Obrony Demokracji - Committee for the Defence of Democracy) is a civic movement founded by Ma56 -
teusz Kijowski in November 2015 and opposes actions of the Law and Justice government. It is modelled on the anti-
communist civic movement KOR (Komitet Obrony Robotników - Workers’ Defence Committee) established in 1976 of 
which member were: Antoni Macierewicz, Piotr Naimski, Adam Michnik, Jacek Kuroń, Lech and Jarosław Kaczyński, 
Zofia and Zbigniew Romaszewski, Jan Olszewski, Helena Łuczywo and many others.

!37



Krzysztof Skowroński, the head of the Polish Journalists Association, openly stands up for 

the pro-government camp. 

I think that one group says lies and the other says truth. […] One of the sides and I mean 

this left-liberals should acknowledge that democracy is the joy of victory and sorrow of 

failure. These are the just rules of the game that we all agree upon in a democratic state. It 

can’t be like: the victory is good if I win.

As the journalists take a tougher stance on so many issues, the public has lost trust in the 

media.  A 2012 poll  showed that people’s  perception of  journalists  partisanship has in-

creased by 12% since 2002 (from 34 to 46). At the same time, respondents pointed to impar-

tiality and objectivism (59%)  as the virtues they most desire from journalism. In 2017 79% 57

of Poles agree that “the message in the media is so diverse that Poles no longer know where the 

truth lies” while 64% of those polled think journalists express their views instead of pro-

viding information.  Bartosz Węglarczyk observes his colleagues:58

I personally know journalists who privately admit that there is a war in Poland and you 

need to take one of the sides. They say it openly in private talks, but soon they will say it 

publicly. It has nothing to do with journalism. These are politicians, who can write and can 

sometimes write quite well.

Once  on  the  same  side  of  the  political  anti-communist  struggle,  Adam  Michnik  and 

Jarosław Kaczyński are today in stark opposition to each other. Poland is locked in the 

narratives of the post Second World War generation that has shaped the country post-1989 

and influenced younger generations of journalists. There is no better illustration of this di-

vision than the Kurski brothers. Jarosław and Jacek Kurski were young and politically en-

gaged students in the rebellious city of Gdańsk  in the 1980s. Over time Jarosław Kurski 59

has become Adam Michnik’s deputy at Gazeta Wyborcza while the younger Jacek Kurski, 

 CBOS (2012) ‘Opinie na temat pracy dziennikarzy’ (Opinions on the subject of journalists’ work), BS/164/2012, De57 -
cember 2012; http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_164_12.PDF

 CBOS (2017), ‘Ocena wiarygodności telewizyjnych programów informacyjnych i publicystycznych’, (‘Evaluation of 58

credibility of television news and news programmes’), 10 May 2017.

 The Solidarność movement was born in the city of Gdańsk. Lech Wałęsa, Donald Tusk, Lech Kaczyński, Adam Mich59 -
nik and many others met during the anti-communist government strikes in 1980. 

!38

http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_164_12.PDF


was appointed the head of the state broadcaster TVP by the Law and Justice party led by 

Jarosław Kaczyński.

Polish politicians and journalist to a large extent share the same background, come from 

the same anti-communist opposition groups, universities or student organisations, such as 

NZS.  In 2005, two post-Solidarność political parties dominated the elections effectively 60

eliminating the post-communist party. The Civic Platform and the Law and Justice party 

promised a grand coalition and a big change in the campaign. Both parties have been con-

servative with the Civic Platform appealing to the winners of the transformation and the 

Law and Justice addressing poorer and less successful class of the society. One was out-

ward  looking  the  other  inward  looking.  The  Law and Justice  party’s  surprise  victory 

stunned the campaign frontrunner.  Televised negotiations to form the promised grand 

coalition government failed. 

The political rivalry between Kaczyński brothers and Donald Tusk was growing day by 

day. And so the journalists were pulled into the political game. But it was the Smolensk air 

crash that helped to turn those two splitting tribes of politicians and journalists from the 

same anti-communist camp into warring factions. The logic of tribal war has led to a situa-

tion when both sides use the same language, fight for the same symbols but have built 

their position in opposition to each other. Krzysztof Skowroński sees these divisions as the 

two faces of the same coin:

There were two manifestations in Warsaw: of the Law and Justice and the Committee for 

the Defence of Democracy. There were two ladies there and they were telling the same sto-

ry. In 1981 my husband was imprisoned for political activism and I am here to fight for 

freedom. In 1981 my husband was a political prisoner and I fight for freedom today. Two 

groups that think in the exact same way.

The trauma of the crash in the national psyche drives divisions in the world of politics that 

runs through the society and increases the level of partisanship of the journalistic commu-

nity. Krzysztof Skowroński notes:

 NZS — Independent Students’ Association in the 1980. Members included current politicians from Law and Justice 60

and Civic Platform and many prominent journalists.
!39



There is the planet of the conservative journalists who say that Poland is this and that. And 

the second planet is composed of the liberal journalists, who say this and that. The conser-

vative journalists say: “Poland is a country who has been regaining its freedom, indepen-

dence” and there is the second group that says: “the end of freedom of speech, dictatorship, 

evolution towards the totalitarian regime.” From this perspective this narrative is absurd 

like a train with wings.

Agnieszka Romaszewska-Guzy has seen Polish journalists getting close to politicians for 

many years. She notes two attitudes rooted deeply in the experience of communism. One 

was a submissive and service-like attitude of a journalist working for the regime media 

and the other was rebellious. 

That is why, in my journalistic opinion, we have this on-going fight ethos. It means, that in 

general as a journalist you are more of a politician than a politician himself. Journalists are 

this more aggressive side, not politicians. Not always of course, but very often. Therefore, 

on both sides of this political spectrum, we find journalists who turn out to be more dedi-

cated to the politics than the politicians themselves.

In pursuit of audience and with little funding available, the cheapest television or radio 

shows have been made of politicians with opposing views invited to the studio to fight 

each other. So the Polish political debate has been largely reduced to the contest of values 

where there is no more middle ground, as Bartosz Węglarczyk notes:

Everything was replaced with emotions, emotions are world views. That’s why politicians 

like this discussions about abortion. Because knowledge is not important.  Everything is 

about emotions now.

Poland’s media market has been heavily influenced by the Western style and capital but 

not by its values and standards. So the market has undergone the process of tabloidisation 

and commercialisation without any proper debate on the journalistic role of private and 

public media. As Bartosz Węglarczyk notes journalists “become politicians and political ac-

tivists and in fact the readers have accepted that”. As Polish journalists continue to solidify 

their opinions, Skowroński says the narrative has replaced truth:

!40



That’s what the journalists do — they deliver a narrative. Those in politics send them text 

messages “say this and that”. We do it, we go to the TV stations, a journalist accepts that 

and says “ok”. But it’s not!

Journalists’ partisanship and political bias have become a sought-after commodity in the 

new market  economy driven by internet,  social  media,  speed and simplification.  And, 

with the  arrival  and spread of  the  internet,  the  entry barrier  to  the  market  fell.  Jacek 

Karnowski together with his twin brother Michał have successfully built the conservative 

Fratria media group behind wSieci weekly and the wPolityce.pl web portal. The brothers 

had a solid work experience in legacy media; Jacek Karnowski worked for the BBC Polish 

Service and TVP. Michał Karnowski worked for Newsweek Polska and Polska the Times. Jacek 

Karnowski says this experience helped them understand “the media are businesses. Apart 

from fulfilling an important role, they are businesses.” They too have embraced a form of jour-

nalistic  engagement  that  has  emerged  in  Poland  under  the  name  of  “dziennikarstwo 

tożsamościowe” or “journalism of identity” that offers ideologically engaged narratives 

that help build a community of like-minded readers.  A joint wPolityce.pl and wSieci sub61 -

scription call reads:

We invite you to the Network of Friends of the web portal wPolityce.pl and the largest con-

servative weekly of opinions in Poland “wSieci”.  This way you can support media, for 

which a determinant of action is care for Rzeczpospolita in the spirit of truth, good and 

beauty. 

We invite you to the bevy of the members of our community. We believe that thanks to a 

fixed subscription of our publications prepared especially for our Friends we will be last-

ing guests in Your houses — on computer screens, on tablets and mobile devices. Thanks 

to technology development we can offer You access to a bigger collection of interesting arti-

cles, good political writing and opinions, to media created with passion and mission, with 

 wPolityce.pl (2016) ‘Sieć przyjaciół’, (The network of friends’); https://siec.wpolityce.pl/oferta?utm_source=wpoli61 -
tyce&utm_campaign=siecprzyjaciol&utm_medium=button_art

!41

https://siec.wpolityce.pl/oferta?utm_source=wpolityce&utm_campaign=siecprzyjaciol&utm_medium=button_art
https://siec.wpolityce.pl/oferta?utm_source=wpolityce&utm_campaign=siecprzyjaciol&utm_medium=button_art
https://siec.wpolityce.pl/oferta?utm_source=wpolityce&utm_campaign=siecprzyjaciol&utm_medium=button_art


belief in strength of the national interest, media based on Polish capital and conservative 

values. 

The Network of Friends is a community of Readers. We want this place to become a plat-

form connecting people to whom that fate of Poland is indifferent and follow with attention 

domestic events described in the weekly “wSieci” and on the webpages of wPolityce portal. 

Marzena Nykiel – editor-in-chief of the web portal wPolityce.pl

Jacek Karnowski – editor-in-chief of the weekly „wSieci”

A combination of increasingly lower entry barriers onto the media market, a strong world-

view resulting in engaged “journalism of identity” and know-how of modern media busi-

ness helped Jacek and Michal Karnowski open an internet TV platform wPolsce.pl on 19th 

June 2017. Beata Szydło, the Prime Minister of Poland from the Law and Justice govern-

ment gave the first interview marking the launch of the channel.  State television 24 hours 62

news channel TVP INFO picked the feed of this interview from YouTube.com and put it on 

air.

In Poland, like in the US, the UK, and other countries the “journalism of identity” has 

proven to be an economically viable strategy in the times of financial hardship hitting hard 

the old traditional media outlets. With the lack of funding it has been difficult to maintain 

a high level of journalistic professionalism and remain impartial, objective and indepen-

dent. 

 www.wPolsce.pl (2017), Premiera wPolsce.pl - transmisja na żywo, (‘Premiere of wPolsce.pl - live transmission’), 19 62

June 2017; http://wpolsce.pl/rozmowa/6-premiera-wpolscepl-transmisja-na-zywo
!42

http://www.wPolsce.pl
http://wpolsce.pl/rozmowa/6-premiera-wpolscepl-transmisja-na-zywo
http://YouTube.com


6. Conclusions — look ahead

After 1989, Poland did not adopt the Anglo-American liberal press model which strives to 

distinguish between reporting facts and opinions. Any attempt at transforming the state 

broadcasters into an organisation similar to the BBC in Poland has not been successful. In-

stead, Polish journalism followed more closely a continental model where opinions and 

reporting blend together.

The Polish media have always been political and the state broadcasters have been depen-

dent on the ruling party of the time. They have undergone a radical transformation along 

with the broader systemic transformation since 1989 but following the 2010 plane crash in 

which the late president Lech Kaczyński died in Smolensk (Russia), they have been subject 

to another vast change and reform. 

The return of the right wing discourse in Poland was a matter of time. On the one hand, it 

has been driven to a certain extent by the worldwide trend and the rise of the conservative 

and populist politics. On the other hand, Radio Maryja, Gość Niedzielny and Gazeta Polska 

could not have served as the only meaningful representative media for conservative audi-

ences in a deeply Catholic country. The Smolensk crash served as a catalyst for that change 

and helped to push for a very partisan and polarised media landscape. Political divisions 

seem to be unbridgeable and driven by beliefs and emotions of a moral dimension rather 

than facts and dialogue.

Globalisation and the spread of the internet have created a space for views underrepre-

sented by the legacy media. In a vastly Catholic country the conservative press — insignif-

icant politically until 2010 — have embraced new forms of journalistic engagement and 

have  emerged  in  the  post-Smolensk  reality  in  the  form  of  so-called  “dziennikarstwo 

tożsamościowe” or “journalism of identity” offering narratives that lock audiences into a 

particular mind set. For those publications, this proved to be a new business model in an 

increasingly fragmented market — a strategy of survival in times of economic uncertainty.

!43



Since the Law and Justice party came to power in October 2015, the state media have 

swung its coverage to the right and its message is largely backing the government. In a po-

larised and politicised world of Polish media, those who stand on the right side of the po-

litical spectrum see this as a positive change enhancing pluralism and giving voice to the 

underrepresented sections of the Polish society, while those on the left side of politics see it 

as an attack on free media and democracy. The narrative has become the main driver for 

the process of editorial decision making, and the press have followed the politicians. The 

middle ground for any compromise diminishes by the day as the warring factions of jour-

nalists take a harder political stance and embrace political activism as a way out. Given the 

legacy of Polish journalism in the 19th and 20th centuries, the strategy of struggle is part of 

the journalistic tradition in Poland. Yet political parallelism in the 21st century is still far 

away from the levels seen between 1918-1939, a period in Polish press history largely con-

sidered as the most partisan with political parties owning its own outlet. 

In general the Polish media are still free, pluralist, increasingly partisan and engaged in 

the political fight, but the tilt to the right of the state broadcasters and the change of the 

paradigm from public to national has a polarising effect on the media landscape while 

journalism loses trust and credibility in the eyes of Poles. 

The level of partisanship of the press on the Blumler and Gurevitch scale has traditionally 

been very high in Poland. Between 1918 and 1939 most of the press outlets were directly 

owned by political parties and served their interest. After the Second World War the ma-

jority of the communist press was directly managed by the party apparatus. And the un-

derground anti-communist press was owned and controlled by the opposition.

After the collapse of communism and the media market liberalisation, the level of parti-

sanship was oscillating between the second and third degree on the Blumler and Gure-

vitch scale. The openly expressed aim of the political establishment has been to create non-

partisan public media obliged to neutrality by the relevant legislation. Politicians from left 

!44



to right have prevented a real change that could lead to a non-partisan public broadcaster. 

The communist legacy of treating public radio and television as a means of party commu-

nications rather than a common public good has prevailed.

Since the Law and Justice party came to power, the state media have reached the highest 

degree of  partisan involvement as the government is  now directly associated with the 

running of TVP and Radio Polskie via ownership and direct appointments of the manage-

ment and editorial boards.

Private media degree of partisanship is lower but visible.  A lot of conservative outlets 

(wSieci, wPolityce, DoRzeczy, Republika, Gazeta Polska) have no structural connection with 

the ruling or any other political party but the government can count on their loyalty and 

criticism is sporadic. 

Left and liberal publications (Gazeta Wyborcza, Newsweek, Polityka), too, are reaching the 

second degree of partisanship as the united opposition parties and anti-government civic 

groups are given the benefit of loyalty and internal criticism is marginal. Political engage-

ment  by  some of  the  most  prominent  liberal  journalists  like  Adam Michnik,  Jarosław 

Kurski, Jacek Żakowski, Tomasz Lis, is highly partisan and anti-govermental.

There are also a number of publications classified with the third degree of partisanship 

(Rzeczpospolita, Dziennik) while only a few outlets can be seen as non-partisan. Political 

neutrality is often a goal for the media founded with foreign capital but their situation 

may change as the government plans to re-nationalise the media whom they see as an arm 

of foreign interests on Polish soil. Media organisations based on foreign capital face an un-

certain future.

Polish politicians have a very powerful financial tool in their hands. In the old days the 

communist government was in control of paper and the printing press. Today the state is 

in charge of state advertisement funds. The Law and Justice government has recently re-

!45



channeled money from the liberal to the right wing press. This change in funding in return 

has led to increased polarisation and partisanship.

Among all of my interviewees there is a shared belief that there should be distance be-

tween the world of politics and the world of journalism. But in a country where the two 

professions have blurred the lines so much, there is no immediate and foreseeable end to 

the political and journalistic crisis. There is also no trust between the warring factions and 

journalists who have not declared political allegiance yet are now being called to take posi-

tions. Until the political tension decreases there is no chance for non-partisan public jour-

nalism in Poland. Conservative journalist Jacek Karnowski says the current deep change is 

about correcting the post-communism and there is no need to worry.

Kaczyński wants a normal European country with a balance of power, he doesn’t want a 

new order.

But  an old time dissident  feels  the  time is  running out.  The future  of  the  media  and 

democracy is in danger, according to Adam Michnik:

We will see what comes next. But if I am right and Kaczyński will implement the Putin 

model of the state transformation, our prospects are gloomy. Putin, in fact, eliminated in-

dependent media […].

The next parliamentary elections scheduled for 2019 will decide the future of the Polish 

media. Until then the divisions between pro and anti-government press will only keep on 

growing, mirroring political tensions in the country. In the new media order driven by so-

cial media, speed and polarisation the Smolensk crash has proven to be a potent catalyst 

for the resurrection of the old pre-1989 divisions running deep through the Polish society.

!46



Bibliography

1. BBC News (2016) Polish media laws: Government takes control of state media, URL: 

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-35257105 

2. Bell, Mellisa (2017), ‘The Reuters Memorial Lecture: We Broke The News. How Do We Fix 

It?’, 10 February 2017; http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/news/video-reuters-

memorial-lecture-–-we-broke-news-how-do-we-fix-it 

3. Blumler, J., and Gurevitch, M. (2002) Communication and Society: The Crisis of Public 

Communication. Florence, US: Routledge.

4. Bonotti, M., Bader, V-M. (2015) Parties, partisanship and political theory, London, New 

York, Routledge, 2015

5. Camus, A., (1960) Resistance, Rebellion and Death. 

6. CBOS (2012) ‘Opinie na temat pracy dziennikarzy’ (Opinions on the subject of journalists’ 

work), BS/164/2012, December 2012, URL; http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/

2012/K_164_12.PDF

7. CBOS (2017), ‘Ocena wiarygodności telewizyjnych programów informacyjnych i publi-

cystycznych’, (‘Evaluation of credibility of television news and news programmes’).

8. Curry, J. L. (1990) Poland’s journalists: professionalism and politics, Cambridge Universtiy 

Press.

9. Curry, J. L., Johnson, A. Ross (1980) The Media and Intra-Elite Communication in Poland, 

Summary Report, The Rand Publications.

10. Cywiński, B. (1971) Rodowody niepokornych, Więź.

11. Dobek-Ostrowska, B. (ed.) (2006) Transformacja Systemów Medialnych w Krajach Europy 

Środkowo-Wschodniej po 1989 r., (‘Transformation of the media systems in East and 

Central European Countries after 1989’), Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu 

Wrocławskiego.

12. Dobek-Ostrowska, B. (2011) Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce. Polity-

ka w mediach, (‘Polish media system at the crossroads. Media in politics. Politics in 

media’), Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

13. Dobek-Ostrowska, B., Głowacki, M. (2015) Democracy and media in Central and Eastern 

Europe 25 years on, ProQuest.

14. Dziennik Gazeta Prawna (2016) ‘PiS o projekcie ustawy medialnej: Dobra zmiana, która 

odda media Polakom’, (PiS about the media bill proposa: Good change will hand 

back media to Poles’), 28 April 2016, URL; http://wiadomosci.dziennik.pl/polity-

!47

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-35257105
http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_164_12.PDF
http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_164_12.PDF
http://wiadomosci.dziennik.pl/polityka/artykuly/519316,pis-o-projekcie-ustawy-medialnej-dobra-zmiana-ktora-odda-media-polakom.html


ka/artykuly/519316,pis-o-projekcie-ustawy-medialnej-dobra-zmiana-ktora-odda-

media-polakom.html 

15. Freedom House (2017) Freedom of the Press 2017, URL: https://freedomhouse.org/re-

port/freedom-press/freedom-press-2017 

16. Gazeta Wyborcza (2016) ‘Wielka czystka w mediach publicznych? Jest projekt ustawy o 

“mediach narodowych"’ (‘Public service media cleansing? The draft law on “na-

tional media” is ready’), 5 January 2016; http://wyborcza.pl/

1,75478,19428690,wielka-czystka-w-mediach-publicznychjest-projekt-ustawy-o.html 

17. Goldfarb, J. B., (1989) Glasnost: The Post-Totalitarian Mind, Chicago: University of Chicago 

Press.

18. Hadamik Katharina (2005) Between East and West or Simply ‘Made in Poland’? The many 

different styles of today’s Polish journalism’, in: Svennik Høyer and Horst Pöttker 

(Eds), Diffusion of the News Paradigm 18502000, Göteborg: NORDICOM, p. 211-26.

19. Hallin D. C., Mancini, P. (2012) Comparing Media Systems Beyond the Western World, 

Cambridge University Press.

20. Hallin D. C., Mancini, P. (2004) Comparing Media Systems. Three Models of Media and 

Politics, Cambridge Media Press.

21. Jakubowicz, K., Sükösd, M. (2008) Finding the right place on the map: Central and Eastern 

European media change in a global perspective, Bristol, UK, Chicago, Intellect.

22. Krzymowski, M. (2015) Jarosław. Tajemnice Kaczyńskiego, (‘Jarosław. Kaczyński’s secrets’), 

Ringier Axel Springer Polska.

23. Łojek, J., Władka, W.,Myśliński, J. (1998) Dzieje prasy polskiej, (‘The history of the Polish 

press’), Warszawa.

24. Michnik, A. (1985) Takie czasy…. Rzecz o kompromisie, (‘Such Other Times…. Concerning 

Compromise.’), Aneks, London.

25. Mocek, S. (2006) Dziennikarze po komunizmie. Elita mediów w świetle badań społecznych, 

(Journalists after communism. Media elite in the light of social research’), Scholar, 

Warszawa.

26. Niezależna.pl (2016), ‘Czas na repolonizację. Koniec z niemiecką dominacją w 

mediach.’ (‘Time for repolonization. The end of German domination in media’), 20 

October 2016, URL; http://niezalezna.pl/87865-czas-na-repolonizacje-koniec-z-

niemiecka-dominacja-w-mediach 

27. O’Neil, P. (ed.) (1997) Post-Communism and the Media in Eastern Europe, London: Frank 

Cass.

!48

http://wiadomosci.dziennik.pl/polityka/artykuly/519316,pis-o-projekcie-ustawy-medialnej-dobra-zmiana-ktora-odda-media-polakom.html
http://wiadomosci.dziennik.pl/polityka/artykuly/519316,pis-o-projekcie-ustawy-medialnej-dobra-zmiana-ktora-odda-media-polakom.html
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/freedom-press-2017
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/freedom-press-2017
http://wyborcza.pl/1,75478,19428690,wielka-czystka-w-mediach-publicznychjest-projekt-ustawy-o.html
http://wyborcza.pl/1,75478,19428690,wielka-czystka-w-mediach-publicznychjest-projekt-ustawy-o.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wydawnictwo_Naukowe_Scholar
http://niezalezna.pl/87865-czas-na-repolonizacje-koniec-z-niemiecka-dominacja-w-mediach
http://niezalezna.pl/87865-czas-na-repolonizacje-koniec-z-niemiecka-dominacja-w-mediach
http://niezalezna.pl/87865-czas-na-repolonizacje-koniec-z-niemiecka-dominacja-w-mediach


28. Ociepka, B. (2001) Wprowadzenie modelu mediów publicznych w Polsce, (‘Introduction of 

the public media model in Poland’), Studia Medioznawcze, 2, 3

29. Ociepka, B. (2003) Dla Kogo Telewizja? Model Publiczny w Postkomunistycznej Europie 

Środkowo-Wschodniej po 1989 r., Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu 

Wrocławskiego.

30. Offe, C. (1991) Capitalism by democratic design? Democratic theory facing the triple transi-

tion in East Central Europe, Social Research 58, 4.

31. Oxford Dictionaries (2017) Partisan definition, URL: https://en.oxforddictionaries.com/

definition/non-partisan 

32. Paczkowski, A., (1980) Prasa polska w latach 1918 - 1939, (‘Polish press between 1918 and 

1939’), Warszawa.

33. Pokorna-Ignatowicz, K. (2013) Polski system medialny 1989 - 2011, (‘Polish media system 

1989 - 2011’), Kraków.

34. Politico (2016) ‘Polish Conservative’s PR pushback’, 4 January 2016, URL; http://

www.politico.eu/article/poland-nato-bases-germany-pis-waszczykowski-commis-

sion/ 

35. Polityka (2016) ‘Kaczyński przejął, a nie stworzył „Tygodnik Solidarność”. Prawdziwe 

świętowanie 35-lecia odbyło się bez niego’ (‘Kaczyński took over and not created 

“Tygodnik Solidarność”. True celebrations of the 35 anniversary took place without 

him’), URL; http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/1678634,1,kaczyn-

ski-przejal-a-nie-stworzyl-tygodnik-solidarnosc-prawdziwe-swietowanie-35-lecia-

odbylo-sie-bez-niego.read 

36. Polskie Radio (2016), ‘Jacek Kurski nowym prezesem TVP. Zapowiada przywrócenie stan-

dardów’, (Jacek Kurski becomes a new head of TVP. Announces a return of the 

standards’), 8 January 2016, URL; http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/

1567487,Jacek-Kurski-nowym-prezesem-TVP-Zapowiada-przywrocenie-standard-

ow 

37. Polskie Radio (2016), ‘National media bill’ to be announced soon, 5 January 2016, URL; 

http://www.thenews.pl/1/9/Artykul/235429,‘National-media-bill’-to-be-an-

nounced-soon 

38. Press (2012) ‘Blumsztajn, ‘Maziarski i Żakowski zakładają Towarzystwo Dziennikarskie’, 

(Blumsztajn, Maziarski i Żakowski found Towarzystwo Dziennikarskie), 16 March 

2012, URL; http://www.press.pl/tresc/27784,blumsztajn_-maziarski-i-zakowski-

zakladaja-towarzystwo-dziennikarskie 

!49

https://en.oxforddictionaries.com/definition/non-partisan
https://en.oxforddictionaries.com/definition/non-partisan
http://www.politico.eu/article/poland-nato-bases-germany-pis-waszczykowski-commission/
http://www.politico.eu/article/poland-nato-bases-germany-pis-waszczykowski-commission/
http://www.politico.eu/article/poland-nato-bases-germany-pis-waszczykowski-commission/
http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/1678634,1,kaczynski-przejal-a-nie-stworzyl-tygodnik-solidarnosc-prawdziwe-swietowanie-35-lecia-odbylo-sie-bez-niego.read
http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/1678634,1,kaczynski-przejal-a-nie-stworzyl-tygodnik-solidarnosc-prawdziwe-swietowanie-35-lecia-odbylo-sie-bez-niego.read
http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/1678634,1,kaczynski-przejal-a-nie-stworzyl-tygodnik-solidarnosc-prawdziwe-swietowanie-35-lecia-odbylo-sie-bez-niego.read
http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/1678634,1,kaczynski-przejal-a-nie-stworzyl-tygodnik-solidarnosc-prawdziwe-swietowanie-35-lecia-odbylo-sie-bez-niego.read
http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1567487,Jacek-Kurski-nowym-prezesem-TVP-Zapowiada-przywrocenie-standardow
http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1567487,Jacek-Kurski-nowym-prezesem-TVP-Zapowiada-przywrocenie-standardow
http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1567487,Jacek-Kurski-nowym-prezesem-TVP-Zapowiada-przywrocenie-standardow


39. Reporters without Borders (2016). World Press Freedom Index, URL; https://rsf.org/en/

poland 

40. Rozumilowicz, B. (2002) Democratic change: A theoretical perspective, in: M. Price, B. 

Rozumilowicz, S. Verhulst, Media Reform: Democratizing the Media, Democratiz-

ing the State, London: Routledge.

41. Salmonowicz S. (1994) Polskie Państwo Podziemne, (‘Polish Underground State’), Warsza-

wa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

42. Sejm (2016) Rada Mediów Narodowych - regulamin, (‘National Media Council’), URL; 

http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/page.xsp/rmn_regulamin

43. Stokes G. (1993) The Walls Came Tumbling Down: The Collapse of Communism In Eastern 

Europe (212), Oxford University Press.

44. The Budapest Beacon (2017), ‘Politics has taken over Hungarian media’, 8 February 2017, 

URL; http://budapestbeacon.com/featured-articles/politics-taken-hungarian-me-

dia/44419 

45. The Guardian (2016) European Commission to Debate Poland’s Controversial New Laws, 

URL; https://www.theguardian.com/world/2016/jan/12/european-commission-

to-debate-polands-controversial-new-laws 

46. The New York Times (2016) ‘Singers in Russian Military Choir Among 92 Feared Dead Af-

ter Plane Crashes Into Black Sea’, 25 December 2016, URL; https://www.nytimes.-

com/2016/12/25/world/europe/russian-military-plane-crash-alexandrov-ensem-

ble.html?_r=0 

47. Torańska, T. (2013) Smoleńsk, Wielka Litera.

48. Wahl-Jorgensen, K. (2017). Introduction: the future of journalism: risks, threats and oppor-

tunities. Journalism Practice.

49. Wahl-Jorgensen, K. (2016) Rethinking balance and impartiality in journalism? How the BBC 

attempted and failed to change the paradigm. Journalism Practice. 

50. Wirtualne Media (2016) 'Adam Michnik: zmiana władzy straszliwie walnęła “Gazetę 

Wyborczą” po kieszeni, nie stać nas na oddziały regionalne i 

korespondentów’ (Adam Michnik: the change of government hit “Gazeta Wybor-

cza” very hard, we can’t afford regional sections and correspondents), 23 November 

2016, URL; http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/adam-michnik-zmiana-

wladzy-straszliwie-walnela-gazete-wyborcza-po-kieszeni-nie-stac-nas-na-oddzialy-

regionalne-i-korespondentow

51. Wirtualne Media (2017) ‘„Fakt” liderem, „Super Express” przed „Gazetą Wyborczą”, która 

straciła 17%.’ (“Fakt” a leader, “Super Express ahead of “Gazeta Wyborcza” that lost 
!50

https://rsf.org/en/poland
https://rsf.org/en/poland
http://budapestbeacon.com/featured-articles/politics-taken-hungarian-media/44419
http://budapestbeacon.com/featured-articles/politics-taken-hungarian-media/44419
http://budapestbeacon.com/featured-articles/politics-taken-hungarian-media/44419
https://www.theguardian.com/world/2016/jan/12/european-commission-to-debate-polands-controversial-new-laws
https://www.theguardian.com/world/2016/jan/12/european-commission-to-debate-polands-controversial-new-laws
https://www.theguardian.com/world/2016/jan/12/european-commission-to-debate-polands-controversial-new-laws
https://www.nytimes.com/2016/12/25/world/europe/russian-military-plane-crash-alexandrov-ensemble.html?_r=0
https://www.nytimes.com/2016/12/25/world/europe/russian-military-plane-crash-alexandrov-ensemble.html?_r=0
https://www.nytimes.com/2016/12/25/world/europe/russian-military-plane-crash-alexandrov-ensemble.html?_r=0
http://orca.cf.ac.uk/95820
http://orca.cf.ac.uk/95820
http://orca.cf.ac.uk/89096
http://orca.cf.ac.uk/89096
http://orca.cf.ac.uk/89096
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/adam-michnik-zmiana-wladzy-straszliwie-walnela-gazete-wyborcza-po-kieszeni-nie-stac-nas-na-oddzialy-regionalne-i-korespondentow
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/adam-michnik-zmiana-wladzy-straszliwie-walnela-gazete-wyborcza-po-kieszeni-nie-stac-nas-na-oddzialy-regionalne-i-korespondentow
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/adam-michnik-zmiana-wladzy-straszliwie-walnela-gazete-wyborcza-po-kieszeni-nie-stac-nas-na-oddzialy-regionalne-i-korespondentow


17%.), 3 February 2017, URL; http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/fakt-lid-

erem-super-express-przed-gazeta-wyborcza-ktora-stracila-17-proc-sprzedaz-gazet-

w-grudniu 

52. Wirtualne Media (2006) 'Jarosław Kaczyński był redaktorem naczelnym’ (‘Jarosław 

Kaczyński was an editor-in-chief’) 10 March 2006, URL; http://www.wirtualneme-

dia.pl/artykul/jaroslaw-kaczynski-byl-redaktorem-naczelnym 

53. Wirtualne Media (2016), 'W kanałach TVP połowa czasu wystąpień polityków dla PiS, 

mniej dla PO, dużo więcej dla rządu i prezydenta’ (‘In the TVP channels half of the 

time of politicians appearances for PIS, less for PO, much more for the government 

and the president’), 20 February 2016, URL; http://www.wirtualnemedia.pl/

artykul/w-kanalach-tvp-polowa-czasu-wystapien-politykow-dla-pis-mniej-dla-po-

duzo-wiecej-dla-rzadu-i-prezydenta-analiza 

54. wPolityce.pl (2016) ‘Sieć przyjaciół’, (The network of friends’), URL; https://siec.wpoli-

tyce.pl/oferta?utm_source=wpolityce&utm_campaign=siecprzyjaciol&utm_medi-

um=button_art 

55. wPolsce.pl (2017), Premiera wPolsce.pl - transmisja na żywo, (‘Premiere of wPolsce.pl - live 

transmission’), 19 June 2017, URL; http://wpolsce.pl/rozmowa/6-premiera-wpols-

cepl-transmisja-na-zywo 

56. Wprost (2017), ‘Tusk - abonament rtv to haracz’, (‘Tusk - radio and tv licence fee is an exac-

tion’), 29 April 2008, URL; https://www.wprost.pl/128832/Tusk-abonament-rtv-to-

haracz 

57. Zielonka, J. (2015) Media and Politics in New Democracies, Oxford University Press.

58. Zielonka J., Mancini P. (2012) Media and Democracy in Central and Eastern Europe: Intro-

duction, International Journal of Press/Politics, Vol. 17, No. 4, Paolo Mancini, co-

author.

59. Van Kempen, H. (2007) Media-party parallelism and its effects: A cross national compara-

tive study, Political Communication. 

!51

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/fakt-liderem-super-express-przed-gazeta-wyborcza-ktora-stracila-17-proc-sprzedaz-gazet-w-grudniu
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/fakt-liderem-super-express-przed-gazeta-wyborcza-ktora-stracila-17-proc-sprzedaz-gazet-w-grudniu
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/fakt-liderem-super-express-przed-gazeta-wyborcza-ktora-stracila-17-proc-sprzedaz-gazet-w-grudniu
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jaroslaw-kaczynski-byl-redaktorem-naczelnym
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jaroslaw-kaczynski-byl-redaktorem-naczelnym
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jaroslaw-kaczynski-byl-redaktorem-naczelnym
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-kanalach-tvp-polowa-czasu-wystapien-politykow-dla-pis-mniej-dla-po-duzo-wiecej-dla-rzadu-i-prezydenta-analiza
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-kanalach-tvp-polowa-czasu-wystapien-politykow-dla-pis-mniej-dla-po-duzo-wiecej-dla-rzadu-i-prezydenta-analiza
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-kanalach-tvp-polowa-czasu-wystapien-politykow-dla-pis-mniej-dla-po-duzo-wiecej-dla-rzadu-i-prezydenta-analiza
http://www.wPolsce.pl
http://wpolsce.pl/rozmowa/6-premiera-wpolscepl-transmisja-na-zywo
http://wpolsce.pl/rozmowa/6-premiera-wpolscepl-transmisja-na-zywo
https://www.wprost.pl/128832/Tusk-abonament-rtv-to-haracz
https://www.wprost.pl/128832/Tusk-abonament-rtv-to-haracz


Appendix: Questionnaire for the semi-structured interview

Basic information

• Name, age, work position, media

• How long have you been working as a journalist / media analyst? 

Journalism in Poland

• What was the legacy of communist era journalism?

• Can you describe the media landscape in 1989 and shortly after?

• How do you see the role of Gazeta Wyborcza? How much has that changed since 

1989?

• How would you describe editorial decision making process in the state and private 

media outlets in Poland?

• How powerful and popular do Polish journalists feel themselves to be?

• How far can a journalist for the state controlled media insist on objectivity in his/

her reporting?

 Smolensk crash

• What impact has the Smolensk crash had on journalism in Poland?

• How has the media landscape in Poland changed after April 2010?

• How do Polish journalists report on the crash?

Partisan vs non-partisan media

• How do you understand the role of media and journalism in Poland?

• Do you think journalists in Poland can be objective and impartial? (If not why?)

• What are the factors making maintaining a neutral and objective position so diffi-

cult in Polish media landscape?

!52



• How close are the relations between politicians and journalists in post 1989 Poland?

• How much Polish journalists’ own political views impact their work? Do they actu-

ally realise that?

• Are Polish journalists proxies of today’s political battle? To what extent? Should 

they be politically active and engaged?

Journalism in Poland and the state of democracy

• What impact will the current shift from public to “national” media have on democ-

racy and free media in Poland?

• How much do you see the current conflict as a reflection of historical and current 

political divisions?

• What are good ways to avoid dramatic politicisation of the state media?

• How do media in new and old democracies stand up to the ruling political class?

!53


	Acknowledgements
	Contributors
	Introduction
	1. Defining non-partisan media
	2. The historical context
	2. 1. Short history of Polish journalism prior to 1989
	2.2 1989: The creation of free media in Poland — the case of Gazeta Wyborcza
	3. Politicians take over — the case of public TV.
	4. Smolensk air crash — the push for partisanship
	5. Journalists in Poland — proxies of political elites?
	6. Conclusions — look ahead
	Bibliography
	Appendix: Questionnaire for the semi-structured interview

