BELARUS

Name: Olga Loiko
Year of Fellowship: 2011

1) What isthe basic political system in your country (e.g. democr atic, semi-authoritarian,
authoritarian or other type of hybrid regime)?

Belarus is a presidential republic with anthoritariarregime.Since 1994, Alexander Lukashenko
has been the president of Belarus. After the ratkrm of 2004, the two-term limit for
presidency was eliminated. In December 2010, Lukalst started his fourth term. OSCE
observers reported a rigged election. Thousangsaple participated in street protests in
Minsk, hundreds were arrested. The EU and U.Smredwsanctions, including a visa ban and
asset freeze against senior Belarusian officials.

2) What are the main features of your media landscape? (private/public,
print/broadcast/inter net usage, owner ship concentration, government control, etc.)

According to official information, as of May 201651 newspapers and 585 magazines were
published in Belarus. More than two-thirds of thara technically private but they are under
strong state control and their owners have sonteo$oelationship with the state. The daily
circulation of national newspapers is more than &30 copies. State regional press circulation
is about 946,000 copies. Some newspapers areugglbaing, but all official national
newspapers are subsidized, while opposition pradiemhave faced increased pressure and have
been forced to change name, close down, or puahstad. Since 2009, according to a new
media law, all media except those which have onlgrmine version have to register with the
Information Ministry. From now on, after two “wamgs” the Information Ministry can suspend
any newspaper. And the reason behind a warnindgpedhat media coverage does not
“correspond to reality” or “threatens the interesitshe state.” So all newspapers have to censor
themselves.

At present only a few newspapers with a non-stag#tipn have their printed versions. But their
circulation is not more than 20,000 copies in congoa with 500,000 copies of SB- Belarus
Today (its owner is the Presidential Administrajion

As of 1 May 2010, there were 156 radio broadcasttations and 77 television broadcasting
stations. The majority of public radio stations are by the local authorities. There were 29 FM
radio stations, but in January 2011, the Infornraonister withdrew the license of Avtoradio,
a popular independent station, because of “brodidgaappeals to extremism” (it broadcast a
campaign message from presidential candidate Aigdrenikov. He said that the “destiny of the
nation [would be decided] on the street and nohénkitchens”).

There are four national TV broadcasters in Belarakiding the international satellite channel
Belarus TV. All of them are state controlled. Im&tional channels, including Euronews, BBC,
and CNN are broadcast via cable TV.

Almost all opposition media now work through théehmet although the Internet is also under
tight control. Websites must be registered withlttfermation Ministry. Therefore, some
resources have to use foreign domain names.



3) Where does your country comein the rankings of Freedom House (on freedom of the
press) and Reporters Without Borders?

According toFreedom HouseBelarus'’s total score is 92 (189th rank among d@éntries),
classified as not free. “Belarus, dubbed “Europess dictatorship” is headed by the former
president of the Supreme Soviet of Belarus, wh@&eetight grip on society and the press. A
burgeoning Internet has only recently come to ttenéion of the censoring authorities”,
Freedom House describes it.

TheReporters Without Borders' report puts Belaru54th position among 178 countries. In a
country survey it was mentioned that Belarus’ lexfgbress freedom remained extremely
restricted. “Despite constitutional provisions fiwedom of the press, criticism of the president
and government is considered a criminal offense liel convictions can result in prison
sentences or high fines. Judges and police offregyglarly used politicized court rulings and
obscure regulations to harass independent newspdpeng the year”.

4) Would you broadly agree with their characterisation of your situation?

Their very good reports covered all cases of giegesure on journalists and political opponents
of the regime.

5) a) what are the main challenges facing the media in your country in the next five years
(economic, political, technological etc)?

Lukashenko has been reelected, so in the nexyéaes the main challenges for Belarusian
media are political. Non-state media can be eatilyed down based on an Information
Ministry’s order. Another popular method to stojy amedia outlet is to deny it access to
advertising.

The pressure on the state media is also growing.pfésenter of state TV chan@NT Sergey
Dorofeev was banned from presenting the discugsiogram “Vybar” (Choice) after a program
on the Election Day when he had openly questiohe@éntral Elections Commission
Chairwoman Lidiya Ermoshina. She was angry becatiBorofeev’s questions about violations
of the law during the election and about peopligiktrto stage demonstrations, so she left the
studio.

b) what arethe main limitson the practice of afree pressin your country, based on your
own practical experience of working there?

Political limits are the same for all journalisfsnon-state media. The main problem of business
journalists is complete isolation of state agenais state-controlled enterprises from reporters
as well as reluctance of private business to bequurbéc.

6) What are the main rolesthat new media play in your country?

Non-governmental Belarusian media were unavailabiaost Belarusians, because printed
versions are not allowed into the official disttilmn network. Therefore, the increasing
opportunity to have access to the Internet is tilg available way to communicate with the
audience. Social networks become more and morelgoogud help spread information. The
growth of online media audience helps to attragedikers and create self-supporting resources.



