
MEDIA, REVOLUTION 
AND POLITICS IN EGYPT
THE STORY OF AN UPRISING

ABDALLA F. HASSAN

Published by I.B.Tauris & Co. Ltd in association with  
the Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford

REUTERS

INSTITUTE for the

STUDY of

JOURNALISM

Media Revolution and Politics.indd   3 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



 
About the Book 
For too long Egypt’s system of government was beholden to the interests of the elite 
in power, aided by the massive apparatus of the security state. Breaking point came 
on 25 January 2011. But several years after popular revolt enthralled a global 
audience, the struggle for democracy and basic freedoms are far from being won. 
Media, Revolution, and Politics in Egypt: The Story of an Uprising examines the 
political and media dynamic in pre- and post-revolution Egypt and what it could 
mean for the country’s democratic transition. We follow events through the period 
leading up to the 2011 revolution, eighteen days of uprising, military rule, an elected 
president’s year in office, his ouster by the army, and the re-establishment of the 
military presidency. Activism has expanded freedoms of expression only to see those 
spaces contract with the resurrection of the police state. And with sharpening 
political divisions, the facts have become amorphous as ideological trends cling to 
their own narratives of truth. 
 
 
This is a careful account of journalism’s roller coaster ride in the course of a decade 
in Egypt, by a writer, fully engaged with the country’s politics and culture and its 
struggle for a civil society. It is rigorously detailed and sourced, and breathes the air 
of liberation. Abdalla Hassan has shown, uniquely well, the forces at play in Egyptian 
society and the result is a most valuable testament. 

John Lloyd, Contributing Editor at the Financial Times  
and Senior Research Fellow, RISJ 

 
 
 
 
About the Author 
Abdalla F. Hassan has worked as a multimedia journalist, editor and documentary 
filmmaker based in Egypt for nearly two decades. In 2010 he was a journalist fellow 
at the Reuters Institute for the Study of Journalism at the University of Oxford. 
 
 
 
 
 
 
 

What follows is a short extract from this book.   
More information can be found at: www.ibtauris.com/reuters 

EXTRACT

http://www.ibtauris.com/reuters


The Reuters Institute for the Study of Journalism at the University of 
Oxford aims to serve as the leading international forum for a productive 
engagement between scholars from a wide range of disciplines and 
practitioners of journalism. As part of this mission, we publish work by 
academics, journalists, and media industry professionals focusing on some 
of the most important issues facing journalism around the world today.

All our books are reviewed by both our Editorial Committee and expert 
readers. Our books, however, remain the work of authors writing in their 
individual capacities, not a collective expression of views from the Institute.

EDITORIAL COMMITTEE

Timothy Garton Ash
Ian Hargreaves
David Levy
Geert Linnebank
John Lloyd
Rasmus Kleis Nielsen
James Painter
Robert G. Picard
Jean Seaton
Katrin Voltmer

The Reuters Institute would like to acknowledge the assistance of Naomi 
Sakr and Jean Seaton as editorial advisers on behalf of the Institute.

Media Revolution and Politics.indd   2 9/15/2015   6:04:37 PM

EXTRACT



Published in 2015 by
I.B.Tauris & Co. Ltd
London • New York
www.ibtauris.com

Copyright © 2015 Abdalla F. Hassan

The right of Abdalla F. Hassan to be identified as the author of this work has 
been asserted by the author in accordance with the Copyright, Designs and 

Patents Act 1988.

All rights reserved. Except for brief quotations in a review, this book, or any part 
thereof, may not be reproduced, stored in or introduced into a retrieval system, or 
transmitted, in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, 

recording or otherwise, without the prior written permission of the publisher.

References to websites were correct at the time of writing. Non-working links 
may be retrieved from the Internet Archive (archive.org/web).

ISBN: 978 1 78453 217 8 (HB)
978 1 78453 218 5 (PB) 

eISBN: 978 0 85773 981 0

A full CIP record for this book is available from the British Library
A full CIP record is available from the Library of Congress

Library of Congress Catalog Card Number: available

Typeset by Riverside Publishing Solutions, Salisbury, SP4 6NQ
Printed and bound in Great Britain by T.J. International, Padstow, Cornwall

Media Revolution and Politics.indd   4 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



For my parents and sisters with love

Media Revolution and Politics.indd   5 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



Rebellion! I do not know when that Rebellion will come,
it might be in a week or in a hundred years,

but I know . . . that sooner or later justice will be done.
(George Orwell, Animal Farm)

Media Revolution and Politics.indd   6 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



Contents

Foreword� ix
John Lloyd

1.		  Prologue to Revolution� 1

2.		  Eighteen Days� 37

3.		  Politics and the Press under Military Rule� 75

4.		  Revolutionaries versus the Generals� 115

5.		  Fall of Military Rule and the Islamists� 143

6.		  An Overthrow, a Revitalised Police State, and  
the Military Presidency� 175

Epilogue: Media Matters� 215

Timeline� 223

Notes� 233

Index� 265

Media Revolution and Politics.indd   7 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



ix

Foreword

This is at once a careful account of journalism’s roller-coaster ride during 
the course of a decade in Egypt, and the testament of a liberally minded 
writer, fully engaged with the country’s politics and culture and its strug-
gle for a civil society in the Middle East’s most populous state. It is rigor-
ously detailed and sourced, and breathes the air of liberation – from the 
stifling rule evident from the early 2000s, reaching its flood from the 
uprising of 2011 through 2013, when an inept and unyielding Muslim 
Brotherhood government was toppled, then closed down once more by a 
more favoured military-backed order.

Abdalla Hassan is no romantic. He sees that the regime of Field 
Marshal Abd al-Fattah al-Sisi, elected president in 2014, is a popular one 
because of its strongly patriotic stance and its appearance of strength in 
combating the (quite real) jihadist terrorism at work in Egypt. The news 
media, raucously free for a few years, have – with a few exceptions – come 
to heel, apparently of their own volition.

Still, something happened – and is still, in a subterranean way, 
happening. The authorities, as in other repressive states, have lost the abil-
ity to completely control the news media they could claim in the early 
years of military rule, in which Gamal Abd al-Nasser, one of the group of 
officers who overthrew the monarchy in 1952, was pre-eminent. The inter-
net and social media do not make or sustain a revolution, but they provide 
networks of revolt and dissidence much harder to rub out than in the 
pre-digital age.

State propaganda, however, has also become stronger, in part by 
using the same digital tools, in larger part by controlling the messages that 
television, by far the strongest medium, puts out. Propaganda can be 
ignored or mocked, as it was in the closing years of President Hosni 
Mubarak’s 30-year term, but it is potent when there is a real fear of external 
machinations and internal subversion, and when the theme of patriotic 
unity is hammered home day after day. In Egypt, the distance between the 

Media Revolution and Politics.indd   9 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



MEDIA, REVOLUTION AND POLITICS IN EGYPT

x

intelligentsia (including the media) and the people is usually much greater 
than that between the people and the army.

The media take on an extra importance in Egypt, as in all authoritar-
ian states, when they are suppressed, and are mixed in with the arts. Where 
politics is quelled, everything becomes at least potentially political, espe-
cially the novel, theatre, and cinema. Hassan makes this wonderfully clear, 
by giving the plots and the reception of so much that was published 
and shown.

Like many who were relieved at an end to the Muslim Brotherhood 
government, he is appalled by the harshness of military-dominated rule. 
He sees, clearly, that a refashioned authoritarianism presently sustains 
itself by the support of an approving public, who have made plain they 
prefer the hard smack of control by army officers to the soft jihadism of 
the Brotherhood.

Yet though the Arab Spring went straight to winter, it threw up a 
challenge, which for a while saw the press, and above all television 
channels, open up to the many voices loosed by the protesters and the 
would-be democrats. Although such manifestations as China’s Tiananmen 
Square protests of 1989, or the large-scale protests in Russia in 2011–12, 
have been put down, it is hard to believe that the causes for which they 
were mounted have ceased to exert a pull, especially on the younger 
generations.

One of these causes is that journalism be allowed to seek something 
closer to the truth about the society in which it operates, and to provide a 
forum for wide debate and the deployment of new ideas. Abdalla Hassan 
has shown, uniquely well, the forces at play in Egyptian society that 
attempted to break through to such a space, as well as the presently greater 
force that stops it doing so. The result is a most valuable testament.

John Lloyd
Contributing Editor at the Financial Times 

and Senior Research Fellow, RISJ

Media Revolution and Politics.indd   10 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



1

1
Prologue to Revolution

The newspapers’ sting at first seemed slight and was conveniently 
disregarded, but its cumulative effect proved dangerous. By aggressively 
projecting political messages to its readers and generating active political 
debate among an expanding reading public . . . the press helped create a 
climate for political action that would eventually undermine the British 
hold on the country.

(Ami Ayalon, The Press in the Arab Middle East1)

Early in the morning of 20 March 2003 bombs began falling on Iraq. The 
allied invasion had started. Hours later, demonstrations erupted on uni-
versity campuses around Cairo. At noon, protesters converged on down-
town Cairo’s bustling Tahrir Square in a demonstration that continued for 
12 hours, dubbing the area the ‘liberated territories’ of Tahrir, which itself 
means ‘liberation’. The demonstration was largely peaceful until riot police 
turned water cannons on protesters, some hurling stones, as they attempted 
to march to the United States Embassy nearby. As night fell, demonstra-
tors continued chanting, lighting candles, and singing.

The next day, a Friday, observant Muslims gathered at the Sayeda 
Zeinab Mosque, one of Cairo’s largest and oldest. Set among crowded ten-
ement blocks and street markets in an impoverished neighbourhood, it 
has been home to impromptu protests against US Middle East policy in 
the past. The day after the bombardment began, the imam recounted 
Islam’s early military victories but made no direct mention of the war in 
Iraq. Following congregational prayers, worshippers stood in prayer for 
the souls of deceased Muslims in ‘America’s war’.

In sidewalk cafés across Egypt television sets were tuned to Al Jazeera, 
the Qatari satellite news channel, as Iraq faced a showdown with the 
world’s greatest military powers. Al Jazeera regularly showed images of 
dead and wounded Iraqi civilians, many of them children – the fallout of 

Media Revolution and Politics.indd   1 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



MEDIA, REVOLUTION AND POLITICS IN EGYPT

2

what had been billed as a surgical, hi-tech war. Not shying away from con-
troversial political issues, Al Jazeera broke barriers with its revolutionary 
style and approach. The network gained enemies everywhere. Arab states 
disliked its examination of internal politics and its habit of offering dissi-
dents from across the political spectrum, from secular pro-democracy 
advocates to die-hard Islamists, airtime to defend their political views. 
Censorship was more elusive in the world of satellite broadcast and live 
news coverage.

A nearby café was broadcasting Al Jazeera, reporting that an estimated 
50,000–55,000 protesters were rallying at al-Azhar Mosque. Al Jazeera’s 
cameras showed images of security forces turning water cannons on the 
demonstrators. Organisers had planned the protest to begin at al-Azhar 
and make its way to Tahrir Square in the afternoon. The interior minister 
had warned that no demonstrations or rallies were to take place in public 
squares or major thoroughfares. Security forces cordoned off Tahrir Square 
early on, but demonstrators began gathering in the surrounding streets. 
Riot police with sticks, dogs, and water cannons charged at protesters. As 
demonstrators fled into nearby buildings and alleys, security forces chased 
them, often beating and striking protesters as they retreated.

In a nationally televised address the day before the start of war, 
President Hosni Mubarak had blamed Iraqi leader Saddam Hussein for 
making war inevitable. ‘My hope is that the Iraqi government will realise 
the seriousness of the situation in which it put itself – and us – in,’ Mubarak 
told his audience. Many viewers were apparently not convinced. ‘Irhal, 
irhal, ya Mubarak – Leave, Mubarak, leave,’ many shouted at the 21 March 
demonstrations. Outrage was not just about a war in Iraq, but dissatisfac-
tion with how things were at home.

Protesters increasingly criticised the Egyptian government for its 
handling of the ruined economy, widespread corruption, and the per-
petual renewal of Egypt’s draconian emergency laws. The state of emer-
gency gave the government broad powers to arrest and detain individuals 
indefinitely without charge or try them in extraordinary State Security 
courts where verdicts cannot be appealed. ‘That’s the danger of using 
brute force [to suppress demonstrations],’ said one protester questioned 
about the new willingness to risk criticising Mubarak in public. ‘It brings 
the enemy close to home.’ A wave of arrests quickly followed. While daily 
demonstrations continued to attract thousands of students on university 
campuses, the security forces’ iron-fisted policy managed to stop unsanc-
tioned street protests.2

Media Revolution and Politics.indd   2 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



Prologue to Revolution

3

Until the end of his days

In his first speech as president in 1981, Mubarak said he would not serve 
more than two terms and his name would not grace buildings or his 
likeness feature on monuments. Both promises were broken. In 1993, 
with Mubarak’s second term in its final year, parliament approved a con-
stitutional amendment, voted on in a public referendum, which allowed 
him to run unchallenged for an indefinite number of terms. ‘Here in 
Egypt, we don’t have previous or future presidents,’ wrote best-selling 
Egyptian novelist Alaa Al Aswany in a New York Times op-ed, ‘only the 
present head of state who seized power through sham elections and 
keeps it by force, and who will probably remain in power until the end 
of his days.’3

Much to the chagrin of human rights defenders, the regime main-
tained emergency laws in effect, imprisoned and detained political dis-
sidents, and narrowly restricted access to the political process. Power 
was firmly concentrated in the hands of the executive branch. The legis-
lature, dominated by the ruling National Democratic Party, merely 
served to rubber-stamp presidential directives. By the 1980s the Muslim 
Brotherhood had become the main organised opposition group in the 
People’s Assembly.

On public university campuses, corruption was endemic, ruling party 
loyalists controlled university appointments, political freedoms were 
stifled, the quality of education suffered, the Islamist trend commanded a 
strong presence, and the security apparatus kept tabs on students and pro-
fessors. When the novelist Miral al-Tahawy entered college in the late 
1980s the Brotherhood dominated campus activities, everything from 
sports and excursions to theatre and publishing. This Islamic alternative to 
what many saw as a nation’s corrupt and failing institutions persuaded 
many Egyptian students to cling to hopes of change through religion. 
Without other channels for political action on the campus of Zagazig 
University, al-Tahawy joined the then-underground religious organisation. 
She was selected to write for the magazine of the Muslim Brotherhood, 
Liwa’ al-Islam (Banner of Islam, formerly al-Da‘wa or ‘The Call’), focusing 
on themes of morality and virtue within a literary narrative.

It is a phase she has described as her ‘political adolescence’. The first 
and essential lesson for recruits of the Muslim Brotherhood is to listen and 
obey, recalled al-Tahawy. ‘Soldier, obedience; obedience, soldier; com-
mand, inhibition’, the words rolling off her tongue in a staccato marching 

Media Revolution and Politics.indd   3 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



MEDIA, REVOLUTION AND POLITICS IN EGYPT

4

order. ‘It makes you feel as if you are in the army of salvation,’ she said. 
‘You are not engaged in political action, you are engaged in military 
action.’ Instead of finding greater freedom, she found herself in a setting 
that was more dictatorial. ‘The world of the Brotherhood is not demo-
cratic,’ she said. ‘It is very oppressive to any member who thinks, or dis-
cusses, or objects.’4

Novelist Sonallah Ibrahim publicly refused a state literary prize in 
2003. ‘I have no doubt that every Egyptian here realises the size of the 
disaster besetting our country,’ he declared at the award ceremony.

We no longer have theatre, cinema, scientific research, or education. We 
only have festivals and a fund of lies. We no longer have industry, 
agriculture, health, or justice. Corruption and pillage spreads. And 
whoever objects faces abuse, beatings, and torture. The exploitative few 
have wrested our spirit from us. The reality is frightening, and in light of 
this reality, a writer cannot close his eyes or be silent.

For this reason Ibrahim chose to reject an award ‘from a government that 
in my opinion does not possess the credibility to grant it’. He stepped away 
from the podium to wild cheers and applause, leaving a stunned minister 
of culture holding the award cheque of 100,000 Egyptian pounds ($17,000).5

Mubarak tended not to jail the literati, yet his regime had other tools 
at its disposal, from blacklisting artists from state cultural institutions to 
buying the loyalty of the cultural elite. ‘He allowed a margin for the arts 
and culture limited by boundaries he wanted to place,’ said the colloquial 
poet Gamal Bekheet. ‘We were on opposing sides with the regime. Between 
us was a game of tug of war. He reached a conviction at one time that the 
best thing for him to do is to dissipate the emotions of people: Let them 
say what they want and we will do what we want.’6

A message in comedy

Catering to an elite audience, theatre offered a unique space for expres-
sion, portraying the realities of despotic regimes through parody. The 
1989 comedic play Takharif (Delusions), directed and starring 
Muhammad Sobhi, has a dictator reigning over the fictional land of 
Antika. Having attained power, the ruler of the island nation announces 
plans to govern democratically by declaring a dictatorship and jailing 

Media Revolution and Politics.indd   4 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



Prologue to Revolution

5

everyone who helped him stage a coup. Attired in boots and a trench 
coat, the dictator, who bears a striking resemblance to Adolf Hitler and 
slips into the cadences of former President Anwar Sadat, issues one 
unintelligible decree after another: ‘If you find a citizen who understands 
me,’ he orders, ‘arrest him!’

A messenger comes to the ruler, who now has been in power for 
20  years, and informs him that the population is rebelling because they 
cannot find bread. The dictator issues decree number 48,933 ordering the 
arrest of the bakers, declaring them enemies of the people.

‘The bakers say they can’t find flour,’ says the messenger.
‘Then arrest the flour traders!’ barks the dictator.
‘The traders did not receive flour from the farmers.’
‘Arrest the farmers!’
‘Then we will not find anything to eat.’
‘Arrest those who won’t eat!’ quips the dictator.
When the dictator discovers a bomb in his desk, foiling an assassina-

tion attempt, he is determined to find out what the people truly want. He 
requests to speak with a citizen. Clothed in rags, citizen number 1,591 is 
brought before him.

‘You are the representative of the people,’ the dictator tells him. ‘Talk 
without fear. Talk. Release what is in your head. Let out what is in your 
heart. Without fear! Do not be afraid of anything. You are free, and the son 
of the free. This is your historic hour. You are at the pinnacle of justice and 
democracy, so you should speak. Talk with your soul for today you will be 
asked before the people. Without fear! Do not be afraid of anything at all. 
Today you are envied. Why? Because you are standing before your serv-
ants, not your rulers. Without fear! I have a question and I want an honest 
answer. Are you an absolute supporter of me, my rule, and my govern-
ment or do you belong to the opposition? Without fear! You do not need 
to be afraid of anything at all. Talk. Talk freely and democratically. Talk for 
today you are before your father. I am your father – better than the ones 
who gave birth to you. You are in my heart. If you took a knife and opened 
my chest, you’ll find my heart. Do not be shocked, for it is one of the 
organs of my body. If you severed my heart in two – left chambers, right 
chambers, and an aorta – and you found yourself situated there, know that 
you are in my heart of hearts. You are forever in my heart, my blood, my 
tears, and my smile. Talk. Answer my question. Ah, you might have for-
gotten the question. Look at me as I ask the question. Fellow citizen, are 
you an absolute supporter of me, my rule, and my government (nods his 

Media Revolution and Politics.indd   5 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



MEDIA, REVOLUTION AND POLITICS IN EGYPT

6

head) – do you understand? – or are you, God forbid, from the opposition 
(gestures throat being slit)? And do not forget that you are in my heart.’

‘The dictator who demands the support of people . . . ’ begins 
citizen 1,591.

‘Thank you, fellow citizen,’ says the dictator. ‘By the constitution, I 
allowed him to speak. Now go home to your mother.’

The dictator’s wife cajoles him to allow the citizen to finish what he 
was saying.

‘But that is against the constitution,’ he informs her.
‘Give me the microphone and I will tell you that the world supports 

me,’ says the poverty-stricken citizen.
‘Give you the microphone?’ admonishes the dictator. ‘Do you know 

how much it costs? Give you the microphone so you can take it apart and 
sell it? Give you the microphone so that you can walk among the people, 
who you know are mostly illiterate?’

‘You have been in power for 20 years. No one but you benefits from 
keeping the people illiterate,’ the citizen challenges the dictator.

‘I gave the people their freedom. I was not greedy,’ the dictator says. 
‘And when they have their freedom, they use it against me. We are your 
masters, not your rulers!’

The citizen describes how low wages and high taxes have forced 
people to work less and accept bribes. ‘Believe me, no one can fool the 
people, either in Antika or anywhere else in the world.’

In his 1991 satire Mama Amrika (Mother America), Muhammad 
Sobhi portrays Arab states as bickering siblings, made obvious by his open 
character impersonation of Hosni Mubarak, who views it in his interests 
to court America. The play’s message is a strong condemnation of the US 
and its ally Israel, who exploit the weak and powerless for self-interest. 
Sobhi’s character Ayish Shahat (literally: living as a beggar) is tricked into 
marrying the wealthy Amira Kamel (symbolising America), who claims to 
stand for human rights as she conspires with her cousin Shuman al-Shaffat 
(symbolising Israel) to drug and swindle Ayish. When he discovers the 
plot and demands a divorce, he finds himself accused of being a terrorist. 
‘A call from an impoverished Egyptian citizen to all the capitals of the 
world: Watch out for the new world order that aims to destroy our nation 
by those who kill for profit,’ warns Sobhi’s character.

Films have used humour to broach the topic of the Arab world’s long-
reigning rulers, such as the 2006 comedy Zaza, starring actor Hany Ramzy. 
Censorship authorities did not want comparisons with Egypt’s regime to 

Media Revolution and Politics.indd   6 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



Prologue to Revolution

7

be obvious and so a made-up flag was represented in the film and there 
was no mention of the name of the country. The nation’s autocratic ruler 
aims to achieve a veneer of democracy by announcing contested presiden-
tial elections, but the state assassinates opposition candidates because they 
pose a threat to the regime.

When the interior minister is invited on a talk show, Zaza’s job at a 
television station is to mimic various callers asking whimsical questions. 
In one call, he interjects by saying, why do we even need presidential elec-
tions in the first place, since the one we know is better than the one we 
don’t. Zaza sticks to the script as the minister’s agents menacingly stand 
watch over him. Interior minister Gaber Mansour quietly dismisses the 
notion that the government was behind the accidental death of two presi-
dential candidates. Yet the incidents have scared away potential opponents, 
and with two days left until the close of nominations, no one has come 
forward. To convince at least one candidate to run, Mansour announces 
that the state will insure the life of a political contender to the tune of five 
million Egyptian pounds.

Television presenter Rasha Basbous also works in league with the 
Interior Ministry and decides to help Mansour find a candidate for the 
ruse elections. She drugs Zaza and accuses him of rape. To avoid charges, 
Zaza reluctantly agrees to be the presidential candidate. The chief of staff 
informs President Metwally al-Hennawy that a citizen has been found 
who will run against him in the elections. ‘All this is because of external 
pressures,’ the chief of staff explains.

In television appearances Zaza vows to address the needs of the 
masses. ‘I am a citizen just like you. I feel your hunger and poverty. I 
dream your dreams. And what’s more important is that I love you. I love 
you all – the poor above the rich, the weak before the strong,’ he tells 
viewers. ‘I wish to do a lot of things and above all to restore our dignity: 
I want to prevent citizens from being subject to insult and humiliation.’

The political newcomer skyrockets in popularity. ‘Zaza made us 
dream in an age when dreaming was forbidden,’ remarks one citizen. ‘If he 
dies, our dreams die.’ President al-Hennawy has Zaza and Rasha Basbous 
arrested and referred to military trial, an act that receives global condem-
nation. Ambassador John Marsh and the Secretary of State Old Spice meet 
al-Hennawy and demand their release.

Zaza meets the president for the first time in a presidential debate. 
When the sitting president is asked about his platform, he promises pay 
raises, housing for those in need, land to peasants, and jobs for graduates. 

Media Revolution and Politics.indd   7 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



MEDIA, REVOLUTION AND POLITICS IN EGYPT

8

Zaza’s platform centres on love, freedom, and justice. Oppression and 
inequality have increased, he tells al-Hennawy.

‘I was never an oppressor and oppression is not something I like,’ the 
president says in his defence. ‘You are trying to distort my image. My door 
is always open.’

‘Yes, to the clique that you put between yourself and us – not to the 
people. Those around you tell you that our country is heaven and that all 
the people kiss your feet,’ says Zaza.

‘Your words are not true. They are lies. What you say has not been 
mentioned in the reports I receive,’ says al-Hennawy.

‘You receive information from reports that benefit whom? The person 
who raises his voice is a terrorist and the person who minds his business 
is a villain. What have they told you about the high bills and long queues?’

‘How will you rule the country?’ asks the president.
‘No barriers or doors will be placed between myself and the people. 

No clique or relatives or friends. The people will have my mobile number. 
Whoever needs me will find me.’

‘You will rule the country with your mobile?’ al-Hennawy says 
disdainfully.

‘No, I will rule it with my heart. The people need a heart to rule them, 
not a mind to control them,’ replies Zaza as the audience cheers. ‘We are 
with you with our hearts,’ the crowd roars back.

Zaza wins 90% of the vote on election day. When introduced to the 
ministers, the president-elect says, ‘I know them all. Since I was born they 
haven’t changed.’ He takes the ministers undercover to a police station 
where a detainee is being whipped as he hangs by his feet. Zaza strips the 
lapels off the officers committing the violations and sends them off to jail.

Ambassador Marsh goes to see President Zaza. His country has 
decided on a military strike against a leader in the region and requests 
that Zaza approve the use of his nation’s airports and facilities for 
the  attack. Zaza’s willingness to go along will be in exchange for 
economic assistance.

To protect his nation’s sovereignty and transform it into a regional 
power, Zaza cleverly negotiates a deal to purchase advanced weaponry 
from a European country. In his first speech to the people, Zaza announces 
a programme for development that includes punishment for those who 
have robbed the nation’s wealth and an end to the system of graft that 
benefits those with money and connections. He issues his first decision as 
president: accept the Cabinet’s resignation and investigate the violations 

Media Revolution and Politics.indd   8 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



Prologue to Revolution

9

government ministers have committed against the people. Zaza receives 
word during his speech that the arms shipment he brokered has arrived. 
His second decision is to refuse all foreign aid, which has always come 
with strings attached. The crowds enthusiastically exclaim, ‘Keep the aid 
and leave us alone!’

Ambassador Marsh now orders the president’s assassination. A sniper 
is in position. Zaza issues his third decision: a review of all international 
agreements that have been signed during previous eras. A shot rings out, 
striking the young visionary president. ‘We will speak, even if we die,’ cries 
the song at the end of the film, delivering a powerful message against 
dictatorship and foreign control. While packaged as a comedy, the  
allusions to Mubarak and his rule were all too plain.

The 2009 comedic film al-Diktatur (The Dictator) takes place in the 
strategically placed nation of Bambouzia. The story begins when an army 
general, Shanan al-Geyushi, assumes power by assassinating the ruler in a 
palace coup. When Shanan has a nightmare that free and fair presidential 
elections have unseated him from power, he rounds up the opposition and 
has them shot. The dictator’s twin sons, Hakim and Aziz, are groomed to 
assume positions of power. An extravagant playboy, Aziz is sent off to 
Egypt where his antics are concealed from public scrutiny, while Hakim 
embarks on a privatisation drive where everything in Bambouzia is up for 
sale to foreign investors. When rebellion breaks out across the land, mili-
tary officers turn against the ruler. Shanan and Hakim are arrested, tried 
in a military tribunal, and sentenced to death, but miraculously escape. 
Not exactly a warning to despots, the film ends with Shanan and his sons 
returning to power.

Hany Ramzy played the role of citizen 1,591 in the play Delusions 
while studying acting by day at Cairo’s Higher Institute for Performance 
Art. As a film star his run-ins with the censors started with the 2001 
Gawaz bi-qarar gumhuri (Marriage by Presidential Decree), the first and 
last film where Mubarak made a cameo appearance with the aid of com-
puter graphics. Ramzy’s character, Amr Bayoumy, is a low-level employee 
at the Foreign Ministry’s archives and the son of a struggling actor. 
Engaged to his childhood sweetheart Reham, he sends a wedding invita-
tion to the president on a whim. Seeking to appear closer to common 
Egyptians, the president surprisingly accepts. Crooked politicians and 
apathetic officials become attentive, vigilantly beautifying the impover-
ished quarter where the street wedding will be held. Residents find through 
Amr the only way to reach the president. The prospective groom receives 

Media Revolution and Politics.indd   9 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



MEDIA, REVOLUTION AND POLITICS IN EGYPT

10

thousands of letters containing their simple requests. Yet the glare of the 
spotlight splits the young couple apart. What ensues next is comic drama 
as the chief of staff, determined not to disappoint the president, goes 
to  great lengths to get them back together. At the film’s conclusion, the 
president appears at the wedding where Amr and Reham, reunited, hand 
him thousands of citizens’ demands.

‘Among the red lines were personalities that have halos around 
them, eliciting panic, fear, and concern. They could not be touched, like 
the president of the Arab Republic of Egypt,’ said Ramzy. An appeal to 
the president’s sons, Alaa and Gamal Mubarak, finally got Marriage by 
Presidential Decree to clear the censors, the actor disclosed. The problem 
was not just with Mubarak’s presence but with allusions to a corrupt 
regime unaware of the problems of citizens or negligent in solving them. 
‘The people that he has as governors, members of the People’s Assembly, 
ministers – each one of them is a guise, the “clique of beneficiaries”, as 
they say,’ remarked Ramzy.

The screenplay of another film where Ramzy played the lead role, 
the 2003 ‘Ayiz haqi (I Want My Rights), remained in the censor’s drawers 
for six years, denied filming approval. And when it was finally made, it 
faced a host of problems from the censoring body, which demanded 
revisions to eliminate similarities with known political leaders. Ramzy 
plays Saber al-Tayib, a taxi driver who comes across articles in the con-
stitution that declare public property to be owned by the people and 
each citizen is entitled to a portion of national production. Engaged for 
six years yet lacking sufficient savings for marriage, Saber decides to sell 
his allotment of the nation’s assets. He wages a campaign to gather 
proxies from 51% of the population, allowing all of them to sell their 
national stake. He is arrested for being a gang leader, jailed, battered, 
charged with inciting the public, placed on trial, and finally acquitted. 
But when it comes time to sell a majority of the nation’s assets at a public 
auction to a group of anonymous multinational investors, Saber decides 
to abort the deal.

Zaza was originally scripted as a fantasia set 50 years in the future. 
‘Why a fantasia? Why not make it a reality?’ thought Ramzy, who played 
the part of Zaza. ‘When we came to make it a reality, the censors opposed. 
So we decided to say that in some country at a certain time. But the 
important thing was that people understood that we were talking about 
Egypt.’ Zaza faced quandaries with film censors not the least because 
the  film expressed the audacious notion of actually voting out a sitting 

Media Revolution and Politics.indd   10 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



Prologue to Revolution

11

president. One of the parts of the film snipped out by the censors was of 
the former ministers being placed on trial.

Another scene the censors objected to was when Zaza, touring with 
ministers as they inspect police stations and government agencies, aban-
dons his retinue and drives off. He notices a prostitute. She initially thinks 
the president is propositioning her but he wants to understand what moti-
vates her to sell her body. The dialogue between Zaza and the woman 
could have been one the film’s most moving. She pulls out a strip of drugs. 
Zaza asks her if she is an addict. She says no, but that if she were ever 
arrested by the police she would swallow the pills and take her own life 
to  save her family from shame. ‘There were moments where the woman 
was crying and I was crying for her,’ recalled Ramzy. The censors were 
unwavering in their disapproval. Prostitution could not be acknowledged 
and a fictional leader could not be seen fraternising or sympathising with 
a working girl. In negotiations with the censors, Ramzy and the producers 
reluctantly agreed to the cut in order to have the film approved.7

A louder protest movement

Demanding political reform, the Egyptian Movement for Change, or 
Kifaya (Enough) as it was commonly called, emerged in the summer of 
2004 to oppose the uncontested election referendum that would hand 
Mubarak another six years in power. The activist coalition comprised of 
sundry political trends also rejected the inheritance of political power 
from father, elder Mubarak, to son, Gamal, already a prominent figure in 
the National Democratic Party, known for its opaque, backroom policy-
making. Kifaya sought the right to protest in the streets and took risks in 
directly criticising the president.8 Their rallies were virtually ignored by 
Egyptian state television.

Under growing international pressure to create a façade of greater 
political participation, Mubarak in a televised speech on 26 February 2005 
announced that article 76 of the Egyptian constitution would be amended 
to allow for the nation’s first contested presidential elections. But when the 
amendment was drafted, it outlined such stringent standards that it would 
have meant the ruling party choosing its opposition in presidential elec-
tions. According to a confidential US Embassy cable, Mubarak told a visit-
ing congressional delegation that he was ‘begging’ candidates to run in the 
presidential election. The constitutional amendment was for ‘the future, 

Media Revolution and Politics.indd   11 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



MEDIA, REVOLUTION AND POLITICS IN EGYPT

12

not for me’, he said. ‘But all must be done at the right speed, Mubarak 
cautioned, saying he could not make the people do “a high jump” yet,’ the 
diplomatic cable reported. Mubarak laughed off the notion of having 
presidential debates, ‘suggesting that such activities were inappropriate for 
Egypt’s political process’.9

In an interview with the Kuwait newspaper al-Siyasa (Politics), 
reprinted in the state-owned al-Ahram (The Pyramids) and al-Akhbar (The 
News) on 14 May 2005, Mubarak alleged that Kifaya protesters were paid 
and that their demonstrations were chasing away foreign direct investment 
and worsening unemployment. Denouncing the sham constitutional 
changes, Kifaya activists held street rallies, including one on 25 May, the 
day of the national referendum, in two locations in central Cairo – in front 
of the Journalists’ Syndicate and at the mausoleum of nationalist leader Sa‘d 
Zaghlul. Women protesters were harassed, beaten, and sexually molested 
by plain-clothes policemen and thugs allied with the regime as riot police 
looked on, an incident recorded in images that generated widespread 
outrage. The movement earned international media attention, focusing 
criticism on the government’s heavy-handed tactics.

State television on the other hand reported a record turnout for the 
referendum that would bring Egypt one step closer to democracy, showed 
voters casting their ballots and heaping praise on the president. Kifaya, 
which has spawned other grass-roots movements calling for greater free-
doms, organised a silent candle-lit vigil expressing anger at the indecent 
assault of women activists. Creative in their use of signs and slogans, activ-
ists again took to the streets a month later when Mubarak nominated 
himself for the presidency.

When the Islamist movement Hamas emerged victorious in the January 
2006 Palestinian Legislative Council elections, any external pressures on 
Mubarak to implement gradual democratic reform dissipated. Security agen-
cies restricted the spaces for human rights campaigning, the media, and 
activism, particularity the right to protest, which had opened up in 2004 and 
2005, yet a greater public awareness and a demand for rights had already 
become rooted. Judges and activists staged sit-ins and protests lobbying for 
the independence of the judiciary, which were met with massive police 
presence, arrests, and violence against protesters and journalists.

The independent newspaper Sawt al-umma (The Nation’s Voice) pub-
lished the initials of judges believed to have been accomplices to electoral 
fraud. Counsellors and vice presidents of the Court of Cassation Hesham 
al-Bastawissy and Mahmoud Mekki10 were charged by a disciplinary 

Media Revolution and Politics.indd   12 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



Prologue to Revolution

13

council with defaming a judge in Sawt al-umma by accusing him of vote 
rigging. Rallying for the independence of the judiciary, judges and activ-
ists took to the streets on 25 May 2006 in a demonstration in front of 
Cairo’s High Court of Justice, one year after the flawed constitutional 
referendum.

Activist blogger Wael Abbas got involved in online chat forums in the 
late 1990s, which evolved into a Yahoo! Group he formed called ‘Former 
Internet Junkies’, so named because it focused on political, religious, and 
social discussions rather than frivolous internet obsessions. At the time 
Arabic publishing online was still new and few software tools were avail-
able for Arabic enabled sites. Abbas began publishing his work in online 
journals and electronic forums to reach the widest possible audience. 
Subscribers to Former Internet Junkies brought up topics, including the 
president’s family dealings and rumoured plans for his son’s succession, 
which were then taboo subjects to be examined openly. The group’s mem-
bers reached 10,000 before being hacked.

In 2004 Abbas started blogging, a task that did away with the chore of 
designing web pages and made his work immune from revision or censor-
ship by moderators of digital publications, plus it had the element of inter-
activity. He also had the freedom to upload videos and as many photos as 
he liked. Abbas followed the burgeoning protest movement in his blog, a 
subject that the new independent print media was cautious about covering 
consistently or in-depth. Abbas soon found the images he posted being 
reproduced in newspapers. He doggedly pursued police torture allegations 
and sexual harassment incidents, posting videos on his YouTube channel 
that broke the story open, eventually gathering a flurry of media attention. 
His actions have not come without security harassment. Nonetheless, 
Abbas was joined by other devoted political bloggers.11

The April 6 Youth Movement leapt into prominence as a Facebook 
group in spring 2008 supporting a factory workers’ strike in the Nile Delta 
city of al-Mahalla al-Kubra. Channelling the organising power of social 
media, the organisers called for a nationwide general strike in solidarity 
with strikers and as an act of civil disobedience against corruption, 
political stagnation, and economic hardships. The passive protest, which 
encouraged people to wear black, not to attend work or school, and abstain 
from shopping, was largely successful, although violent clashes between 
police and protesters erupted in al-Mahalla al-Kubra with several deaths 
reported.12 The Facebook group became an active political discussion 
forum for a wide range of grievances against Mubarak’s regime, becoming 

Media Revolution and Politics.indd   13 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



MEDIA, REVOLUTION AND POLITICS IN EGYPT

14

Egypt’s largest with more than 70,000 subscribers and articulating public 
opinion in a way that far surpassed what could be written in newspapers 
or discussed on television talk shows. The regime cracked down hard, 
arresting the group’s creators, strike organisers, and online activists. 
Another general strike was organised a month later, on 4 May, to coincide 
with the president’s 80th birthday. Employers threatened termination or 
docked pay for workers who did not show up to work, and this form of 
civil disobedience died down. Yet the April 6 Youth Movement did not.

Recognised by its clenched fist logo, the group continued its action 
online and on the streets. Activities of the group were closely monitored 
and organisers were routinely arrested and tortured by State Security. The 
mobilising efforts of the group – inspired by the non-violent political 
philosophy of Gene Sharp and the youth movement Otpor! that over-
threw Serbian nationalist Slobodan Miloševic – would be a fulcrum of 
popular revolution two and a half years later, paving the way for a legion 
of online and offline activists, thereby reducing the risk threshold of 
political participation.

At 10 am on 6 April 2010, two years after the start of the movement, 
the first text message was sent, calling on members of the April 6 
Movement to take to the streets and loudly recite the national anthem. A 
second text message at noon instructed the crowds to move quickly and 
in groups to make their way towards the parliament buildings. They car-
ried signs demanding democratic reforms. Once there, the protest rally 
lasted only minutes. ‘We won’t leave!’ and ‘Long live Egypt!’ they bawled. 
Security forces and plain-clothes officers faced off against protesters in 
downtown Cairo and Alexandria, walling them in, breaking or confiscating 
mobile phones and cameras, assaulting journalists, and beating and 
detaining dozens.

New forms of resistance emerged, with several waves of sit-in pro-
tests. On a hot afternoon in late April 2010 wheelchair-bound Mahrusa 
Salem Hassan and her five-year-old daughter Noor camped outside the 
People’s Assembly; it was the 46th day of their sit-in. For months she had 
lobbied officials for a kiosk, which would provide her and her family with 
a means of living, only to be met with shut doors. She sought a law to gain 
rights for people with disabilities and was joined by tens of other disabled 
men and women calling on the government to give them a helping hand. 
‘Why do you marginalise me?’ she asked, addressing government bureau-
crats unconcerned with her plight. ‘Why don’t you help me to be a person 
who is productive and useful, and not someone who feels alienated?’

Media Revolution and Politics.indd   14 9/15/2015   6:04:38 PM

EXTRACT



Prologue to Revolution

15

She has had to wait. ‘All these people have left me out of their calcula-
tions,’ she said, adding that she does not feel this country is hers and does 
not know how to teach her daughter to love her country when deep inside 
she despises it. Sit-in protests in front of the People’s Assembly became 
a  common occurrence in the last year of Mubarak’s presidency. The 
picketers, whether laid-off textile workers or real estate tax collectors 
demanding a payrise, often came in supplication; in the end they wanted 
to walk away with something. ‘There is no one but our father, our father 
who is Hosni, the honourable president. There is no one better than him 
who can stand up for these people,’ said Mahrusa.13

From student activism on public university campuses to rural inhab-
itants blocking a road demanding that clean water reaches their village, 
protest action has bravely taken place in defiance of five or six laws and 
risking varying prison terms. ‘People are engaging in sit-ins without 
being too afraid that the penal code, or the emergency law, or the law of 
assembly, or the law of associations will be applied to them,’ expressed 
Hossam Bahgat, a human rights advocate and executive director of the 
Egyptian Initiative for Personal Rights. ‘It is not that the regime is allow-
ing more rights that it did not offer before. There are differing levels of 
civil disobedience – sometimes bordering on suicidal – which challenge 
the current laws. If it succeeds, it motivates others to try it.’

The same experience held true for the private print and broadcast 
media, which gambled in crossing red lines until a new norm was 
established. And for protesters, the press was an important catalyst. 
Bahgat outlined:

One, they know that the media is concerned with their movement and 
will transmit their voice. Two, they have seen on these same media outlets 
other people doing the same thing and that is why they are struggling to 
get their rights. Three, they have a desire to reach the media in order to 
achieve what they want. But what is most important is that they have 
greater confidence in themselves after the regime for years routinely 
destroyed the confidence people had in themselves and their ability to 
effect any change.14

Activism and political expression against Mubarak’s regime expanded 
to a greater extent on social media. Songs lampooning the social climate 
proliferated on Facebook and YouTube. Harnessing the social space, 
Egypt’s underground rock and hip-hop groups delivered a politically 

Media Revolution and Politics.indd   15 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



MEDIA, REVOLUTION AND POLITICS IN EGYPT

16

and  socially aware message that got the young more involved. Social 
media  have become a free space for ideas and political debate in Egypt, 
but the security-minded state intervened when it became a means to 
organise politically.

Press restrictions

While portrayed as Egypt’s larger than life father figure, Mubarak was no 
longer quite as untouchable as he once was by 2005, when the first con-
tested presidential elections took place. The president was subject to more 
direct and unprecedented criticism in the press, where prior to 2003 
denunciation of him was virtually unheard of. The independent al-Dustur 
(The Constitution), known for its adversarial and nonconformist approach, 
took the lead. The paper returned to news-stands on 23 March 2005 follow-
ing a seven-year court battle to reinstate its publishing licence, revoked by 
the Ministry of Information. ‘An American Magazine: Gamal Mubarak 
Owns a Company Worth 600 Million (Egyptian) Pounds’, announced a 
headline above the masthead of the 7 July 2005 edition. The Mubaraks’ 
family wealth was not a subject previously discussed in the press.

Taking advantage of the freer boundaries, a 2006 edition of 
al-Dustur had a headline asking the rhetorical question, ‘Is Hosni 
Mubarak a Dictator?’: ‘The size of powers granted by the constitution to 
President Mubarak – may God extend his life – and his successor makes 
us affirm, without sarcasm, that if a white angel with wings of silk ruled 
Egypt based on this constitution, he would immediately be transformed 
into a tyrant.’15 A front-page article asked whether it was even possible 
to have free presidential elections when student union elections in 
universities were rigged. ‘Who was the government afraid of?’ asked 
al-Dustur. Alongside the question were three multiple choices: (a) the 
people; (b) the Brotherhood; (c) the Americans.16 The press stood clear 
of directly associating the president with corruption.

In February 2004, Mubarak announced that the penal code would be 
amended to abolish prison sentences for journalists charged with defama-
tion. It was not until June 2006 that Mubarak interceded with the speaker 
of the People’s Assembly to strike a controversial article from the penal 
code amendments that would impose prison sentences on journalists who 
falsely accused public officials of corruption. Journalists still faced stiff 
fines and could be jailed for defaming the president.

Media Revolution and Politics.indd   16 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



Prologue to Revolution

17

The chief editors of four independent and opposition papers – Wael 
Elebrashy of Sawt al-umma (The Nation’s Voice), Ibrahim Eissa of 
al-Dustur (The Constitution), Adel Hammouda of al-Fajr (The Dawn), 
and Abd al-Halim Kandil of al-Karama (Dignity) – in a case filed in 2006 
by members of the ruling National Democratic Party all faced charges of 
slandering the president, his son, and key political leaders in the NDP, 
spreading rumours, and damaging Egypt’s image abroad. In September 
2007, a civil court ruled that the editors must pay 20,000 Egyptian pounds 
($3,540) each in fines, the maximum allowed by law, and were sentenced 
to prison for a year. On 7 October, a national holiday marking the start of 
the 1973 War, 22 independent and opposition newspapers did not go to 
press in protest at the government’s action against press freedom. A Cairo 
appeals court on 31 January 2009 upheld the fines against the four news-
paper editors but cancelled the one-year prison sentences.

In another case, Eissa was taken to court for spreading false rumours 
and harming Egypt’s economic interests when he speculated about the 
president’s ill health in a front-page column titled ‘Gods Don’t Get Sick’. 
‘The president in Egypt is a god and gods don’t get sick,’ wrote Eissa. ‘For 
this reason President Mubarak and his associates and hypocrites hide the 
fact of his illness, leaving the country to feed on rumours and hearsay.’17 
Contemplating presidential succession and the power forces in play, Eissa 
goes on to say that the president’s wife Suzanne is encouraging him to 
retire and transfer power to their son Gamal within his lifetime but the 
president clings to authority and wishes to remain in charge for as long as 
he can. Following an appeal, the court handed down a sentence of a two-
month prison term on 28 September 2008, and when it was met with 
public outcry Mubarak commuted the punishment eight days later. In 
1999 the rotund, moustachioed Eissa penned a self-published mystery 
novel staged in the corridors of presidential power called Maqtal al-rajul 
al-kabir (The Murder of the Big Man). He contracted with a state-owned 
publishing company to distribute 3,000 copies, which were quickly 
confiscated by State Security. The audacious whodunit circulated as under-
ground literature before being republished in 2008.

But the firebrand journalist, whose columns were lauded for telling it 
as it is, would face what seemed like an orchestrated dismissal. In a battle 
of egos, Eissa was fired from al-Dustur, of which he was the founding edi-
tor, in October 2010 in a row with the paper’s new owners, who objected 
to the publication of an opinion piece by democracy advocate Mohamed 
ElBaradei. In the article, ElBaradei noted that 37 years after the October 

Media Revolution and Politics.indd   17 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



MEDIA, REVOLUTION AND POLITICS IN EGYPT

18

1973 War with Israel to liberate the Sinai, Egypt had not advanced politi-
cally or economically ‘on the path to victory’; instead the nation had 
regressed. ‘The October victory was a triumph of discipline and planning 
in work, which certainly represents the reverse of a culture of chaos and 
randomness known by Egyptian society after that,’ wrote ElBaradei.18 
Eissa’s hard-hitting nightly talk show Baladna bil-masry (Our Country . . . 
in Egyptian) on the satellite network ONtv, owned by billionaire telecom 
mogul Naguib Sawiris, was abruptly cancelled a month earlier, evidently 
due to pressures from above and ahead of parliamentary elections. Ibrahim 
Eissa has said that it was not enough for the government to fix elections; 
they did not want anyone to talk about fixed elections.19

Wider freedom within boundaries

Ra’is al-tahrir (Editor-in-Chief), a current affairs and talk show by the 
outspoken veteran journalist Hamdy Kandil, was the boldest show to 
appear on Egyptian state television, running from 1998 to 2003, but the 
prerecorded show often featured jarring cuts. Kandil freely criticised 
American designs in the Middle East with war looming in Iraq, and 
pushed the boundaries of expression on state television. The programme 
featured his review and commentary of the Arabic and foreign press. He 
numbered each press clip so viewers would know when television censors 
had deleted items. Kandil left Egyptian television when he felt the heavy-
handed censorship violated his principles. His show moved to private 
Egyptian satellite channel Dream before it went off the air when the 
presenter refused to tone down his outspoken commentary.20

A popular interview programme broadcast on state-owned television 
with a mildly critical perspective of businessmen and government officials 
was Min qalb Masr (From the Heart of Egypt) hosted by Lamis al-Hadidi,21 
who worked as a public relations adviser in Mubarak’s presidential cam-
paign. She is the wife of Amr Adeeb, scion of a family media and entertain-
ment conglomerate who has his own talk show on Saudi-owned Orbit 
satellite television, al-Qahira al-youm (Cairo Today), and is known for his 
self-styled populism that is often loud and aggressive. Amr Adeeb’s brother, 
Emad Eddin Adeeb, the oversized chairman and CEO of the Good News 
Media Group and the presenter of ‘Ala al-hawa (On the Air), was given an 
exclusive interview with President Hosni Mubarak in the run-up to the 2005 
presidential elections. The rare one-on-one interview with the president, 

Media Revolution and Politics.indd   18 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



Prologue to Revolution

19

broadcast in three episodes on state-owned Channel One, was meant to 
portray the ageing ruler as a man of the people.22

With such vested interests at stake, it seemed apparent that uncom-
plimentary programming was only allowed to go so far. In October 2010, 
Amr Adeeb found his popular talk show off the air for broaching the deli-
cate subject of a safe exit strategy for the president. The official reason 
given was unpaid bills to majority state-owned Media Production City, 
where Cairo Today had its studios. As a general ally of the regime who 
took a few jabs at government officials every now and then, his departure 
had a chilling effect for other broadcasters.23

Dream TV, owned by Egyptian businessman Ahmed Bahgat and 
launched in November 2001, became the first private Egyptian satellite 
channel. Enjoying cosy relations with the regime, Bahgat was able to secure 
huge loans from public sector banks to establish manufacturing ventures, a 
theme park, and Dream TV. When he fell out of favour because of pro-
gramming on his channel that was considered disparaging to the presi-
dency, public sector banks recalled his loans, forced him to sign away his 
holdings, and seized a controlling stake in his business enterprises. He was 
prevented from leaving the country and only allowed to travel to Atlanta in 
2007 for a heart transplant by special permission of the president. While 
recovering in intensive care Bahgat was forced to sign an amended agree-
ment with the banks or risk having all his assets held in escrow.

Bahgat’s Dream TV caused a stir in the closed political system, espe-
cially through its popular night-time programme with presenter Mona 
al-Shazly called al-‘Ashira misa’an (Ten at Night), which broadcast inter-
views with policy-makers and politicians that included challenging ques-
tions about Egypt’s social and political realities. Talk shows like Ten at 
Night gained loyal audiences of Egyptian viewers in a sea of free-to-air 
satellite channels. While private Egyptian satellite channels have played a 
significant role in connecting with the man on the street, the government 
and its security agencies have had ways of pressuring producers and pre-
senters, or more pointedly, the channel’s owners, who are businessmen 
with interlocking interests with the government.

An expanding press landscape has broken the cast of conformity 
characterising regimented, authoritarian societies, where any form of 
dissent is decidedly not encouraged. The multi-layered complexity of 
political discourse has emerged. Arabic satellite television introduced 
topics for discussion that would never have made it onto state-run 
television, breaking rules, flaunting conventions, and taking audiences 

Media Revolution and Politics.indd   19 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



MEDIA, REVOLUTION AND POLITICS IN EGYPT

20

along for the ride. But that freedom was never unfettered. ‘It can give the 
impression of  freedom without boundaries, which is not true. We all 
know this. During times of crisis we discover red lines linked with the 
politics either of the station’s financing or the hosting country,’ said 
Naglaa El Emary, programmes editor at BBC Arabic. ‘From time to time, 
it becomes apparent.’24

Within the larger media world made possible by satellite communi-
cation and the internet, the state’s role in shaping what Egyptians see has 
shrunk considerably. Add to that the fact that Egypt’s role politically, 
culturally, and economically has eroded in recent decades. ‘In reality, 
Egypt will not achieve the role it had played in the world and regionally,’ 
remarked Hussein Abdul Ghani, Al Jazeera’s Cairo bureau chief. ‘The 
cultural influence was one of the sources of power for Egypt – the soft 
power of Egypt was its journalism, its intellectuals, its books, and its 
cinema industry.’25

Al Jazeera charted new ground in covering political news and opened 
the floodgates for free and open political discussion. Al Jazeera com-
manded audiences not only with news but with investigative documenta-
ries and popular interview and debate programmes. State media around 
the Arab world, by comparison, could no longer hold on to their once 
dominant position. By losing hegemony of the broadcast image, they no 
longer had the same tools to mould public opinion.26

The Arab public holds a high degree of distrust of the government 
press, said Abdul Ghani at his office in downtown Cairo, where on the 
wall panel behind his desk hung the calligraphic teardrop emblem of the 
Qatari news station. ‘The independent press has won ground so you can 
expect that there would be a resistance, then a regression and suppression.’ 
Abdul Ghani and his staff have been arrested and detained on dozens of 
occasions. They have had video equipment broken and footage confiscated. 
‘The harassment increases during times of crisis,’ said the Cairo bureau 
chief, ‘when the government feels that the critical spirit of independent 
press coverage is pressing on its nerves.’

And there was much to hide from the scrutiny of the press. ‘Each 
time a journalist is pushed away it is an attempt to avoid exposing new 
corruption. Each time the press is pushed away it is a way of hiding an 
illicit association between a businessman and a minister,’ said Abdul 
Ghani. ‘Each time the press is pushed away the more it reduces the chance 
of there being free choice to elect representatives who will hold the gov-
ernment accountable.’ The government has used heavy-handed attempts 

Media Revolution and Politics.indd   20 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



Prologue to Revolution

21

to control the imagery that comes out of Egypt and restrict the actual 
practice of journalism on the streets.

Power and the press

The primary function of censorship has always been political, asserted 
novelist Alaa Al Aswany. Religion and social morality, he said, are used as 
convenient covers by authoritarian regimes, serving to preserve their power 
and shield them from criticism. The authorities did not consider an author’s 
connection with his readers to represent a significant threat, added 
Al Aswany. ‘They fear and place restrictions on television. The viewership 
of some programmes reaches 40 million.’ This, he argued, is a shortsighted 
and erroneous measurement since effecting change does not necessarily 
correlate with the numbers of people being influenced. ‘If I galvanise 30,000 
readers among the intellectuals, I can change the whole country. It is not 
necessary that I reach a large number.’27 That was a lesson lost on Egypt’s 
British occupiers. In the late nineteenth century, agent and consul-general 
Evelyn Baring (Lord Cromer) gave the press generally free rein not out of a 
sense of benevolence but because he felt it was essentially harmless since 
only a small minority of Egyptians were literate. With a burgeoning nation-
alist press clamouring for an end to foreign rule, the British administrators 
of Egypt would eventually come to regret that decision.

While official state media served the useful function of shaping pub-
lic information in the past, its credibility has eroded in a more open media 
space. In an odd language of contradiction, Egyptians believed the oppo-
site message of what was being reported in the state press. ‘When the 
government says there are no summer diseases, it means that there is an 
outbreak of cholera,’ Al Aswany explained. With public denials by Gamal 
Mubarak, including a prime-time interview on state television’s Channel 
One on 28 March 2006 stating that he was not interested in the presi-
dency, Egyptians knew the stage was being set for the former investment 
banker to succeed his father. While the elder Mubarak also dismissed the 
notion that his youngest son was being groomed to be the head of state, he 
kept the vice-presidential post vacant.

Facing competition from a vibrant and expanding independent and 
private press, the state media’s flagship daily al-Ahram saw its circulation 
and reputation diminish. The president and an ever-youthful first lady 
were for a long time front-page fixtures of the main state-owned dailies 

Media Revolution and Politics.indd   21 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



MEDIA, REVOLUTION AND POLITICS IN EGYPT

22

and the government perspective was given the benefit of the doubt. News 
items seemed oddly sanguine. Each day lauded the initiation of a new 
factory and the job opportunities it would create, even in the face of  
high unemployment. The common retort was that it was the newspaper of 
another country.

The blogosphere expanded the arena of expression for traditional 
media in addition to serving the complementary role of being a media 
watchdog. Al-Ahram famously and embarrassingly doctored a photo 
taken at the September 2010 Middle East peace talks in the resort city of 
Sharm al-Sheikh to have Mubarak leading the troop of world leaders; 
behind him were US President Barack Obama, President Mahmoud 
Abbas of the Palestinian Authority, King Abdullah II of Jordan, and 
Israeli Prime Minister Binyamin Netanyahu. In the original photo, 
Mubarak was trailing the pack.28 The gaffe was discovered by an Egyptian 
activist and blogger, dispersed on social media, and quickly made head-
lines around the world.

‘Al-Ahram as it stands now under editor-in-chief Osama Saraya 
can be studied in media schools as an example of failure. The Ministry 
of Interior dominates al-Ahram from A to Z. Maybe the only section 
that it does not control are the obituaries. That is an area where the 
Ministry of Interior cannot lie,’ Al Aswany said before the 25 January 
revolution, citing the running joke on what can be trusted in the state-
owned print media.29

The newspaper’s headline on 4 May 2010 – Mubarak’s 82nd birthday 
– was, ‘A Day Egypt Was Born . . . Anew’. Saraya penned a sycophantic and 
laughable front-page column titled ‘The Maker of the Future’, lauding the 
achievements of the president in ‘building a modern Egypt’. ‘Today, politi-
cal life is organised and freedom flourishes throughout the country, and 
every Egyptian man and woman experiences the freedom to participate 
and write and say what he or she wants in all issues of the homeland with-
out fear or hesitation,’ wrote al-Ahram’s chief editor, who goes on to men-
tion other glowing accomplishments. The global economic crisis ‘has not 
affected a single Egyptian’, ‘a strong country has stood by its citizens and 
children amid the escalating crises’, and implemented programmes ‘to root 
out poverty’. ‘Each day, Mubarak handles the large battles for change in the 
lives of Egyptians,’ enthused Saraya.

Do not forget to wish him happy birthday on this grand, beloved day. We 
tell him with our hearts filled with joy at his recovery following treatment, 

Media Revolution and Politics.indd   22 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



Prologue to Revolution

23

when he returned to work tirelessly, internally and externally, to maintain 
Egypt’s prestige, its central role in the interest of all brotherly Arab states 
of preventing war, restoring peace, and building the nation.30

Let them bark

A confluence of factors accelerated the creation of a wider space for an 
independent press, particularly from 2004 onwards, giving room for dissi-
dents and critics of the regime to express their opinion. What Egypt used 
to have before then was a government press and a loud, noisy, and scurril-
ous opposition press that often lacked true credibility. New print arrivals 
presenting a strong challenge to the state-owned media came on the scene. 
With the existence of a private press, a much larger middle ground opened 
up where Egyptians sought to know what the truth was – not by just 
demagoguery but by actually looking for sounder facts. Movements on the 
street like Kifaya took on a deeper role, openly railing against the décor of 
political reform and voicing trepidation in the run-up to the first contested 
presidential elections on 7 September 2005, where Hosni Mubarak faced 
off against nine other challengers and won 88.6% of the vote, according to 
the official count. Combine that with increased pressure from the adminis-
tration of George W. Bush for Egypt to at least make the appearance of 
moving towards reform, even as the US was aiding violations in human 
rights through its notorious renditions programme and proxy CIA prisons, 
which made Mubarak’s cooperation particularly useful.

Mubarak’s reluctance to implement political reform was well known 
to his American ally, which delivered billions in aid to an ‘ossifying and 
increasingly out of touch’ regime. ‘In all likelihood, it will not be possible 
to make great progress on democratic reform as long as President Mubarak 
remains in office,’ asserted US ambassador to Egypt Francis J. Ricciardone 
Jr in a 2006 embassy cable. ‘We do not have a silver bullet, but we can 
press reforms that will lead, inexorably, to the “death by 1000 cuts” of 
Egypt’s authoritarian system. There will be no “Orange Revolution on the 
Nile” on Mubarak’s watch, but we must aim to consolidate each modest 
democratic advance.’31

Evening talk shows and news magazine programmes were where most 
Egyptians got their news and information. They had replaced the basic 
function of the local evening newscast on state-owned terrestrial channels, 
which led with a story about the president (even if something as mundane 

Media Revolution and Politics.indd   23 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



MEDIA, REVOLUTION AND POLITICS IN EGYPT

24

as his telephone conversation with another world leader), prime minster, or 
top-ranking government official, reported a factory opening or other cere-
monial occasion, and quickly moved on to cover news outside Egypt.

Mubarak’s government had the means to pressure the private press. 
There are ways to teach outspoken journalists a lesson, too. They include 
arrests, beatings, prosecution, travel restrictions, being monitored and 
having phone calls tapped by the security agencies, or by having allies of 
the regime tie up journalists in expensive and time-consuming court 
cases. Journalist Abd al-Halim Kandil, known for his caustic editorials 
against Mubarak and the regime, was abducted in November 2004 in 
front of his home, beaten, stripped naked, robbed of his wallet and thick 
spectacles, and left on a desert road. ‘So you’ll stop talking about the big 
guys,’ he was told. Yet the treatment did not deter him; his 2009 polemic 
was titled Kart ahmar li-l-ra’is (A Red Card for the President).32 Some 
media professionals were up for the challenge of battling against forces 
of  entrenched power, others were not. Journalist Andrew Hammond 
expressed it this way: ‘For journalists, it’s a game of daring an official 
mindset that rules by instilling fear of its ability to strike at any time. 
Many decide that cohabiting with and being co-opted by the authorities 
is the better part of valor.’33

Security agencies often got involved in the affairs of the press 
through hidden means, becoming what Abd al-Moneim Aboul Futouh, 
who was a prominent figure in the opposition Muslim Brotherhood, 
called the ‘security press’:

The security press is a number of journalists in different places, some of 
them are editors-in-chief of state-owned publications. Their role is to be 
an instrument of the security agencies. The security agencies use them to 
harm a political opponent, to defame his reputation, or to injure an 
organisation like the Muslim Brotherhood. I call this group the security 
press, the press that gets its instructions from the security agencies, that 
does not practise the function of media and journalism as professionals 
– neutral, honest, clean.34

The state-owned press routinely referred to the Muslim Brotherhood as 
the ‘banned group’. Egyptian television blacklisted opposition figures. Even 
as the secretary-general of the Arab Medical Union, Aboul Futouh was 
prevented from appearing on Egyptian television to talk about purely 
medical matters. The barrier of allowing Brotherhood members airtime 

Media Revolution and Politics.indd   24 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



Prologue to Revolution

25

to  defend their views was broken first by Al Jazeera and occasionally by 
private Egyptian satellite channels.

The Egyptian regime exerted a firm level of control on forms of polit-
ical expression, particularly through the state’s one-million-man-strong 
security apparatus. ‘EGIS [Egyptian General Intelligence Service] Chief 
Omar Soliman and Interior Minister [Habib] al-Adly keep the domestic 
beasts at bay, and Mubarak is not one to lose sleep over their tactics,’ 
described a US Embassy cable.35 A freer press has been called ‘the right to 
scream’ or ‘the right to bark’, but when Egyptians attempted to organise 
politically, the security state cracked down. While ‘freedom to talk’ 
expanded, ‘freedom of action’ had its limits. ‘So you can criticise, give the 
opposite opinion, accuse the authorities, and question their legitimacy,’ 
described Gamal Ellatif, strand editor at BBC Arabic. ‘But when it comes 
to action on the ground then it is met with negative consequences. They 
call it the freedom to vent (tanfis), not the right to implement (tanfiz). So 
say what you like but do not implement what you say.’36

While the press in the last years of the Mubarak presidency was 
allowed a wider space for criticism, that did not end rigged elections or 
promote true political reforms. ‘What is worst is the lack of responsive-
ness,’ contended Awatef Abdel Rahman, professor of journalism and 
mass communications at Cairo University. ‘The private and opposition 
press uncovers corruption and the government does nothing.’37 That sen-
timent was echoed by Aboul Futouh. ‘Criticism of the executive branch 
has no value if it is not followed by action. We don’t have free expression 
in Egypt; we have the right to yell.’38 Take any number of issues that have 
been heated topics of discussion, he continued. Ultimately nothing has 
happened to change the realities on the ground. ‘There is no response or 
solution to most chronic problems. So what’s the value of expression? Is 
it a form of venting? Psychological help? Is that going to be the goal? If 
its role is psychological, it should be played out at the doctors’ offices 
and not in the press.’ To have a noticeable impact, the right to free 
expression needs to diffuse all levels of society, including the street, 
posited Aboul Futouh. ‘What will lead to change is popular action.’

Alaa Al Aswany entertained no illusions about literature’s ability to 
bring about change. ‘The function of literature is not to change the politi-
cal realities in Egypt or anywhere else,’ said the novelist. ‘Literature is not 
a political strategy. If you want to change the political reality, be involved 
in activism.’39 Al Aswany’s literary and political salons used to take place 
in  downtown Cairo cafés, but when the owners were pressured by the 

Media Revolution and Politics.indd   25 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



MEDIA, REVOLUTION AND POLITICS IN EGYPT

26

security agencies not to host the gatherings, they eventually moved to a 
crumbling building, home to the opposition Karama (Dignity) Party, in 
the Cairo district of Munira. A dentist by profession, Al Aswany has 
penned regular political articles, where he advocated democracy, human 
rights, and the rule of law to replace an authoritarian system that favours 
those with power, wealth, and connections. He ended his columns with 
the words, ‘Democracy is the solution.’

In one opinion piece in the independent daily al-Shuruk (Sunrise) 
published in April 2010, Al Aswany recounted the history of the Iranian 
revolution and how its ruler had become completely oblivious to how his 
people were living. ‘The dictator lives in complete isolation from the life of 
his citizens and does not truly know what happens in his country . . . but 
only its image, transmitted to him through reports raised to him by the 
different intelligence agencies.’ It is in the interests of these agencies to 
shroud the truth so as not to receive the dictator’s wrath, Al Aswany 
continued. He linked the example of the shah of Iran’s detachment with 
the ruler of his country.

What do you think President Mubarak knows about what happens in 
Egypt? Does he know that more than half of Egyptians live below the 
poverty line? Is the president bothered that millions of Egyptians live in 
slums without access to water, electricity, or sewage? Is he distraught by the 
spread of unemployment, poverty, disease, and hopelessness? Does the 
president know that Egypt has sunk to the bottom in all fields? Did he hear 
about the poor who die waiting in queues in search for loaves of bread or 
propane gas canisters? Has he heard about the boats of death through 
which thousands of youth try to escape despair and are found drowned at 
sea? Has anyone told the president that thousands of wage earners and 
their children lie in protest for months on the sidewalks before the People’s 
Assembly because their lives have become unbearable? Has President 
Mubarak thought of the employee who earns 100 Egyptian pounds a month 
to spend on his whole family when a kilo of meat has reached 60 pounds? I 
really do not know how the president thinks. And were I to guess, according 
to the phenomenon of the isolation of the dictator, President Mubarak is 
completely detached from the reality of what is happening in Egypt.40

Al Aswany concluded his column by calling on the president to end his 
years of rule with true democratic reform, and amend the constitution 
to allow for honest competition between candidates and transparent 

Media Revolution and Politics.indd   26 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



Prologue to Revolution

27

elections that allow citizens to choose representatives who will end 
Egypt’s ordeal.

It was these sorts of hard-hitting and widely read columns that 
forced the authorities to take action, closing a paper factory belonging to 
newspaper publisher Ibrahim al-Mu‘alim because of alleged safety viola-
tions. The message was clear: stop publishing Al Aswany’s columns. State 
Security officers routinely called al-Mu‘alim after the articles appeared in 
the paper and warned him there would be consequences. Al Aswany 
refused to tone down his criticism of the president and the ruling 
clique, and submitted his resignation to al-Shuruk in October 2010 after  
al-Mu‘alim’s factory was shut down a second time. Al Aswany was willing 
to pay the price for his words, but he was not prepared to have factory 
workers or the owner suffer in his place.41

Even as the state cracked down on the media, an Egyptian public 
became more informed, public debate was heightened, and there was an 
expectation of hearing different perspectives and viewpoints. ‘It is one 
area where there really has been quite deep reform with profound impact. 
It is not a matter of having a few more-or-less independent newspapers 
with pretty good circulation,’ added Max Rodenbeck, the Middle East 
bureau chief for The Economist. ‘There is a sense of airing grievances. 
This is presumably a part of government policy to let things open a little 
bit. Cynics would say that the policy is to let people shout just to let off 
steam but I think there had been a very marked widening of the circle of 
freedom of speech.’42

A political challenger arrives on the scene

Coming together via the power of networking, thousands of Egyptians 
crowded the terminal at Cairo International Airport awaiting the arrival 
of the former director general of the International Atomic Energy 
Agency and 2005 Nobel Peace Prize winner Mohamed ElBaradei in 
Egypt on 19 February 2010. Supporters waved banners and posters 
declaring ElBaradei ‘The Hope of Egypt’, cheering with nationalistic 
slogans, and singing the national anthem. They came to express their 
support for ElBaradei’s vision for greater democratic representation, a 
respect for human rights and the rule of law, and an end to the corrupt 
authoritarianism that has long defined Egyptian-style politics. His 
arrival from Vienna – and the Egyptian people’s reaction – was reported 

Media Revolution and Politics.indd   27 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



MEDIA, REVOLUTION AND POLITICS IN EGYPT

28

around the world. The regime was caught off guard, unaware exactly 
how to handle this public relations nightmare.

‘Mr ElBaradei is also fortunate that one of the few chinks in the 
armour of Mr Mubarak’s state is a relatively free press,’ The Economist 
opined shortly after his arrival in Egypt. ‘Despite a flood of innuendo and 
calumny from regime mouthpieces, independent newspapers and televi-
sion channels have given the newcomer a fair hearing.’43 Egyptian pre-
senter Mona al-Shazly conducted a live three-hour-long interview with 
ElBaradei on 21 February 2010. ‘My party is the people,’ proclaimed the 
democracy advocate. ‘I don’t have a government or an army. I have a 
thought.’ Egyptians, he said, were alienated from political life, feeling that 
elections were nothing more than a staged performance. Since 1952 a van-
guard rooted in the military had held sway over Egypt’s political destiny. 
‘It is time we talked about democratic validity,’ he said, adding his com-
mon refrain that ‘poverty is the biggest weapon of mass destruction’.44

The control the state had over the media was seen with coverage of 
the regime’s latest liability. As an emerging political contender, ElBaradei’s 
access to the media would be severely restricted. ElBaradei’s campaign, 
called the National Coalition for Change, began on 4 December 2009 
when the recently retired chief of the UN’s atomic energy watchdog 
announced that he would consider running for the presidency in his 
native Egypt if political reforms were made to open the political process to 
greater participation and transparency.

Through the coalition’s website and in door-to-door canvassing by vol-
unteers, Egyptians were invited to sign a seven-point petition that demanded 
an end to wide-ranging powers granted to the state by emergency law, 
complete judicial supervision of elections, monitoring of elections by civil 
society and international non-governmental organisations, providing equal 
opportunities in the media for candidates, enabling Egyptians abroad to 
exercise their right to vote at Egypt’s embassies and consulates, ensuring the 
right to stand in presidential elections without arbitrary restrictions, and 
constitutional reform. ElBaradei’s petition drive resulted in more than one 
million signatures. His courage in criticising the lack of democratic repre-
sentation earned him a following, one he nurtured through regular postings 
on Facebook, Twitter, and YouTube.45

Mubarak’s Egypt was careful about who shared the political lime-
light and government office holders who seemed to be gaining admir-
ers were promoted out of influential posts and eventually their stars 
faded. That served to entrench the idea that there was no one, save 

Media Revolution and Politics.indd   28 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



Prologue to Revolution

29

Hosni Mubarak and his son and heir apparent, who had the experience 
to lead a country as large and complex as Egypt. Loyalists in the 
state-owned media and the business elite around the president’s son 
doggedly promoted the notion of dynastic succession as the safest 
course for Egypt.46

The regime had always made the case abroad that democracy has to 
progress at a snail’s pace since no ally wants the Islamists ushered into 
power. The time is not quite right, they maintained, for true representative 
democracy with free and fair elections. That was an argument that British 
agent and consul-general Lord Cromer had advanced during the era of 
monarchy a century earlier: ‘It is absurd to suppose that Europe will look 
on as a passive spectator whilst a retrograde government, based on purely 
Mohammedan principles and obsolete Oriental ideas, is established in 
Egypt,’ he wrote in 1908 in a two-volume history titled Modern Egypt. ‘The 
material interests at stake are too important, and the degree of civilisation 
to which Egypt has attained is too advanced, to admit of such a line of 
conduct being adopted.’47

Aside from a series of interviews about the need for democracy and 
signatures gathered on a petition, ElBaradei did not succeed in generating 
a movement for change that Egyptians could latch on to and the initial 
euphoria that met his arrival largely dissipated. Taking frequent trips 
abroad, he had been reluctant to go beyond rhetoric and do the real work 
of grass-roots mobilisation that was needed to bring about change.

Political challengers were also up against insurmountable obstacles. 
‘The security agencies are what rule Egypt. The criminality and the inter-
vention of the security corrupt any act of reform,’ said Muhammad Mahdi 
Akef, the former supreme guide of Egypt’s most organised political oppo-
sition, the Muslim Brotherhood. ‘We are not able to resist neither the mili-
tary nor the security.’ Sentenced to death during the reign of Gamal Abd 
al-Nasser, Akef spent the next two decades in prison. In 1996, under 
Mubarak’s rule, he received a three-year sentence handed down by a 
military tribunal. Before the revolution, he said:

ElBaradei is someone with integrity, who has an international 
reputation. The likes of ElBaradei are many; hundreds are like him. But 
they do not succeed in accomplishing anything. And ElBaradei won’t 
succeed in doing anything because the political will of the military and 
security does not want this to happen. If the regime has the political 
will, then everyone will cooperate for change, and the best methods of 

Media Revolution and Politics.indd   29 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



MEDIA, REVOLUTION AND POLITICS IN EGYPT

30

change. Change can work if the nation is united behind a core concept 
and one set of demands.48

It looked unlikely that ElBaradei or any other challenger would be 
able to replace an entrenched authoritarian system with one that was more 
democratic, but it meant the regime would have to work overtime to 
weather the electoral cycle in 2010 and 2011. In street demonstrations and 
online campaigns, activism expanded as much as the security state would 
allow. These organised efforts calling for genuine political change lacked 
the infrastructure of a party and embraced a rejection of an increasingly 
unpopular system. Even the security agencies were hard pressed to handle 
formations that were essentially leaderless and represented more or less a 
collective will for something different.

The 2010 parliamentary elections, a harbinger of what could be expected 
in the 2011 presidential race, laid to rest the hope that gradual democratic 
reform was in the offing. With the security apparatus as accomplices, 
Mubarak and the ruling party intended to secure a tighter grip on power. Full 
supervision of elections by Egypt’s judiciary, the only hope for a semblance of 
fair elections since international observers were not permitted, came to an 
end with amendments to the constitution in 2007. In June 2010, the National 
Democratic Party won 80 of 88 contested seats in the Shura Council, the 
upper house of parliament, amid claims of vote buying, voter intimidation, 
and election rigging. Another 44 seats were allocated by presidential decree.

The outcome was no different in elections for the People’s Assembly 
five months later, which guaranteed the ruling party a landslide win. 
Candidates of the Muslim Brotherhood running as independents, the 
largest opposition bloc in the outgoing People’s Assembly with 20%, 
received no seats in the first round of voting on 28 November 2010 and 
boycotted the runoff elections on 5 December. Maintaining its political 
dominance, the National Democratic Party won 420 of 508 seats in the 
People’s Assembly amid allegations of fraud. With calls for reform gain-
ing momentum, the state began tightening systems of control over the 
media in a run-up to elections. State Security determined who was 
allowed to appear as a talk show guest and who was not. In a 12-minute 
message posted on YouTube following the parliamentary elections, 
ElBaradei warned, ‘If we must, we will resort to civil disobedience’, add-
ing that violence may be the inevitable result of a system unwilling to 
change. ‘There are limits to oppression. And if repression persists, we 
must know that there will come a day of reckoning.’49

Media Revolution and Politics.indd   30 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



Prologue to Revolution

31

Social media breaks walls

An often-used word of advice to avoid trouble with the authorities was to 
‘walk close to the wall’ – which meant to have nothing to do with anything 
political. Many Egyptians have internalised that message, choosing to play 
it safe if they did not want to find themselves in the stranglehold of 
the  security agencies. That psychological barrier began to fall as more 
Egyptians, particularly internet-savvy youth, sought a political voice. Yet 
change required a critical mass willing to act and to shed their fears. Social 
media opened up an arena for political engagement and activism that was 
having a slow yet transformative effect. Protesters were using mobile 
phones to stream live footage of political action on the street to the web 
and to document police abuses. More than being a forum for expression, 
the internet was being used to monitor and coordinate protests and grass-
roots organising. That was evident in a police brutality case that roused 
outrage against the long-standing emergency law in an unruly police state.

Khaled Muhammad Said was a 28-year-old man beaten to death by 
plain-clothes police in a cybercafé in Alexandria on 6 June 2010. Graphic 
photos of Said after his death surfaced on social media, bloodied, 
disfigured, with a broken jaw and teeth. His death marked a tipping point, 
and in a matter of days his image was the symbol of national anger against 
the all too common practice of police torture – a bleak reminder of how 
the state treats its citizens. The official narrative given by the authorities 
for Said’s death was that he died of asphyxiation when he swallowed a bag 
of drugs after being apprehended by police.50

Facebook expanded the community of online advocates. Postings and 
shared links were read or watched by an audience that far surpassed many 
print publications in numbers and influence. Protests and demonstrations 
followed, including silent vigils on Fridays staged on the corniche in 
Alexandria. Many Egyptians changed their profile picture on Facebook to 
an image of Khaled Said with a banner that read, ‘Martyr of Egypt’.

The dynamic of the conversation generated online could not be 
ignored by broadcasters, who had previously been cautious about broach-
ing topics like police corruption and abuse. On 13 June 2010, as the out-
rage over the beating to death was picking up steam, presenter Tamer 
Amin gave the Interior Ministry’s version of events on the popular even-
ing current affairs show Masr al-naharda (Egypt Today) broadcast on state 
television’s Channel Two. ‘Everyone tells the story he wants. I am not 
against any narrative, but I am against a judgement before investigation,’ 

Media Revolution and Politics.indd   31 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



MEDIA, REVOLUTION AND POLITICS IN EGYPT

32

he said. ‘From actual records of the Interior Ministry, this youth, Khaled 
Sobhi Said,51 28 years old, is a criminal and has a police record. He has 
four convictions, four court cases,’ explained Amin as he kept count by 
motioning with his fingers. ‘First, evading compulsory military service. 
Second, carrying a switchblade. Third, sexually harassing a female. Fourth, 
attempted robbery using force.’

Amin continued with the official line: when Khaled Said saw the 
police he ran, swallowing the drugs. ‘The forensic pathologist verified 
that the cause of death was asphyxiation. The bag of marijuana was 
lodged in his trachea, resulting in him choking. No oxygen was passing 
through his air passage, so he died.’ Amin advised that there should 
not be a rush to judgement before the public prosecutor had completed 
a review of the case, but called the police’s version of events ‘more 
logical’.52 Because of the force of social media, the murder remained 
in the headlines for weeks, even attracting international media coverage, 
finally pressuring prosecutors to bring charges against the two policemen 
responsible for Said’s death.53

The programme Egypt Today, in a segment in October 2010, sounded 
the alarm bells on Facebook, a harbinger that the regime had intentions of 
reining in the social networking site in the name of national security. 
Tens of thousands of members massed on the pages of the April 6 Youth 
Movement and ‘We are all Khaled Said’ – forums not only for debate but 
activism – have made Facebook a threat to the security state.

‘We have to take a stand and talk about the defects of Facebook,’ said 
presenter Mona al-Sharqawy, who acknowledged that she did not have a 
Facebook account. ‘They can use your personal information for other 
purposes – the information they know from what you write, the groups 
you join,’ she added. ‘They can take it and use it to other ends.’

The presenter took the discussion into more treacherous ground. ‘I 
am also talking about the political danger. As I said in the introduction, 
intelligence agencies are financing Facebook. Many of you don’t know 
this,’ alleged al-Sharqawy. ‘We are scandalising our country. And if you 
allow me, some groups are inviting protest and sabotage,’ she continued. 
‘How do we know that the ones telling them to do this are not Egyptians? 
It could be someone foreign. We have seen it more than once. We have 
seen it with April 6. We cannot deny that it was a sabotage operation – 
they were instructed to go out and vandalise Tahrir Square.’

Foreign intelligence outfits were not the only rogue elements behind 
social networking, according to the presenter. Democracy promotion was 

Media Revolution and Politics.indd   32 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



Prologue to Revolution

33

another danger. ‘It was said about two months ago that Facebook will start 
funding democracy in countries and especially in countries entering elec-
tions, and of course we are entering elections,’ announced al-Sharqawy.

‘I hope you have absorbed every word we have said today,’ the pre-
senter told her audience at the programme’s conclusion. ‘I speak to all with 
an open heart,’ she said of the information revealed about Facebook. ‘On 
the social level, the results have shown that it is detrimental. They know 
personal details about us, and they play with it, abuse it, and threaten us 
with it. On the political level, it is enough for us to say that behind the 
funding are intelligence agencies. I urge each mother and father and youth 
who are mature and alert to be extremely careful when they deal with this 
system and that they do not coordinate with people who incite them in 
matters that can endanger their country.’54 In an age of digital communica-
tion, the technology gains of immediacy, decentralisation, and magnitude 
are the censorship authority’s Achilles’ heel.

The Jasmine revolution

With ever-rising prices, limited employment opportunities, political dis-
satisfaction, and a strong will to act, more and more Egyptians were 
becoming politically engaged. In the dusty and crowded streets of Cairo, 
there was an unsettling feeling of suffocation, malaise, and frustration. So 
much needed to change: corruption was not only common, it was encour-
aged; a huge polarisation of wealth existed, with most Egyptians living on 
the margins of existence. Add to that the shadow of fear – that anyone 
could be picked up by the authorities, randomly (for being in wrong place 
at the wrong time) or on purpose (to silence dissent), and subjected to all 
manner of abuse. Despite all that, people were speaking up in ways they 
had not done before, armed with social networking tools that made it 
unacceptable to sit on the sidelines.

The world watched and waited as demonstrations in neighbouring 
Tunisia reached a crescendo, bringing down the autocratic regime of Zine 
el-Abidine Ben Ali. The protests erupted after 26-year-old vegetable seller 
Mohamed Bouazizi doused himself with a flammable liquid and set him-
self ablaze outside a local government building on 17 December 2010 in 
the provincial town of Sidi Bouzid after authorities publicly humiliated 
him and confiscated his vegetable stall, his only means of livelihood. Dying 
of his burns 18 days later, Bouazizi emerged as a martyr to Tunisians who 

Media Revolution and Politics.indd   33 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



MEDIA, REVOLUTION AND POLITICS IN EGYPT

34

took to the streets protesting against high unemployment, the lack of 
political freedom, nepotism, and rampant corruption, notably among 
members of Ben Ali’s family, a quasi-mafia known to live wildly extrava-
gant lifestyles. Strong press censorship kept stories of familial profiteering 
from being publicised or acknowledged.

News of unrest in Tunisia originated not from the local press or tradi-
tional media organisations, which were barred access in a country that 
heavily restricted press freedoms, but were disseminated on social media 
despite attempts by the state censorship apparatus to restrict online activity. 
These testimonies of the ongoing clashes on the streets between security 
forces and protesters were curated by the media, particularly Al Jazeera. One 
desperate act by a young man would become the event that set off a month-
long uprising in Tunisia that toppled the country’s 23-year reigning presi-
dent, whose promises of comprehensive reforms came too late. ‘I heard you. 
I heard you all, the unemployed, the needy, the politicals, and those who 
demand greater freedoms,’ a tense and shaken Ben Ali intoned in a final 
televised address on 13 January, one day before he and his wife fled Tunisia. 
‘I have decided on complete freedom for all forms of media, an end to 
closure of internet sites, and a refusal of any form of censorship on it, mind-
ful of our morals and the principles of the journalistic profession.’55

The events of Tunisia’s Jasmine revolution emboldened activists and 
reformers in Egypt as 2011 turned out to be a watershed year for Arab states. 
Some pundits were predicting that Egypt would be next. ‘Egypt, in particu-
lar, seems to bear at least a passing resemblance to Tunisia – a heavy-handed 
security state with diminishing popular support and growing demands from 
an educated, yet frustrated, population,’ observed Anthony Shadid in the 
New York Times on the day the Tunisian president fled the country.56

In a 2008 meeting with assistant secretary of state and former US 
ambassador to Egypt David Welch, Ben Ali shared his insights on where 
the region was heading: ‘He opined that the situation in Egypt is “explo-
sive,” adding that sooner or later the Muslim Brotherhood would take 
over.’57 Totalitarianism across the Arab world, long known for its mon-
archs and presidents for life and their ironfisted rule, did in fact make the 
region explosive, and the spark of what would be called the Arab Spring 
was set off by Tunisia’s popular revolt. ‘What happened in Tunisia over the 
past three weeks is little short of a revolution whose domino effect many 
in Egypt hope will not only touch the banks of the Nile, but the capital 
cities of the entire Arab world,’ Rania Al Malky began her editorial in the 
English-language Daily News Egypt, where she was chief editor.

Media Revolution and Politics.indd   34 9/15/2015   6:04:39 PM

EXTRACT



Prologue to Revolution

35

Ironically, all the events that led to the Tunisian uprising are daily 
occurrences in Egypt. . . . Why then do we not sustain the momentum of 
our protests – which have sadly become like withered embroidery 
bordering the patchwork of Egypt’s so-called democracy? And when 
Egyptians do come together in modest numbers, why then does the regime 
not feel obliged to make fundamental reform, satisfied that protestors will 
welcome the bread crumbs it offers as major victories? . . . [T]he Tunisian 
upheaval . . . has shown us that it is no longer a choice between civil wars 
or military coups.

There is a third option and the Tunisians are leading the way.58

That editorial got the attention of the state’s censorship authority, which 
has offices right next door to State Security. ‘For the first time in six 
months, I got a call from our friends at the censors,’ said Al Malky. He told 
her they had not had coffee in a while, then got to the point. ‘He said what 
you wrote was incitement,’ she recalled. ‘We had this short and brief five-
minute conversation where his message came across very clearly.’59

Anything that made direct links between Tunisia and Egypt was seen 
as risky in the eyes of the minders. Since the developments in Tunisia, the 
platoon of state media publications bent over backwards to portray the 
government as being truly concerned with the plight of the people. Lip 
service aside, the government was not offering up a modicum of genuine 
reforms that would indicate that they were at all concerned.

Mubarak was the only president that every Egyptian under 30 years 
of age – two-thirds of Egypt’s population – had ever known. But, as Egypt 
had so often seen in those three decades, political change was only 
choreographed by the president himself. He was a man who operated with 
unbelievable caution. Yet the status quo, which neglected too much of 
Egypt’s population, was unsustainable. Social networks and a renewed 
sense of activism awakened a force for change that on 25 January 2011 
reached breaking point.

Media Revolution and Politics.indd   35 9/15/2015   6:04:40 PM

EXTRACT



 
 
 
 

To purchase this book, 
or to see others in the  

Reuters Institute Challenges Series,  
please visit I.B.Tauris’ website: 

 
www.ibtauris.com/reuters 

 

EXTRACT

http://www.ibtauris.com/reuters



