
REUTERS

INSTITUTE for the

STUDY of

JOURNALISM
REPORT

Truth Matters: 
e BBC and Our Need for It to Be Right

John Lloyd

December 2012

BBC Director General George Entwistle walks past assembled members of the media, aer appearing before a Culture and Media Committee hearing at 
Parliament in London October 23, 2012. REUTERS/Olivia Harris 

SS
 

PP
 

RR
 

IIss
 

TT
 
T
TT

 

TT

 
 
CC
 

WW
 

SS
 

BB
PP
 

SScc
 

LL
RR
 

AA
 

SS
 

RR
 

PP
 

PP
 

‘‘ SS
 

WW
oo
 

CC
 

TT
IInn



2 
 

 
Contents 
 
Introduction 
Chapter 1  Decadent Speech 
Chapter 2  The Loneliness of the Short-Distance Entwistle 
Chapter 3  Every DG Needs to Make a Mark 
Chapter 4  The British Bilious Corporation is Useful, But Only Up to a Point 
Chapter 5  Trusting 
Chapter 6  The Suits 
Chapter 7  The Future Crises 
 
 
 
 
 
 



3 
 

 
Acknowledgements 
 
This was written with the help of many people, most members or former 
members of the BBC staff.  Nearly all wished to be off the record. Where 
people were willing to be quoted, they are named. 
 
Thanks to both categories and particular thanks, among the quotables, to 
Professors Lucy Küng and Jean Seaton. 
 
People who can be named and thanked are Alex Reid, who organised the 
publication; and Sara Kalim and Kate Hanneford Smith, who helped. 
 
 



4 
 

 
Introduction 
 
Eighteen men have filled the office of Director General of the British 
Broadcasting Corporation: of the three who made the greatest mark, two were 
engineers. John Reith learned the trade from the age of seventeen after his 
father refused to pay for further education which, in the Church of Scotland 
minister’s view, was being wasted on the recalcitrant boy. He served as DG 
from 1927–1938 (though for five years before his appointment, he was general 
manager of the privately owned British Broadcasting Company). He, still the 
largest figure in the Corporation’s history, its founder and spirit-guardian, 
built the Corporation’s ethos. 

John Birt, who took an engineering degree in Oxford – where a 
majority of post-war DGs were educated; two others in Cambridge, though 
no others in any of the sciences – served from 1992–2000. A stern critic of the 
Corporation’s news and current affairs output when head of the small current 
affairs department – which he had created – at London Weekend TV, he saw 
the BBC’s mission to inform in the most ambitious terms: he also, leaning 
heavily on consultants, greatly reformed its internal financial structure, 
secured a large licence fee settlement and pushed it into the digital age before 
most corporations in the private sector. Its present structure owes most to 
him. 

One other made a large mark. In an issue of the Royal Television 
Society’s magazine, Television, in June of this year, a conversation between the 
former TV producer and entrepreneur Peter Bazalgette and Paul Fox, the 
former Controller of BBC 1, later Managing Director of Yorkshire Television, 
highlighted the strengths and weaknesses of several DGs – among whom Fox 
chose Sir Hugh Carleton Greene, the DG from 1960-69, as the most influential 
figure in the BBC’s, even the UK’s, post–war history – making the BBC, 
reduced to a 28 per cent share of audience in 1960 by a resurgent ITV, popular 
and socially liberal. In doing so, Carleton Greene was charged with flouting 
Reith’s claim that ‘we have been right in declining to cater down on a ‘give-
the-public-what-they-want’ basis’. Carleton Greene was as convinced, at least 
publicly, of his liberal stance as Reith was of the ethical calling of his 
corporation and Birt of the need for radical reform and a correction of what he 
called ‘the bias against understanding’ in news and current affairs: he was 
intolerant with those who opposed him, most famously of the moral 
campaigner, Mrs Mary Whitehouse (see below). In his time, satire, comedy, 
drama and more enquiring current affairs all flourished, and broke new 
ground. 

The Bazalgette – Fox conversation took in other DGs as well. Sir 
William Haley, the post-war DG (1944–52) created a news division where 
before there had been only a few correspondents, mainly reporting on the 
war; and Thompson, following Greg Dyke, was seen by both Bazalgette and 
Fox as one who stabilised and developed the BBC after the four year 
leadership of Dyke. The latter, while a ‘splendid fellow’ (Bazalgette), was one 
who misread BBC/government relations and left the BBC ‘in peril’ (Fox). For 
all that, Dyke in his four years did get the BBC ratings substantially up, made 
his office popular and, on some accounts, sharply improved morale. 

This is to simplify: Reith also had to create a structure, if infinitely 
more simple than the present one. Greene took advantage of, as well as 
created, a much greater spirit of inquiry, scepticism and irreverence. Birt 



5 
 

refurbished its ethos, driving it deeper into news, analysis and investigation, 
areas in which Reith’s BBC hardly ventured, with the explicit intent of 
creating a more informed and active citizenry. But all were deliberate and 
determined builders in their own spheres, and their legacies, especially 
Reith’s, are large and influential beyond the UK. 

The BBC retains its ability to act as an exemplar of the public service 
broadcaster, even if battered; and it is something of a global model of 
journalism, more than any other news organisation, largely for its attachment 
to objectivity, even now. The scholar of media management, Lucy Küng, 
argues in her book Inside the BBC and CNN: Managing Media Organisations 
(Routledge 2000), that the ‘vision of the role and responsibilities of public 
service broadcasting shaped not only the BBC but also the continental public 
service peers from their inception to the present day’. That vision was Reith’s. 

This essay, which is most concerned about the news and current affairs 
output of the BBC, will have a lot to say about the office of the Director 
General, as well as the nature of public service in journalism, for it has been, 
and remains, a cockpit of what one interviewee has called ‘Britain’s 
psychodrama with itself’: the place where all tensions inside and out of the 
Corporation are expected to be resolved by the wisdom of one who, by 
inheriting the seat, is required to be Machiavelli in the guise of a modern 
Archbishop of Canterbury. 

The top executive of the BBC is not always a game-changing figure: 
some, like the three who followed Reith between 1938 and 1944 – Sir 
Frederick Ogilvie, Sir Cecil Graves and Robert Foot (the latter two shared the 
job in 1943) – are all but forgotten. Mark Byford, a former deputy director 
general, had a five-month acting DG role after the resignation of Greg Dyke 
and the assumption of power by Mark Thompson in 2004; the Head of Audio 
and Music, Tim Davie, is presently performing the same function and, if all 
goes as planned, will cede his office to Tony Hall next March; while the least 
fortunate, George Entwistle, had 54 days in the job, from 17 September to 10 
November, 2012, of which nearly half were torrid. 

The power which flows to and from the DG’s office has, of course, to 
be used effectively in order for change to be made, accepted and routinised in 
a large and diverse Corporation, and that depends very largely on 
management, both the structures and the individuals, about which this piece 
will also have much to say. But the fact that the power can be so great, and 
while subject to many checks has no balance of anything like its weight, 
means that the office is always at the centre of any consideration of the BBC. 
  



6 
 

 
1. Decadent Speech 
 
The last long-term holder of the office of Director General, Mark Thompson, 
now Chief Executive of the New York Times, had some parts of the 
characteristics ascribed to both Machiavelli and a modern Archbishop of 
Canterbury (though he is a Catholic), even if he disguised it under a slightly 
awkward bluff heartiness which smacked of the rigours of the boarding 
school. He was, indeed, educated at the Jesuit-run boarding school, 
Stonyhurst College in Lancashire, but the Order’s reputation for intellectual 
discipline appears to have been the most lasting influence on the man: 
Thompson was more of an an intellectual than any of his predecessors. 

In a short series of lectures given earlier this year, he left a formidable 
challenge for all his successors. The lectures were little noticed at the time 
(November 2012) because the revelations of the widespread sexual abuse of 
minors on the part of the late Sir Jimmy Savile, a former and popular BBC 
presenter and worker for charities. Thompson was called by the news media 
to account for what he knew about Savile’s behaviour, and when he knew it 
(he denied all knowledge. He flew back from New York at the end of 
November to answer questions put by Nick Pollard, the former Sky executive 
then investigating the Savile affair and the BBC). In the midst of this, he spent 
his evenings for a week giving three talks and two seminars on the theme of 
‘The Cloud of Unknowing’ – hosted by his former colleague Mark Damazer, 
former Head of Radio 4 and now Master of St Peter’s College in Oxford, in 
memory of the New Labour strategy advisor Philip Gould and with the bills 
paid by Matthew Freud of Freud Communications. 

The lectures are a good place to start an account of the present BBC, 
because they are concerned with the use of language – the bedrock of the 
BBC’s business (Damazer had been fond of describing his Radio 4 job as being 
about the production of ‘intelligent speech’). At the same time, they express a 
deep worry – at times, a real pessimism – about the health of the democratic 
debate because of the abuse of words: Thompson, as much as any major 
director general, has been concerned about the BBC’s effect on democratic 
and civil society, and saw its civic role as fundamental to its public service 
remit. 

Part of his theme was an old one: that much of the news put out by the 
BBC (and all ‘upmarket’ news providers) is unintelligible – ‘might as well be 
in Sanskrit’. That is especially the case of that news which attempts to 
describe what is happening in the economy, an area replete with acronyms, 
concepts (a BBC survey showed only 16 per cent confident to describe 
‘inflation’) and mysterious institutions – a fact which contributes significantly 
to a disengagement from public affairs. Deeper than that, though, is a new 
concern: that the public language employed by politicians, commentators and 
other public figures is now destructive of trust and of real engagement – ‘that 
the public language which most people actually hear and are influenced by is 
changing in ways that make it more effective as an instrument of political 
persuasion but less effective as a medium of explanation and deliberation’ (his 
italics). 

The main example he gave was the phrase ‘death panel’, used by the 
former governor of Alaska and vice-presidential nominee of the Republican 
Party, Sarah Palin, to describe the – wholly voluntary – medical interview 
which would be offered under President Obama’s health care plan to senior 



7 
 

citizens about their present and likely future health. A subsidiary example 
was the contention by the liberal commentator Polly Toynbee that 
Conservative plans for the National Health Service would mean that 49 per 
cent of NHS hospitals’ beds would be allocated to private patients – though 
the draft legislation nowhere specified that, merely laying down that a 
Foundation Health Trust cannot make more of its income from non NHS (ie, 
private) sources than from the NHS itself. 

But both women’s claims – especially that of Palin – were immensely 
powerful: in both cases, Thompson claimed, ‘explanatory power has been 
wholly sacrificed in the interests of rhetorical impact’. That this kind of 
language works so well usually trumps the more cautious, often ambiguous 
and provisional, language that surrounds the crafting of compromise: but the 
former is ‘simpler and more powerful [and] … potentially dangerous’. 
Language, Thompson believes, is ‘a cause as well as a consequence of change’. 
Argument, which depends on lengthy passages of reasoning, gives way to a 
‘systematic concentration on the research and use of … individual words and 
phrases’. Public language, says the man who commanded the broadcaster 
which carried most of it, ‘is entering a decadent phase – less able to explain, 
less able to engage except in the purely political, more prone to exaggeration 
and paranoia’. 

These reflections were from the first (and richest) lecture; it was 
followed by two more – one discussing the question of authority, especially 
scientific authority, and its erosion by challenges and misrepresentation from 
the world of public debate; and the last on war and the reasons given for it, 
and the difficulty, even impossibility, of ‘doing justice to complex, finely 
balanced policy choices and yet satisfy a public need for utter simplicity and 
clarity when it comes to morality’. In one sense, these were curious talks: here 
was a leader of the BBC, whose main output relies so heavily on vision, 
focusing only on words. The reason, it seemed, was that he had become 
perturbed by the way in which all news media now acted as transmission 
belts, willy-nilly, to decadent speech. The antidote, which he admitted might 
sound inadequate, was to teach civic behaviour in schools, and to hope for the 
return of ‘a generosity of spirit’ and a culture of reasoned compromise among 
politicians and other public figures. 

These lectures constitute an important pointer to the mission of the 
BBC. Just as Prime Minister Blair gave a speech on the nature of the news 
media a few days before leaving office (12 June 2007), so former Director 
General Thompson chose the time between leaving his post on 17 September 
and taking up the new one at the New York Times on 12 November to issue a 
veiled, but harshly pessimistic, warning that the changing nature and intent 
of public language is now alienating men and women from politics and the 
public sphere. Had he said it while in office, or said it more simply and 
dramatically, and at a time when the media was not consumed by another 
BBC scandal, then it would have caused more of a stir. And it should have: 
for he was casting doubt on the ability of the BBC, the only channel claiming 
to exert itself full time to provide broadcasting which is in the public interest, 
to stop a crucial civic rot: the decadence of public language, and with it, of 
mutual comprehension and ability to compromise in pursuit of agreement. 

If it took one of Thompson’s intellect and range of reference to think 
through the dilemmas he described, it would have to be a director general of 
the BBC who would even attempt the exercise. The head of no other 
institution in the UK, and very few in the world other than prime ministers 



8 
 

and presidents of a reflective bent, and with some time, would trouble 
himself with such business. Leading the BBC prompts, indeed dictates, such 
considerations: which is not to say that all, or most, DGs gave them brain 
room. Surrounding the BBC, and all of the questions which have to do with 
leadership, management, governance, relations with government and much 
more, is a large, inchoate, permanently unsatisfied public expectation that it 
provides civic and moral sustenance, a guide to living as well as to watching 
and listening. 
  It is, in the words of the same interviewee who spoke of ‘Britain’s 
psychodrama with itself’, a ‘kind of Vatican’, where ‘priests’ of high 
intelligence and diligence dedicate their adult lives to the service of 
programmes which not only inform and educate but which sketch in, usually 
implicitly, a public and even a private morality, guiding the citizenry through 
public and personal choices, indicating what is thought presently acceptable – 
sometimes called politically correct – and what not. Reith made that explicit: 
the fact that it is now subterranean, even deniable, doesn’t detract from its 
mission’s continuing power. Thompson was taking that mission seriously, 
and claiming that it was now battling against a harder headwind than before, 
because its basic tool – language – was being so polluted. The concern by the 
high minded for the dumbed down has not been a new trope for some 
centuries: Thompson’s take, though, was presented as urgent because of the 
power of the killer word or phrase amplified and multiplied as never before 
through social media – about which he had too little to say. Still, the former 
DG showed, by the care with which he argued and the pessimism of both his 
intellect and conclusions, how high the stakes are for this most unique 
Corporation, and how inevitable it is that its internal errors become national 
crises. ‘Britain’s psychodrama with itself’ exacts no less. 
  



9 
 

 
2. The Loneliness of the Short-Distance Entwistle 
 
George Entwistle, at 50, had in his professional life little experience of the 
world outside of the BBC and none outside of journalism and broadcasting. 
He joined the Corporation as a broadcast journalist trainee in 1989 after five 
years working at Haymarket Magazines, mainly on What HiFi: Sound and 
Vision. He was non (London) metropolitan in his upbringing: educated 
privately at Silcoates School, a nonconformist foundation in West Yorkshire, 
he went to Durham University. In his professional life, he was in line with all 
DGs from Greene onward: their careers from young adulthood had been in 
broadcasting, and most in broadcast journalism. Tim Davie, the temporary 
DG between November 2012 and March 2013, is the exception – recruited 
from PepsiCo by Thompson in his late thirties. Entwistle rose quite rapidly in 
the BBC, according to colleagues, because of his intelligence, decisiveness and 
straightforward manner: the adjective most often used, though latterly tinged 
with pity, is ‘decent’. He was a highly successful current affairs producer, 
serving on Panorama, On the Record and Newsnight – where, in his stint as 
editor from 2001–2004, the programme won five Royal Television Society awards. 

He took the director generalship in a field in which the leading 
contenders for the job included Helen Boaden, Head of News and Current 
Affairs; Caroline Thomson, the Chief Operating Officer; and the outsider Ed 
Richards, Chief Executive of Ofcom. Boaden had made most of her career 
within the BBC and all of it in broadcasting; Thomson, who joined the BBC as 
a trainee after York University, spent ten years at Channel Four from 1984, 
returning to the BBC as Deputy Head of the World Service: she had briefly 
acted as an aide to Roy Jenkins when the latter was leader of the Social 
Democratic Party in the early eighties. Richards, the Chief Executive of 
Ofcom, had by contrast made no programmes nor supervised any broadcast 
companies or divisions. He had been head of BBC Corporate Strategy under 
John Birt and had been a policy adviser for Tony Blair when he was Prime 
Minister. Entwistle impressed the BBC Trust – whose members make the 
appointment – because he stressed the need for change. Though he had risen 
fast under Thompson, he was the anti–Thompson candidate: a fact that 
played well for him. 

The Trust had grown frustrated with Thompson. His self-confidence 
had allowed him to stand up to, even ignore, the advice of the Trust when he 
wished – under both Michael (Lord) Grade, the first Trust Chairman (2004–6) 
and Sir Michael Lyons (2007–2011), and for the last year of his tenure, Chris 
(Lord) Patten. Patten and his board had pressed him to appoint a head of 
corporate affairs; had worried that the current affairs output was 
underpowered; and that he had become over–dominant among the senior 
executives, with no obvious successor. It had worried about over-
centralisation in London, and a ‘we all live in Islington’ (i.e. left–liberal) 
mentality among the editorial staff. Entwistle had proposed forming a new 
and more collective leadership, in which he would be primus inter pares but 
not as primus as Thompson; had called for greater devolution to the regions; 
had argued for a more plural internal culture, with the liberal-metropolitan 
approach to politics and society challenged by other views. Caroline 
Thomson, seen as the other front runner, was by contrast regarded as one 
who largely accepted the Mark Thompson BBC as he had shaped it, and 
planned to carry on in much the same vein. 



10 
 

Entwistle wanted a collective leadership, but his collective leadership: 
he did not want to inherit the people who were around Thompson. Of the 
two closest to the former DG, Mark Byford, Deputy DG and Head of BBC 
journalism, had left in June 2011, saying he was going of his own volition 
because the 25 per cent reduction in executives which had been mandated by 
the Trust should have at least one top level casualty. He may have been 
discomfited that his resignation was accepted by Thompson, who would 
otherwise have been under pressure to find another top executive to sacrifice 
who did not want to leave. 
  Caroline Thomson, who ran the BBC machine and had not planned to 
leave after she was beaten to the top post by Entwistle, was told by the new 
incumbent that she should leave – to the surprise of many, including the BBC 
Trust. The Director of Communications, Paul Mylrea, was downgraded by 
being dismissed from the management board: the post would normally 
provide strategic advice to the DG on his own and the Corporation’s 
presentation in public and to the media, and act as an intelligence service as 
to what the main stories and themes were in the press – vital, when so much 
of the press is hostile to the BBC. In the subsequent crises, it did not seem to 
have performed that role well. 

The new DG was thus exposed to any crisis that might come along: 
especially in the news and current affairs division, where crises usually did 
come along. The first concerned Savile: an investigative report had been 
prepared by the nightly late-night current affairs programme, Newsnight on 
the entertainer, ready for transmission in late 2011, which would have 
brought forward evidence that he had abused girls in care homes (the enquiry 
into the affair, by Nick Pollard is due to report around the time of the 
publication of this essay). The two Newsnight staff who worked on the story, 
producer Meirion Jones and reporter Liz Mackean, had believed they had 
sufficient evidence to support a programme which charged Savile with abuse 
at a care home. The programme Editor, Peter Rippon, had encouraged them 
to pursue the trail – but shortly before the scheduled transmission, he 
changed his mind and told Jones and Mackean that he did not believe the 
programme was secure enough to transmit – to their vocal disappointment. 
Savile, who had died in October of that year, was the subject of a special 
commemorative programme, a revival of his best known show, Jim’ll Fix It, 
presented in the Christmas schedule by the comedian and actor Shane Richie, 
with clips from old shows and with much praise lavished on the 
‘unforgettable’ Sir Jimmy by Richie. 

The following October, ITV did the show which Newsnight had balked 
at – with several witnesses attesting to Savile’s abuse of young girls. This was 
the prompt for the first Newsnight crisis, framed in a series of questions. Why 
was the programme not broadcast the year before? Was Rippon persuaded by 
a senior executive not to transmit the programme because of the upcoming 
tribute? Was he warned by Helen Boaden, Head of News and Current Affairs 
across all of the BBC news outlets, that the standard of proof had to be as high 
as if Savile was still alive – and had that been taken by him as either an 
impossibly high bar, or even a veiled hint not to broadcast? Had Boaden told 
Entwistle about the programme when he was still Head of Vision? Did he not 
wonder why it had been stopped? Questioned by the House of Commons 
Culture, Media and Sport Committee on 23 October, Entwistle was not 
forceful, constrained to admit he did not know, could not recall, appearing to 
both lack curiosity and grip – the latter a word much used around the BBC at 



11 
 

this time. Though there was considerable speculation that he would have to 
resign, it appeared just as likely he could stay, as he expressed a 
determination to understand what happened. 

The coup de grace came on 2 November, when Newsnight did 
broadcast a programme about a child abuser – and got it wrong. The 
programme had been largely reported by Angus Stickler, who was on 
secondment to Newsnight from the Bureau of Investigative Journalism – a 
non-profit organisation – and had previously been a BBC reporter known for 
getting scoops, but also known to be one whom editors had to watch 
carefully, and control. The programme alleged that a man named Steve 
Messham, when in care at a home in Wrexham, North Wales, had been 
abused by one whom the programme described as a ‘prominent Thatcher-era 
Tory figure’. At the same time the former Tory treasurer during Margaret 
Thatcher’s leadership, Lord McAlpine, was being named widely on the net as 
the abuser – indeed, Steve Messham had himself believed him to be so, 
though he had not been shown a photograph of McAlpine, and McAlpine had 
not been called to have the allegations put to him. Evidence of the widespread 
belief that the prominent figure was McAlpine came from tweets put out after 
the programme was aired – including one from Sally Bercow, wife of the 
Commons Speaker, who wrote: ‘Why is Lord McAlpine trending? *innocent 
face*’; while George Monbiot, a Guardian columnist, tweeted that: ‘I looked up 
Lord #McAlpine on t'internet. It says the strangest things.’ 

However, it was not Lord McAlpine: and there were warnings the day 
before the programme aired that it was not – including tweets from Michael 
Crick, a former Newsnight reporter and now Channel 4’s Political Editor, who 
had called McAlpine at his home in Umbria then tweeted that “’Senior 
political figure’: due to be accused tonight by the BBC of being paedophile 
denies allegations + tells me he'll issue libel writ agst BBC.” The programme 
went out – and Entwistle was caught looking even more helpless. Harshly 
interviewed on 10 November by the Today presenter John Humphrys, he was 
reduced to stumbling excuses that he had not had time, had not been 
informed, had learned of the problem only after the programme was 
transmitted, had not even known (or been told) about a Guardian report 
casting doubt on the guilt of McAlpine published the previous day. He 
resigned a few hours after the interview. 

The new DG was caught in an exposed position and subjected to 
deadly fire – the deadliest from his own colleague, whom he had honourably 
if naively chosen to face when he had only a sad story to tell to the least 
sympathetic of interlocutors. He was exposed most of all because he lacked 
what his predecessor had had for nearly all of his period of office: a fixer for 
the crucial, troublesome news and current affairs division. That is one of the 
immediate and most important lessons of the affair: the need for an Editor-in-
Chief. 
  



12 
 

 
3. Every DG Needs to Make a Mark 
  
Mark Byford, the Deputy Director General, had taken over command of News 
and Current Affairs at the end of Greg Dyke’s tenure as Director General, in 
an effort to tighten up controls in a division then seen as lacking in internal 
discipline after the affair of the ‘Dodgy Dossier’ on Iraq. He briefly ran the 
Corporation after Dyke’s resignation in 2004; when Thompson beat him to the 
post of DG – he after said that the choice was correct – he had the status of 
Deputy to Thompson, and all of BBC news in every form, foreign and 
domestic, thousands of hours a week, to control. He controlled by poking his 
head everywhere: coming into editorial offices or editing suites, asking what 
was being done, why and how; making clear his approval or lack of it. He 
would tour the country in a camper van to look into regional and local 
newsrooms; he chaired weekly meetings with heads of news and current 
departments; created an early warning system for knowing what delicate 
investigations of confrontations were coming up, speaking to the Head of 
News and Current Affairs, Richard Sambrook, then Helen Boaden, at least 
once daily and to Mark Thompson three or four times a day, ensuring there 
were no surprises. 

To keep in touch with political opinion, he would read the leaders in 
the Daily Mail, the Daily Telegraph, the FT, the Guardian, the Sun and The Times 
every morning, having become convinced – as he once put it in a 2006 
seminar – that the old BBC mantra, ‘if the left complains and the right 
complains, we must be doing it right’ was a vapid rationale, and that political 
and social coverage had to be nuanced and diverse. He was not popular with 
the programme editors, themselves leading harried lives, requiring to stamp 
their authority on staff then being subjected to a grilling from Byford: but 
most would now acknowledge both his effectiveness and his necessity. 

When something did sneak in under his control, as the ‘Ross-Brand 
episode’, he would take over the response. Since 2006 the comedian Russell 
Brand had presented a weekly radio show; when, in 2008, his co-host Matt 
Morgan refused to work with him any longer, he invited a series of co-hosts; 
on 18 October, that co-host was the TV presenter Jonathan Ross. The two 
made a call to the actor Andrew Sachs, who, they said, had promised to 
phone in to the show; with no answer, they left a message on the 
answerphone, in which Brand said he had slept with Sachs’ granddaughter, 
and Ross shouted ‘he f****d your granddaughter!’ 

The show evinced little reaction – until the Mail on Sunday discovered it 
and ran an outrage story on its front page on 26 October. The complaints 
came in their thousands, and the story overshadowed all other news. Byford, 
clearing his desk, had within days secured the suspension of both performers: 
Brand later resigned from the BBC and Ross was suspended for twelve weeks, 
losing over £1m of his salary. Lesley Douglas, a much lauded radio executive 
who was Controller of Radio 2, as well as David Barber, the channel’s Head of 
Specialist Music and Compliance, resigned: both were aware of the contents 
of the recorded show, had approved its contents, but had not listened to it. 

Byford had, by his presence and his activism, ‘solved’ a problem about 
which there is much comment: that of the coupling of the functions of 
Director General and Chief Editor in one office – when the DG, unlike Reith, 
could have little idea of what the BBC’s thousands of hours of news and 
current affairs broadcasts were planning or broadcasting. He was the filter, 



13 
 

controlling and guiding what went on, getting to know what might produce 
difficulties, disciplining when needed, telling Thompson what he needed to 
know and proposing what needed to be done. How far he raised the quality 
of the news programmes by his leadership is a matter of some debate still 
within the BBC: what is agreed is that he acted as a necessary fixer and one-
man intelligence service. 

Entwistle had no such figure (nor had Greg Dyke when the broadcast 
by Andrew Gilligan on the Today programme in 2002 provoked a larger crisis, 
and the Hutton Report). The BBC, according to several of its news and current 
affairs executives, must be run on a series of systems: these depend on a 
passing of information up and down the hierarchies. A fatal flaw, according 
to one executive, is that because the systems are in place, and there are a 
number of people at various levels who can and usually should know what is 
happening in detail, it is easy to believe that those who should know, do 
know – and thus not check that such is the case.  

Byford was a systems man: he put many more compliance measures 
into force after Ross-Brand, which called for at least two people to listen to 
every recorded programme – a provision no longer in force in that form.  But 
he was also an out–of–systems man, who operated as a freelance 
troubleshooter and intelligence operative, using his authority to get informed, 
and crucially to make sure the boss knew. Birt, though a different kind of 
operator and with the authority (and, early, the unpopularity) of one who 
was known to be soon DG, was similarly interventionist: I was told that he 
sat, on at least one occasion, in the editing suite of Panorama in order to ensure 
that it was made in the way he wished it to be. With such a figure, the 
apparent absurdity of an overburdened Director General also pretending to 
‘edit’ BBC news output became manageable: the new DG, Tony Hall, himself 
a former Head of News and Current Affairs, will likely re-animate the post. 

Comment on the need to separate the two functions has come from 
politicians, media figures and newspaper editorialists (including a piece I 
wrote in the FT on 22 October). It seems commonsensical, especially to 
newspaper journalists, used to an editor who generally takes a close interest 
in much of what goes into the paper and who has the authority to intervene 
and change at any time in the production cycle in any section for any reason. 
A ‘Chief Editor’ who would often know little more of the BBC's news and 
current affairs output than an interested member of the public, and who 
under BBC protocol seems inhibited in intervening until after the fact of some 
mistake or scandal, does not seem to merit the title of "chief editor". Other 
large news organisations – such as Thomson Reuters (the main funder of the 
Reuters Institute) – do split the function of CEO and Chief Editor, invests 
supreme authority in the former but would expect the latter to be held to 
account, and in extremis resign, for any failings in the journalism. 

In fact, the case to retain the coupling of the two is quite compelling, 
and speaks again to the specialness of the Corporation. As I argued earlier, 
the office is only partly that of a ‘normal’ CEO. It has a very large 
social/moral/emotional dimension, and is the target of many disparate 
opinions, longings and disappointed expectations, not least in its news and 
current affairs output. People feel much more strongly about the BBC 
coverage of almost anything than, for example, the more overtly leftish news 
on Channel 4 – even though the latter is the possession of a state corporation – 
and are much more prone to complain. More prosaically, a chief editor who 
carried the can for what many view as the BBC's most important output could 



14 
 

challenge the primacy of the DG; and even if s/he did not, the separation and 
the devolution of ultimate responsibility to a figure other than the DG would 
send the message that the non–journalistic output was less important than the 
sport, entertainment, children's programmes and other broadcasts for which 
the top person was responsible. But if, as Mrs Thatcher once said (referring to 
her Deputy Prime Minister William Whitelaw), ‘every Prime Minister needs a 
Willie’, so every DG needs a Mark, even if he is already called one – a Mark, 
moreover, prepared to use the office to poke into the journalism, right down 
to the level of the local radio station sub–editor. 

With such a person and mechanism in place, the coupling of “Chief 
Editor” with Director General can work, and be transformed from a Reithian 
holdover to a necessary fiction. Crucial to its working, however, is that the 
Deputy DG, or Head of News and Current Affairs, does act like a newspaper 
editor, in the sense that Byford and Birt did: that s/he has the authority and 
the experience, as well as the will, to grasp as much of the monster output of 
the BBC as possible, and set his/her stamp on it. One former Head of News 
and Current Affairs said that he ‘looked up and out, not down’: that is, he 
talked mainly to his most senior colleagues, and to external groups and 
figures. He was unable to do more than keep himself informed, in general 
terms, of what was happening across the vast range of news and current 
affairs output. That imprisoning position needs to be changed.  
  



15 
 

 
4. The British Bilious Corporation is Useful, But Only Up To a 

Point 
 
Humphrys’ destruction of Entwistle was a prominent, but not unique 
example of a remarkable part of contemporary BBC culture: the extreme lack 
of deference shown by the troops to the officers, especially the generals – or, 
in television parlance, by the creatives to the suits. It was very pronounced 
when John Birt came from commercial television (London Weekend TV; he 
had previously worked for Granada).  He faced anger and contempt, openly 
expressed, especially on the part of two famed foreign correspondents, 
Charles Wheeler, the expert on the US and Mark Tully, the long–time 
correspondent in India: both patrician in their style, they had become legends 
within both the BBC and their area of expertise, and were secure enough to 
disdain Birt. Tully wrote an open letter in 1996 blasting Birt’s rule, and spoke 
in a lecture later that year of the BBC being ‘run on fear and sycophancy’ (he 
later left the BBC). In 1987, during a meeting with current affairs staff to 
explain planned changes in the division, Wheeler sharply asked Birt what he 
had meant. Birt began to reply – ‘If you had listened to what I said…’ Wheeler 
cut in, saying: ‘I wrote it down, actually’ – and read back Birt’s words, 
mockingly. 

There were large figures on both sides: and some, such as the 
celebrated investigative reporter on Panorama, John Ware, had originally 
despised Birt but were converted to support. But the habit remained: at 
slightly lower levels, the heads of departments, themselves usually former 
reporters, producers and editors, were routinely disparaged in meetings 
when they sought to change things: and initiatives were often abandoned. 
Birt had decreed the appointment of ‘executive editors’ in radio current 
affairs, figures who would take several similar programmes under their 
command, with the individual editors still in place but losing much of their 
authority.  

The editors revolted, and refused to operate the system: it was brought 
in greatly diluted, but was scrapped in under two years. Part of BBC 
anecdotal lore – a rich seam – concerns a new Head of Current Affairs, 
enthused by attendance at a management course, who decreed that the 
editorial floor should be open plan and his office walls have transparent glass, 
so that he could see the programme producers and reporters at work and be 
seen to be part of the programme-making process. The Panorama team, near 
his office, came in at the weekend and piled up furniture between their space 
and his office, thus rendering them again invisible. A tactical victory only: the 
new Broadcasting House, built on to the old one in Portland Place, just up 
from London’s Oxford Street, is relentlessly open plan and transparent. 

This institutionalised impudence was on show at Entwistle’s going: the 
BBC, collectively, was determined not to be seen to be inhibited in paying 
close and critical attention to its own crises. The result was coverage which, 
both for the Savile case and for the McAlpine affair, dominated bulletins (and 
much newspaper coverage) for two weeks. Both affairs were, to be sure, much 
more serious than Ross–Brand – a bad taste piece of arrogant clowning; but 
because the focus was so much on the BBC, both the (allegedly) hundreds of 
victims of Savile and the other institutions in which he was said to abuse 
them were relegated to a distant second and third place. 



16 
 

 
There is much in this which is noble. Some senior executives who went 

through these flash–mob occasions now say that, though resentful and 
angered at the time, they now think the process is a good one, necessary if the 
BBC is to be seen as trustworthy by the public, able to cleanse itself. Of the 
BBC’s two ‘engineers’, Reith demanded and got obedience – sometimes, 
according to his biographers Ian McIntyre and Andrew Boyle (both senior 
BBC executives) amounting to servility. Birt got hostility, and only slowly 
convinced some of his staff – many of them the generation now running the 
BBC – of the worth of his ideas and the effectiveness of greater internal 
financial discipline, the focus on the coming digital revolution and the canny 
playing of an initially sceptical government to get a large licence fee 
settlement. Little question that the latter course – where management strategy 
has to be hard won, and where the intelligent and open minded (who, of 
course, have the added impetus of wishing to further their careers) accepted 
much of the package – is the more effective method than management fiat. 

The insubordination springs, also, from another source. BBC staff, most 
of whom will not rise to the senior ranks, dedicate themselves to the 
institution, even as they curse and denigrate it and its leaders. They own, 
even if lightly, the public service ethos of the place: the media management 
writer Lucy Küng writes of the ‘wide belief in the specialness of the BBC’, of 
the rejection of any suggestion that it is a ‘business’. The rejection of Birt was, 
in part, a sense that this had been violated by a ‘commercial’ man. Georgina 
Born, a Cambridge-based sociologist (now at Oxford), was given large access 
to the BBC in the latter part of Birt’s period in office, and wrote a book, 
Uncertain Vision: Birt, Dyke and the Reinvention of the BBC (Vintage, 2005), 
sharply critical of him and strongly supportive of Dyke. She appeared to echo 
much of BBC rhetoric in a judgment that, in the reign of Birt, ‘widespread 
cynicism, both angry and bemused, swept through the corporation … faced 
with budget cuts, job losses and departmental closures … the identification of 
many staff with the BBC now took root in a collective contempt for senior 
management’. That contempt, however, did not stop the rise of those 
considered the best and the brightest: Mark Thompson, George Entwistle and 
Tony Hall, the DG-to-be, all benefitted in their careers during Birt’s time in office. 

Some of the emotional and intellectual identification with the BBC 
went back to Reith and the Reithian ethos, of cultural education, a pervasive 
effort to raise the tone of the society by self-improving talks, music and 
drama. Andrew Boyle, in his Only the Wind Will Listen: Reith of the BBC 
(Hutchinson, 1972) writes of ‘the ethical values that were Reith’s inheritance 
[which] … lay buried in the bedrock on which the BBC itself stood, like a tall 
lighthouse illuminating the surrounding blackness.’ By the 1980s and 90s, the 
light shone on different objects: its overt task was not so much cultural and 
moral enlightenment (though that remained implicit) as civic instruction, the 
provision of knowledge and insight which the active citizen should have, or 
at least have access to. However changed, it remains a definition of public 
service in broadcasting: serving the public interest, even where the much of 
the public is not interested. In a talk with Mark Damazer in 2005, when he 
was Controller of Radio 4, he told me that the channel’s six-o’clock news was 
the most important bulletin of the day, one in which all (or as much as 
possible) of the news which was significant would feature – including, as an 
example, the results of the Italian elections, even if people’s interest in which 
parties Italians elected were small.  



17 
 

This identification with an admirable ethos is mixed, however, with 
less inspiring features – as a reluctance to change, fear for loss of status or 
even jobs, groupthink and an unexamined belief that the BBC, dependent on a 
licence fee and a charter sanctioned by Parliament, can go on growing and 
spending forever, and should (since it is naturally noble). And least inspiring, 
at times of crises, is the sight of a Corporation full of people who sometimes 
savagely compete and often seek to further their personal and team aims at 
the expense of others (as in any large institution), coming together to exult in 
the schadenfreudlich abasement of the top man. Entwistle got an icy blast of 
this, and perished in it. 

Greg Dyke, more than any other recent DG, is credited with a 
sustained attempt to change this culture, and believes – others agree – he did. 
Certainly, when he left after his offer to resign following the ‘Dodgy Dossier’ 
scandal was accepted, he was vocally supported by a significant number of 
the staff.  

Both the scorn which greeted Birt’s ideas and the excited contempt 
which Entwistle’s performances evinced were more than simply the BBC 
showing how uniquely democratic it was. First, the judgment was skewed: 
the stories, while important, should not have dominated a news list for as 
long as they did: it put the BBC on the same footing as the tabloids, who had 
editorial reasons for emphasising the horror of it all. 

Second, the divide between the suits and the creatives is one which has 
a basis – the increase in the numbers of various kinds of managers to ensure 
that standards are observed, regulations and procedures are followed and 
objections and accusations answered has been, on internal witness, 
considerable, as have increases in the numbers of those surveying audience 
reaction and working on the BBC’s external image in various ways. 

But it is to an extent self-generating by the creatives, for self-regarding 
reasons. The BBC has not had the success it has had, and still has, nationally 
and globally because it is run and managed by people with a narrow and 
bean–counting vision. The macho quality of the internal debate, in part 
stemming from an ersatz communal interest at crisis times in demonstrating 
scorn, would be better replaced by a conscious effort to see the concern to 
maintain high standards as one which embraces all. Such a culture would 
demand thoughtful rather than mere reactive criticism and recognition of 
limits and constraints with which managers have to deal – and on their side, 
ensuring that the space given for full, considered and probing journalism is 
large and protected.  



18 
 

 
5. Trusting 
 
The BBC Trust, chaired by Lord (Chris) Patten, appointed George Entwistle 
because it thought that the then Director of Vision really did have the vision 
needed for the Corporation’s next phase of development, and would get the 
internal support required to push it through. Patten, who had had a testy 
relationship with Thompson, believed that his relations with Entwistle – 
whose pitch spoke of solutions for many of the fears and frustrations the 
Trustees felt – would be much better. The older man, after a distinguished 
career in the Conservative Party, in government and a stint as the last 
Governor of Hong Kong (1992-97), is also Chancellor of the University of 
Oxford, has contacts all over the British establishment and is a prolific author 
(he is Chairman of the Advisory Board of the Reuters Institute). He would 
take care of the politicians and much of the public world: Entwistle would get 
on with energising the creative people.  

The BBC Trust was created by Royal Charter in January 2007, charged 
with setting the overall strategic direction of the BBC and overseeing the work 
of the BBC’s executive board. That latter institution is headed by the DG 
(presently Tim Davie, who as Head of Audio and Music was a member of the 
board already – in Entwistle’s brief reign, he had been named as Head of BBC 
Worldwide) and includes executive and non–executive directors, the latter 
largely from the business world usually with some link to media. Both the 
executive and non–executive directors, apart from the DG – who is appointed 
by the Trust – are appointed by a nominations committee, though the non-
execs are also approved by the Trust. The heads of the main BBC divisions are 
members, and comprise presently of Lucy Adams, Director of Business 
Operations; Helen Boaden, Director of News; Roger Mosey, Acting Director 
of BBC Vision; Ralph Rivera, Director of Future Media and Zarin Patel, Chief 
Financial Officer. 

The non-executive directors are Sally Davis, former CEO of BT 
Wholesale; Mike Lynch, the co-founder and Chief Executive of Autonomy 
Corporation; Dame Fiona Reynolds, former Director General of the National 
Trust and the senior non-executive member of the board from December 2012; 
Brian McBride, the former Managing Director of Amazon.co.uk; and Simon 
Burke, a former Head of Virgin Entertainment Group and Chairman of 
Hobbycraft. There is some criticism of the external directors for playing a 
largely passive role: the one part which they were said to play, in the mid–
2000s, was to express shock of the low level of top executive salaries and to 
press for them to be raised (it's fair to add that the criticism applied, in some 
cases, to former non-executives). The BBC executives, with a reportedly 
decorous show of reluctance, did so – with the result that BBC salaries 
became and have remained the centre of newspaper attention, especially in 
the tabloids. Mark Byford, who earned £475,000 as Deputy DG, was given a 
pay–off of around £900,000 and a pension of two thirds his earnings – a fact 
which the Daily Mail found ‘staggering’. 

The Trust itself has a Vice Chairman in Dr Diana Coyle, a former 
economics editor of The Independent and ten other trustees, about half of 
whom have had a career, or part of it, in the media. The Chairman is expected 
to spend three – four working days on its business, the Vice Chairman two 
and a half days. The Chairman’s salary is presently £110,000, the Vice 
Chairman’s is £77,000. In 2010, the Chairman’s salary was reduced from 



19 
 

£143,000, and other Trust members, and members of the BBC’s executive 
board, took a cut equivalent to one month’s pay. 

The Trust is often thought of as the BBC’s regulator – as the old Board 
of Governors was – and thus is accused of having a schizophrenic existence, 
poised uncomfortably between the roles of cheerleader and critic. In fact, 
much of the regulation is now done by Ofcom, with the Trust having a 
residual role as a guardian of its impartiality. The aim of the Trust, in which 
the then Labour Culture Secretary Tessa Jowell invested much faith, was to 
concentrate on strategy and the future, and to offer frank advice and analysis 
of the BBC leadership’s progress. The Chairman and the DG would usually 
have a weekly meeting, which was private; that would the main medium for 
pressing the Trust’s concern, and for argument about how far the DG should 
or could accommodate them. 

The service licence, introduced as part of the current Charter, is the 
main instrument by which the Trust holds the Corporation to practical 
account. Each licence sets out a desired set of programmes within a particular 
area or genre; describes what it expects from the BBC output of all kinds for 
that genre; and measures the BBC performance against these licences.  A note 
from the Trust says that  

 
Service licences provide BBC managers with a set of editorial aims and 
a framework which helps them decide whether approval from the 
Executive Board and Trust is required if they plan to change a service. 
The licences provide licence fee payers and any other interested 
stakeholders with certainty over the scope and remit of each service. In 
markets where competition is particularly fierce, such as pop music 
radio, the licences and the approvals system based on them have led to a 
tangible reduction in allegations of the BBC having negative market 
impact. 
 

These are unloved within the BBC: there’s a strand of opinion which would 
favour the detail of the licences being replaced by a broader demand for, as an 
example, more on education – not necessarily on any particular channel, but 
across the BBC – replacing detailed demands with a call to broaden the scope 
of this or that area of programme making. 

The Trust, however, remains convinced that service licences are useful, 
and should be detailed as to the output of each channel: in late November, it 
published a review of the system, and simplified them in some respects. In a 
comment on the move, written in a blog on the Trust’s website, the former 
ITV executive David Liddiment, a member of the Trust, wrote that ‘we took a 
careful look at the use of quotas or targets – a subject of much debate over the 
years. While these should never exist for the sake of it, we concluded that 
quotas are helpful in some areas alongside qualitative commitments. For 
example, remembering that BBC One’s serious arts output nearly disappeared 
under a previous governance regime, we are clear that a minimum quota for 
arts and music on BBC One alongside a small quota for religious 
programmes, is necessary.’ 

One reason why the licences have their supporters is because the 
competition depends on them. This is perhaps more important in the radio 
world, where the BBC has some 55 per cent of listening figures, and the 
commercial stations have to fight hard for a living. Thus, for example, Classic 
FM, the commercial classical music station, is very watchful that BBC’s Radio 



20 
 

3, for so long the one radio full-time provider of classical and serious music, 
remains securely upmarket and leaves it with the job of attracting an audience 
to the more popular classical works. 

The Trust also sees itself as having something of a popular role. Some 
members believe that the senior executives do not get out enough; and that 
when the latter grumble about having too many stakeholders to pander to, 
they actually spend too little time with the main stakeholder, the public. Nor, 
the Trust believes, do they have enough engagement with politicians; the fear 
of being seen to be taking orders from political leaders inhibits the executives 
from having sensible conversations, and understanding what the concerns of 
politicians – and through them, the electorate – are. 

In the Newsnight crises, however, the Trust was helpless: not, in the 
main, its fault, but embarrassing to be so clearly exposed as being so. Under 
the constitution, it is the sovereign body for the BBC – thus it stands to get the 
blame for everything while being unable to materially affect anything 
happening in real time. In the Savile affair, Patten had been misled – as had 
others in the BBC hierarchy – by a mistaken account of Newsnight’s canned 
report by its Editor Peter Rippon, and he, Patten, expressed his irritation 
publicly. In the second, much more serious, lapse, Patten was inhibited from 
any action in part because it was not the Trust’s business, in part, too, because 
as a former senior Conservative figure of the Thatcher era himself, he could 
certainly not afford to be seen to be preventing a revelation of Lord McAlpine, 
a former political colleague. 

A number of former executives believe that the Trust is not fit for 
purpose – as do leading politicians in government, both Conservatives and 
Liberal Democrats. Among the possibilities mooted are included giving all 
regulation to Ofcom and appointing a Non–Executive Chairman to head the 
BBC’s executive board, together with more powerful and active non–
executive members sitting beside the top BBC people – a board much in the 
model of other large corporations. It’s argued that the Trust’s anomalous 
position, of being at once distant and close, would be better abolished in 
favour of a board which would be constantly engaged in the day–to–day as 
well as the strategic, and thus marry the two more effectively. 

There is much in the view, constantly expressed – including by senior 
people in the Trust, who not unnaturally wish to retain it – that the form of 
governance is less important than the quality of, and relationships between, 
the people in the governance system. But the central problem with the form of 
the Trust – which one prominent broadcasting consultant called ‘a 
praiseworthy but sadly botched attempt’, is that it combines still those 
elements of regulation it retains, with accountability. It would likely be a 
good idea to focus on the latter and turn over all of the regulation to Ofcom. 

The question then would be: should it continue as an external body, 
with its own staff and resources – since holding the BBC to account, especially 
through the system of service licences, is a large task which requires time, 
energy and close knowledge of the output. Or should it be collapsed into a 
conventional board, with a non-executive chairman, other non-executive but 
more active directors, the DG and other senior full–time executives? The 
advantage of the latter approach would arguably be greater and closer focus 
and the assumption by the senior executives of functions which are specified 
in the service licences, but which should be their responsibility to develop 
and maintain. The question of whether or not one system ensures greater 
accountability than another is hard to determine in the abstract: it should be 



21 
 

the subject of a dispassionate review in the near future, one which draws on 
the experience of other media companies with, as far as possible, comparable 
features with the BBC. 



22 
 

 
6. The Suits 
 
In pursuit of the Trust’s mission to reach out, Patten gave a speech on 26 
November to the annual conference of The Voice of the Listener and Viewer, 
founded (in 1983) and presided over by the redoubtable Jocelyn Hay, a 
former freelance broadcaster. It was a speech of some regret, the more for 
having thought, in the summer, that ‘the BBC was in a pretty good position; 
we had stable finances, a clear strategy and the politicians were, by and large, 
leaving us to get on with it’. 

It was a reminder of how quickly ‘pretty good positions’ can crumble 
in the media world, and how suddenly an institution which, more than any 
other news medium, inspires trust can be represented as so untrustworthy. 
But Patten also dwelt, at some length, on the nature of management – 
implicitly blaming Entwistle’s predecessor for leaving his successor with a 
BBC in which both BBC insiders and outsiders thought ‘it was successful 
despite its management culture, not because of it’; that it was both ‘over-
managed and undermanaged’, the first coming from ‘the sheer weight and 
numbers of senior people, their pay, their titles, their jargon’ and the 
distraction of people at the top because of this from ‘the central question of 
whether the programmes are good enough’. Under-management came from 
the problem which Byford’s appointment as news–Czar had sought to solve: 
a ‘lack of collaboration and co-operation between different baronies’, leading 
to blockages of information – and a lack of acknowledging mistakes, and 
keeping a grip on spending. In an interview with Andrew Marr on 14 
November, Patten said he liked to observe that the BBC had more senior 
leaders than the Chinese Communist Party. 

Some of these views are widely shared. The weight of senior executives 
– though somewhat reduced by Thompson – remains heavy. In her Uncertain 
Vision, Georgina Born writes that ‘during the nineties, the nature of the 
bureaucracy changed through the introduction of new kinds of professional 
management, bringing with them new values. Producer Choice [budgeting at 
programme level], the independent quota [putting out at least 25 per cent of 
productions to the independent market – the real figure is now getting close 
to double that in some areas: it is a substantial reason why the creative 
industries in the UK have done as well as they have] and the volatile 
employment market together necessitated a rapid increase in management … 
tiers of financial, legal, personnel and administrative apparatuses grew to 
handle the new operations … the mid–nineties also saw the growth in many 
parts of the BBC of management focused on strategy, planning, market 
analysis and market research’. 

Many executives in the BBC have worked there all or most of their 
professional careers, and have become accustomed to the BBC's management 
bureaucracy; more positively, they often believe that it its various levels are 
essential to the delivery of quality. However, at least one – and probably more 
– senior executives believe that at least one layer of management – that, for 
example, between the overall Head of News and the programme editors – 
could be stripped away: similar layers in other departments would get the 
same treatment. 



23 
 

 
Salaries, too, will not again rise to the heights they achieved in the mid-

2000s, with Mark Thompson taking a salary of £834,000 – cut in the summer 
of 2010 by 20 per cent, or £123,000, then further cut to just over £600,000. 
George Entwistle came in on a salary of ‘just’ £450,000 per annum. Indeed, 
they may be cut further: and though that would please many, it would mean 
that BBC top people earned a great deal less than their equivalents elsewhere 
in the media world, including in the UK commercial TV and Channel 4. The 
period of high salaries at the BBC owed much to the pressure of the higher-
paid outside executives, but it also had a root in the internal market in 
production created by Birt: that slopped over into the consequence that 
markets would drive pay. Thompson, the major beneficiary, himself believed 
that the job merited the high (or relatively low, depending on from which 
angle it is viewed) salary. Even for executives convinced of the BBC’s public 
purpose, their ‘natural’ reflection was that they were being paid much less 
than equivalent high pressure jobs in the private media sector (of course, on 
the assumption that these existed, or they would get them). A reflection that 
higher pressure jobs in governing the country were paid much less was, 
presumably, less often entertained. 

C4’s Chief Executive, David Abraham, earns a little over £700,000 in 
all, commands a much smaller organisation and does not have the duties of a 
chief editor; while Jay Hunt, former BBC 1 Controller who became C4’s Chief 
Creative Officer, who does, is paid around £400,000. Danny Cohen, who now 
runs BBC 1, is paid £270,000 in total as of June 2012. Helen Boaden, Head of 
all news and current affairs at the BBC, receives £340,000. In July of this year, 
Mediaweek, using a Freedom of Information request, discovered that C4 has 
4.7 per cent of its staff (36) earning more than the £142,000 Prime Minister 
David Cameron received in 2011; while the BBC had only 1.5 per cent of its 
staff (305) in a similarly comfortable bracket.  

The BBC has to attract people, at every level, who believe in the core 
mission and wish to serve it with at least as much energy and talent as their 
much better rewarded private sector colleagues. That credo, battered in the 
last two decades, cannot but be reasserted if the BBC is to remain what it 
claims to be – a public good, an indispensable instrument to understanding 
the world from a British perspective, and a social glue-factory. Two strong 
supporters of the BBC in the academic world, Steve Barnett and Jean Seaton, 
both Professors at Westminster University (the latter the BBC’s official 
historian) argue in a Political Quarterly article, ‘Why the BBC Matters: Memo 
to the New Parliament about a Unique British Institution’ (Volume 81, Issue 3, 
pages 327–332, July–September 2010), that  

 
the BBC space cannot be commodified: its communication is not 
contingent on giving potential recipients a commercial value and does 
not treat them as consumers whose demographics and wallets must be 
attractive to potential advertisers … the non-commercial nature of this 
space both defines the BBC’s approach to creating its content and the 
nature of the consumer experience.  
 

This is not wholly true: the BBC has to ‘shadow’ successful commercial 
programming in a number of genres and times: but it has an important core of 
truth. And it means that salaries, too, can only be ‘commodified’ in a limited 



24 
 

way, and must be subjected to the more modest influence of public service, 
which is its own reward. 

This collides with another problem. The BBC now carries much more 
programming which can be described as ‘public service’ than any other 
channel, including C4 which, though self-funding through advertising, is 
ultimately state–owned via the Channel Four Television Corporation, a public 
body. Executives in broadcasting outside of the BBC, especially those in the 
proliferation of digital channels which seek profitable niches, have quite 
different aims and constraints than the BBC people: it means that a search for 
top people, including for the DG, does not have a field of candidates like John 
Birt, formerly of London Weekend TV and Jeremy Isaacs, formerly of Thames 
TV, the first Head of C4 (unlike Birt, he had worked for the BBC, for 
Panorama, in the 1960s). 

The hiring of Davie from PepsiCo, and the success he is said to enjoy, is 
a pointer to another route: finding leaders still relatively young who don’t 
have broadcasting skills but who are fast learners and good at both process 
and command. Indeed, it may be that such figures, if carefully chosen, could 
be more effective than those who were producers and editors: they lack 
experience, but also the inhibitions the BBC men and women who have shot 
up the preferment ladder may have, to lead forcefully those with whom they 
had previously been friendly, and with whom they shared the BBC’s anti–
authority culture. 

However, there are other issues which lie under Patten’s impatience 
with the Chinese Communist-like ranks of BBC commissars, and the high  
salaries. One is that the BBC has steadily reduced the productions it does in–
house, especially drama and comedy: these are now very substantially done 
in the private sector, or are co–funded and produced. The two drama series 
which Patten instanced in his The Voice of the Listener and Viewer (VLV) 
speech – The Hollow Crown, the Shakespeare history plays, and Parade’s End, 
an adaptation of Ford Maddox Ford’s sprawling novel – were, in the first 
instance, largely funded by the US channel NBC and in the second was a co-
production between the BBC, the successful US big–idea drama producer 
Home Box Office (HBO) and Vlaamse Radio– en Televisieomroeporganisatie 
(VRT), the Flemish (Belgian) public broadcaster. In a piece in the Weekend FT 
on 1/2 Dec, Nick Edwards noted that ‘making TV drama is so expensive that 
even the most lavish series produced in Europe cannot expect to match the 
budgets of their US rivals … drama departments from different countries are 
pooling their budgets to create shows that … can compete with the US on its 
own turf’. 

Co–productions can – as the two instanced by Patten are – be very fine, 
and the BBC, working in the world lingua franca, English, and with a massive 
drama tradition and expertise, is very well placed to play major roles. But it 
also means that the synergies once gained from having the production of 
almost everything – news, current affairs, documentaries, sport, comedy, 
game shows, soaps, children’s programmes, reality TV, religious 
broadcasting, arts programmes and drama – under the same BBC ‘roof’ is 
now declining (some 40 per cent of programmes are made by independent 
producers), and with it part of the culture and the ethos that the BBC provides 
everything for everyone – which, in its great growth period from the 50s to 
the 90s, it aspired to do. It means that the BBC becomes a little more like C4, 
where the executives don’t make programmes but commission them from 
independent producers – this including the C4 news, which is supplied by 



25 
 

ITN. It has also meant that the ratio of suits to creatives in many departments  
has gone up, as the latter have left for the private sector. The suits, who have 
after all constructed and run corporate cultures, have usually stayed and are 
in the ascendant; the creatives, who often like to see themselves as free spirits,  
have more often left and are now more independent – though shorn, usually, 
of job security and guaranteed pension – which may prompt the reflection 
that the spirit can be free, but life, especially in Islington, is expensive. 

More resented generally has been the imposition, at different times 
with different intensities, of compliance directives. These have usually come 
in after crises – of which the major ones have been the affair of the Dodgy 
Dossier, where the reporter Andrew Gilligan reported, on the Today 
programme, that Tony Blair had knowingly lied about the possession of 
WMD by the Iraqi dictator, Saddam Hussein, in 2002; the rigging of a Blue 
Peter phone-in in 2007, where a breakdown in equipment resulted in a visitor 
to the set pretending to call from outside to keep the show going – an incident 
which sparked revelations of other anti-competitive practices in phone-ins; 
the Year with the Queen affair of the same year, which saw the then BBC 1 
Controller Peter Fincham comment that the Queen had ‘lost it a bit’ when a 
documentary appeared to show her storming out of a photo-shoot, an editing 
trick about which Fincham had not been informed (the documentary was 
done by the RDF Media company) but which cost him, and the RDF Creative 
Director Stephen Lambert, their jobs; the Ross-Brand episode of 2008; and, in 
two successive months, October–November 2012, the Newsnight scandals. 
When the new compliance measures came in they gave producers and editors 
more paperwork to do and also increased the ranks of middle-rank executives 
to administer and monitor compliance, increased the number of human 
relations, accounts and PR people to cope with the new systems and tipped 
the balance more against the creatives. 

Though people at the Trust don’t believe that the BBC leadership 
spends enough time with stakeholders, most who have been in these high 
ranks, and many further down the hierarchy, believe that the need to answer 
to various constituencies does leech away a great deal of management time 
and attention. At the same time, they also believe, or say they believe, that 
dealing with stakeholders is a necessary part of working at a high level in a 
public service broadcaster, and is a rough equivalent to (and often less testing 
than) needing to worry about shareholders, profit margins and share price. 

The stakeholders include the government, usually in the shape of the 
Department of Culture, Media and Sport; Parliament, both upper and lower 
houses; interest groups concerned by coverage of their area of interest, as 
(often cited) those concerned with coverage of the Middle East, the groups 
speaking to both the Israeli and the Palestinian interests; organisations 
directly concerned with broadcasting, of which the VLV is the most courted 
and flattered; free speech and civil liberty NGOs, large institutional players 
like the Confederation of British Industry (CBI), the Trades Union Congress 
(TUC) and the City of London; overseas embassies, usually distressed by 
some issue of stereotyping or misrepresentation; organisations speaking for 
youth and children and families; and others. 

The days when Carleton Greene, when DG, would throw darts at an 
obscene, many–breasted picture of the moral crusader Mary Whitehouse and 
kept her off the airwaves are very long gone: a figure like Whitehouse would 
now be making polemical programmes and appearing regularly on important 
talk shows like Any Questions. Mark Thompson used to reminisce how, when 



26 
 

first a BBC production trainee in the late seventies, complaining letters were 
read out to general hilarity, then thrown away without an answer being 
given. Now they are carefully, if sometimes formulaically, answered. As Lucy 
Küng writes, the top BBC people are generally ‘very bright, articulate, well–
connected’: their people skills vary, but most can muster a good deal of charm 
and conviction in presenting the BBC’s case and deflecting criticism. Georgina 
Born puts it characteristically more harshly, arguing that what was 
undoubted ‘producer arrogance’ and ‘tyrannical elitism’ has been replaced by  

 
’tyrannical populism’ that took ‘actual audience tastes’ as its justification. 
 

One of Thompson’s achievements was to broaden the cultural/political remit 
of the BBC: the most obvious sign of that was the inclusion of Nick Griffin, 
Chairman of the British National Party, on the panel of a Question Time in 
October 2009 – where, harried by the other panelists, he made a poor 
impression, a fact that meant that though there were protests before the 
programme that one with extreme racist views should be accorded a place 
beside mainstream politicians and others, there were few after. More 
important, however, for the BBC is that it must avoid being tarred with the 
‘live in Islington’ brush: for a very important, if reluctant stakeholder is the 
political right, especially on the right of the Conservative Party and in the 
press of the right. Usually allied with that strand of political opinion are many 
working in the upper echelons of independent television, and particularly in 
the Rupert Murdoch-owned media. In such a diverse field there is no one 
view – except that all would concur that the BBC should be smaller, and some 
would question its right to be there at all, since a generally held view is that 
were the BBC to disappear, nearly all news, current affairs and other public 
interest goods would be provided by the market – where they are not 
provided already. This would leave a ‘market failure’ BBC perhaps a small 
niche, which could be filled much more modestly, with less damage to what 
commercial broadcasters see as its tendency to ‘crowd out’ market-based 
media companies. 

Managers must also cope with internal stakeholders – as the BBC 
regions in the North of England, Northern Ireland, Scotland and Wales – with 
whom they are required to plan for years ahead. One recently retired 
executive said it was an ‘old style Soviet economy’, an echo of John Birt’s 
view of it, in the 1993 Fleming Memorial Lecture, as ‘a vast command 
economy, a series of entangled, integrated baronies, each providing internally 
most of its own needs’. Quotas of production have to be set very far ahead: 
people from the private sector coming into the BBC were, said the retired 
executive, amazed by the domination of plans and targets, which though 
open to change nevertheless require endless – and time-consuming – tending. 

Can management be better? Of course: but the BBC has to 
acknowledge what limitations it has. First, there is, for the BBC, no way out of 
complexity. The demands of being a public service broadcaster with such a 
purchase on British, and to a much lesser degree foreign, attention and 
emotional commitment dictates constant openness to the public, or publics, in 
different forms. The BBC of Reith and his successors till the sixties was one 
which could assume taste leadership – whether it was the austere Reithian 
diet of enlightening programmes larded with some lighter moments, or 
Carleton Greene’s proactive encouragement of a liberal approach in nearly all 
departments. 



27 
 

Now, in the interactive third millennium, it needs to know what its 
audience and stakeholders think and want, and to be equipped to hear and 
absorb their contributions to both its programming and its governance. It 
needs to engage with them constantly, in a way no other media organisation 
does: that is, not just knowing what they like to watch and listen to and read, 
but maintaining a constant interaction so that it both knows about opinions 
and movements and grumbles high and low, and that it puts into British 
society ideas, initiatives and arguments for improving the public culture and 
the wider understanding. Such networks are an important dimension – 
perhaps the most important dimension – of maintaining creative quality and 
leadership.  

One of the arguments that the Trust had with the departed Mark 
Thompson was that he should appoint a Director of Corporate Affairs: a top 
executive charged with presenting the BBC to the public, but also with 
presenting the public to the BBC. Thompson proved reluctant to do so – or at 
least, didn’t: he may have felt that the BBC needed another high–paid 
functionary, whose duties, expenses and salary would be fought over in the 
tabloids, like a hole in the head. But the Trust in this instance was probably 
right. 

Second, this essay is largely about the news and current affairs output 
of the BBC: and there is no argument anywhere that the provision of these 
must demand high standards, if the reputation of the Corporation is to be 
sustained – and, given what happened in November, recovered. Yet the BBC 
has done a great deal for editorial standards: its creation of the Journalism 
College, a rich device for training in different aspects of news gathering and 
news broadcasting all available online, is as good a virtual journalism course 
as any available anywhere. It certainly is not clear that more compliance, or 
layers of editorial management, would help. 

The two crises happened in one programme, in Newsnight. It seems 
that the issue over Savile turned on a breakdown in communication and 
possibly trust both within Newsnight, and in those who should have grasped 
what it was doing in first commissioning, then halting, a major piece of 
investigative work on a famous and recently deceased star. It should have 
been either confirmed as something the BBC would not do for good editorial 
reasons or passed to a programme with better investigative traditions, such as 
Panorama – hard as journalists everywhere would find such a generous 
gesture. 

In the second case, the wrongful ‘naming’ of Lord McAlpine, the 
matter – still puzzling – appeared to see a programme take leave of the most 
basic editorial precautions, perhaps in an effort to cancel a recently acquired 
reputation from backing down from making a difficult exposure. In both 
cases what is needed is not more people checking, but – as argued above – an 
interventionist and experienced boss making sure that hard subjects are 
properly dealt with and generally understood by those who need to do so. 

Third, the view that a layer of management could be removed without 
much loss is likely to be right – providing that news and current affairs 
executives are not bound, as one said, to work up and out, not down. ‘Down’ 
is where the work is done which makes the BBC’s news machine the 
indispensable player in British public life which it is: ‘up’ is reporting what 
must be known above, which is essential but not normally overly time 
consuming; ‘out’ is the domain of corporate affairs. 



28 
 

 
7. The Future Crises 
 
The Licence Fee  
This is now fixed, and at its limit. The BBC will probably continue to get, in 
Lucy Küng’s words, ‘poorer slowly’ – a state of affairs not helped by the fact 
that governments will continue to ‘top slice’ part of its revenue for other 
purposes. However, it is unlikely to become really poor and could do much 
by productivity. The problem is that a licence fee invented for a time when 
people had fixed receivers – radios, then televisions – now meets a digital age 
developing in leaps and bounds, where more and more programmes will be 
watched on a variety of platforms – screens, lap– and desktops, tablets, 
smartphones. 
 Tim Suter, a former BBC and Ofcom executive and now a consultant 
with the firm Communication Chambers (which has the BBC as one of its 
clients) says that ‘the BBC now has to rethink the licence fee for a new age. It 
could become not just a TV licence, but also a universal licence, no longer 
linked exclusively to the television set but a tax on households using media, a 
tax of which the BBC would take a part. 

In fact, another country with a rich public service broadcasting 
tradition has already rethought the licence fee, and acted. Germany has 
scrapped a system which was a model of the BBC’s and replaced it with a 
monthly household tax, which all householders must pay and which covers 
the cost of the the public broadcasters ARD and ZDF, providing both TV and 
radio channels (unlike the BBC, these channels also carry advertising). The 
solution detaches the money required to continue these broadcasters from the 
TV in the corner of the room, and seems likely to work better in a world of 
more mobile programming: while at the same time recognising that the TV in 
the corner of the room, or on the wall at the end of the bed, is still the 
favoured viewing position for most of us. 
  
The BBC’s Channels 
BBC 1, BBC 2 and the others will now also undergo a radical rethink. The 
experience of the Olympics – a blessed event for the BBC, one which in crisis 
seemed suddenly far away – boosted the view of strategists in the 
Corporation who believe that the money must move away from the channel 
controllers, the great barons of the BBC kingdom, towards the producers of 
programmes, the senior creatives. Content, not this or that channel, is now 
king: and the Olympics provided content which could be and was spread 
across a number of channels – with the content leading, rather than the 
channel controlling how the content was presented. 

Moving away from the dictatorship of the controllariat would mean 
that rather than they dictating what programmes they wished to put in the 
mix of evening viewing, the producers would take the money and produce 
programmes which would, in some cases, be made for the channels – but in 
others would be made for, say, on-demand showing or even for distribution 
outside of the BBC – an idea too far for the present, but one which may find 
some traction in the future. Channel controllers want as large audiences as 
they can get: they thus tend to seek programmes, the expenditure of public 
money on which can be hard to justify, and which are generally the kind of 
programmes which the commercial sector points to as not requiring a 
publicly funded institution to produce. 



29 
 

The Olympic Games are only once every four years, but many large 
sporting and other events, as the Glastonbury Festival, are more frequent, and 
they would, too, assert the primacy of the content over the channel. 
Increasingly, new generations of viewers seek programmes rather than 
channels: a recognition of the BBC’s specialness is much more common 
among older generations than younger – the latter precisely the viewers who 
tend to watch on the move. By adroitly inserting itself into a range of 
activities with which it would identify itself, the BBC could (and already 
does) gain wider recognition: but the trend away from fixed sets showing 
fixed channels at fixed times is powerful, and accelerating – even though the 
conventional listening and viewing has held up well, and the BBC remains 
strong within it. Further, because of its specialness and public role, the BBC 
must constantly justify itself in public interest terms: and it’s argued that a 
few controllers and top managers deciding on what will be the viewing for 
many millions will no longer be regarded as right. 

Channels are not expected to disappear: but the BBC’s urge to do 
everything will meet both tighter financial limits, and more public scepticism. 
It will for the foreseeable future require big well-funded channels to do big 
things, even if these big things are increasingly co-productions: but the 
examples of BBC 3, designed for youth, and BBC 4, designed for intellectuals, 
goes to the argument on the need to scale back. Young people search the net 
constantly for a range of different content; intellectuals tend to read more than 
watch, and where they do watch, they are picky about what, giving pride of 
place to older forms like cinema and theatre (and DVDs of films and plays). 

The convergence of the computer and the television and the primacy of 
digital in carrying all media will continue to eat away at the conventional 
behaviour of TV viewers. Tim Suter of Communication Chambers says that ‘I 
think the BBC faces a very important question here: does it lead or follow its 
audience? It’s true that broadcasting is still very popular but I think it should 
lead, in the sense that it could accelerate the move towards broadband – as 
the introduction of the iPlayer already has – by putting its capacity to offer 
on-demand television at the front of its offering.’ 
 
Mark Thompson’s Challenge 
The lectures, described at the beginning of this report, outlined a theme not 
likely to be at the top of the new DG’s mind but it should in the future take 
some space there. Insofar as the BBC will continue to define itself, explicitly 
and implicitly, as an institution necessary to the civic health of the nation it 
was designed to serve, it will need to acknowledge the weight of Thompson’s 
charge that words are being debased and dragging down politics and 
democratic life with them. The BBC is not mainly responsible for this, but it 
reflects that debasement and sometimes furthers it: it needs to adopt some of 
the rigour with which Thompson described the ill, and find some form of 
antidote. 

He sketched in one form of that: the teaching of civic behaviour in 
school. The BBC already provides services for schools – notably Learning 
Zone, a service which broadcasts dramas, documentary and animation 
programmes to schools overnight, to be downloaded and used in class as the 
teacher wishes. It could build further on that, becoming part of what 
Thompson says is a partial solution. It could also deliberately promote a 
culture of ‘reasonable compromise’: one way would be to shape programmes 
and interviews, in some cases, round examples of consensual action, in 



30 
 

politics and elsewhere in public life, rather than relying only on 
confrontational interviewing techniques which can degrade as much as 
enlighten. 

The greatest heuristic instrument, though, is the BBC’s practice at its 
best: in news and current affairs, the search for truth. In an essay in the 
Historical Journal of Film, Radio and Television (Volume 28, Issue 4, 2008), Jean 
Seaton the BBC historian, writes that balance and impartiality, important for 
themselves, are ways by which the BBC discovers truth – and claiming that, 
especially, impartiality ‘is an injunction against ideological precepts and the 
avoidance of a blinkered outlook; it is an injunction not to go into something 
expecting to know what’s going to happen’. This example, of course, goes 
much wider than the practice of journalism: it is a rare lesson which 
journalism, when thus practiced, can teach the wider society. 
 
BBC Drama 
The following is a suggestion which seems a little farfetched but is probably 
important in practice. If the BBC is to remain at the centre of the nation’s 
cultural life – or psychodrama – it will have little choice but to present itself, 
not simply its programmes, more vividly. Part of the tragedy of George 
Entwistle was that, for all his much-recognised private and professional 
virtues, he too–little looked the part of a confident, creative leader. He was, of 
course, faced with an escalating crisis, caught in a media glare: yet even 
without that, he seemed too inward-facing and modest to convince as the 
head of the greatest broadcaster in the world – still the BBC’s boast, most 
recently repeated in Patten’s speech to VLV. 

It seems unfair to demand of one filling that post, with its multitude of 
demands, that s/he should also be something of an actor. But it’s probably 
necessary: Patten’s political-thespian skills, honed over a long public career, 
assisted in his survival over difficult weeks. Entwistle’s inability to project 
confidence and some measure of optimism helped doom his leadership before 
it had properly begun.  

Future would-be leaders should note that, and if not blessed with such 
skills naturally, should make them their study, while the Trust, or any future 
body which decides on the top job, should factor their possession into its 
criteria. It may already have done so: Tony Hall has two attributes which 
point towards a more assured presentation. First, he is a Lord – created Baron 
Hall of Birkenhead in March 2010, the first to head the BBC while titled – and 
Lords, since they are members of a parliament, generally have some rhetorical 
skills. Second and more importantly, he will, by the time he re–enters the BBC 
as DG, have been Chief Executive of the Royal Opera House for twelve years: 
some elements of the self–dramatisation of the prima donnas with whom he 
has worked must have crossed the footlights, and embedded themselves in 
his personality. He should hope so. 



RT

t

ecember 2012

e hearing at 

SSEELL EECC TTEEDD RRIISSJJ  PPUUBBLL IICC AATTIIOO NNSS 
 
James Painter 
PPoollee ss AApp aa rrtt ::  TThh ee  IInn tt ee rrnn aa tt iioonn aa ll RRee pp oorrtt iinn gg ooff CC lliimmaa tt ee  SScc ee pp tt iicc iissmm 
 
Lara Fielden 
RRee gguu llaa tt iinn gg ffoorr TTrruu sstt  iinn  JJ oouu rrnn aa lliissmm::  SStt aa nn dd aa rrdd ss RRee gguu llaa tt iioonn  iinn  tt hh ee  AAggee  ooff BBllee nn dd ee dd  MM ee dd iiaa  
 
David A. L. Levy and Robert G. Picard (eds) 
IIss tt hh ee rree  aa  BBee tt tt ee rr SStt rruu cc tt uu rree  ffoorr NNee wwss PPrroovviidd ee rrss?? TThh ee  PPoott ee nn tt iiaa ll  iinn  CC hh aa rriitt aa bbllee  aa nn dd  TTrruu sstt  OO wwnn ee rrsshh iipp  
 
David A. L. Levy and Rasmus Kleis Nielsen (eds)  
TThh ee  CC hh aa nn ggiinn gg BBuu ssiinn ee ssss ooff JJ oouu rrnn aa lliissmm aa nn dd  iitt ss IImmpp lliicc aa tt iioonn ss ffoorr DDee mmoocc rraa cc yy  
 
Tim Gardam and David A. L. Levy (eds) 
TThh ee  PPrriicc ee  ooff PPlluu rraa lliitt yy ::  CC hh ooiicc ee ,,  DDiivvee rrssiitt yy ,,  aa nn dd  BBrrooaa dd cc aa sstt iinn gg IInn sstt iitt uu tt iioonn ss iinn  tt hh ee  DDiiggiitt aa ll  AAggee  
published in association with Ofcom 
 
John Lloyd and Julia Hobsbawm 
TThh ee  PPoowwee rr ooff tt hh ee  CC oommmmee nn tt aa rriiaa tt  
published in association with Editorial Intelligence Ltd 
 
 
CCHHAA LL LL EE NNGGEE SS 
 
Nick Fraser 
WWhh yy DDoocc uu mmee nn tt aa rriiee ss MM aa tt tt ee rr 
 
Nicola Bruno and Rasmus Kleis Nielsen 
SSuu rrvviivvaa ll  iiss SSuu cc cc ee ssss::  JJ oouu rrnn aa lliisstt iicc  OO nn lliinn ee  SStt aa rrtt --uu pp ss iinn  WWee sstt ee rrnn  EEuu rroopp ee  
 
Paolo Mancini 
BBee tt wwee ee nn  CC oommmmoodd iiffiicc aa tt iioonn  aa nn dd  LL iiffee sstt yyllee  PPoolliitt iicc ss::  DDooee ss SSiillvviioo BBee rrlluu sscc oonn ii PPrroovviidd ee  aa  NNee ww MM oodd ee ll  ooff 
PPoolliitt iicc ss ffoorr tt hh ee  2211sstt  CC ee nn tt uu rryy?? 
 
John Lloyd 
SScc aa nn dd aa ll!! NNee wwss IInn tt ee rrnn aa tt iioonn aa ll aa nn dd  tt hh ee  RRiigghh tt ss ooff JJ oouu rrnn aa lliissmm 
 
Stephen Coleman (ed.) 
LL ee aa dd ee rrss iinn  tt hh ee  LL iivviinn gg RRoooomm::  TThh ee  PPrriimmee  MM iinn iisstt ee rriiaa ll  DDee bbaa tt ee ss ooff 22001100..  EEvviidd ee nn cc ee ,,  EEvvaa lluu aa tt iioonn  aa nn dd  SSoommee  
RRee cc oommmmee nn dd aa tt iioonn ss  
 
Richard Sambrook 
AArree  FF oorree iiggnn  CC oorrrree sspp oonn dd ee nn tt ss RRee dd uu nn dd aa nn tt ?? TThh ee  CC hh aa nn ggiinn gg FF aa cc ee  ooff IInn tt ee rrnn aa tt iioonn aa ll NNee wwss 
 
James Painter 
SSuu mmmmoonn ee dd  bbyy SScc iiee nn cc ee ::  RRee pp oorrtt iinn gg CC lliimmaa tt ee  CC hh aa nn ggee  aa tt  CC oopp ee nn hh aa ggee nn  aa nn dd  BBee yyoonn dd  
 
John Kelly 
RRee dd  KKaa yyaa kkss aa nn dd  HH iidd dd ee nn  GGoolldd ::  TThh ee  RRiissee ,,  CC hh aa llllee nn ggee ss aa nn dd  VVaa lluu ee  ooff CC iitt iizz ee nn  JJ oouu rrnn aa lliissmm 
 
Stephen Whittle and Glenda Cooper 
PPrriivvaa cc yy,,  PPrroobbiitt yy ,,  aa nn dd  PPuu bblliicc  IInn tt ee rree sstt   
 
Stephen Coleman, Scott Anthony, and David E Morrison 
PPuu bblliicc  TTrruu sstt  iinn  tt hh ee  NNee wwss::  AA CC oonn sstt rruu cc tt iivviisstt  SStt uu dd yy ooff tt hh ee  SSoocc iiaa ll  LL iiffee  ooff tt hh ee  NNee wwss 
 
Nik Gowing 
‘‘SSkkyyffuu ll ooff LL iiee ss’’  aa nn dd  BBllaa cc kk SSwwaa nn ss::  TThh ee  NNee ww TTyyrraa nn nn yy ooff SShh iifftt iinn gg IInn ffoorrmmaa tt iioonn  PPoowwee rr iinn  CC rriissee ss 
 
Andrew Currah 
WWhh aa tt ’’ ss HH aa pp pp ee nn iinn gg tt oo OO uu rr NNee wwss::  AAnn  IInn vvee sstt iiggaa tt iioonn  iinn tt oo tt hh ee  LL iikkee llyy  IImmpp aa cc tt  ooff tt hh ee  DDiiggiitt aa ll  RRee vvoolluu tt iioonn  
oonn  tt hh ee  EEcc oonn oommiicc ss ooff NNee wwss PPuu bblliisshh iinn gg iinn  tt hh ee  UUKK 
 
James Painter 
CC oouu nn tt ee rr--HH ee ggee mmoonn iicc  NNee wwss::  AA CC aa ssee  SStt uu dd yy ooff AAll--JJ aa zz ee ee rraa  EEnn gglliisshh  aa nn dd  TTee llee ssuu rr 
 
Floriana Fossato and John Lloyd with Alexander Verkhovsky 
TThh ee  WWee bb tt hh aa tt  FF aa iillee dd ::  HH ooww OO pp pp oossiitt iioonn  PPoolliitt iicc ss aa nn dd  IInn dd ee pp ee nn dd ee nn tt  IInn iitt iiaa tt iivvee ss aa rree  FF aa iilliinn gg oonn  tt hh ee  
IInn tt ee rrnn ee tt  iinn  RRuu ssssiiaa  


