
RISJ CHALLENGES
|

The W
eb that Failed

Fossato, Lloyd and Verkhovsky

REUTERS

INSTITUTE for the

STUDY of

JOURNALISM

Floriana Fossato and John Lloyd
with Alexander Verkhovsky

The Web that Failed
How opposition politics and independent 
initiatives are failing on the internet in Russia

Co
ve

r i
m

ag
e ©

 R
eu

te
rs

CHALLENGES

“A fascinating study. It is, as far as I know, quite a breakthrough
in terms of method and content.”

Dr Marie Mendras-Rosdahl,
Institut d’Études Politiques de Paris (Sciences Po)

“An important contribution to the understanding of the 
relationship between social capital and the internet ... ” 

Professor Sarah Oates, University of Glasgow

The promise of the internet is often held to be one of liberation.
But how far is its reach and impact still dependent on the
nature of the society in which it is being used? Based on a
detailed study of three significant websites over a crucial
election period, The Web that Failed argues that in Russia the
hopes of 'technological liberation' have not been realised.
'There is no short cut,' the authors conclude, 'for which the
code is www.'

Floriana Fossato is a research associate at the Reuters Institute.
John Lloyd is Director of Journalism at the Reuters Institute
and a Contributing Editor to the Financial Times. Alexander
Verkhovsky is the Director of the SOVA Centre for Information
and Analysis.

REUTERS

INSTITUTE for the

STUDY of

JOURNALISM

Fossato cover Rev 3 #1 #4:Layout 1  12/09/2008  13:09  Page 1



RISJ CHALLENGES

CHALLENGES present findings, analysis and recommendations from Oxford’s Reuters
Institute for the Study of Journalism. The Institute is dedicated to the rigorous, international
comparative study of journalism, in all its forms and on all continents. CHALLENGES
muster evidence and research to take forward an important argument, beyond the mere
expression of opinions. Each text is carefully reviewed by an editorial committee, drawing
where necessary on the advice of leading experts in the relevant fields. CHALLENGES
remain, however, the work of authors writing in their individual capacities, not a collective
expression of views from the Institute.

EDITORIAL COMMITTEE 
Colin Bundy Tim Gardam
Timothy Garton Ash Elaine Hernen
David Levy Geert Linnebank
John Lloyd Henrik Örnebring

The editorial advisors on this CHALLENGE were Professor Julian Cooper, director of the
Centre for Russian and East European Studies, University of Birmingham; Dr Carol
Leonard, Fellow in Russian Studies at St Antony's College, Oxford; Dr Alex Pravda, University
Lecturer in Russian and East European Politics, Faculty Fellow, St Antony’s College, Oxford

Published by the Reuters Institute for the Study of Journalism, Department of Politics and
International Relations, University of Oxford, 13 Norham Gardens, Oxford, OX2 6PS
Tel: 01865 611090 Fax: 01865 611094
http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk

Typeset by the Medical Informatics Unit, NDCLS, University of Oxford. Tel: 01865 222746
Printed by Oxuniprint, Oxford. Tel: 01865 844916

Text © Floriana Fossato and John Lloyd 2008
All additional material © Reuters Institute for the Study of Journalism of the University of
Oxford 2008
The moral rights of the authors have been asserted.

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced or disseminated or
transmitted in any form or by any means , electronic, mechanical, photocopying, recording
or otherwise, or stored in a retrieval system, or otherwise  used in any manner whatsoever
without prior written permission, except for permitted fair dealing under the Copyright,
Designs and Patents Act 1988.

© RISJ September 2008 -- ISBN 978-0-9558889-1-5

ACKNOWLEDGMENTS
Funding for this report was provided by

SELECTED RISJ PUBLICATIONS

Tim Gardam and David A. L. Levy (eds)
The Price of Plurality: Choice, Diversity and Broadcasting

Institutions in the Digital Age 
published in association with Ofcom

John Lloyd and Julia Hobsbawm
The Power of the Commentariat

published in association with Editorial Intelligence Ltd

CHALLENGES

James Painter
Counter-Hegemonic News: A case study of Al-Jazeera English and Telesur

Forthcoming  CHALLENGES

Nik Gowing on
The Tyranny of Real Time

David Ure and Andrew Currah on
Money and News 

Stephen Coleman on
News Media and Public Trust

Stephen Whittle on
Intrusion vs. Investigation 

John Kelly on
Citizen Journalism

Fossato cover Rev 3 #1 #4:Layout 1  12/09/2008  13:09  Page 2



The Web that Failed
How opposition politics and independent initiatives
are failing on the internet in Russia

Floriana Fossato and John Lloyd 
with Alexander Verkhovsky

RISJ CHALLENGES

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page i



CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page ii



iii

Contents 

Figures and tables v
Introduction 1
1. Technological Optimism 5
2. The Internet in Russia 11
3. Case Study 1: The Russian Ethno-Nationalists 19
4. Case Study 2: The Liberal Opposition 29
5. Case Study 3: Free Choice 41
Conclusion 51
Bibliography 59
Acknowledgements 61

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page iii



CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page iv



v

Figures and tables

Table 2.1. Internet use in Russia 12
Figure 2.1. Internet use in selected countries 13

Two appendices to this report – on its methodology, and on the statistical
analysis used – can be found on the Reuters Institute website
<http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/webthatfailed.html>

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page v



CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page vi



1

Introduction

Introduction

Most of the news media in Russia are now strongly pro-regime, as a matter
of state policy. ey are not wholly state controlled: nor have they reverted
to the wooden conformity of the Soviet era. But the oen chaotic liberty
they enjoyed in the decade from the late 1980s to the late 1990s has been
replaced by media whose diversity, curiosity and investigative capacity are
tightly limited, while the leading commentators, both print and broadcast,
are strongly pro-regime in most of their basic policies.

Yet as the Russian media were closing, there developed, globally, a
medium which was seen as an antidote to state dominance. e internet
has come to be seen as a liberator, a tool whose possession, or ability to
access, allows individuals, opposition parties and NGOs to escape the
control the state can exercise over TV and radio channels, and the press.
is report is a first attempt to gauge how far that is true in Russia. 

We have used as our main examples three sites – a nationalist grouping,
a liberal grouping and a citizens’ initiative – and a relatively restricted time
period, that is, the few months before the 2008 presidential election. is
allows us to make a preliminary judgement of how far the internet was
fulfilling the liberation that is usually defined as its promise, and provides
a basis for and a key to a wider study of the Russian media scene. 

ere are more than 300,000 non-commercial organisations identified
by Russia’s Public Chamber as existing and active in Russia, most of which
have internet sites: a major study of these would reveal much about civil
society in Russia today. In addition, Russians can freely access foreign
websites – though few of these are in Russian – and can and do take part
in social sites, such as MySpace for example. But this activity is largely
confined to a small group, oen composed of those conversant in a foreign
language, usually English. What we wish to provide is a succinct and

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 1



2

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

preliminary appreciation of the nature of the Russian-produced internet,
one which could give a glimpse into the way it works, how far it reaches out
to its audience and how much effect it is likely to have.

Thus we selected three networks with a varied internet presence,
representing different aspects of civil society, of grassroots and youth
activity. Our expectation was that, in a pre-electoral period, these networks
would be particularly active – the more so in the absence of regular and
objective coverage of the fields in which their activities lay by the state-
controlled mainstream Russian media, particularly television.

Another important goal of this pilot project was to test methodologies
that would allow further, deeper research for the study of content on the
Russian internet, in order to start understanding whether and how power
dynamics offline influence developments online. We intend to use the
methodology tested on this project, a mix of quantitative and qualitative
methods, for a future, larger study that we hope will allow us to research
other aspects of online activity in Russia. 

e theory of the internet as a social and political tool assumes a number
of different sorts of liberation. One is liberation from state control, as
bloggers – even in societies which seek to censor their output, like China
– evade control and publish material the authorities wish to suppress.
Another is liberation from the capture of the means of communication by
large corporations – even if the limits they impose are wide, they are
nevertheless limits. Still another liberation is from limited sources, as the
expansion of the net’s resources of information brings vast libraries of
knowledge and information to domestic screens, giving each netizen the
potential for endless enquiry, scholarship and self-improvement. Liberation
is defined, above all, as a personal liberation – from the limits set by states,
by corporations, by the inaccessibility of information and knowledge.
Liberation is defined as serving the potential and ability of each individual,
allowing the free trade of views, information and commodities.

Our initial, and most important, result indicates that the liberation
promise may be limited in Russia. e why and the how of that we seek to
tell and show in this essay. First, however, we should set a little context.

e Russia of the latter years of the first decade of the third millennium
is one which has recovered some of the power and pride of its high Soviet
period. Above all its leadership, with the support of the majority of its
people, has sought with success to characterize as shameful, and to put
behind it, the immediate post-Soviet period of the 1990s, the ‘Yeltsin years’,
seeing it as a time where a weakened, ill-led and carelessly complaisant
state bowed to the designs of the West – in its defence and strategic posture,

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 2



3

Introduction

in its economic policies and in its political and social organisation. Former
President, now Prime Minister, Vladimir Putin called the collapse of the
Soviet Union ‘the greatest geopolitical disaster of the (20th) century’ – a
high claim to make of a century so rich in geopolitical disasters, including
in his own country’s Soviet period, but one which clearly resonates with
his fellow Russians.

Much of that growth in confidence and assertiveness is based on very
strong growth in the economy, which is putting Russia back among the
stronger economies of the world. Shrinking through most of the 1990s, the
Russian economy has since the early 2000s been growing at 7 per cent
annually, a rate it seems likely to be able to sustain. In the eight years to
2006, the Russian economy grew by more than 50 per cent, poverty was
halved and personal income grew by over 60 per cent. is relatively rapid
improvement in the conditions of almost all Russians – most of whom had
been fearful of their living standards, even their lives, in the economic
decline of the 1990s – has meant that the administration’s view of Russia,
its future and itself, is widely accepted and celebrated.

For most Western observers, this change has been seen as one which
may be good for the Russians’ material lives, but is bad for their democratic
rights – and even more, those of their neighbours. e scholar and writer
Timothy Garton Ash writes that ‘although formally an electoral democracy,
the Russian federation has currently strong authoritarian tendencies, and
is attempting to recreate a sphere of influence in Eastern Europe and the
Caucasus’.1 e geopolitical analyst Robert Kagan writes that 

Since the mid 1990s, the nascent democratic transformation in
Russia has given way to what may best be described as a ‘czarist’
political system, in which all important decisions are taken by one
man and his powerful coterie. Vladimir Putin and his coterie speak
of ‘democracy’, but they define the term much as the Chinese do.2

e extent of this control of the media is not total: Edward Lucas, in a
book harshly critical of the expanding authority and authoritarianism of
the Russian regime and of the West for doing too little to oppose it, notes
that dissident newspapers (such as Novaya Gazeta) can be bought, an
oppositionist radio station (Ekho Moskhvy) is on the air and a sometimes
feisty TV station (Ren TV) broadcasts – both in Moscow and in the regions.

1 Timothy Garton Ash, Free World: How a Crisis of the West Reveals the Opportunity of our Time
(London: Penguin: 2004), 213.
2 Robert Kagan, The Return of History (London: Atlantic Books, 2008).

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 3



4

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

Above all, ‘the Internet remains largely uncensored for any Russian with the
time to browse it’.3 But the media are controlled as much as the regime
wishes: ‘by 2004, Mr. Putin had the media and business under his thumb’.

is is not a portrait of North Korea – nor even of Cuba. ose who
wish to live in opposition to the regime can express that opposition in a
number of forms: they will not benefit by it, but nor will they, in the main,
obviously suffer for it (though some of its toughest critics, as journalist
Anna Politkovskaya and former KGB officer turned critic Alexander
Litvinenko, have been murdered). To be sure, the people’s and the government’s
wills have been brought into close alignment; for those who refuse such a
prospect, there are other places to go. One of these places is – or, so it is
widely believed, should be – the web.

3 Edward Lucas, The New Cold War (London: Bloomsbury, 2008), 55–6.

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 4



5

1. Technological Optimism

As communist rule crumbled in Central and Eastern Europe, US President
Ronald Reagan told an audience in London’s Guildhall in June 1989 that
‘technology will make it increasingly difficult for the state to control the
information its people receive … the Goliath of totalitarianism will be
brought down by the David of the microchip’.4 It was a thought which
lasted: Reagan’s successor but one, Bill Clinton, said in a March 2000
speech at Johns Hopkins University that China’s efforts to stifle the net ‘is
sort of like trying to nail Jell-O to the wall’, while US Secretary of State Colin
Powell said in January 20015 that ‘the rise of democracy and the power
of the information revolution combine to leverage each other’.

is optimism was in part inspired by observation of the effect that
(pre-net) media had in the collapse of the Soviet Union and its Communist
Party. To put it at its most modest – the increasing amount of information
from a variety of media, such as the BBC World Service, Radio Free
Europe/Radio Liberty, a trickle of Western newspapers and magazines,
travellers’ tales, pop music, films, plays and even elements of the Soviet
state and Party media, were a factor in the undermining of the CPSU’s
assertion of the superiority of Soviet civilisation and the living standards it
provided, even before Mikhail Gorbachev’s policy of glasnost was introduced
in the late 1980. From that, it was easy to move to the view that a rapidly
growing medium, much more difficult to block and offering countless links
round the globe, would have an even more powerful effect.

Many observers and scholars of Russia essentially agreed with Reagan
– believing that the growth of internet and digital communication and

4 ‘Reagan Gets a Red Carpet from British’, New York Times (14 June 1989). 
5 Confirmation hearings before the Senate Foreign Relations Committee (17 Jan. 2001).

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 5



6 CSIS Report, Alternative Futures for Russia to 2017 (Washington, DC, Dec. 2007),
<http://www.csis.org/component/option,com_csis_pubs/task,view/id,4237/>. 
7 Ibid. 19.

information networks would produce an increasingly democratised civil
society. Even as disillusion and scepticism over Russia’s political developments
deepened, analysts linked hopes for possible future fundamental change in
the dynamics of power and influence across a number of political, economic
and social dimensions with the rapid growth of access to telecommunication
technologies, the internet in particular. 

Former director of the Moscow Carnegie Centre, Andrew Kuchins,
summarising the discussion of a number of influential American experts
on possible scenarios for Russia up to 2017 in a report of the Center for
Strategic and International Studies,6 released in December 2007, emphasized
the possible role of the internet for social mobilisation: 

Civil society, mass media and the capacity and motivation for
independent social mobilization can also be important drivers of
Russia’s political system in the next decade. ese factors all played
major roles in the revolutionary period of the late 1980s and earlier
1990s. The Putin government has systematically sought, with
considerable success, to control and intimidate these factors, but this
could change. e rapid growth of access to telecommunications
technologies, first and foremost the Internet, could empower
greater independence among all these factors. Currently about 20
percent of the Russian population uses the Internet regularly, and
this marks a nearly seven-fold increase since 2000. Russian is also
the fastest growing language used over the Internet in this period.
Cell phone ownership is now close to 100 percent, and this could
also facilitate social mobilization.7

Thomas Graham, one of the most influential of Russian experts, a
former diplomat in Russia and one of the draees of the CSIS report, went
further: 

Communications and information technology for the first time
holds the opportunity of rapidly overcoming the vast differences
that have acted as a barrier to the formation of horizontal ties and
truly national movements outside of government control. e same
technology also provides access to the outside world, which the

6

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 6



7

Chapter 1: Technological Optimism

government cannot drastically limit without jeopardizing the coun-
try’s economic growth. It is certainly thinkable that at some point
in the next decade the Russian government could face a severe
crisis, and social forces organized by these new technologies could
compel a significant change in how the country is governed.8

Youth groups clearly play a distinct role among social forces, as they
increasingly express the need to create alternatives, and have the potential
to do so using new internet and communication technologies. e British
scholar Luke March, commenting on the general belief that young people
especially take to the internet more readily and rapidly than their elders,
saw young, internet-empowered Russians as the carriers of change:

People are talking about the importance of a change in generation
in Russia, with those educated and working under Soviet rule
beginning to leave the scene. Younger people coming into the
political scene are entering with no real memory of the Soviet
political system … Internet and communication technologies play
a role, with a growing number of political blogs and over 20 per
cent of the population having access to the internet. is is increasing
very fast.9

And the US scholar Robert Orttung, in an overview of Russian blogs
ahead of Russia’s December 2007 parliamentary elections, wrote: ‘Russian
blogs reach the most dynamic members of the youth generation. Members
of civil society have utilized them to mobilise activists who support a
number of ideologies, including liberal opposition groups and nationalists.’10

All of these judgements rest on a belief that the increasing penetration
of telecommunication technologies and the growth of their use in Russia
will allow Russian social forces to organise, to create strong horizontal ties
and to empower themselves, in order to join in a debate on the country’s
governance, culture and society – and in doing so, strengthen civil society. 

In time, this view may prove to be right. Even now, the net hosts two
efficient current affairs sites – <newsru.com> and <grani.ru> – which carry
generally reliable and oen critical information and comment, sponsored
by two exiled oligarchs, Vladimir Gusinsky and Boris Berezovsky respectively,

8 Ibid. 45.
9 Luke March, talk delivered in June 2007 at the Centre for Research into Post-Soviet Economies,
<http://www.crce.org.uk/publications/political-opposition/>. 
10 Robert Orttung, ‘Russian Blogs: Tool for Opposition and State’, Russian Analytical Digest 28/1 
(2 Oct. 2007), < http://www.res.ethz.ch/analysis/rad/details.cfm?lng=en&id=39831>.

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 7



8

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

both of which are highly critical of the current administration. But internet
activity by political groupings and civil society groups, outside the governing
power networks, is little developed. e findings of our pilot research project
on the political influence and practice of the Russian internet suggests that
the internet route is technically open, but is not much taken – or where
taken, does not lead to new territories of political and self-expression. e
story which is beginning to be revealed is of the use of the net by political
and citizens’ groups, who seek to operate independently: but it also suggests
the inability of these groups so far to establish a strong, attractive and
accessible presence. In part this is inexperience in the techniques of public
presentation. In part it is because the political groups who stand in some
form of opposition to the Russian presidency and the parties which support
it are typically riven with internal dissent, and with personality struggles
which sap their energy, subjecting them to splits and factionalisation. 

But in larger part it is because independent groups, overtly political or
not, operate in a sphere where co-option into the power structure is an
ever-present temptation, and where the vastly greater resources available to
the Kremlin-friendly sites and their much more assured use of market-
friendly strategies ensure that the ‘dissidents’ or ‘marginals’, though
permitted a continuing existence, are swamped by a higher level of net
expertise. 

Our research indicates that the Russian authorities are developing what
Marcus Alexander11 – in a challenge to ‘the assumption that the proliferation
of Internet technology in transition countries such as Russia will lead to
an increase in freedom of speech and further democratization’ – calls a
‘third way between the obvious control of censorship on the one hand, and
laissez faire on the other … as a transitional government enters competition
for maintenance and propagation of its image and power among its population’.
And in a recent paper, completed aer our research became known, Sarah
Oates of Glasgow University’s Department of Politics argues12 directly that

we have focused too much on the universal qualities of the Internet
rather than on the political context in which the Internet is
deployed . . . it is not so much about whether the Internet is available,
but how citizens perceive the value of the use of the Internet that
would appear to be the critical impetus for change. 

11 Marcus Alexander, ‘Internet and Democratization: The Development of Russian Internet Policy’,
Demokratizatsiya (Fall 2004).
12 Sarah Oates, ‘Comrades Online’, paper at ‘Politics 2.0’, an international conference at Royal 
Holloway, University of London (17–18 Apr. 2008).

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 8



9

Chapter 1: Technological Optimism

Locating the internet within the ambit of Russian media, Oates says that,
in the glasnost period (1987–91) and aer, 

diversity of media did develop, yet the idea of media as ‘objective’
and ‘balanced’ has never been widely adopted. All segments of
Russian society, from politicians to the public to the journalists
themselves, perceive the mass media as a political player rather
than a watchdog that can provide a check on political power.13

e story we are examining with this project is an important one at this
stage in Russia’s development. e internet is, as is oen attested, the least
controllable of media – because of the power to communicate and link up
which it puts in the hands of anyone with access to a computer attached to
a network and a modicum of expertise. However, it is now being controlled
– not by an army of censors and watchers, as in China – but by a political
culture which has as yet not produced a stable basis for competing parties,
and a central political authority with strong popular support which is
capable of blocking oppositionist messages and is careful to do so.

Russian defiance of the ‘logic of the net’ is not, of course, unique. In
China, more overtly authoritarian than Russia, the authorities ‘have
adopted two main strategies: filtering material and the promotion of self-
censorship through regulation, policing and punitive action … regulations
make clear that potentially “subversive” comments – including those
promoting Taiwanese independence or highlighting Falung Gong practices
– will not be tolerated’.14 At the same time, China uses the same ‘swamping’
techniques as Russia, drawing on much greater resources and command
of expertise to launch sites which emphasise – and deliver – new services,
‘which help to increase citizen satisfaction with the government and perhaps
to provide a form of legitimacy that somewhat replaces the representative
process … such efforts will also help to strengthen state capacity from
within, (while) propaganda organs are benefiting from Internet use, helping
the government to reach a new, younger audience.’15

But China is a one-party state, with a Communist Party prepared to
censor and block sites and even imprison web activists to protect forbidden
areas. Russian web users and bloggers are far more free. e issue here is:
how are they restricted, and how much of that stems from their own actions

13 Ibid.
14 Shanthi Kalathil and Taylor C Boas, Open Networks,Closed Regimes (Washington, DC: Carnegie 
Endowment, 2003).
15 Ibid. 

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 9

or inactions?



CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 10



11

2. The Internet in Russia

Over the last 15 years, the internet and digital communication and infor-
mation networks have spread in Russia at remarkable speed, especially
from 2004. As of December 2007, according to the Public Opinion Foundation,
26 per cent of the population, or 29.4 million Russians, used the internet
at least once in the autumn of 2007 (five years before, the figure was only
8 per cent of the population).

Internet usage varies significantly from region to region, according to
a study released at the end of December by Russia’s main Internet search
portal, Yandex, together with FOM, TSN and other sociological research
centres.16 e number of domain-names on RuNet grew by 66 per cent in
2007, reaching one million – though the report also notes that only one in
five of the dot.RU domains is located outside of Moscow. Internet usage in
Moscow reaches 57 per cent and the level of participation in the blogosphere
is 11 times that of other regions, the average regional internet penetration
being 23 per cent. While 40 per cent of those in other Russian cities of more
than 100,000 inhabitants can access the internet, in small cities and rural
areas the figure is still below 20 per cent. 

Penetration, on a steady upwards curve since 2002, slowed for the first
time in 2007. Natalya Tkacheva, head of internet research at COMCON
Media and Market Research (one of Russia’s more accurate internet
measurement services, together with FOM and Romir) told our project17

that the growth of the internet was very fast in the first three quarters of
2007, but a certain slow down has been noticeable in the summer, especially
in the regions. She attributes technical and economic reasons for this: the

16 <http://download.yandex.ru/company/yandex_on_region_internet_winter_2007.pdf> and
<http://gtmarket.ru/news/state/2007/12/25/1543>.
17 Interviewed with Tkacheva (26 Sept. 2007). 

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 11



12

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

level of fixed telephone line penetration across Russia is only 67 per cent,
and though mobile telephone penetration is higher, the market is limited
because the technology needed to use internet with mobile telephones is
still too expensive for the average regional user.

Table 2.1. Internet use in Russia: proportion of those who have recently used
the internet at least once (% and no. of millions)

During the last: 6 months 3 months 1 month 1 week 1 day

% No. % No. % No. % No. % No. 

Autumn 2002 8 8.7 7 7.6 6 6.5 4 4.6 2 2.1

Winter 2002/3 9 9.6 8 8.7 7 7.7 5 5.5 3 2.8

Spring 2003 10 11.5 9 10.5 8 8.9 6 6.4 3 3.2

Summer 2003 11 12.1 10 10.8 8 9.0 6 6.1 3 3.0

Autumn 2003 12 13.1 10 11.6 9 9.9 6 6.9 3 3.2

Winter 2003/4 13 14.6 12 13.3 10 11.6 7 8.2 3 3.8

Spring 2004 14 14.9 12 13.7 11 12.0 8 8.5 4 3.3

Summer 2004 15 16.9 14 15.5 12 13.4 9 9.5 5 5.0

Autumn 2004 16 17.3 14 15.7 12 13.7 9 10.1 5 5.5

Winter 2004/5 16 17.6 15 16.0 13 14.2 9 10.3 5 5.2

Spring 2005 17 18.9 16 17.5 14 15.5 10 11.0 5 5.7

Summer 2005 19 20.9 17 18.9 15 16.1 10 11.2 5 5.9

Autumn 2005 20 21.7 18 19.7 16 17.5 12 12.9 6 6.8

Winter 2005/6 21 23.8 20 22.2 18 20.1 13 15.1 7 8.0

Spring 2006 21 24.3 20 22.7 18 20.6 14 15.6 7 8.5

Summer 2006 23 26.0 21 24.2 19 21.4 14 16.0 8 9.1

Autumn 2006 23 26.3 21 24.4 19 21.9 15 17.0 8 9.5

Winter 2006/7 25 28.0 23 26.3 21 23.9 16 18.4 9 10.1

Spring 2007 25 28.7 24 27.0 22 24.8 17 19.6 10 11.2

Summer 2007 24 26.8 22 24.9 20 22.4 15 17.1 9 10.0

Autumn 2007 26 29.4 25 28.1 23 26.1 18 21.0 10 11.9

Summer–Autumn
variation 2 2.6 3 3.2 3 3.7 3 3.9 1 1.9

Source: FOM <http://www.fom.ru/projects/23.htm>. 

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 12



13

Chapter 2: The internet in Russia

Advertising, the main sustenance for the media, has also been growing
remarkably rapidly - particularly in the internet sector. Data published by
the Association of Communication Agencies (AKAR) show that advertising
spending in 2006 amounted to $5.03 billion, or 29 per cent more than the
previous year. TV accounted for 63.6 per cent of the total ($3.2 billion, up
36 per cent from the previous year, while the greatest growth (67 per cent)
was recorded in the internet sector (though from a low point). Internet
marketing specialists predict that the online advertisement market may
easily reach $1 billion by 2011, a development likely to have an impact on
the way internet professionals see their work and their relationship with
the authorities. 

User preferences on RuNet

As mentioned in the Introduction, this project does not intend to provide
an indepth picture of Russia’s growing internet scene. It is however useful
to provide a schematic picture. If interest in political news and civil and
advocacy issues is generally low on Russia’s internet, what are the driving
subjects for users when they surf the internet and choose to interact

Internet usage

Figure 2.1. Internet use in selected countries (source: FOM, summer 2007)

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 13



through forums and blogs? According to the most popular search platforms,
Yandex and Rambler, the clear leaders are websites, blogs, communities
and forums dealing with the following issues:
• sport, particularly football;
• relations of various kind – private life issues;
• photo;
• video – cinema;
• music;
• entertainment – travel;
• computers – IT;
• anecdotes; 
• news.18

Leaders of RuNet

According to a Vedomosti report (26 Dec. 2007), 75 per cent of Russian-
language blogs are hosted on five platforms: 
• LiveInternet.ru (nearly one million users, but many accounts are 

‘dormant’); 
• Livejournal.com (more than 600,000 users, has more ‘active’ users than

LiveInternet);
• http://blogs.mail.ru (more than 400,000 users);
• Diary.ru (more than 100,00 users); 
• Loveplanet.ru (some 60,000 users).

Some 7,000 blogs are created every day in the Russian blogosphere. Russia’s
main internet platform, Yandex, said that in April 2008 that there were 3.8
million blogs in the Russian blogosphere. ere were 112.8 million blogs
worldwide as of January 2008 (<http//technocratimedia.com>).

LiveJournal, the most popular blogging platform and social network in
Russia, and one of the first blogging sites in the USA, is the more ‘mature’
host – both because it was the first to appear in Russia, and in terms of
users’ age: average 25 years old compared with 19 on LiveInternet and 20
on Diary.ru. LiveJournal leads in terms of activity of its subscribers. Some
40 per cent of the accounts it hosts are used regularly, while no more than
20 per cent of the accounts on LiveInternet are active.

e Cyrillic-using section of LiveJournal was sold in October 2006 to a
Russian start-up, SUP-Fabrik, created earlier that year. e deal, conducted

18 In Oct. 2006 some 13% of the Russian population read the news on the internet. A year earlier 10% of
Russians read the news online. Readers are interested in current affairs, including a large amount of
sensationalist and largely unchecked stories, sports and culture. Source: Yandex.

14

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 14



15

Chapter 2: The internet in Russia

as a licence agreement, caused alarm among control-concerned users
because the main investor behind SUP, businessman Alexander Mamut, is
close to the Kremlin. Mamut was SUP’s main shareholder until June 2008.
SUP says on its webpage that it sets itself ‘the goal of building a portfolio
of Moscow-based high-traffic-generating projects from which to expand
worldwide’. e main office is in Moscow and in 2008 the company opened
an office in San Francisco. Since 2006 SUP’s main projects have been
www.LiveJournal.com, originally run under licence in Russia before being
acquired outright in December 2007, and Chempionat.ru, one of the most
popular online-only sports news sites in Russia. SUP also owns +SOL, an
online media sales house and Victory S.A., a full-service online advertising
agency. 

In June 2008 SUP and Kommersant Publishing House, one of Russia’s
better known media businesses (currently owned by another Kremlin-
connected businessman, Alisher Usmanov) formed an online partnership.
Kommersant acquired a significant equity stake in SUP. As part of the
agreement SUP acquired the news website Gazeta.ru from Kommersant. 

Legal and regulatory aspects

Despite much speculation on the state’s desire to control the internet, by
and large the Russian government has maintained a policy of restraint
towards internet regulation. Russia’s new President, Dmitry Medvedev,
reaffirmed aer his election in 2008 earlier pledges to develop civil and
economic freedoms, saying that freedom, including freedom of expression,
should be at the core of Russian politics. Aer his election, Medvedev
blocked attempts to control the internet and stopped a bill that had passed
its first reading in the State Duma (parliament’s lower chamber) in April,
aimed at closing down media outlets on libel grounds. 

Other attempts at control have also so far been blocked. In January 2008
the Committee on Information Policy of the Federation Council (parliament’s
upper chamber) discussed a bill addressing the issue of administrative
regulation of content within the Russian segment of the internet. Some
experts present at the discussion, including Mikhail Fedotov (who draed
Russia’s post-Soviet Media Law in 1991) and internet expert Anton Nossik,
dismissed the attempt, saying that the proposed bill was trying to cover too
many issues and ultimately remained unfocused. 

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 15



16

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

e internet community has welcomed these developments, saying that
Medvedev is committed to the line initiated by his predecessor. Nossik, for
instance, maintains that former President Vladimir Putin at the start of his
first term in office (2000) said that there would be no censorship of the
internet, and the internet is still largely unregulated in Russia because of
Putin’s – and now of Medvedev’s – lack of support for regulation. Another
plausible explanation is the opposition of the powerful telecoms lobby to a
measure that might damage the development of the fast-expanding and
very profitable IT and communications industry.

Some moves initiated by security agencies have, however, been successful.
A government decree requires all telecoms companies and internet service
providers (ISPs) to allow the Federal Security Service (FSB) unrestricted
monitoring of all communications: phone calls, text messages and email.
Telecoms and ISPs are also required to install, at their own expense,
equipment allowing the FSB to monitor communications at any time without
the knowledge of the provider and user. e decree is related to the System
of Operational and Investigative Measures, SORM-2, a programme introduced
in 1998 to allow the FSB to monitor the internet. e programme originally
included these provisions but not in compulsory form. 

Some internet users are concerned that these developments may lead to
a form of preventive censorship enacted by internet service providers.
According to this view, ISPs, worried about the future of their businesses,
could be willing to screen content in websites and blogs and block ‘offensive’
material, in order to avoid punitive measures enforced by security authorities
which could possibly hit their activities (as well as those of websites and
bloggers).

e internet community was unpleasantly surprised in July 2008 when
a court in the Northern Russian city of Syktyvkar (Komi Republic) handed
22-year-old blogger Savva Terentyev a one-year suspended prison sentence
for a post he made in February 2007 in a LiveJournal blog, saying that
police officers should be ‘periodically set on fire’ in city squares. e blogger
was found guilty of inciting hatred toward the police. Terentyev’s lawyers
said the comment was private, not public, therefore not covered by Russian
legislation. Prosecutors, failing to appreciate that it was the private comment
of a blogger posted in the blog of another blogger, said the offence was an
extremist act because Terentyev targeted law enforcement officials. 

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 16



17

Chapter 2: The internet in Russia

Similar cases, however, have been the exception rather than the norm in
Russia so far and are generally seen by internet users as independent
initiatives by regional security officials seeking revenge against organisations
and bloggers targeting them. Nevertheless, an unpleasant feeling of
vulnerability is spreading among bloggers and advocacy groups active in
the Russian internet. 

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 17



CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 18



19

3. Case Study 1: 
The Russian Ethno-Nationalists

Introduction

Two of the case studies we chose come from opposing sides of the political
spectrum: the ethno-nationalists on the one hand and the pro-Western
liberals on the other. e third is an NGO – one, moreover, that was Russian
both in its creation and in its development (some Russian NGOs are
dependent on outside assistance for their existence). Among the largest
drivers of an active, oppositional and alert net culture are political organisations
and NGOs, the line between them growing more difficult to define as both
take on aspects of the other. ere are a large number of political parties in
Russia: and the number of NGOs has been growing strongly. e Russian
daily Vedomosti, quoting data provided by the country’s Public Chamber,
said that at the end of December 2007 there were 354,405 non-commercial
organisations in Russia, acting mainly in the fields of education, culture,
health and in the social sector.19 e Public Chamber estimates that some
60 per cent of Russians would like to be involved in social and charitable
activities (though very few actually are). According to research conducted
jointly by Russia’s High School of Economics and the ‘Social Agreement’
Institute, only 7 per cent of Russians are actively involved in the work of
non-commercial organisations, compared to 43 per cent in France and 35
per cent in the US. 

19 Vedomosti (26 Dec. 2007), editorial ‘Pravo Tretyego’.

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 19



20

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

e daily highlighted a number of fiscal and other regulatory barriers
hindering the activities of non-commercial organisations in Russia and
also – more importantly for the purpose of our research – quoted an opinion
poll conducted in 2007 by the Public Opinion Foundation (FOM) saying
that most Russians don’t trust the work of non-commercial organisations.
According to FOM, 45 to 52 per cent of Russians are not sure whether non-
commercial organisations truly defend citizens’ rights and are independent
from the state and/or businesses. 

e Public Chamber, however, also recorded that, in 2007, there was a
noticeable growth in informal social activity across the country, focusing
on the active support of citizens for the actions of grassroots groups that are
not registered, but campaign vigorously for people’s rights – such as, for
example, the rights of those who had lost money invested in ‘phantom’
construction companies which collected payments (in a legal form of
co-investment) from flat buyers but never built the houses; or to press for
the law to be used against construction companies which, with the
complicity of local authorities, receive the right to demolish existing buildings
and facilities, oen with recognized historical or architectural value, to
build elite real estate at their place. ese groups usually have only 20–30
activists, but thousands of people participate in their protest actions.
Vedomosti concluded that grassroots organisations of this kind are likely to
grow more in the future and may become the real ‘third sector’ in Russia.

Most Russian non-commercial organisations have internet sites, oen
interactive, with lively forums. ey increasingly use blogging platforms
to create communities promoting their cause and attracting supporters.
ese trends could give a substantial boost to civil society in the coming
years. 

The three networks we selected have a varied internet presence,
representing different aspects of civil society, of grassroots and youth
activity. Our expectation was that, in a pre-electoral period, these networks
would be particularly active – the more so in the absence of regular and
objective coverage of the fields in which their activities lay by the state-
controlled mainstream Russian media, particularly television. 

Our goal was to test to what extent these three organisations/networks
are effectively using the growth in the access and use of internet resources
for the following goals:
(a) to cultivate political conversations;
(b) to support the establishment of alliances;
(c) to encourage mobilisation;
(d) to stimulate cross-cultural, political and social dialogue.

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 20



21

Chapter 3: Case Study 1: The Russian Ethno-Nationalists

The Russian ethno-nationalists

Russian nationalism was supposed to have been quashed by Soviet
communism – both because the Soviet Union was presented as a free
association of many different peoples, and because communism was
presented as having global applicability. In fact, though excesses were
slapped down where they were seen as containing the potential for inde-
pendent growth, a kind of ersatz nationalism, shorn of the tsarism and the
orthodoxy which had defined Russian-ness before the 1917 revolution, was
encouraged, if with specifically Soviet features. Stalin, a Georgian, went
furthest, explicitly enshrining Russia as the ‘big brother’ of the Union: but
under his (all Slav) successors, the USSR was promoted actively as a
national entity, and loyalty to the flag, the anthem, the state and the sacred
symbols and figures was vigorously promoted. 

e Putin administrations have followed this line, as they followed so
much of what was Soviet – but were free to do so more overtly. The
Orthodox Church, restored under Gorbachev and encouraged under
Yeltsin, took centre stage under a President who pronounced himself a
long-time believer and who would remark that he had saved his personal
crucifix from a burning building. e youth movement, Nashi, devoted to
Putin, took a name redolent for Russians of the nation: nashi (ours), is
habitually used by Russians to define what they feel to be Russian (and to
define what they feel to be not). e past war in Chechnya, and the present
tensions with Georgia, have made the Russian version of ‘black’ – the
darker skinned people of the Caucasus – easy subjects of prejudice in Russia;
provocations from the Balts have concentrated Russian wrath on the three
tiny states of Estonia, Latvia and Lithuania – especially the first. Many of
the themes of nationalist thinkers through the ages surface in speeches and
remarks by Russia’s leaders. 

Contemporary Russian leaders have, like the Soviets, sought to at once
borrow, and distinguish themselves, from those they would define as more
extreme nationalists. us a range of more or less extreme nationalist
groups occupy an ambiguous position in the Russian political scene. No
longer banned or jailed as in Soviet times – indeed, at times seeing their
leaders rewarded with government posts, and seats in the Duma – they are
nevertheless kept, generally, away from the catch-all parties and ideology
with which the regime seeks to occupy all of the political space. These
nationalist groups are thus likely candidates to be seeking a wider resonance
in society, and spreading their own particular brand of national fervour, while
distinguishing it from that of the administration and its supporting parties.

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 21



22

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

One of the leaders among these groups is the Movement against Illegal
Immigration (known by its Russian acronym DPNI), founded in the summer
of 2002 aer an anti-Armenian pogrom in Kransoarmeisk, near Moscow.
e DPNI demands that illegal immigrants be deported, and carries out
aggressive propaganda against all migrants from the south or the east,
irrespective of their citizenship. e DPNI is not an organisation per se,
but an umbrella structure for a variety of different groups, many of which
are radical youth groups not averse to street violence against ‘enemies of the
nation’. At the same time, when the popularity of DPNI peaked in 2006, a
number of members of the State Duma joined the movement, including
Andrei Savelyev, one of the leaders of the Rodina (Motherland) party.
Another important figure was the DPNI leader Alexander Belov (Potkin),
who had a background in the oldest post-Soviet nationalist organisation,
the National Patriotic Front (NPF) ‘Pamyat’.

In 2006, other nationalists gave new life to an existing formation, the
Congress of Russian Communities (KRO), led by the veteran nationalist
politician, Dmitry Rogozin. He was previously one of the most important
leaders of the Rodina party: in 2005, during the campaign for the election
of the Moscow Duma, Rodina became widely known for an aggressively
nationalistic electoral video clip – it showed Rogozin confronting immigrants,
followed by a slogan ‘Let’s clean our city of the garbage!’ – which led to its
elimination from the ballot.

In October 2007, Rogozin’s appointment as Russian representative to
NATO was announced: President Putin signed the decree appointing him
to this post in January 2008 – a clear sign that Russia was to be represented
by someone which would be personally outraged by any NATO trespasses
on the Russian sphere of influence. Immediately, his public criticism of the
Kremlin diminished (it had never been of the most aggressive). is co-option
of critics into the structure is a tactic widely and successfully used by the
Putin administrations: it is one which sets a kind of model for their
‘co-option’ of the net itself. 

In the 2007 parliamentary elections, a nationalist bloc – Great Russia –
was formed, and its registration as an official party was sought. Had it been
so, the nationalists would have had the chance to repeat their electoral success
of 2003, when the newly founded Rodina bloc obtained nearly 9 per cent
of the vote. But the Central Electoral Commission ruled out Great Russia’s
participation. Political commentators said it was clear that the Kremlin
(which had been seen as behind the creation of Rodina) did not this time
need the presence of unruly nationalists for pre-electoral manipulation –
thus disappointing the hopes of the many who had hoped that the top-level

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 22



23

Chapter 3: Case Study 1: The Russian Ethno-Nationalists

connections of Rogozin, Savelyev and other nationalist leaders would have
been enough to guarantee a swi registration. Once again, the official ban
would seem likely to encourage the nationalists to have recourse to an
active and aggressive web presence, to compensate in some measure for
their absence from the hustings.

DPNI, with many other participants in the Great Russia project, has
been linked to the Russian March, the main annual event of Russian
nationalists, which took place on 4 November 2007, with marches in at
least 23 regions (in 2006 the march took place in 15 regions). In Moscow
and in the overwhelming majority of the other cities the authorities did
not interfere with the march. However in Moscow nationalists were ordered
to march in areas where very few people would take notice, except for police
forces and journalists. Reports from the march were the main news of the
day for internet publications – a focus not repeated on other mass media,
particularly federal television. 

us the public profile, the at least temporary popularity of a relatively
extreme movement, the activism and organisation of public protests and
marches, the attention paid to the nationalists by both Russian and foreign
news media and the blocking of electoral roads to representation, would
seem to speak to a movement actively interested in extending its influence
and membership. Kept out of the established channels for democratic
participation, it would seem natural to turn to the net as a way of putting
out propaganda, and above all mobilising its members for protests marches
and demonstrations. But, at best, its internet presence is patchy: most of
all, it speaks to the committed. 

e extent of internet activity of the nationalist leaders and organisations
varies, but it is nowhere large. Andrei Savelyev, a Duma deputy until
December 2007, is probably the most net-savvy: he is active on RuNet, has
numerous posts on web-based mass media and maintains a personal site
and a blog20 on LiveJournal. Both Dmitry Rogozin and Alexander Belov
give interviews and publish comments, but do not participate in internet
activities directly: instead, their opinions are presented – and links maintained
– by their allies and aides. Yuri Popov, another prominent nationalist leader
and ideologue, is barely represented on RuNet: nationalist sites only
occasionally publish his articles and online statements. 

Most coordination and mobilisation of Great Russia supporters has
been carried out in traditional ways – face-to-face meetings, telephone calls
and print-based propaganda: there is nothing here approaching the

20 <http://savliy.livejournal.com>

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 23



mobilisation of Western NGOs and protest organisations, let alone the vast
reach and money-raising potential of US political sites such as
MoveOn.org. Some websites have been established and remain active –
including the websites of Rodina-KRO,21 DPNI,22 as well as blogs and
internet communities linked to the Russian March project.23

e interaction of internet resources reflects, to a considerable extent,
the real relationship of these groups within the organisations. e KRO
site initially represented the Great Russia party in the internet space: the
site’s home page bore the party banner, solicited visitors to join the
organisation online and provided information on the Great Russia party
project. DPNI sites, meanwhile, provided propaganda and information
support. Aer the Great Russia site was opened, the Rodina-KRO site was
used mainly as a back-up (the site has been dormant since December).
The DPNI site is the oldest and most popular among these resources.
Redesigned in January 2007, it became more informative and more efficient
in announcing events and publishing relevant information. e site also
has a video section, ‘DPNI-TV’, which carries information and propagandist
video clips, oen posted on YouTube, RuTube and similar sites. 

e gatekeeper of DPNI’s internet projects is the nationalist activist
Fyodor Veryovkin. In an interview, he explained that both the website and
the blogs linked to DPNI have an exclusively propagandist function. He
said that DPNI has limited resources, especially financial resources, to support
its propaganda activities. Veryovkin said only three paid people maintain
the movement’s website: much depends on the charismatic character of the
leaders of the movement. Within these constraints, the result of DPNI’s
propaganda activities can be, in a limited way, effective.

In fact, the DPNI forum became one of the main online discussion
platforms for the nationalists. During our monitoring period, visitors to
the site were directed to two main issues – the ‘Russian March’, and the
December 2007 parliamentary elections. e ‘Russian March’ was given its
own section on the DPNI website: before the event, discussions focussed
mainly on practical issues – how to better mobilise sympathisers, how the
campaign should be conducted, which kind of material should be
disseminated through the internet. The result, however, was limited.
Different sources said that only between 2,500 and a maximum of 3,000
nationalists marched on 4 November in Moscow, where the main ‘Russian
March’ took place. Other marches took place in a number of Russian cities,

21 <http://www.rodina.ru/> and <http://www.kro.su/>
22 <http://www.dpni.org>
23 For instance <http://community.livejournal.com/4_november>.

24

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 24



25

Chapter 3: Case Study 1: The Russian Ethno-Nationalists

but participation in these was even lower. In fact, the most active net
discussions of the March were aer the event. Impressions of participants
and their reports were posted online, together with pictures, videos, links
to media coverage available on the internet. 

e parliamentary election, on the other hand, stimulated an active
debate in its run-up among DPNI forum participants. e main focus
concerned tactics – should nationalists vote or not? Forum participants
generally agreed that the electoral exercise was unfair and carried out in an
illegal manner. e same questions were discussed simultaneously online
by participants to liberal opposition forums. Nationalist sympathizers
borrowed for their posts caricatures and other graphic materials that were
disseminated by liberal bloggers: the main difference, of course, was in the
comments. For example, nationalist bloggers were solicited to participate
in an online liberal boycott initiative, ‘I shall not vote!’, with their own
propaganda materials. Most participants cut and pasted caricatures from
the liberal website <www.polit.ru> and added nationalist-oriented comments.

is example was a rare cross-over. Despite their potential, both Great
Russia and the liberal, Drugaya Rossiya networks (see next section) represent
a rather closed circle. eir information is self-referential to a degree: while
the information migrates from one site to another and is duplicated in
blogs, there are few attempts to take discussion beyond the boundaries of
the circle of already existing supporters, to increase dissemination through
dialogue or to publish articles by political opponents. Representatives of
Great Russia agree in theory to the conduct of a meaningful dialogue on the
net with representatives of the opposite political camps: but there is no such
dialogue in practice.

Official nationalist political groups are much less active in blogs than
other nationalist activists (such as their neo-Nazi opponents and some of
DPNI’s peers from the Russian March organizing committee). Nevertheless
DPNI and KRO have some active bloggers in LiveJournal, such as ‘Tor’
(V. Kralin), A. Savelyev, E. Valyaev. ere are also LiveJournal communities,
mostly used to duplicate information from the sites rather than to conduct
internal discussions. e blogger Tor is something of an exception, both to
the nationalists’ presence on the net and to the trends in Russian net
activism as a whole. One of the veterans of RuNet and of the Russian
section of LiveJournal, he is an active and well-known internet user – and
this bolsters his authority among other users of the LiveJournal platform.
Tor has gained his non-political popularity using his skills of effective
propagandist, to the point where his popularity is greater on the net than
even well-known political figures. He writes almost daily, posting several

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 25



26

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

comments on different issues, not limited to political events. His blog, in
turn, hosts a lively polemic on a wide variety of questions and he participates
enthusiastically in the discussion. e politician Andrei Savelyev is more
typical. He writes less oen, duplicates articles previously posted on his
website and regularly assumes the role of arbiter rather than activist in
discussions. As a result discussions in his blog are less active and his web
popularity cannot be compared with that of Tor. 

As we saw, the ‘Russian March’ is considered the joint undertaking of
all Russian nationalists groups. But it divides nationalists at least as much
as it unites them: and we can see here another instance of the inability of
technology to moderate or dilute lasting and deep social and political
attitudes and behaviour. e internet brings together those who are already
disposed to come together: it can and does exacerbate divisions in a political
context such as post-Soviet Russia, where independent activity remains
fragmented, distrustful, with little ability or even will to reach out to the
uncommitted. In practice, the nationalists groups cannot reach a consensus
on their most important annual symbol: first, because of personal conflicts
between the leaders, and second, the fear of the most moderate leaders of
being compromised by more radical groups. us on 4 November several
nationalist marches were carried out by different groups in Moscow. While
the main march was organised by ‘Great Russia’ and DPNI, various fractions
of the ‘Union of Russian People’, supporters of Sergey Baburin’s ‘National
Union’ and several Orthodox groups marched separately. And though
some neo-Nazi groups – such as the ‘National Socialist Society’, the most
antagonistic to the organizing committee, and the openly neo-Nazi ‘Slavic
Union’ (whose Russian abbreviation, SS, deliberately coincides with the
German abbreviation for Schutzstaffeln) – were granted places on the ‘Great
Russia’ march, the activists of the ‘National Socialist Society’ dispersed
before the speeches in which they were not allowed to participate. is
meant that there were no more than 1,000 persons at the end of the march. 

Overall, nationalists, together with all politicians considered disloyal
by the Kremlin, were marginalised during the campaign. e Party of Russian
Patriots obtained a meagre 1 per cent of the vote – a result comparable to
the fate of the liberal and centre le parties, such as Grigory Yavlinsky’s
‘Yabloko’ party and the ‘Union of Right Forces’. e Russian nationalist
movement experienced the same degree of marginalisation as democratic
formations. 

None of this, momentous for the nationalists, seemed to stir much ‘out-
reach’ activity. Weak pre-electoral activity (notwithstanding online discussion)
was clearly linked with the acknowledgement of the feeble electoral chances

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 26



27

Chapter 3: Case Study 1: The Russian Ethno-Nationalists

of the party list. e nationalists simply did not want to seriously popularise
their cause, even at a time of heightened political awareness and mobilisation,
beyond their own circles. eir critique of the government, of the dominant
parties in the Duma and of course of the hated liberals is strong, even violent;
they appeal to a strain in Russian society and culture which can at times be
very powerful and which finds expression in different ways across the
political and social spectrum. A well-planned internet presence could do
much to promulgate these views and launch propaganda campaigns across
a much broader spectrum. But their world remains self-enclosed.

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 27



CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 28



29

4. Case Study 2:
The Liberal Opposition

Liberals did very well out of post-Soviet Russia: indeed, even as it was
unravelling under Mikhail Gorbachev, they were rewarded with influence
and power. e economist Grigory Yavlinsky, who wrote a report called
500 Days advocating crash marketisation of the Soviet Union, was made a
deputy Russian prime minister in 1990 (though his programme was never
implemented). e first independent Russian government formed by Boris
Yeltsin aer the collapse of the Soviet Union at the end of 1991 had the
economic (and political) liberal Yegor Gaidar as the acting Prime Minister,
with others such as Anatoly Chubais, who oversaw privatisation, and
Andrei Kozyrev, the Foreign Minister.

at period did not last long. Gaidar himself was never confirmed by
the Duma, and he was replaced at the end of 1992 by the more statist Victor
Chernomyrdin. From then on, liberals – or ‘pro-Westerners’ – steadily lost
what traction they had on Russian politics, though some did well in business.
Reduced to small parliamentary parties in Yeltsin’s period of office, they
lost representation entirely in Putin’s time: their low standing a result in
part of official discrimination and manipulation, in larger part because they
were seen, and encouraged to be seen, as those who had visited misery on
the Russian people in the 1990s. e two main forces – Yavlinsky’s ‘Yabloko’
and the liberal Union of Right Forces (SPS in the Russian acronym) which
contained Gaidar and Chubais – have been chronically unable to unite:
and beside them, new parties or coalitions have formed which have
remained distant from either.

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 29



30

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

e major new force ahead of the elections in 2007 was Drugaya
Rossiya (Another Russia), an umbrella coalition which organized opponents
of President Putin across a huge ideological spectrum. e coalition
brought together representatives from a variety of political and human
rights movements, as well as individual citizens: it included both le and
liberal opposition figures, from former world chess champion and United
Civil Front leader Garry Kasparov to the far-right/le National Bolshevik
Party’s radical leader Eduard Limonov and representatives of the far-le
movement Vanguard of Red Youth. e former Russian Prime Minister
Mikhail Kasyanov was, for a while, a leader of this coalition. He did not
take part in the second congress of the alliance in July 2007, but a loose
cooperation agreement was supposed to have remained in place, at least
until the December parliamentary election. Aer this research was completed,
Kasyanov – who had announced that he would be a presidential candidate
in the March elections – was disqualified. e central election commission
ruled that some 13 per cent of the required 2 million signatures in support
of his candidacy were invalid.

Drugaya Rossiya was formed in July 2006, during the G8 Summit.
Yabloko and SPS boycotted the event at which the new group was announced
because of the participation in it of what they consider to be nationalist
and extremist groups – such as the National Bolsheviks. Despite this setback,
in September 2006 Drugaya Rossiya was declared a ‘national forum’, open
to all those who opposed Kremlin policies. e previous year Garry Kasparov
had concluded the press conference announcing the creation of his United
Civic Front by stating that ‘The primary goal of the . . . opposition is to
dismantle the currently existing system and create a free political floor on
which free elections can be held in 2007–2008.’ 

One of the main strategies chosen to achieve that goal has been street
protest. On 16 December 2006 the first joint political rally – the so-called
‘Dissenters’ March’ – took place in Moscow. In March 2007, another such
march was held in St Petersburg, another in April in Moscow and the last
before the December vote, in Moscow and in several other cities, at the end
of November 2007. 

e rallies have been the largest opposition demonstrations in Russia of
recent years – yet have never attracted more than 4,000 people. At every
protest action demonstrators were outnumbered by riot police forces, usually
brought from other regions. Each time scores of demonstrators were beaten
by police with truncheons, and detained – Russian and foreign journalists
covering the events were involved, as well as passersby. 

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 30



31

Chapter 4: Case Study 2: The Liberal Opposition

Rallies which have taken place in other Russian cities have also provoked
a harsh response from the authorities. Garry Kasparov was jailed for five
days following the November 2007 march. Most Russians, with the exception
of those who witnessed the protests, know little about these events, because
state-controlled television channels showed only brief pictures of the
protests, using ‘provocations’ and other negative terms to describe them. 

e internet has thus been the main place where coverage of the
demonstrations has taken place. Traditional internet newswires and magazines24

have covered the demonstrations, as well as the websites of Radio Echo
Moskvy25 and of Radio Free Europe.26 e websites linked to Drugaya
Rossiya, promoting its activities and aiding mobilisation,27 served as
information and logistic tools and provided quotes from movement leaders
that journalists could use. However, the most dynamic coverage of the
protests each time was provided by bloggers, who took pictures and posted
them on their blogs, loaded on YouTube and RuTube video materials
testifying to the disproportionate police reactions to the demonstrations
and discussed the issue on their blogs and in communities mainly located
on the LiveJournal platform.28

is presence is among the most active of any of the websites we examined
in Russia. Drugaya Rossiya involved well-known names, a wide range of
open internet resources and could make use of the harsh reaction of the
authorities to the protests it organised to mobilise groups of people, especially
the youth, via the internet. Superficially, it would seem to point to a well-
organised, relatively well resourced, active organisation or network of
organisations capable of reaching out to the wider Russian society and,
indeed, abroad.

However, our monitoring in October, November and December 2007
showed that the result of its internet activity has been negligible in terms
of network-construction, creativity and management – similar to the
nationalists’ networks. In an indepth interview in September, the coordinator
of its internet activity, Marina Litvinovich, acknowledged serious structural
mistakes since the group’s inception which made serious mobilisation,
particularly among internet users in the 18–35 age group, unrealistic. 

24 <www.gazeta.ru>, <www.lenta.ru>, <www.newsru.com>, <www.ej.ru>.
25 <http://www.echo.msk.ru>.
26 <www.rferl.org> and <http://www.svobodanews.ru>.
27 In particular <http://www.kasparov.ru>, <http://www.namarsh.ru>, <http://www.rufront.ru/>.
28 For instance <http://community.livejournal.com/namarsh_ru/>
<http://community.livejournal.com/ru_opposition>, <http://community.livejournal.com/ru_nazbol/>,
<http://community.livejournal.com/nbp_video>, <http://community.livejournal.com/ru_pora>.

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 31



32

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

Other such interviews with a number of Russian internet and political
experts confirmed much of Litvinovich’s analysis in highlighting the major
miscalculations made when Drugaya Rossiya started its internet activity.
Activists and observers often both blame the undoubtedly massive
intimidation and manipulation counter-measures displayed by the
authorities to defuse its protest and mobilisation potential, but the
explanations actually go well beyond, and are deeper than, these. 

In an analysis of the Russian opposition before the parliamentary
elections, published in October 2007,29 British scholar Andrew Wilson said
of it that 

wild cards like Other Russia (Garry Kasparov’s United Civic Front
and Mikhail Kasyanov’s National Democratic party), or for the
matter Dmitry Rogozin’s Great Russia and Eduard Limonov’s National
Bolsheviks, will make even less on an impact in the streets (than
Yabloko or SBS), if their parties cannot even take part in the vote.

While noting the ‘increasing’ Kremlin ability to manipulate ‘alternative’
political technologies like the internet and flash mobs assembled via
texting, Wilson particularly emphasised that the potential of the liberal
opposition to make an impact was effectively limited by their inability to
learn three basic lessons from the Ukraine’s Orange Revolution of 2004. 

e first lesson is the necessity of real unity. e second lesson is the
‘need to reinvent’ one’s image ‘and not just by rebranding’. Wilson said that
‘the old-style Russian opposition has been putting the cart before the horse,
hoping that the mere idea of previous colour revolutions would revivify
them and their fortunes, rather than the other way around’. ird and no
less important, the oppositionists should ‘not take money from disreputable
or discredited sponsors’. Wilson added that in the Ukrainian case this lesson
was learnt only retrospectively. However, in Russia 

the idea that Mikhail Kasyanov (whose nickname when Prime
Minister was ‘Misha two per cent’, a reference to his alleged fondness
for bribes) was a ‘Russian Yushchenko’ or even a ‘Russian
Tymoshenko’ (leaders of the Ukrainian Orange revolution,
subsequently president and prime minister respectively) was
ludicrous. Every rumor of a link with the exiled Boris Berezovsky
has been a gi to the Kremlin media.

29 Andrew Wilson, ‘Does Russia Still Have an Opposition?’ , Russian Analytical Digest, 28/1 (2 Oct.
2007), <www.res.ethz.ch>. 

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 32



33

Chapter 4: Case Study 2: The Liberal Opposition

All these lessons were clearly not learnt by people in charge of internet
resources linked to Drugaya Rossiya. Unity is both dramatically and very
publicly lacking amongst liberal opposition leaders: divisions were quite
evident on the main websites and blogs of well-known figures. e image
projected is far from representing anything new. 

Furthermore, in the opinion of all the internet experts our project
consulted, their internet presence lacks positive messages. As one of the
experts we interviewed put it, opinions are ‘very polarized’ and no dialogue
is taking place. ose linked to Drugaya Rossiya who are ‘dissenters’ and
who participated in the Dissenters’ Marches include very diverse groups
of individuals, oen with no common values. What they share is a lack of
trust in the state authorities: as in the Soviet era of the 1970s, it comes down
to a question of us against them. It is clear that nationalist groups around
the Great Russian initiative are more at ease with such a discourse and can
exploit it better for their purposes, especially when ‘us against them’ means
we Russians against these foreigners – producing a warm feeling that we
should unite for a good cause against those who are threatening our
community, country, friends and families. In the case of Drugaya Rossiya,
however, ‘there is no such polarisartion possible: the we have no obvious or
present link to the majority of the Russian people’.30

Commenting on this, Sam Greene of the Carnegie Foundation (which
maintains a substantial presence in Moscow) said that 

Drugaya Rossiya seems quite autistic, unable to link to the individual
and his problems. People tend to prefer those movements which
they feel provide a service, and are pro-active: this gives the movements
legitimacy. Drugaya Rossiya is definitely not perceived as a service
– rather the opposite. Many members of the public feel that they
should do something to help Drugaya Rossiya and its representatives
– a view which does not encourage confidence in its political project.
Great Russia, by contrast, does at times provide advice on issues of
common interest.31

‘In terms of image and self-presentation,’ agreed a third expert, ‘those close
to Drugaya Rossiya tend to present the group and its members only as victims
of the regime. is tendency can be very disturbing for readers who are
not existing committed supporters of the network.’32 e same expert noted

30 Interview with Sergei Kuznetsov (Sept. 2007).
31 Interview with Sam Greene (Sept. 2007).
32 Interview with Ekaterina Parkhomenko (Sept. 2007).

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 33



34

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

with disappointment the inability of all the networks we researched to join
forces and take advantage of issues of common interest for their respective
supporters. ‘All these organizations focus too much on their own issues to
understand and care about what happens around their own network, in
civil society. is is why civil society in turn does not care about them.’33

e appointment of Marina Litvinovich as coordinator of the group’s
internet presence is also seen generally as a mistake – because she has an
‘internet history’ which makes her distrusted by those who might feel
attracted to Drugaya Rossia. Litvinovich was the editor-in-chief of the
Kremlin-connected <www.Strana.ru>: during the presidential election of
2004, she was one of the coordinators of internet activity at the Effective
Policy Foundation (FEP) run by Kremlin-connected political technologist
and ideologist Gleb Pavlovsky, one of the main centres in Russia for the
implementation of pro-government political projects. Many internet users
didn’t believe that Litvinovich could switch camp: they assumed either that
she was simply accepting a well-paid assignment from the Foundation to
create a bogus opposition, or that she was a cynical internet political
technologist selling her services to a range of Kremlin enemies, including
the US government and exiled oligarchs, to manipulate users. None of these
conjectures, of course, advanced trust in the internet presence of Drugaya
Rossiya or helped mobilisation. 

Internet expert Sergei Kuznetsov, a firm supporter of civil society
strengthening in Russia through the internet, told our researchers that 

the 1990s saw the peak of political manœuvres. In each case, as
soon as it became clear who was behind any manipulation, everyone
quickly lost interest, because in Russia the level of cynicism is higher
than in many other places. Lack of trust is in general also very high.
This is why many people didn’t care to participate in various
Dissenters’ Marches. The technologies used and the very people
involved – Litvinovich, who used to work for FEP and Pavlovsky
before – deterred them. e kind of thing being said about Drugaya
Rossiya’s – ‘these people are up for sale, look where they were in the
past’ – kills all possibility of dialogue for most average users.

Kuznetsov says that when an event or discussion ‘creates so many postings
that one has the feeling of seeing a fire of discussion (including positive
and negative comments) expanding, then we are seeing a potentially

33 Interview with EP (Sept. 2007).

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 34



35

Chapter 4: Case Study 2: The Liberal Opposition

successful project developing. is happens when a posting is emotional,
articulated and manages to touch sensitive points, so that people are compelled
to react.’ On the internet, he said, where ‘personalities are all important,
and where information moves all the time, one can initiate activity, but it
is more difficult to orchestrate motivation and meaningful comments’.
Drugaya Rossia, says Kuznetsov, ‘has virtually no potential to develop in a
positive way as it is, because its very basis was faulty’.

Our monitoring confirmed most of these observations, as well as the
experts’ summary of the reason behind the lack of trust for the internet
resources coordinated by Litvinovich. e question concerning Litvinovich’s
past activities for the FEP emerged regularly in blog discussions, and her
calm self-defence was not enough to fight off the comments of cynical users
and former FEP colleagues active in blogs, who were only too happy to
exploit the confusion among Drugaya Rossiya sympathisers to enhance
distrust. 

Other experts pointed to the lack of open discussions on the websites
and blogs supportive of Drugaya Rossiya, and said this was one of the main
reasons why mobilisation has not been promoted. Galina Timchenko, the
editor-in-chief of online newswire <lenta.ru> said she tends to ask journalists
to use them merely as ‘sources of quotes’. She found these websites, like
those linked with the nationalists of Great Russia ‘declarative, and propa-
gandistic. It is clear that they are not interested in objectivity and that they
are not mass media. e lack of discussion, even on a major event like the
Beslan school massacre, is a problem.’34

e nationalist networks, Timchenko thinks, are more dynamic, more
structured. ‘It is clear that the nationalists have a better division of roles,
with people prepared to take place in actions and marches, but they clearly
can count also on people who are articulate and put forward their message
in a quite powerful way.’ 

Julia Minder, head of internet resources at Rambler, Russia’s second
portal aer Yandex, agreed with Timchenko. Mobilisation, they both noted,
depends very much on audience. 

ose who already support a movement, its network, don’t need a
real effort from organisations. e real question is: how to attract
others? Blogs are at the moment the answer, but the issue is how to
find a leading blogger who wants to meet people on the internet
several hours per day. Leading bloggers need to be entertaining.’

34 Interview with Galina Timchenko (Sept. 2007).

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 35



36

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

For Drugaya Rossiya, she concluded, ‘the potential is there but more oen
than not it is not used’.

During her interview with our researchers,35 Marina Litvinovich said
mobilisation was the first goal of Drugaya Rossiya’s internet presence. She
noted that the movement tries to respond to the demand for what she
described as ‘quasi-carnival events’ from individuals who want to assert
their rights and at the same time have fun, but do not show any particular
inclination for political activism. For these people – mainly youths who are
active internet users – taking part in demonstrations and other activities is
not a political action, more an expression of social concern.

Litvinovich coordinates the activity of several sites. She said that seven
people work on <www.kasparov.ru> and <www.theotherrussia.org>
(in English) – these serving an agenda-setting and information and
propagandistic function. <www.namarsh.ru> is the main resource for
marches and other protest activities. e site announces actions and serves
as the main agitation centre of the movement.

e sites contain information that can be used by Russian and Western
journalists reporting on the activities of Drugaya Rossiya. Litvinovich said
that the websites offer news different from mainstream coverage and do
not try to ‘sell’ them directly by attempting to place them in publications.
‘Journalists, other people do that, quoting our website as a source and this
is an effective method’, she said.

Litvinovich coordinates personally the website focusing on the Beslan
tragedy, <www.pravdabeslana.ru>. e website serves mainly as an archive
of the investigation of the series of events which began when, on 1 September
2004, a group of armed men took more than 1,200 schoolchildren and
adults hostage at a school in the town of Beslan, North Ossetia, an
autonomous republic in the Northern Caucasus. On the third day of the
standoff, a chaotic gun battle broke out between the hostage-takers and
Russian security forces: 334 civilians were killed, including 186 children,
and hundreds more were wounded. e website includes video materials
of the tragedy which were not allowed on YouTube. 

Among the established internet journals which Drugaya Rossiya considers
important for its activities are <www.lenta.ru> and <www.newsru.com>,
because they regularly make use of materials on offer on the movement’s
websites. eir popularity supports the movement’s dissemination goals, as
these two sites are frequently used as sources by other Russian media.

35 Interview with Marina Litvinovich (Sept. 2007).

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 36



37

Chapter 4: Case Study 2: The Liberal Opposition

Litvinovich’s blog on LiveJournal <http://abstract2001.livejournal.com/>
has a wide friendship list (more than 3,000) but the ratings we recorded
using Yandex statistic tools didn’t place her among the leaders of the
blogosphere. In her opinion only LiveJournal serves ‘adequately’ as a
serious communication tool. Other major Russian-language platforms like
LiveInternet are in her opinion ‘useless’. 

As of September 2007 Litvinovich felt she could count on some 150
activists supporting her, providing direct feedback, including from the
regions. She acknowledged, however, that this was ‘not an organised
process’. During the interview Litvinovich repeatedly said that a structure
and a strategy should have been in place long ago and that it had been
wrong to count on the spontaneous initiative of single people, ‘because
pressure can be put on people in various ways’. She acknowledged that the
website <kasparov.ru> was not well structured and/or user-friendly, that it
was not appealing and would be improved. ‘We should have created a more
structured network since inception’, she said. ‘One with a hierarchy, with a
real structure, one including newspapers.’ Some 20 printing houses have
refused to work with Drugaya Rossiya, fearing a negative reaction from the
authorities, she said. roughout the interview, Litvinovich lamented a lack
of resources, in particular competent people able to devote time freely and
funds. 

In spite of both a negative attitude and negative experiences, Litvinovich
believes that working on the internet is ‘the only possible way’ for the
future. However, she added that experience gained in the last year indicated
that ‘dialogue on political issues is not really a possibility through the
internet. Dialogue, and internet activism techniques such as “flash mobs”
[when spontaneous crowds summoned up via the internet assemble to perform
a quick action of protest and then leave] carried out individually through
blogs can be much more effective than websites devoted to the creation of
a dialogue.’ 

On the other hand, she said that forums on sympathetic websites (for
instance <www.ej.ru>) have proved ineffective: provocateurs emerge
instantly and any possibility of a real dialogue is obstructed. The last
observation was corroborated during our monitoring.

Litvinovich’s observation on flash mobs adds to Kuznetsov’s observation
that these ‘are usually a youth and/or a cultural expression, but in Russia
they acquire added political value. e messages are very clear and are not
absurd at all. ere is always an underlying civil-society goal. At the moment
they are not taken as a political act, but they could become one at some
stage.’

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 37



38

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

Litvinovich said that the aggressive response of the authorities before
and during marches had deterred many ‘theoretical’ supporters of Drugaya
Rossiya. She said that 

in many regions meeting places were refused, in other regions there
have been intimidations and arrests when the organisation was
trying to carry out pre-electoral primaries and marches, despite the
fact that it was clear that the Central Electoral Commission would
not have granted Drugaya Rossiya registration ahead of the
December parliamentary elections. One understands that there is
a certain degree of risk involved and taking this risk is not an easy
choice. Marches per se are not too dangerous. There are other
actions that carry a greater degree of real danger and usually only
National Bolshevik party activists are willing to take the risk. It is
an individual choice.

Some of the most emotional posting in websites, blogs and communities
of the network were recorded aer a 22-year-old activist of the National
Bolshevik party and supporter of Drugaya Rossiya Yury Chervochkin, died
in a hospital on 10 December of injuries that his friends and colleagues say
he sustained when attacked by police. Chervochkin was beaten by four
assailants on 22 November in the town of Serpukhov, about 100 km south
of Moscow. He was found later that evening unconscious outside his apartment
building in Serpukhov. Drugaya Rossiya activists said Chervochkin had
been involved in promoting the 24 November Dissenters’ March in central
Moscow around the time of the attack. 

Activists said Chervochkin made a phone call to news editors of
<kasparov.ru> about half an hour before the attack, saying he was being
followed by four people whom he recognised as being linked to police
officers who specialise in fighting organised crime. Reports and discussions
on this case were particularly heated in the community blogs.36

Asked to identify what she would have liked to change in her strategies,
Litvinovich said she would need: (a) six quiet months to prepare people;
(b) video materials on the internet becoming more influential than television
in Russia; (c) time to travel to the regions and find active local bloggers/new
authors; (d) a good agency able to recruit experienced people. 

36 <http://community.livejournal.com/namarsh_ru/> and <http://community.livejournal.com/ru_nazbol/>.

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 38



39

Chapter 4: Case Study 2: The Liberal Opposition

On cooperation with other groups, Litvinovich seemed rather con-
fused. On the one side she said she wanted ‘to see many social groups
working together’. On the other side, asked to comment to comment on
cooperation with the motorist grassroots movement Svoboda Vybora (see
next section), she said that ‘that was a nice idea, but many problems
emerged with the leadership’. She noted that the problems in question in-
volved technical issues, as well as a ‘generational gap’. (The leader of
Svoboda Vybora is some 20 years older than she is.) 

Following the December parliamentary election, the death of activist
Chervochkin and Kasparov’s decision not to register himself as a candidate
for the March 2008 presidential election, Drugaya Rossiya seems to be
moving officially towards stressing human rights – a position many of its
supporters had subscribed to since inception. On 26 December, the
organisation launched a website titled Chronicle of Persecution,37 on which
it plans to post information about persecution of dissidents. Litvinovich’s
blog and the LiveJournal community Namarsh38 carry mostly the same
kind of information and discussion. 

Meanwhile the leaders of the liberal opposition emphasise that work
on the internet should be intensified and improved. e daily Nezavisimaya
Gazeta reported on 27 December that Union of Right Forces leader Nikita
Belykh, speaking at a party meeting, said that the use of information
technologies should be developed more actively, particularly the internet.
e daily quoted Belykh, who has a personal blog on LiveJournal,
<http://belyh.livejournal.com/>, as saying that ‘For us, this is an obvious
point of growth and the main means of communication. We must all learn
to transform the significant but virtual support on the web into real and
tangible support of citizens.’

Some experts interviewed by our researchers noted that social networks
on the internet could have a huge potential for future development in Russia.39

is could bring interesting and new developments, but the experts we
interviewed said that it seems unlikely that networks like Drugaya Rossiya
and Great Russia will be able to take advantage of this opportunity quickly
and effectively. Networks linked to the authorities are, for the present, more
dynamic, and enjoy many more resources. 

37 <http://hroniki.info/>.
38 <http://community.livejournal.com/namarsh_ru/>.
39 At the moment the most popular networks of this kind are <www.odnoklassniki.ru>,
<www.moikrug.ru> and <www.vkontakte.ru>. Other platforms are likely to appear in 2008, linking
blogs, emails and forums. 

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 39



CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 40



41

5. Case Study 3: Free Choice 

Svoboda Vybora (Free Choice) was created as a reaction to a proposed
government ban on all right-hand-drive cars in early 2005 (a very large
number of cars are imported, usually second-hand, from Japan through
such eastern ports as Vladivostok: Japanese cars, like British ones, are
right-hand drive). As Sam Greene wrote, ‘it started with a spontaneous,
geographically and demographically broad-based challenge to a specific
policy initiative of the Russian government. But over time the challenge
broadened in scope, calling into question the policy-making legitimacy of
the authorities.’40

It evolved into one of the country’s largest grassroots organisations,
tackling issues well beyond the right to drive on the ‘wrong’ side of the car:
it became a genuine social movement. Not all the organisation’s followers
accepted this – its leader told our researchers that he had been subject to
considerable criticism among driver forums’ users when he started introducing
political themes, and had thus decided to create a separate section in the
website devoted to political issues. But many did, seeing in the broadened
agenda an outlet for a series of frustrations and grievances, as well as specific
policy proposals.

Our project selected Svoboda Vybora for research as an example of
successful grassroots internet activity. e movement is genuinely Russian
and financially self-sufficient, making it thus difficult to compromise with
accusations of taking money from Western sources, former Russian
oligarchs or Kremlin authorities. e organisation’s website41 proudly states
that 

40 Sam Greene, PhD Dissertation at LSE, 2007, unpublished, ‘Road Rage’ chapter.
41 <http://www.19may.ru/index.php?page=about>.

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 41



42

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

Nobody ordered the creation of our organisation. People independently
decided to join forces together and create it. In this sense Svoboda
Vybora differs decisively from many other public organisations: we
genuinely defend the goals and the rights of those who created us:
the people of Russia. We are the people.

Since its inception, Svoboda Vybora has used the internet as a platform
for information, logistics and mobilisation. More than for the other
organisations we studied, the website is at the core of Svoboda Vybora’s
activity and its public presence: the organisation exists entirely on the
internet and has no offices. 

Its first public action took place on 19 May 2005. It created the momentum
for the rise of the organisation and was the result of four days’ work carried
out entirely on internet forums by Vyacheslav Lysakov, who was thereaer
recognised as the movement’s leader. Drivers from 48 Russian regions
supported the protest against the government banning of all right-hand-
drive cars. e main protest took place in Moscow, where thousands of
vehicles met and drove toward government buildings, to the astonishment
of an unprepared police force. e action was remarkable, as it took place
as a wave from Vladivostok in the Far East to the enclave of Kaliningrad.
Lysakov had asked drivers to show an orange sign as a symbol of unity (and
also to remind the authorities of Ukraine’s Orange Revolution.) Many drivers
disagreed, said Lysakov, but he claimed that about half accepted. 

The website <19may.ru> was the natural extension of this action,
providing information on the organisation and its initiatives. According to
Lysakov, the action prompted government officials to take part in
forum debates, while Kremlin officials expressed interest in meeting
the organisation’s leadership.

e website has a news section, complemented by a number of forums
on issues proposed both by Lysakov and by organisation members. ese
forums are its most interesting feature: through them, Lysakov said, he very
quickly established a network of regional volunteers, with whose help he
drafted a number of social and economic demands. Lysakov is trying to
attract funds to allow the organisation to have its own cable television
channel and its own content managers. e website currently has a photo
section, but not a video section. 

ere are currently nine active chapters (Moscow, Moscow region,
Samara, Kaliningrad, Tyumen, Chelyabinsk, Krasnodar, Yakutia, Magadan)
where volunteers participate in discussions on a regular basis, and more

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 42



43

Chapter 5: Case Study 3: Free Choice

or less active members of the organisation are also to be found in 32 other
regions. Twenty-eight regional chapters have their own forums. Of these,
only 11 were actively used by members during our monitoring period
(Moscow and Moscow region, Yakutia, Magadan, Samara, Tyumen,
Chelyabinsk, Kaliningrad, Krasnodar, Rostov-on-Don and Nizhny
Novgorod). Regional chapters deal with local problems. Moscow analyses
issues highlighted by regional chapters and works out a common strategy.
e movement was registered as a Russian non-commercial organisation
in April 2006, following new regulations on NGO activities. 

e forums are strictly moderated by Lysakov (nicknamed Moskvich,
the name referring both to Lysakov as a ‘Moskvich’, or Muscovite – and to
a Moscow-made saloon car) and by two other moderators. Members and
supporters actively contribute to daily discussions with comments,
proposals and reports of activity in their region. e forums have some
8,000 registered users and two to three times more guests who do not write,
but read actively. Members of the movement do not generally use blogs to
enhance the impact of their activity and attract new supporters. 

e mainstream media coverage of Svoboda Vybora has been steady
and positive since its first impressive action on 19 May 2005, thanks to the
efficiency of the movement’s leader. e website <www.19may.ru> occupied
the second place in terms of popularity in the Yandex.ru Cars and Legislation
section during our monitoring. e website was the fih most popular in
the same category in another much-used Russian portal: <Mail.ru>.

More, the actions undertaken by the organisation were both high-
profile, dramatic and highly popular. In 2005 and 2006, Svoboda Vybora
mobilised enough support to conduct some half-dozen successful protests,
three successful actions, including one aimed at preventing rises in the
price of petrol and one on transport tax. 

Another of these actions had particular resonance in Russia and
contributed greatly to the consolidation of Svoboda Vybora. On 7 August
2005 Altai Governor Mikhail Yevdokimov was killed in a car accident. His
government car, travelling at high speed according to official instructions
(usually between 150 and 180 km/h), collided with another car, then ran off
the road and hit a tree. Yevdokimov’s driver and bodyguard died along with
him. e driver of the car that collided with the governor’s, Oleg Scherbinsky,
was convicted of breaking traffic laws with fatal results and sentenced to
four years in a penal colony. Scherbinsky’s conviction was followed by
motorists’ protests and demonstrations organised by Svoboda Vybora all
over Russia on 12 February 2006. A month later, on 23 March 2006,
Scherbinsky’s conviction was overturned and he was released. is action

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 43



44

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

contributed to consolidating trust around the image of the organisation as
a dynamic defender of the rights of drivers against the arrogance of the
authorities, represented in this case by Yevdokimov’s government Mercedes. 

From the beginning of its activity till the end of 2006, the potential of
this organisation was high in each of its four core activities: the cultivation
of political conversations; supporting the establishment of alliances;
encouraging mobilisation; and stimulating cross-cultural, political and social
dialogue. is was both because of its independent and dynamic grassroots
nature, and the lack of any financial help from sources seen as compromised. 

But that changed. e information gleaned from an indepth interview
with Lysakov in September 2007, and from the daily monitoring of
discussions taking place on the forums of the organisation’s websites in
October, November and December 2007, showed that while the forums
continued to stimulate dialogue among members and carried an important
civil society and educational role (for instance with an active campaign in
support of the use of safety belts for drivers and passengers, as well as of
children’s seats) the potential to cultivate political conversations, create
political alliances and ultimately support mobilisation had sharply decreased
– largely as a result of the highly personalised structure of the organisation
around its leader. 

e communications and public relations work of Svoboda Vybora
takes place entirely in Moscow, with Lysakov himself fully in charge of
communications, while also fulfilling the role of coordinator of an advisory
council in charge of steering the organisation. However, he admitted during
the interview that he does not feel obliged to report everything he does to
all the members of the council – and he certainly does not ask their permission
before starting new initiatives, particularly concerning public relations
strategies. 

Lysakov’s habit of acting solo, before or even without discussing with
the organisation’s council the possible implications for the movement,
opened up the space for the authorities’ successful implementation of
measures aimed at co-opting him – and thereby ultimately defusing the
protest and civic potential of Svoboda Vybora. e lack of a structured
democracy within Svoboda Vybora – itself an indication of the shallowness
of the traditions of non-state organisations and their uncertainty as to how
best to maintain themselves in what is, for Russia, a wholly new space still
regarded with suspicion, and closely monitored, by the authorities – rendered
it vulnerable to this co-option. An interview with Moscow Carnegie
centre expert Sam Greene (who has studied Svoboda Vybora for his doctoral
dissertation on civil society in Russia) corroborated our conclusion. Greene

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 44



45

Chapter 5: Case Study 3: Free Choice

said that Lysakov currently does not seem to have the mobilisation ability
that he used to have in 2005 and 2006. 

e actions of 2005/6 had attracted the authorities’ attention. In April
2006 the State Duma committee on constitutional law, then chaired by
United Russia deputy Vladimir Pligin, held hearings on ‘Responsibility
for administrative violations in the field of transport’. Lysakov told our
researchers in September that he was impressed by Pligin’s ‘sound and
responsible stand’ on issues touching directly on the activities of Svoboda
Vybora. Aer Lysakov published an article in Novaya Gazeta at the beginning
of 2007 Pligin and other influential State Duma deputies asked him initially
to consult and then to create an expert group to advise Duma members on
transport issues. 

Lysakov explained to our researchers in September that he accepted the
proposal because, first, he believes that it is worth seeing whether cooperation
is possible with all political forces, despite the fact that his personal
preferences are not with United Russia, but with more liberally oriented
groups, and second, as he put it, ‘there are normal people also among
United Russia deputies, otherwise they would not have solicited my
advice’. He said he and seven of his closest associates helped the lower house
of Parliament in draing legislation on transport in 2007. From March until
July 2007, Lysakov and his 10-member expert group prepared 12 amendments
to legislation which would directly affect drivers’ rights: he said he thought
further cooperation was likely with legislators aer the December 2007
parliamentary election.

Lysakov described this development as a ‘quality metamorphosis’ –
when the organisation switched its focus ‘from protest against government
actions to work with the government from the inside’. He claimed that his
cooperation with the Duma was proof of the authorities’ willingness to be
submitted to a degree of civil control.

However, these developments coincided with a notable decrease in the
protests organised by Svoboda Vybora. e last such action took place in
May 2006, when the organisation’s protest triggered a directive decreasing
the number of government cars allowed to use flashing lights and acoustic
signals. As new legislation affecting drivers’ rights was being discussed earlier
in 2007, Lysakov made public the positions of his organisation in a number
of articles published by leading Russian daily newspapers (including
Kommersant and a bi-monthly opinion piece that he publishes in Vedomosti).
He said in the articles that if the new legislation was published without taking
into account the amendments proposed by his expert group, Svodoba
Vybora would organise massive actions that would possibly disrupt the

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 45



46

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

election campaign. But since many amendments proposed by his expert
group were eventually taken into account, protest actions were unnecessary.

Between May 2006 and January 2008, when our project ended, Svodoba
Vybora did not organise any protest action. Members of the movement
have repeatedly voiced their concern in forum discussions, especially when
high-profile violations of the highway code by government cars have
caused deaths and discrimination against motorists.

Our monitoring of the website coincided with the last such case. In
December 2007 Lysakov’s assistant and active forum moderator Esper (Andrei
Mukhortikov) posted an item concerning a car accident in September
involving the Chairman of Russia’s Supreme Court, Vyacheslav Lebedev.
One of the police cars (a Mercedes) in Lebedev’s motorcade, travelling at
the officially mandated high speed, collided with a Zhiguli with a couple
and another passenger on board. One passenger in the Zhiguli died as a
result a few days later and the driver, Natalya Trufanova, was seriously
wounded. A second passenger was also wounded.42

e forum posting noted that police were trying to blame Trufanova for
the accident. e posting said that her family was struggling to survive the
death of the father, the serious physical condition of the mother, and had
problems paying the high legal expenses for a lawyer defending Trufanova.
e driver was under threat from possible accusations under Article 264/2
of the criminal code, which carried the possible penalties of a five-year jail
sentence and paying for the damages incurred by the Mercedes if found
guilty. 

On 29 September, following an active forum discussion, Esper posted
an online opinion poll, asking members of the organisation to vote on the
necessity of a nationwide action in support of Trufanova.43 In the poll, 24
per cent of members who had followed the initial thread said they would
participate and help organise the action in their respective regions. A further
66 per cent said they would participate, but did not offer to help with
organisation and logistics. Only 9 per cent said no action was needed. We
monitored this case with particular attention, because it shows a number
of important changes in the operational style of Svoboda Vybora and of its
leader since 2005/6. e case shows striking similarities with the Scherbinsky
case. 

Lysakov, who is extremely disciplined in reporting his activities, contacts
and public statements in the media, asked in this case for time to understand

42 <http://www.19may.ru/forum/showthread.php?t=9994>. 
43 <http://www.19may.ru/forum/showthread.php?t=9563>.

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 46



47

Chapter 5: Case Study 3: Free Choice

what had actually happened. <19may.ru> opened a new forum, called
‘Witnesses wanted’, aimed at collecting witness evidence and at raising
awareness on the growing number of these cases.

en, at the beginning of October, dismissing the idea that a protest
action would actually help, he wrote letters to then-Prime Minister Viktor
Zubkov and to Interior Minister Rashid Nurgaliev. In the letters Lysakov
highlighted concerns on the growing number of killings of pedestrians by
escorted cars, and asked Zubkov and Nurgaliev to take legislative measures
increasing the responsibility of drivers of government cars. Lysakov said
he would wait for an answer to the letters in order to establish if protest
actions were again needed.

He duly reported these letters, his meetings with Duma deputies
supporting his requests and of his radio and media interventions raising
awareness on the issue to forum participants – with the result that, for some
time, they stopped their requests for protest actions. In November, when
forum members, noticing that nothing significant had happened, renewed
their requests, Lysakov reported new contacts with Human Rights
Ombudsman Vladimir Lukin and with Ella Pamfilova, who chairs former
President Putin’s Civil Society Institutions and Human Rights Council,
aimed at organising a round table on responsible driving with the participation
of officials and civil society representatives. Finally, in a posting dated 6
December, Lysakov noted that the case had showed ‘great cynicism’ on the
part of the authorities investigating it from the beginning. However, as of
January 2008 no protest action had been taken.

In the case of Svoboda Vybora and its leader, the authorities have
implemented a very simple and effective co-option strategy, aimed at drawing
on the expertise, the network and trust of the movement, at the same time
neutralising its protest potential, or at least keeping it under a certain
degree of control. e high level of personalisation in the movement’s
leadership has significantly simplified the task. 

is does not mean that the organisation has become ineffective.
Among the useful social initiatives recently organised is a round-table
discussion on car safety. Lysakov said that more than 1,000 children die
every year in car accidents in Russia, and 25,000 suffer various concussions
in accidents, due to the lack of regulations making the use of car seats for
children compulsory. Other pressing issues that are of great interest for
motorists and society alike, including discussions on petrol prices, on
insurance and on parking issues, are likely to become the focus of the
movement’s future activity and are already the subject of heated discussions
on the website forums. 

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 47



48

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

e general presentation of the website is, however, misleading at present,
since it still emphasises the protest activity of the movement. Possibly this
reflects Lysakov’s statement that ‘Svoboda Vybora will continue using
protest methods until the situation concerning drivers’ right and the rights
of all citizens in Russia improve significantly.’ He believes that this resolution
doesn’t contradict the acknowledgement of the ‘quality metamorphosis’
that took place in 2007, when the organisation switched its focus ‘from
protest at government action into work with the government from the
inside’. In fact, Lysakov is keen to assert his genuine independence and that
of his organisation. He oen states in forum discussions that he ‘keeps his
distance’ from all political forces, and this point is clearly central to his
image. 

For Svoboda Vybora, Lysakov said, the internet is ‘as essential as air’.
‘Without it we could not exist, discuss, and make contacts.’ He said that, for
the movement, the most effective medium besides forum and internet chats
is radio. Articles published by newspapers follow, as a way to make public
issues and tactics used by the organisation and support civil control on
state agencies.

Lysakov said that another active forum user on the organisation’s website
– Rosavtodora – is in charge of attracting attention to ‘hot’ problems.
Besides road security, Lysakov added infrastructural issues. He compared
investment in roads in China (US$5 billion in the last five years, according
to his data) with Russia’s (US$250 million the last five years) and said that
only 37 per cent of federal roads and no more than 24 per cent of regional
roads are in good order. is is a possible subject of discussion in forums
and feedback from motorists, and will certainly be useful to state agencies
as the government intends to embark on multi-million infrastructure
upgrade initiatives across the country.

e forums of Svoboda Vybora made only sporadic mention of the
December parliamentary election during our monitoring period. ese did
not trigger any online discussion. Asked to comment on links with opposition
movements such as Drugaya Rossiya, Lysakov told our researchers that he
had serious doubts about the effectiveness of that network. ‘Drugaya
Rossiya is not a very effective organisation’, he said. ‘In order to carry out
successful actions, one needs to sustain emotionally charged forums,
select effective formulas that in turn resound among the public because
they touch common issues.’ In his opinion, the leadership of Drugaya
Rossiya has not been serious about this, and the result is poor. 

Lysakov said that he had twice attended meetings of the coordination
council of Drugaya Rossiya. Initially, he said, the goal of the organisation

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 48



49

Chapter 5: Case Study 3: Free Choice

seemed to be creation of an open platform for all opposition organisations,
with the political component being minimal. It was, in Lysakov’s words,
‘created as a social organization that wanted to be an arbiter for the
discussions of politicians’. But later, with elections looming, politics became
predominant and Lysakov said he felt that Svoboda Vybora was ‘a mere
background’. Lysakov, without elaborating, added that he personally felt
‘used’ by coordinator Marina Litvinovich. He thought that, if Drugaya
Rossiya had wished to establish real cooperation with his organisation, it
should have worked more on questions of security and morality, producing,
for instance, examples on ‘how the police discredits the country’, or other
issues that are a cause of concern for many drivers. 

As an example, Lysakov said many people in Russia are outraged by the
commercial agreements that the police have with rich and influential
individuals, particularly in Moscow, whereby these people buy, legally,
security services for the protection of their bags or watches and then carry them
with them at all times – with one or even two armoured police cars accom-
panying them – ‘protecting goods, not people’. e number of these commercial
agreements has grown in Moscow from 30 to 970 in recent years, he said. 

It is clear that Svoboda Vybora will continue supporting civil activities.
If Lysakov remains the unquestioned leader of the organisation and if
members do not request a change in the decision-making process and
executive structure of the movement, however, Svoboda Vybora will likely
become a useful extension of the Public Chamber. is may imply playing
an important role highlighting transport issues at government level. But it
will lose its potential as an independent grassroots civil society movement.

It is of course the case that NGOs everywhere are – increasingly –
consulted to assist the work of governments. In every area of public life,
pressure groups and expert NGOs lobby, advise and work with government
officials and elected representatives. In, for example, the sphere of
humanitarian aid, bodies like Oxfam, Medecins sans Frontieres (the
founder of which is presently French Foreign Minister) and the long-
established Red Cross, which has for decades performed the wholly confi-
dential service of visiting prisoners and reporting on their condition to the
relevant government, as it has done for the inmates of Guantanamo, have
close governmental ties. But these NGOs have been careful to retain the
necessary independence to criticise the governments with which they
work, and from which they oen receive financial support – sometimes,
to be sure, to the fury of these governments. In Russia, it seems that such
a posture is not regarded as being available: there is no such thing as a ‘loyal
oppositionist NGO’. 

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 49



CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 50



51

Conclusion

is report started from the argument that, to understand the way in which
the internet might empower greater independence among Russia’s civil
society forces, we need to have a better understanding of the content and
of the dynamics in action on RuNet. We have therefore sought to present
a contextualised picture of our three case studies. We have endeavoured
not only to explain the technical facts and figures related to the internet
presence of the movements we examined, but have also tried to portray
something of the personalities upon which the internet presence of the
three networks considered depends.

Our research has pointed to the following trends, each of which would
repay more detailed and extensive investigation: 
• the qualitative level of internet discussion seems to be low;
• lack of trust is widespread and on occasion skilfully manipulated by the

authorities;
• online networks seem to be generally rather closed and tend to the

intolerant; 
• it seems that leaders of internet sites can oen be co-opted, compromised

or frightened;
• Russian internet users appear not to respond actively to political

campaigning on the web. 
For these reasons, Russians have for some time been much less sanguine
about internet developments than the foreign observers we quoted at the
beginning of this study. Boris Dubin, a director of the Levada Centre for
sociological research, told our project44 that 

44 Interview with Boris Dubin (Sept. 2007).

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 51



52

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

the hopes of those who expect civil society activities in Russia to
increase and have a significant impact on the offline world
seem quite naïve. Since the internet is essentially a horizontal
communication network, a corresponding vertical network is
needed for the creation of ideas that can translate into offline
activity and mobilisation.

Dubin’s phrase would remind a Russian of the more common formula used
by the Kremlin, a ‘vertical of power’, by which is meant a structure which
reaches deep into the political and social system. His adaptation of it
means, he said, a network of ‘existing institutes, whose functions are
sometimes obstructed, but whose existence is nonetheless respected by
society and by the political leadership’. 

He believes that all institutions of civil society have been emasculated
and manipulated by the authorities in recent years. us the internet, in
his view, has been restricted to the status of ‘a device to test one’s own circle’
and, although in a slightly different way from in the Soviet period (more
technical, modern, creative), can be used to reproduce well-tested mechanisms
of propaganda and manipulation.

It is, of course, the case that internet activity and internet engagement
are increasing strongly, in Russia as elsewhere – as Dubin recognises. But
though he sees this as positive, it is more than balanced, he believes, by an
increase in a wide range of provocations and manipulation – a development
he sees as ‘poisoning’ meaningful platforms for dialogue and discussion.
Russia’s society, he says, is essentially ‘guided by simple, quite archaic
frameworks – and for this reason the value of internet and blogs for the
development of civil society is extremely limited’.

Dubin’s view of the limitations of the internet to create (as against
amplifying) the links, networks and habits of civil society accords with the
view of social scientists who study the effects of different communications
technologies, such as, for example, Robin Brown of the Leeds Institute of
Communications who writes that 

mobilization is not only something that non-governmental actors
do, but something that states do. States have provided the framework
within which other political actors have emerged – parties, trades
unions, social movements. Yet the current wave of interest in
mobilization and new technologies is driven by the belief that new
developments are breaking down this pattern and driving a shi of
power away from the state.45

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 52



53

Conclusion

In Russia, however, the state has strengthened itself over the period of
office of President Vladimir Putin, and is does not seem to be about to
allow a shi of power away soon. e power and potential of the Russian
internet is severely limited. From our research, and from intense monitoring
of a selected number of websites and blogs of individuals and organisations,
we argue that, in the Russian context, at present at least, new communications
developments are not yet breaking down well-established patterns of
power. e state remains the main mobilising agent in Russia. Following a
few years of spontaneous – and inexpensive – ‘anarchy’, RuNet currently
does operate as a device to spread information, but largely among closed
clusters of like-minded users who are seldom able or willing to cooperate.
However, it does operate as a platform which the state uses increasingly
successfully to consolidate its power and spread messages of stability and
unity among the growing number of Russians regularly accessing websites
and blogs. 

A paper by Markku Lonkila on ‘e Internet and Anti Military Activism
in Russia’46 reveals that the movement against the war in Chechnya, whose
main activists are the mothers of soldiers serving there, is split into different,
sometimes hostile, factions; has little or no links with anti-war movements
elsewhere; and limits its protests exclusively to Chechnya, and largely to
the soldiers’ conditions. Lonkila finds that the net anti-war movement lacks
coherence – but adds that this is in line with the fragmentation of offline
forms of activism, an underscoring of the point that the net cannot and
does not bestow any new element not already there in the activists’ behaviour.
His study, Lonkila concludes, ‘suggests that the online anti-military
activism on the Russian internet is fragmented and run by a small group of
activists’.

ose in the Kremlin supporting a ‘third way’, a so approach to the
management of the ‘vertical of power’ built by President Vladimir Putin
have clearly prevailed so far in the matter of managing the internet, and
the opinions expressed on it. Selective and well-publicised cases of outspoken,
oppositionist websites and blogs which have been closed down by the
authorities in a number of regions are more the over-zealous initiative of
local authorities than a planned move from the centre – for all that these
sporadic crackdowns may be welcomed in Moscow, because of the feeling
of fear and suspended punishment that they spread among internet users.

45 Robin Brown, ‘Mobilizing the Bias of Communication: Information Technology, Political Communications
and Transnational Political Strategy’, paper for panel of the American Political Science Association 
Convention, Washington DC (Aug.–Sept. 2000).
46 Europe-Asia Studies, 60/7 (Sept. 2008).

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 53



54

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

We have noted that President Medvedev has taken a relatively liberal line
in regard to proposed legislation to control the internet: it is too soon to
judge if this will remain a settled policy.

Such cases, however, have been the exception rather than the norm in
Russia at this time. e advantage of widespread, increasingly skilful and
creative manipulation has been twofold. In the first place it is manipulation,
not censorship, that effectively defuses the attraction of political activity
among the young population – the more so since entertainment is used as
a weapon. As the British scholar Andrew Wilson put it in a recent interview
with RFE/RL, ‘In the society of the spectacle, your spectacle has to be
spectacular.’ In second place, by avoiding the overt internet censorship
that the Chinese authorities enforce, the Kremlin has placed itself in an
advantageous position vis-à-vis those in the West who routinely demand
freedom of expression in Russia. The new president, Dmitry Medvedev,
has said in interviews that he is an avid internet user and is fully satisfied
by the degree of diversity of opinions on offer on the Russian segment of
the internet. 

We were lucky to have completed our project during the first part of
the Russian electoral cycle. We recorded a wealth of information on pro-
Kremlin internet manipulation, including ‘brigades’ of bloggers which
spread the President’s message on line and which took great pleasure in
disrupting the online activities of Kremlin opponents, by using abusive
language and obstructing discussions, or acting in an organised way to
prevent certain issues making the headlines on the influential Yandex Top
20 issues of the day. 

Our monitoring confirmed the amplitude of the manipulation effort,
although it was not at the centre of the present research. One of the main
names who emerged was 28-year-old Konstantin Rykov (whose LiveJournal
was formerly <http://real-rykov.livejournal.com>; the journal was deleted
and purged during our monitoring) who became a member of the State
Duma on the United Russia party list in the Nizhny Novgorod region in
December 2007. Rykov has been the editor-in-chief of Kremlin-friendly
online newspaper Vzglyad <http://www.vzglyad.ru> that is one of the 10
most-visited news sites in Russian, according to Rambler statistics
<http://top100.rambler.ru/top100/Media/index.shtml.ru>. 

Rykov has also been identified by Russian media as one of the
creators of the website <zaputina.ru> that was launched in November
2007. <Gazeta.ru> said on 9 November that ‘the distinctive feature of

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 54



55

Conclusion

the parliamentary election has been the use of Internet technologies.
Political technologists in the United Russia camp make ample use of
these technologies.’47

e logos of both these projects are aimed at recalling the logo style of
the Rossiya state television channel – thus providing a direct link between
the channel and the regime’s propaganda output. ere are only three sections
on the websites – politics, society and music – and during the campaign,
the politics section was entirely structured around carefully produced
propagandistic video spots. One video clip on <zaputina.ru> is borrowed
from Rossiya television: it was named ‘e day of the jackal’ and covers the
‘Dissenters’ March’ of 24 November. 

In the clip, Mahler’s First Symphony is used as the musical background
to fragments of Putin’s electoral speech in front of ‘United Russia’ activists
at Luzhniki stadium on 21 November. e picture is framed to correspond
perfectly to the president’s words. When Putin says ‘unfortunately there
are still in our country those who scrounge from foreign embassies like
jackals’, the picture on the screen is synchronised to show Kasparov. When
Putin talks about ‘those who in the 1990s during their tenure in office
caused huge damage to society and to the state as they served the needs of
oligarchs’, the picture is that of Boris Nemtsov, who in 1998, at the time of
the financial crisis, was serving as deputy prime minister. And when Putin
declares that ‘they are responsible for making corruption the main mean of
economic competition’, the picture moves to Maria Gaidar, daughter of
Yegor Gaidar, the architect of Russia’s economic reform. 

e launch of these websites during the parliamentary campaign was
aimed at involving as many young people as possible in the electoral
process. Several internet experts commented to <Gazeta.ru> that it would
impossible to measure the effectiveness of these activities. Anton Nosik of
SUP told <Gazeta.ru> that the emergence of propagandist websites of this
kind makes use of budgets allocated to support Kremlin-friendly political
propaganda.

As agencies linked to the Kremlin (the Central Electoral Commission,
United Russia, websites and individuals affiliated with political consultants)
continue competing for influence on internet users, we believe that our
project could continue with a study of the methods of interaction they
develop with other sectors, to research whether this interaction leads to a
qualitative improvement, or to the decline of the sectors. It would be
worthwhile to study in particular the forms of influence used during the

47 <http://www.gazeta.ru/politics/elections2007/articles/2296913.shtml>. 

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 55



56

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

interaction. If Russia really is developing a ‘third way’ for indirect state
control of the internet, and in particular the websites of independent
organisations and blogs, then it will certainly be watched by others who
wish to do the same. is third way is thus an important, even an urgent,
subject of study.

Our research suggests, and many experts have confirmed, that further
study of content on the internet in Russia would be both worthwhile and
possible: and that it should be a priority to begin research on the presence
of state structures and their affiliates on RuNet. ‘In a situation of total
manipulation of the electorate through the media,’ senior Carnegie expert
Masha Lipman told our researchers, ‘one realises how important it would
be to study in detail the mechanisms that allow to operate also on new
technologies, including the Internet, so far the most open and potentially
democratic communication platform in Russia.’48

We agree very largely with the conclusions of Rafal Rahozinski, a
British-based scholar who served as adviser on ‘digital divide’ issues to the
United Nations. In a 1999 report that examined the emergence of new
telecommunication technologies in the late years of the Soviet Union and
in the early post-Soviet era49 Rahozinski said that the Russian case vividly
shows to what extent ‘the impact of information technologies is critically
shaped by the social context in which they are deployed . . . us, what is
the most interesting about the Internet’s emergence in Russia is not the way
in which technology transformed society, but rather the way in which
society colonised the technology.’50

We do not question the notion that the growth in accessible telecom-
munication technologies can advance democracy and freedom, modifying
the power relation between individuals, groups and governments. However,
we agree with Rahozinski who says that ‘the leap to declaring that these
technologies also have the ability to reinforce, or even create, democracies,
is a long one indeed’.

What we witness here is a clash of quite differing views on the ‘promise’
of the internet. For liberals, that promise – as we defined it above – is of various
kinds of individual liberation. For those in power in Russia – and it seems
for a majority of the Russian people – the promise is nothing like so clear-cut.
Though they may, and do, attest to its usefulness, it is also suspect for a
different kind of potential: not just for individual liberation, but for social

48 Interview with Masha Lipman (Sept. 2007).
49 Rafal Rahozinski, Mapping Russian Cyberspace: A Perspective on Democracv and the Net
(Geneva: UNRISD, 1999), <http://www.unrisd.org/infotech/conferen/russian/toc.htm>.
50 The UNRISD report was the basis for an article in Current History (Oct. 2000),
<http://www.cdi.org/russia/johnson/5014.html##7>. 

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 56



57

Conclusion

manipulation. e necessity, strongly proposed by the government and at
least passively assented to by the majority, for a nation at one with itself,
militates against an active net culture. The medium does not carry the
inevitable message of individual liberation. It depends upon larger
messages, actions and traditions. ere is no short cut for which the code
is www.

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 57



CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 58



59

Bibliography

Alexander, Marcus, ‘Internet and Democratisation: e Development of
Russian Internet Policy’, Demokratizatsiya (Fall 2004).

Brown, Robin, ‘Mobilizing the Bias of Communication: Information
Technology, Political Communications and Transnational Political Strategy’,
paper at a panel of the American Political Science Association Convention,
Washington, DC, Aug.–Sept. 2000.

Cooper, Julian, ‘e Internet in Russia: Development, Trends and Research
Possibilities’, presentation at CEELBAS Workshop, Birmingham, 28 Mar.
2008.

CSIS, Alternative Futures for Russia to 2017, Washington, DC: CSIS, 2007,
<http://www.csis.org/component/option,com_csis_pubs/task,view/id,42
37/>

Garton Ash, Timothy, Free World: How a Crisis of the West Reveals the
Opportunity of our Time, London: Penguin, 2004.

Greene, Sam, PhD Dissertation at LSE, 2007, unpublished, ‘Road Rage’
chapter

Kagan, Robert, e Return of History, London: Atlantic Books, 2008.
Kalathil, Shanthi, and Taylor C. Boas, Open Networks,Closed Regimes,

Washington, DC: Carnegie Endowment, 2003.
Krastev, Ivan, ‘Russia vs. Europe: e Sovereignty Wars’, Open Democracy

(5 Sept. 2007), <www.opendemocracy.net/article/globalization/
institutions_government/Russia_europe>.

Lonkila, Markku, ‘The Internet and Anti Military Activism in Russia’,
article submitted to Europe–Asia Studies, 60/7 (Sept. 2008).

Lucas, Edward, e New Cold War, London: Bloomsbury, 2008, pp. 55–6.
March, Luke, ‘Political Opposition, Youth and the Future of Democracy

in Russia’, talk delivered in June 2007 at the Centre for Research into
Post-Soviet Economies, 
<http://www.crce.org.uk/publications/political-opposition/> 

Oates, Sarah, ‘Comrades Online’, paper at ‘Politics 2.0’, an international
conference at Royal Holloway, University of London, 17–18 Apr. 2008.

Orttung, Robert, ‘Russian Blogs, a Tool for Opposition and State’, Russian
Analytical Digest, 28/1 (2 Oct. 2007), <http://www.res.ethz.ch/analysis/
rad/details.cfm?lng=en&id=39831> 

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 59



60

RISJ CHALLENGES | The Web that Failed

Rahozinski, Rafal, Mapping Russian Cyberspace: A Perspective on Democracy
and the Net, Geneva: UNRISD, 1999, <http://www.unrisd.org/
infotech/conferen/russian/toc.htm>. is was the basis for an article in
Current History (Oct. 2000), available online at <http://www.cdi.org/
russia/johnson/5014.html##7> 

Smetko, Holli A., and Natalya Krasnoboka, ‘e Political Role of the 
Internet in Societies in Transition’, Party Politics (forthcoming).

Vedomosti (26 Dec. 2007), editorial ‘Pravo Tretyego’.
Wilson, Andrew, ‘Does Russia Still Have an Opposition?’, Russian Analytical

Digest, 28/1 (2 Oct. 2007), <www.res.ethz.ch> 

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 60



61

Acknowledgements

We are grateful to the Open Society Foundation, the sponsor of this report;
and to St Antony’s College, Oxford, where two seminars were held to discuss
our research, on 11 May 2007 and 14 January 2008.  Also to academic
colleagues, in particular, for their active involvement and advice, and their
reading of the dra of this report: Prof Julian Cooper, Director, CREES,
University of Birmingham, and Dr Carol Leonard, St Antony’s College,
Oxford; Dr Masha Lipman, Carnegie Institute, Moscow; Dr Marie Mendras,
CNRS, Paris; Prof Sarah Oates, University of Glasgow; Dr Alex Pravda, St
Antony’s College, Oxford. We also thank Russian internet specialists,
especially: Anton Nossik, SUP and Moscow University, and Dr Vlad
Strukov, University of Leeds (participants, seminar 11 May 2007), and
Sergei Kuznetsov, SKCG, who also kindly agreed to post on his LiveJournal
blog a mini opinion poll. 

CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 61



CHALLENGES Fossato Wed:Layout 2  10/09/2008  16:45  Page 62



RISJ CHALLENGES

CHALLENGES present findings, analysis and recommendations from Oxford’s Reuters
Institute for the Study of Journalism. The Institute is dedicated to the rigorous, international
comparative study of journalism, in all its forms and on all continents. CHALLENGES
muster evidence and research to take forward an important argument, beyond the mere
expression of opinions. Each text is carefully reviewed by an editorial committee, drawing
where necessary on the advice of leading experts in the relevant fields. CHALLENGES
remain, however, the work of authors writing in their individual capacities, not a collective
expression of views from the Institute.

EDITORIAL COMMITTEE 
Colin Bundy Tim Gardam
Timothy Garton Ash Elaine Hernen
David Levy Geert Linnebank
John Lloyd Henrik Örnebring

The editorial advisors on this CHALLENGE were Professor Julian Cooper, director of the
Centre for Russian and East European Studies, University of Birmingham; Dr Carol
Leonard, Fellow in Russian Studies at St Antony's College, Oxford; Dr Alex Pravda, University
Lecturer in Russian and East European Politics, Faculty Fellow, St Antony’s College, Oxford

Published by the Reuters Institute for the Study of Journalism, Department of Politics and
International Relations, University of Oxford, 13 Norham Gardens, Oxford, OX2 6PS
Tel: 01865 611090 Fax: 01865 611094
http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk

Typeset by the Medical Informatics Unit, NDCLS, University of Oxford. Tel: 01865 222746
Printed by Oxuniprint, Oxford. Tel: 01865 844916

Text © Floriana Fossato and John Lloyd 2008
All additional material © Reuters Institute for the Study of Journalism of the University of
Oxford 2008
The moral rights of the authors have been asserted.

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced or disseminated or
transmitted in any form or by any means , electronic, mechanical, photocopying, recording
or otherwise, or stored in a retrieval system, or otherwise  used in any manner whatsoever
without prior written permission, except for permitted fair dealing under the Copyright,
Designs and Patents Act 1988.

© RISJ September 2008 -- ISBN 978-0-9558889-1-5

ACKNOWLEDGMENTS
Funding for this report was provided by

SELECTED RISJ PUBLICATIONS

Tim Gardam and David A. L. Levy (eds)
The Price of Plurality: Choice, Diversity and Broadcasting

Institutions in the Digital Age 
published in association with Ofcom

John Lloyd and Julia Hobsbawm
The Power of the Commentariat

published in association with Editorial Intelligence Ltd

CHALLENGES

James Painter
Counter-Hegemonic News: A case study of Al-Jazeera English and Telesur

Forthcoming  CHALLENGES

Nik Gowing on
The Tyranny of Real Time

David Ure and Andrew Currah on
Money and News 

Stephen Coleman on
News Media and Public Trust

Stephen Whittle on
Intrusion vs. Investigation 

John Kelly on
Citizen Journalism

Fossato cover Rev 3 #1 #4:Layout 1  12/09/2008  13:09  Page 2



RISJ CHALLENGES
|

The W
eb that Failed

Fossato, Lloyd and Verkhovsky

REUTERS

INSTITUTE for the

STUDY of

JOURNALISM

Floriana Fossato and John Lloyd
with Alexander Verkhovsky

The Web that Failed
How opposition politics and independent 
initiatives are failing on the internet in Russia

Co
ve

r i
m

ag
e ©

 R
eu

te
rs

CHALLENGES

“A fascinating study. It is, as far as I know, quite a breakthrough
in terms of method and content.”

Dr Marie Mendras-Rosdahl,
Institut d’Études Politiques de Paris (Sciences Po)

“An important contribution to the understanding of the 
relationship between social capital and the internet ... ” 

Professor Sarah Oates, University of Glasgow

The promise of the internet is often held to be one of liberation.
But how far is its reach and impact still dependent on the
nature of the society in which it is being used? Based on a
detailed study of three significant websites over a crucial
election period, The Web that Failed argues that in Russia the
hopes of 'technological liberation' have not been realised.
'There is no short cut,' the authors conclude, 'for which the
code is www.'

Floriana Fossato is a research associate at the Reuters Institute.
John Lloyd is Director of Journalism at the Reuters Institute
and a Contributing Editor to the Financial Times. Alexander
Verkhovsky is the Director of the SOVA Centre for Information
and Analysis.

REUTERS

INSTITUTE for the

STUDY of

JOURNALISM

Fossato cover Rev 3 #1 #4:Layout 1  12/09/2008  13:09  Page 1




