
 1 

 

 

 

 

 

 

Reuters Institute Fellowship Paper 

University of Oxford 

 

 

 

Russian TV: Contesting European Values 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

By Olga Smirnova 

 
 

 

 

 

 

 

 

Michaelmas Term 2016 

 

Sponsor: BBC 

  



 2 

Table of contents 
 

 

 

Acknowledgements                         3 

 

Chapter 1. Introduction         4  

 

Chapter 2.  The framing of issues on Russian TV      9 

 

Chapter 3. The prominence of migration stories.  

Frame 1: Migrants as a threat            18

          

Chapter 4. Frame 2: The migration crisis as leading to chaos/ lack of control         27 

 

Chapter 5. Frame 3: Flaws in democracy/corruption                                          30 

 

Chapter 6. Frames and propaganda        37 

 

Conclusions                        39 

 

Select Bibliography          43 

 

Appendix: Coding sheet                              45 

 

 

 

 

 

 

 

  



 3 

Acknowledgements 

 

I would like to thank all my wonderful colleagues at the Reuters Institute, the fellows 

and students of Green Templeton College for providing such a stimulating and 

supportive environment for my research.  

 

I am particularly grateful to my supervisor John Lloyd for his insights and constant 

encouragement. My grateful thanks to James Painter for teaching me so much about 

research and content analysis, and for his humour and wonderful soup at the 

international evening.  Special thanks go to David Levy, Rasmus Nielsen, Chris 

Westcott, Alessio Cornia for support and ideas, to the Social Sciences librarian 

Angelina Gibson for her help with the databases and Russian resources online and to 

Stephen Ennis of BBC Monitoring for his help with locating relevant broadcasts. 

 

Heartfelt thanks go to all the Journalist Fellows at the Reuters Institute for becoming 

my extended supportive family. Special thanks for Green Templeton College for being 

my home, and to its Principal Denise Lievesley, fellows and students for their support 

and interest in my work. Particular thanks to Anastasia Valeeva for being such a great 

inspiring friend and a second coder for my results, and to Silje Kristiansen for 

answering my numerous queries about coder reliability.  

 

And finally, I am indebted to my wonderful family: Roy for patience and love, my 

mother for her unwavering support, and my most wonderful daughter for her humour 

and readiness to let me hide in the library to do my research.  

 

 

  



 4 

Chapter 1. Introduction   
 

This paper evaluates the strategies and techniques used by Russian television to 

challenge as well as to undermine popular support in European states for the core 

European political and social values – tolerance and democracy - in relation to the 

recent migration crisis in Europe.   

 

I explore this as a case of state-controlled media in Russia conducting a well-financed 

campaign to misrepresent and discredit values in other states. This is done in subtle, as 

well as not so subtle ways, and it needs particular linguistic as well as journalistic skills 

to interpret the methods used. The issue of European values is also relevant for Russian 

internal domestic consumption, since Russia has had a centuries-long debate over 

whether the country should be seen as part of Europe or a part of ‘the East’. 

 

Since the 19th century, Russian intellectuals were split between the ’Westernisers’ and 

‘Slavophiles’. Westernisers insisted that Russia was in its essence a European power, 

with its priorities and shared values in Europe, while Slavophiles believed in Russia’s 

special destiny, distinct from the West.  The debate continues today, between the 

western or Eurasian destiny of Russia. With tensions in relations with the West rising, 

particularly after the annexation of Crimea and war in Ukraine, the demise of Europe 

and the rise of Asia are emphasized in Russian discourse.1 

 

The dominance of state-controlled media in Russia today raises questions whether the 

Russian media moved from an earlier and simpler criticism of ‘Western’ democracy 

and human rights agendas to more sophisticated efforts to disparage Western values 

and to influence underlying social and political attitudes in European states. In this 

paper I explore a possible effort in this media campaign to weaken the sense of 

community in the European Union, which is already subject to many contemporary 

pressures. I consider how messages presented by Russian TV regarding the European 

Union and individual European countries are modified for internal and external 

audiences.  

 

Jānis Sārts, director of NATO’s Strategic Communications Centre of Excellence, 

suggested in an interview with the Observer that Russia has a track record of funding 

extremist forces in Europe, and that he believed there was evidence of Russia agitating 

in Germany against Angela Merkel. 2   I assess if we are truly dealing with an 

                                                        
1 Karaganov, S. ‘Eurasian Way out of European crisis’, Global Affairs, 8 June 2015, available at 
http://eng.globalaffairs.ru/pubcol/Eurasian-Way-Out-of-the-European-Crisis-17505. Suslov, D. 
‘Without a “Common Space”: A new Agenda for Russia-EU Relations’, Global Affairs, 1 July 2016, 
available at http://eng.globalaffairs.ru/valday/Without-a-Common-Space-A-New-Agenda-for-
Russia-EU-Relations-18257 
2 Boffey, D. ‘Russia stoking refugee unrest in Germany to topple Merkel’, The Observer, 5 March 
2016, available at: https://www.theguardian.com/world/2016/mar/05/russia-refugee-
germany-angela-merkel-migration-vladimir-putin 

http://eng.globalaffairs.ru/pubcol/Eurasian-Way-Out-of-the-European-Crisis-17505


 5 

‘information war’,3 which is designed to demonstrate the inability of Western states to 

cope with the migration crisis, and whether the messages presented by Russian TV for 

external and internal audiences can be classed as propaganda.  

 

I use the concepts of framing and content analysis to examine if there is indeed a 

difference in Russia’s portrayal of the migration crisis and tolerance toward migrants 

on Russia’s domestic (First Channel, FC) and international (Russia Today, RT) 

channels. This difference would be significant as it would suggest that specific agendas 

exist and are intended to influence foreign and domestic audiences.  I explain the choice 

of channels for consideration in more detail in Chapter 2.  

 

The time period for this study is chosen to reflect two significant events for the EU in 

2016: the Brexit referendum in the UK on 23 June 2016 and the first official EU summit 

in Brussels after this vote on 20-21 October 2016. I choose these time periods as 

migration was one of the dominant issues in discussions during the Brexit referendum 

in the UK and during the first post-Brexit referendum EU summit. At these times 

conflicts of opinion about the free movement of people in Europe and what to do about 

the migration crisis were particularly stark. This made it easier and more worthwhile to 

explore this issue, which had greater impact on audiences both domestically and 

internationally. News bulletins were studied for two months around each of these two 

events (four weeks approximately on either side of the event), and reports about 

migrants were singled out for study. I only considered items about the European 

migration crisis in news bulletins on both channels. This is one of the limitations of this 

study, as I did not examine discussion or feature programmes, which could have 

revealed a different picture.  

 

 

The importance of values 

 

The topic of study is timely since in summer 2015 the EU summit in Brussels took a 

decision to promote ‘European values’. Human rights, respect for human life, peace 

and democracy score most highly as the most shared values in opinion polls in the EU 

conducted by the European Commission.4 I also consider tolerance as a ‘European 

value’, even if intolerance is on the rise among European states, since tolerance and 

respect for diversity are promoted as core values by the European Union.5   

 

Standard Eurobarometer included in the list of values human rights, respect for human 

life, peace, democracy, individual freedom; the rule of law, equality; solidarity, support 

                                                        
3 Torossian, R. ‘Russia is Winning Information War’, The Observer, 31 May 2016. Available at: 
http://observer.com/2016/05/russia-is-winning-the-information-war/ 
4 European Commission, The Values of Europeans, Standard Eurobarometer report 77, Spring 
2012, available at http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/eb77/eb77_value_en.pdf 
5  European Parliamentary Research Blog, Promoting Tolerance in the EU, available at: 
https://epthinktank.eu/2015/11/16/promoting-tolerance-in-the-eu/.   

http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/eb77/eb77_value_en.pdf
https://epthinktank.eu/2015/11/16/promoting-tolerance-in-the-eu/


 6 

for others; tolerance; self-fulfilment; respect for other cultures and religion. 6  (See 

Figure 1)  

 

Figure 1: Values in the EU 

 

 

 
 

 

 

Source: Most important issues in EU, Eurobarometer survey 77, 2012 

 

A more recent survey of concerns for European citizens showed immigration as the 

main cause of concern across the EU as a whole. (See Figure 2) Close to half of 

Europeans see immigration as one of the two most important issues facing the EU 

(48%);7 however, this item has lost 10 percentage points since the previous survey of 

autumn 2015 (admittedly after a 20-point increase between spring and autumn 2015).8 

 

The feeling that immigrants contribute a lot to their host country is shared by 49% of 

respondents, while 43% disagree. It has gained significant ground since the EB survey 

of spring 2008 and has even become the majority opinion in 12 Member States. It is 

particularly strong in Sweden (89%, of whom 40% ‘totally agree’), Luxembourg (77%) 

and Portugal (66%). And yet tolerance as a value scored only 15%.9  It is being tested 

in particular by the current migration crisis, and thus represents the soft underbelly of 

                                                        
6 European Commission, The Values of Europeans, Standard Eurobarometer report 77, Spring 
2012. Available at http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/eb77/eb77_value_en.pdf 
7 European Commission, Life in the European Union, Eurobarometer report, 31 May 2016, 
available at: 
http://ec.europa.eu/COMMFrontOffice/publicopinion/index.cfm/Survey/getSurveyDetail/instru
ments/STANDARD/surveyKy/2130 
8 Ibid. 
9  Ibid. 

http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/eb77/eb77_value_en.pdf


 7 

the European core value system. This low-salience value can be weakened more easily 

by external influences.  

 

Figure 2: Main concerns of Europeans 

 

 
 

Source: Eurobarometer survey 85, Spring 2016 

 

The working hypothesis for this paper is that the Russian authorities use TV 

instrumentally as a non-coercive means of statecraft to project power. This is done 

through influencing domestic and international opinion to encourage conformity with 

dominant agendas of the Russian government and question the values, which Europe 

puts forward as its own. I seek to explain the difference between the messages about 

the European migration crisis conveyed by RT and First Channel by placing this in 

wider framework of variation between Russian domestic policy and foreign policy 

agendas and therefore strategies. More specifically the discourse and techniques to 

encourage domestic political consolidation and the themes considered effective for that 

goal vary notably from the TV messaging in foreign states which Moscow hopes will 

be effective in advancing certain core foreign policy objectives For the latter I 

investigate how far RT messages and techniques are aimed at undermining the 

legitimacy of political structures in European countries and their values, their 

authorities and politicians, and the legitimacy of the EU as an institution. 

 

This paper addresses the strategies used by Russian TV channels by an examination of 

‘framing’, i.e. the ideological packaging of news to promote or exclude specific 

interpretations. News items about the migration crisis in Europe are considered on the 

level of performativity - that is consideration of what a given utterance “does” rather 



 8 

than what it “states”.10 I also explore the argument that the Russian authorities have 

discovered ways to leverage and subvert the openness of democracies by injecting 

disinformation into the global information space.11  

 

In Chapter 2 I place my study in a theoretical framework, building on the studies of 

framing and previous research on Russian television. 

 

In Chapter 3 I consider the position of news items on migration in the news cast and 

the time allocated to cover migration issues in the news. I analyze the use of the 

dominant frame of the portrayal of migrants as a threat. I go beyond communication 

theories, which were created in the era of dominance of print journalism and thus 

concentrated on textual analysis. I consider visual and audio (i.e. non-verbal) 

mechanisms of constructing reality in Russian TV broadcasts, concentrating on the 

differences between those for international and domestic audiences.  

 

In Chapter 4 I address a second frame present in news pieces about the migration crisis 

– chaos in Europe and the inability of the authorities (at various levels, from local to 

EU) to cope with it.   

 

In Chapter 5 the third dominant frame is discussed, that of the Western authorities and 

societies demonstrating flaws in Western democracy.  

 

In Chapter 6 I consider whether the use of dominant frames can be linked with 

propaganda.  

 

 

 

  

                                                        
10 Hutchings, S. and Tolz, V. Nation, Ethnicity and Race on Russian Television, Abingdon: Routledge, 
2015.    
11 Pomerantsev P. and Weiss, M. ‘The Menace of Unreality: How the Kremlin Weaponises 
Information, Culture and Money’, The Interpreter Magazine: Institute of Modern Russia, 2015, 
available at http://www.interpretermag.com/the-menace-of-unreality-how-the-kremlin-
weaponizes-information-culture-and-money/ 
 



 9 

Chapter 2.  The Framing of issues on Russian TV  
 

Framing, defined as ‘the process of culling a few elements of perceived reality and 

assembling a narrative that highlights connections among them to promote a particular 

interpretation’,12 is particularly relevant for this study as it indicates deliberate selection, 

i.e. it can be linked to attempts to put across a certain message expedient to the Russian 

authorities.  As Entman points out, ‘to frame is to select some aspects of a perceived 

reality and make them more salient in a communicating text, in such a way as to 

promote a particular problem definition, causal interpretation, moral evaluation, and/or 

treatment recommendation for the item described.”13   

 

Entman suggests that framing should be combined with content analysis, which it 

enhances. ‘The major task of determining textual meaning should be to identify and 

describe frames; content analysis informed by a theory of framing would avoid treating 

all negative or positive terms or utterances as equally salient and influential.’14 Framing 

refers to the way that an argument is packaged (i.e. what the argument includes and 

what it leaves out), so as to make accessible and encourage a particular interpretation 

of a given issue.15 

 

Framing has been studied in the context of media influence on voter behaviour, and in 

particular how frames can influence attitudes16 and voting choices.17 

The process through which framing works, has been defined as priming. Frames 

introduce or raise the salience or apparent importance of certain ideas, activating 

schemas that encourage target audiences to think, feel, and decide in a particular way.18 

Among the functions of framing is agenda setting, i.e. the definition of problems worthy 

of public and government attention. 19  Entman uses the term ‘strategic’ to define 

framing, ‘to highlight the causes of problems, to encourage moral judgments (and 

associated affective responses), and to promote favoured policies. Priming, then, is a 

                                                        
12 Entman, R. ‘Framing Bias. Media and the distribution of power’, Journal of Communication, No. 
57, 2007, pp. 163–173.  
13 Entman, R. ‘Framing: Toward clarification of a fractured paradigm’, Journal of Communication 
43(4), 1993, pp. 51–58.  
14 Ibid. 
15  Entman, R., 2007; See also Gross, K. and  D'Ambrosio, L. ‘Framing Emotional Response’, 
Political Psychology, 2004, Vol.25(1), pp.1-29; Fryberg, S., Stephens, N., Covarrubias, R., Markus, 
H., Carter, E., Laiduc, G., Salido, A. ‘How the Media Frames the Immigration Debate: The Critical 

Role of Location and Politics’, Analyses Of Social Issues And Public Policy, Dec. 2012, Vol.12(1), pp. 
96-112. 
16 Domke, D.,‘The Press, Race Relations and Social Change, Journal of Communication, 2001, 
Vol.51(2), pp.317-344; McLeod D. and Detenber, B., ‘Framing effects of television news coverage 
of social protest’, Journal of Communication, 1999, Vol.49(3), pp.3-23. 
17 Iyengar, S., Kinder, D., Peters, M. and Krosnick, J.‘The evening news and presidential 
evaluations’, Journal of Personality and Social Psychology, 1984, Vol.46(4), pp.778-787. 
18 Gross, K. and  D’Ambrosio L., Op. cit.;  Kim, S.-H., Scheufele, D.  and Shanahan, J. ‘Think about it 
This Way: Attribute Agenda-Setting Function of the Press and the Public's Evaluation of a Local 
Issue’, Journalism & Mass Communication Quarterly, March 2002, Vol.79 (1), pp.7-25. 
19 Robert Entman, 2007, Op.cit. 

http://solo.bodleian.ox.ac.uk/primo_library/libweb/action/display.do?frbrVersion=12&tabs=detailsTab&ct=display&fn=search&doc=TN_wos000312563400008&indx=33&recIds=TN_wos000312563400008&recIdxs=2&elementId=2&renderMode=poppedOut&displayMode=full&frbrVersion=12&frbg=&vl(254947569UI0)=any&dscnt=0&vl(1UIStartWith0)=contains&scp.scps=scope%3A%28ORA%29%2Cscope%3A%28ORASYM%29%2Cscope%3A%28OX%29%2Cscope%3A%28primo_central%29%2Cscope%3A%28ELD%29%2Cprimo_central_multiple_fe&tb=t&mode=Basic&vid=OXVU1&srt=rank&tab=all&vl(516065177UI1)=all_items&dum=true&vl(freeText0)=ideology%20media%20bias&dstmp=1477411355207
http://solo.bodleian.ox.ac.uk/primo_library/libweb/action/display.do?frbrVersion=12&tabs=detailsTab&ct=display&fn=search&doc=TN_wos000312563400008&indx=33&recIds=TN_wos000312563400008&recIdxs=2&elementId=2&renderMode=poppedOut&displayMode=full&frbrVersion=12&frbg=&vl(254947569UI0)=any&dscnt=0&vl(1UIStartWith0)=contains&scp.scps=scope%3A%28ORA%29%2Cscope%3A%28ORASYM%29%2Cscope%3A%28OX%29%2Cscope%3A%28primo_central%29%2Cscope%3A%28ELD%29%2Cprimo_central_multiple_fe&tb=t&mode=Basic&vid=OXVU1&srt=rank&tab=all&vl(516065177UI1)=all_items&dum=true&vl(freeText0)=ideology%20media%20bias&dstmp=1477411355207


 10 

name for the goal, the intended effect, of strategic actors’ framing activities.20 

 

Framing and agenda setting have been scrutinised by a number of researchers in the 

context of the media and elections.21 Since the material of Russian TV broadcasts aims 

to present Russia in a positive light, to convey the Russian perspective on world events 

(in the case of RT), or to influence audiences domestically, there is a certain similarity 

in the intent of these broadcasts with partisan news during election campaigns.  

 

While analyzing how Russian TV frames the migration crisis in Europe and contests 

tolerance towards migrants, it is beneficial to look at the process of communication as 

part of a three-part model: intent - content - audience.  The intent in the model would 

be the desire of the Russian authorities to convey certain kinds of messages and to create 

a certain reality for different audiences.   

 

The intent in this model can be partially understood through analysis of political 

discourse, which contains messages disparaging European states’ ability to cope with 

the migration crisis. The issue of migration and of the appropriate means to tackle 

migration is one of the core comparisons the Russian authorities make between their 

own policies and those of the West. Migration is an issue of concern also to the Russian 

authorities. In more recent statements, President Putin has warned that Russia could be 

confronted with a crisis not dissimilar to the migration crisis in Europe. "We witness 

the serious consequences of a practically uncontrollable stream of migrants from the 

Middle East, North Africa and Afghanistan. Here is the peak of crime, national and 

religions conflicts and social tension"22, Putin claimed at a Security Council meeting in 

March 2016.  

 

Earlier in September 2015, at a press conference with journalists, he blamed the EU 

and the US for the migration crisis affecting Europe, ‘I warned repeatedly of large scale 

problems, if Russia’s “so-called Western partners” continue to carry out erroneous 

policies especially in Muslim regions of the world.’23  Putin linked the migration crisis 

in Europe not just with attempts to solve the demographic crisis, through inferior means 

in his opinion, but also with attempts to spread democracy in the Middle East.24 Thus 

the inability or ineptitude of the authorities in European countries allow the Russian 

government to disparage democratic efforts abroad. Putin called on Western 

governments instead to join the Russian fight with terrorism and extremism, warning 

                                                        
20 Ibid. 
21 McCombs, M. ‘A Look at Agenda-setting: Past, Present and Future’, Journalism Studies, 
November 2005, Vol.6 (4), p.543-557. 
22 President Putin’s meeting with the press, 4 September 2014, available at 
http://kremlin.ru/events/president/news/50234 
23  Ibid. 
24 Nougayarede, N. ‘Putin’s Long Game has Been Revealed, and the Omens are Bad for Europe’, 
The Guardian, 18 March 2016. Available at: 
https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/mar/18/putin-long-game-omens-europe-
russia 

http://solo.bodleian.ox.ac.uk/primo_library/libweb/action/display.do?frbrVersion=3&tabs=detailsTab&ct=display&fn=search&doc=TN_tayfranc10.1080%2f14616700500250438&indx=14&recIds=TN_tayfranc10.1080%2f14616700500250438&recIdxs=3&elementId=3&renderMode=poppedOut&displayMode=full&frbrVersion=3&frbg=&vl(254947569UI0)=any&dscnt=0&vl(1UIStartWith0)=contains&scp.scps=scope%3A%28ORA%29%2Cscope%3A%28ORASYM%29%2Cscope%3A%28OX%29%2Cscope%3A%28primo_central%29%2Cscope%3A%28ELD%29%2Cprimo_central_multiple_fe&tb=t&mode=Basic&vid=OXVU1&srt=rank&tab=all&vl(516065177UI1)=all_items&dum=true&vl(freeText0)=McCombs%20framing&dstmp=1478883698599


 11 

that ‘if we act separately and argue between ourselves about quasi-democratic 

principles and procedures on some territories, this would lead us to an even worse dead 

end.’25 

 

Although this message is clear and the superiority of Russian policy is implied, it is 

important to keep in mind nuances and even contradictions in this Russian state-driven 

media output, since many Russians feel themselves as European and are not opposed 

to the values criticized in their media.26  

 

The intent of the media messages on First Channel is defined by the Russian 

government’s media policy and by the attitudes of journalists.  During the last term of 

Putin’s rule, the Russian domestic media came under almost total government control 

and RT, although formally part of an NGO, is financed by the state. The intent is thus 

also defined by government priorities. But these priorities in the domestic and 

international arenas are different, and this could be one of the explanations for the 

difference in coverage. The intent part of the model also links it with the issue of 

propaganda and deliberate influence of audiences discussed in chapter 6 of this paper.  

 

The content of the two channels under consideration here, RT and First Channel, is also 

determined by the media environment, which includes regulation, ownership and 

journalistic norms. As Oates point out, ‘this content …in turn is presented to an 

audience’. The audience then reacts to the material, showing varying degrees of 

attention, interest, comprehension, trust and reaction.27 These three elements of the 

model - intent, content and audience - facilitate  ‘decoding television content … not 

only the word but also the images, the framing, the representation style and even the 

tone of the announcer can be important’.28 

 

Previous research on the Russian media relevant to this study indicate similarities 

between the current Russian media environment and that in the USSR. One of the 

similarities is that of the attitudes of journalists.  According to Oates, ‘Russian media 

now would seem to have more in common with the Soviet regime than a Westernized 

media system. There appears to be neither a sense of social responsibility nor 

libertarianism; rather the media are deployed in support of the causes of those who 

support and fund them.’29   The attitudes of Russian journalists to their work also 

influence the first part of this model, the intent.  Research on the attitudes of Russian 

journalists, although conducted a decade ago, showed that ‘a vast majority see their 

                                                        
25 President Putin’s meeting with the press, 4 September 2014; 
http://kremlin.ru/events/president/news/50234 
26 Neumann, I., Russia and the Idea of Europe: a Study in Identity and International Relations, 
London, 1995; See also Headley, J. ‘Is Russia Out of Step with European Norms? Assessing 
Russia's Relationship to European Identity, Values and Norms Through the Issue of Self-

Determination’, Europe-Asia Studies, May 2012, Vol. 64 (3), pp. 427-447. 
27 Oates, S.  Television, Democracy and Elections in Russia, London: Routledge, 2006, p. 7. 
28 Ibid. 
29 Ibid., p. 16 

http://solo.bodleian.ox.ac.uk/primo_library/libweb/action/display.do?tabs=detailsTab&ct=display&fn=search&doc=oxfaleph011705880&indx=2&recIds=oxfaleph011705880&recIdxs=1&elementId=1&renderMode=poppedOut&displayMode=full&frbrVersion=&frbrSourceidDisplay=oxfaleph&frbrIssnDisplay=&dscnt=0&vl(1UIStartWith0)=contains&frbrRecordsSource=Primo+Local&vid=OXVU1&mode=Basic&lastPag=&rfnGrp=frbr&frbrJtitleDisplay=&tab=all&vl(516065177UI1)=all_items&dstmp=1479240862254&frbg=235037866&lastPagIndx=1&frbrSrt=rank&frbrEissnDisplay=&vl(254947569UI0)=any&scp.scps=scope%3A%28ORA%29%2Cscope%3A%28ORASYM%29%2Cscope%3A%28OX%29%2Cscope%3A%28primo_central%29%2Cscope%3A%28ELD%29%2Cprimo_central_multiple_fe&tb=t&fctV=235037866&cs=frb&srt=rank&fctN=facet_frbrgroupid&dum=true&vl(freeText0)=Russia%20European%20identity
http://solo.bodleian.ox.ac.uk/primo_library/libweb/action/display.do?frbrVersion=9&tabs=detailsTab&ct=display&fn=search&doc=TN_tayfranc10.1080%2f09668136.2012.661924&indx=8&recIds=TN_tayfranc10.1080%2f09668136.2012.661924&recIdxs=7&elementId=7&renderMode=poppedOut&displayMode=full&frbrVersion=9&frbg=&&vl(254947569UI0)=any&dscnt=0&vl(1UIStartWith0)=contains&scp.scps=scope%3A%28ORA%29%2Cscope%3A%28ORASYM%29%2Cscope%3A%28OX%29%2Cscope%3A%28primo_central%29%2Cscope%3A%28ELD%29%2Cprimo_central_multiple_fe&tb=t&vid=OXVU1&mode=Basic&srt=rank&tab=all&vl(516065177UI1)=all_items&dum=true&vl(freeText0)=Russia%20European%20identity&dstmp=1479241414213
http://solo.bodleian.ox.ac.uk/primo_library/libweb/action/display.do?frbrVersion=9&tabs=detailsTab&ct=display&fn=search&doc=TN_tayfranc10.1080%2f09668136.2012.661924&indx=8&recIds=TN_tayfranc10.1080%2f09668136.2012.661924&recIdxs=7&elementId=7&renderMode=poppedOut&displayMode=full&frbrVersion=9&frbg=&&vl(254947569UI0)=any&dscnt=0&vl(1UIStartWith0)=contains&scp.scps=scope%3A%28ORA%29%2Cscope%3A%28ORASYM%29%2Cscope%3A%28OX%29%2Cscope%3A%28primo_central%29%2Cscope%3A%28ELD%29%2Cprimo_central_multiple_fe&tb=t&vid=OXVU1&mode=Basic&srt=rank&tab=all&vl(516065177UI1)=all_items&dum=true&vl(freeText0)=Russia%20European%20identity&dstmp=1479241414213
http://solo.bodleian.ox.ac.uk/primo_library/libweb/action/display.do?frbrVersion=9&tabs=detailsTab&ct=display&fn=search&doc=TN_tayfranc10.1080%2f09668136.2012.661924&indx=8&recIds=TN_tayfranc10.1080%2f09668136.2012.661924&recIdxs=7&elementId=7&renderMode=poppedOut&displayMode=full&frbrVersion=9&frbg=&&vl(254947569UI0)=any&dscnt=0&vl(1UIStartWith0)=contains&scp.scps=scope%3A%28ORA%29%2Cscope%3A%28ORASYM%29%2Cscope%3A%28OX%29%2Cscope%3A%28primo_central%29%2Cscope%3A%28ELD%29%2Cprimo_central_multiple_fe&tb=t&vid=OXVU1&mode=Basic&srt=rank&tab=all&vl(516065177UI1)=all_items&dum=true&vl(freeText0)=Russia%20European%20identity&dstmp=1479241414213


 12 

main aim not as serving society or revealing the truth, but as expressing the views of 

their paymaster’. 30  Apart from providing entertainment, domestically Russian 

television has become a tool for the inculcation of the population as it was in the Soviet 

Union. The essential goal is the same (as in Soviet times): ‘both the Russian authorities 

and Russian journalists accept that the media should be players in the political game, 

rather than society at large.’31  

 

In another study, significant for the analysis of the domestic media environment in 

Russia, Tina Burrett concludes that ‘the autonomy of the non-state-owned television 

media in Russia has been undermined by four significant factors: a lack of public 

condemnation of the state’s encroachment on media autonomy; divisions within the 

Russian journalistic community over accommodation with President Putin; the failure 

of Russia’s major opposition parties to oppose Putin’s policy toward the media; and the 

dependence of Russia’s business elites on good relations with the state, and in particular 

with the presidential administration.32  

 

The importance of TV in this political game is linked to the fact that, as opinion polls 

suggest, Russians still get most of their news from television despite the prevalence of 

the internet, which they access mostly to connect with people rather than for news. The 

trust in TV news continues to be high. The Levada Centre reports that 56% (October 

2016 data; a decline from 61% in July 2016) of Russians would trust TV as a source of 

news, while 37 % would trust internet publications.33  

 

TV news brings not just news, but some solace also. According to research done in 

Russia with focus groups, ‘many Russian viewers appear to like state-run television, 

primarily because it does not tell the complete truth about the problems facing Russian 

society. Many Russian viewers prefer that television presents them with a positive 

image of their country, so that Russia can begin to rebuild from the economic and 

political chaos of the past decade.’34 As Oates points out, ‘many Russian viewers said 

that they seek solace and comfort from television in times of national crisis, especially 

after terrorist attacks in Russia.’35 Studying Russian TV pre-election coverage, Oates 

found that the news programme on state run First Channel is ‘particularly biased, 

devoting inordinately large amounts of coverage to those already in power, as well as 

                                                        
30 Pasti, S.,’Two Generations of Russian journalists’, European Journal of Communication, Jan. 
2005, Vol. 20 (1), pp.89-115. 
31 Oates, S., Op.cit., p.19. 
32 Tina Burrett, The End of Independent television? In: Beumers, B., Hutchings, S. and Rulyova, N. 
The Post-Soviet Russian Media: Conflicting Signals. London and New York: Routledge, 2009, pp. 
71-86.  
33 Levada Centre poll, 18 November 2016, ‘Russians believe TV less’. Available at 
http://www.levada.ru/2016/11/18/rossiyane-stali-menshe-doveryat-televideniyu/ 
34 Oates, S., 2006, Television, Democracy and Elections in Russia, London: Routledge, 2006, p. 17. 
35 Oates, S. ‘Framing Fear: Findings from a Study of Election News and Terrorist Threat in Russia’, 
Europe-Asia Studies, Vol. 58, No. 2, March 2006, 281 – 290.  



 13 

those deemed friendly to the Kremlin’s interests. Those who challenge the Kremlin are 

either ignored or denigrated by unfair reporting, rumour and innuendo’.36 

 

Previous study of ethnicity, race and nationhood focused on Russian internal state-

aligned channels.37 The authors approach Russian TV as a ‘consensus management 

tool’, and this indicates how Russian TV’s approaches to ethnicity relate to  attempts 

by the leadership to ‘forge a sense of belonging’ among its citizens.38 However, it is 

important to see this goal as not entirely benign. We need to question the kind of sense 

of belonging that is being forged.  

 

In any case, the way Russian TV portrays the European migration crisis facilitates the 

forging of a Russian identity understood as distinct from the identity of European 

countries, on the one hand, and from the ‘ethnic other’,39 i.e. migrants, on the other 

hand.  Some 20% of the Russian population is composed of Muslims, and Islam is one 

of the main officially recognized religions in Russia. Yet Muslim refugees are 

repeatedly perceived as ‘the other’. Considering the portrayal of the migration crisis by 

the domestic First Channel, it is important to consider Russia’s own challenges in 

integrating ethnic minorities and its reliance on the workforce of former Soviet 

republics.  

 

Russian TV Channels Considered 

 

In this paper I explore how RT and the most popular Russian TV channel, Pervyi Kanal, 

First Channel (FC), frame their reports on the migration crisis in Europe.  The 

differences in and between the news broadcasts by these two channels are explored and 

explained.  

 

The First Channel is one of the oldest TV channels in Russia, founded in 1955. 51% of 

its shares belong to the state, the rest to private investors.  It is the most popular TV 

channel in Russia.40   FC’s viewing figures in Russia reach over 20 million per week.  

It also is available on subscription abroad,41 but its main audiences are domestic. 

 

RT was established in 2005, initially as an English language international news 

broadcaster. Later it started broadcasting on cable and satellite throughout Europe, 

Africa, the US and parts of Asia, as well as the former Soviet Union and Russia. It 

broadcasts in English, Spanish and Arabic with web sites in French and German. It is 

ostensibly run by a non-profit organisation ‘TV Novosti’, which however gets its 

                                                        
36 Ibid.  
37 Hutchings, S. and Tolz, V. Nation, Ethnicity and Race on Russian Television, 2015. 
38  Ibid., p.1. 
39 Ibid, p. 7. 
40 Channel 1 website is available at http://www.1tv.ru/about/channel 
41 International Channel 1 website is available at http://www.1tv.com/about 



 14 

funding from the state.  RT claims 70 million viewers a week in the UK42. However, 

these extremely high figures cannot be confirmed and appear greatly exaggerated.  The 

Broadcasters’ Audience Research Board, the industry body that measures television 

ratings in the UK, reports that the RT’s weekly reach in the UK is 744,000.43 In 2016 

the spending on RT constituted US$239m.44  

 

The significant spending on RT has been interpreted as evidence of ‘the increasing 

importance the Kremlin attaches to its international media operations.’45  In 2015 it 

accounted for 34% of total central government media spending, compared to 25% in 

the previous year.46  Researchers indicate a certain contradiction in RT’s identity. ‘On 

one hand, Russia Today is supposed to compete with Xinhua and Al Jazeera,’ said 

Masha Lipman, an analyst with the Moscow Carnegie Center. “On the other hand, it 

has to show a positive image of Russia, and, if you’re competing with Al Jazeera, this 

second function gets in the way.” In other words, to compete in the global news arena, 

even against outlets with a clear point of view, you need to be taken seriously.47 

 

It has been claimed that Russia is conducting a thoroughly ideological campaign 

through its media.48 However, this campaign is more nuanced than the war of ideologies 

during the Cold War.49  From the beginnings of the RT channel in 2005, when the 

Russian information security doctrine set the objective of promoting a new image of 

Russia abroad,50 it became instead an attempt to show that Russia is not the only flawed 

state: the West’s flaws, it claimed, are even worse.51  The media regulating body Ofcom 

has reprimanded RT during the last two years over a variety of issues: the coverage of 

Ukraine and Syria, fracking and most recently the claims of Kurdish genocide in 

Turkey.52 In total, since RT started broadcasting in the UK, Ofcom recorded breaches 

by RT of UK broadcasting rules 14 times.53 

                                                        
42 ‘RT Watched by 70 mln Viewers Weekly, Half of Them Weekly – Ipsos survey’, RT report 10 
March 2016. Available at: https://www.rt.com/news/335123-rt-viewership-ipsos-study/ 
43 Broadcasters’ Audience Research Board (BARB) Weekly viewing figures, week October 31 – 
November 6 2016, available at http://www.barb.co.uk/viewing-data/weekly-viewing-summary/ 
44 RT watched by 70 mln viewers weekly, half of them weekly –Ipsos survey’, RT report 10 March 
2016. Available at: https://www.rt.com/news/335123-rt-viewership-ipsos-study/ 
45 Ennis, S. ‘Russia in ’Information War’ with the West to Win Hearts and Minds, BBC News, 16 
Sept. 2016. Available at: http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-34248178 
46 Ibid. 
47 Quoted in Ioffe, J. ‘What is Russia Today? A Kremlin Propaganda Outlet Has an Identity Crisis’, 
Columbia Journalism Review 49 (2010), 3, 44-49.   
48 Pomerantsev, P. and Weiss, M. Op.cit. 
49 Legvold, R. Return to Cold War, Cambridge: Polity, 2016. 
50 Yablokov, I. ‘Conspiracy Theories as a Russian Public Diplomacy Tool: The Case of Russia 
Today (RT)’ Politics, 2015, Vol. 35(3-4), pp. 301-315. 
51 Ostrovsky, A. ‘What's in the News: Dealing with the Russian ‘Pariah’. Series What's in the news. 
A public discussion at Oxford University, 20 October 2016. 
52 Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 288, 21 September 2015. Available at: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/50507/issue_288.pdf 
53 UK Parliament Report, UK Policy Towards Russia, 28 February 2017, available at 
https://www.publications.parliament.uk/pa/cm201617/cmselect/cmfaff/120/12008.htm#_idT
extAnchor057 



 15 

 

The Editor in Chief of RT Margarita Simonyan defined the task of RT as to give ‘Russia 

a new voice of its own, which would tell about the country to people who do not speak 

Russian’ and to reflect the Russian position on world events54. In her later statements 

she became more specific and stressed (although denying that she is ‘a bureaucrat’) that 

RT ‘is financed by the state and aims at projecting the state’s position abroad.55 This 

study concentrates on this second part of RT’s remit.  I consider whether there may be 

an intention to influence European policy towards migrants or undermine the values of 

tolerance, democracy and the rule of law.  In November 2016 the European Parliament 

adopted a resolution condemning Russian propaganda. 56  However in the recent 

Parliamentary hearing RT and the Russian state news organisation Sputnik 

representatives insisted that they provide fact-based analysis.57 Is this really the case, 

or are we being unfair on Russian media outlets? 

 

The intent in the case of RT is to portray Russia and to express Russian views on the 

world.58  It has become customary to link RT with soft power.59  However numerous 

problems with the term ‘soft power’ have been pointed out, including the lack of any 

tangible criteria to describe it.60 Instead it is justified to place RT in the context of 

Russia’s other efforts to co-opt Western public opinion. Annual Valdai Club meetings 

and the establishment of ‘Russky mir’ centres in the UK are among those efforts. 

‘Russky mir’ centres have been established throughout the world not only to promote 

Russian language and culture, but also to promote a certain view of the world61, based 

on traditional values mixed with elements of nostalgia for the Soviet ideology.   

According to the witness evidence provided to the July 2016 UK Defence Committee 

report on Russia, 62 ‘the fundamental and overall objective of Russia’s media offensive 

                                                        
54 Simonyan, M. ‘I am not a PR manager of my country. Interview.’ Moskovsky Komsomolets, 25 
September 2008., available at http://www.mk.ru/editions/daily/article/2008/09/25/21356-
margarita-simonyan-ya-ne-piarmenedzher-stranyi.html 
55 Margarita Simonyan’s interview with Ekho Moskvy, 20 January 2016. Available at: 
http://echo.msk.ru/programs/personalno/1697080-echo/  
56 European Parliament, Resolution of 23 November 2016 on EU Strategic Communication to 
Counteract Propaganda against it by Third Parties, available at 
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P8-TA-2016-
0441+0+DOC+XML+V0//EN 
57 UK Parliamentary report, United Kingdom’s relations with Russia, 28 February 2017, available 
at 
https://www.publications.parliament.uk/pa/cm201617/cmselect/cmfaff/120/12008.htm#_idT
extAnchor059 
58 Simonyan, M. ‘I am Not a PR Manager of My country. Interview’, Moskovsky Komsomolets, 25 
September 2008. 
59 Feklyunina, V. ‘Soft Power and Identity: Russia, Ukraine and the ‘Russian world(s)’, European 
Journal of International Relations, 24 September 2015. 
60 Feklyunina, V. ‘Russia’s International Images and Its Energy Policy. An unrealiable supplier?’, 
Europe-Asia Studies, 01 May 2012, Vol.64 (3), p.449-469. 
61 Socor, V. ‘Putin Inflates “Russian World”, Claims Protections Rights’, Eurasia Daily Monitor, 2 
July 2014; available at https://jamestown.org/program/putin-inflates-russian-world-identity-
claims-protection-rights/ 
62 Russia: Implications for UK Defense and Security, The House of Commons, 5 July 2016; available 
at https://www.publications.parliament.uk/pa/cm201617/cmselect/cmdfence/107/107.pdf  



 16 

in Europe is not only to justify current Russian government priorities or provide a 

positive gloss on Russian activities – otherwise the established and expected priorities 

of any state-funded propaganda machine – but, rather, to assist in a broader Russian 

objective: to undermine the strategic status quo established in Europe at the end of the 

Cold War.’63  

 

The connection between the Russian media and broader objectives establishes a link 

between the Russian media and power. Tina Burrett quotes Foucault, who contends that 

the study of power should not be concerned with power in its central location, but with 

the mechanisms through which it operates (Foucault 1986, 232), and indicates that TV 

is one of the mechanisms through which power operates.64 Russian TV, funded by the 

state or those loyal to the state, is used to exert power, however soft or hard, both 

internally and externally. Television remains a powerful information tool today. Even 

in the digital age, where more and more people consume news through their mobiles 

and the internet, despite a decline in numbers TV remains a significant source of news 

globally.65 RT has a significant presence not just as a TV channel, but is also prominent 

in digital space, particularly on YouTube.66
   

 

RT operates in the international media space, and positions itself as an alternative to 

Anglo-Saxon channels.67 While internally “Television tends to favour those already in 

power” 68 , internationally RT appeals to both right and left wing sectors of the 

population.   

 

There are only a few studies of RT published. In one of them, Nils Borchers scrutinized 

the portrayal of Russian-Baltic relations in the RT TV show Spotlight.69 He considers 

RT as a tool for Russian mediated public diplomacy, and claims that ‘RT tries to 

become an influential actor in public debates, thus to influence the public opinion and 

eventually the decision making of democratic governments and some transnational 

institutions like the European Union or the Council of Europe’. Ultimately, according 

                                                        
63 Nemmo, B. and Eyal, J. ‘Russian Information Warfare – Airbrushing Reality’, written evidence to 
the UK Parliament Defense Committee report, July 2016, available at 
http://data.parliament.uk/writtenevidence/committeeevidence.svc/evidencedocument/defence
-committee/russia-implications-for-uk-defence-and-security/written/30408.html. 
64 Borschers, N. ‘Do You Really Think Russia Should Pay Up for That? 
How the Russia-Based TV Channel RT Constructs Russian-Baltic Relations’, Javnost, The Public 
Journal of the European Institute for Communication and Culture, 01 January 2011, Vol.18(4), p. 
89-106. 
65 Reuters Institute for the Study of Journalism, Digital News Report 2016, available at 
http://digitalnewsreport.org/survey/2016/overview-key-findings-2016/ 
66 The reliability of multi-billion viewership figures on YouTube are questionable. McArthy, R., 
‘How Russia Today Reached One Billion Users on YouTube’, 4 June 2013, available at 
https://www.journalism.co.uk/news/how-russia-today-reached-one-billion-views-on-
youtube/s2/a553152/ 
67 Vesti FM, Interview with Margarita Simonyan, 2 June 2016, available at 
http://radiovesti.ru/article/show/article_id/197980 
68 Oates, 2006, Television, Democracy and Elections in Russia, p. 192. 
69 Borschers, N. Op.cit. 



 17 

to the author, this may contribute to the achievement of Russian foreign policy 

objectives.70 

 

Borchers singles out several RT strategies of constructing reality, which are relevant 

for this study. Among them is ‘the claim of the factuality of assertions’. They are 

presented as true descriptions of how the world is. This is usually done by stating 

contingent interpretations simply as facts. 71  
 An example of such contingent 

interpretation as fact, in my study, would be drawing conclusions about Western 

societies as chaotic (see below) and undemocratic based on reports about the migration 

crisis. Borschers also considered how the credibility of certain assertions is either 

enhanced or reduced in RT coverage. For example, ‘visual images and eye-witnesses 

could be employed to either enhance or undermine credibility, including what seems 

like scientific facts and eye-witnesses’.72 Borscher also discusses ways of guiding a 

conversation to suit the constructed reality. 

 

Ilya Yablokov focused on conspiracy theories in RT coverage and how they are utilised 

by RT in its attempt to attract both left-wing and right-wing global audiences. It is not 

his technique of analysis that is of value for this study, but a more general approach. 

Yablokov argues that the conspiratorial component of RT broadcasting has been a 

powerful tool to construct Russia’s image as a leader of global resistance to US 

dominance.73 

  

                                                        
70 Ibid.  
71 Ibid. 
72 Ibid.  
73 Yablokov, I. ‘Conspiracy Theories as a Russian Public Diplomacy Tool: The Case of Russia Today 
(RT)’, Politics, 2015 vol. 35(3-4), pp. 301–315.  
 



 18 

Chapter 3.  The prominence of migration stories. Frame 1: Migrants 

as a threat.  

 

I used content analysis in this study mainly to ascertain the presence of three frames in 

the news bulletins: migrants as a threat; the migration crisis as leading to chaos or lack 

of control; and flaws in democracy/corruption. The choice of these three frames become 

apparent on even a cursory examination of news bulletins containing reports about 

migration crisis in Europe. Coding allowed me to draw conclusions about the degree to 

which this was the case (see coding sheet in Appendix).  I singled out 22 TV news 

reports on two channels, which deal with the migration crisis in Europe. To assess coder 

reliability, these reports were independently coded by a second coder.  The coding 

results matched in 83% of the data analysed. 

 

The three frames correlate with a number of values that score highly in the 

Eurobarometer polls. The presentation of migrants as a threat, for example, contravenes 

human rights, tolerance, solidarity and support to others, and respect for other cultures. 

The frame depicting flaws in democracy and corruption contradicts democracy as a 

value in Europe, as well as human rights and the rule of law.  The presentation of the 

migration crisis as leading to chaos and migrants as undermining order does not directly 

link to any of the values listed by Eurobarometer.  I will consider if the emphasis on 

order as opposed to the values seen as significant in EU countries, could represent a 

claim for an alternative value which has become central to the Russian authorities.  

 

Stories about the migration crisis in Europe found their way into the news bulletin 

headlines (thus reflecting their significance) in half of the news bulletins on FC, while 

on RT they always featured in the headlines (see Figure 3). The length of the pieces 

reflected their significance too. Approximately half of the news reports on the European 

migration crisis were more than three minutes long on RT, while 38% of these news 

reports were of that length on FC.  

 

Figure 3.  

 

 
 

 

 

 

This difference in prominence can be explained by the differing demands and interests 



 19 

of the audiences. For the international audiences of RT, the migration crisis in Europe 

is of more immediate concern. It has become a testing period for European governments, 

often revealing difficulties and shortcomings. Russia openly supports examples of both 

right-wing and left-wing parties in Europe. As Schwarz points out, ‘In Germany, for 

instance, Russia has cozied up not only to the far-right AFD party, but also to the 

extreme left wing party, Die Linke.’74  Russia’s support for Marine Le Pen’s Front 

National is well reported.  Thus it is not surprising that Russian state-sponsored TV 

channels highlight the migration issue to consolidate the claims of the right-wing 

electorate about the inability of incumbent regimes to cope with the crisis.  On the 

domestic channel FC, however, these stories are less prominent: the crisis in Europe is 

less relevant for the Russian audience.  

 

The portrayal of migrants as a threat validates the Russian governments’ decision not 

to allow refugees from Syria into the country75. The occurrence of this frame in FC 

reports is much more frequent, in 80% of the sample, while RT news reports contained 

this frame only in 33% of the sample. (See Figure 4) 

 

Figure 4.  

 

 
 

Migrants’ presence in Europe is linked by Russian TV to the destruction of social 

cohesion.  The migration crisis is portrayed by both channels as leading to marches and 

protest. 30% of FC reports on the migration crisis highlighted such protests, while for 

RT this figure was 33%.  (See Figure 5) 

 

 

 

 

 

                                                        
74 Schwarz, Y. ‘Putin’s Throwback Propaganda Playbook’, Columbia Journalism Review, 18 January 
2017; available at http://www.cjr.org/special_report/putin_russia_propaganda_trump.php 
75 ‘Russia: Failing to do Fair Share to Help Syrian Refugees’, Human Rights Watch press release, 14 
September 2016, available at https://www.hrw.org/news/2016/09/14/russia-failing-do-fair-
share-help-syrian-refugees 

80%

33%

0%

20%

40%

60%

80%

100%

FC RT

Migrants as a threat



 20 

 

Figure 5. 

 

 
 

For RT the message of migrants presenting a threat is toned down, but still it plays on 

anxieties about immigration. This also fosters underlying populist attitudes in Europe 

(from France to Austria and Italy) towards Middle Eastern migrants. However, RT’s 

audiences (as compared to FC’s Russian audiences) are more mixed, and this TV 

channel operates in a different regulatory environment.  

 

This frame of migrants as a threat is present in Western media reports, especially in 

right-wing publications, and migrants are also presented as ‘the threatening other’ by 

the Western media. And this is a tendency, which existed before the current crisis76 and 

continues today77. A report by the Ethical Journalism network is probably the most 

comprehensive account of the problems in covering migration issues throughout the 

world.78 

  

The reports containing this frame on Russian television employ certain techniques, 

which may give us an insight into the ‘intent’. They frequently contain generalizations 

about the character of the Western authorities. To draw an example, on 11 October 2016 

the 15:00 FC news bulletin focused on an anti-migrant protest.  ‘The reason for the 

mass demonstration was the detainment of a Syrian, who…. was planning a terrorist 

act in Berlin airport Tegel.’  It tells us that ‘Germans called Angela Merkel a betrayer 

                                                        
76 Giacomella, G. Media and migrations, Reuters Institute Journalist Fellow paper, 2010, available 
at http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/publication/media-and-migrations 
77 Sumuvuori et al, Op.cit. See also Berry, M., Garcia-Blanco, I., Moore, K., 
‘Press Coverage of the Refugee and Migrant Crisis in the EU: A Content Analysis of Five European 
Countries’, Report by Cardiff University for UN HCR, December 2015, available at 
http://www.media-diversity.org/en/additional-
files/UNHCR_Cardiff_University_Report_on_EU_Press_Migrants_Coverage_201415.pdf  
See also: Migration crisis’ in the media: Making or Reflecting a Crisis? LSE Media project, POLIS, 
2016; available at http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/Media-and-Migration/MM-
POLIS16.pdf 
78 Moving Stories. International Review of how Media Covers Migration, Ethical Journalism 
Network report, available at http://ethicaljournalismnetwork.org/moving-stories-international-
review-of-how-media-cover-migration 

30%
33%

0%

5%

10%

15%

20%

25%

30%

35%

FC RT

Marches and Protests



 21 

of German interests’. This is a short report, which demonstrates a pattern, repeated 

again and again in the bulletins studied here - of taking an incident involving a migrant, 

and then drawing a conclusion, usually negative, about an incumbent government, here 

that of Angela Merkel.  

 

In common with some right-wing Western media, migrants are portrayed visually often 

as congregating in the dark or as dark hooded figures, as on the 9am news bulletin from 

the FC report of 24.10.16 (see images below). The imagery of migrants as dirty, dark, 

promiscuous and linked with disorder fits with this perceived threat of ‘the other’.   

 

Examples of migrants’ portrayal 

 
 

 

 
 

 

Source: FC news bulletin 17:00, 24.10.2016 

 

 

A similar portrayal of the threat from migrants can be found in a number of RT bulletins. 

For example, on October 22 2016 , RT’s 12 (midday) news bulletin contained a typical 



 22 

portrayal of migrants, where piles of rubbish are shown several times, in an aerial view 

at the start of the piece, followed by further pictures of discarded rubbish and personal 

belongings.  

 

Besides the use of generalisations, one of the main features of the migration crisis 

coverage is the multiple use of the same message in one report, through the introduction 

to the piece in the studio, in the correspondent’s script, in the language of interviewees 

and the graphics. Repetition of the same message has been singled out as one of the 

main features of modern Russian propaganda.79 ‘When people are less interested in a 

topic, they are more likely to accept familiarity brought about by repetition as an 

indicator that the information (repeated to the point of familiarity) is correct.’80  

 

To give an example, on 11 June 2016, 12 days before the Brexit vote, in its 12am 

bulletin RT headlines one of its pieces in the news bulletin, referring to refugee efforts 

to reach the UK, as ‘Refugees risk their lives crossing in small boats raising the fear of 

a repeat of the refugee situation in the Mediterranean where thousands have died.’ This 

theme of the threat and vulnerability of the British coast is reinforced several times in 

the report. It contains a clip of the President of the Calais coastguard, Bernard Barron. 

‘It is starting to become very similar to the situation to that in the Mediterranean, Greece 

or Italy, it is beginning to be repeated in the Channel,’ he says. This is an obvious 

exaggeration, as the number of those trying to cross the English Channel is nowhere 

near the tens of thousands that have crossed the Mediterranean. A similar exaggeration 

is used in the line under the picture, ‘Smugglers channel’, reinforcing the image of 

threat and vulnerability. The same message is repeated later in another line, ‘Migrants 

try to reach the UK in boats, raise concerns over border vulnerability’.  

 

The impression in this news piece is that Britain is on high alert watching for illegal 

migrants, with the correspondent claiming that ‘more than two thousand volunteers just 

like them are watching from 51 specially equipped stations around the UK coast’.  

However in an almost comical turn, the migrants who are interviewed are not those 

mostly involved in the current migration crisis. They are Albanians, as we learn from 

the report, ‘This month 18 illegal migrants from Albania were rescued from a dingy off 

the Kent coast. It sparked concerns that the UK coastline is vulnerable to smugglers 

looking for new ways to get to Britain.’  

 

And the visual images are of a beach, dog walkers and a runner, all peaceful settings to 

facilitate the referential strata of the message about vulnerability. To compare, an 

emphasis on vulnerability was also present in the Sky News report aired at the same 

                                                        
79 Paul, C., Matthews, M. ‘The Russian Firehose of Falsehood’ Propaganda Model’, RAND 
Corporation Report, 2016; available at 
http://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/perspectives/PE100/PE198/RAND_PE198.pdf 
80 Ibid. 



 23 

time81. However, the concern in the Sky report is not about the numbers and scale of 

the refugees crossing the Channel, but with a possible repeat of the tragedies in the 

Mediterranean, i.e. with people crossing in unseaworthy vessels. And it is clear from 

the report on Sky News that the numbers involved are four people from Iran and a 

handful of Albanians. 

 

The migration crisis has been portrayed as a threat deserving a military response. In the 

12am news bulletin on 24 June, RT ran a headlined report on ‘the EU preparing naval 

forces to intercept migrants.’  The presenter in the studio, introducing the piece, states 

that ‘EU naval forces are preparing for possible combat in order to stem the flow of 

human trafficking from Libya’.   

 

There is some correlation between such portrayal of migrants as a threat in FC bulletins 

with an earlier study of the portrayal of Russian internal migrants. Tolz and Harding 

examined the coverage of migration on Russian TV in 2012 and 2013. They discovered 

anti-Islamic, anti-immigrant rhetoric, which they ascribe to public intellectuals and 

television personalities, rather than the Kremlin 82 . This in their view was against 

President Putin’s rhetoric of inclusivity about migrants.  They conclude that ‘in the first 

eighteen months of Putin's third presidency, contrary to what one would expect, a 

greater responsibility than before for the ideological directions of the regime was ceded 

to prominent media figures’.83  

 

Apart from the destruction of social cohesion and the proliferation of protests, the two 

main types of threat associated with migrants in FC broadcasts are terrorism and sexual 

assaults, which are portrayed as resulting from migrants’ alleged promiscuity. The link 

between migrants and the theme of sexual harassment has been detected also in Western 

print media. These themes in the Western media were combined with human stories of 

migrants and suffering at home.84   

 

The theme of promiscuity and disorderly behaviour by migrants is more prominent in 

FC coverage than in RT.  It was present in approximately 60% of news items on FC, 

and in 25% of RT coverage of the migration crisis. (See Figure 6)  

 

 

                                                        
81 ‘Fears Over Migrants Crossing Channel by Boat’, Sky News Report, 29 May 2016, available at 
http://news.sky.com/story/fears-over-migrants-crossing-channel-by-boat-10298026 
82 Tolz, V. and Harding, S.-A. ‘From “Compatriots” to “Aliens”: The Changing Coverage of 
Migration on Russian Television’, Slavic Review, Vol. 74, Issue 3 July 2015, pp. 452–477 
83 Ibid. 
84 Sumuvuori, J., Vähäsöyrinki, A., Eerolainen, T., Lindvall, J., Pasternak, R., Mirja Syrjälä, M. and 
Talvela, A., ‘Refugees and Asylum Seekers in Press Coverage 2016’, Finnish Institute Report, April 
2016; available at 
http://finnishinstitute.cdn.coucouapp.com/media/W1siZiIsIjIwMTYvMDgvMjUvMDkvMzgvMTg
vZDMyZWU5OWItNWQ2YS00ODU2LWI1NDEtYzBiYjE4ZmFiYTBhL1JlZnVnZWVzX2FuZF9hc3lsd
W1fc2Vla2Vyc19pbl9wcmVzc19jb3ZlcmFnZS5wZGYiXV0/Refugees_and_asylum_seekers_in_pres
s_coverage.pdf?sha=7c2adfbb5e4cce57 



 24 

Figure 6. 

 
 

 

The portrayal of the threats arising from the presence of migrants in Europe correlates 

somewhat with the portrayal of whether it is desirable to tolerate them. In 90% of the 

reports under consideration on FC the implication is that tolerance towards migrants is 

undesirable. These reports often imply that the Western authorities are unable to deal 

with the migration crisis and exhibit what is portrayed as excessive tolerance. In the 

case of RT, tolerance of migrants was portrayed as undesirable in 25% of cases.  (See 

Figure 7) Such a difference from the domestic channel and what appears to be a higher 

degree of tolerance for RT can partly be explained by the media regulatory environment 

in which RT operates, where the instigation of intolerance could be contravening the 

law of European states.   

 

 

Figure 7. 

 

 
 

Since the frame of migrants as a threat is present in the Western media, what is 

specifically Russian in the presentation of this frame? The explanations for the presence 

60%

25%

0%

20%

40%

60%

80%

100%

FC RT

Disorderly behaviour/promiscuity

90%

25%

0%

20%

40%

60%

80%

100%

FC RT

Tolerance as undesirable



 25 

of this frame are Russia-specific. This frame can be used to justify Russia’s policy 

towards refugees from Syria and the wider Middle East. Portraying these kinds of 

migrants from the Middle East as threatening (as opposed to Russia’s ‘own’ migrants 

from other states in the former Soviet Union) helps Russia to resist pressure from the 

West to accept them.85 This also reflects public opinion in Russia, where more than half 

of the population, according to a BBC Global Scan poll, ‘strongly disapprove’ of Russia 

accepting Middle Eastern refugees/migrants.86 

 

Russian politicians have consistently resorted to a ‘civilizational’ discourse, promoting 

the idea of a unique Russian civilization.87 The portrayal of migrants as belonging to a 

different civilization, as the other, comfortably coincides with Russia’s claims about its 

civilizational distinctiveness. Moreover, the portrayal of Middle Eastern migrants as 

threatening helps to justify Russia’s policy in Syria. Its aim is often depicted as keeping 

threats from approaching Russian borders, as resisting the threatening ‘other’ from 

outside Russia. The Russian Ambassador in London stressed that combating terrorism 

was the main aim of Russia’s campaign in Syria.88 The Syrian campaign is couched by 

Russian Orthodox Church as a holy duty.89  It should be noted, however, that similar 

justifications of military action abroad, aimed to avert threats from abroad, have been 

used previously by Western powers in relation to the campaigns in Iraq and Afghanistan, 

and more recently by France after the Paris bombings.  

 

The non-CIS migrants are perceived to be ‘non-civilised’. Such a portrayal of migrants 

for Russian audiences appeals to racist and xenophobic attitudes linked to broader 

civilizational narratives of ‘them and us’. The Russian authorities have been presenting 

the notion of ‘us’, as people comprising ‘Russkiy mir’, the Russian world. These are 

Russian speakers from the former Soviet bloc, who are seen as sharing the same 

dominant values found in Russia. To promote this notion, the Kremlin has funded the 

establishment of numerous Russkiy mir centres in Western and other states. Migrants 

from the non-Orthodox, non-CIS countries are represented as ‘the other’. 

 

This frame of migrants as a threat gives Russian channels a tool to generalise about the 

ineptitude of the Western authorities in dealing with migration. It is present on the 

                                                        
85 Klikushin, M., ‘When Putin Speaks of Middle Eastern Migrants, He Thinks about Criminal 
Paedophiles’, Observer, 11 February 2016, available at http://observer.com/2016/11/when-
putin-speaks-of-middle-east-migrants-he-thinks-about-criminal-paedophiles/ 
86 ‘How come Russians don’t want to accept Middle Eastern refugees/migrants in Russia’, 
quora.com, available at https://www.quora.com/How-come-Russians-don’t-want-to-accept-
Middle-Eastern-refugees-migrants-in-Russia 
87 Linde, F., ‘The Civilizational Turn in Russian Political Discourse’, Russian Review, vol. 75, issue 
4, October 2016, pp. 604-625. 
88 Yakovenko, A., ‘Russia Went to Syria to Fights Terrorists. And it is Succeeding’, The Guardian, 
16 October 2016; available at 
https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/oct/15/syria-russian-ambassador-aleppo-
isis 
89 ‘В РПЦ называли священным долгом борьбу с террористами в Сирии', (‘Russian Orthodox 
Church Called the Fight with Terrorists a Holy Duty’), RBC news, 7 October 2015, available at 
http://www.rbc.ru/rbcfreenews/56150eff9a7947b9ff31b9e7 



 26 

Russian channels without in-depth human stories about the plight of individual 

migrants or alternative views defending the actions of the Western authorities.   

  



 27 

Chapter 4. Frame 2: The Migration Crisis as Leading to Chaos/ Lack 

of Control  
 

The second frame I considered can be defined as containing the image of Europe as a 

place of chaos.  Order as a value is greatly prized in Russia; historically it has been 

placed higher than justice.90 As MacFarlane rightly pointed out, ‘Russian perspectives 

on order and justice are deeply rooted in the geographical situation of the country and 

Russia's historical difficulty in consolidating the state and in defending it against 

external threat. The Russian answer to these challenges has been to insist on the primacy 

of order over justice domestically.’91  The frame of migrants as causing chaos and 

revealing a lack of control acquires particular significance in this situation. This frame 

was present in approximately 80% of the reports on the migration crisis aired by FC, 

while RT’s coverage contained this frame in 75% of news pieces about migration. (See 

Figure 8) 

 

Figure 8. 

 

 
 

There are two types of explanation for this frame of chaos and disorder, one domestic 

and the other international.  Domestically President Putin appeals to the fear of chaos 

in Russia associated (in the official narrative and now widely accepted) with Yeltsin’s 

presidency in the 1990s.  This frame allows him to consolidate Russia’s authoritarian 

domestic political structure under his leadership, since it portrays the Western 

authorities as weak, ineffective and unable to deal with the crisis. ‘Provoking inter-

ethnic and social tensions’ is listed as one of the military threats facing Russia in the 

Russian military doctrine adopted in December 2014.92 Therefore, keeping order is 

presented as one of the key priorities of the regime.  

                                                        
90 MacFarlane, N. ‘Russian Perspectives on Order and Justice’, in Foot, R., Gaddis J.L. and Hurrell, 
A., eds., Order and Justice in International Relations, Oxford: OUP, 2003, pp. 176-206. 
91 Op.cit, pp. 205-206. 
92 Russian Military Doctrine, December 2014, available at http://rusemb.org.uk/press/2029 
 

80%
75%

0%

20%

40%

60%

80%

100%

FC RT

Chaos and lack of order

http://rusemb.org.uk/press/2029


 28 

 

Internationally, this frame also promotes the image of incumbent European leaders and 

governments as ineffectual and indecisive. An emphasis on chaos undermines a positive 

image of these leaders and parties in individual countries, and by default supports the 

‘alternative’ across the political spectrum from right-wing to left-wing. The EU is also 

portrayed as a weak, ineffective and potentially fragmenting structure. On October 22, 

the mid-day (12:00) RT bulletin headlined the following news item: ‘As Brussels gives 

itself a pat on the back for reducing migrant numbers, Greece still struggles to maintain 

overcrowded refugee camps. The mayor of Lesbos tells us that they are still waiting for 

EU help’. Further on in the bulletin the reporter claims, ‘tens of thousands of migrants 

are waiting in Greece as the migration authorities still decide their fate. So far other EU 

member states took less than six thousand under relocation schemes’.  

 

The mayor of Lesbos is interviewed, directing criticism at the EU:  ‘So far we have not 

seen enough help from Europe’, he says. The criticism of the EU is emphasised by the 

line at the bottom of the page, ‘Assistance from Brussels. We are still waiting to see 

anything significant’. Graphics are used effectively to emphasise the same message, the 

chaos resulting from the migration crisis:  

‘Newcomers now directed to 5 islands;  

Island Maximum capacity 7,450; 

Total presence: 14,000 plus’ 

This is a justified criticism, and other international channels contained similar criticisms 

of EU inefficiency. However, these reports are different, since no attempt is made to 

present an alternative point of view, or to pursue due impartiality.  

 

This is one of the few bulletins where migrants are given a voice. Wassim Omar, a 

migrant from Syria, says: ‘In Syria, you know – when you die, you die just one time. 

But you will die among your family. But here we turn into nothing. We don’t know 

what will happen to us.’ This is one of the few examples of a compassionate view of 

migrants, emphasising the human tragedy and inability of the EU authorities to respond 

to that.  

 

In the later bulletin, on the same date (22 October 2016), at 17:00 there are more images 

and voices of migrants, a child and a woman saying ‘I cry and I pray for my God’. A 

protest by migrants is shown and children are depicted chanting, while a man chants 

through a loudspeaker ‘we are refugees’; another man says, ‘we are just like in jail’.  In 

this later bulletin, the criticism of the EU is expanded: ‘This burden (on Greece) would 

have been eased if other EU countries took another six thousand each. In reality though, 

six thousand were relocated in total’. And the Mayor of Lesbos reiterates, at the end of 

the bulletin, ‘EU policy does not help either Lesbos nor (sic) Europe’.  

 

Chaos and an inability to cope by individual governments and the EU is emphasised by 

the mocking music used by RT from time to time when they speak of EU structures.  

This music with a tango beat is used occasionally to facilitate the mocking and critical 



 29 

tone of portraying EU. This was the case in the RT news bulletin, for example, on 24 

June which covered Brexit and stated that ‘the European commission asked not to use 

the word Brexit’.   

 

The similarity of figures for the presence of this frame in both RT and FC can be 

explained by the fact that from the point of view of Russian authorities order becomes 

a value in itself, both internally and internationally. Internally it signifies social 

cohesion under a strong leader (i.e. Putin), unifying Russia as a nation.  This is 

particularly important message for Russian authorities to project in a period of more 

frequent protests.  Internationally the image of chaos, as opposed to order, allows 

Moscow to question the effectiveness of incumbent governments. The aim of 

maintaining order is also present in Russian official calls for international cooperation 

in fighting terrorism, which represents one of the few remaining avenues of cooperation 

with the West.93 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chapter 5. Flaws in Democracy/corruption 

 

                                                        
93 ‘Putin says sanctions harming fight against terrorism, hopes Germany attack will bring West 
closer’, RT, 22 December 2016; available at https://www.rt.com/news/371184-putin-berlin-
terrorism-sanctions/ 



 30 

The data for both channels for the frame ‘Flaws in democracy/corruption’ is very 

similar – half of the reports on both channels contain this frame.  However, the blame 

for this state of affairs is allocated differently.  

 

Among the ‘culprits’, FC reports containing criticism of Western democratic 

practices singled out allegedly corrupt police (50% of the reports containing this frame); 

the judiciary (30%); the central government (60%) and local authorities (40%), while 

criticism of the European Union as an institution for the violation of democracy was 

absent. (See Figure 9) 

 

Figure 9. 

 

 
 

In the case of RT reports on the migration crisis, criticism was levelled at the local 

authorities, central government and the EU.  

 

Figure 10. 

 

 
 

RT reports direct their criticism for the violation of democracy against central 

50%

30%
40%

60%

0%

FC: who is to blame for lack of 

democracy

Police

Courts

Local authorities

Central Authorities

EU

8% 0%

30%

42%

40%

RT: who is to blame for lack of 

democracy

Police

Courts

Local authorities

Central Authorities

EU



 31 

governments (42%), the EU (40%), local authorities (30%), while being more cautious 

with their accusations against the courts (none in this sample), and the police (8%). (See 

Figure 10) 

 

This frame often accompanies the discourse of the Russian authorities about ‘so-called 

Western democracy’. Western democracy has been disparaged by many Russian 

politicians. It is presented as dominated by the corrupt interests of politicians, wealthy 

individuals and big business in general. Instead Russia offers the notion of ‘sovereign 

democracy’94, a country-specific type of democracy. This term has been interpreted as 

a way of challenging European values and approaches to foreign policy.95 

 

On the international level, Russia has been contesting the tenets of international law, 

particularly after the annexation of Crimea and Russian involvement in the Ukrainian 

conflict.96 The EU’s pressure on Russia over human rights is presented as disingenuous, 

self-serving window dressing.  

 

The West itself is portrayed as breaking international law and violating democratic 

principles. In the 12am news bulletin on 24 June 2016, RT ran a news piece about EU 

forces which were reportedly contemplating military operations (to destroy people 

traffickers) in Libyan territorial waters: ‘for the moment this naval operation is confined 

to international waters, intelligence gathering or the use of submarines’. ‘But the initial 

plan is much wider in scope’, warns the correspondent. ‘It involves capturing and even 

destroying the Libyan people traffickers even in Libyan waters or Libyan coastal waters’ 

(author’s emphasis). The illegality of potential EU actions is pointed out. ‘That scope 

of operation will require UN Security Council agreement. Obviously the EU does not 

have that yet. Just like it does not have the permission of the Libyan government’, says 

the correspondent, while the picture shows migrants behind cage-like barbed wire. The 

line under the image reinforces this message of breaking the law: ‘Libyan official says 

military will target trespassing foreign ships’.  

 

In the FC report about alleged sexual harassment in Germany from the 1 June 2016 

(21:00 news bulletin), we hear that those detained were fingerprinted and ‘now can 

escape justice’.  

 

Multiple repetitions of the same message, a device which I noted elsewhere, occur here. 

A clip from an interview with the head of the German police trade union indicates the 

inadequacy of the German legal system: ‘According to our laws, they could not be held 

on remand, and I don’t think this is right.’  Then the correspondent tells us that the 

                                                        
94 Casula, P., Sovereign Democracy, Populism, and Depoliticization in Russia,  
Problems of Post-communism, 2013 vol. 60, no. 3 pp. 3 -15. 
95 Averre, D. ‘Sovereign Democracy’ and Russia’s Relations with the European Union’, 
Demokratizatsiya, 2007, No. 15, no. 2: 173–90. 
96 Allison, R. ‘Russia and the post-2014 International Legal Order: Revisionism and Realpolitik’, 
International Affairs, 2017 vol. 93, no. 3, pp. 519-43. 



 32 

police had referred this instance to higher authorities, but allegedly a police 

commissioner received a telephone call from his superior telling him to cross out the 

word ‘rape’ from the notes of the case. ‘When the commissioner complained about the 

tone of the conversation, the caller replied, ‘This is the wish of the ministry. I am just 

relaying it’.  The implications here are that the police and the ministry are subverting 

the course of justice and the country’s authorities are complicit or unable to cope. The 

report ends, ‘The case of sexual harassment in Cologne has fallen apart in court. And 

the deputies of the Bundestag have not been able to come to agreement about how to 

increase the punishment for sexual crimes so that those who harass women are unable 

to escape justice.’  

 

To illustrate the difference between the domestic FC and RT in presenting this frame, 

a comparison can be drawn between this report on FC with the report on the same 

subject on RT on 1 June 2016.  RT’s piece contains a reinforcement of the same 

message by text and words, as it shows migrants in the dark as threatening and causing 

chaos.  However if we compare this with FC, FC contains an allegation of corruption 

by the police and the ministry. In the FC report an unnamed representative of the 

ministry allegedly phoned to instruct the police to cross out the word ‘rape’ in the report. 

The FC report also underlines a flaw in German legislation, which allegedly prevented 

the detainment of the asylum seekers. The report on the assaults on FC presents this 

occurrence not just in the context of the Cologne attacks on New Year’s Eve, but also 

another alleged 14 assaults just in May 2016 (according to FC).  FC, unlike RT, presents 

the possibility that the authorities tried to conceal the scale of the assaults. FC also 

proceeds to talk about sexual assaults in swimming pools, allegedly carried out by 

migrants. RT ends its report with youths drinking in the foreground, while FC finishes 

with implied criticism of the Bundestag. Its members, in the words of the reporter, ‘were 

unable to come to an agreement on how to increase the responsibility for sexual crimes, 

so that those who offend women in the future are unable to escape punishment’.   

 

Such a presentation of the West as corrupt in the FC bulletins can be interpreted as 

instrumental, especially for Russian domestic purposes. Russia scores very low on 

corruption indexes, 131 out of 176 in the Transparency International 2016 Corruption 

Perception Index.97 It is expedient then to give the impression that state structures in 

the West are corrupt, and maintained by a form of corrupt law and order. The 

impression is given that all this talk about Western values is empty; they are no better 

than Russia which they criticise, in fact they are just as bad, or even worse.  

 

Within this frame, prominence is given to right-wing parties with an extreme 

immigration agenda. An example is the RT news bulletin at 17:00 on 20 June (three 

days before the Brexit vote), in the headline, which highlights the election of the ‘anti-

establishment Eurosceptic Five Star movement candidate’ Virginia Raggi as the first 

                                                        
97 Corruption Perception Index by Country, 2016; available at 
https://www.transparency.org/country/RUS 



 33 

female mayor of Rome. The structure of this news piece appears very erratic. It starts 

with a report on the victory of the right-wing politician, then moves to an interview 

with the comedian and founder of the Five Star movement, Beppe Grillo (with the 

subtitle WIND of CHANGE):   

‘We need to reinvent Europe. We have lost the idea of who we are’. Then suddenly 

within the same piece, the topic switches to the coastguard and a reporter in Calais, 

interviewing a former Afghan interpreter, Hamid. The correspondent asserts that that 

migrants ‘flood other towns’, and then shows Albanians in Dieppe and interviews an 

Albanian man, Bayram. A charity worker tells the reporter that ‘twenty thousand meals 

have already been provided’, underlining the expense and scale of charitable activity, 

while graphics show ‘camps [for refugees] spreading all over’. This juxtaposition of 

the victory of the new mayor, the discourse on winds of change in Europe and the need 

to re-invent it, and the expense of looking after migrants, can lead the viewer to the 

conclusion that new parties, like the Five Star movement, are a reasonable alternative 

to cope with the current situation.  

 

An interesting case study is when RT reports the criticism of the right-wing. On  8 

October 2016  (17:00 bulletin) RT reported that ‘a German far-right leader comes under 

fire after comparing migrants to piles of compost’ (this is preceded in the same bulletin 

by a report about a bomb attack planned by a 22-year old Syrian national in Germany). 

The politician in question is Frauke Petry, of the AFD (Alternative for Germany). RT 

does not avoid criticism of Petry and the cover of the Spiegel magazine is shown, 

calling the politician a spreader of hate. However, mocking music is used when showing 

mainstream politicians rather than the right-wing politicians. A protest is also shown 

with demands to ‘secure the border, secure home’, which is part of the right-wing 

agenda. The Justice Minister Heiko Maas is quoted calling AFD ‘rhetorical arsonists’. 

However, the image on the screen shows headlines on websites stressing the growing 

influence of AFD. Later in the report, the voiceover claims that the ‘party has been 

gaining momentum, and even defeated Chancellor Merkel in last week’s elections in 

her home region’.  Performativity, i.e. what the message does rather than what it says 

or shows, can be identified here – with the image supporting the right-wing agenda, 

while the accompanying words appear to be critical of it.  

 

Although ostensibly critical of the right-wing leader, the report provides a platform for 

another AFD member, Bjorn Hocke, who implies that the birth rate among refugees is 

a problem. A platform is then given to a representative of the AFD, Frank Christian 

Hansel, a Berlin MP. He denied that his party leader has made such comparisons. The 

line of questioning by the presenter is quite indicative here. The presenter says, ‘voters 

could interpret this as inciting and turn voters away from the party’. The presenter then 

appears as not so much questioning the racist attitudes of the politician, but querying 

the possible reaction of the voters. Hansel then denies that this is the effect, and is given 

a chance to present his party in a positive light: ‘The vast majority of people are turning 

away from Christian Democracy due to its wrong policy. People understand what AFD 

is concerned about, and we are climbing in the polls’. The presenter, however, comes 



 34 

back to the question of interpretation of the comments, rather than challenging their 

essence: ‘Do you think such comments could be misinterpreted, isn’t it dangerous for 

a leader to say things like this?’, he asks. This brings Hansel to acknowledge that his 

leader should not have said this, while not acknowledging the insult or the core 

prejudice of the statement. He says, ‘We are sometimes in a defensive situation and 

probably (author’s emphasis) say things which are not the best things to do (sic)’. An 

alternative opinion and criticism of the right-wing politician is presented here only by 

reference to print publications.  

 

This report then goes to another presenter, who tells us (in support of frame 2) about 

clashes that erupted in Thessaloniki in Greece during an anti-refugee protest, with 

pictures of police, people running and police kicking people (the line under the picture 

emphasises frame 2 – ‘pro and anti-refugee protest’). As is typical of other RT reports, 

the report unexpectedly moves to a different region, telling us about another anti-

refugee protest on the island of Dios and about a large fire in an anti-refugee camp in 

the early hours of Saturday morning.   

 

Although related to the phenomenon of fake news, the frames discussed above should 

not be categorised as fake news. They present a much more subtle agenda than just fake 

claims. They are less detectable, while they selectively and expediently present 

information and facts. 

 

There is no pure disinformation in these reports, it is more about presenting information 

selectively. For example, FC reported on 26 October 2016 about the alleged acquittal 

of a rapist, a migrant from Afghanistan, in Austria. This allows the presenter in the 

studio to ask ‘Where does European tolerance lead?’, and to conclude by indicating the 

immorality of western society in its institutions: ‘the court in Austria referred the case 

to the Higher Court… Immoral? Possibly’. We are dealing here with the omission of 

information bordering on misinformation. The report gave an impression that the rapist 

was acquitted and freed. However, it transpired after an investigation by Deutsche 

Welle that only one of the two accusations was dropped by the court, and the defendant, 

remained behind bars.98  On 31 October 2016 Putin quoted this story as an example of 

unacceptable tolerance towards migrants. In a spiral of misinformation on 3 November 

2016, the Daily Mail reported Putin’s quote and the Austrian case as if they were correct.  

 

This story has the typical characteristics of generalising from one incident. It presents 

a map from the internet, which allegedly covers crimes by migrants not in Austria but 

in Germany, and interviews of migrants in Holland (or Belgium) are pulled from 

YouTube. This creates an impression that rapes and acquittals of rapists occur in more 

                                                        
98 Koval, I., ‘How a Refugee Accused or Rape was ‘Acquitted’ only by First Channel’, Deutche Welle,  
27 November 2016; available at  http://www.dw.com/ru/как-беженца-обвин

яемого-в-австрии-в-изнасиловании-оправдал-тол

ько-первый-канал/a-36176549 



 35 

than one country in Europe, again using the message on a referential level rather than 

presenting an outright direct lie.  

 

Selecting information is part of any journalist’s work. However there is no attempt 

made in these broadcasts to present an alternative point of view.  We are dealing with 

presentation of an opinion (i.e. the Western authorities are not tough enough on 

migrants) as fact.99 So, whose opinion is this? In 60 % of FC bulletins we hear local 

residents, a quarter of whom are victims of alleged attacks from migrants. RT relies 

more on local politicians, who are given a voice in approximately 40% of the sample. 

The police are interviewed in 20% of FC reports, and occasionally charity workers. 

Migrants (named or unnamed) spoke in 40% of the reports on FC, while on RT 17% of 

reports contained voices of migrants. 

 

There was no range of opinion presented on FC, while the figures for RT were higher, 

i.e. 17% of the reports offered some diversity.  

 

Figure 11. 

 
RT’s relatively positive performance in this respect is due to the different regulatory 

environment and media culture and audience expectations; western audiences expect a 

wider range of opinion.  

 

The language of RT reports is also more restrained, for the same reason. 80% of reports 

on the migration crisis in Europe on FC contained emotive language, while only 17% 

of RT were characterised by such language. (See Figure 12) 

 

Emotion and judgement is revealed through the language used. For example, in the 9pm 

bulletin on 1 June, reporting on the case of sexual harassment, the reporter tells us that 

‘all of this leads to deep disappointment. The first case against sexual harassment in 

Cologne was thrown out of court.’ The emotion is not just disappointment, but ‘deep 

disappointment’.  It is universalised by the fact that it is not quite clear who experiences 

this emotion – the correspondent or (all or some) German citizens. On 26 November 

2016 in its 1pm bulletin, while breaking news about the fire in ‘the notorious’ Calais 

                                                        
99 On presenting opinion as fact, see also Borschers, N., Op. Cit. 

0%
17%

0%

20%

40%

60%

80%

100%

FC RT

A range of opinion present



 36 

camp, RT’s anchor tells us ‘we continue showing you these shocking live pictures 

coming out of the migrant camp in Calais’. The correspondent Harry Fear tells us that 

‘the lack of speed and apparent lack of willingness to tackle some of these crises in the 

camp is epitomised by the slow response tonight. Of course the French authorities and 

British authorities have been leaving it to aid groups, charities and random volunteers 

to do much of the ground work, taking care of humanitarian concerns for years. Perhaps 

it should not really surprise us that they came and arrived so late to the game to deal 

with this massive fire.’ In this example the emotive condemnatory tone is created by 

the implied judgement about deliberate neglect by the authorities and also through the 

use of adjectives  like ‘notorious’ and ‘massive’. 

 

Figure 12. 

 
 

 

The selective use of information can be demonstrated in RT’s report on 13 October 

2016 (a week before the first post-Brexit EU summit). RT carried a piece headlined: ‘A 

damning report claims thousands of migrants, including children, are being trafficked 

to the UK’; while the British police are failing to tackle modern day slavery in the 

country, it adds. The piece tells us about ‘criminal gangs operating across Europe, 

Africa and the Middle East’, while showing migrants, one yawning, the other washing 

under the tap. 

 

As in other reports, the same message is put across by the correspondent and 

interviewees and is strengthened by text and image working together to emphasise it. 

An MP talks about migrants engaging in prostitution. While the correspondent speaks 

of gangsters, prostitution and people being exploited, the image shows people at a 

Muslim prayer. This could of course be just sloppy editing rather than an implied link 

between prostitution and Muslim migrants.  

 

The policies of Western countries are questioned. ‘Some EU countries adopted an open-

door policy’, the reporter says.  Figures displayed reinforce this message, 

‘Almost 5,000 kids are missing in Italy, another 1,000 in Sweden, a quarter of the 

arrivals into the EU in 2015 were minors’. Music is used here effectively to create a 

80%

17%
0%

20%

40%

60%

80%

100%

FC RT

Emotive language



 37 

mood, ‘smugglers and traffickers exploit youngsters for sex work and slavery’, while 

showing images of children.  

 

Indeed a report was published in October 2016 by the office of the Anti-Slavery 

Commissioner 100 , but its conclusions were only tenuously linked to the current 

migration crisis in Europe. The report concluded that Nigerian women, rather than 

Middle Eastern refugees of the current crisis, are the most likely victims of such 

trafficking. This case presents a more classic example of misinformation, bringing it 

into the realm of what is understood as propaganda.  

 

 

  

                                                        
100 UK Government Publication, Antislavery Commissioner Report, October 2016, available 
https://www.gov.uk/government/publications/independent-anti-slavery-commissioner-
annual-report-2016 

https://www.gov.uk/government/publications/independent-anti-slavery-commissioner-annual-report-2016
https://www.gov.uk/government/publications/independent-anti-slavery-commissioner-annual-report-2016


 38 

Chapter 6. Frames and propaganda 
 

Does the dominance of the three frames in the Russian TV narrative on migration also 

testify to their nature as propaganda? Traditionally propaganda has been defined as ‘a 

deliberate and systematic attempt to shape perception, manipulate conditions, and direct 

behaviour to achieve a response that furthers the desired intent of the propagandist.’101  

 

As Marcel H. Van Herpen points out, propaganda should not be equated with lying: ‘it 

is an entirely erroneous conviction that propaganda consists only of lies and falsehood. 

In fact it operates with many different kind of truths – from the outright lie, the half-

truth to the truth out of context.’102  The frames discussed above fit more into the ‘half-

truths’ and the ‘facts out of context’ categories. The last two examples (about the rape 

and child prostitution) perhaps are closest to lies and misinformation, but in the majority 

of examples in this work we are dealing with truths out of context or the presentation 

of one particular view. However, the use of frames is effective from the propagandistic 

point of view, if we see the aim of propaganda not necessarily as to change people’s 

beliefs. It is more about ‘reinforcing existing trends and beliefs; to sharpen and focus 

them.’103  The frames then carry out such a propagandistic function in their appeal to 

already existing beliefs of types of far right-wing and left-wing audiences in Europe, 

and audiences already conditioned (in Russia) to mistrust the West.   

 

Reinforcing beliefs and prejudices by placing facts out of context is of course a regular 

feature of the tabloid press in the West, and also of the ‘news with views’ presented by 

the Fox News and Telesur channels.104 From that point of view Russian television 

channels are no different in principle, though they adopt a more extreme version of the 

practice. The difference is perhaps in the media environment in which FC operates 

within Russia, where very few players present a view different to the official narrative. 

Traditional propaganda usually excludes the alternative points of view, presenting just 

one particular ideology.105 In this respect RT and FC are closer to propaganda, as they 

do not routinely attempt to present genuinely alternative views. No interviewees in any 

of the news reports selected here from either channel attempted to give a positive view 

or neutral view of Western authorities or structures. Even when the impetus of the news 

report was an outrageous statement by a German right-wing politician, all criticism was 

presented in quotations on screen, while the interviewees all shared the view of the 

politician criticised.   

 

                                                        
101 Jowett, G. and O’Donnel,V. Propaganda and Persuasion, Sage: Los Angeles and London, 5 
edition, 2012, p. 289. 
102 Welch, D. Nazi Propaganda: the Power and Limitation, Routledge: London, 2014, p. 2.  
Van Herpen, M. Putin’s Propaganda Machine. Soft Power and Russian Foreign Policy, Boulder, New 
York and London: Rowman and Littlefield, 2016, pp. 1-2. 
103 Welch, D., Op. Cit. 
104 Painter, J. Counter-Hegemonic News: A Case Study of Al-Jazeera English and Telesur, RISJ, 2008. 
105 Jowett, G. and O’Donnel V, Op.Cit., p. 291. 



 39 

Propaganda implies a certain political intent in the three-part model intent-content-

audience.  It is the consistency with which the content of the two channels’ news reports 

about the migration crisis in Europe brings audiences to concentrate on issues of threat, 

chaos and Western democratic flaws that draws them into the realm of propaganda, 

showing political intent.  How can we decipher political intent behind the Russian 

channels? Literature on changing attitudes through propaganda suggests that ‘it is 

difficult in general for a communication to reach people who are not already in favour 

of the views it presents’.106 Intent behind the messages on Russian television could then 

be formulated as appealing to pre-existing prejudices about migration and doubts about 

democratic processes in the West, particularly about EU procedures.  But the criticism 

of the West could also be linked to the notion of status, which Russia seeks to uphold 

in the wider international system. Russia’s attempts to compensate for its loss of status 

after the breakup of the Soviet state and the Warsaw Pact 107 can explain the presence 

of frame 3 in television broadcasts.   

 

RT’s audience is aware of the propagandistic nature of its message, 108 but this does not 

necessarily reduce its impact on audiences. Even when it is obvious that a message is 

propaganda, people do not necessarily reject it as a lie. As Jowett and O’Donnel 

indicated, ‘knowledge that communication is propagandistic does not necessarily 

neutralize reaction to it, especially when a message produces resonance in an 

audience’.109
 

 

The framing of messages on FC provides confirmation to the view that domestic TV 

‘has become once again a very effective tool for oppression and authoritarianism’. 110 

Oates concluded that Russians ‘see themselves as media subjects, without the rights of 

either media citizens or media consumers. As a result, they find a plethora of voices in 

the media an ominous sign of dissent and weakness among the elite. It is not political 

choice, but political chaos, that they perceive and fear. They prefer the façade to the 

messy reality of political divisiveness.’111 This may be rooted in wider attitudes to the 

state in Russia; it should represent solidarity not express or enable pluralism, as the 

latter is associated with disorder, conflicting views and possible fragmentation. The 

wars in Chechnya, terrorism and so-called ‘Colour Revolutions’ have all been used to 

drum home this narrative about what kind of state is good for Russians and what is 

dangerous for them. 

 

                                                        
106 Cooper, E and Johoba, ‘The Evasion of Propaganda; How Prejudiced People Respond to Anti-
Prejudice Propaganda’, in Baines, P.R and O’Shaughnessy, N.J., Propaganda, Vol. 2. Psychological 
and Sociological Underpinnings of Propaganda, London: Sage, 2013, pp. 43-52. 
107 Troitsky, M. ‘Status in Russian foreign policy’ Talk at St Antony’s College, Oxford University, 30 
January 2017. 
108 Patin, K., ‘Why has a Kremlin-Controlled News Become a Hit in the West’, Coda, 31 January 
2017, available at https://codastory.com/disinformation-crisis/information-war/honest-about-
lying 
109 Jowett, G. and O’Donnel V., Op.cit., p. 366. 
110 Oates, S, 2006, Television, Democracy and Elections in Russia, p. 20. 
111 Ibid., p. 189. 



 40 

Conclusions 
 

Both RT and FC used the migration crisis in Europe to formulate a central message: the 

ineptitude of incumbent European governments. As we have seen, three main frames 

are used for the portrayal of the crisis: 1. migrants as a threat, 2. the migration crisis as 

leading to chaos and protests, and 3. the crisis as revealing the ineptitude and 

weaknesses of the authorities, as well as revealing flaws in the democratic systems of 

either individual European countries or the EU as a whole.  

 

The three dominant frames are created at textual, visual and audio levels. The same 

message is reinforced several times in the reports, and is presented by the correspondent 

and by contributors, not allowing for a diversity of opinion. Both visual and textual 

elements are involved in creating the frames, while music is also occasionally used to 

evoke emotions scorning the incumbent authorities.   

 

The frame of migrants as a threat was more prevalent in FC reports (in 80%), compared 

to 33% of the RT reports.  The frame of chaos and a lack of order occurred almost as 

frequently on RT (75%) as on FC (80% of reports). It highlights the inability of 

European governments to deal with the migration crisis, while emphasising the 

perceived advantages of the Russian political setting with its emphasis on order.  The 

frame of lack of democracy and corruption was present in equal measure on FC and RT, 

but the reason for this state of affairs is portrayed differently.   FC singled out the police 

and central authorities (the government) as the major culprits, while RT blames the EU 

and incumbent governments.  

 

The variation in the messaging between the Russian media aimed at domestic and 

foreign audiences, as previously proposed, is explained by the priorities attached by the 

Russian state respectively to the domestic and international arenas. The frames on chaos 

and a corresponding lack of order span the domestic/foreign divide and reinforce 

Russian state narratives in both contexts. The ability of the authorities to preserve 

stability (as interpreted by Moscow) is seen as an over-riding priority both internally 

and externally. The inability of European authorities to sustain order is portrayed as 

part of their overall ineptitude.   

 

Thus order emerges as a primary value in Russian TV reports.  The two other dominant 

frames, of migrants as a threat and the migration crisis as revealing a threat to 

democracy serve to contest and disparage tolerance, democracy, respect for the rule of 

law and human rights. 

 

Both channels made generalisations about the inability of the Western authorities to 

deal with difficulties or about democratic flaws. The reports’ structure meanders from 

one topic to another, linking events in different countries, and drawing non-existent 

links between, for example, the migration crisis and prostitution.  

 



 41 

In its critique of Europe’s democratic flaws, First Channel levelled its criticism mainly 

at the allegedly corrupt police, the judiciary, the central government and local 

authorities. RT reports aim their allegations about undemocratic practices at central 

governments, the EU and local authorities, while being more cautious with their 

accusations against the courts and the police.  

 

There was rarely pure disinformation in most of the reports; rather the information was 

presented selectively, with some exaggerations. For domestic audiences a different 

narrative about migration is created, mindful of Russia’s own migration concerns, and 

takes into account increased hostility to Europe in a period of economic sanctions and 

counter-sanctions.   

 

There are differences between RT and FC with respect to the media environment, the 

media audience and their habits. Russian audiences exist in a highly regulated media 

environment with restricted access to alternative views in the media, while the 

European audiences of RT have a variety of media sources on migration to which they 

can turn.  17% of RT bulletins presented some variety of opinion, while there was little 

attempt at such reporting for domestic audiences. The explanation here lies not just in 

the different regulatory environment, which requires more balanced reporting for RT, 

but also in audience expectations of impartiality.  

 

If the term ‘information war’ is correct, then FC fights this war more vigorously on the 

home front. FC, compared to RT, is more biased in the prevalence of the frame of 

migrants as a threat, whom it blames for the chaos in Europe, and in its portrayal of 

tolerance to migrants.  

 

The consistency with which the three frames are employed and conclusions drawn 

about Western countries and their authorities suggest that RT plays a role in the 

projection of Russian power abroad. It constitutes a means of influencing the external 

environment in ways desirable to the Russian state.   

 

Domestically, Russian TV (FC as a prime example here) becomes part of the 

relationship between the state and society. The authorities present a message about the 

importance of strong statehood for stability. This is consistent with a paradigm which 

places emphasis on state consolidation rather than one which regards the state as the 

custodian of the people’s rights.  

 

The differences between FC and RT in the coverage of the issues indicate a degree of 

organisation and control over the media in order to modify the message for international 

and domestic audiences. Russian television is used as an instrument of domestic and 

foreign statecraft, as it facilitates a challenge to the incumbent authorities in the West 

and disseminates a message about the advantages and strength of the Russian regime.  

 



 42 

In the reports about the migration crisis in Europe there is also a conceptual dimension; 

they reveal contested concepts of tolerance, as well as statehood and legitimate political 

order.  In practical policy terms this is expressed in bandwagoning with the likes of 

presidents Erdogan and Assad, and in forming connections with parties and individuals 

representing right-wing populism in Europe, particularly in Poland, Hungary, Italy and 

France. 

 

The three dominant frames do not imply direct and straightforward disinformation. It 

is not fake news, it is rather a selective presentation of facts, or the presentation of 

opinion as fact.  The techniques that allow reinforcement of these frames have some 

commonalities with propaganda messaging, in their repetitive quality, in the lack of a 

variety of opinion and in their emotive style. FC reports contained emotive language 

more frequently, in 80% of cases, while RT was much more restrained and only 17% 

of its reports contained such language. Such difference is explained by the different 

media and regulatory environment in which RT operates.  

 

The differences in the presence of the three frames in FC and RT coverage can be 

explained by the fact that internally the Russian coverage of the migration crisis reflects 

anti-European attitudes as well as concerns about migration to Russia itself from CIS 

states, which is considered as important for the Russian economy yet is viewed as a 

challenge to Russian social cohesion.  In the external arena RT broadcasts seek to 

appeal both to right wing and populist audiences in Europe and this affects their 

coverage of the migration crisis in Europe.  

 

TV channels, which present ‘news with views’, such as Telesur, Fox News or Al-

Jazeera, have operated for several decades now. What distinguishes RT and FC from 

other partisan players in the media space is the consistency with which the three main 

frames discussed in this paper are employed and the narrow range of voices presented 

by these two Russian channels. The prevalence of frame 2, of chaos in Europe, can be 

interpreted as a way to persuade the viewer that Russian ‘stability’ provided by 

President Putin’s regime is preferable. Thus in the domestic arena, the messages 

conveyed aim to foster a positive image of the domestic power structures and to 

bolster their political legitimacy.  Externally, portraying the European authorities as 

inadequate, corrupt and unable to cope with migration serves to bolster certain right-

wing and left-wing forces in Europe and possibly creates opportunities to advance 

Russian foreign policy ambitions. 

 

 

 

  



 43 

Select Bibliography 

 

Burrett, B. ‘The End of Independent television?’ In: Beumers, B.,  Hutchings, S. and 

Rulyova, N.  The Post-Soviet Russian Media: Conflicting Signals, London and New 

York: Routledge, 2009, pp. 71-86.  

 

Casula, P., ‘Sovereign Democracy, Populism, and Depoliticization in Russia’,  

Problems of Post-communism, 2013 vol. 60, no. 3 pp. 3 -15. 

 

Entman, R. ‘Framing Bias. Media and the distribution of power’, Journal of 

Communication, 57, 2007, pp. 163–173. 

 

Entman, R., ‘Framing: Toward clarification of a fractured paradigm’, Journal of 

Communication, 43(4), 1993, pp. 51–58. 

 

Feklyunina, V., ‘Soft Power and Identity: Russia, Ukraine and the ‘Russian world(s)’, 

European Journal of International Relations, 24 September 2015. 

 

Feklyunina, V., ‘Russia’s International Images and Its Energy Policy. An unrealiable 

supplier?’ Europe-Asia Studies, 01 May 2012, Vol. 64(3), pp. 449-469. 

 

Hutchings, S. and Tolz, V. Nation, Ethnicity and Race on Russian Television, 

Abingdon: Routledge, 2015.    

 

Jowett, G. and O’Donnel V. Propaganda and Persuasion, Los Angeles and London: 

Sage, 5 edition, 2012.  

 

Karaganov, S., ‘Eurasian Way out of European Crisis’, Global Affairs, 8 June 2015, 

available at http://eng.globalaffairs.ru/pubcol/Eurasian-Way-Out-of-the-European-

Crisis-17505.  

 

Legvold, R. Return to Cold War, Cambridge: Polity, 2016. 

 

Linde, F. ‘The Civilizational Turn in Russian Political Discourse’, Russian Review, 

vol. 75, issue 4, October 2016, pp. 604-625. 

 

MacFarlane, N. ‘Russian Perspectives on Order and Justice’, in Foot, R., Gaddis J.L. 

and Hurrell, A., eds. Order and Justice in International Relations, OUP: Oxford, 

2003, pp. 176-206. 

 

Nemmo, B. and Eyal, J. ‘Russian Information Warfare – Airbrushing Reality’, written 

evidence to the UK Parliament Defense Committee report, July 2016, available at 

http://data.parliament.uk/writtenevidence/committeeevidence.svc/evidencedocument/

defence-committee/russia-implications-for-uk-defence-and-

security/written/30408.html. 

 

Neumann, I. Russia and the Idea of Europe: a Study in Identity and International 

Relations, London: Routledge, 1995. 

 

Oates, S.  Television, Democracy and Elections in Russia, London: Routledge, 2006. 

http://eng.globalaffairs.ru/pubcol/Eurasian-Way-Out-of-the-European-Crisis-17505
http://eng.globalaffairs.ru/pubcol/Eurasian-Way-Out-of-the-European-Crisis-17505
http://solo.bodleian.ox.ac.uk/primo_library/libweb/action/display.do?tabs=detailsTab&ct=display&fn=search&doc=oxfaleph011705880&indx=2&recIds=oxfaleph011705880&recIdxs=1&elementId=1&renderMode=poppedOut&displayMode=full&frbrVersion=&frbrSourceidDisplay=oxfaleph&frbrIssnDisplay=&dscnt=0&vl(1UIStartWith0)=contains&frbrRecordsSource=Primo+Local&vid=OXVU1&mode=Basic&lastPag=&rfnGrp=frbr&frbrJtitleDisplay=&tab=all&vl(516065177UI1)=all_items&dstmp=1479240862254&frbg=235037866&lastPagIndx=1&frbrSrt=rank&frbrEissnDisplay=&vl(254947569UI0)=any&scp.scps=scope%3A%28ORA%29%2Cscope%3A%28ORASYM%29%2Cscope%3A%28OX%29%2Cscope%3A%28primo_central%29%2Cscope%3A%28ELD%29%2Cprimo_central_multiple_fe&tb=t&fctV=235037866&cs=frb&srt=rank&fctN=facet_frbrgroupid&dum=true&vl(freeText0)=Russia%20European%20identity
http://solo.bodleian.ox.ac.uk/primo_library/libweb/action/display.do?tabs=detailsTab&ct=display&fn=search&doc=oxfaleph011705880&indx=2&recIds=oxfaleph011705880&recIdxs=1&elementId=1&renderMode=poppedOut&displayMode=full&frbrVersion=&frbrSourceidDisplay=oxfaleph&frbrIssnDisplay=&dscnt=0&vl(1UIStartWith0)=contains&frbrRecordsSource=Primo+Local&vid=OXVU1&mode=Basic&lastPag=&rfnGrp=frbr&frbrJtitleDisplay=&tab=all&vl(516065177UI1)=all_items&dstmp=1479240862254&frbg=235037866&lastPagIndx=1&frbrSrt=rank&frbrEissnDisplay=&vl(254947569UI0)=any&scp.scps=scope%3A%28ORA%29%2Cscope%3A%28ORASYM%29%2Cscope%3A%28OX%29%2Cscope%3A%28primo_central%29%2Cscope%3A%28ELD%29%2Cprimo_central_multiple_fe&tb=t&fctV=235037866&cs=frb&srt=rank&fctN=facet_frbrgroupid&dum=true&vl(freeText0)=Russia%20European%20identity


 44 

 

Oates, S. ‘Framing Fear: Findings from a Study of Election News and Terrorist Threat 

in Russia’, Europe-Asia Studies, vol. 58, No. 2, March 2006, pp. 281-290.  

 

Painter, J. Counter-Hegemonic News: A Case Study of Al-Jazeera English and 

Telesur, RISJ, 2008. 

 

Pasti, S. ‘Two Generations of Russian journalists’, European Journal of 

Communication, 03/01/2005, Vol.20 (1), pp. 89-115. 

 

Pomerantsev P. and Weiss, M. ‘The Menace of Unreality: How the Kremlin 

Weaponises Information, Culture and Money’, The Interpreter Magazine: Institute of 

Modern Russia, 2015. 

 

Suslov, D., ‘Without a “Common Space”: A new Agenda for Russia-EU Relations’, 

Global Affairs, 1 July 2016, available at http://eng.globalaffairs.ru/valday/Without-a-

Common-Space-A-New-Agenda-for-Russia-EU-Relations-18257 

 

Van Herpen, M.  Putin’s Propaganda Machine. Soft Power and Russian Foreign 

Policy, Boulder, New York and London: Rowman and Littlefield, 2016. 

 

 

 

 

 

http://eng.globalaffairs.ru/valday/Without-a-Common-Space-A-New-Agenda-for-Russia-EU-Relations-18257
http://eng.globalaffairs.ru/valday/Without-a-Common-Space-A-New-Agenda-for-Russia-EU-Relations-18257


 45 

Appendix: Coding Sheet 

 

The numbers below in bold refer to the columns on the sample Excel sheet.  

There are additional notes of clarification at the end of the coding sheet.  

Two Russian TV channels: First Channel (largest domestic audiences) and RT News 

(international broadcaster) 

The search words are ‘migrants’ and ‘Europe’.  

The basic unit of analysis is a story told in a news broadcast.  

I investigate two two-month periods around the Brexit referendum in the UK (23 June 

2016), as migration and attitudes to migrants were such an important influence on 

how people voted and one of the main issues in the campaign. I then take another 

sample of two months around the first official post-Brexit referendum EU summit, 

20-21 October 2016. 

 

  

 

1. Name of Channel (First Channel or RT) 

2. Time of broadcast. Date and local time(xx/xx/16) 

3. Total length of news broadcast (in minutes) 

 

4. How prominent was the migration crisis in Europe as a topic of the news 

bulletin 

0. Not a topic  

1. Minor topic  

2. One of the main topics  

3. The only mentioned topic 

 

 

PART ONE (formats) 

5. Did it feature as one of the headlines at the top of the programme? 

No 0 

Yes 1 

    6. If yes, did the news report last 

1. Less than 30 sec - short 

2. From 30 sec to 1 ½ min – medium  

3. Story 1 ½ min to 3 min - long 

4. More than 3 min – Extra long 

 

7. Where was the story placed 

1. First story 

2. Second story 

3. Third story 

4. Fourth story 

5. Fifth Story 

10. More than ninth story  

Code as 1-10 

 



 46 

 

 

 

PART TWO (Content) 

8.  Frame 1. Migrants as a threat 

 

8a Does this frame appear in the first five sentences of the story? 

0 No  1 Yes. 

8b How salient is this theme? 

0. Not important at all 

1. It is just mentioned 

2. It is one of the main themes 

3. It is the only theme 

 

8c Negative images used to portray migrants as a threat/not deserving 

tolerance 

  

1. Dirt 

No 0  Yes 1       

2.Darkness 

No 0 Yes 1 

 

2. Idleness 

No 0 Yes 1 

3. Disorderly behaviour/promiscuity 

No 0 Yes 1 

 

8d. Is tolerance to migrants portrayed by the correspondent or a 

presenter as  

       0. non-desirable 

1. desirable 

2. neither 

 

9. Frame 2. Lack of order in the country as a result of migration 

 

9a. Is the migration issue linked to the lack of order in Europe? 

0. No 

1. Yes 

 

9b. If yes, how prominent is the theme of chaos in the piece? 

0. Minor topic  

1. One of the main topics  

2. The only mentioned topic 

 

 9c. Does the theme appear in the headline or in the first five sentences? 

 

0 No  

1 Yes 



 47 

 

9d. Who is to blame for the lack of order? 

 da. local authorities 

0 No 1 Yes 

db. central authorities 

0 No  1 Yes 

dd police 

0 No 1 Yes 

de EU as a whole 

0 No 1 Yes 

df migrants 

0 No 1 Yes 

 

 

 

 

10. Frame 3. Lack of democracy in Europe/corruption as revealed by the 

migration issue  

 

10a Does the migration issue reveal flaws in democracy (inadequacy, weakness of 

institutions, corruption) in Europe? 

0. No 

1. Yes 

 

10b. If yes, how prominent this theme in the news item? 

 

0.  Minor topic  

1. One of the main topics  

2. The only mentioned topic 

 

10c. Does the theme appear in the headline or in the first five sentences 

 

0 No  

1 Yes 

 

 

10d Is the police represented as corrupt? 

0 No 1 yes 

 

10e. Are courts/judicial system represented as inadequate? 

 

0 No 1 Yes 

 

10f. Are local authorities represented as not doing enough/weak? 

0 No  1 Yes 

 

10g. Are central authorities represented as not doing enough /weak  

0 No 1 Yes 

 



 48 

 

11. Other relevant themes 

 

What wider elements of the migration crisis were included in the content?  

 

     

11a. Terrorism linked to migration 

Is the link between migrants and terrorist acts drawn? 

0 No 1 Yes 

 

11b. Protests, rallies, marches 

Are migrants seen as causing protests and marches 

0No   1 Yes 

 

 

 

PART THREE (Voices)  

By 'voices' I mean people who are quoted either directly or indirectly.  This includes 

voices of unnamed migrants 

 

12. Which voices appeared as interviewees in any part of the story? 

 a. Representative of local or central government  0 No… 1 Yes… 

 b. Local resident  0 No…. 1Yes…. 

 c. Right-wing politician   0No  1. Yes 

            d. Left-wing politician   0 No    1. Yes 

           e. centre politician    0 No   1. Yes 

policeman 0 No  1. Yes 

          f. border force/ coast guard representative     0 No    1. Yes 

g. migrant  0 No    1 Yes 

    If yes - ga migrant named 0 No      1 Yes 

    gb migrant unnamed   0 No   1 Yes 

 

For each category, please add number of such voices in brackets 

 

13. Was more than one interviewee presented to give an opinion? 
0. no 

1. yes 

14. If there were more than one interviewee, was a sufficient variety of opinions 

presented? 

(by ‘sufficient variety’ I mean – were the opinions different enough from each other 

to represent diverging points of view?) 

0. no 

1. yes 

 

15. Was there an opinion (in the news item) supportive of  Western government 

policy towards migrants? 
0 no. 

1 yes 

16.Was there an opinion (in the news item) compassionate towards migrants? 

0 no 



 49 

1 yes 

 

17. Roughly what percentage of the report do voices negative about migrants 

represent? 

1. 0-10% 2. 10-50%   3. 50-80% 4.80-100% 

 

 

 

18 . Did the ‘voices’ come from the following sources?(other than interviewees) 

 

a. Local TV  0 No  1 Yes 

b. You Tube video 0 No   1 Yes 

c. internet sites   0 No   1 Yes 

d. government/agency report  0 No   1 Yes 

 

 

 

19. Emotive language 

Is it used? 

0. No 

1. Yes 

 

 

20. Is music used to create a mood? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


