
 
 
 
 

 
 

Reuters Institute Fellowship Paper, University of Oxford 
 
 
 
 

WHY DO WE SEE WHAT WE SEE? 
A comparison of CNN International, BBC World 

News and Al Jazeera English analysing the 
respective drivers influencing editorial content  

 

 

 

 

by Michelle Henery 
 

 
 
 

Hilary Term 2010 
Sponsor: King Edward VII Foundation  



 2

TABLE OF CONTENTS 
 
ACKNOWLEDGEMENTS         3 
TABLES          4 
ABSTRACT          5 
INTRODUCTION         6 
PROJECT OUTLINE         7 
BACKGROUND          9 
TONE           13 
FUNDING          17 
AUDIENCE          20 
RHETORIC          23 
INSTITUTIONAL CULTURE        28 
CONCLUSION          31 
BIBLIOGRAPHY         35 
 



 3

ACKNOWLEDGEMENTS 
 
I would like to thank the KE7 Foundation for providing the amazing opportunity to study 
at the Reuters Institute for the Study of Journalism at the University of Oxford. It was 
wonderful to be sponsored by an organisation that not only supported my research with a 
generous bursary but with immense enthusiasm and encouragement.  
I would particularly like to thank my adviser, Richard Sambrook, and James Painter, 
Head of the Fellowship Programme, whose guidance, counsel and inspiration were 
invaluable. 
I would also like to express my deepest gratitude to the current and former staff of RISJ 
(David Levy, Angela Julian, Alex Reid and Kate Hanneford-Smith). Additionally, I 
would like to thank Al Jazeera English’s brilliant archive department as well as CNN 
International’s terrific library team for their assistance in gathering footage. 
Finally, it would be remiss if I failed to mention my husband, family, Dr Hatty Oliver, 
Tessa Dunlop, Dr Anne Geniets and Nina Bigalke without whose optimism and advice I 
could not have accomplished this.



 4

TABLES           
 
Table 1.1 Word frequencies, Mumbai        13 
Table 1.2 Word frequencies, Obama        13 
Table 1.3 Word Frequencies, Copenhagen      14 
Table 1.4 In depth reports/newsfeatures        23 
Table 1.5 Interviews/soundbites         25 
Table 1.6 Frequency of location         25 
Table 1.7 Anchors/reporters          28 



 5

ABSTRACT 
 
This research will attempt to identify the key drivers of editorial content in the 24/7 news 
sector. Using qualitative semi-structured interviews and content analysis, I will examine 
the impact of various drivers including audience, institutional culture, funding models 
and philosophies on the editorial content of CNN International, BBC World News and Al 
Jazeera English.  
 
Despite sharing an identical mission of aiming for a global perspective, each channel 
clearly interprets a similar philosophy in different ways – by way of very different 
priorities, structures, processes and output. As a result, while all the three channels were 
revealed to share the same primary driver (institutional culture), their respective 
secondary drivers are key to their distinctive characteristics.



 6

INTRODUCTION 
 
Television news plays an integral role in how a society receives information. In the era of 
24/7 international, rolling news, such networks take on both active and passive functions. 
The proliferation of global news channels launched over the last five years, including 
Russia Today, France 24 and Telesur, indicate that while there is an appetite for 
international news, there is also a desire from state broadcasters wanting a platform to 
provide their national perspective. Notably, the vastly improved and cheaper technology 
available has greatly lowered entry barriers. All of this has occurred during the post-
Eighties so-called ‘information revolution’ – with audiences becoming increasingly 
aware of the significance of events that happen outside of their respective countries’ 
borders.   
 
The three international, English-language, news channels which – by nature of size, 
distribution, budgets and reputation – have most impacted the global television landscape 
and have the greatest power to influence public opinion are CNN International, BBC 
World News and Al Jazeera English. Amid each network’s different histories, remits, 
identities and varied broadcasting business models (including funding, programming, 
production, delivery and audience), each must compete to maintain market share and 
global name recognition. 
 
This research will attempt to identify what are the key drivers of editorial content in the 
24/7 news sector. Essentially, it will seek to answer why we (as viewers) see what we 
see. I will use qualitative semi-structured interviews and content analysis to scrutinise 
what goes into the strategic process within these broadcasting organisations. I will 
examine the impact of various drivers including audience, institutional culture, funding 
models and philosophies on the editorial content of CNN International, BBC World 
News and Al Jazeera English.  
 



 7

PROJECT OUTLINE 
 
Through examining coverage and rhetoric (that is, how each network describes their 
philosophy and practice in their own words), a comparison can be made between these 
international news organisations imparting their individual approaches to global news. As 
three of the most popular global news media outlets, CNN International, BBC World 
News and Al Jazeera English carry distinctive characteristics in terms of culture, posited 
mission and presentation style. Moreover, the three channels have the resources and skill 
to conduct in depth coverage and analysis all over the world.  
 
For this research, I interviewed a key executive from each network: 1. Tony Maddox, 
Managing Director of CNN International, 2. Richard Porter, Director of News Content, 
BBC World News, and 3. Al Anstey, who until recently was Al Jazeera English’s Head 
of News, and is now its Director of Media and Development. Studying the interviews will 
provide initial indicators to help decipher the relationship between mission and practice.  
 
Using the method of content analysis I selected three dates in which notable coverage of 
a newsworthy event of global importance occurred in different parts of the world. Each 
had intense coverage of United States President Barack Obama’s November 2008 
election and its immediate aftermath, the 2008 Mumbai attacks and last year’s climate 
change summit in Copenhagen. Analysing the channels’ coverage of the same events will 
provide greater understanding of how the editorial output of their operations differ 
despite espousing similar missions and a core desire to reach global audiences.  
 
I collected data on CNNI’s World Report, BBCWN’s BBC World News and AJE’s News 
on the following dates: 1. 8 November 2008; United States; President Barack Obama’s 
first press conference as president-elect, 2. 29 November 2008; India; the final day of the 
2008 Mumbai attacks; and 3. 19 December 2009; Denmark; The final day of the 
Copenhagen Climate Change summit. For each date, I watched the 5am GMT news half 
hour – a broadcast slot that all three channels had in common for both content (strictly 
news, not current affairs programming) and length (30 minutes). 
 
I then coded each newscast based on: 1. Number of stories aired; 2. Geographical 
location of each story; 3. Total running time of broadcast minus ads and weather reports; 
4. Which story ran first; 5. The placement and length of selected event for each date; 6. 
Tone of selected event; 7. Frequency of words noted in selected event; 8. Who was 
interviewed/soundbited in the selected event; 9. The nationality and race of the anchor; 
and 10. The nationality and race of reporter of selected event. Headlines, advertisements 
and weather reports (unless presented as a story) were not included in the monitoring as 
not all of the archived material received to review each channel contained these window 
dressing elements. 
  
After watching and coding each newscast, I was able to draw a few basic conclusions 
about the way these organisations create and deliver their broadcasts. However, due to 
the limited sample size and scope of study and time limitations, evaluating the data only 
allows me to make some preliminary observations. This paper should only serve for 



 8

revealing and commenting on observed facts and trends, which would have to be 
validated by more detailed research.



 9

BACKGROUND  
 
“Global satellite channels, such as CNN International, BBC World, and Al Jazeera, address international 
and often multicultural audiences. They frequently strive for a global editorial viewpoint” Jean K. Chalaby1  
 
Unsurprisingly, striving for a global editorial viewpoint or perspective was a stated claim 
made by each executive interviewed2. Moreover, despite the fact that each network 
provides highly distinctive programming, the executives often concurred when discussing 
audience, reach, coverage and aims. 
 
To better understand the distinguishing differences between the channels, it is important 
to very briefly review their structures, missions and styles. 
 
CNN International launched in 1985. It is owned by Time Warner. The channel’s 
headquarters are based in Atlanta and it has broadcasting centres there, as well as in 
London, Abu Dhabi and Hong Kong. It maintains 47 bureaux around the world (33 
outside of US); and about 4,000 employees in over 200 countries3. CNNI reaches more 
than 200 million households and hotel rooms. 
 
BBC World Service Television launched in 1991 as the international news and current 
affairs division of the British Broadcasting Corporation. Its name changed to BBC World 
in 1994 and then to BBC World News in 2008. Its headquarters and main broadcasting 
centre are in London; it also broadcasts an hour each daily from its New York and 
Washington offices. It has 50 foreign news bureaux and correspondents in almost every 
country in the world; and about 3,500 employees (including BBC News journalists). 
BBCWN attracts 74 million viewers4 a week, is available in more than 200 countries and 
territories worldwide, and reaches 295 million households and 1.7 million hotel rooms. 5 
 
Al Jazeera English launched in 2006 as a sister channel to the long established Arabic 
language Al Jazeera network. Its headquarters are based in Doha, Qatar. Broadcasting 
centres are located there and in Kuala Lumpur, London and Washington, DC. Combined 
with the Arabic language channel, it shares 69 bureaux; and has about 1,000 employees. 
AJE is available to 130 million homes in over 100 countries6.  
 
The 24-hour operations and expansive reach of these global news networks enable them 
to cover the world in real time. However, despite the common quest to provide a global 
perspective, the numerous and varied locale of overseas bureaux and moreover, the 

                                                 
1 Chalaby, Jean K. “Deconstructing the Transnational: A Typology of Cross-Border Television Channels in 
Europe”, New Media & Society (7) p155 (2005) 
2 Maddox, Tony, interview, “CNN International challenges viewers to open themselves to voices, places 
and perspectives that might be unfamiliar to them.”; Porter, Richard, BBC World News, “We set out to take 
a global perspective.”; Anstey, Al, Al Jazeera English, “[We are] coming at news from a global 
perspective.” (2010) 
3 CNN International Media (2009) 
4 At time of writing, viewing figures were only available for BBCWN; no equivalent for CNNI or AJE. 
5 BBC Press Office, bbc.co.uk/pressoffice (2010) 
6 Al Jazeera English marketing (2009) 



 10

frequent assertions that each is not influenced to a significant degree by the location of 
their headquarters7, a difference is felt immediately upon viewing each channel. As Lucy 
Kung-Shankleman remarks of the BBC and CNN - that the two channels “exhibit strong 
differences in terms of fundamental mission, national context, product range and 
financial basis”8 - a parallel observation can be drawn between CNNI, BBCWN and AJE. 
 
For instance, when questioned during the interviews, what their company’s philosophy or 
mission was, each executive responded in a manner that revealed the idiosyncratic 
personalities of their channels: 
 
Tony Maddox of CNNI’s response had a distinctly “gung-ho” American, pioneering 
spirit about it: 
“The mission we set ourselves is this: In addition to our historical core value of covering 
breaking news unlike any other network, CNN International challenges viewers to open 
themselves to voices, places and perspectives that might be unfamiliar to them.   
Our tagline, GO BEYOND BORDERS, reflects what we aim to do each and every day, 
delivering smart and stimulating journalism to an increasingly interconnected world. 
We take our viewers further in terms of news delivery and give them new and unexpected 
insights. Every day we challenge stereotypes and beliefs, deepen understanding, broaden 
conversations for our audience while adding context and analysis to the news.” 
 
In contrast, Richard Porter of BBCWN stuck to the straightforward, no nonsense, brass 
tacks style the public has come to expect of ‘Auntie’: 
“We want to reach the maximum number of people around the world with high quality 
news and current affairs information in a way that is economically sustainable.” 
 
For his part Al Anstey referred to relative newcomer AJE’s underdog position, defining 
his channel’s mission in the framework of how it is unlike its two biggest competitors. 
Here he was likely referring to AJE’s decision to launch itself as a foil to both BBC 
World News and CNNI. With its “South to North” view of the world, it believes that the 
values of impartiality that the two Western based networks hold so dear act “as a cover 
for Western hegemonic power, and seeks to redress the balance9”.  
 
So called “counter-hegemonic10” networks, like Al Jazeera English, seek to challenge 
CNNI and BBCWN’s long-term dominance on the global news frontier, (and the Western 
points of view critics claim they project), their influence in the geopolitical economy and 
how they have helped mould and shape the way other international journalists define the 
rules of global journalism.  
 
Al Anstey said: “The mission here is to what we call ‘redress the balance’. The dominant 
news networks in the globe, i.e. BBC and CNN, are excellent operators but they do come 

                                                 
7 CNNI, BBCWN and AJE are often said to have an American, British and Arab slant respectively; each 
executive asserted that their channel had no bias, only a global perspective. 
8 Kung-Shankleman, Lucy, Inside the BBC and CNN: Managing Media Organisations, p3 (2000) 
9 Painter, James, Counter-Hegemonic News: A case study of Al-Jazeera English and Telesur, p3 (2008) 
10 Painter, James, Counter-Hegemonic News: A case study of Al-Jazeera English and Telesur, p1 (2008) 



 11

from a perspective and obviously if you watch CNN you get a by and large American 
perspective of the world view and if you watch the BBC you get a slightly more British 
perspective on the world view. The mission here was basically to put every country in the 
world on a level playing field, then evaluate each story on its own merit and cover those 
stories on that basis. Therefore if you’ve got a story in Bangladesh that is level and 
you’ve got a story that’s in Boston that is level and they’re at the same level, Boston will 
not win because it’s in the Western world or because it’s in the richer world, we will take 
each story at its own merit… We also seek to give voice to untold stories, promote 
debate, and challenge established perceptions.” 
 
However, their varied models mean that such news is presented in different ways. 
BBCWN’s traditional approach of distributing facts and information, imparting 
knowledge and a general motivation to inform and educate the public stands in stark 
contrast to CNNI’s model of putting a strong emphasis on what viewers want and 
therefore packaging its programmes to appear as “attractive11” and visually appealing as 
possible to audiences.  
 
From their respective inceptions, as “CNN concentrated on breaking news, the BBC 
intended to adopt a more interpretive approach12”. Don M Flournoy and Robert K 
Stewart, in their book, “CNN: Making news in the global market” note: “While CNN was 
avowedly commercial, the public service orientation of the BBC would be emphasized 
(referring here to BBCWN). At least these were to be the distinctive features according to 
BBC proportional (sic) materials.13” 
 
Journalism professor Lewis A. Friedland in an essay on international news networks 
summed their differences thus: “Whereas the BBC has gained a reputation for objective 
rather than mass market appeal news presentation and gathering, CNN has earned a 
reputation for airing globally attractive ‘mass’ news events, such as the Challenger 
explosion, the Tiananmen Square uprising, and others. Because its organisational 
structure is as a news channel and news source in one, on a commercial basis, it must 
cover events of this type to sell programmes to broadcasters as well as to a large 
audience.”14 
 
But while BBCWN undoubtedly covered the same events, the manner in which each 
channel did is where the difference lies. So much so that in his book, News as 
Entertainment: The rise of infotainment, Daya Kishan Thussu said that BBCWN has 
“greater international credibility15” compared to CNN’s (and implicitly CNNI’s) 

                                                 
11 Kung-Shankleman, Lucy, Inside the BBC and CNN: Managing Media Organisations, [“[CNN] is an 
organisation which places viewer attractiveness at the top of its list of priorities. This inevitably means 
presenting material in a way that achieves maximum impact which in turn means concentrating on action 
rather than analysis on the moving or the shocking at the cost of the important (but perhaps worthy and 
boring).”] p194 (2000) 
12 Flournoy, Don M. and Stewart, Robert K., CNN: Making News in the Global Market, p139 (1997) 
13 ibid 
14 Friedland, Lewis A., Covering the World: International Television News Services, p128 (1993) 
15 Thussu, Daya K., News as Entertainment: The Rise of Global Infotainment, p67 (2007) 



 12

“Hollywood-inspired16” programming. 
 
Professor Friedland further observed: “Historically, the BBC has maintained an air of 
high culture, and high mindedness. But it has also been a force for the extension of 
British culture and political influence throughout the world. BBC World Service Radio 
bound the commonwealth together culturally. As the torch in international news passes 
from radio to television, BBCWSTV will attempt to carry on that global mission. CNN’s 
Robert Ross has responded bluntly to the BBC’s cultural claims: ‘BBC likes to say that 
their network is strong on analysis, and they’ll spend ten minutes explaining to people the 
background, the implications, and the history. We don’t do that. We give them three 
minutes of ‘here’s what’s happened.’ They criticise us for what we do, and we find their 
style quite condescending and supercilious.’17” 
 
Put simply, according to critics quoted in various sources of literature, BBCWN believes 
it knows best, while CNNI believes viewers know best and in turn work to give them 
what they want. 
 
Tony Maddox, CNNI, sums it up thus: “We live and thrive by being relevant to the 
audience and our business partners. We are a commercial business, there is no safety net 
for us, if we fail to deliver the audience, we can't deliver to advertisers and distributors. 
We have to be smart and respond accordingly as there is no room for complacency.” 
  
Richard Porter, BBCWN, on the other hand suggests that the audience is not everything: 
“Presumably you can't just treat that [the audience as a driver] in isolation – that’s all 
we're doing, we're doing it for the audience. I can think of two immediate reasons why 
that's not a good thing: one, you might not be able to necessarily provide just what the 
audience wants and secondly it might not be very desirable to give the audience always 
just what they want.” 
 
Since its launch just over four years ago, AJE has asserted itself as being the “third 
voice” in 24/7 television news in that it provides an alternate point of view – one that 
originates in the Middle East - to the long-time stalwarts CNN International and BBC 
World News – both with headquarters in the West. It was set up “with the explicit 
intention of challenging the ‘BBC/CNN approach’ to world events”18. 
 

                                                 
16 Thussu, Daya K., News as Entertainment: The Rise of Global Infotainment, p52 (2007) 
17 Friedland, Lewis A., Covering the World: International Television News Services, p31 (1993) 
18 Painter, James, Counter-Hegemonic News: A case study of Al-Jazeera English and Telesur, p1 (2008) 



 13

TONE 
 
Viewing each channel’s newscast reveals differences in approach, word choice and 
overall tone. The tables19 below show how CNNI and AJE tend to use stronger, evocative 
language, while BBCWN is much more measured in tone.  This ties back in to CNNI’s 
market driven approach; in contrast BBCWN, despite relying on commercial funding, 
maintains strong ties with its public service roots. 
 
“As such, market-oriented journalism relies on the increasing use of emotionally-intense 
narrative styles in an effort to involve news consumers and to secure greater advertising 
revenue by attracting larger audiences (Eveland, Seo, & Marton, 2002), whereas public 
service journalism prefers fact-based objectivism to show detachment.20” 
 
A recent example of the divergence of coverage between the three channels occurred in 
the aftermath of the January 2010 Haiti earthquake. While BBCWN provided its standard 
measured and interpretive approach, CNNI made headlines when two of its 
correspondents crossed the line from reporting the story to becoming a part of the story. 
Anderson Cooper ended his report on looting in the quake ravaged country by picking up 
a bloodied child caught in the melee and dragging him to safety. In another report, the 
network’s resident neurosurgeon and correspondent, Dr Sanjay Gupta performed surgery 
on a young girl in an aircraft carrier after no other qualified doctors could be found. 
Subtle, detached unemotional news reporting it wasn’t. 
 
AJE is still a young channel barely out of its launch phase and as a result only limited 
research and analysis is available on them. However, the channel, like CNNI, is known 
for its use of dramatic language and imagery as a way of setting themselves apart (not for 
commercial reasons since they are effectively state funded). But while CNNI’s critics 
question the network’s occasional offerings of infotainment, AJE’s critics slate the 
channel for presenting a less than “neutral”21 tone in its coverage – coverage that Al 
Anstey would describe as an instance of the channel “playing devil’s advocate”. He 
explained: “There’s an Al Jazeera mantra: the one side of the story, the other side of the 
story. There are often many different sides to a story and I think one of the best ways of 
tackling that is to be devil’s advocate – put yourself in the shoes of the antagonist. If 
everyone in the world is saying Mugabe is a bad man let’s have a look and see who is 
supporting Mugabe. When Karadzic was taken, there was a huge number of people in 
Serbia who felt Karadzic was a national hero – let’s look at that perspective and let’s 
cover that perspective as well as the opposing point of view or the other point of view. 
The devil’s advocate element of it is also something that demarcates us from the BBC 
and CNN.”  
 
Whereas CNNI framed part of the Haiti relief effort in terms of its heroic correspondents, 

                                                 
19 Again, because of the highly limited nature of this study, definitive conclusions cannot be drawn, the data 
can only point to possible indicators. 
20 Zheng, Lu and Zhou, Shuhua, “Public Service vs Marketability: BBC & CNN’s Coverage of the Anti-
Japanese Protests in China”, China Media Research (5) p1 (2009) 
21 Pfanner, Eric, “Al Jazeera English retools for a U.S. Market”, The New York Times (2008) 



 14

AJE seemed to angle its coverage around its “South to North” news flow remit. Some of 
its reports suggested that US humanitarian aid efforts in Haiti constituted a military plan 
to take over the country. 
 
AJE’s use of evocative material can be explained as part of its position as being a 
newcomer and underdog, needing to garner attention and audiences through the use of 
emotionally-charged language and imagery. 
 
“Truly ‘global’ television news has to be conflict-driven or it will cease to exist as such.22” Mehdi Semati 
 
Across all three newscasts that I viewed, CNNI’s tone was matter of fact and straight 
with the exception of when they addressed any conflict-driven topics where they would 
become much more emotional and sensationalist. It stood apart as the only channel out of 
the three to use the evocative term “terrorist” to describe the antagonists in the coverage 
of the 2008 Mumbai attacks. Watching CNNI’s coverage of the attacks, compared to the 
very sober coverage by the other two channels, was like watching a Hollywood Western 
set in Bollywood. There was even a heartwarming love story in the middle of it 
(involving a package from the US about a young American couple murdered in the 
attacks.) Moreover, its decision to use the terms “terrorists” and “extremists” to describe 
the gunmen contributed to its coverage having a much more dramatic feel to it.  
 
The BBC has published editorial guidelines caution against the use of such emotional 
language: “The word ‘terrorist’ itself can be a barrier rather than an aid to understanding. 
We should try to avoid the term, without attribution. We should let other people 
characterise while we report the facts as we know them. We should use words which 
specifically describe the perpetrator such as ‘bomber’, ‘attacker’, ‘gunman’, ‘kidnapper’, 
‘insurgent’, and ‘militant’. Our responsibility is to remain objective and report in ways 
that enable our audiences to make their own assessments about who is doing what to 
whom.23” AJE appears to follow a similar policy. Moreover, the comparatively strong 
language it used to describe the reaction to the bombing (notably raising the discussion of 
whether Pakistan may have played a role in some way), and its decision to mention 
controversial “rumours” that were circulating at the time, contributed to the dramatic feel 
of its coverage.  
 
BBCWN maintained a dry, distant, factual and straightforward tone throughout. This 
channel was so careful to remain undramatic and unexciting in its coverage of the 2008 
Mumbai attacks that at times its on location reporter, Nik Gowing, seemed at a loss for 
words to describe the event’s antagonists. Not wanting to continue to repeat the neutral 
terms “militants” and “gunmen”, he and the studio-based anchor started to simply refer to 
the attackers vaguely as “they”, “those who did this”, “these people” and “men”. Even 
the briefest slip of the tongue – when Nik Gowing unintentionally called the attackers 
“terrorists”, he immediately corrected himself and returned to the term “militants”.  
 

                                                 
22 Semati, Mehdi, “Reflections on the Politics of the Global 'Rolling-News' Television Genre”, 
Transnational Broadcasting Studies (6) (2001) 
23 BBC Editorial Guidelines in Full: War, Terror and Emgergenics (2010) 



 15

AJE tended to express an air of concern, alarm and a justice-seeking agenda. This was 
notable in its coverage of US President Barack Obama’s first press conference as well as 
in its coverage of the Copenhagen Summit. Much of its coverage of the former was 
dedicated to highlighting the US’s “failing economy”. In the 3 minute 42 second long 
package, 40 seconds of detailed graphics and 17 descriptors, including “huge losses”, 
“belly up”, “dismal” and “hard pressed”, were used to address the economic crisis in the 
US.  The two other channels only used images of President Obama’s press conference 
(with the single exception of CNN flashing a still of Mahmoud Ahmadinejad 
momentarily when discussing foreign policy) and spoke of the US’s economic crisis only 
in voiceovers by the reporter. This came across much more understated than AJE’s 40 
second graphic sequence introduced by their anchor with the words: “Look at this!”. 
Additionally, AJE raised a sense of alarm when it referred to the Copenhagen Summit as 
a “failure” almost three times more than CNNI did and nearly double the number of times 
than BBCWN. See Tables 1.1 – 1.3. 
 
Table 1.1 Word frequencies, Mumbai 
 

 Antagonists Witnesses City Reaction/ 
Aftermath 

CNNI* Terrorists – 11 
Gunmen - 8 
(Islamic) extremists - 2 
Militants – 2 

Hostages – 9 
Survivors - 4 
Guests – 3 
Victims - 2 
Escape - 2 
 

Rumours – 4 
Siege - 3 
Financial heart - 2 
 

Condemn - 2 
Fingers pointed -2 
Pakistan - 1 
 

BBCWN Militants – 8  
Gunmen - 6 
They - 5 
Men – 4 

Survivors – 2 
Guests - 2 
Hostages - 2 
 

Delhi – 1 
Democratic society - 1 

Tragedy -1 
 

AJE Gunmen – 7 Hostages – 4 Security forces – 9 
Control – 4 

Concern – 2 

 
 
Table 1.2 Word frequencies, Obama 
 

 
 

Obama 
 

Economy in crisis 
 

Foreign policy 
 

CNNI 
 

Pressure, projecting confidence, brainpower, 
deliberate, cautious 
 

3 
 

1 
 

BBCWN 
 

Hope, promise, cheering, handshakes, supporters, 
celebrate, happy music, victory, respect 
 

12 
 

0 
 



 16

AJE 
 

Focused, in control, optimistic, self confident/assured, 
new era 
 

17 
 

4 
 

Table 1.3 Word Frequencies, Copenhagen 
 

*Emerging economies (India, Brazil, China and South Africa) are listed with developed nations as they 
were only mentioned within context of their relationship with the United States. 
 

 
 

Progress 
 

Failure 
 

Developing nations 
 

Developed nations/ 
Emerging economies* 
 

Science 
 

CNNI 
 

3 
 

8 
 

4 
 

1 
 

2 
 

BBCWN 
 

1 
 

11 
 

7 
 

14 
 

2 
 

AJE 
 

1 
 

21 
 

6 
 

12 
 

7 
 



 17

FUNDING 
 
CNNI is commercially funded, pooling resources with its parent channel, CNN, in which 
it draws from an annual budget estimated at €1.2bn (£1b)24. 
 
A mix of advertising and subscription funds BBCWN, but it does not operate in the same 
wholly commercial way as CNNI. It shares many of the resources provided by its 
publicly funded parent channel, BBC News, which in 2004 (the most recent figures I was 
able to gather) operated on a budget of £350m25. However,  this figure does not reflect 
the channel’s annual income, which in 2009 was £60.9m. However, BBCWN pays a 
licence back to the publicly-funded BBC for the material it makes use of, at a rate 
benchmarked against other international broadcasters. 
 
AJE operates on some advertising income but is primarily privately subsidised by the 
Emir of Qatar who is reported to have invested £670m between 2006 and 200926. 
 
Is it because CNN International and BBC World News have commercial considerations 
that their broadcasts are so different? Al Jazeera English claims to be editorially 
unhindered and devoted to a serious hard-news agenda. Does AJE have particular 
freedoms and diversity of programming that they lack because editors don’t have to take 
commercial considerations on board?  
 
According to culture and communications professor, Ingrid Volkmer, “CNNI is an 
entirely privately owned, commercially operating station. It has to compete <….> for 
international audiences by broadcasting an ‘attractive’ programme in order to be able to 
compete for air time and to receive subscription fees from international broadcasters who 
acquire the right to broadcast segments of its output.27” 
 
While recognising the channel’s commercial model, Tony Maddox adopted a deeply 
pragmatic attitude when reflecting on whether CNNI faced certain pressures as a result. 
Operating on the largest budget of the three, he said that CNNI has “far greater freedoms” 
due to its funding model. He said: “It means we have no political pressure or prescribed 
aim or editorial agenda. We thrive as a commercial operation and operate in an 
environment of ‘Can do!’ rather than ‘What should we do?’ We know exactly what we 
need to achieve from a commercial point and we have huge resources because of our 
many successes as an international news organization, one of which is significant 
profitability.” 
 
Richard Porter said that BBCWN’s funding model, compared to a privately or publicly 
funded company, had both pluses and minuses. He said: “There are ways in which we 
have more freedom to act because we are sort of masters of our own destiny. There are 

                                                 
24 Chrisafis, Angelique, “The news through French eyes: Chirac TV takes on 'Anglo-Saxon imperialism'”, 
The Guardian (2006)  
25 BBC News Press Office (2004) 
26 Mason, Rowena, “Al Jazeera English focused on its American dream”, The Daily Telegraph (2009) 
27 Volkmer, Ingrid, News in the Global Sphere, p127 (1999) 



 18

ways in which we have less freedom in that if you have a guaranteed income it’s easier to 
plan, to make decisions about what you’re doing in two, three years time. The reality is 
that we start from the same way of thinking of our content as someone who is funded by 
the license fee or someone who is funded by the Foreign Office. That’s why we’re in this. 
It’s what we want to do it for and the funding mechanism is secondary to that but do we 
do things that have commercial value? Well I hope we do, yes.” 
 
Al Anstey rejected the proposition that, at least for AJE, its funding model could be a 
factor when trying to determine the driver behind broadcasting output because his 
channel is “not a commercial enterprise. Obviously we do look at revenue and we are 
commercially minded but we are very privileged to be able to do our job without feeling 
any pressure to do anything for a commercial reason and therefore funding is not a 
guiding force or a driving force in what makes up our bulletins.”  
 
He considered AJE “privileged” to be privately funded, explaining that without the 
commercial pressures faced by its competitors, its journalism is “pure and simple”. He 
said: “For two reasons I think it gives us greater freedoms. Number one is because as an 
editorial decision maker you’re able to make the decision on the basis of the story. 
There’s no commercial imperative, there’s no sort of political influence and therefore you 
really are looking pure and simple at the story. So that does certainly give us the freedom. 
The second thing is that funding enables you to actually put people on the ground and one 
of the other core principals of what we do is original journalism and to get original 
journalism you have to actually put journalists on the ground on the story. That means 
you’ve got to travel and that costs money so obviously to have sufficient funding to 
actually eye witness stories and news gather at location rather than second hand through 
an agency or second hand through someone else’s reporting does give us a lot of editorial 
freedom. I think it sharpens up the product and makes us a good, reliable source of 
information – our own people are on the ground telling us what they’re seeing.” 
 
Beyond input from the channel’s executive, Al Jazeera English’s funding model suggests 
that the channel’s editorial teams operate without any commercial considerations. Being 
effectively bankrolled by the Emir of Qatar has allowed AJE to broadcast news and 
programming dissimilar to the standard fare viewed on CNN International or BBC World 
News. For instance, as cited in James Painter’s case study of Al Jazeera English and 
Telesur, “AJE had significantly more coverage of events in developing countries than 
BBCW and CNNI: 81 per cent compared to 47 and 53 per cent respectively.28” Or as 
Lawrence Pintak, Founding Dean of the Edward R. Murrow College of Communication 
at Washington State University noted after reviewing the channel’s first day of broadcast: 
“It is refreshing to see stories from largely ignored corners of the world, but on Day One, 
they came at the expense of other important developments, whether in the United States, 
Europe or Japan”29. 
 
Speaking to The Sydney Morning Herald about AJE, Hugh Miles, author of Al-Jazeera: 
How Arab TV News Challenged the World said: "I think Al Jazeera's agenda is different 
                                                 
28 Painter, James, Counter-Hegemonic News: A case study of Al-Jazeera English and Telesur, p29 (2008) 
29 Pintak, Lawrence, “A CNN for the Developing World”, Speigel Online (2006)  



 19

to other channels because it's not profit making… Al Jazeera is in this really privileged 
position where they have this very very rich man who is backing them and has given  
them a very free rein. I think there are more question marks about channels like CNN or 
FOX News, about their financial backers, because I think the people who run, influence 
and finance them are more involved in global politics than the Emir of Qatar.30"  
 
Despite previous studies suggesting that CNNI’s content was purely at the mercy of 
pleasing its stakeholders while AJE sits at the opposite end of the spectrum, all of the 
executives interviewed insisted that their channel was wholly editorially unfettered by 
how they are funded. Yet it can be deduced that the way in which each channel is funded 
does impact editorial decision making to a certain degree. As Tony Maddox of CNNI was 
quoted previously, CNNI is a commercial business that thrives “by being relevant to the 
audience and our business partners.” As a wholly commercially funded operation, CNNI 
strives to generate a healthy revenue to create the quality programming its audience has 
come to expect. BBCWN’s Richard Porter acknowledged that the channel’s broadcast 
product was “partly about funding”, particularly because, like CNNI, it relies on 
advertising to fund its existence. As for AJE’s model, its executive made evident that the 
manner in which they are funded omits any commercial burden. Unlike CNNI or 
BBCWN they have the luxury not to have to think about advertisers or audience 
demographic when deciding what they cover.  
 
Even with their varied funding models highlighting a marked difference between CNNI, 
BBCWN and AJE –, it turned out that the more compelling determinant of output was not 
how they received their monies but rather how they spent their budgets. In other words, 
how do they manage the funding they are given? How is the money divided among the 
various resources? According to Kung-Shankleman, the broadcasting commodity can be 
defined as “the total set of broadcasting outputs that results from the interaction between 
the set of audience needs which broadcasting attempts to satisfy and the historically given 
set of production resources which the broadcasting industry has at its disposal for the 
fulfilment of that task31”.  
 
Richard Porter addressed this difference when he considered whether funding was an 
important indicator of content: “Yes, it’s partly about funding, but it's not simply about 
funding. It's also about - with the funding it's about the choices you make. For example, 
anecdotally, probably we have fewer people now in the Moscow bureau than we did 20 
years ago. And we've got more people in the Middle East than we did 20 years ago. And 
that's kind of obvious that that's a response to the changing world events. It's not just a 
question of we haven't got enough money to do the things we want to do; it's with the 
money you've got where do you put it.” 
 

                                                 
30 Miles, Hugh, “One to contend with ... Al Jazeera English”, Sydney Morning Herald (2007)  
31 Kung-Shankleman, Lucy, Inside the BBC and CNN: Managing Media Organisations, p46 (2000) [citing 
Garnham and Locksley, in Blumbler and Nossiter, 1991:10] 



 20

AUDIENCE  
 
All three channels appeal to an international audience, but not necessarily the same 
viewers. CNN International’s emphasis on business programming makes the network 
very attractive to the business elite across Europe, Africa and Asia32. According to 
Thierry Vissol, who studied their European audience share, CNNI and BBC World News 
attract “high educated and wealthy social categories33” Furthermore, they appeal to “the 
top end of socioeconomic categories, which represents more or less 20 per cent of the EU 
population, and specifically the top 10.4 million (4 per cent) of Europe’s leading 
consumers and decision makers. Obviously, their social behaviour differs much from that 
of the average consumer.34”  
 
As the avowed outsider of the group, Al Jazeera English is believed to appeal to a more 
independent audience in Europe and North America, while gaining a greater share of 
mid-range to lower socioeconomic households across the rest of the world. Corey Pein 
addressed this in his piece Is Al-Jazeera ready for Prime Time?, when he wrote that the 
channel hoped to target: “Westerners dissatisfied with the mainstream media and 
intrigued by a news organization that openly attacks the ‘blatant lies’ behind the invasion 
of Iraq and purports to speak for the world's forgotten billions. There are many millions 
more [Muslims] in Southeast Asia and Africa who understand English, but not Arabic -- 
though their relatively meager incomes aren't as attractive to advertisers.35”  
 
Without hesitation, both executives from CNNI and BBCWN asserted that they believed 
audience was the key driver for editorial output. 
 
In response to the question, “What do you believe is the key driver for broadcast 
output?”, Tony Maddox of CNNI replied: “The audience. We know our audience well 
and, not just meeting but anticipating their needs is what we strive for everyday.” 
 
Richard Porter of BBCWN said: “I would try to start with the audience actually and I 
think this must be the case for any news broadcaster or any journalist; the point of it is to 
reach people. You're not doing it just into a vacuum. You want to produce news that 
people will consume, therefore it's extremely important to us to understand what it is the 
audience is doing, what demand there is of a the kinds of products that we produce, how 
they use that information, what they do in their lives. All those sorts of things. I think it's 
really crucial as your starting point to begin with the audience. We know through 
extensive research that the audience values the kind of serious intelligent journalism that 
we provide. We know they're an audience of that kind of content and so that's what we 
play to. But I think presumably you can't just treat that in isolation that all we're doing, 
we're doing it for the audience.” 

                                                 
32 Ipsos Business Elite Survey (2009) 
33 Vissol, Thierry, “International and Pan-European News Channels: An Overview”, Reflets and 
Perspectives (2006) 
34 Vissol, Thierry, “International and Pan-European News Channels: An Overview”, Reflets and 
Perspectives (2006) 
35 Pein, Corey, “Is Al-Jazeera Ready for Prime Time?”, Salon.com (2005) 



 21

 
However, AJE’s Al Anstey placed audience firmly second as a driver: “I would suggest 
it’s the story itself and second of all it’s the audience, there’s no point in covering a story 
if you don’t think your audience is going to be interested.” 
 
A possible explanation behind CNNI and BBCWN’s instant recognition of their 
audiences is the fact that both organisations conduct extensive audience research. AJE on 
the other hand, has not published any audience research (yet). As seen above, Corey Pein 
only addressed who AJE “hoped” to appeal to before launch. However, some four years 
later, the company remains uncertain who exactly its audience is. In fact, critics cite the 
lack of audience research as a major flaw in AJE’s business practice, arguing, how can 
they ever hope to catch up to its competitors if they continue to have little idea who its 
audience is. “It is for the audience that the media are constructing and conveying 
information, and, if it were not for the audiences, the media would not exist.36”  
 
An aspect that all three had in common is the fact that they all broadcast in English. 
Beyond English being the mother-tongue of CNNI and BBCWN, the language has 
become the language of the global economy and diplomacy. However, it also limits their 
reach to some extent, since English is still the language of the elite in many countries37. 
 
Lewis A. Friedland reflected on some of the implications of this: “Because English is 
established as the international language of business and diplomacy, it is easy to overlook 
the implications of the de facto establishment of English as the language of an emerging 
world forum of information and public opinion. Outside of the English-speaking world, 
and some of Western Europe and Japan, English remains a language of elites. To the 
extent that an English language world television system become the medium for global 
opinion, it excludes the participation of the greater part of the world’s population, 
including the world’s middle classes. The de facto choice of English restricts the market 
for global television to the world’s upper and upper middle classes and of course, those 
whose native tongue is English.38” 
 
Tony Maddox of  CNNI reflected on this point: “Detailed research shows that the average 
age of the international news channel audience is lower than that of domestic operations. 
The reason behind that is that many of those who watch CNN International have English 
as a second, third or even fourth language. That, in turn, will help determine the type of 
lifestyle and profession (business, politics, the arts, sport and leisure, etc, they are 
involved in). It also helps to establish how the audience uses their free time and why they 
would watch a channel like CNN International. Because of those factors, we develop 
programmes to meet the audience’s expectation of international news that includes not 
just business, but also sport and culture.” 
 
Richard Porter, BBCWN, said of its audience: “What we don't have is a completely 
                                                 
36 Hanes, Philip J., The Advantages and Limitations of a Focus on Audience in Media Studies (2000) 
37 This does not take into account the fact that CNNI and the BBC have launched channels in foreign 
languages. 
38 Friedland, Lewis A., Covering the World: International Television News Services, p26 (1993) 



 22

common demographic. So for example that kind of person could be a 23-year-old student 
in Ghana or could be a 57-year-old businessman in South Korea. They've got things in 
common even though the demographic might be very different. Overall on average, it's 
actually quite young for a news channel. Certainly when compared to a domestic news 
service our average age of viewing is late 30s as opposed to sort of 50 plus that it would 
be in the UK.” 
 
Note that while CNNI and BBCWN were able to clearly identify their audience, Al 
Anstey of AJE spoke of its audience in generalisations: “Anyone in the globe who speaks 
English, obviously; who’s got a hunger for international news. People who will benefit 
from what’s going on not only just in their locale but on the other side of the globe The 
bland answer is English speakers who are interested in international news. But it’s people 
who are hungry to learn, who are interested in something that’s not just on their front 
door and also those people who are interested in joining the dots of world events – if you 
look at the politics of the world, the aftermath of the Iraq war – what happens in one 
corner of the globe so often ripples out to have an effect on another corner of the globe. 
We want to appeal to a wide audience – to the powerful and to the people as well. We 
want everybody.” 
 
In their own distinctive ways, each executive described a similar audience. Given that 
they are English language channels, appealing to an international audience, it’s no 
wonder that they mostly attract the very elite from those nations where English isn’t a 
first language. However, AJE’s Al Anstey did express a considerable difference in who 
he hoped to appeal to, that is in line with AJE’s mission to “reverse the flow of 
information”: “Not only do we aim to cover and broadcast to those affected by the 
corridors of power but to also broadcast to the wealthy, to travellers and to the people in 
the developed world. There is a massive audience of people in the developing world who 
speak English, who are interested and who are not necessarily the focus of other 
networks.” 
 



 23

RHETORIC 
 
Because of the limited nature of this study, it is not possible to claim a direct causation or 
link between the content analysis and what each executive says their network does in the 
interviews. However, it is possible to highlight interesting overlap and disconnect 
between some of the rhetoric discussed during the interviews and what came out of 
watching the broadcasts. Please bear in mind that any of the “matching” or “conflicting” 
output noted is only in context of the selected news shows viewed or interviews 
conducted.  
 
Most of the rhetoric, when discussing their respective channel’s with the senior editors, 
did indeed match up with what was aired on television.  
 
Key areas where the rhetoric did clearly match the channel’s output were: 
 
 

• CNNI  lives and thrives by being relevant to its audience and business partners: 
“We are a commercial business, if we fail to deliver the audience, we can't deliver 
to advertisers and distributors”; global perspective 

• BBCWN – “stories that have the greatest global significance”; represents a global 
perspective “not from a British point of view”; global perspective 

• AJE - levelled playing field; “non-Western, global perspective”; “devil’s 
advocate” perspective; “regional authority in key decision making”; in depth 
coverage; “we don’t need to adhere to any formula”; “give a voice to the 
voiceless” 

 
The one area where all three were able to deliver – to varying degrees – was in providing 
a “global perspective” shown by the variety of locations around the world stories which 
were either broadcast from or covered in the news half hour.  
 
Of the news programmes reviewed, the majority (34.8%) of CNNI’s coverage focused on 
North America (where its headquarters are based), whereas the bulk of stories aired in 
BBCWN’s sample came from Western Europe (where its headquarters are based – 
54.5%). AJE had no clear dominant location. Its greatest coverage was split almost 
evenly between North America, Western Europe and the Middle East (24.1% , 20.7% and 
20.7%, respectively). 
 
CNNI dedicated more coverage to Eastern Europe than either BBCWN or AJE (8.7% 
compared to 0% and 3.4%, respectively).  
 
While AJE had the most coverage of the Middle East (20.7%), this region ranked a 
significant third among CNNI’s numbers with 13% (particularly when compared to 
BBCWN’s 4.5%). The reason behind the amount of coverage CNNI provided from the 
Middle East can be assumed to be because of the US’s present heavy military 
involvement in this part of the world. 
 



 24

AJE had significantly less coverage of Western Europe than either CNNI or BBCWN 
(20.7% compared to 30.4% and 54.5%, respectively). However, AJE had more coverage 
of events in developing and emerging nations (within South America, Africa and Asia) 
than CNNI and BBCWN (31% compared to 12.9% and 22.7%, respectively). See Table 
1.6. 
 
An example that clearly demonstrated AJE’s belief that they “don’t need to adhere to any 
formula” was evident in a four minute package they created called “Europe’s Eastern 
Border; efforts to stop Moldova’s Human Traffic”. The package aired towards the end of 
the 8 November 2008 thirty-minute news segment. It matched AJE’s rhetoric in two 
ways:  First, they  “levelled the playing field”. They covered a story from a part of the 
world that often goes under-reported by its competitors and gave it as much attention as a 
story from the “West” (while other stories covered in the show were the same as on the 
other networks, AJE was alone in mentioning this one); and secondly, they threw out the 
rule book when it came to following a standard news package sequence. This was evident 
as its reporter executed a piece to camera while struggling to pick his way through a 
crowded, narrow hallway holding the individuals involved in the story. For several 
seconds all the audience could hear was a disembodied voice until the reporter finally 
emerged through the entanglement of people. The channel seemed to want to highlight 
the concept that they truly like to get into the “thick” of a story.  It was also evident that 
they worked hard to “give a voice the voiceless” by the range of people chosen for 
interviews or soundbites (see Table 1.5). 
 
Some areas where a conflict appeared between broadcast output and the rhetoric used in 
interviews: 
 

• CNNI – “challenge viewers to open themselves to voices, places and perspectives 
that might be unfamiliar to them” 

 
CNNI’s assertion appeared inconsistent because often it appeared as if the “challenging” 
and “unfamiliar” stories were the ones providing an overwhelmingly American 
perspective. For instance, on the 19 December 2009 segment, the channel took more time 
to discuss the box office potential for James Cameron’s latest film, Avatar, (54 seconds) 
than the stories of the stolen Auschwitz sign (15 seconds), the proposal to ban bull 
fighting in Spain (15 seconds) and a volcano erupting in the Philippines (19 seconds) 
combined.  
 
Another example occurred on the 29 November 2008 news segment. CNNI broke out of 
its regular format and devoted the entire 30 minutes to covering the final day of the 
Mumbai attacks. In the middle of its varied reports and contributions for reporters on the 
ground in Mumbai and from its Atlanta headquarters, they managed to squeeze in a 
package from Brooklyn, New York (2 minutes 31 seconds) in the middle of it about an 
American couple who were murdered in the attacks.   
 



 25

However, while the immediate thought may be to question whether CNNI feels unable to 
exclude any US stories, perhaps the more pertinent reason behind the inclusion of 
American angled stories goes back to the question of resources.39  
 

• BBCWN – “takes you further behind the headlines so there is more explanation, 
analysis, debate and discussion in support of the main news stories”; “we have a 
mixed staff “; “give a voice to those who do not have a voice” 

 
BBCWN’s claim that it “takes you further behind the headlines so there is more 
explanation, analysis, debate and discussion in support of the main news stories” was not 
upheld in the limited viewing for this research. Unlike CNNI and AJE, it failed to offer 
any in depth reports or news features. After each executive made the same claim of 
wanting to offer a “global perspective” and to “challenge our viewers”, they all, also 
concurred in their claims to “provide in depth coverage”. However, this again comes 
back to the concept of resources. AJE’s headquarters are based in the Middle East and the 
US is in the middle of two wars, therefore it is not a surprise that AJE and CNNI would 
have enough reporters based in Afghanistan to provide more than a simple news story, 
but also feature-type packages. However, as noted, BBCWN didn’t have any news 
features or follow up stories after the main news item. See Table 1.4.  
 
Moreover, its desire to “give a voice to those who do not have a voice” was not evident in 
the individuals chosen for interviews or used as soundbites. Often – and this was 
particularly notable in its coverage of the Mumbai attacks – an older British statesman-
like figure would be called upon to offer insight whereas CNNI and AJE chose local 
people. BBCWN took much of its observational commentary, 3 minutes 46 seconds, 
from its Developing World Correspondent David Loyn as he sat in a studio in Delhi. 
CNNI aired 1 minute 45 seconds of witnesses either caught up in the attacks or of 
reaction from people affected by them. AJE broadcasted 18 seconds of local individuals. 
Out of the seven people chosen for interviews or soundbites across BBCWN’s 
Copenhagen and Mumbai packages, only one could be considered “voiceless” (a 
representative from the developing world), whereas out of CNNI’s 14, four were 
“voiceless” (Mumbai package: Southeast Asian nationals) and AJE had three out of a 
possible eight (both packages: an Indian national, a developing and an emerging world 
leader) (see Table 1.5) 
 
Table 1.4 In depth reports/newsfeatures 

 
 

In depth analysis 
 

News features 
 

CNNI 
 

US – 4 
W Europe - 1 
 

Afghanistan – 2 
E Europe - 1 
 

                                                 
39(A useful future study would be to analyse not only how resources are distributed but how often a news 
package is used between a parent channel and its offshoot. It would obviously be financially sound to share 
news productions across a single network.) 



 26

BBCWN 
 

 
 

 
 

AJE 
 

US – 1 
Asia - 1 
E Europe - 1 
 

Middle East (incl Afghanistan) – 2 
US - 1 
 

 
 

• AJE - regional authority in every part of globe  
 
AJE struggled to live up to its claim of having regional authority in every part of globe.  
Two informational interviews conducted of former employees suggested that while the 
channel is quite strong in many parts of the globe, its knowledge of the United States in 
comparatively weak and therefore its coverage there is lacking. When Dave Marash, its 
most prominent American hire departed the company in 2008, the former senior anchor 
said that he “sensed an anti-American sensibility creeping into the coverage40” – a claim 
that AJE vigorously denies41. Dave Marash added that at the time of his departure there 
were more Canadians than Americans working at the Washington bureau42. Additionally, 
according to media professors Shawn Powers and Mohammed el-Nawawy, early content 
analysis of the network “points to a repeated and thorough effort at producing 
programming that has more depth than most contemporary televised news, as well as an 
agenda that emphasizes issues of particular importance to those living outside the post-
industrialized Western world (Schatz, 2007)”43. This does not necessarily suggest an 
inherent weakness in those stories covered within the Western world, but leads to the 
question that since its focus appears to be on the “South” could this simply be interpreted 
that from a resource perspective this happens at the expense of the “North”44? Dave 
Marash reinforced this notion when he implied that AJE’s news from the “South” was its 
strongest: “Al Jazeera is a real news channel, one that needs to be watched by the rest of 
the world. If you care about the world south of the equator, then it is the best network out 
there.45” Moreover, Guardian reporter Mark Lawson noted similar concerns when he 
described AJE’s first day of broadcast as “unbalanced in its concentration on [the Middle 
East] and the resulting almost contemptuous attitude to US and UK affairs46”. 

                                                 
40 Stelter, Brian, “American Anchor Quits Al Jazeera English Channel”, New York Times (2008)  
41 Al Anstey rejects “that there is an anti-American bias wholeheartedly”. He insists that the channel takes 
an equally critical approach to any story they cover. “If you looked at our coverage globally, we were doing 
stories in many parts of the world that were critical of those countries or governments or corporations.” 
Interview (2010)  
42 Staff writer, “Anti-American claims at Al-Jazeera as it loses US anchor”, Brand Republic (2008) 
43 Powers, Shawn and el-Nawawy, Mohammed, “Al-Jazeera English and Global News Networks: Clash of 
Civilizations”, Media, War & Conflict (2) p263 (2009) 
44 Al Anstey, interview, “Within our news gathering reach, we have put our locations world wide and 
therefore we don’t necessarily have more bureaus in the developed world as the developing world and of 
course that helps us in achieving this global perspective because we’ve got journalists in the developing 
world – across Africa, Asia, Latin America”. (2010) 
45 Habhab, Delia, “A conversation with David Marash”, The Arab American News (2008) 
46 Lawson, Mark, “Weather in Arabia, crisis in Gaza, and no sign of Sir David's Through the Cavehole”, 
The Guardian (2006) 



 27

 
 
 
 
 
 
 
Table 1.5 Interviews/soundbites 

 Mumbai Copenhagen 

CNNI* 6 Western witnesses (1 minute, 
11 seconds); 1 Indian national 
witness (20 seconds); 3 vox pops 
in Islamabad (14 seconds); 
exclusive interview Pakistani 
PM (11 seconds) 

2 developed nation leaders (35 
seconds); 1 International NGO 
(20 seconds) 

BBCWN Indian police chief (15 seconds); 
BBC Developing World 
Correspondent (3 minutes 46 
seconds) 

4 developed nation leaders (1 
minute 16 seconds); 1 
developing world (20 seconds) 

AJE Indian police chief (12 seconds); 
local resident (6 seconds) 

1 developed nation leader (28 
seconds); 3 International NGOs 
(4 minutes 19 seconds); 1 
emerging nation leader (5 
seconds); 1 developing world 
leader (31 seconds) 

 
*CNNI did not make similar claims of providing a “voice to the voiceless”; the Obama package was not 
included because each broadcast only included soundbites from president-elect Obama 
 
 
Table 1.6 Frequency of location 
 

 
 

North America 
 

South 
America 
 

Western Europe 
 

Eastern Europe 
 

Africa 
 

Asia 
 

Middle East 
 

CNNI 
 

34.8%  
(8) 
 

4.3% 
(1) 
 

30.4% 
(7) 
 

8.7% 
(2) 
 

4.3% 
(1) 
 

4.3% 
(1) 
 

13% 
(3) 
 

BBCWN 
 

18.2% 
(4) 
 

4.5% 
(1) 
 

54.5% 
(12) 
 

 
 

9.1% 
(2) 
 

9.1% 
(2) 
 

4.5% 
(1) 
 

AJE 
 

24.1% 
(7) 
 

10.3% 
(3) 
 

20.7% 
(6) 
 

3.4% 
(1) 
 

6.9% 
(2) 
 

13.8% 
(4) 
 

20.7% 
(6) 
 

* While AJE covered more of the world, more often than CNNI and BBCWN, to understand this difference 
better, further, more in depth research focusing on the channels’ resource distribution is necessary. 



 28

 
 



 29

INSTITUTIONAL CULTURE 
 
This study takes its lead from Lucy Kung-Shankleman’s47 insightful thesis explaining 
that the driving force in the editorial decision making process lies in an organisation’s 
culture. 
 
CNNI, BBCWN and AJE’s varying organisational cultures “mean that an identical 
mission is interpreted in different ways, and as a result gives rise to very different 
priorities, structures and processes48”.  
 
MIT professor Edgar Schein’s theory of organisational culture defines it as “a pattern of 
shared basic assumptions that the group learned as it solved its problems of external 
adaptation and internal integration, that has worked well enough to be considered valid 
and, therefore, to be taught to new members as the correct way you perceive, think, and 
feel in relation to those problems49”. His definition was applied to determine how great 
an influence institutional culture has on broadcast output. 
 
BBC World News and CNNI espouse an effectively identical set of journalistic values 
when it comes to the creation of news: balanced, fair and impartial. As two of the oldest 
and most dominant international news organisations, they have more or less set the model 
of practice to which many other institutions around the world strive.  
 
While CNN does not make its journalistic policies public, it can undoubtedly be assumed 
that its broadcasting mandate is in line with the agreement accompanying the BBC 
Charter to which James Painter refers in Counter Hegemonic News. It requires the BBC: 
“to produce comprehensive, authoritative and impartial coverage of news and current 
affairs in the UK and throughout the world, to support fair and informed debate … the 
BBC is forbidden from expressing an opinion on current affairs other than 
broadcasting.50” 
 
AJE, with its counter-hegemonic take, is known for its prerogative to dedicate more 
airtime to news stories from the developing world which otherwise go unremarked upon 
at its rival networks. In his article, Will Al-Jazeera Find Its Groove?, Lawrence Pintak 
noted that Al Jazeera English appears to come into its own particularly when it covers 
Middle East stories. He discussed how during the coverage of Pierre Gemayel’s funeral, 
AJE offered “a perspective not heard on the other channels — one in a comprehensive 
series of interviews with the key players in the drama not seen elsewhere51”.  
 
However, having poached much of its newsroom and management staff from its rivals, 
the network seems to bend over backwards in its drive to assert an authentic difference in 
offerings. Lawrence Pinktak described AJE’s output thus: “Al-Jazeera International is 

                                                 
47 Kung-Shankleman, Lucy, Inside the BBC and CNN: Managing Media Organisations, (2000) 
48 Kung-Shankleman, Lucy, Inside the BBC and CNN: Managing Media Organisations, p214 (2000) 
49 Schein, Edgar H., Organizational Culture and Leadership, p17 (2004) 
50 Painter, James, Counter-Hegemonic News: A case study of Al-Jazeera English and Telesur, p2 (2008) 
51 Pintak, Lawrence, “Will Al-Jazeera English Find Its Groove?”, Columbia Journalism Review (2006) 



 30

perhaps trying too hard to show it does not have the Western-centricism of CNN, the 
BBC and their counterparts… [Broadcasting] a self-conscious, sometimes excruciating, 
emphasis on being the non-Western voice.52”  
 
Asked to describe the culture of their channels, the executives’ answers immediately 
highlighted some of the visual differences apparent between the three: 
Tony Maddox, CNNI: “CNN has a very mixed culture. CNN International's anchors 
come from all over the world, more than 50 languages spoken in the CNN newsrooms in 
Atlanta alone and nearly 30 nationalities represented on air. And when you add that to the 
resources of the 33 CNN offices outside the US, you can see that CNN International does 
not subscribe to one culture, value or assumption. All of our staff have one motivation 
and challenge to find and deliver news of the highest journalistic values.” 
 
Richard Porter, BBCWN: “We have 80 years of history and we have the culture that 
comes with it. All the values that we know. I mean mostly those values are very good 
thing. We have a very strong set of assumed values about the need to be independent and 
accurate and fair and responsible and sensible and intelligent. They are kind of instinctive 
values about what we do but that also makes a difference to how we approach things and 
the approach we take.” 
 
Al Anstey, AJE: “We are international, inquisitive. We have a devil’s advocate element. 
We think outside the box. We evaluate each story on its own merit so there should be no 
inherit bias in the story selection whether it be geographical or political.” 
 
Viewing the selected news segments revealed a possible contributory element of 
institutional culture: the nationality and race of the anchors and reporters (of the specific 
package selected).  
 
One very important test of “global perspective” arguably is a diverse makeup of staff. 
The more culturally diverse the make-up of each network’s staff, the more substance each 
could then have to claim that they offer a “global perspective”. It would be more difficult 
to assert the claim of offering a “global perspective” without such a mix. The 
backgrounds of these individuals may indicate who is in attendance at key editorial 
decision making meetings and who contributes to story selection (see Table 1.7). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                 
52 Pintak, Lawrence, “Al-Jazeera English: Day One Report Card”, CommonDreams.org (2006) 



 31

 
Table 1.7 Anchors/reporters 
 

 
 

Western 
 

Non  
Western 
 

 
 

black 
 

white 
 

Middle  
Eastern 
 

Asian 
 

CNNI 
 

9 
 

2 
 

 
 

1 
 

6 
 

2 
 

1 
 

BBCWN 
 

6 
 

 
 

 
 

 
 

6 
 

 
 

 
 

AJE 
 

4 
 

1 
 

 
 

 
 

1 
 

 
 

4 
 

 
In the sample that I watched, CNNI and AJE appeared to achieve their desired aim of a 
“global perspective” via this factor of diversity, but this was not the case for BBCWN. At 
least in the segments viewed, their presenters and anchors lived up to former Director 
General Greg Dyke’s claim of the BBC being “hideously white”.53 Remaining true to the 
American commitment to diversity, CNNI almost resembles a Benetton ad. AJE’s mix 
was moderate. What was fascinating is that despite AJE and CNNI looking good on 
paper, and working hard to “tick all the boxes” – bureaus all over the world, diverse work 
force, good representation of minorities - they still have huge erroneous perceptions to 
overcome when it comes to their content being viewed as pro American or pro Arab. 
BBCWN on the other hand has maintained the trusted brand for so long - often singled 
out as the one among the three for providing a true global perspective - that they are 
rarely questioned about its mix of staff. It is often believed that it is only incidental that 
its headquarters and sole broadcasting centre are based in London. But the exclusive 
white British makeup seen in the selected broadcasts prompts the question of whether it is 
the BBC’s reputation that has allowed them to continue to be so popular and perceived as 
globally representative for so long? 
 

                                                 
53 The segments might not be representative of the wider picture. BBC World News says that four out of 
their ten regular news presenters each day come from an ethnic minority. 



 32

CONCLUSION 
 
From all of the data, I identified a correlation between the tone, rhetoric, make up of staff 
and institutional culture on the one hand and the editorial decision making and allocation 
of resources on the other.  This does not prove that there is a direct causation between 
philosophy and content as it is likely there are other equally pertinent variables, but it is a 
correlation nonetheless.  All three organisations assert the same mission: to serve the 
public, to reach audiences and most notably to achieve a global perspective. However, the 
research shows that an identical mission can be interpreted in different ways and as a 
result can give rise to very different priorities, structures, processes, and output. As a 
result, while I believe that the three channels all share the same primary driver 
(institutional culture), their respective secondary drivers are key to their distinctive 
characteristics. 
 
“An organisation’s strategic processes and priorities can only extend as far as culture ‘permits’” Lucy 
Kung-Shankleman54 

 
Institutional culture is defined here as “a paradigm of interrelated and unconscious shared 
assumptions which directs how members of that organisation think, feel and act55”.  
Moreover for the purposes of this research, institutional culture is also viewed as being 
derived from each channel’s funding model and cultural legacy. 
 
CNNI is typified by its “American, can-do culture56”; BBCWN, carries the “burden of its 
history57” and inhibiting pride58, with much of its culture reliant on its high performance 
in the past; whereas AJE’s “underdog mentality” and “culture of inferiority… spurs it 
towards extremes of… creativity and risk-taking 59”. 
 
CNNI’s secondary, distinguishing driver is its audience (and from this the significance of 
its commercial funding model as a driver can be derived). “The audience, regardless of 

                                                 
54 Kung-Shankleman, Lucy, Inside the BBC and CNN: Managing Media Organisations, p200 (2000) 
55 Schein, Edgar H., Organizational Culture and Leadership (1992) 
56 Flournoy, Don M. and Stewart, Robert K., CNN: Making News in the Global Market, p124 (1997) 
[“Chris Cramer, who had had plenty of opportunity to observe the Turner culture from afar during his years 
at the BBC, said he finds the Turner/ CNN culture "extremely teamly": The notion of team working is real 
here, very very inclusive, even for outsiders like myself. There is a desire here for you to succeed, not fail, 
and I come from a culture where they like you to fail. Very much an information-sharing culture not an 
information-is power culture. The notion of failure does not exist. I am not sure it is in their dictionary.”] 
57 Richard Porter, interview, “We have 80 years of history and we have the culture that comes with it.” 
2010 
58 Moss Kanter, R., The Change Masters: Corporate Entrepreneurs at Work, “based on high performance 
in the past, [where organisation members] feel they belong to a meaningful entity.. can realise cherished 
values by their contributions.. and pride creates self-reinforcing upward cycle – performance stimulating 
pride stimulating performance.” – all feature [of these traits] prominently in the BBC’s culture. However, 
translated to a different context, they are less than positive, contributing, amongst other things to insularity 
and inflexibility. pgs149-151 (1984) [as cited in Kung-Shankleman, Lucy, Inside the BBC and CNN: 
Managing Media Organisations, p202 (2000)] 
59 Kung-Shankleman, Lucy, Inside the BBC and CNN: Managing Media Organisations, Kung-Shankleman 
describes CNN as thus but can be applied to AJE in its position as newcomer taking on heavyweights and 
wanting to alter status quo and flow of information from South to North, p202 (2000) 



 33

the medium, has not been historically passive or inconsequential in shaping its 
participation in, or the content of, popular media.60” In his paper, “The Advantages and 
Limitations of a Focus on Audience in Media Studies”, Philip J. Hanes pinpoints the 
integral relationship between a producer (in this case a broadcaster) and their audience. 
“The producers of media texts often work with an image of the audience and what it 
wants. Therefore, a focus on audience is advantageous, as the media must work to satisfy 
the audience.61” Not only did CNNI’s Managing Director, Tony Maddox, emphasize the 
immense importance the channel places on its audience – its consistently high viewing 
figures, making them the most watched international news channel globally – but the 
highly stylized nature of its output indicates the relevance placed on market-driven 
journalism62. 
 
Moreover, the resonating impact of CNNI’s founder cannot be overlooked. Ted Turner is 
considered a maverick, intense, emotional and even swashbuckling. All of these 
characteristics remain as evident today as when he founded the domestic network and 
later the international channel some thirty years ago. The bold and dynamic output seen 
on CNNI is very much the hopes and aspirations of Ted Turner made real. Journalist 
Joshua Hammer describes Ted Turner and his empire brilliantly if pithily: “If Marshall 
McLuhan's global village exists, its capital is the CNN headquarters in Atlanta.63” 
 
While CNNI’s primary and secondary drivers differ, BBCWN’s primary and secondary 
drivers both clearly point to culture at being the main influence behind broadcast output. 
The way in which it is funded does play a role as it faces similar commercial pressures as 
CNNI. However, the manner in which it chooses to respond to those pressures differs 
greatly. The channel’s reputation, roots in public service ethos64 and its commitment to 
honouring its founder, Lord John Reith, all derive from its institutional culture. 
 
The BBC is nothing if not its reputation. The same undoubtedly holds true for its sister 
network BBC World News. Despite this study’s limited findings that revealed BBCWN’s 
conflicting rhetoric, a lack of in-depth reports and an absence of global perspective, the 
channel remains hugely popular and respected. This is largely due to the high level of 
trust audiences have maintained in the channel over the years. According to Daya K. 
Thussu, in his book News as Entertainment: The Rise of Global Infotainment, BBC is the 
most trusted global news brand garnering the highest vote of 48%, (CNN received 44% 
and AJE 23%). 
 
Another aspect of the channel that may well be impacting output is the lack of diversity 
among the journalists and individuals chosen for interviews/soundbites noted in Tables 
1.5 and 1.7. The “hideously white” environment referred to by former Director General, 
Greg Dyke and the old boys club, which Today progamme editor, Ceri Thomas, inferred 
                                                 
60 Ball-Rokeach, S. and Cantor, M., Media, Audience and Social Structure, p200 (1986) 
61 Hanes, Philip J., The Advantages and Limitations of a Focus on Audience in Media Studies (2000) 
62 Maddox, Tony, interview, “We are a commercial business, there is no safety net for us, if we fail to 
deliver the audience, we can't deliver to advertisers and distributors.” (2010) 
63 Hammer, Joshua, “Triumphant Ted Turner, the Swashbucking Media Visionary Brightened Our Hopes 
for a Global Village”, Playboy (37) p76 (1990) 
64 To not simply entertain, but inform opinion and develop tastes with integrity and high editorial ambitions 



 34

when he recently alleged that women did not have a thick enough “hide” or skillset to 
prosper in the tougher BBC jobs,65 seems to have had an impact on those who are 
selected for hire and who are deemed “experts”.  
 
Moreover, the channel’s roots in public service run deep. Its founder Lord Reith imposed 
his own personal, deeply religious, code of ethics on the organisation that included a 
deeply held desire to “improve” the public.  This is reflected in Professor Friedland’s 
earlier observation: “Historically, the BBC has maintained an air of high culture, and 
high mindedness.66” BBCWN’s approach to audience and output, in some respects, 
continues to reflect Lord Reith’s belief that “Few [listeners] know what they want, and 
few what they need.67”  
 
At barely four years old, AJE is still very much finding its feet. It was difficult to 
pinpoint its main driver. It is most likely institutional culture with influences from its 
funding, founder and legacy from its sister channel. These determinants will nevertheless 
evolve over time as the channel solidifies its identity.  
 
The question of its identity is part of the uncertainty of understanding the core 
motivations of AJE. Long-standing tension between AJE and its long established sister 
channel Al Jazeera Arabic (AJA) concerning conflicting cultural ideologies have often 
been reported. As Ben Dowell wrote in The Guardian, “It is said by one source that 
executives on the main Arabic al-Jazeera network are trying to exert more control over 
the English-language channel, which is mainly staffed by western journalists.68”  
 
AJE’s identity crisis started very early on when at the last minute before launching, the 
channel suddenly changed its name from Al Jazeera International to Al Jazeera English 
due to ructions between AJA’s and AJE’s management teams.69. In his essay, Counter 
Hegemonic News, while praising the channel for offering a counter perspective to the 
dominant networks, James Painter had difficulty trying to identify what exactly defines 
AJE. He wrote: “It is aiming to offer something different to the BBC and CNN, albeit 
without a strongly partisan perspective. Its distinctiveness lies more in this new editorial 
perspective than any other aspect of the channel. The precise nature of its editorial vision 
is hard to pin down at times”70. 
 

                                                 
65 Mills, Eleanor, “Dear BBC, Women Vote Too”, Sunday Times (2010) [Only 20 percent of BBC Radio 
4’s flagship programme, Today, features a female presenter or reporter. Sunday Times columnist Eleanor 
Mills reacted to Ceri Thomas’s explanation of the shortfall thus: “That’s right, the poor fairy-headed girlies 
just can’t cut it with the big boys, can they? We can’t be trusted to talk to politicians unless it’s on 
Mumsnet about biscuits. Let’s just all stay at home and bake cupcakes and read bedtime stories like proper 
ladies, shall we? And perhaps, if it’s okay with you and not too challenging, we might pop up occasionally 
to talk about frocks or raising children — or, I don’t know, gardening.”] 
66 Friedland, Lewis A., Covering the World: International Television News Services, p31 (1993) 
67 Congdon, T. et al, Paying for Broadcasting, pxvii (1992) 
68 Dowell, Ben, “Dilliusioned of Doha”, The Guardian (2008) 
69 ibid, [“’This was one of the most significant events and took away in a stroke the real independence that 
al-Jazeera International stood for,’ said a staff insider about the decision.”] 
70 Painter, James, Counter-Hegemonic News: A case study of Al-Jazeera English and Telesur, p6 (2008) 



 35

Dan Sabbagh, when he was Media Editor of The Times, also addressed the ambiguity of 
who exactly is AJE’s audience. He wrote: “[I]t was never clear who the viewer was: 
outside Africa and Asia, resources were stretched. The mix of news could only have 
pleased diehard internationalists; most people also want a good dollop of news from 
home, but there was little from the US or Britain, where many English-speaking viewers 
are likely to be. There was also precious little marketing or viewing data.71” 
 
Unlike CNNI and BBCWN, AJE has the luxury to take its time to figure out what its 
editorial objectives definitively are, who its audience is and assert its independence from 
its sister channel during this “teething” stage because it does not rely on advertisers 
anywhere to the same degree as its competitors. Not having the burden of the commercial 
pressures that are growing in all areas of the Western media, and instead relying mainly 
on its private funding, enables the channel to produce its challenging and diverse 
broadcasts. Its funding model enables AJE to practice its commitment to provide a 
counter hegemonic perspective while simultaneously working to establish its identity as it 
continues to prove itself72. 
 
As the way in which the public receives its news and information continues to evolve, it 
will be interesting to note how these channels transform in response. It is likely that not 
only will their key drivers change, but ones not mentioned in this research may surface. 
Again, as this study is limited and the conclusions are tentative, it would be ideal to 
continue the research by examining a greater number of news segments over an extended 
period of time. Additionally, it is worth examining the thesis posed from an economic 
perspective and analyse how much these channels spend on which region and then cross-
referencing this with the effect it has on output.  

                                                 
71 Sabbagh, Dan, “Us-and-them syndrome eats away at al-Jazeera English”, The Times (2008) 
72 Powers, Shawn and el-Nawawy, Mohammed, “Al-Jazeera English and Global News Networks: Clash of 
Civilizations”, Media, War & Conflict (2) p271 (2009) [“Veronica Pedrosa, an AJE anchor in Kuala 
Lampur, said: AJE is somewhat freer to report without a kind of projection of who its viewer is. It’s not just 
concerned with viewership and ratings as CNN and BBC worldwide, because it is funded by the 
government of Qatar as opposed to being commercially driven, it doesn’t have stockholders it needs to 
answer to. It’s also trying to prove itself. I remember that in my job interview for my current position, I 
asked my boss: ‘So if you’re not worried about viewers, if you’re not worried about money, what is going 
to be the gauge of your success?’ He responded: ‘well, high quality journalism’.”] 



 36

BIBILIOGRAPHY 
Ball-Rokeach, S. and Cantor, M., Media, Audience and Social Structure (1986) London: 
Sage 
Chalaby, Jean K. “Deconstructing the Transnational: A Typology of Cross-Border 
Television Channels in Europe”, New Media & Society, 7 p155 (2005) 
Chrisafis, Angelique, “The news through French eyes: Chirac TV takes on 'Anglo-Saxon 
imperialism'”, The Guardian, 6 December 2006 
Congdon, T. et al, Paying for Broadcasting (1992) London: Routledge 
Dowell, Ben, “Dilliusioned of Doha”, The Guardian 28 March 2008 
Flournoy, Don M. and Stewart, Robert K., CNN: Making News in the Global Market 
(1997), Luton: University of Luton Press 
Friedland, Lewis A., Covering the World: International Television News Services, p128 
(1993) New York: Twentieth Century Fund Press 
Habhab, Delia, “A conversation with David Marash”, The Arab American News, 20 June 
2008 
Hammer, Joshua, “Triumphant Ted Turner, the Swashbucking Media Visionary 
Brightened Our Hopes for a Global Village”, Playboy (37) (1990) 
Hanes, Philip J., The Advantages and Limitations of a Focus on Audience in Media 
Studies, April 2000 
Hart, Andrew, Understanding the Media: A Practical Guide (1991) London: Routledge 
Ipsos Business Elite Survey (2009) 
Kung-Shankleman, Lucy, Inside the BBC and CNN: Managing Media Organisations 
(2000) 
Lawson, Mark, “Weather in Arabia, crisis in Gaza, and no sign of Sir David's Through 
the Cavehole”, The Guardian16 November 2006 
Mason, Rowena, “Al Jazeera English focused on its American dream”, The Daily 
Telegraph, 23 March 2009 
Miles, Hugh, “One to contend with ... Al Jazeera English”, Sydney Morning Herald  6 
December 2007 
Miller, David et al., The Blackwell Encyclopaedia of Political Thought (1987) Oxford: 
Wiley-Blackwell  
Mills, Eleanor, “Dear BBC, Women Vote Too”, Sunday Times 4 April 2010 
Mohanty, Manoranjan, Colonialism and the Discourse in India and China (1999) New 
Delhi: Indira Gandhi National Centre for the Arts 
Moss Kanter, R., The Change Masters: Corporate Entrepreneurs at Work (1984) 
London: Allen & Unwin 
Painter, James, Counter-Hegemonic News: A case study of Al-Jazeera English and 
Telesur (2008) 
Pein, Corey, “Is Al-Jazeera Ready for Prime Time?”, Salon.com, 22 April 2005 
Pfanner, Eric, “Al Jazeera English retools for a U.S. Market”, The New York Times, 16 
May 2008 
Pintak, Lawrence, “Al-Jazeera English: Day One Report Card”, CommonDreams.org 16 
November 2006 
Pintak, Lawrence, “A CNN for the Developing World”, Speigel Online 16 November 
2006 



 37

Pintak, Lawrence, “Will Al-Jazeera English Find Its Groove?”, Columbia Journalism 
Review 30 November 2006 
Powers, Shawn and el-Nawawy, Mohammed, “Al-Jazeera English and Global News 
Networks: Clash of Civilizations”, Media, War & Conflict (2) (2009) 
Sabbagh, Dan, “Us-and-them syndrome eats away at al-Jazeera English”, The Times, 1 
Feb 2008 
Schein, Edgar H., Organizational Culture and Leadership (1992) San Francisco: Jossey-
Bass 
Schein, Edgar H., Organizational Culture and Leadership (2004) San Francisco: Jossey-
Bass 
Semati, Mehdi, “Reflections on the Politics of the Global 'Rolling-News' Television 
Genre”, Transnational Broadcasting Studies (6) (2001) 
Staff writer, “Anti-American claims at Al-Jazeera as it loses US anchor”, Brand Republic 
28 March 2008 
Stelter, Brian, “American Anchor Quits Al Jazeera English Channel”, New York Times, 
28 March 2008 
Thussu, Daya K., News as Entertainment: The Rise of Global Infotainment (2007) 
London: Sage 
Vissol, Thierry, “International and Pan-European News Channels: An Overview”, Reflets 
and Perspectives (2006) 
Volkmer, Ingrid, News in the Global Sphere (1999) Luton: University of Luton Press 
wa Thiong'o, Ngũgĩ, “Decolonising the Means of Imagination”, Symphony of Freedom: 
Papers on Nationality Question (1996) Hyderabad: AIPRF  
Zheng, Lu and Zhou, Shuhua, “Public Service vs Marketability: BBC & CNN’s 
Coverage of the Anti-Japanese Protests in China”, China Media Research (5) (2009) 


