
 
 
 

 
 
 
 

 
Reuters Institute Fellowship Paper 

University of Oxford 
 
 
 

A Comparative Study of the Conflicts 

Between Public Service Broadcasting (PSB) 

and Governments  

in the UK and South Korea 

 
 
 
 
 

by Beom-Soo Park 
 

Senior Reporter at MBC (Munhwa Broadcasting Corporation), Korea 
Michaelmas, Hilary and Trinity terms 2010-2011 

 



 
 

2

 
Summary 
 

This paper examines conflicts between the PSBs and governments over critical 
national agenda focusing on the independence of PSBs from government. In 
particular, two case studies on the BBC and MBC are carried out as follows: 
 
Case 1 
The conflict between the BBC and the British government over the 'Andrew Gilligan 
Case' in 2003~2004 (prompted by Andrew Gilligan’s reporting that the Tony Blair 
government ‘sexed up’ the report about Iraq's alleged weapons of mass destruction). 
 
Case 2 
The conflict between MBC and the Korean government over the 'PD Notebook Case' 
in 2008~2009 (prompted by the report in PD Notebook that the Lee Myung-Bak 
government permitted the import of American beef despite the risk of the 
Creutzfeldt-Jakob Disease, CJD, otherwise known as ‘mad cow disease’). 
 
Through the development and the resolution of these two critical conflicts, this paper 
compares and analyzes how these two governments tried to control the media, and 
the responses of the respective journalists in the BBC and MBC.  
 
In particular, this paper researches how the BBC is able to maintain its independence 
from government focusing on its financial security, the characteristics of the BBC 
culture, the role of the BBC Trust and the editorial guidelines of the BBC.  
 
Finally, this paper seeks answers as to how the case of the BBC can be applied to 
South Korean PSBs (i.e. MBC and KBS) in securing its independence from 
government, focusing on efforts of the board of governors, management, financial 
stability and impartiality.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 

3

 
TABLE OF CONTENTS 

 
Chapter 1 Introduction 
 
1. What is the 'Independence of PSB’?   
2. Why is the 'Independence of PSB' particularly important in South Korea? 
3. Why the independence of PSB from the ‘government’? 
4. Comparative analysis: BBC “Gilligan case” and MBC “PD Notebook case” 

 
Chapter 2 The Challenge of ‘Independence of PSB’  
 
1. BBC 'Andrew Gilligan Case' (2003-2004) 

1) Background and beginnings 
2) The reaction of the government  

   3) Consequences 
 
2. MBC 'PD Notebook Case' (2008-2009) 

1) Background and beginnings 
   2) The reaction of the government 

3) Consequences 
 

Chapter 3 The BBC and MBC after the two incidents 
 
 1. Similarities and differences between the two cases 

1) Similarities 
2) Differences 
 

2. Evaluation of the impact of these cases on the independence of the BBC 
  and MBC     
   1) The BBC case 
   2) The MBC case 
 
Chapter 4 How the BBC is able to maintain its independence from government? 
 
1. Financial independence - securing financial stability 
2. Characteristics of BBC culture  
3. The role of the BBC Trust 
4. Editorial independence 
5. The UK government and the independence of the BBC 

 
 
 



 
 

4

 
 
 
Chapter 5 Why is independence of Korean PSB vulnerable? 
 
1. Direct control of government over PSBs 
2. Vulnerability of financial security 
3. Vulnerability of the board of governors of MBC and KBS 
4. Controversy on impartiality and accuracy  

 
Chapter 6 Conclusion: What can Korean PSBs learn from the BBC case? 
 
1. Efforts of board of governors and management 
2. Financial stability  
3. ‘Impartiality’ and ‘Accuracy’ 

 
 
Acknowledgements 
 

Interviewees and bibliography 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
 

5

 

 

Chapter 1   Introduction 
 
1. What is the 'Independence of PSB’?   
 
The ‘Independence of Public Service Broadcasting (PSB)’ is a very crucial and 
controversial subject not only in a recently democratised country like South Korea but 
also in the UK and other Western European countries which have a long history and 
rich experience of public broadcasting. Then, what is the ‘independence of PSB’?  
 
In general, PSB is defined as ‘a broadcasting system which operates independently 
from its government while pursuing the public interest, not commercial benefit.’  
 
However, ‘operating independently from government’ does not mean that PSB 
operates without any relationship with government. Since PSB largely depends on 
the government (or the representative body) for its licensing and funding, PSB is by 
its nature destined to interact with the government. Broadly speaking, PSB is held 
accountable in various ways to government, parliament and the public.  
 
Therefore the issue of independence for PSB is that once the government has 
authorized and funded it, does it allow the PSB to be a) editorially independent, b) 
free from day to day pressure from the government and other interest groups? 
 
If so, how is the independence of PSB embodied specifically? The British 
Broadcasting Research Unit, as part of their pioneering study on the role of PSB, 
conducted in the 1980’s describes the independence of PSB as follows.1 
 
�  Universality of appeal: catering for all interests and tastes 
�  Distance from all vested interests and government 
 
Following the aforementioned points, ‘independent PSB’ can be defined as a media 
consisting of journalists who cater for all interests and tastes and are detached from 
interest groups and government.  
 
2. Why is the 'Independence of PSB' particularly important in South Korea? 
 
In most countries, whether developed or developing, democratic or authoritarian, 
Western or Eastern, Public Service Broadcasting has a great influence on its public 
politically, socially and culturally. 

                                                      
1 Broadcasting Research Unit, The public service idea in British broadcasting: Main principles, 1986 



 
 

6

 
Especially in Korea, PSBs hold more dominant positions than other media in terms 
of impact and credibility. The following table shows the data from the latest public 
opinion poll conducted by the South Korea Advertisers Association.2 
 
Table 1.  The most influential media in South Korea 

 

KBS       MBC    NAVER     SBS    ChoSun    DAUM     YTN   JoongAng   Nate     DongA  
                 (PSB)     (PSB)   (Internet  (Commercial Daily    (Internet   (Cable    Daily     (Internet    Daily 
                                      Portal)   Broadcasting)          Portal)    News)               Portal) 

 
According to the survey, KBS (Korean Broadcasting System) and MBC (Munwha 
Broadcasting Corporation), two major PSBs in South Korea, have an aggregated 
influence rate of 76.5%. On the other hand, the leading daily newspapers such as 
Cho-Sun Daily, Joong-Ang Daily and Dong-A Daily only show 3.3% influence rate 
even combined. Based on the result of the survey it could be interpreted that the 
general public of South Korea is largely affected by PSBs. Then, the next question 
would be: “Are PSBs trusted?” 
 

                                                      
2 The survey was conducted as individual interviews by Millward Brown Media Research for the Korea 
Advertisers Association in September 2010 (95% confidence, the sample size of 10,000 civilians in South 
Korea, the sampling error is ± 0.98% p) 



 
 

7

Table 2.  The most trusted media in South Korea 

 KBS    MBC    NAVER    SBS      YTN    DAUM      Cho-    Joong-    Maeil    NATE   DongA  Hankyoreh  
                  (PSB)    (PSB)   (Internet (Commercial (Cable  (Internet    Sun      Ang      Daily   (Internet  Daily    Daily                                 

Portal)  Broadcasting) News)  Portal)     Daily     Daily              Portal) 

 
According to the survey, the aggregated credibility rate of KBS and MBC is very 
high at 58.1%. The rate for Cho-Sun Daily, Joong-Ang Daily and Dong-A Daily, 
three major newspapers in South Korea, came out at only 4.4%. Based on these 
results combined, it looks obvious that the general public has a higher level of trust in 
PSBs in South Korea.  
 
Taking the aforementioned survey results into consideration, the independence of 
PSBs in South Korea is a very crucial factor for the protection of its democracy. If 
they fail to secure independence from the government, commercial pressures, or 
other powerful interest groups, the PSBs could turn into a dangerous tool that could 
threaten the nation’s democracy and pluralism. 
 
In addition, it is difficult to define PSB which is not independent as ‘public service’ 
broadcasting since the word ‘public’ includes the notion of representing various 
interests and views. The main role of PSB is agenda-setting for a society by 
reflecting the diversity of the public.  
 
3. Why the independence of PSB from the ‘government’? 
 
The essential subject of this paper is a comparison of South Korean PSBs against 
BBC focused on their independence from the government. 
 
Why the focus on independence from the ‘government’? It is because the birth and 
the growth of South Korean PSBs are closely related to the government and it still 
has massive influence on the state of independence of PSBs. This situation mainly 
results from the political history of South Korea. 
 



 
 

8

After liberation from Japanese colonial rule, from 1945 until the end of the 1980s, 
South Korea was a society dominated by authoritarian regimes. Journalists who 
resisted dictatorship had to face being fired from their jobs, tortured and imprisoned. 
The independence of the press was hard to imagine under such an environment.3 
Until the late 1980s when the dictatorship started moving to a democratic system, 
MBC and KBS also had been operated as national broadcasters completely controlled 
by the authoritarian regimes. 
 
Since the pro-democracy movement in June 1987, the political independence of the 
press including PSBs has been recognized as a critical social goal for the South 
Korean people. Particularly, as the democratic movement of PSB journalists spread,  
the idea that PSB should be independent from the political power was accepted not 
only in the PSB but also by civil society.                                                                                                                                                                        
 
However, the South Korean government still has a strong influence over PSB. The 
government even appointed a person as a president of a PSB who participated in the 
election camp for the President.4  
 
The overall situation shows that the independence of PSBs in South Korea is still 
very vulnerable. In particular, since the launch of Lee Myung-Bak’s conservative 
government in 2008, there has been great concern about independence of the press 
including PSBs.5 In such an environment, the following questions are becoming 
more and more crucial: 
 

• “What are the main reasons of the vulnerability of the South Korean PSBs in 
terms of the independence from the government?” 

 
• “How can the South Korean PSBs secure their independence from the 

government?” 
 
The aim of this paper is to find answers to such questions based on the view that the 
independence of PSBs is critical for them to function as sound critics, not spokesmen 

                                                      
3 For example, during the regime of Chun Doo-Hwan, 1980 ~ 1987, the government agents used to be 
stationed in all South Korean newsrooms controlling the contents of the news reports. Almost all media 
reports were produced in favor of government according to the so-called 'Press Guidelines’ set by the 
authoritarian power. 
4 The former President Roh Moo-Hyun appointed Seo Dong-Goo, who used to be a press advisor in his camp, 
as the president of KBS in 2006 and the current President Lee Myung-Bak also appointed Kim In-Gyu, who 
was his press aide, as the president of KBS in 2009.      
5 According to a survey conducted by Korea Press Foundation in 2009 for 1,040 journalists, 31.1% 
responded that the pressure from the government is the major factor which restricts the freedom of the press 
both in direct and indirect ways. It presents considerable increase compared to a similar survey in 2007 
(before Lee Myung-Bak government) in which only 14.7 % answered as such. 



 
 

9

of the government, and also for the continuous development of democracy in South 
Korea. 
 
4. Comparative analysis: BBC “Gilligan case” and MBC “PD Notebook case” 
 
The methodology of this paper is a comparative analysis of the BBC “Gilligan case” 
and the MBC “PD Notebook case”. The two specific cases are chosen because: 
 

� They had a nation-wide significance. 
� They gave rise to serious arguments in the society. 
� PSB and government had to go through a massive confrontation with each other. 
� Government aimed to limit the independence of PSB. 
 

This research will focus on the dynamics of the BBC vs. British government and 
MBC vs. the South Korean government around the independence of PSB by 
conducting a detailed study on the development and the consequences of these two 
cases. 
 
Furthermore, it will analyze the essential factors and conditions that enabled the BBC 
to maintain its independence from the government and the major deficiencies in the 
South Korean PSBs case in respect of the BBC case.     
 
The reason that BBC is chosen as a subject for the comparison is as follows: 
 

� The BBC is considered as an exemplary role model of PSB in terms of financial 
security and organizational culture accompanied by its long history and rich 
experience. 
� The efforts that BBC has made to secure impartiality and credibility and to 
protect the people’s right to know provide useful precedents for the South Korean 
PSBs. 

 
As a result of these case studies, this paper will define the structural and functional 
problems of South Korean PSBs in the aspect of securing their independence from 
the government and will seek solutions to improve those weaknesses by 
benchmarking the BBC experiences. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 

10

 
 
Chapter 2   Challenge of ‘Independence of PSB’  
 
1. BBC: 'Andrew Gilligan Case' (2003-2004) 
 
1) Background and beginnings 
 
On 20 March2003, the US and the UK started the war in Iraq with the core 
justification of removing the weapons of mass destruction (WMD). However, public 
opinion in the UK was not very supportive of the decision of the Tony Blair 
government to get involved in the war. Public opinion was divided. Thousands of the 
UK citizens asserted their opposition to the war by demonstrating in London.6 The 
situation in the Parliament was similar. The Conservative Party supported the war, 
but the Labour Party didn’t have one aligned position on it. They were divided like 
the British people. The whole of the UK society was caught in a whirlpool of 
controversy and division over the war.   
 
Such a situation could be puzzling to the Blair government which was established 
with the strong support of the voters. If they couldn’t block the spread of the anti-
war mood immediately, the popularity, the reliability and the support for the 
government could collapse. Therefore, the government devoted all their energy to 
promoting the legitimacy of the war even in the pre-war period. One of the efforts 
was the report ‘Iraq's Weapons of Mass Destruction: The Assessment of the British 
Government (‘the September Dossier’)’ published on 24 September, 2002. 
 

The key message of the September Dossier was "Saddam Hussein’s military planning 

allows for some of the WMD to be ready within 45 minutes of an order to use them” 
and it became the core justification of the government to emphasize the urge to 
participate in the war and to calm down the opinion against it. In the middle of such a 
situation, Andrew Gilligan’s report threw some fundamental questions on the 
authenticity of the government’s evidence. 
 
On May 29, 2003, Andrew Gilligan, a BBC reporter, described the dossier   in the 
‘TODAY’ programme of Radio 4 as follows: “The draft (of the September Dossier) 
prepared for Mr. Blair by the intelligence agencies actually didn't say very much 
more than what was public knowledge already and Downing Street, our source says, 

                                                      
6 On February 15, 2003 anti war protest was organized by ‘The British Stop the War Coalition’ (StWC). The 
British police estimated attendance as well in excess of 750,000 people and the BBC estimated that around a 
million attended. The demonstration was conducted under the slogan "No war on Iraq – freedom for 
Palestine”. 



 
 

11

ordered a week before publication, ordered it to be "sexed up", to be made more 
exciting…” 7   Furthermore, he emphasized that the government inserted the 
expression of ‘within 45 minutes’ in order to give an impression of a closer threat 
from Saddam Hussein and “the government probably knew that the 45 minutes figure 
was wrong, even before it decided to put it in.”8  
 
The Gilligan report that the government overstated and distorted facts about the Iraq 
war for its own advantage caused a massive controversy in society. It was critical 
enough to call into question the integrity of the government as well as the legitimacy 
of the war itself. 
 
2) The reaction of the government  
 
After the BBC’s report, the Blair government protested immediately to the BBC and 
refuted that the contents reported differed from the facts. Alastair Campbell, Director 
of Communications and Strategy for the Prime Minister, expressed their complaints 
by sending several letters to Richard Sambrook, Director of BBC News. He 
complained that the BBC had broken BBC guidelines by the use of a single 
unattributable source and he wondered why the BBC had guidelines at all, given that 
they were so persistently breached.9  
 
In reaction to this incident, the BBC, led by Director General Greg Dyke, responded 
that “the BBC guidelines had not been broken.”10 The BBC also maintained its 
position towards the pressures from the government by stating “the reasons do not 
exist to apologize for this case”.  
 
An unexpected incident occurred in the middle of this battle between the government 
and the BBC which could have a critical impact on the whole situation. Dr. David 
Kelly, the anonymous informant who gave the source to Gilligan, killed himself.11 
The BBC had tried not to expose Dr. Kelly’s identity. However, the government 
suspected Dr. Kelly and started an investigation into the issue. He committed suicide 
on July 17, 2003 while he was being investigated by the Foreign Affairs Committee 
of the House of Commons. The death of Dr. Kelly who was the core source for the 
BBC and the core witness for the government became a serious turning point in 
strengthening the offensive of the government against the BBC. 
 
The Prime Minister, Tony Blair established the ‘Hutton Inquiry’ with the aim of 

                                                      
7 BBC, Full text: Gilligan’s ‘Today’ reports, (http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/3090681.stm), 2003 
8 Ibid 
9 Greg Dyke, Inside Story, London, Harpercollins, 2004, p.265 
10 Ibid, p.266 
11 Dr. Kelly was a British scientist and expert on biological warfare, employed by the British Ministry of 
Defense, and had worked in UN as a weapons inspector in Iraq. 



 
 

12

investigating the death of Dr. Kelly and clarify the truth of the Gilligan report. The 
Hutton Inquiry continued until January 28, 2004 examining the witnesses of the 
government and the BBC. The government and the BBC clashed sharply during the 
inquiry. The results concluded by the Hutton Inquiry can be summarized as 
follows:12 
 

- The contents of Gilligan’s report were unjustified. 
- The editorial system of the BBC which was responsible for the Gilligan report 
was defective. 
-The BBC management was at fault in the following respects in failing to 
investigate properly the Government's complaints. 
- The Board of the Governors is to be criticised for failing to make more detailed 
investigations into whether this allegation reported by Mr. Gilligan was properly 
supported by his notes and for failing to give proper and adequate consideration 
to whether the BBC should publicly acknowledge that this very grave allegation 
should not have been broadcast. 

 
But the Hutton Inquiry didn’t confirm clearly whether the government key personnel 
like Campbell participated in editing the September Dossier or not, and whether the 
Ministry of Defense and the intelligence agency were under  pressure from the 
government or not. The Hutton Inquiry was seen to exonerate the government while 
dealing a fatal blow to the BBC.  
 
3) Consequences 
 
The BBC was shocked. Immediately after the release of the Inquiry conclusions, 
Gavyn Davies, the Chairman of the BBC Board of the Governors announced his 
resignation. It was followed by the departure of Greg Dyke, the Director General of 
the BBC and thousands of BBC employees across the UK demonstrated.   
 
Although the direct cause of the demonstration was the resignation of Greg Dyke, in 
fact, it displayed their resistance to the conclusions of the Hutton Inquiry, and 
furthermore, to the government. In addition, public opinion generally questioned the 
results of the Hutton Inquiry.  
  
Soon after the Hutton Inquiry and the departure of Greg Dyke, the BBC announced 
the ‘Neil Inquiry’ led by Ronald Neil, the BBC's former Director of News and 
Current Affairs. After thorough investigation of the prose leading up to the Gilligan 
report, he produced the ‘Neil Report’. Neil Report suggests the ways to improve 
BBC journalism. The core contents are as follows:13  

                                                      
12 The Hutton Inquiry: Chapter 8, Summary of conclusions relating to the BBC, 
(www.the-hutton-inquiry.org.uk/content/report/index.html), 2004 
13 BBC, Press Release: Neil Report recommends how to strengthen BBC Journalism, 



 
 

13

� Truth and Accuracy - BBC journalism should be rooted in the highest possible 
levels of accuracy and precision of language, well sourced, based on sound evidence and 
thoroughly tested 
� Serving the Public Interest - prioritizing and reporting stories of significance and 
relevance to audiences, being well informed when explaining stories and robust, but fair 
and open-minded in asking searching questions of those who hold public office 
� Impartiality and Diversity of Opinion - reporting facts in their context, not 
opinion, practicing openness and independence of mind and testing a wide range of 
views with the evidence 
� Independence - striving to be an independent monitor of powerful institutions and 
individuals, making judgments for sound editorial reasons, not as the result of improper 
political or commercial pressure 
� Accountability – the BBC’s first loyalty is to its audiences and their continuing 
trust in the BBC’s journalism is a crucial part of the BBC’s contract with them. The 
BBC will be open to admitting mistakes when they are made, unambiguous about 
apologizing for them, and must encourage a culture of willingness to learn from them.  

 
The significance of the Neil Report is that the BBC analyzed its own problems and 
suggested the areas for the improvement on its own initiative rather than being forced 
to do so by external pressures.14 In the other words, the BBC response should be 
considered as positive as it improved the measures for strengthening the 
independence and the credibility of the BBC itself.  
 
2. MBC ‘PD Notebook Case’ (2008-2009)  
 
1) Background and beginnings 
 
In February 2008, the Lee Myung-Bak government of South Korea came to power, 
based on the Grand National Party, the conservatives. The political power shifted to 
the right from the past two left regimes, i.e. the Kim Dae-Jung and Roh Moo-Hyun 
governments. The Lee government started to drive conservative policies in all areas 
of South Korea under the slogan of “Hard-working government and an economic 
President”. Business-friendly and growth-oriented economic policies were their core 
beliefs.  
 
In March, 2008, President Lee announced the candidates for several ministerial 

                                                                                                                                                                  
(www.bbc.co.uk/pressoffice/pressreleases/stories/2004/06_june/23/neil.shtml), 2004  
 
 
14 “In considering how the BBC might learn from Hutton’s conclusions, we were clear that we were not about 

establishing blame, but about discovering what lessons the BBC might learn from the events of last year.”, 
The Neil Report : Introduction, 2004 



 
 

14

positions but three of these candidates failed to go through the screening process due 
to some moral defects, and finally stepped down.15 This incident led to criticism of 
the new president and the government that they dealt with national affairs too naively 
and impatiently only to achieve shallow quick wins.  
 
In such an environment, in April 2008 the Lee government agreed with the US 
government to fully open the South Korean market to the imports of American beef. 
The government thought that the people would eat good beef at a cheaper price if 
they imported the US beef, but they only considered the economic aspect of the issue. 
 
‘PD Notebook’, the MBC’s investigative programme, produced a report criticizing 
the beef negotiation from a perspective of ‘quarantine sovereignty’. The title of the 
program was ‘Is U.S beef safe from mad cow disease?’ The report was televised for 
about 50 minutes twice from April 29, 2008. The contents of the programme can be 
summarized as follows:  
 

- (Showing unhealthy US cows falling over) those cows had a high possibility of 
catching mad cow disease. 
- If Korean people eat beef infected with mad cow disease, the probability of 
those Korean people catching CJD (Creutzfeldt - Jakob disease) is 94%. 
- Due to the government’s insufficient knowledge of the US slaughter system, 
they might not have understood the risk of mad cow disease or have understated it 
even if they knew it.  

 
The report of the PD Notebook set off the fuse of a huge demonstration nation-wide 
and provoked anti-government resistance. The ‘candlelight demonstration’ of citizens 
continued for two months in all major cities in South Korea after April 2008. They 
requested the government to ‘stop the import and re-negotiate with the US’.16 The 
scale of the protest was the biggest since the ‘June Democratic Movement’ in 1987 
which demanded the resignation of Chun Doo-Hwan’s authoritarian regime. 
Demonstrators encountered a direct conflict with aggressive police actions. Many 
citizens were injured and taken to the police station during the course of the 
demonstrations. 
 
Although the resistance started from the report of the PD Notebook and the anxiety 
among the people about the risk of the US beef, in fact, the deeper aspect of it was to 
express opposition to the Lee government for their decision-making process which 
ignored the basic democratic values such as a persuasion through conversation and 

                                                      
15 They resigned because of their children’s double nationality, real estate speculation, and illegal fake resident 
registration. 
 
16 The demonstration time was in the evenings and at nights. Tens of thousands of candlelight presented a 
strong image visually and symbolized strong anti-government resistance. 



 
 

15

negotiation.  
 
The initial slogans of the demonstrators were ‘Oppose the US beef import’, however, 
as the rally went on the demonstrators showed the anti-government slogans such as 
‘Resign Lee Myung-Bak’. It was a heavy blow to the Lee government which was just 
established and intended to drive their new policies actively.  
 
2) The reaction of the government 
 
At the early stage of the demonstrations, the Lee government maintained their 
position that ‘the US beef is safe’ through press interviews by the Minister of 
Agriculture. The presentation of the government was as follows:17 

 
- No case of mad cow disease has been reported in the US since 1997 when they 
prohibited the use of the animal feed. 
- All the Americans eat American beef (therefore, it is safe). 
- We only import the beef that are slaughtered in facilities where our authorities 
have confirmed its safety. 

 
In spite of the government’s announcement, the candlelight demonstrations kept 
spreading and the complaints arose inside the government that the MBC misled the 
public opinion with its partial report. The government view was that the huge protest 
was caused by the MBC, and also had a perception that MBC televised it with an 
intention of damaging the government.18 
 
The reaction of the government was firstly taken through its subordinate office, the 
Korean Communications Commission. They confirmed that PD Notebook violated 
article 9 (on fairness) and the article 14 (on objectivity) of the Regulation on the 
Broadcasting Standards and forced the MBC to make a public apology for breaking 
the regulations. MBC apologized to their audience on the main news program. They 
explained “we implied that all falling down cows might have mad cow disease and 
broadcasted the one-sided opinion only while dealing with a controversial social 
issue.”19 
 

                                                      
17 The Joint Press Conference : Jeong Woon- Cheon, the Minister of Agriculture and Kim Seong- Hee, the Minister of  
Health and Welfare, May 2, 2008 
18 The Lee Myung-Bak government was already in discord with MBC before the broadcasting of PD 
Notebook. As MBC has strong tradition of investigative reports denouncing corruptions, MBC intensively 
reported suspicions on the property of Lee Myung-Bak and the corporations that he managed before he has 
been elected as president. At that time, the report criticizing candidate Lee has been broadcasted intensively 
through News Desk, the main news program of MBC. Since then, Lee Myung-Bak and his staffs have 
expressed publicly the discontent on MBC. Although the pressure against MBC exploded due to the report of 
PD Notebook, the conditions making the explosion possible were met even before the report of PD Notebook. 
19 MBC, ‘News Desk’, August 12, 2008 



 
 

16

Furthermore, the government put pressure on the MBC using legal methods. The 
Ministry for Food, Agriculture, Forestry and Fisheries claimed that their reputation 
had been damaged by the report of the PD Notebook which exaggerated the risk of 
the US beef, and prosecuted the MBC journalists engaged in the report. The 
journalists were investigated by the prosecutor’s office.   
 
The journalists of PD Notebook and the MBC Labour Union protested heavily 
against the government for those actions. The Democratic Party – the opposition 
party – and many NGOs also joined this opposition criticising the government for its 
‘pressure on the freedom of the press’.20 
 
It was followed by a serious social controversy over the independence and the 
impartiality of the press and PSB. Headed by the conservative newspapers like Cho-
Sun Daily, Joong-Ang Daily and Dong-A Daily the right insisted “the MBC was not 
impartial, and overstated and twisted the facts intentionally.”  The left-wing 
medialike Hankyoreh Daily and Ohmynews disputed this, saying “the government 
hurt the independence of the public broadcasting (i.e. MBC) seriously and the 
attitude MBC held in the report was rightly positioned on the people’s right to 
health”. The confrontations between the pro-government and the anti-government, 
the right and the left rose to a climax. 
 
3) Consequences 
 
The conflict between the government and the anti-government resistance didn’t 
diminish and finally the Lee government had to announce a statement to the public. 
The president apologized “although this national issue was very important and 
emergent, I should have thought seriously how the people would receive it and what 
they thought the government should do. The government and I have reflected about it 
bitterly.”21 And he announced that the government will not import the meat of cows 
aged over 30 months about which the people have major anxieties of mad cow 

disease. The report of PD Notebook brought the change on the government’s policy 
and the candlelight demonstrations diminished.  
 
But the conflict between the government and the MBC continued in the court. On the 
case that the prosecutor indicted the journalists of PD Notebook for damaging the 
reputation of government, the Court initially decided that ‘PD Notebook is 
innocent’.22 The Court explained “all contents including the report on falling down 
cows, the comment that the Korean genes were vulnerable to mad cow disease and 

                                                      
20 NGOs such as the Association of Physicians for Humanism hold a press conference in Seoul on June 19, 
2009 and stated “Prosecutor’s Office is destroying our democracy and the freedom of the press”.  
21 The President Lee Myung-Bak Special Press Conference, June 19, 2008 
22 The Ruling of the Korean Court in the First instance, January 20, 2010 



 
 

17

the statement that the government did not know the slaughter system of the US very 
well were not untrue.”23  
 
The prosecutor appealed against the decision immediately. The High Court also 
declared PD Notebook “innocent” even though some false facts (i.e. the report on 
Downer cows, and the comment on Korean genes) could be acknowledged.24 
Particularly, the High Court explained “for the issues that have critical social 
implications the limit for the freedom of speech should be relaxed, and not be made 
hesitant on the expression by the criminal restrictions.”25  
 
The legal decision on the report of PD Notebook has been ‘not guilty’ for all 
accusations and the final decision of the Supreme Court is still awaited.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                      
23 Ibid 
24 The Ruling of the Korean Court of Appeals, December 2, 2010 
25 Ibid 



 
 

18

 
Chapter 3. BBC and MBC after the two incidents  
 
1. Similarities and differences between the two cases 
 
1) Similarities 
 
The similarities of both cases can be considered from two perspectives, 'interaction 
between PSB and government' and 'social impact and controversy.' 
 
First, the similarities in terms of ‘the interaction between PSB and government’ are 
as follows: 
 

- Government pressure on the PSBs (BBC and MBC) 
The British government placed pressure through the 'Hutton Inquiry' and 'the 
criticism of the BBC management' and the Korean government placed pressure 
through ‘the accusation of PD Notebook producing team' and using methods such as 
insisting on a 'broadcast apology'. 
 

- The PSBs (BBC and MBC) partially accepted the government's pressure. 
The Governors of the BBC decided to sack the Director General Greg Dyke and 
made an apology from the Acting Chairman, Richard Ryder. The BBC then 
established the Neil Report eventually which gradually accepted the conclusion of 
the Hutton Inquiry and made recommendations to avoid future editorial problems of 
this kind. The MBC partially accepted the Korean Communications Commission's 
decision and broadcasted apologies to the audience. 
 
The similarities in terms of ‘the social impact and controversy’ are as follows: 
 

- Both reports amplified civil resistance to a specific government policy.  
The BBC's Andrew Gilligan Case backed up the public opinion against the Iraq war 
while putting the Blair government in a difficult situation. The MBC's PD Notebook 
case severely hurt the credibility of the Lee Myung-Bak government provoking 
nationwide anti-government protest. 
 

- The controversy within the media 
After the report of the BBC, the right-wing press like The Sun and Daily Mail which 
were standing on the side of the Blair government, attacked the BBC. On other hand, 
the Guardian and The Independent supported the BBC while criticising the Blair 
government. After the report of the MBC, the conservative media such as Cho-Sun, 
Joong-Ang, Dong-A Daily attacked the MBC while supporting the Lee Myung-Bak 
government. On the contrary, the Hankyoreh, Ohmynews and other progressive 
media backed MBC and criticized the Lee Myung-Bak government.  
 



 
 

19

These kinds of controversies and confrontations seemed to follow the general 
political tendency of the media itself whether it is British or Korean. In other words, 
those who have a conservative tendency were pro-government and anti-PSB, whereas 
the progressive were anti-government and pro-PSB. The controversies within the 
media around the reports of the BBC and the MBC spread into the civil society. The 
conflicts were escalated into social confrontations between the pro-PSB/anti-
government vs. the anti-PSB/pro-government. 
 
2) Differences 
 
The differences can be summarized in three parts: 'the form of the report', 'the 
conclusion of the governmental institution', and 'the characteristics of the social 
impact.' 
 

- The difference in the form of the report 
 
The BBC's Andrew Gilligan report was broadcast through live news on radio. The 
problem here was the ‘two-way interview’ talk that Gilligan carried out with the 
newscaster. Gilligan asserted that the September Dossier was ‘sexed up’. Although 
this comment didn’t deviate from the content of the report, it was true that his 
superiors couldn’t exert suitable editorial control in advance. The Blair government 
emphasized this part and criticized the BBC accordingly. The BBC admitted the error 
and rectified it by announcing the Neil Report and implementing the new editorial 
guideline.26 
 
The MBC's PD Notebook was not live. It was pre-produced and recorded, which 
means that some controversial scenes such as continuous demonstration of  ‘cows 
falling over' could have been revised through the editorial process. However, it was 
not properly done and as a result the report could have misled the viewers into a 
conclusion that all cows that fall over had mad cow disease. For this reason, a 
criticism arose even within the MBC that even though the intention of the report was 
to protect the food safety for the public, the production team didn't take careful steps 
in delivering the ‘facts’ using appropriate words and not exaggerating them. 
 

- The different characteristics of the social controversy stimulated by the report 
-  

The Gilligan report was broadcast after the war had started and after views about the 
war had already polarized. In other words, the report lubricated the already existing 

                                                      
26 “The BBC should not normally break stories making serious allegations in live two‐ways” The Neil 
Report: The summary of main points, 2004 

 



 
 

20

public opinion against the Iraq war. On the contrary, the PD Notebook report was an 
initial catalyst for the public protest against the Lee Myung-Bak government. 
 
These differences resulted in different reactions from the governments of the two 
countries. The Blair government has already experienced the anti-war opinion before 
the Gilligan report and has successfully developed its way to handle the issue in the 
same context as they dealt with the anti-war opinion.  
 
In other words, the flow of the events, i.e. anti-war mood -> Gilligan report -> 
amplification of the anti-war mood -> Hutton Inquiry -> Neil Report, shows that 
although the government was engaged in a conflict with the BBC, it has evolved step 
by step toward the settlement of the issue. 
 
On the other hand, the Lee Myung-Bak government didn't anticipate the controversy 
that the PD Notebook report would bring into the society. The government was not 
prepared with a systematic solution to deal with the situation and was just busy trying 
to blame the report. As a result, the civil resistance became more and more fierce.  
 
The overall flow of the events took place in Korea, i.e. PD Notebook report -> 
beginning of the candlelight demonstrations -> prosecution of the PD Notebook 
journalists -> expansion of the candlelight demonstrations -> apology statement from 
the president to the public, portrays that the government didn't have any constructive 
plan to solve the problem except for just criticizing MBC. It only worsened the 
situation while putting the government in a very difficult position. The situation 
evolved into the aggravation of the conflict rather than the settlement of it. 
 
-  The different characteristics of the controversy within the media 
 
After the Hutton report there was a sense that all the newspapers should defend the 
BBC against the government. Even those conservative newspapers which criticised 
the BBC for the Gilligan Report expressed the opinion that the independence of the 
BBC should be protected.27 Likewise, regardless of different political inclinations, 
the British press showed consensus on the freedom of the press and the independence 
of PSBs. 
 
On the contrary, the conservative newspapers in Korea still continue attacks on MBC 
after the PD Notebook incident. They are taking the issue solely from the political 
position without serious consideration of the independence of PSBs.  
 

                                                      
27 “This kind of government pressure on the BBC is totally out of order.….So the BBC is absolutely right to 
stand up for its independence.” Melanie Phillips, The BBC is our cultural jewel in the crown, Daily Mail, 
April 28, 2004 



 
 

21

 
 
 
 
2. Evaluation of the impact of these cases on the independence of the BBC and 
the MBC  
 
After the incidents, the BBC and the MBC went through significant internal changes.  
Have the changes weakened the independence of the BBC and the MBC from their 
governments? It could be said ‘no’ for the BBC case whereas ‘yes’ for the MBC case. 
 
1) The BBC case 
 
The biggest change for the BBC were the resignations of Gavyn Davies, Chairman of 
the Board of Governors and Greg Dyke, Director General of BBC. Both were known 
to be pro-Labor party figures. There is an interesting paradox that Gavyn Davies and 
Greg Dyke, who were both supporters of the Labor party, were made to resign as a 
result of the conflict with the Labor government.  
 
In conclusion, Greg Dyke stood firmly to protect the BBC with regard to the Gilligan 
case and in Gavyn Davies’ case, he confronted the Labor government which had 
appointed him to his position in the BBC.  
 
This implies that in order to maintain the independence of PSB it is very crucial that 
the top management firmly stands for the sake of the value of the journalism itself 
while keeping substantial distance from the government. 
 
Then, what changes had the BBC undergone after the resignation of Greg Dyke?   
 
Mark Byford, the temporary successor to Greg Dyke, carried out an internal 
investigation on the Gilligan case for 5 months working as the acting Director 
General. These actions brought a strong discomfort within the BBC. An anonymous 
BBC staff member said to The Independent “there is a huge skepticism about Mark. 
People are scared that he is leading a witch-hunt.”28  
 
Nevertheless, during the unstable period of Mark Byford the BBC produced the Neil 
Report. The purpose of this report was to reinforce the accuracy and impartiality of 
the BBC journalism. In other words, the Neil Report stressed that accurate and 
impartial journalism was the only way to keep the independence of PSB from the 
government.  
 

                                                      
28 The Independent, ‘The Battle for the Soul of the BBC’, March 9, 2004 



 
 

22

The fact that Michael Grade and Mark Thompson were appointed as the Chairman 
and the Director Generals respectively is very important in terms of political 
impartiality. They were seen as professionals and politically independent.  
 
In conclusion, although it was argued that the BBC journalism became “too cautious” 
after the Gilligan case, it is hard to find any assessment that the BBC became 
subordinate to the government. 
 
2) The MBC case 
 
The most noticeable changes within the MBC after the PD Notebook incident were 
that the board of the governors of the MBC was filled with pro-government figures 
and the frequency of critical reporting on the government reduced. 
 
In 2008, the Lee Myung-Bak government changed the members of Foundation for 
Broadcast Culture (the board of the governors of the MBC) with pro-government 
people. During this process, Eom Ki-Young, the president of the MBC at that time, 
who still had a year left for his term had to leave the company due to a conflict with 
the new governors. In February 2010, the new board of governors elected Kim Jae-
Chul as the new president. 
 
The criticism arouse within the MBC that the independence of its journalism has 
declined seriously. The MBC Labour Union conducted a survey with its 2,000 
members and announced the result, “88% of the survey participants responded that our 
news and current affairs programmes are getting more and more partial after the arrival 
of the president Kim Jae-Chul”.29 The MBC Union also highlighted that “the MBC 
journalists think our news does no longer deal with complicated issues which would 
cause discomfort for the government”.   

 
In response to this kind of feedback on the MBC journalism, the top management of 
the MBC maintains that the MBC is still independent of the government. They also 
stress that they should depend the impartiality of the journalism.  
 
Regardless of the suitability of the opinion of both sides, the situation that the 
management and the journalists of MBC confront with each other internally 
represents the instability and vulnerability of the independence of the MBC from the 
government. 
 
 
 
 

                                                      
29 MBC Labor Union, Bulletin of MBC Labor Union, January 24, 2011 



 
 

23

 
 
 
 
 
Chapter 4.  How can BBC maintain its independence from government? 
 
Mark Thompson, the current Director-General of the BBC, speaks proudly about the 
independence of the BBC as follows: 
 
“Independent governance and management. Strong institutional values. Strong public 
consensus. A hypothecated and independent source of funding which the public 
understand and support. And the result? Well, many results – not least quite a few 
good programs and services. But the main result is public trust.”30 
 
In this chapter, we will specifically examine the factors that enable BBC to maintain 
its independence.   
 
1. Financial independence - securing financial stability 
 
The key to the BBC’s independence is its financial independence. Over 70% of the 
BBC’s budget consists of the license fees that the people of the UK directly pay to it. 
According to the BBC, “everyone in the UK who watches or records TV as it is 
broadcast needs to be covered by a TV license.”31 For colour television, a household 

pays around ￡145.5 (about KRW 300,000) a year as license fee. Through this, the 

BBC can operate a ￡3 billion (about KRW 6 trillion) annual budget. This stable 
structure for license fee collection is the basis on which BBC can make its broadcasts 
committed to “public service” in terms of the people of the UK, but independently 
from the government, enterprises, or interest groups. 
 
Of course, the BBC has continuously undergone challenges related to license fee 
collection.  Such challenges have come both from the citizens who pay the fees and 
the government which determines the amount of the fee. For example some citizens 
of the UK have raised the issue that the fee is too expensive, and have even 
campaigned against paying the fee.  
 
The BBC is responding to these challenges mainly in two ways: by emphasizing its 
financial transparency, and by emphasizing its independence in the conduct of PSB. 
 
First, to emphasize its financial transparency, BBC releases BBC Trust Review and 

                                                      
30 Mark Thompson, Director-General of the BBC, Smith Institute Media Lecture, October 11, 2006 
31 BBC, The licence fee (http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/licencefee/),2011 



 
 

24

Assessment yearly, as an annual report. This annual report explains very specifically 
and in detail how and where the license fees collected from the UK people for the 
applicable year were spent.32 This means that the annual report is a self-certification 
of the BBC that it would complete its task of PSB, and is also an effective way of 
telling the UK people that the fees they are paying are being spent worthily. 
 
Second, the BBC primarily emphasizes that the stability of its license fee collection 
is critical for the maintenance of its independence as a PSB. Mark Thompson makes 
the following claims against the government’s move to change its license fee: 
 
“I want to turn next to the independence of the BBC and to try to answer this 
question first: many of the BBC's stronger supporters worry generally about the 
independence of the BBC – are they right to do so? Yes, they are.”33     
 
He also stresses “the foundation of that editorial independence also requires an 
appropriate level of institutional and financial independence.”34  Announcing 
proactive responses to the government’s move to change BBC’s license fee, he 
reveals the following reasons for the need to retain it: 
 
“The BBC is an independent public broadcaster – not a state broadcaster or an arm of 
the Government. That is why the British public trusts it so much.”35 
  
The BBC has a belief that the financial stability is the key to its independence. And, 
they are making constant efforts to reinforce this belief in the public and the political 
powers seeking their consensus. These two factors can be regarded as the basis of the 
BBC’s financial stability. 
 
2. Characteristics of the BBC culture 
 
The basis of BBC’s organizational culture is the immense pride of its members as 
‘the BBC journalists’. According to Daily Mail, Gavyn Davies, the former Chairman 
of the BBC Board of Governors “came out fighting when the corporation came under 
fierce attack from the Government over the war in Iraq. He blames the bitter battle of 
wills on Downing Street's spin machine. His priority is to protect the BBC's 
independence.”36  
 

                                                      
32 BBC, BBC Trust’s review and assessment for 2009/10, 2010   
33 Mark Thompson, Director-General of the BBC, The BBC and the new Settlement – speech to the Voice of 
the Listener and Viewer (VLV), November 24, 2010 
34 Ibid 
35 Ibid 
36 Daily Mail,”Chair of BBC governors Gavyn Davies”, January 27, 2004 

 



 
 

25

This article can be seen as representing the overall sentiment of the BBC’s journalists, 

and can be regarded as an expression of the confidence in the BBC’s values and 
independence. The protest that was launched by the members of the BBC right after 

the resignation of Greg Dyke, the BBC’s former Director-General, showed one of the 
characteristics of the BBC family: its internal unity against pressure from outside. 
Greg Dyke has been praised for his effort to improve the organizational culture of the 
BBC during his term. He focused on overcoming the bureaucracy that was put in 
place by the previous Director-General, John Birt, and on increasing the pride and 
confidence of the BBC’s employees by bringing creativity to forefront.37  
 
It was when the organizational culture of the BBC was soaring that it came in 
conflict with the Blair government. It can be said that the government, after the 
resignation of Greg Dyke, faced intense protest from the BBC journalists and wider 
press criticism and suffered severe political damage. 
 
The BBC’s organizational culture of resisting pressure from outside, particularly 
from the political arena, is an important empowering factor for the BBC that enables 
it to keep its political independence. 
 
3. The role of the BBC Trust (the former Board of the Governors of the BBC) 
 
The lawful ground for the foundation of the BBC is the Royal Charter that the Queen 
issues every 10 years. To receive the Royal Charter, the BBC has to enter into an 
agreement with the government. This means that the BBC is controlled through the 
Royal Charter and its related agreement with the government. The Royal Charter, 
however, stipulates the independence of the BBC as follows: 
 
The independence of the BBC: The BBC shall be independent in all matters 
concerning the contents of its output, the times and manner in which this is supplied, 
and in the management of its affairs.38 
 
The BBC Trust is the top decision-making body in BBC, which is founded on the 
basis of the Royal Charter. The BBC Trust consists of 12 Trustees, including a 
chairman and a vice-chairman. The members of the BBC Trust are formally 
appointed by the Queen but in practice by the Prime Minister. The main powers of 
the Trust include the supervision of the BBC’s programs, making strategic decisions 
about the BBC’s broadcasting services, overseeing the operation of the license fee, 
and appointing the Director-General and the members of the Executive Board.  

                                                      
37 June Woong Rhee, The Hutton Inquiry and the Crisis of the BBC’s Journalism, Korean Society for 
Journalism & Communication Studies, October 2008, p.91  
38 Royal Charter for the continuance of the British Broadcasting Corporation , 2006, p.3 



 
 

26

 
In short, the BBC Trust is a regulating body that exerts powerful control on the 
overall broadcasting performance of the BBC. Therefore, there is a concern that if the 
Trust operates inappropriately responding to the government’s demand, it can 
severely damage the independence of the BBC.  
 
The present BBC Trust sees its mission as being to secure the independence of the 
BBC from external pressures. 
 
The Trust and the Executive Board are to act separately and the Trust must maintain 
the independence of the Executive Board.39    
 
This principal mission is believed to have been maintained and to have not 
undergone critical changes throughout the history of the BBC. As stated above, 
Gavyn Davies was appointed by the Labour government and was pro-Labour Party, 
but he strictly spoke for the BBC when it confronted the government due to 
Gilligan’s report. The existence of the BBC Trust is a fundamental element of the 
BBC’s independence, by which it is protected from the pressures from the 
government or other political powers. 
 
4. Editorial independence 
 
The editorial guidelines of the BBC specify the following editorial values, which are 
the foundation of the BBC journalism:40 
 
1. Trust 
2. Truth and accuracy 
3. Impartiality 
4. Editorial integrity and independence 
5. Harm and offence 
6. Serving the public interest 
7. Fairness 
8. Privacy 
9. Children 
10. Transparency 
11. Accountability 
 
Among these, ‘4.editorial integrity and independence’ is the most valuable provision 
regarding the independence of the BBC. It says: 
 

                                                      
39 An Agreement Between Her Majesty’s Secretary of State for Culture, Media and Sport and the British 
Broadcasting Corporation, July 2006, p.5 
40 BBC, BBC Editorial Guideline, Section 1: The BBC's Editorial Values, 2011  



 
 

27

The BBC is independent of outside interests and arrangements that could undermine 
our editorial integrity. Our audiences should be confident that our decisions are not 
influenced by outside interests, political or commercial pressures, or any personal 
interests.41 
 
Meanwhile, the BBC’s editorial guidelines also cite ‘1.trust’, ‘2.truth and accuracy’, 
and ‘3.impartiality’ as very important elements of the BBC journalism, together with 
‘4.independence’. 
 
Trust is the foundation of the BBC: we are independent, impartial and honest. We are 
committed to achieving the highest standards of due accuracy and impartiality and 
strive to avoid knowingly and materially misleading our audiences.42 
 
This can be interpreted that ‘independence’ can only be meaningful when it is 
combined with ‘trust’, ‘truth and accuracy’, and ‘impartiality’. The BBC’s editorial 
guidelines imply that if media overlooks truth and impartiality and only emphasizes 
its independence, it can be seen arrogant for the public and thus can lose the people’s 
trust. 
 
5. The UK government and the independence of the BBC  
 
For the BBC to retain its independence, it must take into account the behavior of the 
UK government, which is a particularly important external influencing factor, along 
with internal influencing factors such as its financial stability, the role of the BBC 
Trust, and its editorial guidelines. 
 
Historically, the BBC has come into intense conflict with previous governments, due 
to its news reports on sensitive issues of national interest, such as the reports on the 
Suez crisis, the Northern Ireland troubles, the Falklands War, and the Iraq War. As 
mentioned earlier, the Royal Charter guarantees the independence of the BBC, but at 
the same time, in the following provisions, it guarantees that the UK government 
always has the right in a time of emergency to order the BBC to broadcast 
government announcement or not to broadcast certain categories of programming. In 
both cases request must be made in writing and the BBC can say that the government 
has requested this action: 
 
Approvals and directions: 
(1) Where, under this Charter, any act or thing is required to be done with the 
approval of any Government Minister. 
(2) Where, under this Charter, any Government Minister has power to give a 

                                                      
41 Ibid 
42 Ibid 



 
 

28

direction to the BBC.43 
 
It can thus be said that the UK government has been guaranteed by law the right to 
force the BBC not to broadcast specific programs, whenever it decides to do so. The 
UK government, however, has not forbidden the BBC to air news reports about the 
Suez crisis, the Falkland War, the Iraq War, etc., except in 1988, when it prohibited 
the BBC from airing the voices of leaders of the Northern Ireland terrorist group.  
 
Although the past UK governments have tried to influence the BBC’s news reports in 
various ways, they seem to have had the common sense that news reports must 
basically not be prevented. This may mean that the UK government recognizes 
freedom of speech or expression as an important democratic principle. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                      
43 Royal Charter, 2006, p.20 



 
 

29

 
 
 
 
 
Chapter 5.  Why is the independence of Korean PSBs vulnerable? 
 
The reasons for Korean PSBs not being fully independent from the government 
unlike the BBC will be reviewed in this chapter.   
 
1. Direct control of government to PSBs 
 
The Korean government has the biggest influence on the independence of PSBs such 
as MBC and KBS. Past authoritarian regimes regarded PSBs as their propaganda 
tools until South Korea adopted the democratic political system in 1987. Therefore, 
PSBs were not at all independent under those regimes. 
 
Even after the country democratized in 1987, PSBs were not fully independent from 
the government. Under authoritarian dictatorship, government inspectors stayed in 
the newsrooms of TV stations to censor every news article. After democratization, 
such direct censorship was scrapped and made illegal. However, the government 
adopted various direct and indirect measures to control PSBs. PSBs were subject to 
such controls under both right-wing and left-wing governments though their 
influences were slightly different from each other. 
 
The direct control exercised by government will be examined first. The most 
representative way for the Korean government to control PSBs was to appoint pro-
government people to be president and members of board of governors of PSBs. For 
this reason, the presidents who were appointed by the previous governments have 
been often replaced by new people when there is a change of regime regardless of 
their official terms. The sequence of 1) Change of regime � 2) Replacement of 
governors of the MBC and KBS � 3) Replacement of presidents of the MBC and 
KBS has been repeated several times. The following reviews several such cases. 
 
1) MBC  
    
The conservative government of Lee Myung-Bak, which took office in 2008, 
appointed pro-government people to be governors of ‘the Foundation for Broadcast 
Culture (the board of the governors of the MBC)’ which is in charge of the 
nomination of MBC president in 2009. Former MBC president Eom Ki-Young, who 
was appointed by the previous Roh government, resigned from his office in 2010 
though he still had a year left of his term. The Foundation for Broadcast Culture 
appointed Kim Jae-Chul as MBC's new president at February 2010. The government 
and ruling party argued that this replacement was a 'legitimate' shift in management 



 
 

30

'without any external pressure.' 
 
However, Kim Woo-Ryong, Chairman of the Foundation for Broadcast Culture 
which has spearheaded the replacement, said in an interview with a magazine that he 
appointed a "docile person" to be the new president of MBC. He also said that “80% 
of left-wingers in MBC were kicked out of the company”, which prompted 
widespread protest.44 Kim Jae-Chul, the president of MBC and other governors of 
the MBC claimed that the remarks of Kim Woo-Ryong were not true, but the disputes 
over his interview continue. 
 
2) KBS 
 
Former President Roh Moo-Hyun appointed Seo Dong-Koo, his media counselor, as 
the president of KBS in 2003. However, Seo could not take his office because of 
severe oppositions from the KBS labor union. The following Lee Myung-Bak 
government dismissed the KBS president Jung Yun-Joo in 2007, who was appointed 
by the Roh government, though Jung has not been termed out of office yet. Instead, 
Kim In-Kyu, former media counselor for President Lee, replaced Jung.45  
 
The governmental control of KBS has taken a similar form to that for MBC. New 
directors for PSBs were appointed after the change of regime, and those new 
directors led the shift in management.  
 
2. Vulnerability of financial security 
 
1) MBC  
 
Although MBC is a PSB, its broadcasts are financed by the commercial advertising 
revenue of around 1 trillion won annually without any TV license fee. It means that 
the company has a commercial financial structure though it is officially a public 
broadcaster. Thanks to such a financial structure, the company is relatively 
independent from the governmental control compared to other PSBs financed by 
license fee income.  
 
However, a decline in advertising revenue can also damage the financial stability of 
MBC. Whenever the big companies, the major advertisers, cut their advertising 
expenses due to economic crisis, MBC suffered from financial instability.   

                                                      
44 Shin Donga, April 2010  
45 Jung Yun-Joo, the former president of KBS, strongly refused to step down, citing that he still had the 
"remaining term". He was prosecuted for 'dereliction of duty', so he was forced to resign himself afterwards. 
Jung cited the legal procedure as "the government's conspiracy to enforce the resignation". (See the article, 
'Testimony of Jung Yun-Joo', Ohmynews in 2010). The court of first instance found Jung not guilty of his 
charges.   



 
 

31

 
Big companies in Korea can use their commercial advertising as a tool to control 
PSBs. In addition the Korean conglomerates have been particularly vulnerable to 
governmental pressure due to the deep-rooted influences of past authoritarian 
regimes. There have been suspicions that the government sometimes is likely to use 
‘indirect’ control to put pressure on MBC such as forcing big companies to cut their 
advertisement expenditure, even if the government and the big companies are 
denying it strongly.     
 
2) KBS 
 
About 40% of KBS's operations are financed by TV license fees while advertising 
revenue accounts for about another 40%. KBS is relatively less dependent on TV 
license fees compared to PSBs in other countries. According to KBS, the BBC of 
U.K., ZDF of Germany, FT of France and NHK of Japan earn 75%, 86%, 64%, and 
96% of their total revenues from license fees, respectively. 46  
 
Therefore, KBS currently requests the government and congress to raise its license 
fee from 2,500 won (£1.20p) to 3,500 won (£1.80) per month. The company claims 
that it will reduce its dependence on advertising revenue and expand public interest 
programming, which means that it will cut entertainment shows and dramas and 
invest more in high-end programs such as news and documentaries. 
 
The government has the legal authority to raise the license fee for KBS. This means 
that the government has the power to permit the rate increase. KBS must abide by the 
decision of the government. The government can have more control on KBS with its 
authority to adjust license fees.  
 
MBC broadcasts programs for public interests only on the basis of advertising 
revenues, and the government has the authority to adjust license fees for KBS. As a 
result both broadcasters are financially vulnerable to the influences of government 
and major companies.  
 
3. Vulnerability of the board of the governors of MBC and KBS 
 
The ‘Foundation for Broadcast Culture’ for MBC and 'KBS Board of Directors' for 
KBS are equivalent to the BBC Trust. As described in the Gilligan case, the Board of 
the Governors of the BBC (currently the BBC Trust) was deemed to have taken the 
side of the BBC or a neutral stance when the company was in conflict with the 
government. However, the boards of Korean PSBs are criticized for representing only 
the government's stance.  

                                                      
46 KBS, TV license fee and service(http://www.kbs.co.kr/susin/faq/faq.html#flo03), 2011 



 
 

32

 
1) MBC : ‘Foundation for Broadcast Culture’  
   
The Foundation for Broadcast Culture is the largest shareholder and top decision 
maker of MBC, so it nominates the members for the management of MBC and 
supervises the overall management.47 The Foundation for Broadcast Culture consists 
of 9 governors including the chairman who are appointed by the Korea 
Communication Commission, a state agency. This means that the government has the 
legal authority to appoint governors. The government has placed MBC under its 
influence by appointing the governors of Foundation for Broadcast Culture and 
letting them appoint the president of MBC.  
 
2) KBS : ‘KBS Board of Directors’  

 
KBS Board of Directors consists of 11 directors including the chairman and it is the 
top decision maker of KBS. As all the directors are appointed by President of the 
Korean government, most of them are pro-government.48 The president of KBS is 
also appointed by the President. Therefore, the government can have more control on 
KBS than the Foundation for Broadcast Culture has on MBC.  
 
3) Drawbacks 

 
As the board members of MBC and KBS are under the direct control of government, 
the management of MBC and KBS cannot be independent from the control of board 
and, more fundamentally, government as well. It is inevitable for PSBs to be under a 
certain level of governmental influence. If the programs and fiscal operations of 
PSBs are not in line with their original objectives, they are supposed to be checked 
by the government (and congress). However, it is a serious problem if the freedom of 
the press is curbed. The boards of Korean PSBs are criticized for overly controlling 
PSBs and restricting the freedom of the press.  
 
The Foundation for Broadcast Culture was publicly requesting the management of 
MBC to control PD Notebook strongly as it aired reports on mad cow disease and 
gave a severe blow to the public confidence in the Lee government. Kim Woo-
Ryong's interview mentioning that he "kicked out 80% of left-wingers at MBC"49 is 
also criticised for reflecting political bias and curbing freedom of the speech. The 
KBS Board of Directors is also criticized by many KBS journalist for damaging the 
independence of KBS.  
 
The biggest reason for the boards of MBC and KBS to act as the messengers of 

                                                      
47 Foundation for Broadcast Culture Act, Article 5 
48 Broadcast Act on the Composition and Management of KBS Board of Directors, Article 46 
49 Shin Donga, April, 2010 



 
 

33

government instead of the protectors of PSBs is that the status of PSBs were not 
established through the long-running democratic discussions among government, 
civil society and PSBs. The government still has considerable influence on PSBs as it 
did under authoritarian regimes  
 
The controlling mechanism from government through the boards of PSBs to pro-
government managements of PSBs strengthens the governmental influences on news 
and current affairs programs and weakens the independence of PSBs.  
 
4. Controversy on impartiality and accuracy  
 
1) The outcomes of labor union movement of Korean PSBs  
 
The reporters and program directors of Korean PSBs established powerful labor 
unions against authoritarian regimes in the midst of the democratization movements 
in 1987. Their main agenda was the 'democratization of broadcasting'. While general 
labor unions worked to improve labor conditions for their members such as wage 
increase and larger benefits, the unions of Korean PSBs sought to expand the 
independence of broadcasters and democratize their governance.  
 
The labor unions of MBC and KBS forced the pro-government presidents to resign 
and gain more independence in producing critical reports on government through the 
3 to 4 month-long strikes for the democratization of broadcasting in the early 1990s.  
 
The labor unions of Korean PSBs have played and are playing critical roles in 
securing the democratization and the independence of Korean PSBs. The labor 
unions of Korean PSBs are the spearhead to defend the independence of PSB against 
the government.  
 
2) The political disposition of PSB journalists and unions  

  
As the labor unions have fought against authoritarian regimes, those unions became 
increasingly aligned with the left of the political spectrum. Some observers pointed 
out that the unions are politically opposed to the Grand National Party, Korea's ruling 
conservative party, and maintain friendly relations with the Democratic Party, a 
liberal opposition party.  
 
More than 90% of reporters and program directors at MBC and KBS are members of 
unions. The labor unions represent the characteristics of their members. The 
progressive and anti-conservative unions demonstrate that most of reporters and 
program directors, who are union members, are also anti-conservative and 
progressive.  
    
3) The debates on partiality and inaccuracy of PSB journalists 



 
 

34

 
This stokes another dispute. The ruling Grand National Party claims that the PD 
Notebook reporting on U.S. beef imports was 'an exaggerated and false reporting by 
politically biased journalists at PSBs aimed at causing damage to the government.' 
Such a claim leads many conservative voters to doubt the neutrality of the broadcasts 
of PSBs. This is also likely to make the public regard the pursuit of journalists at 
PSBs for the independence of PSBs as reflecting an anti-conservative political 
agenda.  
 
Although the unions and the journalist members of the unions have contributed 
greatly to the independence and the democratization of PSBs, they are criticized for a 
lack of impartiality by the conservatives.  
 
From the perspective of the unions and their members, these accusations might feel 
unfair. They might argue that they have fought only for the universal values of the 
independence and democratization of PSBs and criticizing it as anti-conservatism 
represents a political attack from the conservatives.  
 
Whatever the merits of the case, political arguments about impartiality of the PSBs 
risk damaging trust in the organizations.  
 
In case of PD Notebook, the overall intention of the report on mad cow disease was 
reasonable but some part of it could be seen inaccurate and partial. For example, 
critics point out that PD Notebook wrongly depicted and edited ‘all falling down 
cows’ as mad cows. And such mistakes and carelessness may provide the government 
with a justification for intensifying the control on PSBs. Strictly fact-based and 
accurate reporting is necessary to alleviate such a dispute.   
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 

35

 
 
 
 
 

Chapter 6 Conclusion: What can Korean PSBs learn from the BBC case? 
 
1. Efforts of board of governors and management  
 

By observing the case of Andrew Gilligan of the BBC and the case of PD Notebook 
of the MBC, it appears there is a tendency of both governments to attempt to stop or 
otherwise constrain the program when a PSB criticizes the government’s core 
policies. The propensity of the government (or state power) is to strengthen and 
maintain its own power, so this may be inevitable.  
 
On the other hand, the role of PSB, the media, is to hold power to account and 
criticise it where necessary. Therefore, relations between government and PSB are 
always inclined to be conflicting at worst and complicated at best.   
 
Because of this, it is very difficult to expect government to protect the independence 
of PSB. The effort of protecting the independence of PSB should generally be done 
by board of governors and managements of the PSB itself rather than by the 
government.  
 
In the Gilligan case, the action the Board of the Governors and Directors of the BBC 
took is worth referring to as a role model for the governors and managements of the 
Korean PSBs.  
 
Although the Chairman of the Board of Governors of the BBC and the Director 
General of BBC had historic links with the governing Labour party, they thoroughly 
represented the position of the BBC when the government had a conflict with the 
BBC.  The way the governors and directors of the BBC handled the issue 
throughout the whole process of the Gilligan case reflected the confidence that public 
broadcasting is not the possession of any particular political party but is the property 
of the people of the U.K.  
 
On the other hand, the governors and managements of PSBs in Korea are not free 
from the criticism that they are playing the role of conveying and accomplishing the 
interests of the government (or a certain group in power) in PSBs. In the Korean case, 
there hardly exist cases of the governors and managements of PSB having 
confrontations with the government when there is a conflict between the government 
and reports carried by PSB. The enhanced credibility of PSB itself and the healthy 
agenda setting within society will be possible only when the governors and 
managements of PSB consider reflection on and commitment to the independence of 



 
 

36

PSB as their most important priority.  
 
In addition to this, in order to appoint a figure as the president who can protect the 
independence of PSB, it is worth considering a new approach of forming an 
independent committee where politicians, civic groups, and broadcasting 
professionals are represented equally and appoint personnel who have been proven 
through different ways, instead of the present method by which the government 
unilaterally appoints the board of the governors of PSB and the governors appoint the 
president of PSB. 
 
For example, an organization like a ‘Presidential election advisory committee for 
PSB’ could be proposed. This could be composed of equal numbers of members 
recommended by the ruling party and the opposition party. The committee shall 
publicly recommend the candidates for president of PSBs and elect the position 
through transparent discussion and voting. And it is necessary to reform the media 
law guaranteeing the president or the minister to appoint the elected person to a 
president of PSBs.  
 

2. Financial stability   
 

The BBC’s independence depends on its financial stability and impartiality. Even 
though the BBC has had conflicts with the government not only over the Gilligan 
Case but also over other issues, these didn’t lead to operational or financial problems 
and they were able to continue to produce well funded programs thanks to the stable 
license fee paid by the citizens of the U.K. In other words, the BBC is not a structure 
whose financial stability can be threatened because of political pressure.  
 
On the other hand, the financial stability of MBC and KBS is relatively weaker. 
MBC operates based on commercial advertising and there is always a possibility of 
having fewer advertisements due to economic and political pressure. KBS is funded 
by the license fee and ads but the government holds the key to the license fee 
increase and most Korean citizens are against any increase in the fee.  
 
In order for the BBC to achieve their financial security, it took several decades of 
consistent persuasion and effort to win over governments and the audience. Financial 
stability was not obtained easily or quickly. Particularly, KBS, which depends on the 
license fee as an important financial source, should examine in detail what are the 
reasons that the British people are willing to paying a high license fee for the BBC. 
 
It should be said that the image of the BBC - independent and impartial broadcasting - 
is the key factor for such support from its audience. Independence and impartiality are 
the reasons which make the audience open their wallets.  

 



 
 

37

3. ‘Impartiality’ and ‘Accuracy’: editorial guideli ne  
 
Through consistently impartial and accurate coverage, the BBC has built the trust 
with the citizens of the UK and implemented an image into the society where people 
believe that the BBC is credible. In other words, there exists a “trust-relationship” 
between the BBC and the UK citizens. This trust relationship ultimately forms the 
foundation of independence of the BBC.  
 
On the other hand, MBC and KBS are still not free from the criticism that they were 
“sycophantic towards the administration” during the authoritarian regimes. Even after 
democratization, Korean PSBs have been criticized for being “partial” by being 
favorable towards the ruling political power (regardless of their political inclination). 
In other words, between the Korean PSBs and the citizens of Korea, there is not the 
“trust relationship”.  
 
If so, what are the ways to secure impartiality and accuracy? As we can see in the BBC 
case, it is critical for the management and the journalists of PSBs to agree on the 
editorial guidelines and comply with them thoroughly.  
 
Currently, Korean PSBs are under a structure of consistent conflict on every important 
issue by the management speaking for the conservative ideologies while the unions 
representing the liberal (or progressive) ideology. Particularly, the conservative 
management of PSB is facing criticism that it tends to reflect the intent of the 
government in the news and the other current affairs programs.  
 
In order to overcome such conflicts, objective and impartial editorial guidelines should 
be made through discussions between the management and the journalists and the 
ethos of complying with those guidelines should be established across the organisation.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 

38

 
 
 
Acknowledgements 
 
First of all, I would like to express my deepest appreciation of my supervisor Dr. 
David Levy, the Director of the Reuters Institute for the Study of Journalism. With 
his profound knowledge and experience on journalism and the BBC, Dr. Levy has 
provided me in-depth guidance for the structure and the content of this paper. He also 
helped and stimulated me to have a broader perspective and understanding of Public 
Service Broadcasting throughout the conversations in our regular meetings. 
 
I am also grateful for the assistance and the friendship that the staff of RISJ showed. 
They always have been very competent, supportive and warm for a foreigner who 
was completely new to the country and the culture.  
 
Last but not least I would like to thank my wife Kyung-Ah Kim for her support, 
especially the advice on the content of this paper as well as the use of expressions in 
English. 

 
 
  

 
 
 
 
 
 



 
 

39

 
Interviewees  
 
David Levy, former Controller of Public Policy of the BBC, Director of Reuters 

Institute for the Study of Journalism 
Ric Bailey, Chief Political Adviser of the BBC 
 
Bibliography 

 
An Agreement Between Her Majesty’s Secretary of State for Culture, Media and 
Sport and the British Broadcasting Corporation, 2006 
Broadcast Act on the Composition and Management of KBS Board of Directors 
BBC, full text: Gilligan’s ‘Today’ reports, 2003 
BBC, The Neil Report, 2004 
BBC, The licence fee, About the BBC, 2011 
BBC, BBC Trust’s review and assessment for 2009/10, 2010 
BBC, BBC Editorial Guideline, 2011 
Broadcasting Research Unit, The public service idea in British broadcasting, 1986 
Daily Mail, April 28, 2004 
Daily Mail, January 27, 2004 
Foundation for Broadcast Culture Act 
Greg Dyke, Inside Story, London, Harpercollins, 2004 
June Woong Rhee, The Hutton Inquiry and the Crisis of the BBC’s Journalism, 

Korean Society for Journalism & Communication Studies, 2008  
KBS, TV license fee and service, 2011 
Lord Hutton, Report of the Inquiry into the Circumstances Surrounding the Death of 

Dr David Kelly C.M.G(The Hutton Inquiry), 2004  
Mark Thompson, Director-General of the BBC, Smith Institute Media Lecture, 2006 
Mark Thompson, Director-General of the BBC, The BBC and the new Settlement – 

speech to the Voice of the Listener and Viewer (VLV), 2010 
MBC Labor Union, Bulletin of MBC Labor Union, 24 January 2011 
Ohmynews, July 2010 

 Royal Charter for the continuance of the British Broadcasting Corporation, 2006 
Shin Dongah, April 2010 
The Daily Telegraph, July 23, 2003 
The Ruling of the Korean Court of Appeals, 2010 
 
 
(http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/3090681.stm) 
(http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/reports/pdf/neil_report.html) 
(http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/licencefee/) 
(http://www.bbc.co.uk/guidelines/editorialguidelines/) 
(http://www.the-hutton-inquiry.org.uk) 
(http://www.kbs.co.kr/susin/faq/faq.html#flo03) 


